Guest Posted December 28, 2005 Share Posted December 28, 2005 Riippuen projektista tuokin. Korinvaihdossa ainakin se kanta-auton yksilöinti on käytännössä pakko tehdä etukäteen koska muuten on ihan mahdotonta edes olettaa että käytetyt osat ovat samasta autosta. Quote Link to comment
Ketsa Posted December 28, 2005 Share Posted December 28, 2005 "Mä kun olen ymmärtäny että luvat on saatava ENSIN, sitten kanta-autotarkistukseen, ja sitten vasta saa alkaa tekemään muutoksia, ja seurattava lupien rajoituksia. Me Jan vissiin muistellaan asioita ajalta, kun katsastuskonttorien palvelu vastasi tän päivän alkon palvelua (helevetti, eilen hain potun ja sen joutuu itse etsimään "varastosta", paperipussi maksaa erikseen ja pullon joutuu vielä itse pussittamaan...). Ekassa laikassa ei aikoinaan vaadittu luvassa kanta-autotarkistusta, mutta minulle täysin yllätten toisen luvissa vaadittiinkin. Konttorilla sitten kehuttiin erittäin voimallisesti harrastajaa, joka oli mennyt ennen aikojaan sahaamaan kanta-autotarkistamattomasta vekottimsesta katon irti :-/ Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 10, 2006 Share Posted January 10, 2006 Katos vihdoinkin sitä on saanu jotain näkyvääkin aikaan ja muutama uus kuvakin on. http://personal.inet.fi/private/kupla Saas nähä miten käy, kun ei noi tulppahitsin kovin helpoilta tunnu. Ehkä se sit sujuu kun aikansa on harjotellu. Quote Link to comment
-tipi- Posted January 10, 2006 Share Posted January 10, 2006 Taitaa tulla "Stepside" lava, eikä tuommosta modernimpaa, jonka oot mallintanu. Vai tuleeko kaksinkertainen? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 10, 2006 Share Posted January 10, 2006 Tulee kotelorakenne. Kaikki menee ihan suunnitelmien mukaan ja osatkin jopa sattuu toisiinsa. Tämmöttiin tukirangat tulee kylkeen ja niitten päälle pintapelti http://personal.inet.fi/private/mraussi/lava912006.jpg Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 10, 2006 Share Posted January 10, 2006 Melekonen Wizardi! Quote Link to comment
-tipi- Posted January 10, 2006 Share Posted January 10, 2006 no ei ainakaan lava lepata kovassakaan vauhdissa. Tuleeko tuo kippaamaan ja pyörimään hydrauleilla lowrider tyyliin :o) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 10, 2006 Share Posted January 10, 2006 Kippaa, mutta ei ainakaan pitäs pyöriä :p Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 20, 2006 Share Posted January 20, 2006 Pirun pakkanen haittaa tekemistä, mut kyl sitä sen tään jotain syntyy. Uusia kuviakin ois. Harmillisesti alkaa olemaan jo paikkoja rutussa vetelyitten takia, mut eipä tolle nyt vaan minkään maha. Pakkelia on pakko laittaa. Koittas vaan pyrkiä mahdollisimman vähään. Pitää varmaan lasikuitukitti panna pohjalle tonne pahinpiin paikkoihin jos on syvempia monttuja. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted January 20, 2006 Share Posted January 20, 2006 mites kuumien anto, auttaaks se tollases Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 20, 2006 Share Posted January 20, 2006 Kokeilin mie kuumaa antaa tohon takaseinään joskus, mutta ei tunnu toimivan ainakaan halutulla tavalla. Nyt mie oon pyrkiny lähinnä siihen, että peruslinjat menee suoraa ja välissä saa olla sit vaikka pari terävämpää ruttua. Niinkun on tossa rekisterikilven upotuksen reijän ja takavalon upotuksen välissä tommoset montut nyt. Kyl niitä pitää vielä koittaa siintä oikasta, mut jos väkisin vääntää, niin aaltoilee jostain muualta. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted January 20, 2006 Share Posted January 20, 2006 samaa täälläkin. menee hyvä projkti ähtäröinniks noil kittiklönteillä. Quote Link to comment
