Perttipee Posted May 2, 2020 Share Posted May 2, 2020 Viime syksynä eräällä arvostetulla harrastepalstalla törmäsin myytävänä olevaan projektiin jota olin jo aikoinaan lehdessä katsellut. German lookerin rakennus on pyörinyt mielessä jo todella pitkään ja tässä näin todellisen potentiaalin moiseen asiaan erikoisen ja suhteellisen pirteän tekniikan ja ehjän korin muodossa, eikä vähiten siinä jo mukana tulleiden korin osien myötä. Tässähän siis tekniikkana on 2,1 WBX ja Porschen 901-tyypin 5-vaihteinen vaihdelaatikko. Simpukka-ohjaus on muutettu hammastangolle alkuperäisin osin. Ja auto on lupien kanssa muutoskatsastettu tälle tekniikalle alkuperäisin jarruin. Pari päivää viilattiin asioita kohdilleen ja lyötiin sähköpostilla kättä päälle, haku sovittiin myöhempään ajankohtaan, kunhan saataisiin soviteltua aikataulut. Niimpähän marraskuun 9. 2019 ajelin trailerin kanssa Kainuuseen autoa hakemaan. Illaksi kotiin kauheassa lumipyryssä, auto talliin ja ihmettelmään, että mitä tuli ostettua. Seuraavana aamuna osien purku vetoautosta. Ensimmäinen työmaa oli asentaa mukana tullut WBX:iin jo valmiiksi muokattu Vintage Speedin Super Flow putkisto paikoilleen, että pääsee kokeilemaan autoa käyntiin. Sinnehän se putkisto asettuikin muutamien korjattujen kierteiden ja kansiin uusien pinnapulttien vaihdon jälkeen. Nyt pääsikin kokeilemaan autoa käyntiin, eli bensaa tankkiin ja jännityksellä koittamaan. Niimpähän auto lähtikin samointein käyntiin, muutama nostin kalkatti iloisesti, mutta tunnelma korkealla, kone kävi ihan jees. Lämpimäksi käytyään kalkatuskin katosi, kun auto pidempään seissyt. https://photos.google.com/share/AF1QipPyF5IKp2JD0BAuLiQkiezHpqYYYUqCtLh1s-3cNC5TO9JH4EWXLfLSDsHbXhW3lw/photo/AF1QipMLDRsRnze_IeI5X_m4XPoInxhrRN9NKgUYcdHo?key=c2dtN0JIRnI0aGtoeGVJNW5sc0pNdjViME1LY2ZR Eräänä aamuna kävelin tallin ohi ja ihmettelin suhteellisen vahvaa Shellin V-Powerin tuoksua, vilkaisu talliin selitti tilanteen, letku murtunut tuhannen päreeksi ja bensat lattialla. Sitä sotkua ja hajua sitten siivottiin ja tuuletettiin ja meni tovi ennenkuin haju oli niin mieto että pystyi tallissa taas selvinpäin olemaan. Ja vaikka katselin letkut läpi että uskaltaa ensinnäkään bensaa tankkiin laittaa, niin näin kävi. Ja kävi vielä ilmi että letku joka oli päreenä, ei ollut bensiinille tarkoitettua ensinkään, mutta senkokoista bensaletkua ei ole olemassakaan, mikä tankissa oli lähtö. Päätös siitä että letkut uusitaan koko linjaan vahvistui välittömästi. Vedin meno- ja paluulinjat alustaan teräsputkella, joka ainoa letku ja klemmari uusia. Tankkilähtö puristettiin pienemmäksi, joten koko nyt sama kuin pumpulle tulevassa liitoksessa ja oikeaa letkua löytyi helposti. Vaihdelaatikon päällä letkujen välissä roikkuneelle suodattimelle telineen ja suojan rakentelin myös, helpompi vaihtaakin kun näköpaikalla, eikä ole hakkaamassa mihinkään ja pahimmassa tapauksessa mee jopa rikki tai hieroudu puhki. Näin polttoainejärjestelmä tuli suhteellisen turvalliseen kuntoon. Koekäytön yhteydessä tuli sitten huomattua muitakin vuotokohtia, vesipumppu vuotaa ja öljypumppu hikoilee. Seuraava operaatio oliki siis vesipumpun vaihto, nesteletkujen läpikäynti ja klemmareiden uusinta, samalla pariin otteeseen käytin puhdistusaineen kun