avut_on Posted May 2, 2021 Share Posted May 2, 2021 Hommasin ensimmäisen kuplani ja ajattelin sitä vähän huoltaa ja helliä. Noh, tilanne pääsi tietysti eskaloitumaan huonoon suuntaan ja nyt on sytytys kateissa ja kunnolla. Mittailin ensin 1. sylinteristä YKK:n ja merkkasin sen hihnapyörään. Venttiilien välykset on säädetty tämän merkin mukaan, kylmänä 0.15mm imu- ja pako. Seuraavaksi aloin säätämään sytytystä, mutta sepä ei olekaan minkään merkin mukaan lähelläkään mitään järkevää ja säätäessä sekoitin sitä tietysti lisää. Alipaineletku irti, kun katsoo strobolla, niin YKK merkki näkyy jossain klo 10:ssä. Ja säätövaraa on vain vähän suuntaansa, ennenkuin kone sammuu. Olisko virranjakajan käyttöakseli hypännyt muutaman hampaan?!!? Millähän ilmeellä sen saisi takaisin kohdilleen? Yritin etsiä staattisesti sytytyskohtaa, mutta se ei onnistunut netin ohjeilla. Onko tähän vinkkejä / rautalankamallia, jolla sytkän löytäisi staattisesti kuvien mukaiselle systeemille? Merkkasin kuvaan 1. tulpan johdon. Sekin on aika erikoisessa paikassa... Nyt sytytys on säädetty silmämääräisesti jakajan merkkiloven ja hihnapyörään merkityn n.10 ast ennakon mukaan. Sillä se lähtee käyntiin, mutta ei toimi niin hyvin että pystyisi juurikaan ajamaan. Quote Link to comment
x-pj Posted May 2, 2021 Share Posted May 2, 2021 Sinulla yhdessä kuvassa näkyy hihnapyörällä sytytyksen ennakkomerkit. Yläkuolokohta löytyy vähän niiden jälkeen hihnapyörän toisessa laidassa. Yleensä näkyy vähän huonosti. Säädä sytytys strobolla noiden ennakkomerkkien kohdalle. Hihnapyörä on kiilalla kiinni kampiakselissa. Se ei liiku. Jakajan akseli saa olla missä asennossa hyvänsä, kunhan sytytysjohdot on sen mukaan oikeilla paikoilla. Pyörijä osittaa ykköspytylle silloin kun on sen sytytyshetki. Muut johdot sytytysjärjestyksen mukaan. Venttiilien säätö voi nyt olla pielessä. Itse säädän venttiilit niin, että avaan kopat molemmilta puolilta. Säädän aina sen venttiilin, joka vastakkaisella puolella on täysin auki. Esim. kun kolmosen pako on auki, säädän ykkösen pakoventtiilin välyksen. Tuolla tavalla voi varmistaa, ettei nosto olo käynnissä siinä venttiilissä, jota säädetään. Sama nokka aukoo venttiileitä molemmilta puolita konetta. Quote Link to comment
Anssi Posted May 3, 2021 Share Posted May 3, 2021 Tuo ei ole kuplan alkuperäinen jakaja, TSZ-H kärjetön luultavasti T2 tai T3 bussista. Ykkösen johto näyttää olevan ihan loogisessa paikassa. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 3, 2021 Share Posted May 3, 2021 (edited) Homma kannattaisi nyt melkein aloittaa siittä että mikä jakaja sulla on koska siittä riippuu myös että miten ja mihin ennakkoon sytkä säädetään. Ja unohda se jakajan merkkilovi se on käytännön säätämisessä aivan turha. Edited May 3, 2021 by Tanhis 1 Quote Link to comment
