Henkar Posted January 19, 2021 Share Posted January 19, 2021 (edited) Pitkään mietin kirjoittaisinko tänne projektista kertomusta, mutta ehkä sitä voisi jotain kokeilla raapustaa. Onpahan sitten joku projektin "oma" sivu missä kysellä tyhmiä, kun menee sormi suuhun. Kyseinen projekti alkoi oikeastaan jo heinäkuussa 2020. Silmiin osui myynti-ilmoitus mielestäni ok hintaisesta pallokeula projektista, johon tulisi valmiiksi jo kattavasti peltiosiakin mukaan. Ajatushan palliksen rakentamisesta tapahtumien kiertoon, oli muhinut päässä jo useamman vuoden ja nyt tuntui siltä, että olisi sopiva tukiporukka ympärillä ja "iso" talli = mitä mahdollisuuksia! Aluksi määrä oli tehdä autoa ilman mitään kiirettä, ajatuksella valmistuu, kun valmistuu. Budjettia ei projektille lähdetty laatimaan, mutta tietysti halvalla vain ajoon ja niin päin pois. Puoli vitsinä heittelin ilmaan, että "ensi keväänä ajoon", mikä ehkä isolla talliyhteisöllä olisikin ollut mahdollista, mutta käytännössä meitä oli käytännön toteutusta aloittamassa vain minä ja avopuolisoni, eli vitsi oli aika tuomittu jo alusta alkaen. Elettiin heinäkuun loppua, eikä projektia ollut järkeä käynnistää hyvillä ajokeleillä sen paremmin, koska Kuplakin tallista löytyy. Lisäksi siinä sattui olemaan vähän muuta remonttia tallilla ja BIF:ikin läheistyi vaatien oman huomionsa, niinpä Pallista siis lähinnä vain ihmeteltiin ja kauhisteltiin tallissa sen enempää työkaluilla koskematta. Siinä viikkojen aikana tallilla kävi muuan harrastajatoveri ihmettelemässä mitä olemme ahertamassa, ja hän ilmoittikin vähän aikaa pallista tutkittuaan, että hänellä olisi ollut parempi aihio myynnissä aivan siinä lähellä. Alkuunhan asia tietysti vain nauratti, että niinpä tietysti, mutta ajatus tämän ensimmäisen laittamisesta oli kuitenkin vielä vahva. Elokuun alussa, vielä kumminkin ennen BIF:iä otimme sitten muutamana iltana asiaksemme hieman purkaa autoa, eli irto-osia pois ja vähän tarkemmin katsoa mitä sitä oikeasti on ostettu. Siinä sitten alkoi se ruosteenkin kiillottava tähtisumu silmistä poistumaan ja silmät avautumaan, että olihan kapistus nyt aika rankassa kunnossa. Korjattavaa oli esimerkiksi: Tuulilasin alalaidan siistiminen, etuvalojen ympärykset, keulapaneelin alasauma = koko keula. Molemmat helmat. Pyöränkaaret sekä lokasuojat edestä. Pyöränkaaret sekä lokasuojat takaa. Matkustamon lattia. Takakulmat. Etuovissa pienet paikat. Liukuovessa ruostevaurio. B-pilarit. C-pilarit. Tunkkauspisteet. Etuakseli. Runkopalkit sieltä täältä. Yms. sisustasta ja puristuksettomasta moottorista vielä ollenkaan välittämättä. Kuitenkin ihan tehtävissä, mutta millä työmäärällä ja kuinka paljon työtä on järkevää käyttää, vaikka tiukkaa deadlinea ei olisikaan? Bug In Finn:n jälkeen tuli fiilis, että olisiko sittenkin järkevää käydä katsomassa sitä toista ns. parempaa aihiota, kerran se aivan lähellä sijaitsisi. Näin toimimme. Aihioksi se olikin huomattavasti paremman oloinen. Lokasuojissa ja runkopalkeissa kiilsi paksun massan alla kirkas maalikerros ja muutenkin kokonaisuus vaikutti melko ehjältä. Työtä oli toki tiedossa silti paljon. Tässä vaiheessa piti pitää pienet neuvottelut toisen rahoittajan eli avopuolison kanssa, että mitä jos yhden palliksen sijaan tallissa olisikin kohta (hetkellisesti) kaksi raatoa ja sopivilla perusteluilla päädyttiin tulokseen, että seuraavana päivänä kurvasin tallin pihaan toisella palliksella. Ok tunnustettakoon, että ei nyt sentään omin voimin liikkunut. Puomilla se pihaan vedettiin, mutta oli siinäkin rattia pyöritettävä ja katsottava ettei kyydissä olevat osat tipu takatilan lattiassa olevista aukoista matkalle. Tässä vaiheessa ei "iso" talli enää tuntunut niin isolta. Sittemmin punaisen kanssa tehtiin purkupäätös, eli kaikki tarpeelliseksi ajateltu otettiin talteet. Tästä se nyt siis lähti liikkeelle. 6kk aikana on tapahtunut hieman edistystä, pääosin ruosteiden purkamisen muodossa ja joitain "yllätyksiä" sekä takaiskuja on vastaan tullut niin auton kuin muidenkin muuttujien kanssa. 6kk edistysaskelista tulen kirjoittamaan erillisiä postauksia, ettei tämä aloitusviesti nyt paisuisi tämän pidemmäksi. Saapa lukijakin aina välissä sulatella ajatusta ja lepuuttaa silmiään kirjoitusvirheiden määrän varmasti raastaessa silmiä. En nimittäin jaksa moisiin hirveästi keskittyä, kuten en myöskään kirjakieleen. Edited October 7, 2021 by Henkar Quote Link to comment
KimmoH Posted January 20, 2021 Share Posted January 20, 2021 9 hours ago, Henkar said: Korjattavaa oli esimerkiksi: Tuulilasin alalaidan siistiminen, etuvalojen ympärykset, keulapaneelin alasauma = koko keula. Molemmat helmat. Pyöränkaaret sekä lokasuojat edestä. Pyöränkaaret sekä lokasuojat takaa. Matkustamon lattia. Takakulmat. Etuovissa pienet paikat. Liukuovessa ruostevaurio. B-pilarit. C-pilarit. Tunkkauspisteet. Etuakseli. Runkopalkit sieltä täältä. Vaikuttaa normisetiltä. Oma bussi oli vastaavassa kunnossa ja karkeasti voi sanoa että aluperäistä jäi vain kattopelti ja siitä alas puoliväliin kylkeä 😄 Kesäloma (noin 2kk) tuossa meni grillissä hitsuutellen ja ihmetellen ensikertalaiselta. Parilla tonnilla tuli ostettua valmiita peltiosia, kun suorasta pellistä olisi jäänyt tekemättä ja moni juttu nopeutui huomattavasti esim. kokonaiset pyöränkaaret nopeuttivat hommaa huimasti. Nytkin kokemuksen kartuttua ostaisin ihan samat valmispeltiosat jo pelkästään ajankäytöllisistä syistä. Onnea projektille ! Quote Link to comment
Henkar Posted January 20, 2021 Author Share Posted January 20, 2021 11 hours ago, KimmoH said: Vaikuttaa normisetiltä. Oma bussi oli vastaavassa kunnossa ja karkeasti voi sanoa että aluperäistä jäi vain kattopelti ja siitä alas puoliväliin kylkeä 😄 Kesäloma (noin 2kk) tuossa meni grillissä hitsuutellen ja ihmetellen ensikertalaiselta. Parilla tonnilla tuli ostettua valmiita peltiosia, kun suorasta pellistä olisi jäänyt tekemättä ja moni juttu nopeutui huomattavasti esim. kokonaiset pyöränkaaret nopeuttivat hommaa huimasti. Nytkin kokemuksen kartuttua ostaisin ihan samat valmispeltiosat jo pelkästään ajankäytöllisistä syistä. Onnea projektille ! Sinun blogia tuossa lueskelinkin joku aika takaperin ja ei voi kyllä kuin hattua nostaa miten siistiä jälkeä ja lyhyessä ajassa olet tehnyt. Toisaalta myös mukava huomata, että ei tässä ainoita hulluja olla jotka laittaa "liian uuteen" tonneja kiinni jo pelkkiin peltiosiin 😄 Itsellä vilissyt tunnit tallilla ja kuukaudet kalenterissa aivan silmissä, eikä olla vielä lähelläkään kittailua, mutta siitä lisää kun kerkiän kirjoittaa jatkoa tarinaan. Quote Link to comment
