Guest Paterson Posted October 7, 2006 Share Posted October 7, 2006 Tietoa varmaan on tarjolla tietämättömälle: mikähän mahtaa olla kuplan kulutus a) akupunkiajossa b) maantieajossa. Ennenhän kone kävi ysikakkosella, jota ei enää myydä. Kai se ysiviitonen käy nyt sitten kun sytytys säädetään. Onko ysiviitosesta jotain hyötyä moottorille vanhaan 92 verrattuna? Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted October 7, 2006 Share Posted October 7, 2006 Onko ysiviitosesta jotain hyötyä moottorille vanhaan 92 verrattuna? Ei mitään hyötyä. Itse käytän 95:n seassa venttiilinsuoja-ainetta. Kulutus ollut vakio 1200:lla 34 Hp n. 7.5 -8 l /100 km. Kolkilla 1776:lla n. !0 - 11 l / 100 km. Quote Link to comment
Guest Paterson Posted October 7, 2006 Share Posted October 7, 2006 Onko ysiviitosesta jotain hyötyä moottorille vanhaan 92 verrattuna? Ei mitään hyötyä. Itse käytän 95:n seassa venttiilinsuoja-ainetta. Kulutus ollut vakio 1200:lla 34 Hp n. 7.5 -8 l /100 km. Kolkilla 1776:lla n. !0 - 11 l / 100 km. Mistäs tollasta suoja-ainetta saa, mikä sen tuotenimi on? Se ilmeisesti vähentää karstaa joillakin ominaisuuksilla. Mutta eikö karstat pala, kun ajaa tarpeeksi pitkän lenkin? Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted October 7, 2006 Share Posted October 7, 2006 Vanhassa 92:ssa oli lyijyä, joka "voiteli" venttiilejä. Nykybensat ovat lyijyttömiä. Tuo suoja-aine on lyijyn korvike vanhoille moottoreille, jotka on suunniteltu lyijylliselle bensalle. Tästä asiasta on kylläkin monta mielipidettä, mutta itse olen varmuuden vuoksi lisännyt suoja-ainetta tankatessani. Jokaisella huoltamoketjulla on ko. aineesta oma tuotemerkkinsä. Quote Link to comment
Guest Paterson Posted October 7, 2006 Share Posted October 7, 2006 Lyijyä lisättiin bensiiniin sen puristuskestävyyden eli tutummin oktaaniluvun nostamiseksi. Korkea oktaaniluku oli haluttu ominaisuus, koska silloin moottorista saatiin parempi hyötysuhde ja polttoaineen kulutus oli pienempi. Lisäksi se suojasi eräitä moottorin osia, etenkin pakoventtiilejä kuumakulumiselta ja korroosiolta. Netistä pikaisesti löydettyä tietoa. Näyttäisi olleen juuri niin, että lyijyn voitelevaa ominaisuutta on käytetty hyväksi. Mutta miten? Ilmeisesti metalli on ollut koostumukseltaanm toisenlaista. Nykyiset venttiilit lienee "kovempaa" metallia tai ainakin toisenlaista seosta. Eikös toi ole helposti korjattavissa, jos vaihtaa venttiilit nykyaikaisiin? Quote Link to comment
Guest Raggare Posted October 7, 2006 Share Posted October 7, 2006 seetit on erilaisia, rupee venttiili uppoomaan kanteen(lyijy ei käsittääkseni kyllä oktaaneita nosta..) Quote Link to comment
Guest Paterson Posted October 7, 2006 Share Posted October 7, 2006 - Venäläisbensasta löytynyt lyijy nostaa oktaania, mutta vaikuttaa katalysaattorin toimintaan. Näytteissä on myös ollut rikkiä ja rautaa, joka värjää tulpat. Eurooppalaisissa autoissa käytettävän bensiinin happipitoisuus saa puolestaan olla noin 2,7 prosenttia. Rajan takana se on ollut jopa 5-6 prosenttia, joka aiheuttaa käyntihäiriöitä.Suomessa autotarvikeliikkeet ja huoltoasemat myyvät bensiinin lisättävää venttiilien voiteluainetta. Se korvaa lyijyn niissä moottoreissa, joiden käymiseen se on tarpeellista. Muuhun tarkoitukseen se ei sovellu eikä tee itäbensasta suomalaista. Venäläisessä bensassa on vielä lyijyä, mutta eräitä muita haitallisia aineita, jotka eivät oheisen Kouvolan sanomien artikkelin perusteella ole autolle terveellisiä. Tota lisäainetta varmaan kannattaa lisätä, tässäkin se tulee todetuksi. Quote Link to comment
Sami Leskinen Posted October 7, 2006 Share Posted October 7, 2006 Onko ysiviitosesta jotain hyötyä moottorille vanhaan 92 verrattuna? Ei mitään hyötyä. Itse käytän 95:n seassa venttiilinsuoja-ainetta. Kulutus ollut vakio 1200:lla 34 Hp n. 7.5 -8 l /100 km. Kolkilla 1776:lla n. !0 - 11 l / 100 km. Mistäs tollasta suoja-ainetta saa, mikä sen tuotenimi on? Se ilmeisesti vähentää karstaa joillakin ominaisuuksilla. Mutta eikö karstat pala, kun ajaa tarpeeksi pitkän lenkin? Pitäsi suojata seetejä ja venttiileitä kulumiselta. http://www.stp.com/fuel_lead.html Quote Link to comment
