Jump to content

kuplan kulutus, oktaani


Guest Paterson

Recommended Posts

Guest Paterson

Tietoa varmaan on tarjolla tietämättömälle: mikähän mahtaa olla kuplan kulutus a) akupunkiajossa b) maantieajossa. Ennenhän kone kävi ysikakkosella, jota ei enää myydä. Kai se ysiviitonen käy nyt sitten kun sytytys säädetään. Onko ysiviitosesta jotain hyötyä moottorille vanhaan 92 verrattuna?

Link to comment
Guest Paterson
Onko ysiviitosesta jotain hyötyä moottorille vanhaan 92 verrattuna?

 

Ei mitään hyötyä. Itse käytän 95:n seassa venttiilinsuoja-ainetta. Kulutus ollut vakio 1200:lla 34 Hp n. 7.5 -8 l /100 km. Kolkilla 1776:lla n. !0 - 11 l / 100 km.

 

Mistäs tollasta suoja-ainetta saa, mikä sen tuotenimi on? Se ilmeisesti vähentää karstaa joillakin ominaisuuksilla. Mutta eikö karstat pala, kun ajaa tarpeeksi pitkän lenkin?

Link to comment

Vanhassa 92:ssa oli lyijyä, joka "voiteli" venttiilejä.

Nykybensat ovat lyijyttömiä.

Tuo suoja-aine on lyijyn korvike vanhoille moottoreille, jotka on suunniteltu lyijylliselle bensalle.

Tästä asiasta on kylläkin monta mielipidettä, mutta itse olen varmuuden vuoksi lisännyt suoja-ainetta tankatessani.

Jokaisella huoltamoketjulla on ko. aineesta oma tuotemerkkinsä.

Link to comment
Guest Paterson
Lyijyä lisättiin bensiiniin sen puristuskestävyyden eli tutummin oktaaniluvun nostamiseksi. Korkea oktaaniluku oli haluttu ominaisuus, koska silloin moottorista saatiin parempi hyötysuhde ja polttoaineen kulutus oli pienempi. Lisäksi se suojasi eräitä moottorin osia, etenkin pakoventtiilejä kuumakulumiselta ja korroosiolta.

 

Netistä pikaisesti löydettyä tietoa. Näyttäisi olleen juuri niin, että lyijyn voitelevaa ominaisuutta on käytetty hyväksi. Mutta miten? Ilmeisesti metalli on ollut koostumukseltaanm toisenlaista. Nykyiset venttiilit lienee "kovempaa" metallia tai ainakin toisenlaista seosta. Eikös toi ole helposti korjattavissa, jos vaihtaa venttiilit nykyaikaisiin?

Link to comment
Guest Paterson
- Venäläisbensasta löytynyt lyijy nostaa oktaania, mutta vaikuttaa katalysaattorin toimintaan. Näytteissä on myös ollut rikkiä ja rautaa, joka värjää tulpat. Eurooppalaisissa autoissa käytettävän bensiinin happipitoisuus saa puolestaan olla noin 2,7 prosenttia. Rajan takana se on ollut jopa 5-6 prosenttia, joka aiheuttaa käyntihäiriöitä.

Suomessa autotarvikeliikkeet ja huoltoasemat myyvät bensiinin lisättävää venttiilien voiteluainetta. Se korvaa lyijyn niissä moottoreissa, joiden käymiseen se on tarpeellista. Muuhun tarkoitukseen se ei sovellu eikä tee itäbensasta suomalaista.

 

 

Venäläisessä bensassa on vielä lyijyä, mutta eräitä muita haitallisia aineita, jotka eivät oheisen Kouvolan sanomien artikkelin perusteella ole autolle terveellisiä. Tota lisäainetta varmaan kannattaa lisätä, tässäkin se tulee todetuksi.

Link to comment
Onko ysiviitosesta jotain hyötyä moottorille vanhaan 92 verrattuna?

 

Ei mitään hyötyä. Itse käytän 95:n seassa venttiilinsuoja-ainetta. Kulutus ollut vakio 1200:lla 34 Hp n. 7.5 -8 l /100 km. Kolkilla 1776:lla n. !0 - 11 l / 100 km.

 

Mistäs tollasta suoja-ainetta saa, mikä sen tuotenimi on? Se ilmeisesti vähentää karstaa joillakin ominaisuuksilla. Mutta eikö karstat pala, kun ajaa tarpeeksi pitkän lenkin?

 

Pitäsi suojata seetejä ja venttiileitä kulumiselta.

http://www.stp.com/fuel_lead.html

Link to comment

ite aikanaan ilman lisäainetta ajoin 30tkm ja pakoseetit kadonnut hyvin sen jälkeen oon noihin sitä pistänyt.niin ja nää oli alkuperiset saksalaiset vw kannet.ja vakio 1300cc kone

Link to comment
Guest Paterson

Tulppien laadulla lienee myös vaikutusta kulutukseen. Muistaakseni markkinoilla on jonkinlaisia korkatehotulppia ( en tiedä onko oikea nimi).Jos on , niin uskaltaisiko laittaa vanhaan kuplaan?

Mielellään säästäisi harrasteauton bensakuluissa, sen minkä säästää voi.

Josku vuosia sitten rakentelin elktroniikkalaitteen ohjeiden mukaan, jonka piti vahvistaa tulpan kipinää. Mielestäni se vaikutti hieman kulutukseen. Tämä näppituntuma. Ei ollut aikaa tehdä tarkempaa tutkimusta. Auto oli silloin Saab 900.