Henkar Posted January 20, 2021 Author Share Posted January 20, 2021 (edited) Jatkoa aloitusviestiin. Aloitetaan nyt vaikka kertomalla tavotteista mitä tästä siis olisi tarkoitus tulla. Museokilpiin tätä ei olla tekemässä, mutta ratkaisut pyritään pääosin pitämään alkuperäisinä tai alkuperäisen kaltaisina. Alusta lähtien ajatuksena on ollut tehdä teknisesti hyvä kuntoinen harrastepeli, jolla uskaltaa käydä vaikka vähän pidempääkin lenkkiä tapahtumissa tai ihan vain lomareissuilla. Autossa olisi tarkoitus voida myös kätevästi yöpyä vielä syksynkin keleillä, toivottavasti myös vähän lämpimämmin kuin Combi-Campissa ja ettei tarvitse sadekelienkään takia mökin vuokrausta välttämättä miettiä. Sitten takaisin tarinaan. Aluksi luulin, että tästä tulee useita useita viestejä ja paljon kuvia, mutta tämä 6kk voikin olla yllättävän helppo kertoa lyhyesti. Mielestäni olen ottanut jo heti alkuvaiheista reilusti kuvia. Nyt kun niitä alkaa etsimään, ei yllätys yllätys löydy kuin huonoja sumeita räpsyjä. Elettiin nyt kumminkin elokuun loppua. BIF kauden tärkeimpänä ja tänä vuonna ainoa tapahtumana mihin päästiin osallistumaan, oli ohi ja näin ollen oli jo aika suunnata pikkuhiljaa katsetta talvikauteen. Projekti aloitettiin taas tutkimalla, hyörimällä ja pyörimällä auton ympärillä. Moottoria ei ollut paikallaan, ainoastaan Type-4 koneen raato rötkötti tavaratilassa. Etupenkit puuttuivat, sekä osa valoista yms. pisteosista oli jo vuosien aikana jääneet jonnekin. Tuulilasi, ovet, luukut, etuakseli, jarrut yms. kumminkin löytyi purettavaksi pois. Looginen aloitus oli poistaa kojelauta ja tuulilasi, eli kurkata millainen yllätys tiivisteen alta löytyy. Sieltähän löytyi aivan juuri sitä mitä olettaa saattoi, eli ruostetta. Seuraavaksi tutkiessa silmään sattui yllätys mitä ei olisi tarvinnut löytyä. Auton vasemmalla kyljellä oli kyllä hieman kolhuja, mutta ulkopuoli vaikutti ehjältä. Sisältä kuitenkin tarkemmin katsoessa huomattiin sauma kyljen keskipalan korkeus suunnassa puolessa välissä. Tämä löydös jäi tässä vaiheessa tähän, mutta seuraavassa tarinan jatko-osassa tästä kauhistuksesta lisää. Tämän jälkeen nyt kuitenkin purettiin ovia ja luukkuja + muuta pisteosaa pois. Tässä vaiheessa, ennen pyörän ripustuksien purkamista oli kuitenkin katsottava askel pari kauemmaksi. Projektihan oli/ on tarkoitus tehdä kunnolla, eli tärkeää on päästä mm. pohjaan hyvin käsiksi, ilman että hitsaukset yms. tarvitsisi tehdä lattialla selällään. Siispä tarvittiin joko korigrilli tai joku muu ratkaisu millä käännellä runkoa. Grilli vaikutti omasta mielestä huonolta ratkaisulta palliksen kohdalla, koska se veisi tilaa pituussuunnassa, eikä korin kiinnittäminen grilliin vaikuttanut kovin helpolta kiinnityspisteiden osalta. Satuin sitten Sambasta löytämään keskustelua korin kääntötelineistä ja sieltä löytyi myös hyvät kuvat pohjiksi omille suunnitelmilleni. Näiden toteuttamisessa meni sitten työtunteja ja paljon. Toki nämä nyt oli ensimmäiset tämmöiset raskaammat RHS rakennelmat mitä olen tehnyt. Lankaa tuli siis poltettua turhan paljon ja koska kokemusta rakenteen kestävyydestä ei ollut, enkä tälle sen enempää lujuuslaskelmia tehnyt niin tuli kaikki tehtyä vähän turhankin varman päälle, mm. kaikki saumat hitsattu ympäri, korin kiinnityslaput vahvistettu jne. Menin vieläpä 50€ tähden ottamaan putket metritavarana, kun olisin päässyt paljon helpommalla valmiiksi mittaat pätkittyjen putkien kanssa. Suunnitelmia muutin ennen rakentamisen aloitusta niin, että eteen ja taakse tuli ensimmäisen kuvan tyyppiset raudat (pidempi alaputki minkä päälle pystyssä olevat putket). Lisäksi menin vielä lennosta typeränä muuttamaan suunnitelmia madaltamalla korin kiinnipisteitä suhteessa rautoihin, mukamas paremman työskentelykorkeuden saavuttamiseksi. Sehän oli täysi katastrofi mikä paljastui vasta kun kaatoraudat oli jo kiinni korissa. Kaato onnistui kyllä työllä ja vaivalla 45° kulmaan, mutta 90° kulmaan kaato oli käytännössä aivan mahdoton. Painopiste oli aivan liian alhaalla ja jos kaadon teki tunkin kanssa "väkisin" niin asento ei pysynyt vaan kokonaisuus halusi kipata takaisin 45°. Ratkaisu oli laittaa koroketta renkaiden ja rautojen väliin + lyhentää 45° kulmassa olevia putkia yms. että painopiste tuli takaisin suunnilleen alkuperäisten suunnitelmien mukaiseksi. 29. Lokakuuta koitti kuitenkin vihdoin se päivä kun raato kaatui kyljelleen. 45° kulmaa kaato onnistui nyt yksin helposti esimerkiksi astinlaudalle seisomaan nousemalla ja omalla painolla vetämällä. 90° kaadossa yksin pitää vähän tunkilla auttaa vasta puolelta, mutta kahdestaan sekin hoituu ilman tunkkia. Kori on vakaa kaikissa asennoissa ja takaisin kaataminen onnistuu yksin Edited October 7, 2021 by Henkar 2 Quote Link to comment
Tanhis Posted January 21, 2021 Share Posted January 21, 2021 Komiat kaatoraudat, sit kun olet tuon saanut hitsailtua niin voisin ostaa ne sulta pois 😉 Quote Link to comment
jrasi Posted January 21, 2021 Share Posted January 21, 2021 Näistä pallisprojekteista saa kyllä kummasti inspiraatiota tehdä tuo jenkkiprojekti myyntikuntoon, että pääsee pallista metsästämään... Vaikka jollekin täysjärkiselle nämä varmaan toimisivat karkoitteena 😁 Quote Link to comment
