Jump to content

projekti suunnittelua


Guest Sami W

Recommended Posts

Guest Sami W
Posted

Tässä kypsytellyt hiukan pitempään ideaa alkaa tuosta omasta ähtäristä tekemään volksrodi.

Muutama kysymys tulis nyt heti alkuun mieleen, elikkäs mitäs laki sanoo noista lokasuojista? Pitääkös niiden peittää rengasta kuinka paljon? Sivusuunnassahan ei yli saa tulla, mutta entäs etu- ja takaylitys?

Toinen kysymys olis etuvaloista. Mistähän löytäis sellaiset pyöreä takakupuiset lamput? Jostain prätkästä mahd?

Guest Raggare
Posted

Roiskesuojat ja -läpät

 

1. Autossa tulee olla kaikilla pyörillä roiskesuojat. Erityistä roiskesuojaa ei vaadita, jos auton korin tai lavan pohja tarpeellisin lisälaittein muodostaa jäljempänä tässä pykälässä määriteltyä vastaavan suojan roiskumista vastaan.

 

2. M1-luokan auton roiskesuojien tulee vastata EY:n neuvoston moottoriajoneuvojen lokasuojia koskevan jäsenvaltioden lainsäädännön lähentämisestä antaman direktiivin (78/549/ETY) vaatimuksia. Muussa kuin M1-luokan autossa roiskesuojien tulee täyttää 3-5 momentin vaatimukset.

 

3. Roiskesuojien tulee ulottua leveydeltään vähintään renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruisena edessä vähintään 30° pyörän akselin kautta kulkevan pystytason etupuolelle ja takana N1-luokan autossa vähintään 50° ja muussa autossa 90° kyseisestä pystytasosta taaksepäin. Roiskesuojien tulee ulottua pyörän akselin kautta kulkevasta pystytasosta taaksepäin siten, että auton ollessa kuormittamaton roiskesuojan takapää ulottuu vähintään 150 mm pyörän akselin yläpuolella olevaan vaakatasoon. Lisäksi roiskesuojan reunan ja sanotun vaakatason leikkauskohdan tulee olla renkaan tai, jos kyseessä on paripyörät, ulomman renkaan pitkittäissuuntaisen keskitason ulkopuolella.

 

4. Roiskesuojan poikkileikkauksen tulee olla siten kourumainen, että kourun syvyys akselin yläpuolelta mitattuna on vähintään 30 mm. Kourumaisuus saa vähetä 3 momentissa tarkoitettuja kulmia lähestyttäessä.

 

5. Roiskesuojan etäisyys akselista ei saa 3 momentissa tarkoitettujen kulmien välisellä alueella olla renkaan halkaisijaa suurempi.

 

ja vaikka vahasta raktorista kuupat.

 

(btw lokasuojien poisto ja mattaväri, punaset vanteet ei tee autosta (rotta)volksrodia :D)

Guest Sami W
Posted

Ei ole tarkoitus rottaa rakentaa:)

Idea olis hiukan modernimpaa sekoitettuna vanhaan.

Niin...jostain traktorista vois tietenkin kans löytyä nuo lyhdyt.

Guest Sami W
Posted

Nuo stormin voiskin olla ihan hyvät.

Lokasuojista vielä sen verran että onkos kiinnitykseen olemassa mitään säädöksiä? Onnistuuko esim jarrukilpiin kiinnitys? Ja saako lokasuojat kääntyä renkaiden mukana edessä?

 

edit: Ja autohan on 68, joten noiden säädöksien mukaan on mentävä.

Guest Mika Raussi
Posted

Mm. tosta choppauksestakin on omistaja saanu jo muutamat sakot. Mut mitäs sitten kun tyypillä on tuhottomasti rahaa.

Guest Sami W
Posted

Choppaus olis kyllä pop. Hiukan vain arvelluttaa onnistuisko tuo itseltä.

Lähinnä siis katon takaosan onnistuminen. Muuten kyllä pitäis olla aika selvät kuviot.