Link to comment

tahtoo 30 tuhanteen kmmään hävitä muutkin osat boxerista ja jos ajaa kesässä 2000 km saa ajaa aika monta vuotta ennekuin seetit häviää.Ja eikös mehiko kannet ole juuri tehty lyijyttömälle kossulle.

Link to comment

veli GT tarkoittanee sitä, että jos jotakuta oikeasti kiinnostaa minkäverran kupla kuluttaa bensaa, kannattaa varmaan siirtyä tupaöljykäyttöisten kulkupelien harrastajaksi tjsp. Itseäni ei ainakaan kiinnosta pennin vertaa, käyttövessoilla ajelu on sitte asia erikseen... ;)

Link to comment
Guest Paterson
veli GT tarkoittanee sitä, että jos jotakuta oikeasti kiinnostaa minkäverran kupla kuluttaa bensaa, kannattaa varmaan siirtyä tupaöljykäyttöisten kulkupelien harrastajaksi tjsp. Itseäni ei ainakaan kiinnosta pennin vertaa, käyttövessoilla ajelu on sitte asia erikseen... ;)

 

Tota öö saa kai viisaammilta kysyä, ei kai se ny sitä merkitse, että mä senttejä lasken. Onhan päivän selvää, että kolmessakymmenessä vuodessa auton puristukset, aerodynamiikka ja monet tekijät ovat saaneet kulutuksen pienemmäksi.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Paterson

Mutta aika paljon kuitenkin jätetään sitten projektien jälkeen näköjään pois kokonaan puskurit. Nehän on täyttä rautaa ja mukana raahaaminen lisää bensakulutusta. Vai onko tuo sittenkin ulkonäkökysymys. Oma makuni on se, että kuplaan kuuluvat puskurit, vaikka bensaa sitten kuluisi hiukka enemmän.

Link to comment

En kyllä usko että kukaan joka on jättäny puskurit pois on jättäny ne nimenomaan vähentääkseen pensankulutusta.... :D:D

 

Pensan kulutuksen saa helpoiten alas peruskorjaamalla vanha kone ja mahdollisesti hieman tuunaten sitä..(=nostattaa moottorin hyötysuhdetta)

 

Olis oikeesti aika mielenkiintoista kokeilla mitatat erot jos esim. olis 1300cc vakio kone kunnostettuna ja mittais siitä pakokaasun arvot. Sitten sama kone mutta virittäsi kevyesti jos sais pakokaasut jopa paranemaan ja kulutus alemmaksi?

Link to comment

Mulla umpikaappi syö alle kympin tienpäällä.1600 putket+männät 1500sen yksireikäkannet,teollisuusmoottorin imusarja ja 32 uusi vanha solex.Naapurin rakentama säästöpossu.Huom paku....

Link to comment

Nyt kesällä 3kk ajelin 1200:lla (Kupla). Sanotaanko että ajallisesti pääsi saman verran kun laittoi kuplan tankkiin 40e vrt käyttöruiskuAudiin laittaa 80 euroa. Kilsoista en sanoa, kuplan mittari heittää kuitenkin. Ei paljoa bensan hinnat kesällä kiinnostaneet kun taisin tankata ehkä 3 kertaa.

Link to comment
Guest ritariässä

painava ( noin 950kg ilman kuskia) möhköavo kesän pitkillä matkoilla kulutti muun liikenteen vauhdissa matkatessa noin 7,5 litraa sataselle. öljylämmöt pysyi hellekeleilläkin vdo mittarin mukaan alle gene berg vainaan riskirajojen. kertaakaan ei korviin kantautunut nakutusta. öljynpaineet oli tuntienkin ajon jälkeen kohdilaan vaikka öljyt oli ohkasemmat kuin 20w/50. bensana 98 laatu ilman lisäaineita. sylinterikannen lämpötilat oli välillä yli 400 fahrenheitin jne... mut silti ei oo useaan kesään tarvinnut tarkastusten yhteydessä koskea venttiilivälyksiin.

Link to comment
Guest Mika Raussi
vanha kone, joka oli 2.2 sprinttikone ...vei matkaajossa 8.5 satasella...radalla bensamittari liikku silmissä....että kuluttaa kaiken minkä tankkiin kaataa!!!

Niin no käyttiksen ajotietokonetta kun tuijottaa, niin onhan se kulutus siellä 25 litran paikkella jos kovasti kyyhdyttää, mutta keskikulutus pyörii siellä 5.5-6.3 litran paikkeilla. Riippuu miten ajaa ja ajaako kaupungissa vai maantiellä.

Link to comment
  • 2 months later...
Guest Infiniz

Vakio 1300 -66 40hp vie sellaista 6,4-6,6 L/100km. 95E + venttiilisuoja-aine tankissa huljuu. välillä V-poweria (sitä kun saa toisinaan normi 95E:n hinnalla) mutta harvemmin, koska ei siitä sinällää mitää hyötyä ole, esim kulutus nousee. Ja kun kiihtyvyyttä voi mitata kalenterilla niin mitä järkeä pihistellä sekunnin sadasosista. Mulla on kupla, ei kiire.

Link to comment

eka autoni oli vm. 74 1300 kupla.

 

Vanha vasyny kone, eika saadoista tietookaan.

Kulutus oli yli kympin.

 

 

Sitten remppasin alakerran, ja laitoin uudet 88mm sliparit... ei muita muutoksia: Kulutus laski 8l satkulla ja allekin olis paassy.

 

Jan

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...