Tonii73 Posted March 4, 2019 Posted March 4, 2019 Tiara oli Suomalaista muotoilua. Lisäksi on ollut vielä erinäisiä tuonti koreja ja omia Suomi muotoiluja pienemmillä valmistusmäärillä eri tekijöiltä. Henkilökohtaisia omia suosikkeja on ruotsalainen Reva/Reeva GT ja oma Colani Gt. Lappeenrannan suunnalla on kuulema yksi Reeva Gt:n kaltainen auto ollut projektina jo vuosia. Quote
metake Posted March 6, 2019 Posted March 6, 2019 On 3/4/2019 at 7:10 AM, Tonii73 said: Tiara oli Suomalaista muotoilua. Tämä on itsellä säilössä, liekö näitä muita säilyneitä? 4 Quote
Tonii73 Posted March 6, 2019 Posted March 6, 2019 Kyllä uskoisin Tiaroja löytyvän vielä muutamia. Ei toki niin paljon kuin RPB tai Bonitoja.... Eikös vuosituhannen vaihteessa valmistajan poika tehnyt viimeisestä korista "uuden" Tiaran? Taisi olla rakentelu topiccia täällä joskus? Quote
mattio Posted March 11, 2019 Author Posted March 11, 2019 On 3/6/2019 at 10:24 PM, Tonii73 said: Kyllä uskoisin Tiaroja löytyvän vielä muutamia. Ei toki niin paljon kuin RPB tai Bonitoja.... Eikös vuosituhannen vaihteessa valmistajan poika tehnyt viimeisestä korista "uuden" Tiaran? Taisi olla rakentelu topiccia täällä joskus? Muutaman vuoden olen seurannut myynnissä olevia, yhtä RPB:tä kohti löytyy 10 Bonitoa. Ja kuten totesit Tiara on kohtalaisen harvinainen. "Livenä" en ole nähnyt yhtään. Quote
Tonii73 Posted April 2, 2019 Posted April 2, 2019 On 3/6/2019 at 8:57 PM, metake said: Tämä on itsellä säilössä, liekö näitä muita säilyneitä? https://www.tori.fi/uusimaa/Wv_tiara_54360036.htm?ca=18&w=3 Quote
metake Posted April 2, 2019 Posted April 2, 2019 11 hours ago, Tonii73 said: https://www.tori.fi/uusimaa/Wv_tiara_54360036.htm?ca=18&w=3 Tän joku tais linkittää jo aiemminkin, ja katselin noita kuvia ja taitaa olla sama auto kuin tässä kuvassa: Jotenkin olen jäänyt siihen käsitykseen että tämä olisi ensimmäinen valmistunut ja siinä määrin proto, että myyntiin tulleessa sarjassa mm. keula, perä ja ainakin oven "kahva" olisi erilaiset? Ja jos joku haluaa Tiaran niin multa irtoaa 1/6 hinnalla tuosta... 😉 Quote
Saqes Posted April 24, 2019 Posted April 24, 2019 Minulla yksi suomalaisversio RPB GT hallussani vm.1976 KIF-699(alkuperäinen UHA-225). Parasta aikaa on tuulilasi teon alla Kuttilan autolasilla, ei taida valmista muottia löytyä... Quote
Tonii73 Posted April 24, 2019 Posted April 24, 2019 Alkuperäisessä RPB taisi olla C2 Corveten tuulilasi. Suomi korista en tiedä ovatko muuttaneet kuten bonitoissa? Alkuperäisissä Bonitoissa oli M-taunuksen tuulilasi, kun taas Euran oli omansa leikkaukseltaan. Quote
-AP- Posted April 24, 2019 Posted April 24, 2019 Mun oletettavasti alkuperäiseen ruåtsalaiseen RPB-koriin Corvetten lasi ei sopinut, piti leikata muistaakseni tuuman verran alareunasta pois. Quote
Tanhis Posted April 25, 2019 Posted April 25, 2019 Tälleen hotrod ohjelmia seuranneena niin eikös valmiin tuulilasin silpominen ole aika perussettiä jos vain muodot täsmää muuten. Quote
mattio Posted June 26, 2019 Author Posted June 26, 2019 (edited) No niin, taas rakennellaan. Konehuone saatiin valmiiksi, samoin kaikki sähköt, lukuunottamatta etuvaloja ja vilkkuja. Viimeksi oli vakaa aikomus ottaa koneesta savut. Seuraavan kerran yritämme käynnistystä, kun löydämme polttoainetankin korkin lukon avaimet. Olisin potkinut itseäni perseelle, jos olisin pystynyt.... Edited June 27, 2019 by mattio misspell 3 Quote
mattio Posted July 3, 2019 Author Posted July 3, 2019 (edited) Niitä kirottuja avaimia ei sitten koskaan löytynyt. Käytimme ruuvimeisseli nimistä yleisavainta ja avasimme korkin väkisin. Tänään koneesta otettiin sitten savut. Ilman mitään sytytyksen tai bensapuolen hienosäätöjä kone lähti yllättävän helposti käyntiin. Kävi jopa tyhjäkäyntiä, hieman ontuen tosin 397ba12f-6704-4a47-af0c-5aed01eabc92.mp4 Edited July 3, 2019 by mattio 2 Quote