auto seisoessaan kerännyt ruskeaa järjestelmään. Tämä täytyy vielä kertaalleen tehdä, jonkin verran väriä vielä nesteen seassa. Paisunta-astia tuli myös samalla uusi, keruuastia pitää vielä jostakin löytää sopiva, nätimpi kuin vanha. Öljypumpun kannen, mutterit ja tiivisteet uusin myös tässä jossain kohtaa. Ilmamäärämittarin putken vaihdoin samalla ja hihnapyöriin suttailin mustaa, niin kehtaa konehuoneeseen tässä kohtaa katsoa, hipistellään sitten myöhemmin lisää. Seuraava operaatio olikin jarrujen herkistely, ne kun olivat seisoessa jumineet. Jarrut on uusittu aika pitkälle jossain kohtaa, mutta jumissa silti. Jarruihin tulee varmaan päivitystä, kunhan sopiviin paketteihin eteen ja taakse törmään, alkuunsa nyt mennään näillä vakioilla. Takapäässä riitti sylintereiden herkistys, kenkin ja rumpujen hionta smirkelituukilla, putsaus ja kiinni, päälle säätö. Etujarrusatuloista mäntiä saikin houkutella ulos hetken aikaa. Kuitenkin ne sieltä tuli ja satulat sain pöydälle osiksi. Tässä kohtaa elettiin joulunaluspäiviä. Jotenkin satulat pöydällä eivät houkutelleet ja talliin ei innostanut lähteä. Menikin muutama kuukausi, etten koskenutkaan autoon, motivaatio tipahti koronankin takia nolliin ja laitoinkin jo projektin myyntiin, jonkin verran oli kyselyä, mutta ei tosiostajaa ilmestynyt. Ajattelin kuitenki, että laittelen jarrut loppuun, että on helpompi tarvittaessa siirtää, kun auto on ajokuntoinen. Huhtikuun alkupuolella sitten sainkin satulat kasattua ja maalattua. Jarrut kiinni, ilmaus, ja auto oli ajokuntoinen. Pääsin vihdoin liikuttamaan autoa omin voimin. https://photos.google.com/share/AF1QipPyF5IKp2JD0BAuLiQkiezHpqYYYUqCtLh1s-3cNC5TO9JH4EWXLfLSDsHbXhW3lw/photo/AF1QipOfQ-vBLpxCjRYbtGzJMgBtX2BjYFFVVOAwiwkP?key=c2dtN0JIRnI0aGtoeGVJNW5sc0pNdjViME1LY2ZR Lenkki korttelin ympäri ja myynti-ilmoitukset pois, kyllä virneeseen veti naaman, kun pääsi testiajolle ja päätös, etten myy. Auto purkuun sisältä ja lasien irroitus. Seuraavaksi sitten takakannakkeen kimppuun, kun entinen ei sopinutkaan uuden putkiston ja puskurikannakkeiden kanssa. Koneen puolen kannakkeen muokkaus ja uusi kannake huonekaluputkesta. Tämän jälkeen luukuista ylimääräiset reiät umpeen, uuden takahelman muokkaus ja ruostevaurion korjaus. Konepellistä ei taida saada nättiä, laitetaan parempi. Siinä kun oli isot reiät spoilerin kiinnitystä varten, onneksi luukkuja löytyy. Seuraavana mallailinkin vanteita ja lokasuojia autoon kiinni. Jako pitää muuttaa ja vähän spaceria vaatii väliin. Tässä kohtaa siis ollaan menossa. Auton maalaus on vähän auki, että millä aikataululla siihen saadaan väri päälle. Jokatapauksessa pohjia seuraavaksi tekemään ja ainakin pohjaväri olisi tarkoitus saada, että autoa pääsisi ajamaan ja konttorillakin käyttämään. Voi toki olla että suunnitelmat muuttuu ajan kanssa. Ajatus oli kuitenkin, että auto on kesällä kauniina päivinä ajamista varten ja talvella ehtii hipistellä taas lisää, no, aika näyttää. 11 Quote Link to comment
Perttipee Posted May 10, 2020 Author Share Posted May 10, 2020 Kojelauta irrotettu ja todettu että sähköhelvetti täytyy setviä. Pyyhkijän koneisto lähti myös. Nyt on kaikki korihommia varten purettu, no jaa, kattoverhouksen poistamista vielä harkitsen. 2 Quote Link to comment
