Jump to content

-73 1300s kuplan jarruvalot ei toimi


Recommended Posts

Posted

Nyt täytyy kysyy viisaammilta neuvoa. Eli homman nimi on et ei kummallakaan puolella toimi jarru valo. Sulakkeet ehjät. Polttimot ehjät. Kaikki muut valot toimii takana, paitsi jarruvalot.. Monimutkaista... Olisko täällä jollakin antaa hyviä neuvoja? Ja jarrut toimii tai ainakin auto pysää kun painaa jarrupolkimen pohjaan... 

Posted
7 hours ago, Urbantoy said:

Jarrupääsylinterissä on jarruvaloanturit, katoppa onko johdot sieltä paikallaan.. tai sitten ne anturit on sökönä.. sieltä nyt aloittelisin tutkimaan

Joku tuon tylinen siellä pitäs olla toimiva:

http://aircooled.fi/tuote/3101/jarruvalon-kytkin-2napainen-t12-1laatu

Tuollainen oli tässä Brasilian hippibussissa myös. Ja hämmästyksekseni toimikin vielä. Piuhat toki olivat poikki ja puutteelliset, mutta itse kytkin toimi hyvin. Tuosta katkeaa tai irtoaa piuha suh' helposti, joten sieltä tosiaan kannattaa ehdottomasti aloittaa. 

 

Nuo kytkimet kyllä vaurioituvatkin ajastaan. Samoja käytetään myös vanhemmissa Harrikoissa takajarrun valokatkaisijana. Yhteen '75 pyörääni olen sellaisen joutunut uusimaankin.

Posted
9 hours ago, Joe Cool said:

Tuollainen oli tässä Brasilian hippibussissa myös. Ja hämmästyksekseni toimikin vielä. Piuhat toki olivat poikki ja puutteelliset, mutta itse kytkin toimi hyvin. Tuosta katkeaa tai irtoaa piuha suh' helposti, joten sieltä tosiaan kannattaa ehdottomasti aloittaa. 

 

Nuo kytkimet kyllä vaurioituvatkin ajastaan. Samoja käytetään myös vanhemmissa Harrikoissa takajarrun valokatkaisijana. Yhteen '75 pyörääni olen sellaisen joutunut uusimaankin.

 

Laadukkaat apicot ja suojahuppu auttaa ongelmiin.

 

http://aircooled.fi/tuote/4698/jarruvalon-kytkimen-johtoliittimen-huppu-2napainen

  • Like 1
Posted

Toinen jarruvalo palaa koko ajan ja toinen pimeenä. Mikä neuvoksi? Jarru kytkimen apikot uusittu. Ennen vaihtoa ei palanut kumpikaan jarruvalo. 

Posted

Siinä on varmaan kaks niitä antureita, toinen sökö tai sitten piuhat poikki jostain.. hankala sanoa.. Mutta siellä jossain se vika on k kerta toinen pelaa jo..

Joku viisaampi saa kyllä nyt antaa neuvoja.. Koitas vaihtaa niiden antureiden välillä johdot.. Jos se toinen nyt palava ei syty ja vastaavasti nyt palamaton syttyy niin vika on totennäköisesti siinä anturissa

Posted

Eli tämänhetkinen tilanne: toinen jarruvalo palaa koko ajan ja toinen taas ei ja kun vaihtaa sen palavan polttimon toiselle puolelle niin se palaa myös toisella puolella. 

Posted (edited)
9 minutes ago, Sami said:

Eli tämänhetkinen tilanne: toinen jarruvalo palaa koko ajan ja toinen taas ei ja kun vaihtaa sen palavan polttimon toiselle puolelle niin se palaa myös toisella puolella. 

 

EDIT: Siis palaako ne molemmat ku vaihdat johtojen paikkoja? jos ei eikö se sitten viittaa siihen anturiin

palaako se kokoajan ka polsinta ei paineta.. en mä nyt ymmärrä kaikkea.. ehkä nyt tarvitaan muualta apuja ku multa.. Nuo anturit ei ole hinnan kiroissa, että mä hakisin silti ne uudet.. 