mattio Posted September 4, 2019 Author Posted September 4, 2019 Sähkötyöt saatiin valmiiksi ja laturikin suostui lataamaan usean yrityksen jälkeen. Tasavirtalaturi käytettiin vanhan kansan autosähkömiehellä, joka teki sille magnetoinnin ja uusi säädin vaati sekin herättelyä. Nyt on kojetaulu koottu paikalleen. Johdotukset täytyy vielä jemmata. 3 Quote
mattio Posted September 16, 2019 Author Posted September 16, 2019 Viikonloppuna saatiin asennettua uudet tyyliin sopivat kuppipenkit. 2 Quote
mattio Posted September 23, 2019 Author Posted September 23, 2019 Auton ensimmäinen omistaja ja rakentaja bongasi autonsa täältä Volkkaripalstalta ja otti yhteyttä. Hienoa toimintaa ! Saimme muutaman valokuvankin auton alkutaipaleelta. 2 Quote
mattio Posted May 5, 2020 Author Posted May 5, 2020 Tallissa tapahtuu taas. Tarkastettiin sähköt ja koekäynnistettiin talven jäljiltä moottori, joka lähti laakista käyntiin. Viimeistellään vielä pohjamaalausta ja tänään maalattiin takaluukku lopullisella värillä ihan malliksi. Näyttää mielestämme aika hyvältä. 2 Quote
mattio Posted May 15, 2020 Author Posted May 15, 2020 Merkittävä päivä tänään. Auto liikkui ensimmäistä kertaa noin 24 vuoteen omin voimin. Moottori, vaihteisto ja kytkin toimivat hienosti, jarrujen kanssa tarvitaan vielä hienosäätöä. Hieno tunne kun projekti on saatu tähän vaiheeseen noin 7 vuoden (oikeastaan kesän) uurastuksen tuloksena. 5 Quote
JuhaR Posted May 16, 2020 Posted May 16, 2020 Hieno projekti! Seuraan mielenkiinnolla! 🙂 tuolla mun pikku suomikopio-rpb rakennelmaa jos kiinnostaa: https://www.instagram.com/finska_rpb_project/ 1 Quote
mattio Posted May 16, 2020 Author Posted May 16, 2020 Aina nämä kiinnostavat. Lupaavalta näyttää projektisi, rakenteluintoa! Quote
mattio Posted May 19, 2020 Author Posted May 19, 2020 Sisustuksen viimeistelyä. Kahvat sisäpuolelle ja ulkopuolelle. Ovipahvit paikoilleen, Jarrut saatiin viimein ilmattua, kun löydettiin oikean etupyörän jarruletkusta vuotava liitos. Quote
mattio Posted June 22, 2020 Author Posted June 22, 2020 Suuri päivä tänään. Auto sai maalin päällensä kotitallissa. Suoritin automaalarin lyhyen oppimäärän katsomalla muutamia youtube videoita. Tämä on siis ensimmäinen itse maalattu projekti. Eihän se nyt ihan ammatilaisen kädenjälkeä vastaa, mutta ei kyllä maksanutkaan yhtä paljon. Jälki on omaan silmään riittävän hyvä. Värisävy lienee aika lähellä auton alkuperäistä väriä. Pari päivää kuivatellaan ja sitten alkaa nautinnollinen loppukokoonpano! 3 Quote
Tanhis Posted June 23, 2020 Posted June 23, 2020 Sittten vielä katsomaan paint correctionin lyhyt oppimäärä ja käyt koko auton vesipaperilla ja sitten myllytyskoneella ja muutamalla aineella/ laikalla auto läpi. 1 Quote
REMI Posted June 23, 2020 Posted June 23, 2020 12 hours ago, mattio said: Suuri päivä tänään. Auto sai maalin päällensä kotitallissa. Suoritin automaalarin lyhyen oppimäärän katsomalla muutamia youtube videoita. Tämä on siis ensimmäinen itse maalattu projekti. Eihän se nyt ihan ammatilaisen kädenjälkeä vastaa, mutta ei kyllä maksanutkaan yhtä paljon. Jälki on omaan silmään riittävän hyvä. Värisävy lienee aika lähellä auton alkuperäistä väriä. Pari päivää kuivatellaan ja sitten alkaa nautinnollinen loppukokoonpano! Jos itselle tekee niin silloin riittää että itse on tyytyväinen eikä jälki jää harmittamaan. Hienoa että tällainen elvytetty, kasaan ja ajoon vaan. 1 Quote
mattio Posted June 23, 2020 Author Posted June 23, 2020 Auton historiaa kunnioittaen kaikki on pyritty tekemään itse; verhoilu, kojetaulu, kokonaan uuden etuakselin ja jousituksen asennus, kaikki sähkötyöt ja maalaus jne. Moottori "piti" ostaa valmiina kun kohdalle sattui täysentisöity yksilö. 1 Quote