Perttipee Posted May 11, 2020 Author Share Posted May 11, 2020 Ylimääräiset johtotukset purettu, melko kasa lähti😂 1 Quote Link to comment
Ketsa Posted May 11, 2020 Share Posted May 11, 2020 Oletko harkinnut moottorin muuttamista ns. Oxyboxeriksi? Sillä muutoksella pääsisi purkamaan lisää tauhkaa pois ja saisi tehtyä autosta siistimmän kokonaisuuden. 1 Quote Link to comment
Perttipee Posted May 11, 2020 Author Share Posted May 11, 2020 Nyt kun sanot, niin ei varmaan hullumpi ajatus. Täytyy niitä tekniikanpäivityshommia miettiä ajan (ja rahan) kanssa tuonnempana. 1 Quote Link to comment
Perttipee Posted May 14, 2020 Author Share Posted May 14, 2020 (edited) Hankitun konepellin reikien täyttö oli tämän päivän ohjelma. Kiitos pellistä @Paksu-Tolppa Edited May 14, 2020 by Perttipee Quote Link to comment
Perttipee Posted May 15, 2020 Author Share Posted May 15, 2020 Nyt sitten vanha mustaksi maalattu kattoverhouskin sai kyytiä. Quote Link to comment
pantse1 Posted May 15, 2020 Share Posted May 15, 2020 Morjes! Haukiputaalta löytyisi projektiisi sopivat 924 Porschen etupenkit. Penkkeihin joskus laitettu kuplan kiskoihin sopivat kiinnikkeet. Vaativat kyllä verhoilua, mutta eivät kyllä maksakkaan paljon mitään. Quote Link to comment
Perttipee Posted May 15, 2020 Author Share Posted May 15, 2020 Kiitos @pantse1 tarjouksesta, kerkesin jo jakkarat hommata tähän... Quote Link to comment
Perttipee Posted May 18, 2020 Author Share Posted May 18, 2020 Keulapalaan muotoiltu aukko on alkanut ahdistaa, eikä vähiten siksi kun se on tehty läkkipeltipopniittipakkeli-menetelmällä. Aamulla ennen töitä käpistelin sen irti ja tilasin ritilällisen etuhelman, eli nyt tehdään kunnolla jos kerta tehdään,. 3 Quote Link to comment
Perttipee Posted May 21, 2020 Author Share Posted May 21, 2020 Tälle päivää taas ihan pientä käpistelyä. Nokkapalan kiinnityskohtien parsintaa ja jäähdyttimen päältä tukikehikon purku, tässä ajatuksena laittaa matalampi flekti, jolloin pohjan voi muotoilla hieman toisin, ehkä jopa asiallisemmin kuin entinen versio aiheesta. 1 Quote Link to comment
Perttipee Posted August 28, 2020 Author Share Posted August 28, 2020 Hetken hiljaiselon(lue väliprojektien) jälkeen tallissakin jotain tapahtunut. Keulapalaan testattu paikoilleen ja todettu että syylärille pitää tehdä uudet kiinnitys raudat. Tänä aamuna kattoverhoilun liimat putsailtu ja ovet irroitettu. 2 Quote Link to comment
Perttipee Posted August 30, 2020 Author Share Posted August 30, 2020 Tänään aloitettu pohjien teko kuskin takaposkesta. Jotenkin heti lähtöön epätoivokin hiipi takaraivoon, kun ajatus värjätystä korista ennen syyssateita on pyörinyt mielessä, irto-osia kun pystyy kiikuttaa värjäämöön pakettiautossakin. No ei passaa heti lannistua, jotenkin vaan ruskeat pisamat toisensa jälkeen maalipinnan alla pelti pinnassa nostaa ahdistusta, täytyy vaan koittaa jaksaa puurtaa. 1 Quote Link to comment
Perttipee Posted September 8, 2020 Author Share Posted September 8, 2020 Keulan sisäpellitys ollut aiheena muutamana päivänä. Jospa se siitä muotoutuisi. 3 Quote Link to comment
Perttipee Posted September 19, 2020 Author Share Posted September 19, 2020 Keulan pellitys alkaa olemaan valmis, aukkoon tuleva luukku pitää vielä pokkailla. Syyläriin tulee matala flekti ja letkua pitää lyhentää niin mahtuvat kamat luukun sisään. 4 Quote Link to comment