Guest Barn Posted October 7, 2006 Share Posted October 7, 2006 Rahan haaskausta... ei se vw moottori miksikään mee ainaskaan vakiona.Ei kun 95sta ja menoksi. Quote Link to comment
Sami Leskinen Posted October 7, 2006 Share Posted October 7, 2006 Rahan haaskausta... ei se vw moottori miksikään mee ainaskaan vakiona.Ei kun 95sta ja menoksi. Juu ysivitosta tankkiin, mutta kestääkö mexicolaiset kannet/niissä olevat seetirenkaat ilman lyijynkorviketta? Quote Link to comment
Guest Posted October 8, 2006 Share Posted October 8, 2006 ite aikanaan ilman lisäainetta ajoin 30tkm ja pakoseetit kadonnut hyvin sen jälkeen oon noihin sitä pistänyt.niin ja nää oli alkuperiset saksalaiset vw kannet.ja vakio 1300cc kone Quote Link to comment
Guest Paterson Posted October 8, 2006 Share Posted October 8, 2006 Tulppien laadulla lienee myös vaikutusta kulutukseen. Muistaakseni markkinoilla on jonkinlaisia korkatehotulppia ( en tiedä onko oikea nimi).Jos on , niin uskaltaisiko laittaa vanhaan kuplaan? Mielellään säästäisi harrasteauton bensakuluissa, sen minkä säästää voi. Josku vuosia sitten rakentelin elktroniikkalaitteen ohjeiden mukaan, jonka piti vahvistaa tulpan kipinää. Mielestäni se vaikutti hieman kulutukseen. Tämä näppituntuma. Ei ollut aikaa tehdä tarkempaa tutkimusta. Auto oli silloin Saab 900. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted October 8, 2006 Share Posted October 8, 2006 Kannattaa myös hankkia semmonen juttu katon etureunaan ettei joudu hirvikolariin. Niitä hirviä kun on nyt liikkeellä. Quote Link to comment
GT78 Posted October 8, 2006 Share Posted October 8, 2006 Ja jos oikein halvalla haluaa päästä, niin siitä mustasta letkusta tulee alle euron hinnalla! Quote Link to comment
Guest Barn Posted October 8, 2006 Share Posted October 8, 2006 tahtoo 30 tuhanteen kmmään hävitä muutkin osat boxerista ja jos ajaa kesässä 2000 km saa ajaa aika monta vuotta ennekuin seetit häviää.Ja eikös mehiko kannet ole juuri tehty lyijyttömälle kossulle. Quote Link to comment
Guest Paterson Posted October 8, 2006 Share Posted October 8, 2006 Ja jos oikein halvalla haluaa päästä, niin siitä mustasta letkusta tulee alle euron hinnalla! Njyt ei jummartanu! Quote Link to comment
Kape77 Posted October 8, 2006 Share Posted October 8, 2006 veli GT tarkoittanee sitä, että jos jotakuta oikeasti kiinnostaa minkäverran kupla kuluttaa bensaa, kannattaa varmaan siirtyä tupaöljykäyttöisten kulkupelien harrastajaksi tjsp. Itseäni ei ainakaan kiinnosta pennin vertaa, käyttövessoilla ajelu on sitte asia erikseen... ;) Quote Link to comment
Guest Paterson Posted October 8, 2006 Share Posted October 8, 2006 veli GT tarkoittanee sitä, että jos jotakuta oikeasti kiinnostaa minkäverran kupla kuluttaa bensaa, kannattaa varmaan siirtyä tupaöljykäyttöisten kulkupelien harrastajaksi tjsp. Itseäni ei ainakaan kiinnosta pennin vertaa, käyttövessoilla ajelu on sitte asia erikseen... ;) Tota öö saa kai viisaammilta kysyä, ei kai se ny sitä merkitse, että mä senttejä lasken. Onhan päivän selvää, että kolmessakymmenessä vuodessa auton puristukset, aerodynamiikka ja monet tekijät ovat saaneet kulutuksen pienemmäksi. Quote Link to comment
toroidi Posted October 8, 2006 Share Posted October 8, 2006 Mua ei kuplan kulutus kauheasti jaksa kiinnostaa, tuntuu menevän enemmän rahnaa varaosiin/100km kuin bensaan :). Vähemmän se vie kuin käyttis kuitenkin... Quote Link to comment
