Jump to content

Oettinger TV 2400 F kiinalainen kopio


Recommended Posts

Jonkun aivopierun seurauksena päätin kasata bussiin isomman moottorin, sanotaan heti alkuun että mitään järkeähän tässä ei ole kun nykyinen 96x71 moottori toimii ihan hyvin... ainoa harmittava seikka siinä on liian kireä nokka, Schleicher 296 (saksalaisella tyylillä mitatut asteet). Huipputehot tuolla nokalla tulee jossain 5300-5500 kierroksen tienoilla eli pitkäperäisellä automaattilaatikolla on yli 100 vauhtia kun laatikko vaihtaa täyskaasulla kolmoselle mutta kierroksia silti vasta 5000. Käytännössä koskaan ei ajeta siis suurimpien tehojen alueella.

Ihmettelin millaisen moottorin tekisin ja sattui löytymään tietoja Oettingerin näkemyksestä tähän aiheeseen

 

oettinger typ4.jpg

Link to comment

No mistäänhän ei tietenkään saa Oettingerin osia eli mennään kiinalaisilla: AA 78mm kampi+kanget ja 98 pytyt. Tässä vaiheessa olisi pitänyt vähän ajatella... eli jos teet samanlaista säästä rahaa ja tilaa 96x80 osat: lohkoa ei tarvitse koneistaa isommille pytyille ja kanget mahtuisivat pyörimään jos alalenkin nurkkaa vähän pyöristäisi. Tai pienemmän perusympyrän nokalla ei tarttis tehdä sitäkään. Webcam tekee vain 86 mallia (liian kireä minulle) pienemmällä perusympyrällä joten tilasin varmuuden vuoksi 78mm akselin.

 

Kuvassa siis 78 akseli, tilaa vakionokkaan jää pari milliä. Kampikammion kattoon jää tilaa milli mutta tein vähän lisää.

 

 

nokka välys.jpg

Edited by Anssi
Link to comment

Seuraava valituksen aihe oli nokka... kuten tuossa edellisessä kuvassa näkyy on Webcamin akseli viimeistelemätön reunoilta, raapii varmaan tuollaisenaan nostajat piloille. Eli jouduin tekemään itse pyöristykset.

Ja sitten männät... en oikein hoksaa mitä järkeä on myydä JE:n mäntiä noin matalalla helmalla? Ei kai tälläinen typ4 moottori ole nykypäivänä missään autourheilun luokassa kilpailukykyinen? Katukäytössä olisi pidempi mäntä varmaan hiljaisempi ja pitkäikäisempi.

 

 

20210716_220156.jpg

Edited by Anssi
  • Like 1
Link to comment

Autossa olevassa moottorissa on 10tkm ajetut NOS kannet 41x34 venttiileillä, ajattelin ensin käyttää niitä mutta laskin että 53-55 palotiloilla tulisi aivan liikaa puristuksia ja en raaski kairata niitä isommiksi. Ja pähkäilin että venttiilitkin ovat vähän pienet... Oettingerilla oli 914 kannet joten tilasin niistä kiinalaiset kopiot. Saa nähdä kuinka kestävät ovat, materiaali vaikuttaa erilaiselta kuin alkuperäisissä kansissa.

Laskin vielä kaavalla =NELIÖJUURI((0,042*syl.tilavuus*kierrosluku)/60) sopiviksi venttiileiksi 44 imupuolelle ja pakoventtiili 0,85 kertoimella 38mm. Jos tuota kaavaa muuten kokeilee alkuperäisellä tilavuudella ja kierrosluvuilla saa bussiin koot 39/33 ja 914 kooksi tulee 42/36 eli just ne mitä tehdaskin käytti. Ja Oettinger sama homma, 588 tilavuus ja 4200 kierroksia = 42/36

 

Kansissa ikävä kyllä huonosti materiaalia imuaukon ympärillä, ei jää kuin 1,5 milliä tiivistepintaa kun porttaa ne CSP:n imusarjoille sopiviksi. Pystyisiköhän tuohon lätkäisemään köntin jotain kemiallista metallia tms?