Mitäs todisteita katsastusviranomainen tarttee muuten tuosta choppauksesta? Riittääkö pelkät kuvat?

Guest Sami W
Posted

Aihiona toimii siis tämä.

 

kupla.gif

 

Eipä tuosta itkua tulis vaikka choppaus ei oikein onnistuiskaan:)

Posted

Toihan olis kumminkin jo aika helppo nakki chopata kun on droppilistatkin jo valmiiksi veke... ;)

 

Ihan makee aito Ähtäri sellaisenaankin... Muista sitten että toi takaluukku kokonaisuus on lähes saman arvoinen kuin koko auto... ;) No ei nyt ihan mutta arvokas kumminkin... :D

Guest Sami W
Posted

On sitäkin kerenny jo edellinen seppä muokkailemaan. Ikävä kyllä.

Posted

Ton kuvan mukaan ainakin vielä "pelastettavissa" ;)

 

Näin vois ohut tolppaa chopata. Vain etukattoa ja keski tolppia madaltamalla. Taka sivulasin taka kaaresta on vain pieni kiila poistettu.

 

1197.JPG

Guest laiska`s custom
Posted

onx tost rodist lisää kuvia,aika täydellinen näkemys..

Guest Sami W
Posted
Ton kuvan mukaan ainakin vielä "pelastettavissa" ;)

 

Näin vois ohut tolppaa chopata. Vain etukattoa ja keski tolppia madaltamalla. Taka sivulasin taka kaaresta on vain pieni kiila poistettu.

 

1197.JPG

 

On se nyt varmaan ihan pelastettavissa. Tehty vain jatko tuonne helmaan saakka. Ideana kai moottorin vaihdon helpottaminen.

Mie olen yhden tuollaisen ohut tolppaisen "ovaalin" nähnyt joka oli chopattu samalla tavalla. Ei oikein miellyttänyt minun silmää. Taidan jättää mieluummin choppauksen tekemättä.

Posted

Onkohan tuo punainen kupla ollut elämänsä varrella jossain vaiheessa teuvan suunnalla pohjanmaalla 80 tai 90 luvulla (silloin jo chopattuna),ja sen jälkeen lojunut muutaman kk autojobbarin pihas seinäjoella joskus 90 luvulla?

Posted
Choppaus olis kyllä pop. Hiukan vain arvelluttaa onnistuisko tuo itseltä.

Lähinnä siis katon takaosan onnistuminen. Muuten kyllä pitäis olla aika selvät kuviot

Tässä yksi tapa toteuttaa Kuplan choppaus...

Muistaakseni jossain 80-luvun puolivälin suomi-Wheels Magazinessa oli ohjeistusta T1:n choppaukseen... taisi olla ovaali mitä siinä pilkottiin.

Guest Sami W
Posted

Kiitos linkeistä.

Ei tuo nyt ehkä mahdoton tehtävä ole kun noita on tarkemmin tutkaillu.

Posted
Onkohan tuo punainen kupla ollut elämänsä varrella jossain vaiheessa teuvan suunnalla pohjanmaalla 80 tai 90 luvulla (silloin jo chopattuna),ja sen jälkeen lojunut muutaman kk autojobbarin pihas seinäjoella joskus 90 luvulla?

 

Jep. Varmasti sama. Oli mulla jonkin aikaa pari vuotta sitten Pietarsaaressa. Sitten meni Outokummun kautta Kuortaneelle jossa se ilmeisesti nykyään asustelee.

Guest Sami W
Posted

Tulipa mieleen että eipä taideta takalokareita jarrukilpiin kiinnittää. Jos tontittaa meinaa niin eipä kovin hyvältä näyttäis:)

 

Vois ehkä miettiä hiukan tämmöistä ratkaisua takalokareiden suhteen.