Guest Posted January 21, 2006 Share Posted January 21, 2006 joo ehdottomasti tinaa. jos se ei ole tuttua puuhaa niin mä voin opastaa. ja kyllä lämpökäsittelyllä pitäis saada aika paljon aikaan kans.. aika tekniikkalaji vaan. kaikki saumat kannattaa hinkata kiiltäviksi ja tinata myös. jan Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 21, 2006 Share Posted January 21, 2006 Tinaa tinaa joo.. Sitäkin on vahva aikkomus laittaa, mutta ihan vielä mie en oo siintä täysin vakuuttunut. Tuntuu se vähän hankalalta, mut ei kai siinä muuta kun pitää opetella. Paksumpiin asioihin sitä on tullu lämpöjä annettua ihan työnkin puolesta eikä siinä midiä. Onnistuu oikeen mainiosti, mut en mie oo saanu aikaseks noin ohkesessa pellissä kunnollista kutistumaa. Tosin jäähän tähän sekin vaihtoehto, että vetää punaseks, paiskoo teräville rutuille ja tina päälle. On vaan niin helvetin kylmä, etti nyt edes viitti ajatella koko asiaa. Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted January 21, 2006 Share Posted January 21, 2006 silloin kun saumat on 100% kiinni ni ei se tina välttämätön ole,makuasiahan se on,mutta ei muovikittiäkään yli 3mm kerroksia kannata laittaa.wurtin lasikuitukitti pohjalle,muilla merkeillä ei tee mitään.kaverilla on 15v sitten tehty biili ja osa on tinattu ja osa kuitukittiä,eikä ole ensinmäistäkään kuplaa läpi tai halkeemaa.... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 21, 2006 Share Posted January 21, 2006 Nimenomaan näin. Kiinni asti hitsattuihin saumoihin ei oo mitään aikomusta vetää tinaa, mutta sit on tuolla semmosia saumoja, jotka jää tiuhalle heppaukselle, joka hiotaan ja päälle tina. Jos vetäs kiinni, niin ois koko paska ihan ropellina. Jotkut saumat tulee sitten tiivistettyä saumausmömmöllä, mut niitä nyt ei kovin tuhottomasti ole. Se on vähän hankalaa tämmösissä isoissa kokonaisuuksissa kun kaikki vakuttaa kaikkeen. Yhen kohan lyöt suoraks, niin metrin päästä lommahtaa ja niin edelleen. Jossain kohtaa siis tulee se raja vastaan, että mitä saa näillä taidoilla oikenemaan. Ja liika yrittäminen pahentaa tilannetta. Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted January 21, 2006 Share Posted January 21, 2006 saatko sun hitsaus koneen + maadotteiseksi??uskaltais hitsata paljon enemmän 100% kiinni. ja kaasuna varmaankin on seos argoni,ei tarvitse niin isoa virtaa..wurtin limamassa on aika hyvää ja kestävää sisäpuolisiin saumoihin,pohjamaali/pintamaali/korikitti ja maun mukaan viel maali siihen päälle ni kyllä kestää isältä pojalle... Quote Link to comment
metake Posted January 21, 2006 Share Posted January 21, 2006 Mulle yks eläkkeellä oleva ammattihitsari anto vinkin, että aina ohutlevy töissä, kuten auton pellit, seoskaasuna hiilidioksidi. Perusteluina hän sanoi, että se tulee suuttimesta huomattavan paljon kylmempänä kuin seoskaasu ja pellin vetely on merkittävästi pienempää koska hiilidioksidi jäähdyttää hitsaussaumaa. Quote Link to comment
Racing Posted January 21, 2006 Share Posted January 21, 2006 Mä oon ainakin hitsannut aina agan misonilla ja se on toiminut ok,sitä kun menee normaalivuodessa 2-3 pitkää pulloa...Hiilidioksidiakin oon kokeillut mutta en huommannut siinä juurikaan eroa autopeltien hitsauksessa. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 22, 2006 Share Posted January 22, 2006 Vai, että hiilidiksidi jäähdyttää saumaa.. No joopajoo. Teräksen sulamispiste on joka tapauksessa noin 1500 astetta. Ja valitettavasti ei saa vaihdettua koneesta napaisuutta. Sitä nyt ei voi muuta tehä kun välttää mahdollisimman paljon hitsaamista ja suunnitella samat silleen, että tulee kanttiin tai vastaavaan, ettei ihan solmuun pääse. Se kun on tehty jo, niin ei jää jälelle muuta kun oikoa ne paikat, mitkä ei ihan kurantteja ole. Nyt on muodostunu jopa kaks ruttua, joita ei oo kyl vielä yritettykään oikoa muutakun käsineen vääntämällä. Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted January 22, 2006 Share Posted January 22, 2006 hiilidioksilla hitsatessa tarvitaan enemmän virtaa samaan sulamiseen päästäkseen,enemmän virtaa on enemmän turhaa lämpöä.kyl yleensä saa hyvin helpolla koneen sisältä käännettyä napaisuuden... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 22, 2006 Share Posted January 22, 2006 Saahan sen toki vaihdettua sen napaisuuden jos kopan purkaa auki, mutta vaikutukset tuskin edes vastaa vaivaa. Vetelee se joka tapauksessa. Quote Link to comment
JaniM Posted January 23, 2006 Share Posted January 23, 2006 Yks olis hiilipuikko migiin kiinni ja lämpöä sillä. Kutistuu kivasti ja jäykistää. Noi rypyt ei auta kuin vetoniiteillä kiskoa ulospäin tai jollakin vetovasaralla. Alta ei oikein pääse taputtelee. Mites antaisko Bugfuelli pienen oppitunnin tinauksesta tai joku muu? Ja minkälaiset vermeet olis hyvä että pärjää. Quote Link to comment
Guest Eino N Posted January 23, 2006 Share Posted January 23, 2006 kuitenkin aika synpaatiinen hiluksi vaikka ryppyjä jääkin Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 23, 2006 Share Posted January 23, 2006 jokuhan vois pitää tinaamisen alkeet vaikka BIFfissä tänä vuonna. Sitte voi joka jannu olla illan ihan tinassa... Quote Link to comment
Guest Posted January 23, 2006 Share Posted January 23, 2006 Mites antaisko Bugfuelli pienen oppitunnin tinauksesta tai joku muu? Ja minkälaiset vermeet olis hyvä että pärjää. Hirveen kattavaa oppituntia en tähän jaksa naputella.... mut koitetaas pääpiirteittäin: - tarvikkeet saa melkein mistä vaan hyvin varustetusta autotarvikeliikeestä, Motonetissäkin on. Koritinatankoja ja pohjustusainetta tarvitaan, samoin muutamia lastoja. KOvasti käskevät puulastoja käyttämään mutta minä olen metallilastala saanut hyviä tuloksia kun olen kehittänyt tuota tekniikkaa hiukan. - tinaus onnistuu vain kirkkaan puhtaille pinnoille. Hitsisauman pienet kraaterit on pahasta ja sauman vierestä mustunut metalli on kiillotettava ensin, vaikka porakoneeseen kiinnitettävällä pyörivällä teräsharjalla tai neekerintukalla. Tinaus onnistuu myös jotenkuten hiekkapuhalletulle pinnalle, siispä epätasaiset pinnat (huokoiset tai katkonaiset saumat) voi puhaltaa ja sitten ajaa kiiltäväksi harjalla tai lamellilaikalla. - tinaus ei sovellu laakeille tasaisille pinnoille, tarvittavan kuumuden takia (vetelee) - kun pinta on puhdistettu, siihen levitetään pohjustusainetta pensselillä sellainen kattava kerros. Ei ole tarkkaa kuinka paljon, kunhan ei pelti paista läpi. - pohjustusaineen annetaan vaikuttaa hyvän aikaa, mitä kauemmin sen parempi. 10- 15min on riittävä ainakin. Suotavaa olisi tehdä koko homma about huoneenlämmössä tai ainakin plus-asteisessa tallissa. - kun pohjustusaine on aikansa kuivunut ja vaikuttanut (se ei kuivu kosketuskuivaksi), sitä aletaan lämmittämään avoliekillä. Kuumailmapuhallita voi koittaa käyttää, se saattaa toimia mutta on hitaampi. En ole itse koittanut, se voisi olla ihan toimiva. - pohjustusainetta kuumennetaan niin kauan kunnes se selkeästi vaihtaa väriä lyijynharmaasta vaalean kullan keltaiseksi, melkein kiiltäväksi. Kuona nousee tässä vaiheessa pintaan mustana ja savuaa. PYYHI kaikki sula aines kuona mukaanlukien pois, rätillä tai nukkaamattomalla paperilla. Jäljelle jää erittäin kiiltävä