 

 

imukanava1.jpg

Edited by Anssi
Link to comment
On 7/21/2021 at 5:08 PM, Anssi said:

Seuraava valituksen aihe oli nokka... kuten tuossa edellisessä kuvassa näkyy on Webcamin akseli viimeistelemätön reunoilta, raapii varmaan tuollaisenaan nostajat piloille. Eli jouduin tekemään itse pyöristykset.

Ja sitten männät... en oikein hoksaa mitä järkeä on myydä JE:n mäntiä noin matalalla helmalla? Ei kai tälläinen typ4 moottori ole nykypäivänä missään autourheilun luokassa kilpailukykyinen? Katukäytössä olisi pidempi mäntä varmaan hiljaisempi ja pitkäikäisempi.

 

 

20210716_220156.jpg

Mitäpä sitä suotta helmaan lisäämään massaa jos tapin korkeus on tuota luokkaa.  Ei monessa 80-> luvun moottorissa tapin korkeuden suhteen ole juuri enempää helmaa. Kyllä se tuollaisenaankin kestää pitkään.

Link to comment

Tein kammioon vielä huohotuksen jos joskus innostuu käyttämään Porschen puhallinta tässä moottorissa. Ja tietty se piti taas putsata... no, liian puhdastahan ei voi olla. Tämä on muuten aika epäsiisti kampikammio muihin minulla olleisiin nelostyyppeihin verrattuna, paljon valujämää ja karhea pinta. Ei lähtenyt soodapuhaltamallakaan nätin näköiseksi.

 

huohotus.jpg

Edited by Anssi
Link to comment

Kasasin vielä tänään huvikseni kammen. Ihan hyvin meni nippuun, koneistamon mukaan mitoissaan eikä tasapainotuksessakaan otettu kuin pieni siivu puhallinpyörästä ja toinen kammen limpusta. Ainoa miinus on että akselista puuttuu reikä sille pienelle putkisokalle, koneistamo oli kyllä merkinnyt maalilla missä asennossa vetolevy on tasapainotettu mutta merkkejähän ei näe kun moottori on kasassa. Yritin porata merkin akselin päähän, pirun kovaa ainetta tuntuu olevan mutta joku jälki sinne jäi.

Nokka-akselin päittäisvälyksen laipassa on karkea työstöjälki, pitää yrittää vähän kiillottaa. Kyllä se siellä pyörii mutta välystä ei juurikaan ole.

 

 

 

akseli.jpg

nokka.jpg

Link to comment

Tässä vielä kuva kammion yläosasta. Hyvin mahtuu ihan minimaalisella työstöllä, muutaman minuutin homma. Eli kannattaa tehdä isommalla iskulla, tää 78mm on liian helppo 🙂

Toki tässä 98x78 tilavuudessa on hyvänä puolena se että moottori on laillisen kokoinen ja sen pystyy muutoskatsastamaan.

 

kammio.jpg

Edited by Anssi
  • Like 1
Link to comment

Tilasin sylinterit jo viime vuoden puolella, heti tilauksen tehtyäni huomasin ettei mistään saa valmiita shimmejä tälle halkaisijalle (eli 96 tai 103 olisi helpompi). Vähän mietitytti kuinkahan leveyden suhteen käy. Sylinterit ovat pidemmät kuin vakiot mutta kampikammiosta lähti siivu avarruksen yhteydessä. No, eihän kannen ja männän väliin näköjään jää tarpeeksi tilaa, laitan kuparirenkaat niin ongelma ratkeaa. Isommalla iskulla olisikin sitten pitänyt teettää shimmit jossain.

 

koekasaus.jpg

Edited by Anssi
Link to comment



Toki tässä 98x78 tilavuudessa on hyvänä puolena se että moottori on laillisen kokoinen ja sen pystyy muutoskatsastamaan.


Keväällä voimaantulleissa rakentelumääräyksissä ei ole moottorin koolle enää rajoitusta, ainoastaan teho ratkaisee ja sekin menee teho/paino-suhteen mukaan.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Totta, niinhän se nykyään taitaa olla, en ole perehtynyt uusiin määräyksiin. Osat tilasin kuitenkin vanhojen sääntöjen aikana.