mattio Posted July 23, 2020 Author Posted July 23, 2020 Auto oli tarkoitus saada valmiiksi ja katsastettua kesäkuussa, mutta pahempi sairastuminen (ei korona!)sekoitti aikataulun. Talliin palaillaan elokuussa ja katsotaan saadaanko projekti maaliin. Paljoa ei enää puutu. 2 Quote
mattio Posted August 6, 2020 Author Posted August 6, 2020 (edited) Auto uhkaa sittenkin valmistua lähiaikoina! Puuttuu enää ajovalot ja tuulilasinpyyhkijät. Niin, ja katsastus! Edited August 6, 2020 by mattio new photo 5 Quote
-AP- Posted August 6, 2020 Posted August 6, 2020 YsiYsi-Saabin umpiot ja wanhan Scanian kehykset. 😉 1 Quote
mattio Posted August 7, 2020 Author Posted August 7, 2020 15 hours ago, -AP- said: YsiYsi-Saabin umpiot ja wanhan Scanian kehykset. 😉 Osat meillä on jo. Umpiot tiettävästi juuri 99 Saabista ja kehykset Opel Commodoresta. Olleet alunperin tässä projektiautossa. Quote
-AP- Posted August 7, 2020 Posted August 7, 2020 Mulla oli alkuperäinen umpio jostain ranskalaisesta autosta. Hehkulanka (muistaakseni) lähi- ja kaukovalo ja lisäksi halogeeni lisäkaukovalo omalla heijastimellaan saman lasin alla. Mielenkiintoisen näköinen yhdistelmä, en päässyt selvyyteen mistä autosta peräisin. Kehykset sain joltain lasikuitupajalta nimenomaan RPB:hen tehtyinä, korinvärisenä muovisena istui mielestäni paremmin kuin Scanian kromatut. Quote
mattio Posted August 11, 2020 Author Posted August 11, 2020 On 8/7/2020 at 9:05 AM, -AP- said: Mulla oli alkuperäinen umpio jostain ranskalaisesta autosta. Hehkulanka (muistaakseni) lähi- ja kaukovalo ja lisäksi halogeeni lisäkaukovalo omalla heijastimellaan saman lasin alla. Mielenkiintoisen näköinen yhdistelmä, en päässyt selvyyteen mistä autosta peräisin. Kehykset sain joltain lasikuitupajalta nimenomaan RPB:hen tehtyinä, korinvärisenä muovisena istui mielestäni paremmin kuin Scanian kromatut. Mielenkiintoinen tieto. Eipä ole koskaan tullut vastaan tuollaisia lasikuitukehyksiä. Quote
mattio Posted September 10, 2020 Author Posted September 10, 2020 Projekti katsastettiin tänään huomautuksitta! Seitsemän vuotta ja 3 päivää kului auton restauroinnissa. Nyt tilapäisissä kilvissä, mutta alkuperäiset kilvet (FBN-948) tilattu. 6 Quote
-AP- Posted September 10, 2020 Posted September 10, 2020 Mistä moottori ottaa jäähdytysilman, 'kanavat' ovien takana on ilmeisesti tukossa? Quote
Tutkija Posted September 10, 2020 Posted September 10, 2020 Takaanta näyttäis ottavan kun kolmostyypin puhallin näkyy takahelman alta... 1 Quote
Tanhis Posted September 11, 2020 Posted September 11, 2020 10 hours ago, Tutkija said: Takaanta näyttäis ottavan kun kolmostyypin puhallin näkyy takahelman alta... Tai ainakin osa siittä. Quote
mattio Posted September 22, 2020 Author Posted September 22, 2020 Tänään sitten projektin viimeinen vaihe. Autoon tilatut uudet/vanhat/alkuperäiset kilvet ruuvattiin paikalleen. Heti piti käydä kylillä nauttimassa urheilullisesta kyydistä! Kuvissa myös auto vuoden -92 asussa. 6 Quote
GT78 Posted September 22, 2020 Posted September 22, 2020 Hienoa, ensi talven proggis vois ol sit tehdä upotukset valoille ja kilvelle? Nätti peli kyllä. 1 Quote
JuhaR Posted May 7, 2021 Posted May 7, 2021 Siitä tuli hienon näköinen kyllä! Hyviä ajoja! Omakin pitäis kohta saada leimalle... 1 Quote
JuhaR Posted May 7, 2021 Posted May 7, 2021 Piparipurkeilla saa muuten valettua lasikuidusta hyvät upotukset takavaloille. Jos haluaa. Quote
mikan Posted May 7, 2021 Posted May 7, 2021 Eikös tässä ole ollut mustat kilvet, kun on 71? Vai olikos tämä tuotu myöhemmin suomeen? Quote
mattio Posted May 28, 2021 Author Posted May 28, 2021 On 5/7/2021 at 6:39 PM, mikan said: Eikös tässä ole ollut mustat kilvet, kun on 71? Vai olikos tämä tuotu myöhemmin suomeen? Vuosimalli (-71) on siis alustan vuosimalli, niinkuin aina kit car vehkeissä. Kori on asennettu alustan päälle -92. Silloin auto sai nuo valkoiset FBN-948 kilvet. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.