Guest Sami W Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Tässä kypsytellyt hiukan pitempään ideaa alkaa tuosta omasta ähtäristä tekemään volksrodi. Muutama kysymys tulis nyt heti alkuun mieleen, elikkäs mitäs laki sanoo noista lokasuojista? Pitääkös niiden peittää rengasta kuinka paljon? Sivusuunnassahan ei yli saa tulla, mutta entäs etu- ja takaylitys? Toinen kysymys olis etuvaloista. Mistähän löytäis sellaiset pyöreä takakupuiset lamput? Jostain prätkästä mahd? Quote
Guest Raggare Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Roiskesuojat ja -läpät 1. Autossa tulee olla kaikilla pyörillä roiskesuojat. Erityistä roiskesuojaa ei vaadita, jos auton korin tai lavan pohja tarpeellisin lisälaittein muodostaa jäljempänä tässä pykälässä määriteltyä vastaavan suojan roiskumista vastaan. 2. M1-luokan auton roiskesuojien tulee vastata EY:n neuvoston moottoriajoneuvojen lokasuojia koskevan jäsenvaltioden lainsäädännön lähentämisestä antaman direktiivin (78/549/ETY) vaatimuksia. Muussa kuin M1-luokan autossa roiskesuojien tulee täyttää 3-5 momentin vaatimukset. 3. Roiskesuojien tulee ulottua leveydeltään vähintään renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruisena edessä vähintään 30° pyörän akselin kautta kulkevan pystytason etupuolelle ja takana N1-luokan autossa vähintään 50° ja muussa autossa 90° kyseisestä pystytasosta taaksepäin. Roiskesuojien tulee ulottua pyörän akselin kautta kulkevasta pystytasosta taaksepäin siten, että auton ollessa kuormittamaton roiskesuojan takapää ulottuu vähintään 150 mm pyörän akselin yläpuolella olevaan vaakatasoon. Lisäksi roiskesuojan reunan ja sanotun vaakatason leikkauskohdan tulee olla renkaan tai, jos kyseessä on paripyörät, ulomman renkaan pitkittäissuuntaisen keskitason ulkopuolella. 4. Roiskesuojan poikkileikkauksen tulee olla siten kourumainen, että kourun syvyys akselin yläpuolelta mitattuna on vähintään 30 mm. Kourumaisuus saa vähetä 3 momentissa tarkoitettuja kulmia lähestyttäessä. 5. Roiskesuojan etäisyys akselista ei saa 3 momentissa tarkoitettujen kulmien välisellä alueella olla renkaan halkaisijaa suurempi. ja vaikka vahasta raktorista kuupat. (btw lokasuojien poisto ja mattaväri, punaset vanteet ei tee autosta (rotta)volksrodia :D) Quote
metake Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Toinen kysymys olis etuvaloista. Mistähän löytäis sellaiset pyöreä takakupuiset lamput? Jostain prätkästä mahd? http://www.storm-motor.fi/product_info. ... ts_id=9697 Quote
Guest Sami W Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Ei ole tarkoitus rottaa rakentaa:) Idea olis hiukan modernimpaa sekoitettuna vanhaan. Niin...jostain traktorista vois tietenkin kans löytyä nuo lyhdyt. Quote
Guest Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Ei ihan pyöreät. http://www.rymstigers.fi/kuvat/valot.jpg Quote
Hebster52 Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Tai jos auto on vanhempi kuin -58 niin tuo tieto ei välttämättä pidä paikkaansa... Lukekaa ja ihmetelkää: Katsastajan käsikirja osa 1 Katsastajan käsikirja osa 2 Quote
Guest Sami W Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Nuo stormin voiskin olla ihan hyvät. Lokasuojista vielä sen verran että onkos kiinnitykseen olemassa mitään säädöksiä? Onnistuuko esim jarrukilpiin kiinnitys? Ja saako lokasuojat kääntyä renkaiden mukana edessä? edit: Ja autohan on 68, joten noiden säädöksien mukaan on mentävä. Quote
Hebster52 Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Volksrodia pitää ehdottomasti chopata... ;) Tuossa vähän maustetta.... Quote
Kape77 Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Edit: löytykin oma threadi tolle katsastajan käsikirjalle... Quote