Henkar Posted January 21, 2021 Author Share Posted January 21, 2021 Osa kolme. Varoitus seuraavat kuvat saattavat järkyttää herkimpiä katsojia! Nyt kun raadon kaato onnistui, oli vihdoin aika alkaa iskemään ruosteisen pellin kimppuun. Mielestäni selkein paikka aloittaa harjoitukset oli takatilan lattia. Joku oli joskus tarvinnut soirot aaltopeltiä, lie huussin katon paikkaukseen, ja sitähän oli löytynyt palliksen takatilasta. Lattiasta puuttui siis jo valmiiksi pari soiroa ja sitä oli muutenkin paikkailtu vähän sieltä täältä. Hommana hyvin yksinkertainen. Poraa pistehitsejä, leikkele vähän lentävällä, paukuttele, kääntele vääntele ja jossain vaiheessa viisaampi luovuttaa. Sitten siirryin purkamaan aiemmin mainitun vasemman kyljen keskipalan. Tässä oli siis se sauma tehty keskilinjan alapuolelle ja sen jälkeen vielä uudestaan vähän kolaroitu. Tarkoitus korvata punaisesta otetulla palalla, eli karusti vain ensin lentävällä aukko pokkausten vierestä, että pääsi poraamaan suorassa kulmassa pistehitsejä. Lopputuloksena oli aukko mistä paljastui samalla, että sivuhelma kaikkine vahvikkeineen alkaa olemaan myös melko vainaa. Tuo vahvikkeesta puuttuva pala on ilmeisesti lattian paikkaajien tekosia. Huussin katon korjaaja oli puolestaan leikannut viillon ja paukuttanut osittain lyttyyn vaihteensiirtotangon suojaputken. Putkea oli myös joskus lyhennetty pätkä pois, mikä lie ollut ideana. Nyt kun seinä oli puukotettu, oli aika kurkistaa pohjaa, tai siis no mitä alta löytyy. Alusta oli melko paksun jo kovettuneen massan peitossa, mutta ei se massakaan kaikkea pelasta. Nyt kuitenkin oli tarkoitus aloittaa kaivamaan paikkoja puhtaaksi mahdollista hiekkapuhallusta varten. Massa oli onneksi aika helppoa irroittaa ihan vain taltalla työntämällä. Kovettunut massa lensi rapisten kaaressa ja alta paljastui useimmiten melko siistiä pintaa. Mutta olihan siellä toki outoja räpellyksiä ja ruostettakin. Runkopalkkien välissä olevat poikittaisosat on komeasti korjattu hitsaamalla levyä päälle. Tosin mitä Klokkerholmin paloja katsoin, niin jotenkin näin kai ne on tarkoitettukin, mutta uskon että homman voisi tehdä nätimminkin. No pistehitsit pois ja romut romulaariin. Loppuu vielä komeita tunkkauspisteiden/ poikittaistukien kuvia. 1 Quote Link to comment
Henkar Posted January 21, 2021 Author Share Posted January 21, 2021 16 hours ago, Tanhis said: Komiat kaatoraudat, sit kun olet tuon saanut hitsailtua niin voisin ostaa ne sulta pois 😉 Komiat ne oli ennen kuin jouduin tekemään muutoksi. Muutosten myötä ulkonäkö kärsi, että nyt ne on omaan silmään ainakin enää vain käytännölliset 😄 12 hours ago, jrasi said: Näistä pallisprojekteista saa kyllä kummasti inspiraatiota tehdä tuo jenkkiprojekti myyntikuntoon, että pääsee pallista metsästämään... Vaikka jollekin täysjärkiselle nämä varmaan toimisivat karkoitteena 😁 Vähän aikaa katselee ruostekuvia niin alkaa jenkkiauton paksut pellit näyttämään hyviltä 😄 Mutta joo ei nämä kyllä täysjärkisen hommaa ole. Kaiken käytetyn ajan ja rahan voisi käyttää mahdollisesti paljon hyödyllisemminkin, mutta sitä kun ei mieli anna jäädä kotiinkaan istumaan vaan tallille aina janoaa. Quote Link to comment
GT78 Posted January 22, 2021 Share Posted January 22, 2021 (edited) Huhhuh nyt on ollut projektia isolla alkukirjaimella! Ihan mielenkiinnolla katselee näitä kuvia miten homma eteni. Oma projekti oli työläs mutta tähän verrattuna aivan lastenleikkiä.. Edited January 22, 2021 by GT78 Quote Link to comment
Henkar Posted January 24, 2021 Author Share Posted January 24, 2021 (edited) Turina jatkuu. Viime jaksosta jäi yksi merkittävä osa pois. Siinä nimittäin kun puukotin kyljen auki ja katselin tyytyväisenä aikaan saamaani tuhoa, huomasin, että kyljen takimmaisellekin palalla oli tehty jotain. Pala ei ollut käytännössä millään muulla kuin koriliimalla kiinni C-pilarissa. Myös takakulman ja tämän takimmaisen kylkipalan välinen sauma oli aivan liian iso. Siinä sitten tovin tutkin ja huomasin jälleen ”keskipokkauksessa” sauman. Tässä vaiheessa asiaan ei tullut vielä paneuduttua sen enempää. Mutta siis kuten jo edellisessä jaksossa, niin myös tässä jatkui massan poisto. Massan poiston ohessa tuli katsottua tarkemmin vielä ohjaamon lattiaa mikä alkuun oli tarkoitus säästää semmoisenaan ”hyvä kuntoisena”. Vähän kun taas tarkemmalla silmällä katsoi kävi ilmi, että onhan sekin nyt aivan paikkailtu ja reikäinen. Uusi punaisesta jäänyt lattia odotti myyntiä, eli se pois myytävien listalta ja vanha irti lentävällä. Jääkö tästä mitään jäljelle?!? Kaikki alkoi olla puhallusta vaille valmisteltuna ja puhallusaikakin jo sovittuna. Päätin nyt vielä tutkia vähän tuota aluksi mainittua takasivupeltiä. Tutkinnalla tällä kertaa tarkoitan, että jälleen vinku ja lentävä soi. Pelti tästä ”paikkasaumasta” irti ja kovasti olen tämän jälkeen uskotellut, että oli oikea ratkaisu. Kyllä tämä ainakin helpottaa tuon C-pilarin oikaisua, mikä muuten oli myös ruostunut jo irti alapäästään. Kaikenlaisia pieniä vaurioita sitä siis löytää kun alkaa vähän ehjää purkamaan 😂. Tulevaisuus näyttää saadaanko tuo sama pelti vielä siististi tähän takaisin. Puhalluspäivä oli 28.11.20. Tässäkin hommassa kaatoraudat osoittivat kätevyytensä. Eipä tarvinnut puhaltajan tehdä huonoissa asennoissa, vaan lähes koko auton pystyi puhaltamaan ”suorilta selin” kun välillä vähän pyöriteltiin ja käännettiin raudat toiselle puolelle. Tässä vaiheessa vielä erittäin ISO kiitos näin kirjallisesti Maanrakennus A.Viialalle joka hoiti itse puhalluksen ja nimeltä mainitsemattomalle kaverille = Kimmolle kuka: a. Alustavasti sopi puhalluksesta / välitti minulle tiedon puhaltajasta. b. Järjesti kuljetuskaluston. c. Tuli auttamaan lastaukset, purut ja hoitamaan vieläpä kuskin hommatkin, kun allekirjoittaneella ei kortti riitä vetää Combi Camppia raskaampaa vaunua 😄 Näissä aina monesti ajattelee, että eihän se ole kun vetää kärryä vaan, niinhän sitä vuonna 1996 "käsittelykulut" poliisille maksamalle pikku e:n saaneetkin tekee oli oikeasti kokemusta tai ei. Ei ne poliisit kohdalle satu. Tällä kertaa olisi pikavoitto napsahtanut paluumatkalla 400 metriä ennen tallia. Puhalluksessa ei nyt enää kovin isoja ylläreitä tullut. Tosin kaikki oli jo räävitty niin auki, että pakostikin lähes kaikki oli tiedossa. Ainoiksi ylläreiksi ehkä sanoisin takaluukun tiivisteuran ruostevaurioita. Näille en ole vielä tähän päivään mennessä keksinyt oikein järkevää korjauskeinoa, mutta jotenkin tuonne olisi peltiä saatava vaihdettua. Edited January 26, 2021 by Henkar 3 Quote Link to comment
