Jump to content

kuplan kulutus, oktaani


Guest Paterson

Recommended Posts

Guest Paterson
Posted

Tietoa varmaan on tarjolla tietämättömälle: mikähän mahtaa olla kuplan kulutus a) akupunkiajossa b) maantieajossa. Ennenhän kone kävi ysikakkosella, jota ei enää myydä. Kai se ysiviitonen käy nyt sitten kun sytytys säädetään. Onko ysiviitosesta jotain hyötyä moottorille vanhaan 92 verrattuna?

Posted
Onko ysiviitosesta jotain hyötyä moottorille vanhaan 92 verrattuna?

 

Ei mitään hyötyä. Itse käytän 95:n seassa venttiilinsuoja-ainetta. Kulutus ollut vakio 1200:lla 34 Hp n. 7.5 -8 l /100 km. Kolkilla 1776:lla n. !0 - 11 l / 100 km.

Guest Paterson
Posted
Onko ysiviitosesta jotain hyötyä moottorille vanhaan 92 verrattuna?

 

Ei mitään hyötyä. Itse käytän 95:n seassa venttiilinsuoja-ainetta. Kulutus ollut vakio 1200:lla 34 Hp n. 7.5 -8 l /100 km. Kolkilla 1776:lla n. !0 - 11 l / 100 km.

 

Mistäs tollasta suoja-ainetta saa, mikä sen tuotenimi on? Se ilmeisesti vähentää karstaa joillakin ominaisuuksilla. Mutta eikö karstat pala, kun ajaa tarpeeksi pitkän lenkin?

Posted

Vanhassa 92:ssa oli lyijyä, joka "voiteli" venttiilejä.

Nykybensat ovat lyijyttömiä.

Tuo suoja-aine on lyijyn korvike vanhoille moottoreille, jotka on suunniteltu lyijylliselle bensalle.

Tästä asiasta on kylläkin monta mielipidettä, mutta itse olen varmuuden vuoksi lisännyt suoja-ainetta tankatessani.

Jokaisella huoltamoketjulla on ko. aineesta oma tuotemerkkinsä.

Guest Paterson
Posted
Lyijyä lisättiin bensiiniin sen puristuskestävyyden eli tutummin oktaaniluvun nostamiseksi. Korkea oktaaniluku oli haluttu ominaisuus, koska silloin moottorista saatiin parempi hyötysuhde ja polttoaineen kulutus oli pienempi. Lisäksi se suojasi eräitä moottorin osia, etenkin pakoventtiilejä kuumakulumiselta ja korroosiolta.

 

Netistä pikaisesti löydettyä tietoa. Näyttäisi olleen juuri niin, että lyijyn voitelevaa ominaisuutta on käytetty hyväksi. Mutta miten? Ilmeisesti metalli on ollut koostumukseltaanm toisenlaista. Nykyiset venttiilit lienee "kovempaa" metallia tai ainakin toisenlaista seosta. Eikös toi ole helposti korjattavissa, jos vaihtaa venttiilit nykyaikaisiin?

Guest Raggare
Posted

seetit on erilaisia, rupee venttiili uppoomaan kanteen(lyijy ei käsittääkseni kyllä oktaaneita nosta..)

Guest Paterson
Posted
- Venäläisbensasta löytynyt lyijy nostaa oktaania, mutta vaikuttaa katalysaattorin toimintaan. Näytteissä on myös ollut rikkiä ja rautaa, joka värjää tulpat. Eurooppalaisissa autoissa käytettävän bensiinin happipitoisuus saa puolestaan olla noin 2,7 prosenttia. Rajan takana se on ollut jopa 5-6 prosenttia, joka aiheuttaa käyntihäiriöitä.

Suomessa autotarvikeliikkeet ja huoltoasemat myyvät bensiinin lisättävää venttiilien voiteluainetta. Se korvaa lyijyn niissä moottoreissa, joiden käymiseen se on tarpeellista. Muuhun tarkoitukseen se ei sovellu eikä tee itäbensasta suomalaista.

 

 

Venäläisessä bensassa on vielä lyijyä, mutta eräitä muita haitallisia aineita, jotka eivät oheisen Kouvolan sanomien artikkelin perusteella ole autolle terveellisiä. Tota lisäainetta varmaan kannattaa lisätä, tässäkin se tulee todetuksi.

Posted
Onko ysiviitosesta jotain hyötyä moottorille vanhaan 92 verrattuna?

