ekam Posted May 15, 2019 Share Posted May 15, 2019 Konehuoneesta alkoi kuulumaan kitinän tyyppistä ääntä. Paikallistin äänen laturille ja sitä kautta puhaltimelle. Eli, kun laturin akselia nitkuttaa pyörimissuuntaansa edes takaisin, puhaltimelta kuuluu metallinen vinkasu. Sain survottua käden koneen taakse laturin akselille ja tuntuu kuin puhaltimen kiinnityspultin ja puhallinpyörän välissä olisi pieni välys. Itse pultti ei ainakaan käsin pyöri. Sitten ne tyhmät kysymykset: onko tavallista että tuohon ilmaantuu väljää ja kuinka siitä pitää olla huolissaan? Voiko tuolle tehdä mitään konetta pudottamatta? Mitä tapahtuu jos puhallin irtoaa? Muita hyviä ideoita? Quote Link to comment
peruskallio Posted May 15, 2019 Share Posted May 15, 2019 (edited) Jotain tämän suuntaista voi olla tapahtumassa, näitä on minulla mennyt useampikin. Yhdestä leikkaantui reikä pyöreäksi, kun kuuluisi olla 2 suoraa kohtaa. Se kitisi kun akseli pyöri reiässä tyhjää. Mutteri oli kyllä ”kireällä” mutta ei vain kiristynyt pyörää vaan jotain muuta vasten. Edited May 15, 2019 by peruskallio Quote Link to comment
ekam Posted May 16, 2019 Author Share Posted May 16, 2019 9 hours ago, peruskallio said: Jotain tämän suuntaista voi olla tapahtumassa, näitä on minulla mennyt useampikin. Yhdestä leikkaantui reikä pyöreäksi, kun kuuluisi olla 2 suoraa kohtaa. Se kitisi kun akseli pyöri reiässä tyhjää. Mutteri oli kyllä ”kireällä” mutta ei vain kiristynyt pyörää vaan jotain muuta vasten. Veikkaanpa että juuri näin on käymässä. Mulla ei tosin pyöri vielä tyhjää, on vain noin millin parin edestakainen kiertosuuntainen välys sekä pienen pieni klappi myös akselin suuntaan. Ihan kuin pultti olisi löystynyt hiukan, vaan ei silti ainakaan käsin pyöri. Saako puhallinta/laturia järkevästi irti konetta pudottamatta vai onko jo helpompi käyttää kone lattialla? Tavaraahan tuossa on kohtuullisesti edessä... Mahtaisko välyksen poisto ohkasella prikalla olla hyvä korjaus vaiko etsiä suosiolla ehjä käytetty tai uusi puhallin? Koneessa on aika raaka tyhjäkäynti joka ravistaa konetta huomattavasti enemmän kuin aiempi lähes vakio kokoonpano. Olisiko käynyt niin että ravistus on nostanut esiin puhaltimen piilevän vian eli välyksen? Aiemmin kun tällaisesta ei ole ollut mitään merkkejä.. Quote Link to comment
Art_Zi Posted May 16, 2019 Share Posted May 16, 2019 Ota kuvaa koneesta, niin näkee mitä siinä on kaikkea edessä, niin helpompi neuvoa. Konetta ei tarvi puottaa pois tuon takia. Quote Link to comment
peruskallio Posted May 16, 2019 Share Posted May 16, 2019 (edited) Saa paikallaan irti, konetta ei kauheasti tarvitse purkaa. Omassa motissa laturinjalka hankala irroittaa kun ahdin on sen päällä, olen ottanut ropellin paikallaan irti ja tämän jälkeen laturin saa nostettua pois (Vaihtovirta). Vakiommassa koneessa pääsee varmasti helpommalla jättämällä ropellin paikalleen ja irroittamalla laturinjalan sekä imusarjan. tasavirtalaturilla varustetusta ei muistikuvia... Edited May 16, 2019 by peruskallio Quote Link to comment
ekam Posted May 16, 2019 Author Share Posted May 16, 2019 31 minutes ago, peruskallio said: Saa paikallaan irti, konetta ei kauheasti tarvitse purkaa. Omassa motissa laturinjalka hankala irroittaa kun ahdin on sen päällä, olen ottanut ropellin paikallaan irti ja tämän jälkeen laturin saa nostettua pois (Vaihtovirta). Vakiommassa koneessa pääsee varmasti helpommalla jättämällä ropellin paikalleen ja irroittamalla laturinjalan sekä imusarjan. tasavirtalaturilla varustetusta ei muistikuvia... Siis aika vakio on koneen ulkoinen olemus. Eli imusarja ja laturinjalka irrottamalla eteenpäin. Tällä mennään. Katsotaanpa mitä sieltä löytyy... Quote Link to comment