Guest Mika Raussi Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Mm. tosta choppauksestakin on omistaja saanu jo muutamat sakot. Mut mitäs sitten kun tyypillä on tuhottomasti rahaa. Quote
Guest Sami W Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Choppaus olis kyllä pop. Hiukan vain arvelluttaa onnistuisko tuo itseltä. Lähinnä siis katon takaosan onnistuminen. Muuten kyllä pitäis olla aika selvät kuviot. Mitäs todisteita katsastusviranomainen tarttee muuten tuosta choppauksesta? Riittääkö pelkät kuvat? Quote
Guest Sami W Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Aihiona toimii siis tämä. Eipä tuosta itkua tulis vaikka choppaus ei oikein onnistuiskaan:) Quote
Hebster52 Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Toihan olis kumminkin jo aika helppo nakki chopata kun on droppilistatkin jo valmiiksi veke... ;) Ihan makee aito Ähtäri sellaisenaankin... Muista sitten että toi takaluukku kokonaisuus on lähes saman arvoinen kuin koko auto... ;) No ei nyt ihan mutta arvokas kumminkin... :D Quote
Guest Sami W Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 On sitäkin kerenny jo edellinen seppä muokkailemaan. Ikävä kyllä. Quote
Hebster52 Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Ton kuvan mukaan ainakin vielä "pelastettavissa" ;) Näin vois ohut tolppaa chopata. Vain etukattoa ja keski tolppia madaltamalla. Taka sivulasin taka kaaresta on vain pieni kiila poistettu. Quote
Guest laiska`s custom Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 onx tost rodist lisää kuvia,aika täydellinen näkemys.. Quote
Geronimo Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 onx tost rodist lisää kuvia,aika täydellinen näkemys.. Jep, aika päällikkö on. Quote
Guest Sami W Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Ton kuvan mukaan ainakin vielä "pelastettavissa" ;) Näin vois ohut tolppaa chopata. Vain etukattoa ja keski tolppia madaltamalla. Taka sivulasin taka kaaresta on vain pieni kiila poistettu. On se nyt varmaan ihan pelastettavissa. Tehty vain jatko tuonne helmaan saakka. Ideana kai moottorin vaihdon helpottaminen. Mie olen yhden tuollaisen ohut tolppaisen "ovaalin" nähnyt joka oli chopattu samalla tavalla. Ei oikein miellyttänyt minun silmää. Taidan jättää mieluummin choppauksen tekemättä. Quote
Racing Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Onkohan tuo punainen kupla ollut elämänsä varrella jossain vaiheessa teuvan suunnalla pohjanmaalla 80 tai 90 luvulla (silloin jo chopattuna),ja sen jälkeen lojunut muutaman kk autojobbarin pihas seinäjoella joskus 90 luvulla? Quote
Guest Mika Raussi Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 onx tost rodist lisää kuvia,aika täydellinen näkemys.. http://kustomcoachwerks.com/gallery/mai ... temId=3479 Quote
Jiibee Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Choppaus olis kyllä pop. Hiukan vain arvelluttaa onnistuisko tuo itseltä. Lähinnä siis katon takaosan onnistuminen. Muuten kyllä pitäis olla aika selvät kuviot Tässä yksi tapa toteuttaa Kuplan choppaus... Muistaakseni jossain 80-luvun puolivälin suomi-Wheels Magazinessa oli ohjeistusta T1:n choppaukseen... taisi olla ovaali mitä siinä pilkottiin. Quote
Guest Sami W Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Kiitos linkeistä. Ei tuo nyt ehkä mahdoton tehtävä ole kun noita on tarkemmin tutkaillu. Quote
Hebster52 Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Onkohan tuo punainen kupla ollut elämänsä varrella jossain vaiheessa teuvan suunnalla pohjanmaalla 80 tai 90 luvulla (silloin jo chopattuna),ja sen jälkeen lojunut muutaman kk autojobbarin pihas seinäjoella joskus 90 luvulla? Jep. Varmasti sama. Oli mulla jonkin aikaa pari vuotta sitten Pietarsaaressa. Sitten meni Outokummun kautta Kuortaneelle jossa se ilmeisesti nykyään asustelee. Quote