JRi Posted January 26, 2021 Share Posted January 26, 2021 On 1/25/2021 at 1:59 AM, Henkar said: . Ainoiksi ylläreiksi ehkä sanoisin takaluukun tiivisteuran ruostevaurioita. Näille en ole vielä tähän päivään mennessä keksinyt oikein järkevää korjauskeinoa, mutta jotenkin tuonne olisi peltiä saatava vaihdettua. Itseäkin kiinnostaa miten isot pojat tämmöiset paikat korjaa... Quote Link to comment
Tanhis Posted January 26, 2021 Share Posted January 26, 2021 4 hours ago, JRi said: Itseäkin kiinnostaa miten isot pojat tämmöiset paikat korjaa... Eikait tuossa auta kuin ottaa mätä kohta muutaman sentin luukun reunasta asti pois ja väsätä uusi palanen eka kantilla ja sitten kutistimella/levittimellä sopivaan muotoon ja sitten tulppahitseillä sisäpeltiin takaisin kiinni. Sisäpelti taitaakin olla helpompi väsäillä sitten kun ulkopelti poissa tieltä. Tietty itse koettaisin ekaksi löytää vastaavan palasen luovuttaja autosta niin säästyisi aikamoiselta pellin vääntelyurakalta. Ja tosiaan tapoja on varmaan useita tämä oli vain sellainen mikä itsellä tuli ensin mieleen. Quote Link to comment
Henkar Posted February 1, 2021 Author Share Posted February 1, 2021 (edited) Jatko-osaa pukkaa. Viime kerralla oltiin puhalluksessa, eli nyt pitäisi alkaa se kasausvaihe? No ei suoranaisesti. Olihan sitä sätöksiä puretavaksi vielä vaikka kuinka paljon, mutta kaikkea ei tietysti kerralla voi purkaa. Seuraavaksi muutamia houkuttelevia kohtia. Tässä vaiheessa piti vähän miettiä sotasuunnitelmaa. Etenisikö sitä järjestyksessä edestä taakse, vai takaa eteen? Vai tekisikö sieltä täältä mikä hyvältä tuntuu? Jotkut paikat pitää tietysti tehdä tietyssä järjestyksessä, koska esimerkiksi helmoja on hyvin hankala saada hitsattua jos helman edestä ja takaa puuttuu pelti mihin hitsata. Kokeilen nyt kumminkin noudattaa edestä taakse suuntaa korjauksissa. Jostain kuvista saattoi nähdä, että tuulilasin alalaitaa olin jo vähän aukaissutkin, mutta ensimmäisenä löin kuitenkin työkalut kuskin penkin alapuoleisiin pelteihin / etulokasuojan takalaitaan. Tässä kohtaa pahoittelut jälleen kuvien laadusta. Olen mielestäni ottanut ihan ok kuvia, mutta nyt kun niitä katsoo niin ovat kyllä aivan karmeita. Penkin alle olimme tilanneet molemmin puolin paikkapalat joissa turvavyön kiinnitysmutterit jo valmiina. Ei kovin kaksisia peltejä, olisi voinut tehdä itsekkin, mutta kun valmiita on saatava tulemme käyttämään niitä melko paljon. Tämä homma nyt ei kumminkin edennyt juuri purkamista pidemmälle. Tässä vaiheessa nimittäin iski ensimmäinen motivaatiomonttu. Ei projektin luonteen tai työmäärän vuoksi, vaan ihan muista syistä. Pari viikkoa meni hohhaillessa, tallilla tuli kyllä käytyä, mutta oikein mitään ei saanut tehtyä. Itseasiassa tämä kohta sai jatkoa vasta viime viikolla, mutta siitä seuraavassa postauksessa. Onneksi tätä motivaatiomonttua ei kestänyt kuitenkaan tuota paria viikkoa pidempään, vaan sain jostain motivaatiobuustin ja hyökkäsin tuulilasin alalaidan kimppuun. Sopivan näppärä kohta aloittaa taas peltitöiden opettelu. Tästä on taas aika huonosti kuvia. Alalaitaan on saatavana 3-osainen korjaussuikalesarja. Itse koin fiksuimmaksi tehdä homman niin, että tekee homman pätkissä. Ei poista koko alalaitaa kerralla, vaan ensin keskikohta auki. Sisäpuolen putsaus ja mahdollisesti sisäpuolen suojaus. Korjauspala paikalleen ja sitten vasta edetään aukaisemaan ruosteita sivuille. Tämä siksi ettei keula menettäisi urakassa muotoaan. Idea hyvä, mutta toteutuksessa tuli pieni muuttuja. Sisäpuolta puhdistaessa huomasin, että sieltähän paistaa valoläpi jostain. Paikka kohdentui raitisilmaritilän syvennyksen yläreunaan + vilkkunen syvennyksien yläreunaan ja tietysti lähes kokomatkalle. Reiät oli pieniä, vähän jo kävi mielessä vetää vain kemiskiä täyteen ja epoksi molemmin puolin. Menin kumminkin vaikeamman kautta ja tilkihdin hitsailla alalaidan uusiksi. Oma haasteensa oli tässä kanttikoneen puuttuminen, niinpä muotoilin noin 6mmx6mm kanttipeltiä ihan vain pöydän laitaa vasten vasaralla mukuttelemalla. Kuskin puoli piti korjata vilkun alta noin 8cm pätkällä, sekä raitisilmaritilän kohdalta kulmasta yli auton puolen välin. apukuskin puolella sama homma vilkun alta, mutta raitisilmaritilän kohdalta riitti onneksi "vain" noin 13cm pätkä kulmasta. Tämänkin vaiheen paremmat kuvat ovat jääneet ottamatta, mutta tässä joku räpsy lopputuloksesta. Ei älyttömän siisti, mutta pienellä kittailulla ehkä ihan ok. Sisäpuolen putsailin parhaani mukaan hiomapaperilla ja fosforihapolla yllä olevasta aukosta. Sisäpuolen käsittelin myös epoksipohjamaalilla. Tästä ollaan varmasti montaa mieltä onko tuollaista kotelorakennetta järkevää pintakäsitellä muulla kuin kotelosuojalla. Tässä nyt pensselöin kumminkin kotelon sisäpuolen kauttaaltaan patterisiveltimellä valkoiseen epoksiin ja myöhemmin kotelo saa ehkä myös kotelosuojan. Nyt kun valo ei enää paistanut kotelossa, röpöttelin ensin keskiosan tuulilasin alalaidasta umpeen ja sitten aukaisin sivut. Sivuosien kanssa päädyin vielä ratkaisuun, että katkaisin ne kahteen osaan asentamisen helpottamiseksi. Alalaita tuli siis kokonaisuudessan viidestä osasta. Tuo lopputuloskuva on nyt ehkä paras mitä arkistoista löytyy ja tuossakin toisen puolen hitsit vielä hiomatta. Pitäisi varmaan alkaa pitämään tallilla mukana jotain ihan oikeaa kameraa, sillä minulla on selvästi joku ongelma nyt tuon puhelimen kameran kanssa. Kuvia on kyllä kiitettävästi, mutta tarkkennukset on ties missä romussa taustalla, eikä itse kohteessa. Nyt ollaan kumminkin tarinassa edetty vuoden 2020 loppuun. Ei voi muuta sanoa kuin, että hidasta on ollut. Jos on aikaa niin sitä aina etukäteen suunnittelee, että nyt teen tehokkaasti, mutta jälkeen päin sitten huomaa sen ajan hävinneen johonkin aivan ihme hohhailuun. Noheva tekee tuollaisen tuulilasin alalaidan korjauksetkin päivässä, itsellä taisi kestää kuvien tietojen perusteella 1,5 viikkoa kaikkineen. Välissä oli kylläkin joulu, mutta silti. Edited February 1, 2021 by Henkar Quote Link to comment