Guest Paterson Posted October 21, 2006 Share Posted October 21, 2006 Mutta aika paljon kuitenkin jätetään sitten projektien jälkeen näköjään pois kokonaan puskurit. Nehän on täyttä rautaa ja mukana raahaaminen lisää bensakulutusta. Vai onko tuo sittenkin ulkonäkökysymys. Oma makuni on se, että kuplaan kuuluvat puskurit, vaikka bensaa sitten kuluisi hiukka enemmän. Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 21, 2006 Share Posted October 21, 2006 En kyllä usko että kukaan joka on jättäny puskurit pois on jättäny ne nimenomaan vähentääkseen pensankulutusta.... :D:D Pensan kulutuksen saa helpoiten alas peruskorjaamalla vanha kone ja mahdollisesti hieman tuunaten sitä..(=nostattaa moottorin hyötysuhdetta) Olis oikeesti aika mielenkiintoista kokeilla mitatat erot jos esim. olis 1300cc vakio kone kunnostettuna ja mittais siitä pakokaasun arvot. Sitten sama kone mutta virittäsi kevyesti jos sais pakokaasut jopa paranemaan ja kulutus alemmaksi? Quote Link to comment
Guest Barn Posted October 21, 2006 Share Posted October 21, 2006 Mulla umpikaappi syö alle kympin tienpäällä.1600 putket+männät 1500sen yksireikäkannet,teollisuusmoottorin imusarja ja 32 uusi vanha solex.Naapurin rakentama säästöpossu.Huom paku.... Quote Link to comment
hanski. Posted October 21, 2006 Share Posted October 21, 2006 vanha kone, joka oli 2.2 sprinttikone ...vei matkaajossa 8.5 satasella...radalla bensamittari liikku silmissä....että kuluttaa kaiken minkä tankkiin kaataa!!! Quote Link to comment
Pepe Posted October 21, 2006 Share Posted October 21, 2006 Nyt kesällä 3kk ajelin 1200:lla (Kupla). Sanotaanko että ajallisesti pääsi saman verran kun laittoi kuplan tankkiin 40e vrt käyttöruiskuAudiin laittaa 80 euroa. Kilsoista en sanoa, kuplan mittari heittää kuitenkin. Ei paljoa bensan hinnat kesällä kiinnostaneet kun taisin tankata ehkä 3 kertaa. Quote Link to comment
Teevee Posted October 21, 2006 Share Posted October 21, 2006 F**k the fuel economy. :) Jenkillä tossa pöristellyt ja tommoset 20-25litraa menee satasella, ni ei jaksa ajatella bensan hintoja siinä vaiheessa.. :D Kuplankin kulutus tuntuu pieneltä siihen verrattuna. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted October 21, 2006 Share Posted October 21, 2006 painava ( noin 950kg ilman kuskia) möhköavo kesän pitkillä matkoilla kulutti muun liikenteen vauhdissa matkatessa noin 7,5 litraa sataselle. öljylämmöt pysyi hellekeleilläkin vdo mittarin mukaan alle gene berg vainaan riskirajojen. kertaakaan ei korviin kantautunut nakutusta. öljynpaineet oli tuntienkin ajon jälkeen kohdilaan vaikka öljyt oli ohkasemmat kuin 20w/50. bensana 98 laatu ilman lisäaineita. sylinterikannen lämpötilat oli välillä yli 400 fahrenheitin jne... mut silti ei oo useaan kesään tarvinnut tarkastusten yhteydessä koskea venttiilivälyksiin. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted October 21, 2006 Share Posted October 21, 2006 vanha kone, joka oli 2.2 sprinttikone ...vei matkaajossa 8.5 satasella...radalla bensamittari liikku silmissä....että kuluttaa kaiken minkä tankkiin kaataa!!! Niin no käyttiksen ajotietokonetta kun tuijottaa, niin onhan se kulutus siellä 25 litran paikkella jos kovasti kyyhdyttää, mutta keskikulutus pyörii siellä 5.5-6.3 litran paikkeilla. Riippuu miten ajaa ja ajaako kaupungissa vai maantiellä. Quote Link to comment
metake Posted October 21, 2006 Share Posted October 21, 2006 Niinkuin enoni aina tapaa sanoa, että "pikkuautot vie kympin, isot kaks..." Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted October 21, 2006 Share Posted October 21, 2006 Onneks menee vähemmällä niin ei paljoo maksa käydä välillä Helsingissä ryypiskelemässä. Quote Link to comment
Guest Infiniz Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 Vakio 1300 -66 40hp vie sellaista 6,4-6,6 L/100km. 95E + venttiilisuoja-aine tankissa huljuu. välillä V-poweria (sitä kun saa toisinaan normi 95E:n hinnalla) mutta harvemmin, koska ei siitä sinällää mitää hyötyä ole, esim kulutus nousee. Ja kun kiihtyvyyttä voi mitata kalenterilla niin mitä järkeä pihistellä sekunnin sadasosista. Mulla on kupla, ei kiire. Quote Link to comment
Guest Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 eka autoni oli vm. 74 1300 kupla. Vanha vasyny kone, eika saadoista tietookaan. Kulutus oli yli kympin. Sitten remppasin alakerran, ja laitoin uudet 88mm sliparit... ei muita muutoksia: Kulutus laski 8l satkulla ja allekin olis paassy. Jan Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.