Jump to content

Kupla saksasta


Guest Paterson

Recommended Posts

Guest Paterson

Näyttäisi Saksanmaalla olevan kuplaa edelleen tarjolla runsain mitoin, sekä pientä että suurempaa laittoa vailla olevia että tietenkin aihioita. Itseäni kiinnostaisi oikein toimiva peli. Mitenkä Suomen katsastusviranomaiset suhtautuvat vanhan kuplan tuontiin. Jos päätyy Meksikaaniin , esmerkiksi jälkeen vuodelta 1995, pitää olla säädettävät ajovalot, entä muuta? Uusien vastaavien vertailu on vaikeata, miten vero lasketaan?

Onko jollakin kokemusta , tietoa. Ehdottomasti vielä alkuperäisimmät läytyvät kyllä Saksasta. Erikoismyymälät tietysti ovat kalliimpia.

Esimerkiksi

http://www.mobile.de/cgi-bin/homepageSe ... tnerHead=1

Link to comment
Guest fastghia

Mikähän se onkaan se paska maa? Yhdessä EU-maassa noilla kuplilla saa ajaa niin paljon kuin kuski uskaltaa (asianmukaisella tieosuudella) ja toisessa ei saa kilpiin edes rahalla.

Link to comment
Guest Paterson

Pienen tutkimisen jälkeen: eipä ole kuplia tuotu, ei näy veropäätöstilatoissa. Itsekin ihmettelin tuon 40.000 ekua maksavan taustaa, mikä maksaa, toisessa oli nahkasisustat ainakin.

 

Mutta en ole noista nettikoneista Saksastakaan löytänyt kultametalliväristä kuplaa, vaikka muun metallivärisiä on, esimerkiksi meksikaanit yleensä ovat tummanvihreitä.

 

Saksasta käytännössä saisi kohtuuhintaan jopa uudehkon, vähänajetun katalysaattorilla varustetun kuplan, mutta meneekö täällä katsastukseta kuitenkaan läpi, se on mulle arvoitus vielä?

Link to comment
Guest vwjuike
Mitähän katsastussetä tuumaa tuommoisista??

 

Ei leimaa, ei kilpiä.

 

t. Mika

 

Jep, noin se kylmästi menis...

 

 

Onkohan varmasti asia noin, jos autoon on moottori katsastettu Saksassa niin autoon saa ns. yhdenmukaisuustodistuksen jonka pitää riittää Suomen katsastusviranomaisille. Täällä ei varmasti saa lupia vaihtaa poken konetta kuplaan mutta jos moottori on eu:n sisällä jo hyväksytty (esim Saksassa) pitää sen kelvata autoon myös täällä.

Link to comment
Onkohan varmasti asia noin, jos autoon on moottori katsastettu Saksassa niin autoon saa ns. yhdenmukaisuustodistuksen jonka pitää riittää Suomen katsastusviranomaisille. Täällä ei varmasti saa lupia vaihtaa poken konetta kuplaan mutta jos moottori on eu:n sisällä jo hyväksytty (esim Saksassa) pitää sen kelvata autoon myös täällä.

 

Niin sitä vois äkkinäinen luulla ;)

 

Koitappa ostaa ruotsista omavalmiste rodi ja leimata täällä. Tai englannista mukavavasti esim. Mini type R:n koneella tai Volvo riittävän isolla koneella, mitäs luulet että sanoisivat täällä konttorilla :)

 

Edit: Katos kun sääntö menee niin, että pitää olla alkuperäinen tehtaan tekele, että kelpaa täällä.

Link to comment
Guest vwjuike

Edit: Katos kun sääntö menee niin, että pitää olla alkuperäinen tehtaan tekele, että kelpaa täällä.

 

 

Aivan, noihin sinun esimerkkeihin varmasti löytyy ns. TYV hyväksyntä Saksan rekisteriviranomaisilta...