avut_on Posted May 3, 2021 Author Share Posted May 3, 2021 Kiitoksia kaikille vatauksista! Noiden lovien mukaan strobolla katsottuna sytykseen ei saa mitään selkoa. Siksi mä rupesinkin sitä YKK:ta mittailemaan yms... Mutta tietysti jos jakaja on joku aivan muu, kuin kuvittelin, niin sehän selittää jo paljon! Mitenhän tuon jakajan tyypin saisi tunnistettua varmasti? Mielestäni en ole nähnyt siinä mitään merkintöjä. Jos se on toi Anssin veikkaama TSZ-H, niin mikä siinä olisi oikea ennakko? Quote Link to comment
x-pj Posted May 3, 2021 Share Posted May 3, 2021 Kyllä moottorin tyhjäkäynnillä pitää käydä, jos kipinä tulee 5-10 astetta ennen yläkuolokohtaa, olkoon jakaja mikä hyvänsä. Ei se moottori tiedä mistä se kipinä sinne ilmestyi. Vääränlaisella jakajalla on toki vaikea saada moottoria toimimaan kunnolla kierroksilla ja kuormitettuna. Kyllä sen käntii kuitenkin pitäisi lähteä tai sitten vikaa pitää etsiä muualta. Säätäisin ne ventiilit ekaksi. Ne on nyt pielessä, jos olet ne säätänyt väärässä kohtaa. Quote Link to comment
Anssi Posted May 3, 2021 Share Posted May 3, 2021 Sieltä jakajan kyljestä pitäisi löytyä tämän tyylinen numerosarja: 0237 023 007. Laita vaan strobo kiinni ja ennakkoa hihnapyörän merkkien mukaan, eiköhän se siitä. Tuossa pyörijässä on muuten kierrosluvun rajoitin, tavallinen löytyy Bosch osanumerolla 1 234 332 300. Ei kannata laittaa kuplan 5kOhm pyörijää, kärjetön antaa sen verran enemmän energiaa että pyörijä ei kestä. 1 Quote Link to comment
avut_on Posted May 3, 2021 Author Share Posted May 3, 2021 (edited) x-pj ei selkeästi luota mun mittaamaan YKK:aan. 😄 Mikä tuossa "ruuvarilla tulpanreijästä tunnustellen" -metodissa menee sitten pieleen? Se, että ruuvari luistaa mäntää vasten? Siihen varauduin. Itse mitattu YKK poikkeaa selvästi hihnapyörän YKK:sta. En tietenkään tajunnut ottaa kuvaa niistä merkinnöistä. Jokatapauksessa: En siis saa säädettyä ennakkoa hihnapyörän alkuperäisten, enkä itse mitattujen, merkkien mukaan strobolla. Moottori ei pysy käynnissä ja jakajaa ei saa kierrettyä tarpeeksi, jotta pääsisi niin kauas. Edit: Sama tilanne oli siis silloin, kun venttiilitkin oli säädetty hihnapyörän merkkien mukaan. Siksi kyselin sitä staattista mittaustapaa tuolle jakajalle, jotta saisin edes sen avulla ennakonkohdalleen ja sitten voisi kokeilla käynnistää. Edited May 3, 2021 by avut_on Quote Link to comment
Tutkija Posted May 3, 2021 Share Posted May 3, 2021 Tuollaiselle jakajalle ei oikeestaan ole olemassa edes staattista mittaustapaa mut ainut miten sen voi tehdä on kampiakseli ennakkomerkkiin,virrat päälle ja kääntää jakajan runkoa niin et kipinä räpsähtää... 1 Quote Link to comment
avut_on Posted May 3, 2021 Author Share Posted May 3, 2021 Nyt on taas vietetty pari tuntia sytytyksen ajoitusta säädellen. Säädin tuolla Tutkijan menetelmällä staattisen ennakon hihnapyörän oikeanpuoleisen merkin kohdalle. Merkki oli siis "lohkon nypykän" oikeassa reunassa. Tällä säädöllä moottori ei käynnisty, yskii ja yrittää kuitenkin. Seuraavaksi laitoin lisää ennakkoa, nyt se oikeanpuoleinen merkki oli "lohkon nypykän" vasemmassa reunassa. Käynnistyy, pitää pitää