 

Ei mitään hyötyä. Itse käytän 95:n seassa venttiilinsuoja-ainetta. Kulutus ollut vakio 1200:lla 34 Hp n. 7.5 -8 l /100 km. Kolkilla 1776:lla n. !0 - 11 l / 100 km.

 

Mistäs tollasta suoja-ainetta saa, mikä sen tuotenimi on? Se ilmeisesti vähentää karstaa joillakin ominaisuuksilla. Mutta eikö karstat pala, kun ajaa tarpeeksi pitkän lenkin?

 

Pitäsi suojata seetejä ja venttiileitä kulumiselta.

http://www.stp.com/fuel_lead.html

Posted

Rahan haaskausta... ei se vw moottori miksikään mee ainaskaan vakiona.Ei kun 95sta ja menoksi.

Posted
Rahan haaskausta... ei se vw moottori miksikään mee ainaskaan vakiona.Ei kun 95sta ja menoksi.

 

Juu ysivitosta tankkiin, mutta kestääkö mexicolaiset kannet/niissä olevat seetirenkaat ilman lyijynkorviketta?

Posted

ite aikanaan ilman lisäainetta ajoin 30tkm ja pakoseetit kadonnut hyvin sen jälkeen oon noihin sitä pistänyt.niin ja nää oli alkuperiset saksalaiset vw kannet.ja vakio 1300cc kone

Guest Paterson
Posted

Tulppien laadulla lienee myös vaikutusta kulutukseen. Muistaakseni markkinoilla on jonkinlaisia korkatehotulppia ( en tiedä onko oikea nimi).Jos on , niin uskaltaisiko laittaa vanhaan kuplaan?

Mielellään säästäisi harrasteauton bensakuluissa, sen minkä säästää voi.

Josku vuosia sitten rakentelin elktroniikkalaitteen ohjeiden mukaan, jonka piti vahvistaa tulpan kipinää. Mielestäni se vaikutti hieman kulutukseen. Tämä näppituntuma. Ei ollut aikaa tehdä tarkempaa tutkimusta. Auto oli silloin Saab 900.

Guest Mika Raussi
Posted

Kannattaa myös hankkia semmonen juttu katon etureunaan ettei joudu hirvikolariin. Niitä hirviä kun on nyt liikkeellä.

Posted

tahtoo 30 tuhanteen kmmään hävitä muutkin osat boxerista ja jos ajaa kesässä 2000 km saa ajaa aika monta vuotta ennekuin seetit häviää.Ja eikös mehiko kannet ole juuri tehty lyijyttömälle kossulle.

Guest Paterson
Posted
Ja jos oikein halvalla haluaa päästä, niin siitä mustasta letkusta tulee alle euron hinnalla!

 

Njyt ei jummartanu!

Posted

veli GT tarkoittanee sitä, että jos jotakuta oikeasti kiinnostaa minkäverran kupla kuluttaa bensaa, kannattaa varmaan siirtyä tupaöljykäyttöisten kulkupelien harrastajaksi tjsp. Itseäni ei ainakaan kiinnosta pennin vertaa, käyttövessoilla ajelu on sitte asia erikseen... ;)

Guest Paterson
Posted
veli GT tarkoittanee sitä, että jos jotakuta oikeasti kiinnostaa minkäverran kupla kuluttaa bensaa, kannattaa varmaan siirtyä tupaöljykäyttöisten kulkupelien harrastajaksi tjsp. Itseäni ei ainakaan kiinnosta pennin vertaa, käyttövessoilla ajelu on sitte asia erikseen... ;)

 

Tota öö saa kai viisaammilta kysyä, ei kai se ny sitä merkitse, että mä senttejä lasken. Onhan päivän selvää, että kolmessakymmenessä vuodessa auton puristukset, aerodynamiikka ja monet tekijät ovat saaneet kulutuksen pienemmäksi.

Posted

Mua ei kuplan kulutus kauheasti jaksa kiinnostaa, tuntuu menevän enemmän rahnaa varaosiin/100km kuin bensaan :). Vähemmän se vie kuin käyttis kuitenkin...

  • 2 weeks later...
Guest Paterson
Posted

Mutta aika paljon kuitenkin jätetään sitten projektien jälkeen näköjään pois kokonaan puskurit. Nehän on täyttä rautaa ja mukana raahaaminen lisää bensakulutusta. Vai onko tuo sittenkin ulkonäkökysymys. Oma makuni on se, että kuplaan kuuluvat puskurit, vaikka bensaa sitten kuluisi hiukka enemmän.

