TeemuM Posted December 12, 2021 Share Posted December 12, 2021 Laitetaas tämä oma projekti tänne, kun tulee varmaan paljon kysymyksiä, niin voi sitten tässä kysellä. Kyseessä on vm. 66 Type34 KG, jonka ostin kesällä Ruotsista ja on itselle ensimmäinen ilmajäähy VW. Auto on kuulopuheiden mukaan kunnostettu joskus 80-luvulla, eikä ainakaan kuvien mukaan näyttänyt ihan ruostepommilta. Itselle oli alusta lähtien selvää, että nostan korin pois ja teen täyden kunnostuksen, niin uskalsin ostaa pelkkien kuvien perusteella. No ei tässä nyt ihan täyttä ruostepommia tullut ostettua, mut oli nuo 80-luvun korjaukset tehty aika miten sattuu. Alkuperäinen aikataulu oli että korihommat olisi ollu tehtynä kevääseen mennessä, mut kyllä sitä aikataulua on suosiolla siirretty vuodella eteenpäin. Alkuperäistä ei olla tekemässä, että melko samalla linjalla mennään ulkonäön suhteen mitä edellinen omistaja oli aloittanut. Hänen oli tarkoitus kunnostaa auto, mut innostus oli ilmeisesti lopahtanut ja auto oli seissyt pari vuotta. Hän oli ehtinyt hommaamaan aika paljon osia, jotka tuli auton mukana. Hän oli myös vaihtanut koneen Type4:ksi. Tässä muutama kuva lähtökohdasta. Auto oli laskettu todella alas, et jo pelkkä talliin ajo vaati lautoja, yms. Jarrut oli jumissa, kun auto oli seissyt muutaman vuoden, ja eturenkaat raapi sisälokariin. Mut aika pienellä vaivalla auton sai kilpiin. Katsastuksen jälkeen auto menikin heti osiksi ja nostin korin pois. Tässä vaiheessa tuli huomattua, et pohjalevyn ruosteet oli korjattu hitsaamalla vaan levy päälle ja yhdistämällä se koriin. No rälläkällä ne kuitenkin erosi toisistaan. Purkuvaiheesta löytyy todella paljon kuvia, mut laitetaan nyt vaan kuvia lopputuloksesta. Tämän jälkeen aloin hioa maaleja pois ja alkoi löytyä aika paksuja pakkelikerroksia. Tämä maalinpoisto jäi vielä vähän kesken, kun talvi yllätti ja ei viitti sotkea tallia. Mut jospa sitä kelit lämpenee, niin pääsisi jatkamaan. Kun jäi korihommat kesken, niin keskityn nyt pohjalevyyn, kun sen ehdin hiekkapuhaltamaan ennen pakkasia. Siitä oli tosiaan kaikki reunat melko heikossa kunnossa, mut muuten oli ihan hyvässä kunnossa. Eli tästä lähdetään nyt jatkamaan. Teen nyt pohjalevyn eka kuntoon, ellei sit kelit lämpene ja pääsee putsaamaan/hiekkapuhaltamaan korin. Tarkoitus on puhaltaa ainakin kiinnityspaikat, joista kori tulee pohjalevyn päälle, kun ne on melko haperot. 15 Quote Link to comment
mikan Posted December 14, 2021 Share Posted December 14, 2021 Type34 on hienon mallinen auto. Ensimmäistä kertaa näen rakennustelineitä hyödynnettävän autoprojektissa. Hyvä ja toimiva idea! Quote Link to comment
TeemuM Posted December 19, 2021 Author Share Posted December 19, 2021 (edited) Lisää vanhojen rakennustelineiden hyötykäyttöä, kun piti saada auto ylemmäs kun puhalsin helmoja. Tässä muutama kuva millaista tilkkutäkkiä pakkelin alta löytyi. Kokeillaan nyt jos edes vähän parempi tulis tällä kertaa. Ilmeisesti etu- ja takalokasuojan saumat kuuluu näissä olla näkyvissä. Onko ne kuitenkin hitsattu helmaan kiinni? Kun nyt ne oli hitsattu helmaan saumattomasti. Edited December 19, 2021 by TeemuM 1 Quote Link to comment
Simon Templar Posted December 20, 2021 Share Posted December 20, 2021 Takana saumattomasti ja edessä alhaalla joku saumanpätkä. Kannattaa tsekata tää ketju läpi. https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=496142&postdays=0&postorder=asc&start=0 Quote Link to comment