 

Nyt pitäisi sitten jyystää kannet valmiiksi. Eli vähän siloitella valua ja koettaa kohdistaa aukot, pakopuolellakin on tekemistä. Jos olisi ollut fiksu niin tämä olisi kannattanut tehdä ennen seetien laittoa, nyt pitää varoa niitä 😞

Tuo imupuolen vika taitaakin olla CSP:n imusarjoissa, reiät ovat pari milliä liian ylhäällä.

 

pakoaukko.jpg

imukanava 6.jpg

Link to comment

Kappas. Vielä jaksaa kaimakin harrastaa nelostyypin koneiden rakentamista. Hauska lukea projektikertomuksia näistä, kun eivät kovin yleisiä täälläpäin ole. Itse tuli tehtyä samaisista kiinakansista 103x80 kone ja ainakin toistaiseksi on vielä nipussa pysynyt. Mulla varmaan samat CSP:n imusarjat ja kyllä niitä sai toiselta puolelta aika reilusti työstää. Itseä häiritsi kovasti tuo CSP:n pakosarjan lähdön väistö tönärin suojaputkelle, ei varmaankaan kovin optimaalinen virtauksien kannalta, pikkuisen pienemmälläkin painaumalla mahtuisi suojaputket olemaan. Oli ajatuksissa vähän työstää sitä pienemmäksi, mutta toistaiseksi on jäänyt tekemättä.

Link to comment

No ei sitä paljon jaksa mutta jotain pientä edes... Hyvä tietää ettei sulla ole kannet ainakaan heti haljenneet. Mitä öljypumppua käytit? Vai laitoitko kuivasumpun? Noissa kiertokangissa on aika reippaasti sivuttaisvälystä, taitaa falskata paineita.

Pakosarjan patti ei kyllä minua häiritse, aika lyhyellä matkalla se kuristaa eikä tässä olla mitään järin tehokasta moottoria rakentamassa. Virtaus on joka tapauksessa suurempi vakio lämmönvaihtimiin verrattuna 😄 Mulla on hyllyssä Ahnendorpin kuplaan tarkoitettu pakosarja, siinä putki on ovaalin muotoinen pidemmältä matkalta eikä mitään suojaputkien väistöjä, sen saa asennettua myös tönärit paikallaan (CSP väittää että ne pitää olla irti).

Link to comment

Laitoin Thorsten Pieperin sumppupumpun. Painepuoli taitaa olla saman kokoinen kuin vakiopumpussa ja paineet pysyy päälle 2 bar lämpimänä tyhjäkäynnillä. Mulla myös AA kanget ja kampi (tosin noin kymmenen vuoden takaa) ja kyllä niissäkin taisi reiluhko sivuttaisvälys olla.

  • Like 1
Link to comment
  • 2 months later...

loppukesälläkin tuli jotain tehtyä mutta moottori vielä käynnistämättä, josko sitä vielä ehtisi tämän vuoden puolella...

Olin ostanut varmuuden vuoksi uuden Schadekin mutta toiveissa oli että osakasasta löytyisi hyvä alkuperäinen öljypumppu

 

 

pumppu1.jpg

 

muttereita ei muuten kannata heittää roskiin, niissä jonkinlainen lukitus (tehdas on käyttänyt samanlaisia myös pakosarjoissa)

 

 

pumpun mutteri.jpg

Edited by Anssi
Link to comment

Kansiin tuli Manleyn valmistamat 44 ja 38 venttiilit, kasauksessa ei ollut mitään ihmeellistä. Käytin alkuperäisiä jousia, niitä oli haasteellista löytää kun kaikki myyvät vain "HD" versioita. Classic Parts oli ainoa paikka josta löytyi. Tilasin samalla lautaset ja lukot.

Tässä nelostyypin jousien tietoja:

021109623E on koville nostajille "Freie Länge 50mm, Druck bei 42mm 25kg, Druck bei 28mm 83kg"

K-versio on hydraulinostimille, pituus 52mm, 39 kg ja 94kg

 

Keinuvipujen akseleissa oli tyypillistä kulumaa, ilmeisesti nelostyypissä ei kovin hyvin öljy kierrä kansissa. Kyllä näillä vielä ajaa ja ne on helppo vaihtaa parempiin myöhemmin jos sellaiset sattuu löytymään. Nämähän ovat kiinni M7 kovilla muttereilla, hämmästyin tilausta avatessani kun osat olivat kuparin väriset? Ymmärtääkseni kovia pultteja ja muttereita ei voi sinkitä mutta en ole kuparoituja ennen nähnyt.