Mulla ois hyllyssä uudet, mutta ei se auta ku oot siellä jumalan selän takana

Edited by Urbantoy
Posted (edited)
21 minutes ago, ajomies said:

Anturin pystyy ohittamaan yhdistämällä johdot keskenään, silloin pitää molempien palaa. Liekö toinen polttimo rikki?

 

Tuolla tavalla selviää ainakin johtojen kunnossa olo.. hyvä vinkki, eipä tullut mieleen

 

EDIT: eikös molemmissä polttimoissa ole kummiskin valoa ollut..

Edited by Urbantoy
Posted

Polkimien juuressa voi olla myös niin paljon hiekkaa ym. että jarrupoljin ei pääse palautumaan kunnolla ja se voi jättää painetta sen verran, että valot palaa

Posted

Eli tämän hetkinen tilanne: virta-avainta kun kääntää niin jarruvalot syttyy. Valokatkaisijan nupin nostaa ylös niin ajovalot syttyy mukaan ja kun nupin painaa alas asentoon niin valot sammuu paitsi tietenkin jarruvalot jää palamaan. Jarrupääsylinteristä kierretty inan verran auki jarruvalo kytkimiä 2kpl. Ei vaikutusta. Mikä neuvoksi? 

Posted

Sammuuko ne jos johdot(t) irroittaa kytkimiltä?

Jos sammuvat on vikaa kytkimissä tai jarruihin jää painetta sen verran että valot palavat. Tämä voi johtua esim. Siitä että tanko joka menee polkimelta pääsylinteriin on säädetty liian pitkäksi. 

 

Kytkimen toiminnan voi tarkistaa yleismittarilla, pitäisi lepotilassa olla vastus ääretön ja kun jarrua painaa yhdistää (vastus n.0)

Posted
Just now, peruskallio said:

Sammuuko ne jos johdot(t) irroittaa kytkimiltä?

Jos sammuvat on vikaa kytkimissä tai jarruihin jää painetta sen verran että valot palavat. Tämä voi johtua esim. Siitä että tanko joka menee polkimelta pääsylinteriin on säädetty liian pitkäksi. 

 

Kytkimen toiminnan voi tarkistaa yleismittarilla, pitäisi lepotilassa olla vastus ääretön ja kun jarrua painaa yhdistää (vastus n.0)

 

Vai onko jarruletkut turvonnut eikä päästä painetta pois vaikka polsin on vapaalla.. Liian paljon semmosta mitä pitäs tutkia muualla kuin netin palstalla, osa taustainfostakin epäselviä..

Posted
2 minutes ago, Urbantoy said:

 

Vai onko jarruletkut turvonnut eikä päästä painetta pois vaikka polsin on vapaalla.. Liian paljon semmosta mitä pitäs tutkia muualla kuin netin palstalla, osa taustainfostakin epäselviä..

Selvennykseksi topicin aloittajalle, nyt puhutaan letkuista jotka vievät nestettä jarrunestesäiliöltä pääsylinteriin.

Posted (edited)
12 hours ago, peruskallio said:

Selvennykseksi topicin aloittajalle, nyt puhutaan letkuista jotka vievät nestettä jarrunestesäiliöltä pääsylinteriin.

Tarkennetaan vielä.. Jarruputkesta jarrusylintereille olevista letkuista kyse, joka kulmassa on ne kumiletkut..

EDIT: Eikun joo tai ei joo.. meni mulla ajatukset sekasin.. Eihän nuo jarruletkut vaikuta siihen anturin paineeseen vaikka jarruletkut oiskin turvonnut, silloin jarrut jää vaan päälle.. no joku paljon viisaampi osaa korjata tätä mun sekoilua

Edited by Urbantoy
Posted

Jarruvalot sammuu jos johdot ottaa pois kytkimiltä. Ja jos ns tekee kytkimen ohituksen eli yhdistää johdot niin valot palaa ja irrottaa johdot niin valot sammuu... Eli olisiko kytkimissä vikaa? Tarvisko ne vaihtaa uusiin? Katselin motonetissä olisi 7,90e hintaan, mutta mahtavatko kiinalaisia? Neoretro myy ainakin saksalaisia. 

