Jump to content

Öljypumppu


Recommended Posts

Posted

Tätä aihetta on varmasti puitu iät ja ajat,mutta kysynpä nyt kuitenkin.Että minkälainen öljypumppu kannattaa laittaa? Männät tulee 92mm ja scat c-35,lortto,avarretut kannet.Auto on mamman kesäbiili.

Posted

iso pumppu,aina varmempi.Ite en ainakaan laittais 26mm pumppua.

Guest Mika Raussi
Posted

Eli mieluummin kierrättää öljyä paineensäätimen kautta 30 millisellä pumpulla ja kumentaa sitä ihan turhanpäiten vaikkei oo edes tarvetta niin isolle pumpulle?

 

Koitahan perustella suurempi tuoton tarve ilman full flowta tai vaikka turboa, joka vaatii omansa.

Guest ritariässä
Posted

26 riittää aivan hyvin ja jos ei riitä vika on muualla kuin pumpussa. toki jotkin tarvikepumput on jo valmiiksi uutena väljiä:)

Guest Mika Raussi
Posted

Lisäjäähdyttimenkin kanssa on ehkä vähän kyseenaista lyödä pumpun kanssa överiks. Auttaako se voimistunut virtaus missään kun sitä myötä tulee kitkalämpöä?

 

Ois muuten kiva tietää jos joku on joskus kokeillu.

Guest ritariässä
Posted

juu ja perustelut aina myös miksi orkkis doghousejäähdytin öljylle ei riitä.

Posted
niin 26 jos ei ole mitään muuta öljynkiertoa...mutta sitä kyllä tuossa ei lukenut..???

 

onko lisäjäähdytintä...?

Tästä ei nyt tehdään mitään nopea kupla,tarkoitus että ei mamma jää jalkoihin)=

Posted

Mopo sportin Maxi 2,öljypumppu suodatinjalalla on ollut hyvä ainakin omissa koneissa jos ei ole full flowta tehty. tuo pumppu on schadek tekemä ja 26mm.

 

Full flow kanssa olen itse käyttänyt 30mm alumiinipumppua+ehdottomasti GB paineventtiilikansi niin ei pullahtele suodattimien tiivisteet kylmänä ja voi käyttää normaalia edullisempaa golfin suodatinta eikä Fram Hp1.

 

Tuo C-35 nokka on aika mieto ;-) Yhden keskikaasarin koneessa toimisi paremmin C-45 / Engle 120+vähän hiplausta kansiin,puristusta lisää ja kevyt vp ja avot niin kiihtyy ja kulkee...

Guest ritariässä
Posted

miksi kyösti 30mm pumppu ja sen päälle painetta rajoittava kansi. onko muuten lämpimän koneen paineet nollassa vai?

Posted
miksi kyösti 30mm pumppu ja sen päälle painetta rajoittava kansi. onko muuten lämpimän koneen paineet nollassa vai?

 

 

Ei todellakaan,pysyy vielä yli 100 asteisellakin öljyllä 1.2-1.5bar tyhjäkäynnillä ja kierroksilla 3-4bar kuumana. Painetta rajoittava kansi sen takia että ei suodattimien tiivisteet poksahda kylmänä paikoiltaan.

Guest ritariässä
Posted

hmm, eli 26 pumpullakin vois paineet riittää aivan mainiosti.

Guest Mika Raussi
Posted

No puutteellinen tuottohan pitän näkyä laagistaan paineessa. Paitti sit jos ruvetaan miettimään virtausnopeutta jäähdyttimessä jne.

 

Kellä ois rahkeita testata eri pumppuja?

Guest ritariässä
Posted

on niit testailtu. googlettamalla löytyypi lisätietoo ni ei tartte ite testailla:)

Posted
hmm, eli 26 pumpullakin vois paineet riittää aivan mainiosti.

 

Paineet kyllä, mutta mitenkäs tuotto?

 

Mikä kasvattaa tuoton tarvetta?

Posted
hmm, eli 26 pumpullakin vois paineet riittää aivan mainiosti.

 

Ei siitä 4mm isommasta pumpusta haittaakaan ole ollut.

 

 

Liian isosta pumpusta on paljonkin haittaa.

 

Lampimanakin se 30mm pumppu puskee liikaa painetta kanaviin, ja paineenrajoitinventtiili on jatkuvasti auki, paastaen oljyt ohi jaahdyttimesta. Siis kuuma oljy ei ikina nae jaahdytinta, kun vakiota korkeamman paineen vaikutuksesta kone luulee oljyn olevan kylmaa ja cooleri ohitetaan lohkon sisalla olevan venttiilin toimesta.

 

Moni on saanut koneen lammot laskemaan selvasti kun on vaihtanut 30mm tilalle 26:sen.........

 

 

Jan

Posted
hmm, eli 26 pumpullakin vois paineet riittää aivan mainiosti.

 

Paineet kyllä, mutta mitenkäs tuotto?

