Jump to content

Sea-Lapland, Art_Zin Äijäkirppu -64


Recommended Posts

  • 5 weeks later...
Posted (edited)

Kylymää oli kyyti tännää, mutta onhan tällä aina kivaa päästellä menemään 😎 Liekkö joutais jo seisontaan ja ootteleen remonttia.

IMG-20210904-WA0024.thumb.jpeg.1bca2ba9bac025130a610d4af0ebc200.jpeg

 

Motonetistä tuli haettua tännää uuet pallonivelet ja vetarin suojakumet.

Edited by Art_Zi
  • Like 7
  • 2 weeks later...
Posted

Tännää meni kirppu seisontaan ja kilometrejä kertyi parissa kuukaudessa 360. 

 

Pallonivelet oottelee asennusta ja tankki ois tarkotus käyttää irti ja putsata. Ja vähän mattoja värkätä talven aikana.

  • Like 1
  • 3 weeks later...
Posted

Vannehommia pähkitty.

 

Kesällä tuli ostettua 4-pulttisprintit 5,5" ET26.

Postnordi toi taakse 5x205->4x130 adapterit männäviikolla ja tokihan ne on tuumasilla kierteilä. Nooh mukaan passelit mutterit vaa prkl neo 60 asteen kartiolla ja sprintteihin pitää olla pallokartiot. Ja googlestahan ei löydy mistään tuumasilla kierteillä pallopäämuttereita.. VwHeritagelta löyty mutterien adapterit, joten ne lähti tilaukseen.

 

Tänään käytin paikallaan vanteita ja vähän mitoin, että mitä muokkauksia tehhään Vannepajalla talven aikana. 

 

Edestä sais kasvattaa ET:tä 10-15mm.

IMG-20211002-WA0026.thumb.jpeg.772a16418e5fec1005570618eacb0c04.jpeg

 

Takkaa sais levittää 1" sisälle ja 3" ulos. Eli 9,5" vanteet saa makiasti donitsilookkia 275 kumella. 

IMG-20211002-WA0028.thumb.jpeg.6026bc97b7c770ae411f7d06662c12c2.jpeg

 

Eteen varmaan 165/60 tai 165/55 ja kevyt madallus tehdä... kattoa nyt...

Nykyset 195/65 kumet ruopii lokariin 2 päällä välillä, joten pitää vähän mittoa, jos alkaa madaltaan uusille iskareille, että mitkä kumet siellä mahtus pyöriin.

 

Tilasin nimittäin uuet kybit keulaan ja otin lyhkäset mallit mittaamatta vanhoja. Voipi olla, että pittää tilata orkkismittaset sittenki ku ei liikaa haluta laskea keulaa.

 

  • Like 2
Posted

Mulla on kirvassa takana 275/50-15, mutta en muista vanteen leveyttä. Täytyy kaivella. Kaikissa näissä on tietenkin erilainen kori, mutta mun kirva on aika pitkälle samaa mallia kuin sulla. 

Kirva 275_50_15.jpg

  • 3 weeks later...
Posted

Junis lähti tallista lauantai-iltana ja eilen tuli siivottua tallia ja ihmeteltyä kuinka tallissa on taas tilaa.

 

20211024_133741.thumb.jpg.234f6a21bd3de8f7be3507649495c2d9.jpg

 

Samalla purin keulan ja näppäsin tukivarret irti, jotta saa vietyä ne pallonivelten vaihtoon lähiakoina.

 

Vanteet pakkasin kans ja ne lähtee lähiaikoina etelään työstettäväks. Taakse tulee 10" ja eteen 5,5", joista siirretään vähän keskiöt ulommas, että saadaan pikkusen lisää ET:tä.

 

Keulapala pitäs kans irrotella, jotta sais tankin käyttää pois ja tutkailla mistä tulee bensan hajua kaarteissa. Tankin alla oleva letku näyttää ainaki valmiilta ja jarrunestesäiliöltä lähtevät letkut vois kans vaihtaa. 

