Jump to content

RPB GT vm-71 projekti


mattio

Recommended Posts

Tiara oli Suomalaista muotoilua.

 

Lisäksi on ollut vielä erinäisiä tuonti koreja ja omia Suomi muotoiluja pienemmillä valmistusmäärillä eri tekijöiltä.

 

Henkilökohtaisia omia suosikkeja on ruotsalainen Reva/Reeva GT ja oma Colani Gt. Lappeenrannan suunnalla on kuulema yksi Reeva Gt:n kaltainen auto ollut projektina jo vuosia.

Link to comment
On 3/6/2019 at 10:24 PM, Tonii73 said:

Kyllä uskoisin Tiaroja löytyvän vielä muutamia. Ei toki niin paljon kuin RPB tai Bonitoja....

 

Eikös vuosituhannen vaihteessa valmistajan poika tehnyt viimeisestä korista "uuden" Tiaran? Taisi olla rakentelu topiccia täällä joskus?

Muutaman vuoden olen seurannut myynnissä olevia, yhtä RPB:tä kohti löytyy 10 Bonitoa. Ja kuten totesit Tiara on kohtalaisen harvinainen. "Livenä" en ole nähnyt yhtään.

Link to comment
  • 3 weeks later...
11 hours ago, Tonii73 said:

 

Tän joku tais linkittää jo aiemminkin, ja katselin noita kuvia ja taitaa olla sama auto kuin tässä kuvassa:

 

proto.jpg.8c9db9817f4ab4262df41da35fad8c51.jpg

 

Jotenkin olen jäänyt siihen käsitykseen että tämä olisi ensimmäinen valmistunut ja siinä määrin proto, että myyntiin tulleessa sarjassa mm. keula, perä ja ainakin oven "kahva" olisi erilaiset?

 

Ja jos joku haluaa Tiaran niin multa irtoaa 1/6 hinnalla tuosta... 😉

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

No niin, taas rakennellaan. Konehuone saatiin valmiiksi, samoin kaikki sähköt, lukuunottamatta etuvaloja ja vilkkuja. Viimeksi oli vakaa aikomus ottaa koneesta savut. Seuraavan kerran yritämme käynnistystä, kun löydämme polttoainetankin korkin lukon avaimet. Olisin potkinut itseäni perseelle, jos olisin pystynyt....IMG_2658.thumb.JPG.90c6fbca5157a44c3522a12908b39269.JPG

Edited by mattio
misspell
  • Like 3
Link to comment

Niitä kirottuja avaimia ei sitten koskaan löytynyt. Käytimme ruuvimeisseli nimistä yleisavainta ja avasimme korkin väkisin. Tänään koneesta otettiin sitten savut. Ilman mitään sytytyksen tai bensapuolen hienosäätöjä kone lähti yllättävän helposti käyntiin. Kävi jopa tyhjäkäyntiä, hieman ontuen tosin

Edited by mattio
  • Like 2
Link to comment
  • 2 months later...

Sähkötyöt saatiin valmiiksi ja laturikin suostui lataamaan usean yrityksen jälkeen. Tasavirtalaturi käytettiin vanhan kansan autosähkömiehellä, joka teki sille magnetoinnin ja uusi säädin vaati sekin herättelyä. Nyt on kojetaulu koottu paikalleen. Johdotukset täytyy vielä jemmata. 

mms_img536346413.jpg

  • Like 3
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 7 months later...

Tallissa tapahtuu taas. Tarkastettiin sähköt ja koekäynnistettiin talven jäljiltä moottori, joka lähti laakista käyntiin. Viimeistellään vielä pohjamaalausta ja tänään maalattiin takaluukku lopullisella värillä ihan malliksi. Näyttää mielestämme aika hyvältä.

IMG_2727.JPG

  • Like 2
Link to comment
  • 2 weeks later...

Merkittävä päivä tänään. Auto liikkui ensimmäistä kertaa noin 24 vuoteen omin voimin. Moottori, vaihteisto ja kytkin toimivat hienosti, jarrujen kanssa tarvitaan vielä hienosäätöä. Hieno tunne kun projekti on saatu tähän vaiheeseen noin 7 vuoden (oikeastaan kesän) uurastuksen tuloksena.

mms_img1252250984.jpg

  • Like 5
Link to comment
  • 1 month later...