 

Mikä kasvattaa tuoton tarvetta?

 

Isompi öljynlauhdutin, full-flow, turbo, yms.

Posted
hmm, eli 26 pumpullakin vois paineet riittää aivan mainiosti.

 

Paineet kyllä, mutta mitenkäs tuotto?

 

Mikä kasvattaa tuoton tarvetta?

 

Isompi öljynlauhdutin, full-flow, turbo, yms.

 

Isompi cooleri ei kasvata tuoton tarvetta. Paine laskee isommassa coolerissa vähemmän. Teoriassa myös coolerissa tapahtuva öljyn lämpötilan isompi aleneminen vaikuttaa painetta nostavasti viskositeetin kohoamisen myötä. Käytännössä ei liene juurikaan merkitystä.

 

Fullflow ei kasvata tuoton eikä paineen tarvetta, ellei sitten systeemi vuoda jostain. Suodatin ja letkustot aiheuttavat omat painehäviönsä, mutta pientähän tuo...

 

Turbo nostaa tuotontarvetta, paineet sitten asia erikseen.

Posted

Isompi cooleri, full flow, lisäöljypohja = enemmän öljyä, eikä mitään hyötyä kierrättää sitä enempää suurempi tuottoisella pumpulla?

Posted

Niin, eikö noilla haeta sitä että öljypohjassa oleva öljy olisi viileämpää kiertoon lähtiessään ja pystyisi siten ottamaan moottorista itseensä enempi lämpöä?

Posted
Niin, eikö noilla haeta sitä että öljypohjassa oleva öljy olisi viileämpää kiertoon lähtiessään ja pystyisi siten ottamaan moottorista itseensä enempi lämpöä?

 

Eikös se öljy kannata siinä coolerissa jäähdyttää? Ja jos cooleri on riittävän iso voi sinne tuutapa hieman enemmän öljyä isommalla pumpulla?

 

No vakavasti ottaen, mulla on kuppelissa ihan vakiokone vakio pumpulla, joten ei voi elvistellä kokemuksilla kuplan koneesta ;) Mutta yleensä olen tottunut siihen, että kun tekee viritysasteeltaan tiukemman koneen, niin kannattaa öljypumppuunkin panostaa.

Posted

Moni on saanut koneen lammot laskemaan selvasti kun on vaihtanut 30mm tilalle 26:sen.........

 

 

Jan

 

Minkä verran noin suurinpiirtein?

Posted

Toiset tykkää tytöstä,toiset äitistä ja jokku sekä että!! :D

Posted
Moni on saanut koneen lammot laskemaan selvasti kun on vaihtanut 30mm tilalle 26:sen.........

 

Tätä testataan tulevana kesänä. 30mm rautapunppu veks, ja 26 alu tilalle.

Posted
Moni on saanut koneen lammot laskemaan selvasti kun on vaihtanut 30mm tilalle 26:sen.........

 

Tätä testataan tulevana kesänä. 30mm rautapunppu veks, ja 26 alu tilalle.

Elikkäs kokeillaan sitten toi 26mm.......

Posted

Paljonkos teillä sitten on sitä painetta 30 mm pumpulla? Millä paineella ohivirtausventtiili aukeaa? Full Flow kierrossa ei saa sit olla jäähdytintä tai muuten ei varmaankaan saa luotettavaa mittaustulosta.

 

t. Mika

Posted

Taas on pakko olla kerettiläinen kun on teräspumppu ja vieläpä 32 millinen.

 

Milloin nuo paineet pitäisi mitata? Kylmänä vai käyttölämmössä?

 

Mulla on säädettävät venttiilit lohkossa ja suodattimen jalassa. Nyt pysyy öljynpaineet vaikka konetta rankoisi kuinka. Tai seisoisi ruuhkassa tyhjäkäynnillä, sellaistakin kun nykyään joutuu harrastamaan....

 

Jos kone lämpiää liikaa, niin en kyllä ensiksi pienentäisi pumppua, ainakaan mittaamatta paineita.

 

Aiemmassa koneessa ei ollut paineventtiilejä ja kerran meni suodatin poks. Sekin talvella kun oli pakkasta 15 astetta ja suodatin oli teho. Että en usko, että tuo kovin todennäköistä on kuplan koneessa kaupassa myytäväillä pumpuilla kesäolosuhteissa.

  • 1 year later...
Posted

No jokos öljypumppu testit on tehty?Onko 30 mm turhan iso ja tyydyn 26 mm,kun vakio kierron lisäksi tulee vain full flow.Uuden pumpun hankinta edessä kun huomasin että suodatin kannellinen pumppu erilainen kuin normi pumppu.

Posted

Mulla strokerissa 26mm pumppu. Paineet matka-ajossa (eli max 95°C) 3-4 barin luokkaa mitattuna bilteman mittarilla. Koneessa bergin ulosotto painerajalla, josta öljy suodattimelle, jäähdyttimelle ja takas lohkoon.