Posted (edited)

Nyt on kaksi vaihtoehtoa. Joko kytkimet toimii niinkuin kuuluukin ja jarruihin jää paine, tai sitten kytkimet jumissa.

 

jos osaat ilmata jarrut voit koittaa avata ilmausnippaa (edestä ja takaa varmuudeksi) ja katsoa sammuvatko valot. Voi olla että tämän jälkeen joudut ilmaamaan jarrut, tosin joudut tekemään ilmauksen myös jos vaihdat kytkimet.

Edited by peruskallio
Posted

99,9% varmuudella kytkin romuna,tarvii kohtuu ison paineen kunnossa ollessaan mistä vasta kytkee,eli jos jää niin paljon painetta pääsylinteriin silloin jää myös jarrut aika paljon laahaamaan päälle. Toinen mahdollisuus on kolmenapainen anturi missä on myös avautuva kosketin jolloin olisi kytketty vääriin napoihin johdot,silloin kylläkin jarruvalojen pitäisi sammua jarrua painettaessa.

Posted

Ootko sää Sami nyt tarkistanut ton jutun minkä moni on jo maininnut,

eli onko siinä polkimessa pieni tyhjä liike ennen kuin se välitanko alkaa työntämään pääsylinterin mäntää?

Polkimen yläpäässä varmaan noin viiden sentin tyhjä liike on ok, pienempikin riittää, kunhan sitä vaan on.

 

Palautuuko jarrupoljin jousen voimasta takaisin ääriasentoon, päin topparia, polkemisen jälkeen? Polkimien väliakseli saataa olla ruostunut jäykäksi.

 

Jos polkimessa on se tarvittava tyhjä liike ja poljin palutuu polkemisen jälkeen päin topparia eikä valot sammu sittekkään niin sitten kysyn että kelpaako apu paikanpäällä?

Voisin jossain vaiheessa ehtiä poikkeemaan kun nää työkiireet ja muut tästä helppaa.

 

Tankin jos nappaisi ylös niin olisi huomattavasti mukavampi tutkia. Samalla voitais herätellä pyörien ilmausruuvit liikkeelle kun ovat todnäk jumissa yms.

 

Mulla ei ole tässä nyt tuollaisen kuplan piirikaavioo hollilla niin joku varmaan voisi kertoa että miksi niitä kytkimiä on kaksi, molemmille piireille ilmeisesti oma?

Ja miten ne on kytketty?

 

 

 

 

Posted (edited)

Molemmille jarrupiirille oma kytkin ja pitää olla rinnan kytketty eli tuleva johto sulaketaululta ja lähtevä johto jarruvaloille haaroitettu molemmille kytkimille.

Edited by Tutkija
Posted
1 minute ago, Tutkija said:

Molemmille jarrupiirille oma kytkin ja pitää olla rinnan kytketty eli tuleva johto sulaketaululta ja lähtevä johto jarruvaloille haaroitettu molemmille kytkimille.

 

Ok, riittää siis että toinen kytkimistä "vetää" niin punaiset palaa takana.

 

Ps. Kokemäellä on lumi taas maassa joten kesäkuplan jarruvalot saa vielä palaakkin.

Posted

Kyllä on tyhjä liike jarrupolkimessa. Ja poljin palautuu ääri asentoon. Alkaa 30 wee pojalle tulla kohta harmaita hiuksia päähän asiasta johtuen ja sit kun tarvii olla kunnossa vajaa kolmen viikon päästä kun on jälkitarkastus konttorilla. Prkle

Posted
On 5/4/2019 at 8:56 AM, Tutkija said:

99,9% varmuudella kytkin romuna.

 

Näinhän se oli, etupiirin kytkin oli hirttänyt kiinni.

Kytkin nyt vaihdettu, jarruvalot ok ja ei muuta kun nokka kohti konttoria.

 

  • Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...