Kharon Posted December 20, 2021 Share Posted December 20, 2021 8 hours ago, Simon Templar said: Takana saumattomasti ja edessä alhaalla joku saumanpätkä. Kannattaa tsekata tää ketju läpi. https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=496142&postdays=0&postorder=asc&start=0 Bobnotchin T34-juttu on myös tiukkaa asiaa: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=412120 Pitkä kuin nälkävuosi mutta Bob huomaa kaikenlaista mitä ite ei välttämättä huomaa. Quote Link to comment
TeemuM Posted December 21, 2021 Author Share Posted December 21, 2021 Kiitokset linkeistä, pikaisesti katsoen selvis kyl moni paikka mikä on mietityttänyt! Täytyy kahlata joulun pyhinä kunnolla noi läpi. 23 hours ago, Simon Templar said: Takana saumattomasti ja edessä alhaalla joku saumanpätkä. Toi kuva ei näy ainakaan mulle, mut eikö tossa ole sauma takanakin? Eli jatkuuko tossa kohtaa toi oven alle tuleva näkyvä helma tuon kulmapalan alle? Quote Link to comment
Simon Templar Posted December 21, 2021 Share Posted December 21, 2021 Kyl siinä kuuluu olla sauma Quote Link to comment
TeemuM Posted December 29, 2021 Author Share Posted December 29, 2021 Pohjalevy on nyt korjattu ja sen voi sitten keväällä maalata. Pohjalevy oli muuten ihan hyvässä kunnossa, mut sivuista oli reunat ruostuneet, sekä tunkkauspaikkojen alla oli reiät. Toisen tunkkauspaikan alla oli pieni pätkä ehjää kanttia, niin sain siitä mitat. Sit seuraavaksi korjaamaan korin helmoja. Täytyy varmaan irrottaa noi helmat, koska helman alla olevat kotelot on lähes kokonaan kateissa. En oikein löytänyt kuvia tosta helmasta näiden kahden viimeisen kuvan suunnasta, mutta kuuluuko helma tulla noin paljon alemmas mitä toi pohjalevyn kiinnityspinta? 2 Quote Link to comment
TeemuM Posted December 29, 2021 Author Share Posted December 29, 2021 (edited) Tällaisen kuvan löysin Type3 helman rakenteesta. Onko tässä samanlainen? Mulla on toi pohjalevyn kantti n. 25mm, joten sen perusteella toi helma tulis nyt n.20-25mm liian alas. Edited December 29, 2021 by TeemuM Quote Link to comment
vw. Posted December 29, 2021 Share Posted December 29, 2021 (edited) Ei ole samanlainen kuin typ3.. Helman alasauman kuuluu tulla alemmas kuin alaustan reuna. Välipelti on suora alhaalta ylös, mutta siinä on pystysuuntaisia urituksia. Lämpöputki on kantattu helman sisäpuolen muotoinen. Ei pyöreää putkea. Edited December 29, 2021 by vw. Quote Link to comment
TeemuM Posted December 30, 2021 Author Share Posted December 30, 2021 Kiitoksia! Kyllähän siitä tosiaan kuvakin löytyi. Täytyy irrottaa helma, niin näkee mitä sieltä alta löytyy. Quote Link to comment
TeemuM Posted January 8, 2022 Author Share Posted January 8, 2022 (edited) Kyllähän sieltä jäänteet noista levyistä löytyi ja sai vähän paremman kuvan rakenteesta. Vähän on vielä arvailun varassa päädyt, että miten ne kuuluu mennä. Tällaiset levyt sieltä löytyy. 1. Sisähelma 2.särmätty puhalluskanava 3. suora pystylevy joka sulkee puhalluskanavan 4. pystylevy joka sulkee ulkohelman Edited January 8, 2022 by TeemuM 1 Quote Link to comment