tinapinta. Se saa jäähtyä jos et ehdi seuraavaa vaihetta tekemään nopeasti, mutta se pitää sitten uudelleen lämmittää. Voit tämän vaiheen tehdä isolle alueelle kerrallaan ja lämmittää uudelleen myöhemmin pienissä pätkissä, kuonaa ei enää synny uudestaan eikä väri enää muutu. - lämmitä tinatangon päätä ja pohjustettua aluetta, ja hiero tinatankoa siihen tinattavaan peltiin samalla kun jatkat lämmittämistä. Kohta tina alkaa pehmenemään ja tartumaan, se sulaa sen jälkeen tosi herkästi ja lirahtaa lattialle. Tähän auttaa vain kokemus. LÄmmön säätelyn kanssa on oltava tarkkana, ja lastalla pystyttävä heti levittämään tinaa kun se on mahdollista. Tina ei tartu lastaan jos lastaa pyyhkäisee kevyesti kasviöljyyn kastetulla rätillä. Se ei haittaa prosessissa. - töhrää tinaa työkappaleeseen isoja määriä, se ei ole kuin pakkeli, eli et edes ole yrittämässä mitään "muotoja" sillä. sitä vedetään melko karkea kasa pintaan ja muoto haetaan myöhemmin hiomalla. Kokemuksen kautta opit vetämään sitten tarkempia ja lähemmäs lopullista olevia pintoja. Tärkeintä on että tina tarttuu kauttaaltaan peltiin ja peittää huokoset ja kolot kunnolla. Nopeasta jähmettymisestä johtuen et voi tehdä kuin pieniä alueita kerrallaan, 5-10cm. - työssä auttaa metallilasta, sekin pyhittynä kasviöljyllä. Voit painaa lastaa jähmettynyttä tinaa vastaan ja antaa hyvinkin kuumaa lämpöä sekä lastaan että tinaan. Puulasta syttyisi palamaan, metallinen johtaa lämmön läpi ja sulattaa tinaa lastan altakin. Kätevää pystysuorilla pinnoilla missä "lirahdusvaara" on suuri. Lattialle pudonnutta tinaa ei voi käyttää uudelleen epäpuhtauksien takia. - kun olet levittänyt tarpeeksi tinaa, anna sen jäähtyä kunnolla ennen hiomista. karkeaan muokkaukseen on olemassa tinaviiloja, todella karkeita raspeja jossa on melkeinpä kuin pieniä höylänteriä, ja reiät läpi josta tinalastut pääsevät läpi. (ettei tina tuki viilan hampaita). Tavallisella viilalla ei tee mitään. Erittäin hyvä hiomaväline on lamellilaikka, 80-120 karkeus. Käytä suojalaseja, tinamurusia lentelee pirusti. Älä paina laikalla kovaa äläkä pidä yhdessä kohtaa kauaa, muuten tina alkaa sulamaan ja homma menee pipariksi. Kevyitä nopeita liikkeitä. Voit saada erittäin hyvää jälkeä näin, tina on todella kiitollinen laikka-hiottava. Raja peltiin jää lähes olemattomaksi ja pinnasta saa peilikirkkaan, kunhan vähän harjoittelee. - hiomisen jälkeen pinta on syytä pestä jollain kunnon liuottimella, ennen pintakäsittelyä kitillä tai pohjamaalilla. Onnea ja kärsivällisyyttä. Edit: Todella ohuisiin kohteisiin voi vetää pelkän pohjustusaineen (lyijyä, tinaa, ja etsaavaa happoa) ja kuumentaa sen, ja pyyhkiä puhtaaksi. Sitten pesu liuottimella. Jäljelle jää hyvin ohut tina/lyijy pinnoite joka varmaan auttaa ruostumisen ehkäisyssä. :) Jan Quote Link to comment
JaniM Posted January 23, 2006 Share Posted January 23, 2006 No niin, siinähän se. Saas nähdä koska aloittais turaamisen vai saako pellit sen verran tasaseksi että pakkelilla pärjää. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 23, 2006 Share Posted January 23, 2006 Se on joo kivaa toi tina kun sitä voi huoletta lastalla vedellä jos se on oikeen lämpöstä, mut ai että kun lämmität liikaa, niin se on tosiaan lattialla sillon. Sanalla sanoen vittumaista puuhaa. Quote Link to comment
Guest Posted January 23, 2006 Share Posted January 23, 2006 Sitä se on :) Pystysuorat pinnat on syvältä. jan Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 23, 2006 Share Posted January 23, 2006 Onks muuten minkäänlaisia kokemuksia siintä, että mitä tapahtuu jos pohjuste jää kaikkine kuonineen kotelon sisäpuolelle, kun sitä ei sieltä pois saa pyyhitty/harjattua? Vähän pelottaa ruostuminen, mutta ei tossa kyl muutakaan vaihtoehtoa ole muutaman sauman osalta. Quote Link to comment
