Pedalpusher Posted December 20, 2022 Share Posted December 20, 2022 Ulkohallista seuraava kaveri pajaan tämän talven projektiksi. Monta vuotta sitten jo Porin seudulta pelastettu umppari luotisuorilla kyljillä ja kivalla patinalla. Samalla käyttöentisöintityylillä tehdään tämäkin kuten viime talven Mastonipaku. Ei mitään täyttä restaurointia mutta kaikki paikat ruosteettomiksi ja kulunu pintapuoli jätetään. Ekat kuvat pajaan pääsyn jälkeen. Ja huollettukin on tsek Ekana sitte alotettiin kuskin kulmasta. Vähä doglegi repsotti ja plasmallahan se lähti hetkessä. Eka korjauskohde. Ja olihan se turvavyönkiinnike tietysti mädäntyny mutta oli myös sen takaa mukavasti muhinu ku alkas purkamaan. Sitte toi turvavyön kiinnike vanhasta tottumuksesta viime talven Mastonin tapaan. Ja jos sitä vähä madaltais nii tehdään samalla kuomut renkaille ettei heti raavi. Ja kuitenkin oli ruostunu puhki nuo kohdat niin samalla. Ja lopuksi riipaistu vanhat kynnyksen jämät ja poikittaisten päät kuskin puolelta mäkeen. Ei mitään kauheeta löytyny. Vähä tunkinkorvakkeiden kotelojen takaa oli pitkittäiset päässy ruostumaan läpi niin onneksi tuli kaikki pois edestä niin saa nekin kuntoon. Englannista tuli jo pitkä paketti Schofieldin peltiä niin saa laatupaloilla paistaa taas ai että. 13 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted January 18, 2023 Author Share Posted January 18, 2023 Löytyhän sieltä koteloiden takaa riisipaperia niinku viimeksi kehuin. Mutta hitsaamalla siitäkin selvittiin. C-pilarin alapää oli päässy myös katoamaan ja aika huonosti löytyy Schofieldilta sitä joten polven päällä oli tehtävä yks. Ja kiinni meni kivasti. Sitten kynnyksen ekaa vahvikepalaa paikalleen. Seuraavaksi kynnyksen sisäpuolta. B-pilarin alapäätä joutui myös vähän hahmottelemaan uusiksi. Ja pintapelti kiinni. Kynnyksen peräpäähän uutta seinää. Sitten päästiin paistamaan pintapeltejä paikalleen. Istuvuus ihan kymppi. Mahtava tehdä Alanin osilla! Sitten vielä keskiosan pintapellit kiinni ja tämän iltavuoron tuotoksena viimeistelyn kautta tämä puoli kynnyksen osalta valmis. Pikkasen juotin kapillaariilmiöllä tinaa noihin saumoihin niin tulee hyvä. Tämä puoli valmis. Seuraavaksi poikittaisia ja/tai sitten eturenkaan takapuolella oleva pystypelti. 18 Quote Link to comment
-tipi- Posted January 19, 2023 Share Posted January 19, 2023 Näissähän on usein koko torsioputki ruostunu poikki tuolta rungon sisältä, sinne kun kertyy paskaa. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted January 19, 2023 Author Share Posted January 19, 2023 Ei tässä. 1 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted January 19, 2023 Author Share Posted January 19, 2023 Olisko asiasta laittaa jokin ketju kun en oo tollaseen törmänny koskaan? Mielenkiinnosta mukava kattella miten hurjaan kuntoon ne voi mennä. Quote Link to comment
Ketsa Posted January 19, 2023 Share Posted January 19, 2023 Moni pallokeulahan on päätynyt trailerin akseliksi ja niiden trailerien matka sitten on päättynyt aikanaan tuohon Tipin mainitsemaan ongelmaan. 1 Quote Link to comment
Kotten Posted January 19, 2023 Share Posted January 19, 2023 Tässä esimerkki tuhoutuneesta palliksen torsioputkesta! Quote Link to comment
Pedalpusher Posted January 19, 2023 Author Share Posted January 19, 2023 Kiitos kotten Quote Link to comment
Pedalpusher Posted January 20, 2023 Author Share Posted January 20, 2023 Onko tuo torsioputkiongelma enemmän vain palliksien juttu vai miten junissa? Quote Link to comment
