Heinrichvon93 Posted June 11, 2019 Share Posted June 11, 2019 Joo elikkä potilaana 1600cc kupla, ja moottori vuodelta 1972. Ongelma alkoi työntötankojen suojaputkien vaihtamisen ja muiden huoltojen(tiivisteitä yms pientä) jälkeen, tietysti venojen välykset säädettiin ja hetken kuulosti normaalilta, kunnes alkoi taas naputus. Otettiin uudestaan venakoppa auki ja yksi välyksistä heittää jonkin verran, eli vaikka säätää niin sitten kun käynnistää niin välys muuttuu?. Kenelläkään ideoita mitä kannattaisi tehdä? Quote Link to comment
Racing Posted June 11, 2019 Share Posted June 11, 2019 Venttiilin varrenpää/säätöruuvi kulunut kupille tai nostin/nokka kulunut. tarkista ennen venttiilin pää jos kulunut niin niinhin lash cap hatut päihin ja samanpaksuiset prikat keinuvivuston pukkien alle ja taas toimii. Ittellä tullut vastaan venttiileitä moottoreissa jotka jousenpäästä oikaistu koneella ja karkaisu lähtenyt niin puolen tunnin käytön jälkeen jo äänet koveneet,kupeilla nämäkin tullet kuntoon. Quote Link to comment
hpa Posted June 12, 2019 Share Posted June 12, 2019 Kannattaa säätövaiheessa pyörittää moottoria useampi kierros ja joka kierroksella säätää välykset.Nokkalaakerien kuluma saadaan otettua huomioon. Quote Link to comment
Tutkija Posted June 12, 2019 Share Posted June 12, 2019 Jos nokkalaakeri on niin kulunnut et vaikuttaa venttiilinsäätöihin on kyllä jo moottorinkunnostuksen aika silloin. Quote Link to comment
multanen Posted June 12, 2019 Share Posted June 12, 2019 18 minutes ago, Tutkija said: Jos nokkalaakeri on niin kulunnut et vaikuttaa venttiilinsäätöihin on kyllä jo moottorinkunnostuksen aika silloin. Mulla on ollut 20 vuotta hankaluuksia venttiilien säädöissä. Nyt keväällä purin koneen ja ilmeni että nostajat heiluivat todella väljinä pesissään. Myöhemmin huomasin myös että nokka oli 0.25 alimittaan hiottu mutta pyöri vakiolaakereissa... 1 Quote Link to comment
Paussi11 Posted June 12, 2019 Share Posted June 12, 2019 Ei varsinaisesti liity kysymykseen. Mutta väli kysymyksenä, hommasin tämmöset venttiilien säätöruuvit. Pallopäätä kun pyörittelee tulee vastaan yksi sivu jossa on tasainen kohta. Tämä ilmeisesti venttiilin vartta vasten ja sitten säätö? Nyt ovat moottoriöljyssä likoomassa ennen asennusta. http://aircooled.fi/tuote/285/venttiilin-saatoruuvi-pallopainen-8mm-scat Quote Link to comment
Paussi11 Posted June 12, 2019 Share Posted June 12, 2019 tuosta näkee tasaiset kohdat. Quote Link to comment
x-pj Posted June 12, 2019 Share Posted June 12, 2019 4 hours ago, Paussi11 said: Ei varsinaisesti liity kysymykseen. Mutta väli kysymyksenä, hommasin tämmöset venttiilien säätöruuvit. Pallopäätä kun pyörittelee tulee vastaan yksi sivu jossa on tasainen kohta. Tämä ilmeisesti venttiilin vartta vasten ja sitten säätö? Kyllä Quote Link to comment
tolvana Posted June 12, 2019 Share Posted June 12, 2019 21 hours ago, Heinrichvon93 said: Kenelläkään ideoita mitä kannattaisi tehdä? Tarkastaa keinuvipuakselin momentit. Ainakin mä oon kerran onnistunut jättämään toisen mutterin sormikireyteen ja tulos oli just tuo että ei saanu säätöjä kohdalleen. Quote Link to comment
Maasturi Posted June 13, 2019 Share Posted June 13, 2019 On 6/12/2019 at 3:57 PM, Paussi11 said: Ei varsinaisesti liity kysymykseen. Mutta väli kysymyksenä, hommasin tämmöset venttiilien säätöruuvit. Pallopäätä kun pyörittelee tulee vastaan yksi sivu jossa on tasainen kohta. Tämä ilmeisesti venttiilin vartta vasten ja sitten säätö? Nyt ovat moottoriöljyssä likoomassa ennen asennusta. http://aircooled.fi/tuote/285/venttiilin-saatoruuvi-pallopainen-8mm-scat Quote Link to comment
Maasturi Posted June 13, 2019 Share Posted June 13, 2019 Miksi noita pitäisi liottaa öljyssä ? Quote Link to comment
Paussi11 Posted June 13, 2019 Share Posted June 13, 2019 (edited) 5 minutes ago, Maasturi said: Miksi noita pitäisi liottaa öljyssä ? Ilmeisesti asennusrasva periaatteella mennään. Liikkuvat osat nuo pallopäät. Edited June 13, 2019 by Paussi11 Quote Link to comment
Maasturi Posted June 13, 2019 Share Posted June 13, 2019 On 6/12/2019 at 9:06 AM, multanen said: Mulla on ollut 20 vuotta hankaluuksia venttiilien säädöissä. Nyt keväällä purin koneen ja ilmeni että nostajat heiluivat todella väljinä pesissään. Myöhemmin huomasin myös että nokka oli 0.25 alimittaan hiottu mutta pyöri vakiolaakereissa... Keiteleen Koneesta löytyy tuollaiset nokkalaakerit ja monta muutakin erikoiskokoa. Ei ne venttiilin päät kulu yhden käynnistyksen aikana, joten joku osa ei ole paikoillaan. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.