Guest Posted January 23, 2006 Share Posted January 23, 2006 Onks muuten minkäänlaisia kokemuksia siintä, että mitä tapahtuu jos pohjuste jää kaikkine kuonineen kotelon sisäpuolelle, kun sitä ei sieltä pois saa pyyhitty/harjattua? Vähän pelottaa ruostuminen, mutta ei tossa kyl muutakaan vaihtoehtoa ole muutaman sauman osalta. No jos pelti ulkopuolelta on kuumenettu tarpeeksi että pohjustusaine on sulanut kiinni ja kuonat nousseet pintaan, niin on se varmaan sisäpuoleltakin. Ainoa ero on että sitä ei pääse hinkkaamaan puhtaaksi, mutta jos kuona ja muu paska nousee pintaan ja alle jää tina/lyijusuoja, niin ei kai siinä suurta riskiä ole.. en ole sen ihmeemmin asiaa ajatellut tai testannut. Useimmiten mä vedän umpisaumaa jolloin sitä ei sinne takapuolelle pääse. Jan Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 23, 2006 Share Posted January 23, 2006 Joo.. Tässä kun on vaan kyseessä noi lavan yläreunan ja ulkopellin väliset saumat. Voi olla kohtuu solmussa jos kiinni asti hitsaa, eli tarkotus ois hepata tiuhaan, hioa ja tinata. Joskus vuonna miekka ja kypärä tuli etuluukun tiivisteen listaa toisesta autosta tinattua vähän väärillä tarpeilla ja sieltä puski ruostetta välistä loputtomiin. Ties mitä happoa se juoksute oikeen edes oli. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 23, 2006 Share Posted January 23, 2006 juu, on tuota "väärää" juoksutetta saanu joskus ihan ammattikaupastakin. muutamat koulukaverit jotka jenkkejä tekee on sitä kiroillu, ku kotelot o sisäpuolelta ihan morjens, ja tina pitää kasassa. Happo syö pellin veks ajan kanssa, ja ruosteen kera... Vanhan ajan tinaajat (vuodelta keppi ja vasara) varoitteli muovipurkissa olevista pastoista, tiedä nyt sitte missä purkista mitäkin on, siihen aikaa tais olla kaikki peltiaskeissa, maitokin... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 23, 2006 Share Posted January 23, 2006 No nyt on takalaita golffattu, eli rekisterikilven upotus on siis kiinni. Mie päätin, etten rupee edes oikomaan mitään enenkun hitsaan nurkat paikoilleen. Eikä tossa nyt pahasti oo ollenkaan. Rangat pitää senverran hyvin, ettei ton upotuksen hitsaaminen tehny oikeestaan mitään. Quote Link to comment
Guest KAAPO Posted January 23, 2006 Share Posted January 23, 2006 Tuli vaan mieleen,että kun tollasen henkilöautosta pickupiksi muutoksen tekee niin joutuuko laittaa 80 km/h lätkän vai saako ajaa 100 km/h? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 23, 2006 Share Posted January 23, 2006 Se on edelleen henkilöauto, eli ei muuta muutoksia kun se, että on kakspaikanen ja tietty omamassa ja sitä myötä kantavuus uusiks. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 13, 2006 Share Posted April 13, 2006 Pannaan nyt pari kuvaa pääsiäisen ja saranoitten toimisen kunniaks: http://personal.inet.fi/private/mraussi ... 342006.jpg http://personal.inet.fi/private/mraussi ... 420062.jpg Kukas osaa laskea kuinka vahvat kaasujouset pitää panna tonne johonkin saranan juureen, että jaksaa nostaa? Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted April 13, 2006 Share Posted April 13, 2006 paljonks toi lava painaa? näyttäs kohtalaisen painavalta. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 13, 2006 Share Posted April 13, 2006 Painaa se.. Semmosen 80 kiloa muistaakseni. Pohjalevy siinä on aika painava. Kunhan senkin saa jossain vaiheessa leikattua ja paikoilleen. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.