Tanhis Posted January 21, 2023 Share Posted January 21, 2023 19 hours ago, Pedalpusher said: Onko tuo torsioputkiongelma enemmän vain palliksien juttu vai miten junissa? Enempi palliksen ongelma. Quote Link to comment
MicaL Posted January 21, 2023 Share Posted January 21, 2023 (edited) Tässä kuvia mun palliksen torsioputkesta. Se oli runkopalkin ulkopuolelta ruosteeton, mutta runkopalkin sisältä lähes poikki ruostunut. Pitää muistaa että torsioputki välittää vääntösauvan vääntömomentin runkopalkkiin, eikä pelkkää auton massaa. Torsioputken seinämävahvuus taitaa olla noin 3 mm ja silti se oli paikoin puhki ruostunut, kuten kuvasta näkyy. EDIT: Okei, en näköjään edes osannut luoda linkkiä ketjun oikeaan kohtaan, vaan menee ketjun alkuun, sorry... EDIT EDIT: Näyttäisi kuitenkin tuosta linkin oikeassa yläkulmassa olevasta vinonuolesta menevän oikeaan kohtaan... Edited January 21, 2023 by MicaL Quote Link to comment
Pedalpusher Posted January 21, 2023 Author Share Posted January 21, 2023 On ne hurjan näköseksi päässy joissain autoissa! Tänään aamuvuorossa ihan varmuudeksi vielä otin terävän ruuvimeisselin ja vasaran ja koitin niillä vaikka ei se näyttäny pintapuolisestikaan ku pintaruosteiselta. Ei menny läpi silläkää et kyllä sielä tavaraa vielä on. Quote Link to comment
höpö heka Posted January 21, 2023 Share Posted January 21, 2023 Jotenki alkaa tekemään itelläki mieli hyötyajoneuvopallista kun tätä projektia seuraa😉👍😃 1 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted January 22, 2023 Author Share Posted January 22, 2023 9 hours ago, höpö heka said: Jotenki alkaa tekemään itelläki mieli hyötyajoneuvopallista kun tätä projektia seuraa😉👍😃 Voidaan kätellä tästä kaupat ens kesänä vuokatissa 🤭 Quote Link to comment
höpö heka Posted January 22, 2023 Share Posted January 22, 2023 2 hours ago, Pedalpusher said: Voidaan kätellä tästä kaupat ens kesänä vuokatissa 🤭 Jaahas ois kkp:ssä kauppa-aktia tarjolla 🤑🤑 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted January 22, 2023 Author Share Posted January 22, 2023 2 hours ago, höpö heka said: Jaahas ois kkp:ssä kauppa-aktia tarjolla 🤑🤑 Kyllä vain! 2 vuoden leima ja kaikki. Kääntyvät etupyörät ja manuaali ikkunat. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted March 24, 2023 Author Share Posted March 24, 2023 Jatkettiin kuskin puolen toimitusta tuolla etupyöränkotelon peräseinällä ja doglegillä. Hyvin istuu ja saa jatkaa. Sitten vielä poikittaisten päät paikalleen ja hetkeksi siirtyminen apparin puolelle. Ekaksi taas plasmalla vanhat pois. Ja samat paikat tällekin puolelle. Ja tynnyrinkuoria myös tälle puolelle. Kynnykset oli taas ihan riisipaperia ja kaikki pois. Myös jotain vanhoja tuplapeltiyllätyksiä pois. C-palkin pää myös tälle puolelle tehtävä ja asennettava. Sitte kynnyksen keskivahvike paikkaansa ja hyvin istuu aatun pellit ku b-pilarin jämiin natsas täydellisesti. Sisäpuolen valmistelu hitsaukseen ja kiinni. B-pilari taiottiin paikalleen ja kynnyksen pintapelti kiinni. Seuraavaksi takalokarin alareunoja varmaankin. 12 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted May 19, 2023 Author Share Posted May 19, 2023 Kynnyksen perään piti tollasta roiskeläppää sovitella mutta oliki mädänny ylemmäs niin piti tollanen tilkkutäkki tehdä tuohon. Välttää rapakaaren virkaan. Ulkopuolen pintapeltiä siihen sivuun paikalleen. Ja sitten kynnyksen etupäähän roiskastiin tollanen. Doglegi meni tällä puolella huomattavasti vähemmällä väkivallalla paikalleen mistä lie johtu. Sitten poikittaisten päät paikalleen. Takakulman kimppuun seuraavaksi. Se on kärsinyt kovan elämän. Sitten huomasin että onhan se takapyörän päältäkin mennyt ruoste läpiasti ja joutu purkamaan tuon kaarenki. Onneksi ehdin jo vaihtaa takapyörän eteen pintapellin niin ei mennyt liian helpolla yhdellä palalla. huh. D-pilarin alapää näytti aivan 3 päivän provinssirokin jälkeisiltä kalsareilta niin joutu sitä uuden värkkäämään siihenkin. Akkuhyllyä sai sitten pistellä kiinni niin ollaan jo voiton puolella täällä kulmassa. Nämä kun vielä tuohon roiskauttaa kiinni niin saa vaihtaa puolta. 11 Quote Link to comment