Henkar Posted February 23, 2021 Author Share Posted February 23, 2021 Pitäisikö vähän päivitellä? Viimeksi jäätiin vuodenvaihteeseen. Suunta oli nyt keulasta perään päin, eli luonnollinen jatkumo tuulilasin alalaidan jälkeen ohjaamo / etulokasuojat. Aluksi idea oli parsia näistä lokasuojista ehjät vielä Klokkerholmin sisäaskelman korjauspaloilla, mitkä taitaa olla ainoat irtokorjauspalat näihin kohtiin. Siinä kumminkin kun tuli tiirailtua ja tutkittua taas hieman tarkemmin, niin tuli vähän fiilis, että melko työläs saada edellisen sepän jäljiltä askelmat siisteiksi. Ja vaikka askelmat tekisi siisteiksi, olisi silti kaarissa ja kaaren sisäkotelossa jonkin verran työstettävää. Korjauspeltien budjettihan oli karannut jo aikoja sitten tähtitieteellisiin summiin, niin laitettiin samaan miinukseen nyt sitten vielä kokonaiset doglegit. Aluksi otin työn alle kuskinpuolen, koska sitä olin jo vähän aloittanut laikkaamalla reikää penkin alle ja etulokasuojan takaosaan. Purku vaihe oli luonnollisesti taas se helppo, mutta sen jälkeen vastaan tulikin muutamia haasteita (niitähän tässä ei muuten ole). Muutamia mainitakseni: B-pilarin alaosa oli melko tehokkaasti maatunut, samoin kuin helma, mikä oli muutenkin laikattu jo aiemmin poikki. No nyt kun etukaari oli irti, pääsi b-pilari elämään omaa elämäänsä vähän joka suuntaan ja se piti nyt tukea tietysti aloilleen. B-pilarin alaosan korjaus vaikka valmis pala olikin hankittuna, oli myös vähän arpomista kun oikein mitään mittauspistettä ei ollut. Ainoastaan toiselta puolelta pystyi vähän apinoimaan ja uutta doglegiä lukkopihdeillä kiinnittelemään vertailukohdaksi. Doglegissä oli hieman kiertymää minkä vuoksi päätin porailla kalliista korjauspalasta pistehitsejä auki asennuksen helpottamiseksi. Muutenkin hitsausjärjestystä piti vähän hakea, että doglekin ulkopellin ylälaidankin saa hitsattua piiloon jäävältä osuudelta B-pilariin. Päädyin avaamaan B-pilarin sisäkantin, että sitä kautta pääsi hitsaamaan doglegin b-pilariin ja myöhemmin sitten lokasuojan takaosan korjauspala samaan nippuun. Tarpeeksi mittailua, vähän leikkelyä ja porailua. Välissä hitsasin penkin alle tuon paikkapalan. Jatkuu kuvien kera seuraavassa postauksessa. Tästä loppui tila kesken... ---> 4 Quote Link to comment
Henkar Posted February 23, 2021 Author Share Posted February 23, 2021 (edited) Eli niin. Kun tuon palan olin penkin alle saanut. Piti vähän tehdä vielä palaa tuohonlokasuojan ammottavan aukon yläosaan ettei jää legin taakse ruosteita piiloon. Lisäksi kun vauhdissa olin, huomasin myös B-pilarissa oven puoleisessa kantissa ohentuneen kohdan mihin taiteilin 10cm kanttia. Näistä nyt en tietenkään sen tarkemmin kuvia hoksannut ottaa. Mutta nuo kun oli tehty ja doglegiä tarpeeksi soviteltu ja mittailtu, että menee paikalleen, niin seuraavaksi vain dogleg ruuveilla kiinni. Ostin tähän kyllä myös Clecoja, mutta eivät tässä tapauksessa kyllä pitäneet tarpeeksi jämäkästi. Porakärki ruuvit ajoi asiansa. Mitat kun täsmäsi edes noin millin tarkkuudella, niin röpötiröp ja ihan ok siitä taisi tulla. Vähän on vielä viimeisteltävää, mutta tehdään seuraavaksi toinen puoli (aloitettu jo) ja siistitään sitten kun ohjaamon lattia sovitellaan. Myös tuo takapala tuli soviteltua suurinpiirtein mittoihinsa, mutta vielä en alkanut hitsaamaan paikoilleen. Pitää ensin tehdä apukuskin doglegi ja sitten katsoa tuo etummainen poikittaispalkki lattiaan minkä päälle nämä sitten ymmärtääkseni tulee jollakin tapaa hitsattavaksi. Edited February 23, 2021 by Henkar Yksi kuva temppuilee. 2 Quote Link to comment
Henkar Posted August 24, 2021 Author Share Posted August 24, 2021 (edited) Jaa, olisiko sitä tätäkin välillä päivitettävä. Kevät ja kesä mennyt niin hulinalla, että ei hirveästi ole ehtinyt pallista laitella. Ihan vinkkinä voin sanoa, älkää ostako käyttöautoksi mkII V70 Volvoa jos haluatte harrastaa jotain muutakin, vaikka on se nyt tietysti vähän Kuplakin vienyt kesällä aikaa että on saanut ajella rauhassa. Tässä nyt kumminkin muutama kevään julkaisematon kuva. Eli maaliskuulta kun vaihdettiin apukuskin puolen dogleg. Perusidea tietysti sama kuin toisella puolella oli, mutta ongelmaksi tässä operaatiossa ilmeni B-pilarin paikka. Liukuoven alakisko / oikean puolen helma on joskus aikoinaan ilmeisesti hypitty tai muuten onnistuttu painamaan vääräksi, tämä tietysti aiheuttanut b-pilariin vetoa taaksepäin ja ilmeisesti nyt kun vanhan doglegin päästi irti, pääsi B-pilari tulemaan yli puoli senttiä taaksepäin. Ratkaisuna sahasin helman poikki ja puskin pilarin takaisin samaan linjaan mitä kuskin puoli. Mittailin vielä, että liukuoven aukko olisi nyt samassa mitassa ylä- ja alalaidasta. En tiedä onko oikein, mutta ainakin symmetrisesti 😅 Hommahan olisi tietystiollut paljon helpompi jos sen olisi huomannut ennen kuin olin hitsannut doglekin lähes koko matkalta paikoilleen, mutta yksi uusi leikkaus (ei ao. kuvissa) ja hitsailua niin eiköhän tuo ihan hyvä ole. Doglegit oli nyt suunnilleen paikallaan, niin piti tottakai vähän sovitella ohjaamon lattiaa. Lattiapelti ei vaan tuntunut järkevästi istuvan paikoilleen mitenkään, osa syynä toki Klokkerholmin huippu hyvä laatu, mm. pellin takalaidasta puuttuu yksi pokkaus täysin. Asiaa kovasti pohdittuani, huomasin puoli vahingossa, että nurkassa seisovassa pallis-baaritiskiaihiossa doglegien etupystyosan muoto on aivan erilainen mitä näissä uusissa doglegeissä. En tiedä paljonko mentiin nyt sitten metsään, mutta muokkasin doglekit niin, että lattian pitäisi nyt istua huomattavasti siistimmin, eikä pitäisi muodostua järkyttävää kaatoa sivuilta keskelle. Kuva kokonaisuudesta puuttuu jälleen, mutta tässä nyt zoomailtuna laajemmasta kuvasta tuollainen suttuinen vedos. Kuvassa näkyy myös tuo katkaistu liukuoven kisko. Edit. Korvataan huono kuva nyt myöhemmin räpsäistyillä. Siinä siis oikeastaan kevään tekemiset. Seuraava postaus kertoo sitten missä nyt mennään. Motivaatio on kumminkin taas näin BIF:n ja Porin WestFestin jälkeen korkealla ja rukkasetkin on ladattu, eli hommat etenee. Edited August 26, 2021 by Henkar 4 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted August 25, 2021 Share Posted August 25, 2021 On hienoa jälkeä! 👍 Quote Link to comment