Posted

En kyllä usko että kukaan joka on jättäny puskurit pois on jättäny ne nimenomaan vähentääkseen pensankulutusta.... :D:D

 

Pensan kulutuksen saa helpoiten alas peruskorjaamalla vanha kone ja mahdollisesti hieman tuunaten sitä..(=nostattaa moottorin hyötysuhdetta)

 

Olis oikeesti aika mielenkiintoista kokeilla mitatat erot jos esim. olis 1300cc vakio kone kunnostettuna ja mittais siitä pakokaasun arvot. Sitten sama kone mutta virittäsi kevyesti jos sais pakokaasut jopa paranemaan ja kulutus alemmaksi?

Posted

Mulla umpikaappi syö alle kympin tienpäällä.1600 putket+männät 1500sen yksireikäkannet,teollisuusmoottorin imusarja ja 32 uusi vanha solex.Naapurin rakentama säästöpossu.Huom paku....

Posted

vanha kone, joka oli 2.2 sprinttikone ...vei matkaajossa 8.5 satasella...radalla bensamittari liikku silmissä....että kuluttaa kaiken minkä tankkiin kaataa!!!

Posted

Nyt kesällä 3kk ajelin 1200:lla (Kupla). Sanotaanko että ajallisesti pääsi saman verran kun laittoi kuplan tankkiin 40e vrt käyttöruiskuAudiin laittaa 80 euroa. Kilsoista en sanoa, kuplan mittari heittää kuitenkin. Ei paljoa bensan hinnat kesällä kiinnostaneet kun taisin tankata ehkä 3 kertaa.

Posted

F**k the fuel economy. :) Jenkillä tossa pöristellyt ja tommoset 20-25litraa menee satasella, ni ei jaksa ajatella bensan hintoja siinä vaiheessa.. :D Kuplankin kulutus tuntuu pieneltä siihen verrattuna.

Guest ritariässä
Posted

painava ( noin 950kg ilman kuskia) möhköavo kesän pitkillä matkoilla kulutti muun liikenteen vauhdissa matkatessa noin 7,5 litraa sataselle. öljylämmöt pysyi hellekeleilläkin vdo mittarin mukaan alle gene berg vainaan riskirajojen. kertaakaan ei korviin kantautunut nakutusta. öljynpaineet oli tuntienkin ajon jälkeen kohdilaan vaikka öljyt oli ohkasemmat kuin 20w/50. bensana 98 laatu ilman lisäaineita. sylinterikannen lämpötilat oli välillä yli 400 fahrenheitin jne... mut silti ei oo useaan kesään tarvinnut tarkastusten yhteydessä koskea venttiilivälyksiin.

Guest Mika Raussi
Posted
vanha kone, joka oli 2.2 sprinttikone ...vei matkaajossa 8.5 satasella...radalla bensamittari liikku silmissä....että kuluttaa kaiken minkä tankkiin kaataa!!!

Niin no käyttiksen ajotietokonetta kun tuijottaa, niin onhan se kulutus siellä 25 litran paikkella jos kovasti kyyhdyttää, mutta keskikulutus pyörii siellä 5.5-6.3 litran paikkeilla. Riippuu miten ajaa ja ajaako kaupungissa vai maantiellä.

Guest Mika Raussi
Posted

Onneks menee vähemmällä niin ei paljoo maksa käydä välillä Helsingissä ryypiskelemässä.

  • 2 months later...
Guest Infiniz
Posted

Vakio 1300 -66 40hp vie sellaista 6,4-6,6 L/100km. 95E + venttiilisuoja-aine tankissa huljuu. välillä V-poweria (sitä kun saa toisinaan normi 95E:n hinnalla) mutta harvemmin, koska ei siitä sinällää mitää hyötyä ole, esim kulutus nousee. Ja kun kiihtyvyyttä voi mitata kalenterilla niin mitä järkeä pihistellä sekunnin sadasosista. Mulla on kupla, ei kiire.

Posted

eka autoni oli vm. 74 1300 kupla.

 

Vanha vasyny kone, eika saadoista tietookaan.

Kulutus oli yli kympin.

 

 

Sitten remppasin alakerran, ja laitoin uudet 88mm sliparit... ei muita muutoksia: Kulutus laski 8l satkulla ja allekin olis paassy.

 

Jan

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...