Perttipee Posted September 20, 2020 Author Share Posted September 20, 2020 (edited) Tälle päivää yksi halkeama takaposken saumassa hitsattu ja hiottu. Takaikkunan ympäriltä puhaltelin hiekalla muutaman pisaman. Jäähdytin, tankki, täyttöputki ja pumppu irroitettu keulasta. Nyt keskittyminen pohjatöihin. Edited September 20, 2020 by Perttipee 1 Quote Link to comment
Perttipee Posted September 24, 2020 Author Share Posted September 24, 2020 Nyt keskitytään pohjatöihin, eli maistellaan joku tovi pölyä😂 3 Quote Link to comment
Perttipee Posted October 4, 2020 Author Share Posted October 4, 2020 (edited) Edited October 4, 2020 by Perttipee Quote Link to comment
Perttipee Posted October 4, 2020 Author Share Posted October 4, 2020 Täsä päivänä muutamana kuskin puoli käyty läpi ja puhalleltukin vähän, tänään apparin puolelle sama savottaa, hitaasti mutta varmasti pohjatyöt etenee. Tallikin vähän siistitty pölystä ja hiekasta, passaa pöllyyttää lisää😂 Quote Link to comment
Perttipee Posted October 6, 2020 Author Share Posted October 6, 2020 Aamusta taas oiottu maalikanttien reunoja sekä viimeiset värikokeilut hiottu kyljistä pois, saakeli mitä purkkaa ja kun minusta tuntuu että kaikki suojat on värjätty samalla liisterillä, menee sitä paperia vielä. No jos nyt keskittyä tähän koppaa ensin että saa sen fillerointikuntoon. 1 Quote Link to comment
-Alex- Posted October 16, 2020 Share Posted October 16, 2020 Kävikö mielessä korin nostaminen pohjalevyltä? 😉 Quote Link to comment
Perttipee Posted October 17, 2020 Author Share Posted October 17, 2020 Jos olis ollut tarvetta pohjalevyn hitsauksen, niin varmaankin. Nyt en nähnyt tarpeelliseksi, toki olis saanut koko korin maalattua ja pohjalevyn erikseen. Nyt mennään näillä😊 Quote Link to comment
Racing Posted October 25, 2020 Share Posted October 25, 2020 Mielenkiintoinen projeki ja näyttää olevan todella hyväpeltinen aihiokin! Yleensä nämä 1303 on pönttölahoja. Kannattaa tosiaan harkita kahteen kertaan pohjan purkamista irti varsinkin kun näyttää noin hyvä olevan eikä näyttelyautoa tee. Tulee helposti vaan monenvuoden projekti joka ei valmistu ajoon "koskaan". 1 Quote Link to comment
Perttipee Posted November 1, 2020 Author Share Posted November 1, 2020 Kuskin puolen kyljet saatu suunnilleen oikaistua ja hiottua ohkasella paperilla, seuraavaksi toinen puoli työn alle. Vänkärin puolelle pitää vaihtaa täyttöaukon syvennyspelti kunhan se ensi viikolla tulee. Onneksi koppa on suhteellisen suora, ettei tarvi hirveästi kittailla. Quote Link to comment
Perttipee Posted November 2, 2020 Author Share Posted November 2, 2020 Tankin täyttöaukon ympärys irroitettu, uutta odotellessa. Quote Link to comment
Racing Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 On 11/2/2020 at 11:22 PM, Perttipee said: Tankin täyttöaukon ympärys irroitettu, uutta odotellessa. Tiesithän että on eri kokoinen kun normi kuplassa? Tai ainakin läppä on isompi. Quote Link to comment
Perttipee Posted November 11, 2020 Author Share Posted November 11, 2020 Sama pohja tuntui olevan ainakin, läpän koko ei ollut tiedossa Quote Link to comment