 

1993-Plymouth-Prowler-Concept-takeout.jpg

Guest Forsbacka
Posted
Roiskesuojat ja -läpät

 

2. M1-luokan auton roiskesuojien tulee vastata EY:n neuvoston moottoriajoneuvojen lokasuojia koskevan jäsenvaltioden lainsäädännön lähentämisestä antaman direktiivin (78/549/ETY) vaatimuksia. Muussa kuin M1-luokan autossa roiskesuojien tulee täyttää 3-5 momentin vaatimukset.

 

Katoin joskus ton direktiivin. Se ei tuonut noihin vaatimuksiin oikeastaan muuta, kuin että lokasuojan sivuilla pitää olla 30mm "huulta". Lokasuojien kärkien läheisyydessä riittää vähemmän. Pelkkä levy ei siis kelpaa.

 

Lokasuojien kiinnitykseen kannattaa tietenkin kiinnittää huomiota. Mikä tuntuu tukevalta nyt ei ehkä ole tukeva enää tuhannen kilometrin jälkeen. Tavan ohutseinäinen huonekaluputki tuntuu väsyvän tärinässä aika nopeasti.

Peltinen lokari painaa kuitenkin jonkun verran.

 

Kuuppalamppuja saa prätkien kustomosasia myyvistä kaupoista. Esim näillä on jonkinlaiset luettelot netissä: http://www.motoclinic.com/ tai http://www.motoparts.fi/

Hinnat on vaan hiukan ahdistavia. Alkaen 70€/kpl. Halvinta mahdollista taiwan laatua. Kaikki vesi menee varmasti sisään ja heijastinpinta on kuin euron taskulampussa. Rohkenin eräässä liikkeessä epäillä tuleeko niistä edes riittävää valokuviota, että kelpaavat katsastuksessa. Vastaukseksi sain luennon maailman tiukimmista TUV standardeista. Nooh...

IKH:lta saa Hellan traktorinvaloja jos kromi ei tunnu välttämättömältä.

Itse otin vilkut ja takavalot prätkäkaupasta. Eivät varmasti kestä kosteutta nekään.

Valot ja vilkut joutuu laittamaan hiukan tyhmään paikkaan, että kaikki etäisyydet ja asteet tulee täytettyä. Tai no ei välttämättä tyhmään tai riippuu vähän valoistakin, mutta ei siinä hirveästi vaihtoehtoja ole.

 

Kyllä se vaan niin on, että kattoa pitäisi chopata ja etuakselia siirttää, muuten näyttää yllättävän paljon vain kuplalta ilman lokareita...

 

Tuleeko kenellekkään mieleen mitään tuoreempaa härveliä, jonka etuakselia voisi sovittaa kuplaan? Siis onko enää muita kuin perssonkeuloja? Missään päällekkäisiä kolmiotukivarsia tai muuta seksikästä?

Posted

Kaveri kun pari vuotta sitten yritti saada VW 'rodia' kilpiin, ei kelvannut etuvalot joissa ei ollut suuntauksen säätöä ruuvaamalla. Siis koko valopotikan kääntö ei kelvannut. Oliko tuo sitten riittävä hylkäysperuste? No oli siinä pari sivua muitakin puutteita, mutta pitääkö moinen säätö olla pykälien mukaan, sattuko kellekkään silmään?

Guest Hannu Mattila
Posted

Hommaa paksutolppa aihioksi.. On se tuulilasi jo valmiiksi pienempi.

 

Nimim. yks paksutolppa jo pihassa ja lisää tulossa ;D

Posted

Saisiko etuakseli edessä efektiä aikaan sillä, että siirtäisi koppaa taaksepäin varapyöräkotelon verran ja lyhentäisi koppaa vastaavan määrän ovien ja/tai sivukylkien kohdasta? Silloinhan ei kattopeltiä tarvitsisi jatkaa shoppauksessakaan vaikka madaltaisi takatolppiakin.

Guest Mika Raussi
Posted

Veikkaan, että näyttäis tyhmältä. Siintä tulee sit niin lyhyt, että autosta tuli laagistaa puolipallo.