peruskallio Posted May 16, 2019 Share Posted May 16, 2019 Löytyi ne kitisevän puhaltimen osat, ravistikin jo aikalailla kierroksilla. Tuo ura holkissa on paljon matalampi toisella puolella. Quote Link to comment
metake Posted May 16, 2019 Share Posted May 16, 2019 Siis aika vakio on koneen ulkoinen olemus. Eli imusarja ja laturinjalka irrottamalla eteenpäin. Tällä mennään. Katsotaanpa mitä sieltä löytyy...Tai takaluukku ja takaluukun saranan kiinnikkeet irti ja nostaa koko puhallinkopan latureineen pois. Melkeen väitän että pääsee helpommalla.Sent from my iPhone using Tapatalk 1 Quote Link to comment
peruskallio Posted May 16, 2019 Share Posted May 16, 2019 (edited) 9 minutes ago, metake said: Tai takaluukku ja takaluukun saranan kiinnikkeet irti ja nostaa koko puhallinkopan latureineen pois. Melkeen väitän että pääsee helpommalla. Sent from my iPhone using Tapatalk Jos koneessa termostaatti paikallaan pitää tällä tyylillä koneen alapuolelta irroittaa varsi itse termostaatista. Muuten ei nouse. Ja se välitanko puhallinkopan takaa ainakin doghouse-versiossa. edit, välitangosta en olekaan varma Edited May 16, 2019 by peruskallio Quote Link to comment
metake Posted May 16, 2019 Share Posted May 16, 2019 Jos koneessa termostaatti paikallaan pitää tällä tyylillä koneen alapuolelta irroittaa varsi itse termostaatista. Muuten ei nouse. Ja se välitanko puhallinkopan takaa ainakin doghouse-versiossa. edit, välitangosta en olekaan varmaAivan totta. DH versiossa välitanko pitää irrottaa ja DH:n pellit, sekä takaa yksi 6 mm kiinnityspultti kopasta, vanhemmassa pääsee helpommalla.Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment
ekam Posted May 16, 2019 Author Share Posted May 16, 2019 (edited) 3 hours ago, peruskallio said: Löytyi ne kitisevän puhaltimen osat, ravistikin jo aikalailla kierroksilla. Tuo ura holkissa on paljon matalampi toisella puolella. No toivottavasti tuollasta ei löydy 😮 Siis jos solmu aukeaa. Kaikki osat on niin hyvin solmussa toisissaan ettei mikään lähde irti. Siis tallissa jo... Edited May 16, 2019 by ekam Quote Link to comment
ekam Posted May 16, 2019 Author Share Posted May 16, 2019 Juu ei. Jumissa ollaan. Pitäis nostaa puhallinkoppaa pari senttiä että sais laturinjalan niin ylös että puhallin mahtuisi tulemaan pois paikoiltaan. Tai imusarja pitäis saada pujoteltua pois välistä. Sehän sieltä ei tule kun esilämmitysputket rälläköimällä. Eli umpisolmu on valmis. En haluais purkaa puhallinkoppaa, joten ainoa vaihtoehto lie irrottaa puhallin paikoillaan? Hyviä patentteja miten se parhaiten onnistuu vai onko jotain muuta mitä en nyt vaan tajua (ei yllättäis). Quote Link to comment
peruskallio Posted May 16, 2019 Share Posted May 16, 2019 Koeta löysätä puhallinkopan päistä ruuveja, (imusarjan läheltä, 1kpl per pää), kyllä se jonkun sentin paikallaankin varmasti nousee. Quote Link to comment
ekam Posted May 16, 2019 Author Share Posted May 16, 2019 (edited) 4 hours ago, peruskallio said: Koeta löysätä puhallinkopan päistä ruuveja, (imusarjan läheltä, 1kpl per pää), kyllä se jonkun sentin paikallaankin varmasti nousee. Tämä auttoi 👍 mahtui juuri ja juuri pois paikoiltaan. Syykin selvisi, puhaltimen runko on pettänyt (kai metalli väsynyt) kiinnitysmutterin alta. Ei siis korjattavissa Luulin jo että varaosa löytyi suoraan hyllystä, vaan tuo onkin noin 5mm matalampi imeisesti ei Dh versio... Mahtuis kai tuokin kotelossa pyörimään mutta mikä on vaikutus jäähdytystehoon yms vai onko jotain muutakin haittaa? Edited May 16, 2019 by ekam Quote Link to comment