Kharon Posted January 8, 2022 Share Posted January 8, 2022 (edited) Saksasta saapi kokonaisia helmoja. Ei ole halpa mutta kun omaan projektiin asenneltiin niin ne olivat niin hyviä että eipä tarvinnut sovitella. Kun niiden ympäriltäkin oli peltiä kateissa niin ehjällä kynnyskotelolla helpotti kovasti niidenkin paikkaamista. Hirmu etsintä oli että missä se osoite oli mutta oli se sähköpostiarkistossa vielä: jurgen<type34@telenet.be> 2018 hintoja: rocker Right site 300€ heating channels 500€ (tämä taisi olla parihinta, 2 peltiä molemmin puolin, mutta tuon voi Jürgeniltä varmistaa.) sparewheel bucket 650€ special order Rear corners 200 inner wings front 180 + ship Ihan kaikkia osia ei käytetty vaan paikattiinkin autossa kiinni olevat, joten vaikkapa etupyörän edessä oleva pelti taitaa löytyä hyllystä, irtoaa kyllä sopurahalla. Pitää vielä tallilta varmistaa josko kiinnostaa. Harmaita paloja tuosta ylläolevasta listasta: http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P1130636.JPG Edited January 8, 2022 by Kharon Quote Link to comment
TeemuM Posted January 10, 2022 Author Share Posted January 10, 2022 (edited) Mulla on nuo lokasuojien helmapalat jo hommattuna ja taisin ostaa ne just tolta samalta Jurgenilta. Jostain facebookin ryhmästä sen bongasin. Noi lokasuojan kaaret tuli auton mukana, mut noi taitaa ilmeisesti olla sisälokasuojat. Eli lokasuojat kaaret aattelin vielä hommata. Luulen että yritän särmäillä nuo lämpökanavat itse, kun eivät ole kovin monimutkaiset. Ja nuo ulkohelmat on ihan käyttökelpoiset vielä, että saan ne varmaan soviteltua vielä tuohon takaisin. Täältä olen noita peltiosia katsotut. Sieltä ainakin löytyy ne lokarinkaaret ja ovien alareunat mitkä multa pitää vaihtaa. Sieltä löytyisi noita helman sisäpeltejäkin. https://www.wagner-blechteile.de/produkte.html Edited January 10, 2022 by TeemuM 1 Quote Link to comment
TeemuM Posted February 19, 2023 Author Share Posted February 19, 2023 (edited) Reilu vuosi näköjään mennyt edellisestä päivityksestä, mutta on tässä sentään jotain tapahtunut. Aika paljon enemmän hommaa tässä on mitä alkuun ajattelin mut onpahan puuhastelemista kun ei tässä mikään kiire ole saada kuntoon. Aika paljon on pieniä paikkoja mitkä on korjattu jo aiemmin miten sattuu ja joutunut tekemään uudestaan. Tässä vuoden aikaansaannoksia, ei missään järjestyksessä. Helmat ja lokasuojan jatkeet paikallaan. Lokasuojan jatkeet oli tosiaan noita valmiita osia, mut niitä piti jonkin verran parannella, kun istuvuus oli mitä sattuu. Helmat pokkailin itse. Oveen piti tehdä pintapelti pokkauksesta alaspäin. Jäi ebayn halvimmasta englanninpyörästä vähän jälkiä, mut ei oo todellisuudessa syviä. Peräpelti on joskus vaihdettu ja sovitus oli mitä sattuu. Sama homma kylkien sovituksessa, että oli vedetty vaan peltiä pellin päälle ja paksu kerros pakkelia päälle. Takaluukun etureuna oli monta senttiä montulla. Toisella puolella on hommat vielä kesken, ja sit ois vielä etu ja takapää. Ja riittää sisälläkin vielä hommaa, että eiköhän näitä peltihommia saa vielä tehdä ens talvenakin. Aika murheelliselta näyttää mut kai se tästä. Edited February 20, 2023 by TeemuM 6 Quote Link to comment
Tanhis Posted February 19, 2023 Share Posted February 19, 2023 T34 päivityksiä on aina hieno nähdä mutta valitettavasti kuvat ei toimi. Quote Link to comment
TeemuM Posted February 20, 2023 Author Share Posted February 20, 2023 Nyt on toivottavasti toimivat linkit. 1 Quote Link to comment