Guest Sami W Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Tulipa mieleen että eipä taideta takalokareita jarrukilpiin kiinnittää. Jos tontittaa meinaa niin eipä kovin hyvältä näyttäis:) Vois ehkä miettiä hiukan tämmöistä ratkaisua takalokareiden suhteen. Quote
Hebster52 Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Prowlerista kyllä vois ottaa vähän mallia.. Tässä on toisia vaihtoehtoja: Quote
Guest Forsbacka Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Roiskesuojat ja -läpät 2. M1-luokan auton roiskesuojien tulee vastata EY:n neuvoston moottoriajoneuvojen lokasuojia koskevan jäsenvaltioden lainsäädännön lähentämisestä antaman direktiivin (78/549/ETY) vaatimuksia. Muussa kuin M1-luokan autossa roiskesuojien tulee täyttää 3-5 momentin vaatimukset. Katoin joskus ton direktiivin. Se ei tuonut noihin vaatimuksiin oikeastaan muuta, kuin että lokasuojan sivuilla pitää olla 30mm "huulta". Lokasuojien kärkien läheisyydessä riittää vähemmän. Pelkkä levy ei siis kelpaa. Lokasuojien kiinnitykseen kannattaa tietenkin kiinnittää huomiota. Mikä tuntuu tukevalta nyt ei ehkä ole tukeva enää tuhannen kilometrin jälkeen. Tavan ohutseinäinen huonekaluputki tuntuu väsyvän tärinässä aika nopeasti. Peltinen lokari painaa kuitenkin jonkun verran. Kuuppalamppuja saa prätkien kustomosasia myyvistä kaupoista. Esim näillä on jonkinlaiset luettelot netissä: http://www.motoclinic.com/ tai http://www.motoparts.fi/ Hinnat on vaan hiukan ahdistavia. Alkaen 70€/kpl. Halvinta mahdollista taiwan laatua. Kaikki vesi menee varmasti sisään ja heijastinpinta on kuin euron taskulampussa. Rohkenin eräässä liikkeessä epäillä tuleeko niistä edes riittävää valokuviota, että kelpaavat katsastuksessa. Vastaukseksi sain luennon maailman tiukimmista TUV standardeista. Nooh... IKH:lta saa Hellan traktorinvaloja jos kromi ei tunnu välttämättömältä. Itse otin vilkut ja takavalot prätkäkaupasta. Eivät varmasti kestä kosteutta nekään. Valot ja vilkut joutuu laittamaan hiukan tyhmään paikkaan, että kaikki etäisyydet ja asteet tulee täytettyä. Tai no ei välttämättä tyhmään tai riippuu vähän valoistakin, mutta ei siinä hirveästi vaihtoehtoja ole. Kyllä se vaan niin on, että kattoa pitäisi chopata ja etuakselia siirttää, muuten näyttää yllättävän paljon vain kuplalta ilman lokareita... Tuleeko kenellekkään mieleen mitään tuoreempaa härveliä, jonka etuakselia voisi sovittaa kuplaan? Siis onko enää muita kuin perssonkeuloja? Missään päällekkäisiä kolmiotukivarsia tai muuta seksikästä? Quote
-tipi- Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Kaveri kun pari vuotta sitten yritti saada VW 'rodia' kilpiin, ei kelvannut etuvalot joissa ei ollut suuntauksen säätöä ruuvaamalla. Siis koko valopotikan kääntö ei kelvannut. Oliko tuo sitten riittävä hylkäysperuste? No oli siinä pari sivua muitakin puutteita, mutta pitääkö moinen säätö olla pykälien mukaan, sattuko kellekkään silmään? Quote
Guest Hannu Mattila Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Hommaa paksutolppa aihioksi.. On se tuulilasi jo valmiiksi pienempi. Nimim. yks paksutolppa jo pihassa ja lisää tulossa ;D Quote
Ketsa Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Saisiko etuakseli edessä efektiä aikaan sillä, että siirtäisi koppaa taaksepäin varapyöräkotelon verran ja lyhentäisi koppaa vastaavan määrän ovien ja/tai sivukylkien kohdasta? Silloinhan ei kattopeltiä tarvitsisi jatkaa shoppauksessakaan vaikka madaltaisi takatolppiakin. Quote