 

Poke koneisiin kupliin uskoisin löytyvän, no eiks jotkut pajat ole ainakin 2 litrasia tehnyt enempikin??? En todellakaan hetänyt tätä omaa kommenttiani tänne piruuttaan vaan esim. ne moottoripyörät mitkä aikanani toin eivät oleet ns. tyyppikatsastettuja Suomeen mutta kun niihin oli tuo vastaavuustodistus missä kerrottiin tehot, melut, päästöt, jarrut, jne niiden tietojen mukaan ne myös katsastettiin sekä tiedot laitettiin suomen otteeseen oli tehoa 25 kw tai 125 kw joukossa rajustikkin muuteltuja vehkeitä. Kerran vielä kysyin 5.7 vetteä josta oli tehty daytona ferrari niin senkin olis saanut täällä kilpiin, eikä ollut enään tehtaan tekele.

Link to comment

Jos nyt en ihan omiani muistele, niin P. Paavola jutteli Pälkäneen tekniikkatuokiossa jotta erikoiluvilla on päästetty rekisteriin muuttoautoina tulleita laitoksia... No, Pälkäneestä (ja Paavolastakin) alkaa olemaan aikaa, joten ei varmaan mitään tekemistä tämän päivän kanssa.

Link to comment

Joo tän Eu:n myötähän tuli mahdolliseksi rekisteröidä mm. noi saksan VW-triket ja Boss-hossit suomeen, mutta nepäs ovatkin tehdasvalmisteisia laitteita. Samoin saa suomessa kilpiin ulkomailla muutetun auton joka täyttää suomen määräykset, kuten tuo daytona/corvette, joka sekin on pajan tekele.

 

Sitä en tiedä, että missä menee raja tehdas/paja/yksitynen ja jos Juike sulla on asiasta lisätietoa niin olis hyvä ja olisin kiinnostunut, koska itsellä on selvityksen alla mahdollisuus käyttää Oettingerin kuplaa vertailuautona 1303 S:lle koneen vaihdon yhteydessä. Jos tuo Oettinger on EU mielessä "tehdastekoinen", niin sitten se kelpaa suomessa vertailukohteeksi ja möhkön vertailulukemat olis 2000 cc ja 110 hp...

Link to comment
Aivan, noihin sinun esimerkkeihin varmasti löytyy ns. TYV hyväksyntä Saksan rekisteriviranomaisilta...

 

Ei löydy, luonnollisestikaan, koska ovat enklannista. Mutta tuollaisia siellä on katsastettuna, eli sikäläisittäin MOT-hyväksynnällä, siis vastaava kuin saksan TÜV.

Link to comment
Saahan viiattimiehetkin käyttää Abarth

vertailumallina kun laittavat 600.seen 127 koneita...

 

Tässä on mun mielestä sellainen hajuero, että tietääkseni Abarth-mallit myytiin Fiatin virallisen jälleenmyyjä verkoston kautta, mutta Oettinger kuplaa ei saanut volkkari myyjien kautta. Korjatkaa jos olen väärässä.

Link to comment
tosin tuol lukee 85 pollea:) öttinger teki myös kuplia 2,1 wasserilla, kuten myös 6 pyttysellä wasserillakin

 

Tuollainen 6-pyttyinen Oettinger Wasser tölkkihän oli joku aika sitten suomessakin myynnissä. Ja tuo 6-pyttyinen olis aika hyvä vertailutekniikka kuplaan...

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest vwjuike

Nyt pikkuisen lisää tuosta tyv hyväksynnästä, juttelin konttorilla asiasta ja esim. 100 kw kuplan saa kilpiin Suomessa jos tuo ed. mainittu hyväksyntä autoon löytyy ja on ollut rekisteröitynä esim Saksassa. Saksassa on kuulemma myös poikkeusluvalla tehtyjä "virityksiä" ja niitä täällä ei välttämättä kilpiin saa. Monenlaisia vanhoja erikoisautoja on kuulemma hyväksytty ja ei oikein kuulemma pysty hylkäämäänkään.

 

Myöskään nämä autot eivät muuta ake:n säännöksiä täällä joten samanlaista ei täällä voi tehdä ilman poikkeuslupaa ja sen saaminen on yhtä helppoa kuin ennenkin...