mikan Posted February 20, 2023 Share Posted February 20, 2023 Onko clecot sovituksen ajan ja sitten leikataan alta peltiin oikean kokoinen reikä. Hitsatessa sitten magneeteilla pidetään korjauspala oikealla paikalla/korkeudella? Kyselee nimimerkki en ole clecoja koskaan käyttänyt. Quote Link to comment
TeemuM Posted February 20, 2023 Author Share Posted February 20, 2023 Joo tein aukon ensin muualta oikean kokoiseksi ja jätin clecoille pienet lirpakkeet jotta peltiä sai helposti edestakas sovituksen aikana. Sitten lopuksi lirpakkeet pois ja hitsatessa magneeteilla ja käsillä pidin peltiä oikealla paikalla. Noi clecot kyllä helpottaa tosi paljon. Quote Link to comment
mikan Posted February 20, 2023 Share Posted February 20, 2023 Tänks! Olin siis oikeilla jäljillä. 🙂 Pidemmän aikaa on tehnyt mieli ostaa kokeeksi tuolla cleco-setti. Quote Link to comment
TeemuM Posted February 20, 2023 Author Share Posted February 20, 2023 Oliko kokemusta näistä koritinan korvikkeista? Tässä kun on aika paljon hitsaussaumaa käsiteltävänä niin onko tuolle jotain kustannustehokkaampaa korviketta? Ajatus oli, että tuo paljaalle pellille, sitten epoksipohjamaali ympäri autoa ja sen päälle pakkeli. https://www.etra.fi/fi/teroson-ep-5010-koritinan-korvike-e34251213 Quote Link to comment
Simon Templar Posted February 23, 2023 Share Posted February 23, 2023 Ei ole kokemusta mutta enemmän ihan mielenkiinnosta kysyn että mitä sillä tinaamisella tai tolla "tinan korvikkeella" nyt tuossa voittaa pakkelointiin nähden? Saumat näytti olevan umpeen hitsattuja. Quote Link to comment
KimmoH Posted February 23, 2023 Share Posted February 23, 2023 On 2/20/2023 at 2:42 PM, TeemuM said: Oliko kokemusta näistä koritinan korvikkeista? Tässä kun on aika paljon hitsaussaumaa käsiteltävänä niin onko tuolle jotain kustannustehokkaampaa korviketta? Ajatus oli, että tuo paljaalle pellille, sitten epoksipohjamaali ympäri autoa ja sen päälle pakkeli. https://www.etra.fi/fi/teroson-ep-5010-koritinan-korvike-e34251213 Omaa kokemusta ei ole mutta näitä taitavat käyttää kaikilla koripajoilla nykyään, ainakin uusien autojen fiksailussa. Jahka joskus omat old skool koritinavarastot ehtyvät, niin itsekkin siirryn näihin "korvikkeisiin". Quote Link to comment
TeemuM Posted February 23, 2023 Author Share Posted February 23, 2023 6 hours ago, Simon Templar said: Ei ole kokemusta mutta enemmän ihan mielenkiinnosta kysyn että mitä sillä tinaamisella tai tolla "tinan korvikkeella" nyt tuossa voittaa pakkelointiin nähden? Saumat näytti olevan umpeen hitsattuja. Lähinnä vaan sitä, että jos sinne jää kuitenkin huokoisia paikkoja vaikka olenkin yrittänyt hitsata umpeen, niin ei sitten ime kosteutta pakkelin alle. Mutta olipa nuo aiempien korjausten päällekkäisten peltien saumat pakkeloitu, vaikka ei ollut edes yritetty hitsata umpeen ja tervettä peltiä siellä pakkelin alla oli. No ehkä otan testiksi yhden ja vedän sillä ainakin syvempiä paikkoja. Quote Link to comment
TeemuM Posted November 1, 2023 Author Share Posted November 1, 2023 Oon noita IRS osia tähän haalinut. Mulla tulee Typ3 IRS apurunko ja siinä kun ei ole niitä sarvia johon vaihteiston kannake tulee, niin onko niissä sitten ollut keskikannatusta ollenkaan? Koneena mulla on type4, niin siinä on etupäässä kannatus jokatapauksessa. Mut kannattaako tehdä vielä lisäkannatus keskelle? Quote Link to comment