Guest Mika Raussi Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Veikkaan, että näyttäis tyhmältä. Siintä tulee sit niin lyhyt, että autosta tuli laagistaa puolipallo. Quote
Hebster52 Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Ei kai tää näytä niin tyhmältä?? Tämä Tobiaksen rakentama on lyhennetty ovien ja takaloksujen välistä jotta sais juuri tuon efektin vakio pohjalevyllä... (Tunnen kaverin kyseessä) Quote
Guest Mika Raussi Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Yllättävän hyvältä se näyttää! Vähän on semmosta pallomaisuutta muta auttaahan toi choppaus. Quote
Guest Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Jos saa asiaan sekoontua. En muista nähneeni yhtään tollasta volkrodia mikä näyttäis hyvältä takaapäin. Se taitaa olla asiassa pahin rasti. Toi että motin ympäriltä huilastaan kaikki pellit veks luukkua myöten tuo mieleen rantakirpun. Ja niistä mä en digannu edes sillon kun ne oli uusia. Muuten ihan hyvä suuntaus. Mutta noi maltanristit, mattamustat ja valkosivut alkaa tulee jo korvista. Mut niihän käy kaikkien muotien kanssa. No viimeistelyhän onkin kaikkein työläin homma. Siinä karsitaan HC:t ja spedet erilleen. Quote
Guest Sami W Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Kaveri kun pari vuotta sitten yritti saada VW 'rodia' kilpiin, ei kelvannut etuvalot joissa ei ollut suuntauksen säätöä ruuvaamalla. Siis koko valopotikan kääntö ei kelvannut. Oliko tuo sitten riittävä hylkäysperuste? No oli siinä pari sivua muitakin puutteita, mutta pitääkö moinen säätö olla pykälien mukaan, sattuko kellekkään silmään? Tuntuu kyllä oudolta syyltä jos valo vain on säädetty oikein ja on tukevasti kiinni. Ei kai sillä säätömekanismilla pitäis silloin olla merkitystä? Noh...suomi ihmeellisten lakien maa. Pitää kysäistä käyttöauton katsastuksessa. Kyllä minustakin tuo viimeisen kuvan "rodi" näyttää jo ihan hyvältä. Itse kyllä meinasin moottorin peittää luukun alle kokonaan, mutta sivuilta saa näkyä. Quote
Hebster52 Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Juu, ja kyllähän noissa perinteisissä Hotrodeissakin on peltejä riisuttu ja isolohko V8 ahtimella sojottaa joka suuntaan.... Jokainen tekee oman mieleisen vekottimen... Ei kaikkien ole sen takia pakko siitä tykkää... Quote
Guest Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Juu, ja kyllähän noissa perinteisissä Hotrodeissakin on peltejä riisuttu ja isolohko V8 ahtimella sojottaa joka suuntaan.... Jokainen tekee oman mieleisen vekottimen... Ei kaikkien ole sen takia pakko siitä tykkää... En mä sitä tarkottanutkaan. Se on mun mielipide ja sillä selvä. Lähinnä aattelin että joku kaivais kuvan tollasesta viimeistellystä ja sellasesta, että peräpää olis onnistunu. Vannoutuneena volkkariharrastajan väitän silti että kyllä volkkarin motti jäähdytyspellit ympärillään on aika ruma. Jos vertaa vaikka fordin lättäpää kasiin. Mutta ilman peltejä jollain alsa venttiilikopilla jo suorastaan kaunis. Quote
mick Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Vannoutuneena volkkariharrastajan väitän silti että kyllä volkkarin motti jäähdytyspellit ympärillään on aika ruma. Jos vertaa vaikka fordin lättäpää kasiin. Mutta ilman peltejä jollain alsa venttiilikopilla jo suorastaan kaunis. Jostain kuumankestävästä pleksistä ne ilmanohjauspellit? Quote
Guest Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Jostain kuumankestävästä pleksistä ne ilmanohjauspellit? Nerokas idea. Vois olla villinnäkönen. Ehkä lasikuidusta, käyttämällä läpinäkyvää hartsia. Sellastakin kuulemma on. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.