 

keinuv mutterit.jpg

Edited by Anssi
Link to comment
On 7/25/2021 at 10:12 AM, Anssi said:

Tilasin sylinterit jo viime vuoden puolella, heti tilauksen tehtyäni huomasin ettei mistään saa valmiita shimmejä tälle halkaisijalle (eli 96 tai 103 olisi helpompi). Vähän mietitytti kuinkahan leveyden suhteen käy. Sylinterit ovat pidemmät kuin vakiot mutta kampikammiosta lähti siivu avarruksen yhteydessä. No, eihän kannen ja männän väliin näköjään jää tarpeeksi tilaa, laitan kuparirenkaat niin ongelma ratkeaa. Isommalla iskulla olisikin sitten pitänyt teettää shimmit jossain.

 

koekasaus.jpg


Jos männät on tarkoitettu type 4 koneeseen niin ne on sit väärinpäin.

Link to comment

Ja kuparimuttereista puheen ollen... en laita sellaisia koskaan enää pakopuolelle, löystyvät ja kun niitä kiristää menevät lyttyyn. Sitten kun yrität irrottaa lähtee pinnapultti kannesta mukana... Nää laipalliset toimivat paljon paremmin.

 

 

pakos mutterit.jpg

  • Like 2
Link to comment

Kannet eivät onneksi olleet vielä momentissa kun tajusin että pelteihin pitää tehdä tulpanjohtojen reiät (914 kannessa siis tulppa eri asennossa).

Piirtelin merkit tussilla palotilan puolelta, reiän paikka olisi ollut varmaan melko haasteelista selvittää jos kannet olisivat moottorissa kiinni...

 

tulpan paikka.jpg

Edited by Anssi
  • Like 1
Link to comment

Nyt pitäisi vielä jaksaa lyhentää työntötangot ja sitten sisäänajaa nokka-akseli. Voi olla että siirtyy keväälle mutta katsotaan nyt.

 

Kansissa oli 62 palotilat (yksi oli hieman pienempi mutta kairasin isommaksi) ja männässä noin 3 cm3 lisää eli puristukset näyttäisivät olevan 8,7.

Ihan sopiva mielestäni jos Oettinger käytti 8,3:1 , vakio 2.0 914 kaiketi 8:1, ja 1800 moottorissa on 8,6:1

 

Ja kun tässä ei sen kummemmin viritellä jätin imu- ja pakokanavat rauhaan, mitä nyt vähän siivoilin valun jälkiä. Vakio 914 kansi virtaa nettitietojen perusteella 192.4 imu ja 136.8 pakopuolella (0,550" nostolla) ja tässähän on isommat venttiilit kuin vakiona.

Edited by Anssi
Link to comment
2 hours ago, Anssi said:

Ja kuparimuttereista puheen ollen... en laita sellaisia koskaan enää pakopuolelle, löystyvät ja kun niitä kiristää menevät lyttyyn. Sitten kun yrität irrottaa lähtee pinnapultti kannesta mukana... Nää laipalliset toimivat paljon paremmin.

 

 

pakos mutterit.jpg

 

Nää laipalliset on ihan ehdottomat ainakin nelkun pakosarjoissa. Itse oon käyttänyt kuparista tehtyjä laipallisia mitkä eivät painu kasaan, eivät jumiudu eivätkä löysty. 

Link to comment

Joo laipalliset kuparit voisi toimia mutta kuvan lukkomuttereita on 100 kpl paketissa jäljellä vielä muutama :) Ongelma on että pakoputkiston koko paino lepää näiden muttereiden varassa, jos ne löystyvät alkaa vuoto heti. En tajua miksi CSP lähettää kuparisia pakosarjan mukana, minulla ne eivät ole aiheuttaneet kuin ongelmia. Ja tehdaskin siis käytti tässä metallisia lukkomuttereita.