Posted

Ei kai tää näytä niin tyhmältä??

 

Tämä Tobiaksen rakentama on lyhennetty ovien ja takaloksujen välistä jotta sais juuri tuon efektin vakio pohjalevyllä... (Tunnen kaverin kyseessä)

 

3439.jpg

Guest Mika Raussi
Posted

Yllättävän hyvältä se näyttää! Vähän on semmosta pallomaisuutta muta auttaahan toi choppaus.

Posted

Jos saa asiaan sekoontua. En muista nähneeni yhtään tollasta volkrodia mikä näyttäis hyvältä takaapäin. Se taitaa olla asiassa pahin rasti.

Toi että motin ympäriltä huilastaan kaikki pellit veks luukkua myöten tuo mieleen rantakirpun. Ja niistä mä en digannu edes sillon kun ne oli uusia.

 

Muuten ihan hyvä suuntaus. Mutta noi maltanristit, mattamustat ja valkosivut alkaa tulee jo korvista. Mut niihän käy kaikkien muotien kanssa.

 

No viimeistelyhän onkin kaikkein työläin homma. Siinä karsitaan HC:t ja spedet erilleen.

Guest Sami W
Posted
Kaveri kun pari vuotta sitten yritti saada VW 'rodia' kilpiin, ei kelvannut etuvalot joissa ei ollut suuntauksen säätöä ruuvaamalla. Siis koko valopotikan kääntö ei kelvannut. Oliko tuo sitten riittävä hylkäysperuste? No oli siinä pari sivua muitakin puutteita, mutta pitääkö moinen säätö olla pykälien mukaan, sattuko kellekkään silmään?

 

Tuntuu kyllä oudolta syyltä jos valo vain on säädetty oikein ja on tukevasti kiinni. Ei kai sillä säätömekanismilla pitäis silloin olla merkitystä?

Noh...suomi ihmeellisten lakien maa. Pitää kysäistä käyttöauton katsastuksessa.

Kyllä minustakin tuo viimeisen kuvan "rodi" näyttää jo ihan hyvältä. Itse kyllä meinasin moottorin peittää luukun alle kokonaan, mutta sivuilta saa näkyä.

Posted

Juu, ja kyllähän noissa perinteisissä Hotrodeissakin on peltejä riisuttu ja isolohko V8 ahtimella sojottaa joka suuntaan....

 

Jokainen tekee oman mieleisen vekottimen... Ei kaikkien ole sen takia pakko siitä tykkää...

Posted
Juu, ja kyllähän noissa perinteisissä Hotrodeissakin on peltejä riisuttu ja isolohko V8 ahtimella sojottaa joka suuntaan....

 

Jokainen tekee oman mieleisen vekottimen... Ei kaikkien ole sen takia pakko siitä tykkää...

 

En mä sitä tarkottanutkaan. Se on mun mielipide ja sillä selvä. Lähinnä aattelin että joku kaivais kuvan tollasesta viimeistellystä ja sellasesta, että peräpää olis onnistunu.

 

Vannoutuneena volkkariharrastajan väitän silti että kyllä volkkarin motti jäähdytyspellit ympärillään on aika ruma. Jos vertaa vaikka fordin lättäpää kasiin. Mutta ilman peltejä jollain alsa venttiilikopilla jo suorastaan kaunis.

Posted

Vannoutuneena volkkariharrastajan väitän silti että kyllä volkkarin motti jäähdytyspellit ympärillään on aika ruma. Jos vertaa vaikka fordin lättäpää kasiin. Mutta ilman peltejä jollain alsa venttiilikopilla jo suorastaan kaunis.

Jostain kuumankestävästä pleksistä ne ilmanohjauspellit?

Posted
Jostain kuumankestävästä pleksistä ne ilmanohjauspellit?

 

Nerokas idea. Vois olla villinnäkönen. Ehkä lasikuidusta, käyttämällä läpinäkyvää hartsia. Sellastakin kuulemma on.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...