Henkar Posted August 26, 2021 Author Share Posted August 26, 2021 On 8/25/2021 at 9:50 AM, Pedalpusher said: On hienoa jälkeä! 👍 Kiitoksia. Vielä kun osaisi hitsata, mutta onneksi on olemassa hiontalaikkoja 😁 Viime viikolla tosiaan löytyi jälleen motivaatio kesän jälkeen pellin taivutteluun ja päätin jatkaa tuosta etulokasuojan etuosasta. Tommosen siihen sitten taivuttelin ja räpsyttelin vähän kiinni. Ei todellakaan mikään kaunisluomus, mutta jos vielä vähän mukuttelisi kun hitsaa lopullisesti kiinni. Sitten jälleen lattian sovittelua ja kuten edellä mainitsin Klokkerholmin lattiapelti osottautui todella muotopuoleksi. Tovin sitä yritin sovitella ja pähkäillä, että onko muokattava autoa vai peltiä, lopputuloksena tilasin parempi laatuisen 3-osaisen pellin. Tästä tarinaa myöhemmin, mutta sen verran juonipaljastusta, että pellit tuli eilen ja laatu on kyllä äkkikatsomalta 10+. Tässä vaiheessa nyt kumminkin jäätiin vielä odottamaan lattia peltiä, joten oli aika siirtyä vähän taaksepäin. Takatilan etukeskiosa näytti vähän siltä, että vaatii jotain laittoa. Myös vaihteensiirtotangon putki pitää vaihtaa, koska joku nero aikoinaan lattiaa korjatessa on a. sahannut putkesta pätkän pois takaosasta, b. sahannut putkeen viiltoja joista putkeen pääsee roskaa ja vettä, ja c. hakannut putken vielä muutamasta kohdasta vähän lyttyyn. Samalla tuli laitettua uusia poikittaisprofiileita. Yksi uupuu vielä, mutta sekin on hitsausta vaille valmiina odottamassa. Pelti tuohon kuskinpenkin taakse. Vähän vaatii siistimistä. Osaako muuten joku kertoa kuuluisiko tuohon pellin ja B-pilarin väliin vielä joku pala? vai räpelsinkö pellin nyt muuten väärin kiinni. Pelti ei nimittäin tule nyt suoraan B-pilariin vaan tekee pienen putkan taaksepäin. Oma-arvaus on, että laitoin etummaisen poikkiprofiilin vähän liian eteen, mutta toisaalta eikö tuo penkkien välinen keskiosa kuulu kuitenkin tulla kiinni poikkiprofiiliin. Seuraavaksi takalokasuojan etuosan alalaitaan uutta palaa ja sitten pääsikin tekemään jo kuivaistutusta helman sisäosille. Tuntuisivat istuvan ihan ok. Vähän pitää vaan mittailla ja varmistella tottakai, että tulevat varmasti suoraan sitten kun kiinni hitsaillaan. "Runkopalkkeihin" vielä muutama paikka ja sitten ollaankin tässä hetkessä. Runkohan tässä on pääosin hyvässä kunnossa. Ainoat ruostekohdat on ulkolaidalla tunkkausorsien kohdalla ja sisäpuolella vastaavasti poikittaiskoteloiden kohdalla. 3 Quote Link to comment
Tanhis Posted September 8, 2021 Share Posted September 8, 2021 On 8/26/2021 at 1:44 PM, Henkar said: "Runkopalkkeihin" vielä muutama paikka ja sitten ollaankin tässä hetkessä. Runkohan tässä on pääosin hyvässä kunnossa. Ainoat ruostekohdat on ulkolaidalla tunkkausorsien kohdalla ja sisäpuolella vastaavasti poikittaiskoteloiden kohdalla. Suosittelen tekemään kurkkausluukun torsioputken ja runkopalkin risteyskohdalle kun auto muutenkin vielä palasina. Sellaisiakin nähnyt missä runkopalkki vielä ulkopuolisesti ehjä mutta torsioputki läpiruostunut. Quote Link to comment
Henkar Posted September 26, 2021 Author Share Posted September 26, 2021 (edited) Taas on kuukausi hurahtanut. Minne tämä aika oikein häviää? Pieni päivitys, että ei pääse kasvamaan materiaali sisällöltään liian isoksi. Tanhiksen vinkkaamana otin runkopalkin alaosaa torsionputken kohdalta auki ja kurkkasin miltä näyttää. Ihan hyvä oli avata, sillä kökköhän siellä oli usean sentin kerros mikä olisi myöhemmin saattanut aiheuttaa ongelmia. Torsionputket näyttää mielestäni kumminkin ihan terveiltä. Raaputtelin irto moskaa pois ja hapotin kolosia. Hitsasin pohjat takaisin kiinni ja ajatus olisi nyt vielä joko tehdä yläpuolelle pieni kurkistus aukko mistä levitellä epoksi sisäosien suojaksi, tai sitten laitan myöhemmin vain kotelosuojan tuonne sisäosiin. Avasin myös runkopalkin sivussa olevan "vahvikekartion" alaosan ja tarina oli vastaava mitä rungon kanssa. Tervettä on, mutta kökkiä oli ja reippaasti. Runkopalkkien reiät olisi nyt keskivaiheen ruosteiden osalta hitsattu. Otin myös riskin ja purin tuon jo katkaistun liukuoven kiskon / oikeanpuoleisen helman pois vähän ajatuksella, että kaikki mitä teke on aina vähän eteenpäin. Eikä se kyllä käytännössä enää ollut kuin päästään kiinni, että mitään se ei siinä tukenut. Tässä välissä purin hieman yhtenä iltana välipuhteina punaisen mukana tullutta 1.6 konetta. Oli ihan mukava purkaa kun yksikään pultti ei katkennut, päämuljannut tms. vaan kaikki lähti ihme kyllä nätisti auki. Tästä ei nyt kumminkaan sen enempää kuin, että todella likaisen ulkokuoren alta paljastui 1640cc, ehjän oloiset ja melko siistit kannet, eikä mielestäni edes kovin paljon ajetun näköiset männät. Puristuksethan koneesta puuttui ja päittäistä on jo ihan silmin nähden liikaa, eli perusremonttia kaipaisi. Tässä vaiheessa kuitenkin, koska kori on vielä pahasti vaiheessa ja uhkarohkeat toiveet on saada auto 2022 edes yhden reissun kuntoon, niin runkokoneen teko ulkoistetaan asian varmasti osaavalle taholle. Katsotaan sitten tulevaisuudessa mitä tämän ja type4 koneen kanssa keksitään. Sitten vääntelin oikealle puolelle b-pilarin alaosaan korjauspalan toiselta puolelta korjauspalasta jääneestä pätkästä. Aika homma oli tehdä eikä lopputulos ollut kaksinen. Siksipä siitä ei ole edes kuvia. Eilen sitten päädyin tekemään kyseisen palan uudestaan suorasta pellistä leikkaa-liimaa menetelmin ja olen jo miltei tyytyväinen tuotokseen. Kyllä se ainakin etäisesti muistuttaa tuota alkuperäistä. Siinäpä päivitys ja nyt taas tallille jatkamaan -> Edited September 26, 2021 by Henkar 4 Quote Link to comment
Henkar Posted October 6, 2021 Author Share Posted October 6, 2021 Viime viikon etenemät. Tuollainen tuli tuosta B-pilarin alaosasta. Saattaisi olla aika lähelle. Toivotaan että istuu kun helmaa ja liukuoven kiskoa tuohon sovittelee. Tuli tuo kulmapeltikin tuohon röpsittyä ja vähän pipariksihan se meinasi mennä. Muoto heitti jotenkin hitsausvaiheessa ja nyt pitäisi vähän laikata pellistä pois ja kehittää joku lisälirpake tuohon pilarin puoleiseen laitaan. Kuva ei muutenkaan aivan viimeisimmästä vaiheesta ja aika järkyttävän näköistä vielä ennen röpötyksien hiomista, mutta katsokee vaikka silmät kiinni. Tämän jälkeen pohdin tuota takimmaisten kolmioiden kohtaloa. Vanhathan oli vielä jokseenkin ehjät, mitä nyt joku ole tunkannut ne joskus aikoinaan ruttuun. Kuitenkin kun tallista löytyi tuollaiset uudet hienot, niin päätin nyt vaihtaa ne tuohon ettei tule yllätyksiä. Toisten kolmiokoteloiden = Tunkkauspisteiden kanssa mietin, että taidan tehdä vähän yksinkertaistetut versiot. Rakenteellisesti tottakai yhtä kestävät, mutta jos tekisi L-malliset, eli ei koteloita. Mielestäni tunkkauspisteinä kyseisiä paikkoja ei tarvitse, että tunkki asettuu kyllä paremmin edessä etuakseliputken ja takana vääntösauvojen putken kohdalle. Kommentoikaa ja kertokaa toki perustelut jos näette, että kotelot kannattaisi alkuperäistyylisinä tehdä. Tässä vaiheessa olin vähällä laittaa jo sisähelmaa toiselle puolelle, mutta jotenkin vain sattui nuo runkoprofiileiden välipalkit käteen ja nehän ne sitten sitten tuli täppäiltyä kiinni. 2 Quote Link to comment