Tanhis Posted November 1, 2023 Share Posted November 1, 2023 Itse kun irssiä aikoinaan pähkäilin niin fiksuinta olisi aloittaa ei irs takarungosta ja hitsata siihen irs korvat kiinni. Silloin saat käytettyä kuplan irs lootaa vakiokannatuksella (etupää ja takapää) ja muutenkaan koneen perässä pysymistä ei tarvitse ihmetellä. Tietty nepakoneella täytyy jokatapauksessa väsätä kunnollinen takakannake joka voi olla pieni haaste t34 kanssa kun siellä takana ei oikein ole kunnon tukirakenteita olemassa. Quote Link to comment
Simon Templar Posted November 1, 2023 Share Posted November 1, 2023 Mielestäni T34 tapauksessa jossa hitsattavaa riittää koko kylälle parin takakannakkeen heppaaminen on aika triviaalijuttu. Mulla on tolleen ja melkosen simppeli juttu. Quote Link to comment
TeemuM Posted November 1, 2023 Author Share Posted November 1, 2023 Tässä oli se type 4 paikallaan kun tuli mulle ja siinä oli silloin vaan muokattu sitä type4 moottorinkannaketta niin että se tuli puskurin kiinnityksiin. Mutta silloin oli tosiaan se vaihteiston keskikannatin vielä. Nyt kun mulla menee ne takapään pellit melko lailla uusiksi kun olivat sen verran ruosteessa, niin yritän käyttää ajatusta sen takapään vahvistamiseksi, että siellä olisi tukevampi kiinnitys paikka. Mutta siihen puskurin kiinnityksen yhteyteen ajattelin sen kuitenkin tehdä. Katselin että melko helpolla tuolle vaihteistolle saisi tehtyä yläpuolisen kannatuksen, niin sen puolesta haluaisin käyttää tuota irs apurunkoa niin on sitten ainakin pyörät oikeassa kulmassa. Mutta onko siis niin että alunperin tuollaisen irs apurungon kanssa vaihteisto ei ole keskeltä tuettu? Quote Link to comment
Simon Templar Posted November 2, 2023 Share Posted November 2, 2023 Ei ole tuettu keskeltä Quote Link to comment
TeemuM Posted November 2, 2023 Author Share Posted November 2, 2023 2 hours ago, Simon Templar said: Ei ole tuettu keskeltä Ok kiitos. Ajattelin että voisin tehdä tähän kuitenkin tuen. Tuossa korissa on tuo palkki, niin siinä varmaan on tarpeeksi tukeva paikka korvakkeelle johon saa sitten kiinnitettyä vaihteiston kannatuksen. Oon katsonut kuvista että tuossa vihreällä ympyröidyssä kohdassa on alunperin vaakatasossa oleva pelti ja tästä se on laikattu pois. Mikä sen pellin tarkoitus on alunperin? Toisella puolella se on vielä jäljellä. Quote Link to comment
Simon Templar Posted November 4, 2023 Share Posted November 4, 2023 Eikös tuohon nyt kannattaisi ensin se kone survoa kiinni ja katella mistä leikataan peltiä poies että saa sen mosan takakannakkeen kiinni. Sit vasta alkaa ihmettelemään extra kiinnikkeitä laatikolle. Ja muista ottaa huomioon pakoputken ottama tila ja erityisesti paikka äänenvaimentimelle. Todennäköisesti joudut laikkaamaan ton taaimmaisen pellin veks. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 6, 2023 Share Posted November 6, 2023 On 11/4/2023 at 9:09 AM, Simon Templar said: Eikös tuohon nyt kannattaisi ensin se kone survoa kiinni ja katella mistä leikataan peltiä poies että saa sen mosan takakannakkeen kiinni. Sit vasta alkaa ihmettelemään extra kiinnikkeitä laatikolle. Ja muista ottaa huomioon pakoputken ottama tila ja erityisesti paikka äänenvaimentimelle. Todennäköisesti joudut laikkaamaan ton taaimmaisen pellin veks. On 11/1/2023 at 3:24 PM, TeemuM said: Tässä oli se type 4 paikallaan kun tuli mulle ja siinä oli silloin vaan muokattu sitä type4 moottorinkannaketta niin että se tuli puskurin kiinnityksiin. Mutta silloin oli tosiaan se vaihteiston keskikannatin vielä. Mä voin katsoa seuraavaksi kun käyn hallilla että oliko tuossa vihreällä ympyröidyssä joku idea miksi siinä sellainen lirpake olisi. Muistaakseni siinä ei ole mitään ainakaan kiinni. 1 Quote Link to comment