Se varmaan puratuttaa kojelaudan, tuulilasin jne., ennenku tuo keulapala irtoaa?

Onkohan näistä macbuggyn kirpuista mitään "räjäytyskuvia" olemassa, josta näkis vähän, että missä kaikkialla tuo keulapala on yleensä kiinni?

  • Like 1
Posted

Juu keulapala tankin päällä on irtonainen ja siinä palassa on tuulilasi ja kojelauta kiinni. En oo vielä isommin tutkinu, mistä kaikkialta se on kiinni.

 

Jos/kun sen tälle talvea irrottaa, niin vaihtaa samalla kaikki sinne alle, kun ei se ihan naps ja kops hommalta näytä äkkiseltään...

 

Vuoden päästä ois ajatus tehdä sit sähöt uusiksi ja kojelauta fiksata.

Posted (edited)

Eipä se ollukkaa kummonen rasti irrottaa tuota keulaa.

 

Kojetaulu irti, pyyhkijänmoottori irti, rattiputki irti ja 2 ruuvia ja 2 pulttia pois. Ja toinen ajovalo piti käyttää irti.

 

IMG-20211029-WA0004.thumb.jpeg.9a4bf40f2de9bb8749f4221e184a5d66.jpeg

 

Bensaletku oli tiensä päässä. Ja pääsylinterille menevät letkut. Samalla varmaan vaihtuu pääsylinterikin. On vähän sen näkönen että äkkijarrutus hirvittää...

Edited by Art_Zi
  • Like 6
Posted

Tuosta kuvasta saa hyvän käsityksen siitä millainen keihäs rattiakseli on kun paukauttaa jonkun perään kirpulla/kuplalla.

  • Like 1
  • 3 weeks later...
Posted

Pääsylinteri ja vähän letkuja ja putkia vaiheltu.

 

Ja sprintit käväs Naantalissa mutkan. Seuraavaks alkaa pähkimään maalia vähän nuihin.

 

Etusiin tehtiin vähän lisää ET:tä ja takasia levitettiin 4,5", eli taakse tulee 10" ja eessä 5,5".

 

Etteen aattellu 165 tai 175 kumeja ja taakse tulee nykyinen otteessa oleva koko, eli 275/60

20211124_155009.thumb.jpg.73f4758c2faddb73b6d7542ee46f586c.jpgIMG-20211124-WA0009.thumb.jpeg.4edf2e4174cdb4743f82a2afb0be8dc3.jpegIMG-20211124-WA0007.thumb.jpeg.16e261f3540c277b91c953be8197cb68.jpeg

  • Like 7
Posted

Mulla oli kirvassa ensin edessä 195/50 5,5x15 vanteilla. Tällä hetkellä on 185/45-15 6x15 vanteilla. On ehkä vähän liian pienet. Takana oli aluksi 275/60-15 mitkälie jenkkirenkaat. Mutta ne oli niin lössöt ja rumat, että ostin tilalle 275/50-15 katusliksit (Nitto 555).

Posted
15 hours ago, Jhannes said:

Siellä teillä päin kun on luntaki talvella niin oisko tuossa ideaa 😀

FB_IMG_1638558974715.jpg

 

No mikä jottei 🤣🤣

Kelkkakuumetta tässä on ilmassa nytkin, mutta tuossahan ois apua siihen kuumeeseen 😁😁

  • 4 months later...
Posted
On 7/8/2021 at 7:29 PM, Tutkija said:

Pallukkanivelet tuli kuplan keulaan vasta 1966 mallisarjassa

Auto nyt myynnissä, niin tarkennetaan tätä: Äijä Kirpussa on uudemman tyypin keskitunnelin etupää wanhan stylen pohjalevyssä.

  • 2 weeks later...
Posted
On 5/14/2022 at 11:53 PM, Urbantoy said:

Osta takas.. vai haluakko jotain kasimunasta vai oliko se mukista pilin jatketta.. 

 

Sehän on jo ostanu semmosen..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...