kaasulla käynnissä, ei tyhjäkäyntiä, yskii. Lisätään siis ennakkoa, suunnilleen samanlaisella hyppäyksellä. Käynnistyy ekalla, pysyy tyhjäkäynnillä ainakin vähän aikaa, tyhjäkäynti tuntuu hiipuvalta. Käy epätasaisesti. Lisätään taas saman verran. Käynnistyy ekalla, ehkä vähän parempi tyhjäkäynti, aika heikko silti. Taas lisää... Nyt meni ehkä vähän huonommaksi. Säädin tuon parhaan asetuksen takaisin ja jätin siihen. Kuva alhaalla kertoo, missä mentiin. Virranjakajasta löytyi merkintöjä! Ne oli tietysti kohti puhallinkoppaa ja lähes mahdottomat lukea. Kännykkä pelasti. Jakajan merkinnät: Z 415 (ja Audin logo) 0 237 024 035 025 905 205 0 Mustassa boksissa, joka on pultattu palopeltiin lukee: V10-70-0048 Millä ihmeellä mä saan nää ikinä ajoitettua? Ai niin, ne mun sekoilut itse mittaaman YKK:n ja hihnapyörän vakiomerkkien suhteen voi ohittaa ja mieluusti unohtaa. 🙄 Ihan saman kohdan sain mittaamalla, merkitsin sen vaan ensin väärin ja siten hämäsin itseäni... Quote Link to comment
tolvana Posted May 3, 2021 Share Posted May 3, 2021 Tarkastas vielä kerran että johdot menee oikeisiin paikkoihin, osaa aiheuttaa prkleellisen pähkäilyn ja kiroilun ennenkun huomaa et 3 ja 4 on väärinpäin, mistäkö tiedän....arvaappa huvikses.. Quote Link to comment
jmatto Posted May 3, 2021 Share Posted May 3, 2021 Olet tehnyt oikeita asioita ja jos nyt jo melkein käy niin vika löytyy kohta :-j Löysää vähän tuota virran jakajan lukitusta niin että voi kädellä säätää sitä, sitten säädät sen siihen kohtaan jossa kone käy parhaiten. Vaihda sitten tuota strobon käyttämää sytytysjohdinta yksitellen ja varmista että jokaisessa tulee kipinä (nopeampi tapa kun irroitella tulpat). Mikäli tulee niin veikkaan että tolvana on oikeassa, kaksi sytytysjohdinta ovat vaihtaneet paikkaansa. Kupla käy kahdellakin, mistäkö tiedän... Voi toki olla että tulppa on testatessa mustunut / kastunut tai sitten venttiilien säädöt pielessä. Ellei tule niin keskity saamaan kipinä niihin johtoihin joista strobo ei liipaise. Luultavasti niitä on kaksi koska kolmella käy jo aika hyvin ainakin hetken. Tulppa rikki / musta, johdin irti jommasta kummasta päästä tai rikki (antaa läpi tai poikki) on varmaan yleisimmät syyt. En tiedä mikä tuo jakaja on, mutta käsittääkseni kaikki (arvaus) kärjettömät antavat kipinän aina kun pyörijä on johtimen kohdalla joten siinä ei pitäisi olla vikaa (kuten kärjellisillä voi käydä jos kärkiväli on pielessä). Jos olet purkanut jakajaa niin varmaan jotain voi siinäkin saada pieleen kasatessa. Tsemppiä etsimiseen! Quote Link to comment
Tutkija Posted May 3, 2021 Share Posted May 3, 2021 Näkyy olevan 1.9 vesibokserin jakaja 1 Quote Link to comment
avut_on Posted May 7, 2021 Author Share Posted May 7, 2021 Kiitos kaikille vastauksista ja kannustuksesta! Taistelu jatkuu tänään. Hyvä idea tarkistaa taas, että kaikki on oikein ja toimii ennenkuin yrittää säätää lisää. Katotaan miten äijän käy. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.