TeemuM Posted January 29 Author Share Posted January 29 Taas vähän jotain. Etupään pellit alkaisi vihdoinkin olla kasassa. Meinas jo epätoivo iskeä kun yritin tehdä tota varapyöräkotelon reunusta itse, mut sit löysin kehyksen alareunaan korjauspalan. Nyt on ainakin yritetty tehdä alkuperäisen näköistä. Myös kummatkin sivupellit piti tehdä uusiksi. Kuskinpuolen ovipelti tuli myös vaihdettua pokkauksesta asti. Tulevia vanteitakin piti sovitella. Vielä olisi takapäässä vähän hitsattavaa, mut jospa se tän talven jälkeen olisi siinä kunnossa että ei enää tartte uutta peltiä. 4 Quote Link to comment
Tanhis Posted January 29 Share Posted January 29 Hyvältä näyttää,meinaatko pujottaa tuon varapyöräkotelon reunan ja keulapaneelin väliin vielä sen tiivisteen vai vedätkö massalla välin umpeen. Quote Link to comment
TeemuM Posted January 30 Author Share Posted January 30 Joo kyllä ajatus olisi että siihen saisi tiivisteen. Ja vaikka vetäisikin sen raon vaan massalla umpeen, niin jos liimaa siihen massan päälle sitten kulmatiivisteen vaan näöksi. Mikäs siinä on ajatuksena että se tiiviste ei mene alas asti? Katselinkin just eilen noita kuvia kun kävin sun autosta ottamassa ja tajusin että vielä puuttuu pesurinsäiliön kiinnikkeet tosta pystypellistä. Quote Link to comment
Tanhis Posted January 30 Share Posted January 30 Ei mitään hajua miksi se niin on tehty ettei tiiviste mene alas asti, sitä on muuallakin ihmetelty ja toistaiseksi en ole tyhjentävää vastausta nähnyt. Niihin pesurisäiliön kiinnikkeisiin ei onneksi paljoa pitäisi aikaa mennä. Sit tuli sellainen mieleen kun ei noista kuvista näkynyt niin onko sulla nokkaluukun vasemmassa etunurkassa se pelti tallella mihin töötti ja lisävalorele tulee kiinni. Quote Link to comment
TeemuM Posted January 30 Author Share Posted January 30 Hyvä huomio, täytyykin varmistaa tuliko laitettua. Jouduin tekemään lukkopellistä puolet uusiksi ja se pelti taisikin olla just siinä osassa minkä tein. Mikä muuten tähän peltiin tulee? Tuo multa ainakin puuttuu. Quote Link to comment
Tanhis Posted January 30 Share Posted January 30 Tuo ympyröity on tunkin pohja. Lee Hedgesin kuvissa vähän enemmän selvennystä tuohon alueeseen. https://www.leehedges.com/t34/t34world/consignments/jacin1963/frontcompartment.htm Quote Link to comment
TeemuM Posted January 30 Author Share Posted January 30 (edited) Tuleekos näissä uudemmissa tuo tunkki jotenkin eri tavalla kiinni, kun mulla on toi klipsuosa kiinni keulapellissä? Että onko tuota tunkin pohjan peltiä sitten näissä uudemmissa? Mulla oli toi jarrunestesäiliö tuolla ylhäällä ja tuo vararengasta tukeva tanko taaempana/alempana. Ja tuo tanko näytti olevan ihan alkuperäisesti kiinni. Tuo jarrunestesäiliön kannake ei ole alkuperäinen, mut voisiko olla että tässä kuuluu tuo säiliö olla tuolla ylhäällä? Edited January 30 by TeemuM Quote Link to comment
TeemuM Posted January 30 Author Share Posted January 30 Näköjään tunkki on poikittain vararenkaan edessä ja jarrunestesäiliö näyttäisi olevan tuolla yläkulmassa. Tämä -66 ohjekirjasta. Tämä on -69:n manuaalista, niin siinä jarrunestesäiliö on taas siirtynyt. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.