 

-M-

Posted

Jatketaan/herätellään vanhaa keskustelua. Öljypumpun hampaiden leveydestä riittää mielipiteitä ja sen koko on monelle kynnyskysymys moottoria tehtäessä.

 

Kuinka moni sitten mittaa/tietää millaisin välyksin liikkuvat osat pyörii koneessa. Lisäksi millaisella öljyviskositeetilla tarkoitus ajaa ja miksi.

 

Ylläolevista muodostuu aika pitkälti peruskokonaisuusmillä paineilla lämpöinen kone käy. Tietty unohtamatta öljynpainejousien kuntoa/mallia. Öljypumppua mittaamallakin/trimmaamalla pääsee hiukan jyvällä tuottaako pumppu itsessään maksimaaliset paineet itsestään vai vähän vajaat.

 

Jotta asia olis helppo, moniko tietää mikä öljynpaine milläkin kierroksilla on vielä koneelle turvallinen. Turvalliseen öljypaineeseen luonnollisesti vaikuttaa öljylaatu ja miten hyvässä kunnossa esim. kampiakselin kaulat ovat tasaisuudeltaan jne...

 

Eikös ole yksinkertaista:)

Posted
Jatketaan/herätellään vanhaa keskustelua. Öljypumpun hampaiden leveydestä riittää mielipiteitä ja sen koko on monelle kynnyskysymys moottoria tehtäessä.

 

Kuinka moni sitten mittaa/tietää millaisin välyksin liikkuvat osat pyörii koneessa. Lisäksi millaisella öljyviskositeetilla tarkoitus ajaa ja miksi.

 

Ylläolevista muodostuu aika pitkälti peruskokonaisuusmillä paineilla lämpöinen kone käy. Tietty unohtamatta öljynpainejousien kuntoa/mallia. Öljypumppua mittaamallakin/trimmaamalla pääsee hiukan jyvällä tuottaako pumppu itsessään maksimaaliset paineet itsestään vai vähän vajaat.

 

Jotta asia olis helppo, moniko tietää mikä öljynpaine milläkin kierroksilla on vielä koneelle turvallinen. Turvalliseen öljypaineeseen luonnollisesti vaikuttaa öljylaatu ja miten hyvässä kunnossa esim. kampiakselin kaulat ovat tasaisuudeltaan jne...

 

Eikös ole yksinkertaista:)

 

Tällä tuskin on mitään merkitystä missään sataviistoistaheppasessa pannussa. Eri asia on sitten Janne Ahosen kesäkulkineet, joissa oikeasti tommoset "pilkunnussija"asiat vaikuttaa enemmänkin fyysisesti kuin henkisesti.

 

Voi vittu! Mun vodkapullon etiketissä on naarmu...eihän siellä voi olla kaikki prosentit tallella, tai eihän tosta varmaan tuu edes känniin ja jos tulee, niin känni on taatusti vääränlainen

Posted

Tämmönen kevyt huomautus. Wanhan koneopinkirjan mukaan moottoreiden öljyjärjestelmän pumppu mitoitetaan tuottamaan n:70% yli varsinaisen tarpeen. 30% öljystä siis päätyy voitelukohteisiin välysten oltaessa kunnossa. Ja tämä siis vakiopumpuilla tehtaalta lähtiessä. Ylimitoitus on välysten kasvamisen yms hukan kattamiseksi moottorin kuluessa.

 

Kirjan oppi on samoilta ajoilta kuplan kanssa joten en näe syytä miksi se olisi eritavalla suunniteltu. Joten itse lähtisin siltä lähtökohdalta että moottorin ollessa kunnossa ei ole juurikaan tarve kasvattaa pumpun tuottoa. Tämä vain lisää lämpökuormaa moottorille ja hapettaa öljyjä tarpeettomasti. Ero noilla pumpuilla varsinaisen tehonviennin kannalta ei tainnut olla kuin parisataa wattia reilulla vastapaineella. Toki kun lasketaan sitten mitä se vaikuttaa varsinaiseen lämpökuormaan ja polttoaineenkulutukseen niin ero onkin huomattavampi.

 

Mut toki jos tykkää voidella niin sit voitelee. Itse en näe mitää järkeä kierrättää öljyjä paineventtiilin lävitse tarpeettomasti.

Posted

en muista opliko tassa ketjussa jo mainittu lohkon oljynpaineventtiilin poteron pohjan epatasaisuus.. tyhjakaynnilla vahainenkin paine alenee jos venttiili vuotaa huonon tiivistyksen takia. Tuohon on olemassa tyokalu jolla se venttiilipoteron pohja siivotaan suoraksi ja sileaksi, en nyt muista mista kaupasta semmoisen saa, kun eno teki mulle semmosen itte :)

Tama ongelma ilmenee paaosin tyhjakaynnilla, kierroksilla se ei vaikuta.

(kuumalla koneella tyhjakaynnilla oljynpainevalo vilkkuu..)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...