Link to comment

Pulteista vielä: tehdas on käyttänyt hieman omituisia pituuksia, kampikammiossa M8x42, 45, 65, 72, 88 ja 113 mm eli osan joutuu lyhentämään jos käyttää "kilotavaraa". Tuo 72mm pultti on muuten öljypinnan alapuolella eli sinne pitää muistaa laittaa töhnää väliin (arvatkaa mistä opin). Käytin hieman lyhyempää 70mm pulttia ja samaa Curil K2sta kuin kampikammion puolikkaissa. Vaihteistoon tulevat pinnapultit ovat pidemmät uudemmissa vaihteistoissa, kannattaa tarkastaa ennenkuin työntää moottorin paikalleen (arvatkaa mistä opin)

 

 

 

pultit.jpg

Link to comment

Se 72mm pultti mikä tuohon keskelle tulee on kierteyttämättömältä osaltaan paksumpi kuin "kilotavara", ilmeisesti oli jo tiedossa ? Jostain muistan lukeneeni sen käytölle ihan perustellun selityksenkin mitä en nyt enää muista, öljypumpumpun pickuppia taitaa ainakin kannatella. Mutta ko. pulttia saa edelleen varaosana kaupasta.

 

IMG_8505.thumb.jpeg.825a17702ddb8c651158379520c87f23.jpeg

 

IMG_8506.thumb.jpeg.ce388b8fd479624e4c9341973de299b0.jpeg

Edited by KimmoH
  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Työntötangoiksi laitoin CSP:ltä alumiiniset, 46g näytti olevan painoa eli melko sama kuin vakioissa.

Pidemmät sylinterit aiheuttivat ongelman: suojaputkien pituus ei riittänyt. Hoksasin että 28x21x1.3 kuparitiivisteet sopivat kampikammioon ja näin sain molemmat o-renkaat hyvään kohtaan eikä suojaputkia tarvinnut pidentää. Tästä neronleimauksestani innostuneena unohdin laittaa "unohduspellit" :D

suojaputket.jpg

  • Like 1
Link to comment

En ole aiemmin kiinnittänyt huomiota imu- ja pakokanavien kulmaan. Pakopuoli ei tee kuin alle 70 asteen mutkan,  imu kääntyy yli 100 astetta (kuvassa ei näy tietenkään kannen sisään, venttiilit ovat 13 asteen kulmassa eli imukanava kääntyy vielä tuosta kohti kattoa)

 

suojaputket2.jpg

Link to comment
  • 1 year later...

Tämä oli jäänyt odottelemaan käynnistystä, nyt lähti talli alta ja laitoin hätäpäissäni moottorin jo myyntiinkin... päätin kuitenkin koekäyttää. Vähän kiireellä ja huonoissa olosuhteissa joutui tekemään mutta näköjään tuollaisen voi käynnistellä lattialla kakkosnelosten päällä. Ihan hyvin tuntui toimivan. En uskaltanut käyttää kuin 10 min kun pelkäsin että momentinmuunnin leikkaa kiinni ilman kunnon voitelua eli nokka-akselin sisäänajo vain puoliksi tehty.

20230128_194844.jpg

  • Like 4
Link to comment
  • 1 month later...

Bussin nykyisessä moottorissa on kuplan termostaatti, kestää tosi kauan lämmetä joten tähän voisi laittaa alkuperäisen 85-90 asteessa aukeavan. Nelostyypin termostaattia ei itseltä löydy ehjänä ja netissä kaupiteltavat ovat ihan mielisairaan hintaisia, esim. Vintage VW Thermostats (awesomepowdercoat.com)

 

Saksalaiselta keskustelupalstalta löytyi vinkki että Fiat 500/126 termostaatti aukeaa samassa lämpötilassa kuin alkuperäinen, kiinnitystä pitää vähän muokata mutta hinta on sen verran halpa että voi vähän nähdä vaivaa: huimaavat 12,76 € 😆

Thermostat wie Original in verstärkter Ausführung F / L/ R (fiat500-fischer.de)

 

Eli kiinalaisten osien lisäksi saadaan tähän vähän italialaista sekaan. 

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...