Jump to content

Puhallin kitisee


Recommended Posts

Konehuoneesta alkoi kuulumaan kitinän tyyppistä ääntä. Paikallistin äänen laturille ja sitä kautta puhaltimelle. Eli, kun laturin akselia nitkuttaa pyörimissuuntaansa edes takaisin, puhaltimelta kuuluu metallinen vinkasu. Sain survottua käden koneen taakse laturin akselille ja tuntuu kuin puhaltimen kiinnityspultin ja puhallinpyörän välissä olisi pieni välys. Itse pultti ei ainakaan käsin pyöri.

 

Sitten ne tyhmät kysymykset: onko tavallista että tuohon ilmaantuu väljää ja kuinka siitä pitää olla huolissaan? Voiko tuolle tehdä mitään konetta pudottamatta? Mitä tapahtuu jos puhallin irtoaa? Muita hyviä ideoita? 

Link to comment

Jotain tämän suuntaista voi olla tapahtumassa, näitä on minulla mennyt useampikin. Yhdestä leikkaantui reikä pyöreäksi, kun kuuluisi olla 2 suoraa kohtaa. Se kitisi kun akseli pyöri reiässä tyhjää. Mutteri oli kyllä ”kireällä” mutta ei vain kiristynyt pyörää vaan jotain muuta vasten.

C057F34E-7CDE-44AE-A621-234B735989D2.jpeg

Edited by peruskallio
Link to comment
9 hours ago, peruskallio said:

Jotain tämän suuntaista voi olla tapahtumassa, näitä on minulla mennyt useampikin. Yhdestä leikkaantui reikä pyöreäksi, kun kuuluisi olla 2 suoraa kohtaa. Se kitisi kun akseli pyöri reiässä tyhjää. Mutteri oli kyllä ”kireällä” mutta ei vain kiristynyt pyörää vaan jotain muuta vasten.

C057F34E-7CDE-44AE-A621-234B735989D2.jpeg

Veikkaanpa että juuri näin on käymässä. Mulla ei tosin pyöri vielä tyhjää, on vain noin millin parin edestakainen kiertosuuntainen välys sekä pienen pieni klappi myös akselin suuntaan. Ihan kuin pultti olisi löystynyt hiukan, vaan ei silti ainakaan käsin pyöri. 

 

Saako puhallinta/laturia järkevästi irti konetta pudottamatta vai onko jo helpompi käyttää kone lattialla? Tavaraahan tuossa on kohtuullisesti edessä...

 

Mahtaisko välyksen poisto ohkasella prikalla olla hyvä korjaus vaiko etsiä suosiolla ehjä käytetty tai uusi puhallin?

 

Koneessa on aika raaka tyhjäkäynti joka ravistaa konetta huomattavasti enemmän kuin aiempi lähes vakio kokoonpano. Olisiko käynyt niin että ravistus on nostanut esiin puhaltimen piilevän vian eli välyksen? Aiemmin kun tällaisesta ei ole ollut mitään merkkejä.. 

Link to comment

Saa paikallaan irti, konetta ei kauheasti tarvitse purkaa.

 

Omassa motissa laturinjalka hankala irroittaa kun ahdin on sen päällä, olen ottanut ropellin paikallaan irti ja tämän jälkeen laturin saa nostettua pois (Vaihtovirta).

 

Vakiommassa koneessa pääsee varmasti helpommalla jättämällä ropellin paikalleen ja irroittamalla laturinjalan sekä imusarjan. tasavirtalaturilla varustetusta ei muistikuvia...

Edited by peruskallio
Link to comment
31 minutes ago, peruskallio said:

Saa paikallaan irti, konetta ei kauheasti tarvitse purkaa.

 

Omassa motissa laturinjalka hankala irroittaa kun ahdin on sen päällä, olen ottanut ropellin paikallaan irti ja tämän jälkeen laturin saa nostettua pois (Vaihtovirta).

 

Vakiommassa koneessa pääsee varmasti helpommalla jättämällä ropellin paikalleen ja irroittamalla laturinjalan sekä imusarjan. tasavirtalaturilla varustetusta ei muistikuvia...

Siis aika vakio on koneen ulkoinen olemus. Eli imusarja ja laturinjalka irrottamalla eteenpäin. Tällä mennään. Katsotaanpa mitä sieltä löytyy...

Link to comment
Siis aika vakio on koneen ulkoinen olemus. Eli imusarja ja laturinjalka irrottamalla eteenpäin. Tällä mennään. Katsotaanpa mitä sieltä löytyy...


Tai takaluukku ja takaluukun saranan kiinnikkeet irti ja nostaa koko puhallinkopan latureineen pois. Melkeen väitän että pääsee helpommalla.


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Like 1
Link to comment
9 minutes ago, metake said:

 


Tai takaluukku ja takaluukun saranan kiinnikkeet irti ja nostaa koko puhallinkopan latureineen pois. Melkeen väitän että pääsee helpommalla.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Jos koneessa termostaatti paikallaan pitää tällä tyylillä koneen alapuolelta irroittaa varsi itse termostaatista. Muuten ei nouse. Ja se välitanko puhallinkopan takaa ainakin doghouse-versiossa.

 

edit, välitangosta en olekaan varma

Edited by peruskallio
Link to comment
Jos koneessa termostaatti paikallaan pitää tällä tyylillä koneen alapuolelta irroittaa varsi itse termostaatista. Muuten ei nouse. Ja se välitanko puhallinkopan takaa ainakin doghouse-versiossa.
 
edit, välitangosta en olekaan varma


Aivan totta. DH versiossa välitanko pitää irrottaa ja DH:n pellit, sekä takaa yksi 6 mm kiinnityspultti kopasta, vanhemmassa pääsee helpommalla.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Link to comment
3 hours ago, peruskallio said:

Löytyi ne kitisevän puhaltimen osat, ravistikin jo aikalailla kierroksilla. Tuo ura holkissa on paljon matalampi toisella puolella.