ekam Posted May 17, 2019 Author Share Posted May 17, 2019 Kiitokset kaikille tietotaitoansa tarjonneille. Uusi puhallinkin on jo tiedossa, joten eiköhän tämä taas tästä. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 17, 2019 Share Posted May 17, 2019 Niin........ siis onko sulla doghouse puhallinkoppa? Ajattelin vaan että jos sinne on joku laittanut aikaisemmin väärän kapean puhaltimen niin älä mene uusimaan virhettä. Quote Link to comment
ekam Posted May 17, 2019 Author Share Posted May 17, 2019 On dh ja oikea puhallin oli paikoillaan. Hyllyssä romujen seassa oli ja on kapea malli. Mietiskelin että jos sen lykkäis paikoilleen väliaikaisratkasuksi kunnes saan leveän käsiin. Enpä taida tehdä niin kun leveä puhallin löytyi jo. Ihan mielenkiinnosta kyselin onko tietoa kuinka paljon eroa on kapea vs leveä? Periaatteessa siipipinta-alassa on kymmenien prosenttien ero mutta onko vaikutus jäähdytykseen sama vai vielä suurempi? Quote Link to comment
x-pj Posted May 17, 2019 Share Posted May 17, 2019 Luulisin ettei kapeammalla ropelilla saa juuri minkäänlaista puhallusta aikaiseksi. Siipien kokoa suurempi merkitys lienee sillä raolla joka jää siipien ympärille. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 17, 2019 Share Posted May 17, 2019 2 hours ago, ekam said: On dh ja oikea puhallin oli paikoillaan. Hyllyssä romujen seassa oli ja on kapea malli. Mietiskelin että jos sen lykkäis paikoilleen väliaikaisratkasuksi kunnes saan leveän käsiin. Enpä taida tehdä niin kun leveä puhallin löytyi jo. Ihan mielenkiinnosta kyselin onko tietoa kuinka paljon eroa on kapea vs leveä? Periaatteessa siipipinta-alassa on kymmenien prosenttien ero mutta onko vaikutus jäähdytykseen sama vai vielä suurempi? Hyvä juttu. Ja ei kannata sitä kapeeta laittaa edes väliaikaisena kun uuden lytäminen ei nyt kauhean vaikeaa pitäisi olla. Quote Link to comment
-tipi- Posted May 17, 2019 Share Posted May 17, 2019 Kuvissa joissa näkyy hitsattuja ropeleita, niin onkohan saatu pysymään kuinka suorana ja miten lie tasapainotuksen kanssa. Ottaa kuitenkin aika paljon jenkaa, niin voi lieppaava epätasapainonen ropelli irtisanoutua aika äkkiä. Quote Link to comment
ekam Posted May 17, 2019 Author Share Posted May 17, 2019 1 hour ago, x-pj said: Luulisin ettei kapeammalla ropelilla saa juuri minkäänlaista puhallusta aikaiseksi. Siipien kokoa suurempi merkitys lienee sillä raolla joka jää siipien ympärille. Tuo ajatus oli itsellänikin... Quote Link to comment
JM Posted May 17, 2019 Share Posted May 17, 2019 18 minutes ago, -tipi- said: Kuvissa joissa näkyy hitsattuja ropeleita, niin onkohan saatu pysymään kuinka suorana ja miten lie tasapainotuksen kanssa. Ottaa kuitenkin aika paljon jenkaa, niin voi lieppaava epätasapainonen ropelli irtisanoutua aika äkkiä. Tigillä hitsaa/sulattelee eikä käytä lisäainetta niin paino ei muutu. Mulla pysyi hyvin kuosissa, oon pyörittänyt sitä aika kovaa eikä ongelmia ole ollut. Quote Link to comment
peruskallio Posted May 17, 2019 Share Posted May 17, 2019 (edited) 1 hour ago, -tipi- said: Kuvissa joissa näkyy hitsattuja ropeleita, niin onkohan saatu pysymään kuinka suorana ja miten lie tasapainotuksen kanssa. Ottaa kuitenkin aika paljon jenkaa, niin voi lieppaava epätasapainonen ropelli irtisanoutua aika äkkiä. Tigillä hitsailtu tuo eka kuvissa näkyvä, toinen on ”tehdashitsattu” jälki oli aika kamalaa. Vaihtelee eri puolille kokoajan ja jäähdyttää joka täpän välissä niin hyvä tulee. Nuo pyörät ovat hajonneet koska laturin kierteen pääteura oli niin matala että kiristyi sitä eikä tuota ropellia vasten. Oli siis löysällä vaikka mutteri oli väännetty perkeleesti kiinni. Nyt sekin murhe korjattu, saa nähdä kestääkö nyt. Remmiahdin omassa autossa tekee sen murheen että kone sammuu kuin seinään, puhallin siis pysähtyy todellä äkäiseen eikä moniurahihnakaan paljoa luista. Edited May 17, 2019 by peruskallio Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.