masajee Posted May 21, 2023 Share Posted May 21, 2023 Voitko hieman avata tai oliko jossain muualla juttua että millä vehkeillä ja mömmöillä teet hitsauksen jälkeiset hommat? On meinaan hemmetin hienoa jälkeä esim. toi taaempi sivupaneli. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted May 22, 2023 Author Share Posted May 22, 2023 Niin takapyörän etupuolella pintapelti? Oon varmaan joskus tuolla Kupla -61 Topi -ketjussa kertonut näistä. Ehkä. Paneelin asemointi kai on se tärkein, näkisin asian niin. Jos sitä ei oo hierottu kohdalleen ennen hitsausta puskusaumassa, niin kaikki sen jälkeen on taistelua jos haluaa hyvän näköisen lopputuloksen, johon ei ainakaan hirveästi tasoitetta tarvi maalin alle. Yrittää saada sen millin raon joka paikkaan ja pinnat ihan tasan. Siinä sitä eniten aikaa menee. Sitten koneen säädöt niin, että sulaa läpi asti että jää täys materiaalivahvuus sen jälkeen kun hiotaan sauma alas. Pikkuhiljaa edetä jäähdytellen, minimoida se peltien vetely. Jos on pitkä sauma niin otan enimmät pois raakalla vehkeellä, rälläkkä missä kivilaikka. Lamelli on pehmeä ja syö helposti sauman vierestä materiaalivahvuutta. Sitten ilmakoneilla. Vinku missä 76halk. 1 millinen katkaisulaikka tai 4 millinen. Millinen äkäisempi. Sillä sheivaan sauman niin lähelle peltiä kuin mahdollista. Sitten paikasta riippuen. Kulmavinku missä 50millinen hiomalaikka hion sauman materiaalin tasalle. Tai nauhahiomakoneella vetelen sauman suuntaan. Mulla on sellanen joka käyttää 10x330 nauhoja. Sitten epäkeskohiomakoneella 80kark. paperilla tuollainen pinta mikä kuvissa näkyy. Sillä saa samalla noi varastomaalit pois. Aikaa menee hitosti ja varsinkin jos sitä tekee saumalle molemmin puolin peltiä. Siksi tässä autossa oon jättäny noi hiplailut noihin pintapelteihin. Vaikka menee aikaa niin sitten ne säästää kyllä siinä maalausvaiheessa kun pohjia tehdään. 6 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted July 4, 2023 Author Share Posted July 4, 2023 Näin ne pellit roiskautettiin tälle puolelle kiinni. Loppuun vielä roiskeläppä kiinni niin sai vaihtaa toiselle puolelle takakulmaa. Purettiin pehmoiset pois ja paljon parempi tämä puoli. Mutta silti tuli vähän yllätystä alkukatselmointiin ja joutu tilata vähän uutta peltiä siihen mitä ajatteli. Pilarin alapää oli täälläkin huono ja uutta tilalle. Koitin tällä puolella eri järjestystä peltien kanssa. Tein eka ulkopellit ja pudotin lopuksi tuon akkuhyllyn reikäänsä. Toimi näinkin päin. Nyt saa siirtyä taas auton alle ja vedellä uudet käkkäriputket ja lämpöputken ja keskimmäiset poikkipalkit joista nuo putket menee läpi. 8 Quote Link to comment
Kuju Posted July 6, 2023 Share Posted July 6, 2023 Olen myös hitsaiilu autoja paljon mut nyt ollaan next levelillä todella hienoa jälkeä eikä ole helponpia paikkoja, iso Peukku! 2 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted July 6, 2023 Author Share Posted July 6, 2023 Nöyrä kiitos kommentista! Quote Link to comment