A24BB082-EA3C-4FB3-87A6-1E47F4926C6E.jpeg

4D6ADE48-7472-46FE-9D1D-AA8055123D13.jpeg

No toivottavasti tuollasta ei löydy 😮 

 

Siis jos solmu aukeaa. Kaikki osat on niin hyvin solmussa toisissaan ettei mikään lähde irti. Siis tallissa jo... 

Edited by ekam
Link to comment

Juu ei. Jumissa ollaan. Pitäis nostaa puhallinkoppaa pari senttiä että sais laturinjalan niin ylös että puhallin mahtuisi tulemaan pois paikoiltaan. Tai imusarja pitäis saada pujoteltua pois välistä. Sehän sieltä ei tule kun esilämmitysputket rälläköimällä. Eli umpisolmu on valmis. En haluais purkaa puhallinkoppaa, joten ainoa vaihtoehto lie irrottaa puhallin paikoillaan? Hyviä patentteja miten se parhaiten onnistuu vai onko jotain muuta mitä en nyt vaan tajua (ei yllättäis). 

Link to comment
4 hours ago, peruskallio said:

Koeta löysätä puhallinkopan päistä  ruuveja, (imusarjan läheltä, 1kpl per pää), kyllä se jonkun sentin paikallaankin varmasti nousee.

Tämä auttoi 👍 mahtui juuri ja juuri pois paikoiltaan. 

Syykin selvisi, puhaltimen runko on pettänyt (kai metalli väsynyt) kiinnitysmutterin alta. Ei siis korjattavissa Luulin jo että varaosa löytyi suoraan hyllystä, vaan tuo onkin noin 5mm matalampi imeisesti ei Dh versio... Mahtuis kai tuokin kotelossa pyörimään mutta mikä on vaikutus jäähdytystehoon yms vai onko jotain muutakin haittaa?

Edited by ekam
Link to comment

On dh ja oikea puhallin oli paikoillaan. Hyllyssä romujen seassa oli ja on kapea malli. Mietiskelin että jos sen lykkäis paikoilleen väliaikaisratkasuksi kunnes saan leveän käsiin. Enpä taida tehdä niin kun leveä puhallin löytyi jo.

 

Ihan mielenkiinnosta kyselin onko tietoa kuinka paljon eroa on kapea vs leveä? Periaatteessa siipipinta-alassa on kymmenien prosenttien ero mutta onko vaikutus jäähdytykseen sama vai vielä suurempi? 

Link to comment
2 hours ago, ekam said:

On dh ja oikea puhallin oli paikoillaan. Hyllyssä romujen seassa oli ja on kapea malli. Mietiskelin että jos sen lykkäis paikoilleen väliaikaisratkasuksi kunnes saan leveän käsiin. Enpä taida tehdä niin kun leveä puhallin löytyi jo.

  

Ihan mielenkiinnosta kyselin onko tietoa kuinka paljon eroa on kapea vs leveä? Periaatteessa siipipinta-alassa on kymmenien prosenttien ero mutta onko vaikutus jäähdytykseen sama vai vielä suurempi?  

Hyvä juttu. Ja ei kannata sitä kapeeta laittaa edes väliaikaisena kun uuden lytäminen ei nyt kauhean vaikeaa pitäisi olla.

Link to comment

Kuvissa joissa näkyy hitsattuja ropeleita, niin onkohan saatu pysymään kuinka suorana ja miten lie tasapainotuksen kanssa. Ottaa kuitenkin aika paljon jenkaa, niin voi lieppaava epätasapainonen ropelli irtisanoutua aika äkkiä.

Link to comment
1 hour ago, x-pj said:

Luulisin ettei kapeammalla ropelilla saa juuri minkäänlaista puhallusta aikaiseksi. Siipien kokoa suurempi merkitys lienee sillä raolla joka jää siipien ympärille.

Tuo ajatus oli itsellänikin... 

Link to comment
18 minutes ago, -tipi- said:

Kuvissa joissa näkyy hitsattuja ropeleita, niin onkohan saatu pysymään kuinka suorana ja miten lie tasapainotuksen kanssa. Ottaa kuitenkin aika paljon jenkaa, niin voi lieppaava epätasapainonen ropelli irtisanoutua aika äkkiä.

Tigillä hitsaa/sulattelee eikä käytä lisäainetta niin paino ei muutu.

Mulla pysyi hyvin kuosissa, oon pyörittänyt sitä aika kovaa eikä ongelmia ole ollut.

Link to comment
1 hour ago, -tipi- said:

Kuvissa joissa näkyy hitsattuja ropeleita, niin onkohan saatu pysymään kuinka suorana ja miten lie tasapainotuksen kanssa. Ottaa kuitenkin aika paljon jenkaa, niin voi lieppaava epätasapainonen ropelli irtisanoutua aika äkkiä.

Tigillä hitsailtu tuo eka kuvissa näkyvä, toinen on ”tehdashitsattu” jälki oli aika kamalaa. 

 

Vaihtelee eri puolille kokoajan ja jäähdyttää joka täpän välissä niin hyvä tulee. Nuo pyörät ovat hajonneet koska laturin kierteen pääteura oli niin matala että kiristyi sitä eikä tuota ropellia vasten. Oli siis löysällä vaikka mutteri oli väännetty perkeleesti kiinni. Nyt sekin murhe korjattu, saa nähdä kestääkö nyt. Remmiahdin omassa autossa tekee sen murheen että kone sammuu kuin seinään, puhallin siis pysähtyy todellä äkäiseen eikä moniurahihnakaan paljoa luista.

Edited by peruskallio
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...