Suuri päivä tänään. Auto sai maalin päällensä kotitallissa. Suoritin automaalarin lyhyen oppimäärän katsomalla muutamia youtube videoita. Tämä on siis ensimmäinen itse maalattu projekti. Eihän se nyt ihan ammatilaisen kädenjälkeä vastaa, mutta ei kyllä maksanutkaan yhtä paljon. Jälki on omaan silmään riittävän hyvä. Värisävy lienee aika lähellä auton alkuperäistä väriä. Pari päivää kuivatellaan ja sitten alkaa nautinnollinen loppukokoonpano!

IMG_2742.JPG

IMG_2743.JPG

  • Like 3
Link to comment
12 hours ago, mattio said:

Suuri päivä tänään. Auto sai maalin päällensä kotitallissa. Suoritin automaalarin lyhyen oppimäärän katsomalla muutamia youtube videoita. Tämä on siis ensimmäinen itse maalattu projekti. Eihän se nyt ihan ammatilaisen kädenjälkeä vastaa, mutta ei kyllä maksanutkaan yhtä paljon. Jälki on omaan silmään riittävän hyvä. Värisävy lienee aika lähellä auton alkuperäistä väriä. Pari päivää kuivatellaan ja sitten alkaa nautinnollinen loppukokoonpano!


Jos itselle tekee niin silloin riittää että itse on tyytyväinen eikä jälki jää harmittamaan. Hienoa että tällainen elvytetty, kasaan ja ajoon vaan.

  • Like 1
Link to comment

Auton historiaa kunnioittaen kaikki on pyritty tekemään itse; verhoilu, kojetaulu, kokonaan uuden etuakselin ja jousituksen asennus, kaikki sähkötyöt ja maalaus jne. Moottori "piti" ostaa valmiina kun kohdalle sattui täysentisöity yksilö.

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Auto oli tarkoitus saada valmiiksi ja katsastettua kesäkuussa, mutta pahempi sairastuminen (ei korona!)sekoitti aikataulun. Talliin palaillaan elokuussa ja katsotaan saadaanko projekti maaliin. Paljoa ei enää puutu.

fullsizeoutput_e95.jpeg

  • Like 2
Link to comment
  • 2 weeks later...

Mulla oli alkuperäinen umpio jostain ranskalaisesta autosta. Hehkulanka (muistaakseni) lähi- ja kaukovalo ja lisäksi halogeeni lisäkaukovalo omalla heijastimellaan saman lasin alla. Mielenkiintoisen näköinen yhdistelmä, en päässyt selvyyteen mistä autosta peräisin. Kehykset sain joltain lasikuitupajalta nimenomaan RPB:hen tehtyinä, korinvärisenä muovisena istui mielestäni paremmin kuin Scanian kromatut.

Link to comment
On 8/7/2020 at 9:05 AM, -AP- said:

Mulla oli alkuperäinen umpio jostain ranskalaisesta autosta. Hehkulanka (muistaakseni) lähi- ja kaukovalo ja lisäksi halogeeni lisäkaukovalo omalla heijastimellaan saman lasin alla. Mielenkiintoisen näköinen yhdistelmä, en päässyt selvyyteen mistä autosta peräisin. Kehykset sain joltain lasikuitupajalta nimenomaan RPB:hen tehtyinä, korinvärisenä muovisena istui mielestäni paremmin kuin Scanian kromatut.

Mielenkiintoinen tieto. Eipä ole koskaan tullut vastaan tuollaisia lasikuitukehyksiä.

Link to comment
  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 7 months later...
  • 3 weeks later...
On 5/7/2021 at 6:39 PM, mikan said:

Eikös tässä ole ollut mustat kilvet, kun on 71? Vai olikos tämä tuotu myöhemmin suomeen?

Vuosimalli (-71) on siis alustan vuosimalli, niinkuin aina kit car vehkeissä. Kori on asennettu alustan päälle -92. Silloin auto sai nuo valkoiset  FBN-948 kilvet.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...