 

Muiden tehtävä jatkaa tästä ja selvittää onko noissa laitteissa tuota tyv hyväksyntää vai ei, itseltä Saksan vääntäminen ei todellakaan onnistu mutta se joka osaa kieltä vois joskus kysyä.

Link to comment
Mikähän se onkaan se paska maa? Yhdessä EU-maassa noilla kuplilla saa ajaa niin paljon kuin kuski uskaltaa (asianmukaisella tieosuudella) ja toisessa ei saa kilpiin edes rahalla.

 

Piensarjana ja pienin mahdollinen sarja on 1.

 

Finlex:stä löytyy:

 

ajoneuvolaki 5. luku 30§

 

"Piensarjatyyppihyväksynnällä tarkoitetaan tyyppihyväksyntää, joka myönnetään sellaista tyyppiä olevalle ajoneuvolle, jota valmistetaan rajoitettu määrä ja jolle ei ole myönnetty täydellistä tyyppihyväksyntää siinä muodossa kuin ajoneuvo on tarkoitus merkitä rekisteriin."

 

PIENSARJATYYPPIHYVÄKSYTTÄVIÄ M1-LUOKAN AJONEUVOJAKOSKEVAT POIKKEUKSET LIITTEEN 1 VAATIMUKSISTA

 

"Tätä taulukkoa voidaan soveltaa piensarjatyyppihyväksynnässä (M1-luokan ajoneuvot: saman tyyppiperheen yksilöiden lukumäärä enintään 300 kappaletta vuodessa) ja piensarjatyyppihyväksytyn ajoneuvon rekisteröinti- ja muutoskatsastuksessa."

Link to comment

Paterson (tai muut) :

Onks tiatoo siitä valonkorkeussäädötä tarvitaako sitä tai ei.Ja jos ei tarvita onks varma kans?

Vai täytyykö hommaa auto pihaa sitte anoa erivapautta vailla tietoa siitä että saako sen tai ei. (Ja jos ei saa niin sitten rakentaa Golf III etuvalot. Tyylikästä koska saahan niihin angel-eyesitkin O_o)

Saksassa noi on hyväksytty erivapaudella ilman korkeussäätöjä, mutta koska Suomessa, Euroopan autoilun korkeakulttuurimaassa,ollaan niin tarkkoja ei se niinvaan käykkään. Ainenkin mitä viimeksi kysyin yhden katsastuskonttorin pomolta puhelimitse kun olin kirjottamassa tommosesta autosta itselleni papereita. -En sitte kirjottanukkaan.

Link to comment
  • 1 year later...
Guest peppokani

Pienen syrjähypyn jälkeen olisi tarkoitus hankkia itselleen ongelmia, eli vw talliin. Jo pitemmän aikaa on haaveissa ollut vw 181. Miten tuohon saa Suomesta osia? Autoa hankkiessa kannattaa vissiin ostaa -77 tai vanhempi auto, niin ei tarvitse mittauttaa päästöjä.

 

Tähän topikkiin länttäsin tämän siksi, koska Saksasta autoi olisi tarkoitus haetuttaa, koska Suomessa niitä ei liiemmin ole myynnissä. Kun veroja lasketaan, niin verrokkiautona käytetään vissiin avokuplaa?

Myös muita vinkkejä koskien auton hakua ja automallia yleensä otetaan vastaan, jos niitä löytyy.

Link to comment
  • 2 years later...

Mitähän tälle aiheelle kuuluu?

Onko noita uudempia tuotu ja rekisteröity ja millä keinoin?

Ajattelin palata aiheeseen jos ajat ois jo muuttunut asiassa... Tai sitten tieto lisääntynyt.

Viranomaisten kautta ei oikeen tietoa tunnu heruvan vaikka heruttelin TraFistakin (vaimikähittosetaasnykyäänonkaan) useamman pitkän puhelinsoiton ja odottelun ja soittopyynnön voimalla.

Kyselin mm. mahdollisesti toteutuneista ennakkopäätöksistä mutta homma pyöri kun lankakerä lattialla enkä siispä mitään vastausta saanut.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...