Tanhis Posted October 7, 2021 Share Posted October 7, 2021 Olihan tietona että noita tunkkauspisteitä ja poikittaisten runkopalkkien päitä ei kannata ruveta kauheesti itse väsäämään, sen verran halpa on laadukas korjauspelti. esim https://www.alanhschofield.com/ourparts/prod_2955120-Outrigger-Jacking-Point-Bundle-6879-SCH702.html Quote Link to comment
Henkar Posted October 12, 2021 Author Share Posted October 12, 2021 On 10/7/2021 at 2:49 PM, Tanhis said: Olihan tietona että noita tunkkauspisteitä ja poikittaisten runkopalkkien päitä ei kannata ruveta kauheesti itse väsäämään, sen verran halpa on laadukas korjauspelti. esim https://www.alanhschofield.com/ourparts/prod_2955120-Outrigger-Jacking-Point-Bundle-6879-SCH702.html On tiedossa ja kovasti tuota olen pohtinut, että raaskinko hankkia. Ehkä kohtuu hintaiset nuo jos miettii kuinka monimutkaiset tehdä itse alkuperäismalliset, mutta kumminkin vähän hintavat jos toimituksineen miettii £164.17 = ~193€ + tullit + verot (vai miten se brittitilaus nykyään menee). Mietin lähinnä voisiko rakenteen korvata jotenkin tämmöiseen malliin: Kustannukset olisi jotain kymppejä ja muutama tunti töitä päälle kun hitsailisi kasaan. Jäisi samalla kökköä keräävä tunkin korvakko pois. Quote Link to comment
Tanhis Posted October 12, 2021 Share Posted October 12, 2021 10 minutes ago, Henkar said: On tiedossa ja kovasti tuota olen pohtinut, että raaskinko hankkia. Ehkä kohtuu hintaiset nuo jos miettii kuinka monimutkaiset tehdä itse alkuperäismalliset, mutta kumminkin vähän hintavat jos toimituksineen miettii £164.17 = ~193€ + tullit + verot (vai miten se brittitilaus nykyään menee). Mietin lähinnä voisiko rakenteen korvata jotenkin tämmöiseen malliin: Kustannukset olisi jotain kymppejä ja muutama tunti töitä päälle kun hitsailisi kasaan. Jäisi samalla kökköä keräävä tunkin korvakko pois. Jos käytössä hyvä (pala)kantti ja levyleikkuri niin kyllähän ne sitten kannattaa väsätä itse. Quote Link to comment
tolvana Posted October 15, 2021 Share Posted October 15, 2021 Nykyään tuntuis olevan taas alkuperäisyys muodissa, jos itselle tekee eikä koskaan aio luopua niin on noita nähty ihan huonekaluputkesta laitettujakin. Kustannus vitosen ja vartti töitä. Quote Link to comment
Henkar Posted October 16, 2021 Author Share Posted October 16, 2021 21 hours ago, tolvana said: Nykyään tuntuis olevan taas alkuperäisyys muodissa, jos itselle tekee eikä koskaan aio luopua niin on noita nähty ihan huonekaluputkesta laitettujakin. Kustannus vitosen ja vartti töitä. Niin varmaan ajaisi asian tuo huonekaluputkikin. Tästähän nyt ei muutenkaan ole tulossa museopeli niin uskaltaa vähän ottaa vapauksia tuollaisten "piiloon" jäävien kohtuen kanssa. Quote Link to comment
Tanhis Posted October 18, 2021 Share Posted October 18, 2021 On 10/16/2021 at 1:10 PM, Henkar said: Niin varmaan ajaisi asian tuo huonekaluputkikin. Tästähän nyt ei muutenkaan ole tulossa museopeli niin uskaltaa vähän ottaa vapauksia tuollaisten "piiloon" jäävien kohtuen kanssa. Tämä kannattaa sitten muistaa myös autoa myytäessä että parin satasen säästäminen tässä vaiheessa voi olla suurempi ongelma autoa myydessä. Quote Link to comment
Henkar Posted November 4, 2021 Author Share Posted November 4, 2021 (edited) Pieni päivitys. Molemmat sisähelmat soviteltu paikoilleen. Vasemmalle puolelle keskihelma röpöteltyä kiinni. Vaatii vielä hitsipattien tasoituksen, että ulkohelma natsaa paikalleen. Eturungon päällä olleet kolmiolaput näytti hieman syöpyneiltä niin tekaisin sitten uudet nätit siistit. Ja niinhän siinä kävi, että ihmismieli oli heikko taas "hyvien" tarjousten edessä. No ei vaines, AlanHSchofieldillä oli 10% pois halloween alennukset, niin innostuin nyt sitten tilaamaan nuo tunkkauspisteet ja vähän muuta hilpettä joista varmaan myöhemmin mainintaa. Kalliiksihan tuo tulleineen kaikkineen tuli , mutta näillä mennään. Ensimmäinen kiinni, kolme muuta röpöttelen lähipäivinä ellen jopa tänään. Sen verran vinkkiä, että jos olet tekemässä tai aloittamassa samanlaista hommaa, niin kannattaa ehdottomasti asentaa tunkkauspisteet ennen kun asentaa sisähelmat. Tunkkauspisteet olisi auttaneet paljon helmojen asettelun kanssa. Tässähän kävi niin, että helmojen asennuksen aikaan pähkäilin vielä tunkkauspisteiden oston ja itse tekemisen välillä ja nyt helmat sitten olivat/ovat jotain millejä liian matalalla, josta tietysti aiheutui vähän komplikaatioita. Tunkkauspisteet kun vastaa sisähelmojen pohjaan, niin tunkkauspisteet ja poikittaisprofiilin väliin olisi jäänyt rako, niin taas piti tehdä vähän lisähommaa, mutta jospa tuosta ihan asiallinen kasaantuisi. Edited November 5, 2021 by Henkar Lisätty unohtunut sisähelmojen asennus. 6 Quote Link to comment