mapping Posted July 6, 2023 Share Posted July 6, 2023 Mukava seurata kun itsellä varhais palliksessa samat paikat hitsauksessa. Voi kattoa mallia miten se on viimisen päälle hitsattu ja verrata omiin räpellyksiin Lähetetty minun SM-S908B laitteesta Tapatalkilla 1 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted July 7, 2023 Author Share Posted July 7, 2023 13 hours ago, mapping said: Mukava seurata kun itsellä varhais palliksessa samat paikat hitsauksessa. Voi kattoa mallia miten se on viimisen päälle hitsattu ja verrata omiin räpellyksiin Lähetetty minun SM-S908B laitteesta Tapatalkilla Harjoitus tekee metsurin! Ja pääasia että tekee. Hyvä jos näistä kuvista on edes vähän apua kokonaisuuden hahmottamisessa jos on oikein pahasti kadonnu peltiä. 1 Quote Link to comment
höpö heka Posted July 10, 2023 Share Posted July 10, 2023 Pedaalinpolkijan perustason suoritus ei näköjään jätä kylmäksi tälläkään kertaan. Vaan kuinkahan tuo käy, nähdäänkö Myrkky Vuokatin KKP:ssä? Quote Link to comment
Pedalpusher Posted July 10, 2023 Author Share Posted July 10, 2023 Hiki jo valui otsaa kunnes luin KKP eikä BIF! Bihiviin teköö tiukkaa mutta eiköhän tuo vuokattiin ennätä. Eikö nimittäin meillä ollu jo alustava suullinen kauppasopimuskin autosta olemassa sinne? 😊 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted August 25, 2023 Author Share Posted August 25, 2023 No se KKP tuli ja meni. Ei ehditty. Kaikenlaisia ansoja matkalla. Eiköhän se parin viikon sisään sitte oo katsastuksessa. Peräkulmien valmistuttua mentiin alas runkopalkkeihin ja tunkin korvakkeisiin. Uusi lämpöputki samalla ja uudet käkkärinputket vetelin. Ja sähköjohdoille putki. Muistin että täälä oli joku pikku kinkama vielä. Ja tuo tarjoilulautanen ilmanputsarille takaisin kiinni. Sitten tein korotuspaloja penkeille. Ja lopuksi lattianpaloja kiinni ja se oli ruostehommilta siinä. Ei hitsaushommilta, ainakin vetareille pitää väistöt vielä tehdä pitkittäisiin taakse. Jäi epoksivaihe kuvaamatta mutta sitä alle ja sitten alkuperäistä elmgreeniä päälle. Etuakseli on jo vaihdettu kapeampaan itsetehtyyn, neulalaakerit vaihdettu siihen. Pöllönivelien vaihtelua ja raidetankoja kapeammaksi ja sellaista pientä meneillään nyt. 11 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted September 26, 2023 Author Share Posted September 26, 2023 Näin se tämäkin kertomus päättyy. Alustaa hiplailtiin mennyt kuukausi puolitoista. Tiivisteitä ja donitseja. Jarruja uusittiin. Letkuja ja putkia. Moottoria punnasin kyytiin ja se takatukikin piti itse rakentaa kun sitä moustache baria ei vaan löytynyt. Sivuovenkin sai nostaa paikalleen. Tällä päivämäärällä hyväksytty suomen tieliikenteeseen. Turvallista matkaa! Moottori on todella terhakka tonnikuussatanen. Kiva ja hyvä ajaa. Ajellaan nyt pikkuvikoja pois tässä hetki jos sellasia esiintyy sekä kähmätään tuo maalipinta alaosista vastaamaan muuta autoa ja laitetaan sitten myyntiosastolle uusi ketju. 12 Quote Link to comment
mllks Posted September 26, 2023 Share Posted September 26, 2023 Hattu lähtee päästä. Onneks olkoon, hieno saavutus taas! 2 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted September 26, 2023 Author Share Posted September 26, 2023 Kiitos Mikko! 1 Quote Link to comment
höpö heka Posted September 30, 2023 Share Posted September 30, 2023 Tää oli kyllä makosa projekti! Onnea leimasta👌 Harmi ku ei kerenny KKP:hen, tää olis varmaa nyt Sea-Lapland Myrkky😉 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted October 1, 2023 Author Share Posted October 1, 2023 Kiitos Henri! Mutta onneksi sait kuitenkin hyötyajoneuvon parhaasta päästä 👌 Ja onhan se KKP ensi vuonnakin. Kyllä tämä jollekin kaupaksi menee hyvin varmasti. 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.