Perttipee Posted November 12, 2020 Author Share Posted November 12, 2020 Tälle aamulle apumiehen puolelta enimmät oikastu ja tankin täyttöluukun sisuksen korjauspala soviteltu. 1 Quote Link to comment
Perttipee Posted November 19, 2020 Author Share Posted November 19, 2020 Tälle aamua katto ja etulasin ympärys saatu pohjamaalattavaan kuntoon😊 2 Quote Link to comment
Perttipee Posted November 27, 2020 Author Share Posted November 27, 2020 Kyllä nuo ritilän välit on ihan saatanasta nitkuttaa, varsinkin jos on oiottu aikasemmin😂 Quote Link to comment
Racing Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 Miettinyt omiin autoihin jos tekis takaritilän sisäpellistä irrotettavan. Helpottaisi maalausta ja sitä ei sisäpuolelta saa kunnolla maalattua ritilän läpi. Niittimutterit tms. Quote Link to comment
Perttipee Posted November 28, 2020 Author Share Posted November 28, 2020 Vähän samaa ajatusta tässä pyöritellyt kanssa, täytyy vielä tuumia tuota, eihän se ritilän sisus tosin moottoritievauhdissa paljon näy😂 Quote Link to comment
Tanhis Posted November 30, 2020 Share Posted November 30, 2020 Isot pojat maalaa nuo ritilän sisustat niin että teippaavat ritilät ja maalaavat ritilöiden läpi sisustan ja sitten poistavat teipit kun alla oleva maali on vielä sumun imevää ja maalavat itse ritilät. 2 Quote Link to comment
Lasse Posted November 30, 2020 Share Posted November 30, 2020 Hyvin maali menee ritilöistä läpi jos on vehkeet ja aineet kunnossa, en näe kyllä mitään syytä lähteä tuota erikseen peittelemään, semminkin kun pintaa maalatessa sinne ritilän taakse menee maalisumua. Quote Link to comment
Paksu-Tolppa Posted November 30, 2020 Share Posted November 30, 2020 4 hours ago, Tanhis said: Isot pojat maalaa nuo ritilän sisustat niin että teippaavat ritilät ja maalaavat ritilöiden läpi sisustan ja sitten poistavat teipit kun alla oleva maali on vielä sumun imevää ja maalavat itse ritilät. Itse maalasin ensin auton päältä, teippasin ritilän ja maalasin sitten sisustan. Tätä ennen purin ritilän irti autosta, puhdistin ja pohjamaalasin ja hitsasin takaisin. Tuon ritilän irrotin koska siellä oli ruostetta. Jossakin olen nähnut mainostettavan hiomatikkuja, liekö sellaisilla voisi hioa sisäpuolen. Quote Link to comment
Perttipee Posted December 13, 2020 Author Share Posted December 13, 2020 Nyt jarrunestesäiliö, luukunsaranat ja rattiputki irrotettu edestä ja luukunalus hiottu matkasi. Pohjan reunat kitattu ja seuraavaksi niiden hionta. Taas vähän eteenpäin. Quote Link to comment
SammyL555 Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 Onko nuo ekoissa kuvissa näkyvät leveät etuvanteet vielä tallessa? Katsoin että olisi tehty 1303S vanteista? Jos löytyvät ja ovat jouten, olisin kiinnostunut. Saattaisi täyttää levennetyt takaloksut.. 😄 Quote Link to comment
Perttipee Posted December 13, 2020 Author Share Posted December 13, 2020 Ne on myyty valitettavasti... Quote Link to comment
SammyL555 Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 7 minutes ago, Perttipee said: Ne on myyty valitettavasti... No hittolainen. Ja nuo nykyiset Mangelsit(?) menee käyttöön? Quote Link to comment
Perttipee Posted December 13, 2020 Author Share Posted December 13, 2020 Niitä on vaan kaksi, ei mene käyttöön... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.