Henkar Posted February 3, 2022 Author Share Posted February 3, 2022 (edited) Onpas sitä hiekkaa valunut tiimalasissa sitten edellisen päivityksen. Välissä tuli siirryttyä asumisessa vuokralaisesta omistajaksi ja se nyt vähän on sitten syönyt tuota aikaa Palliksen parista. Silti kesällä 2022 ajossa? En tiedä, vähän alkaa jo oma usko loppumaan, että voiko oma-aika mitenkään riittää tämmöiseen äkistykseen. Missä mennään näin helmikuun alussa? No ei juuri kauempana kuin tuolloin marraskuun alussa. Loput tunkkauspisteet röpöttelin kiinni tuolloin marraskuussa. Samalla myös vaihdettiin perimmäiset kolmiot ihan vain koska semmoiset nyt sattuivat olemaan hyllyssä ja vanhat oli hieman rutussa. Toisaalta ihan hyvä, että vaihdettiin, koska olihan siellä tietysti korroosion alkua ja puaskaa sitä edistämässä jonkin verran. Sitten taisin siirtyä kuskin puolen C-pilarin kimppuun. Kaikkihan muistaa, että tässä rottelossa on koko kuskin kylki joskus kolaroitu ja mm. C-pilari on vähän mutkalla. Poistin pilarista vähän huonoa materiaalia ja tein muutenkin tuollaista aukkoa, että sain sitä vähän notkistumaan ja vääntelin takaisin muotoon takakylkipeltiä ohjenuorana käyttäen. Pilari kun alkoi olla lähes muodossaan, niin sitten piti vähän tuota alapäätä parantaa, että pilari olisi myös kiinni jossain. Tässä sitten menikin vähän aikaa kun ei pelti oikein taipunut haluamallani tavalla aina. Tuli siis jonkinnäköinen sätös kuitenkin ja piiloonhan se jää. C-pilarin keskiosaa vielä vähän miettinyt, että jos jollakulla on vaikka purkuautosta purettua suorempaa pilaria tarjota, niin voisin olla kiinnostunut. Tässä välissä tuli sitten muutto, Joulu, uusivuosi ja muita meriselityksiä. Nyt viime viikolla kuitenkin sain itseäni taas vähän niskasta kiinni ja ajattelin jatkaa tekemällä takakylkipaneelia / sen paikkaa. Hitsailin takakulman etulaidan liparetta mihin kylkipala tulee kiinni ja sattumalta katsoin takavalon reiästä ylös takakulman sisälle. Huomasin, että sielläkin oli vähän outoja mutkalla olevia virityksiä ja eihän se auttanut kuin tutkia asiaa vähän syvemmin. Tarkastelin takakulman "palluran" yläkalottia lähemmin ja huomasin siinä olevan reippaasti tinaa. Normaali juupas eipäs keskustelu ensin yksin ja sitten toisen autoharrastajan kanssa. Lopputuloksella lentävä käteen ja kulma irti. Helpottaa taas joitain hommia, mutta osittain tietysti toi lisää työtä. En kuitenkaan haluaisi jättää tuollaisia "pommeja" tuonne piiloon. Pommeilla nyt tarkoitan ainakin tuota aivan solmussa olevaa D-pilaria ja 30mm "pellit päällekkäin" saumaa tuossa kulmapalan keskivaiheilla. Löytyipähän sieltä samalla taas lappupaikkaa konehuoneen vasemman puoleisen pellin osalta ja samaisilta paikkeilta rungosta ylöpuolelta pari mätäpaikkaa jotka olisi tänään tarkoitus mennä ummistamaan jos ei taas suunnitelmat lennosta muutu. Ainiin ja on sitä kyllä korin ohessa näprätty muita pieniä hommia aina ohessa jos ei ole vaikka päässyt hitsaamaan tai ei ole muuten vaan napostellut peltihommat. Kaikenlaisia pisteosia mm. jarruhilppeitä, napoja, tukivarsia yms. puhdisteltu ja yksi laatikollinen lähti jo kaverin matkaan hiekkapuhallettavaksi ja pulverimaalattavaksi. Näitä ei vain ole tullut kuvattua juurikaan. Oikeastaan ainoa tavallaan yllätys mikä on vastaan tullut oli etutukivarsien laakeripinnat, jotka paljastui molempien raatojen punaisen ja tämän oranssin osalta aika huonoiksi. Edited July 1, 2022 by Henkar 1 Quote Link to comment
Henkar Posted July 4, 2022 Author Share Posted July 4, 2022 Vähän on taas aikaa vierähtänyt edellisestä päivityksestä, niin päivitellään nyt vähän missä mennään. Ensimmäisenä mainittakoon asia mikä tulee kyllä seuraavista kuvistakin selvillä, että tänä kesänä ei ajella vielä. Palliksen osalta hommat ovat seisseet taas muutaman kuukauden. Into tekemiseen ei niinkään ole laantunut, mutta aika ei vain riitä kaikkeen. Nyt tärkeys järjestyksessä edelle on ajanut kotitallin tilojen valmistelu, että pääsisi eroon hintavissa vuokratiloissa rakentamisesta. Katsotaan sitten kuinka syksyllä lähtee hommat taas etenemään kun talliin olisi enää kotiovelta vain 15 metriä. Mutta missä nyt mennään. Edellisessä viestissä oli noita etutukivarsien laakeripintaongelmia. Ne on näillä näkymin selätetty ja hyvät käytetyt hankittu tilalle. D-pilarin kanssa painiskelin maaliskuussa jonkin verran. Uutta en raaskinut alkaa tilaamaan niin vanhaahan sitä piti oikoa. Oli aikalailla mutkalla ja kerran oikomista varten piti ottaa auki niin samalla tuli poistettua pinta ruosteet. Taaskaan en tiedä oliko mitään järkeä levitellä epoksia ennen hitsailua, mutta jotenkin antaa itselle vaan paremman mielen ettei kotelot ole heti ruostumassa sisältä uudestaan. Toivottavasti hyvä ja vielä mahtuisi ulkopellitkin päälle. Kuvista havaittavissa myös epoksia saaneet kyljen sisäosat ja samassa hätäkässä kiinni hitsailtu vasemman puolen "akkuhylly". C-pilarin alapäätä jouduin vielä vähän näpertelemään ja kylkipeltiä muuten silpomaan ja sovittelemaan, että sain pellin istumaan tarpeeksi syvälle. Hyvin oli tavallaan tehty kylki aikoinaan kun ei se sinänsä silmille hypännyt vaikka varmaan 1,5cm ylimääräistä, pelti vähän liian ylhäällä, ulkona jne. Tässä nyt vain soviteltu kylkeä, mutta periaatteessa varmaan olisi hitsattavissa jo paikalleen. Huomioitavaa myös sisälokasuojan laita. Alkuperäinen rakenne oli mielestäni liian vaikea väkertää, ajattelin nyt kokeilla saisi tarpeeksi tukevan rakenteen noin, että hitsailee vain tuolta ylempää sisälokasuojan ulkopeltiin ja kaaren laita ja yhdelle pellille. Tässä vaiheessa alkoi kuitenkin tuo takakulman tekeminen maistumaan puulta, niin päätin siirtyä välillä taas auton etuosan kimppuun. Räppäilin sitten ohjaamon lattian paikalleen. Paljon on hankalia muotoja kyllä ja vaikka valmiit pellit, niin ei se silti istu paikalleen tuosta vaan. Kuten tapoihin kuuluu, lopputulos ole taaskaan kaunis, mutta vähän kun hioskelee niin eiköhän nuo saada saumamassan ja maalin alle sen verran piiloon ettei kukaan auton alle kömpivä järkyty. Sisäpuolellahan on matot kumminkin lattiassa 😁 2 Quote Link to comment
hanski. Posted July 7, 2022 Share Posted July 7, 2022 Mitä epoksia tuonne vedit? Jotakin spray maalia, pensseli tavaraa, 1 vai 2 komponentti maalia, näitä kun löytyy monenlaista? Quote Link to comment
Henkar Posted July 7, 2022 Author Share Posted July 7, 2022 2 hours ago, hanski. said: Mitä epoksia tuonne vedit? Jotakin spray maalia, pensseli tavaraa, 1 vai 2 komponentti maalia, näitä kun löytyy monenlaista? Se on Tikkurilan tai Teknoksen, aivan tarkkaan en nyt muista, 2k-epoksia. Varmasti enemmänkin ruiskumaalaushommiin tarkoitettua, mutta pensselillä olen sitä tuonne koteloihin yms. paikkoihin sotkenut. Vaikeuttaa huomattavasti hitsaamista kyllä kun joutuu tulppahitsien kohdalta sitten putsailemaan pois, mutta jotenkin on vain varmempi olo kun ei jää ainakaan isoja puhtaalla pellillä olevia pintoja ruostetta odottamaan. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.