Perttipee Posted January 20 Posted January 20 Ajokortin saadessani minulla oli hieno 1600 Fastback, jolla ajelin ensimmäisen kesän ja ensimmäisen talven. Sitten auto tuli myytyä naapurustoon ja siellä se entisöitiin. Korimalli on aina viehättänyt, varsinkin pitkä keula. Aina se vain välillä on pyörinyt mielessä että vielä joskus. Asioiden summana pääsiäisenä -23 sain ostettua itselleni sellaisen syntymäpäivälahjaksi kun pyöreitä täytin. Autossa oli tiedossa että muutaman reiän takia pompannut katsastuksessa vuosia sitten, ei käy kunnolla, epäilynä vanhat bensat ja jarrujen herkistelyä, eli perussetti. Alkukesästä sain auton käymään, käy kolmella, paukuttaa putkessa. Syyksi löysin ilmavuodon oikean puolen kaasaria ympärillä. Moottori pukkaa sinistä, olisiko männänrenkaat juminut seisoessa ja vuotaa rakasti öljyä, osa tuli venakopista ja loppu tulee vauhtipyörän stefalta. Jarrut sain myös jotenkuten toimimaan pienellä herkistelyllä. Pohjan tiirailu teki selväksi että hitsaamaan joutuu. Muiden hommien säestäessä kävi ilmi että kesällä ei vielä ajeta ja homma jäi odottamaan, kunnes joulun alla hinasin auton halliin sulamaan. 8 Quote
Perttipee Posted January 20 Author Posted January 20 Sulattuaan purin puskurit, valot, lokasuojat ja sisustuksen pois. Siinä vaiheessa jo oli selvää että hitsihommia saa tehdä, ja kun ei oikein osaa, niin ei ne oikein mieluisia ole, eikä luonto saatikka pörssi anna periksi teettää muilla. Quote
Perttipee Posted January 20 Author Posted January 20 Rohkiasti sitten vaan paskimman näköisen suojanalusen kimppuun. Niinkuin näkyy, hitsijälki on monestakin syystä melko kiharaista, mutta pellit pysyy kiinni, siistitään massalla saumat sitten. Ja tästä kun ei tule museo eikä näyttelyautoa, vaan harrastekäyttis, niin välttää mulle kyllä. Kolmosen pellit on melko vinkkuraisia suuntaan jos toiseen, niin saa useamman peltilapun väkertää yhteen reikään. 3 Quote
Perttipee Posted January 20 Author Posted January 20 (edited) Takarenkaan etupuolen alanurkkaan piti pohjalevyn sivuunkin pieni paikka laittaa, eli helmakotelon joutui aukaisemaan. Edited January 20 by Perttipee 1 Quote
Perttipee Posted January 20 Author Posted January 20 Sitten siirryttiin kuskin etusuojan alle. Vahvikepelti oli kertaalleen käytetty pois ja hitsattu alle peltiä ja vahvike takaisin, nyt vähän oikaisin ja jätin vahvikkeen pois. Yritin muotoilla pellit johonkin muotoon, kai noista jonkinlaiset saa kun vähän fixaa ennen maalia. 2 Quote
Perttipee Posted January 20 Author Posted January 20 Nyt sitten etupyöränkotelon takaosan alareunaa purkaessa nousi epätoivo, kun sieltä ei juuri löydy mihin hitsata. Kaikki vanhat korjaukset on tehty hitsaamalla pelti ruosteisen pellin päälle, tämän vuoksi ruoste en juossut alla tehden tehtävänsä. Helman sisään kurkatessa näkyy miten pohjalevyn reunaan hitsattuun peltisuikkuun on uusi helmapellin päällyspelti hitsattu kiinni. Onneksi tuon korjaus jää siihen että pääsen siirtämään auton 2-pilarinosturille. Toivottavasti siihen mennessä motivaatio on karttunut tarpeeksi. Moni kakku päältä kaunis, niin tämäkin. Periksi ei anneta ihan vielä, ja kesällä olisi tarkoitus ajaa. 8 Quote
Perttipee Posted January 23 Author Posted January 23 Kuskin eturenkaan takaa alaosa edistyi, jäi vielä helman etuosan korjaus tältä päivältä tekemättä. Pohjalevyn kiinnityskohdan kulma piti korjata tästäkin nurkasta. Helman kohtalo jää edelleen tuonnemmaksi, makustellaan että mitä sille sitten tapahtuu. 7 Quote
Perttipee Posted January 24 Author Posted January 24 Helman etupää kursittu kasaan, varapyöräkotelon reunasta reikä paikattu ja etusisälokasuojasta massat poistettu. On se muuten tuo massanpoistokone ihan päällikkö laite. 3 Quote
lasse haukkavuori Posted January 24 Posted January 24 Hyväähän tuo korjausjälkesi on verrattuna moniin muihin. Mainitsit massanpoistokoneen, mitäs vehjettä käytät? Quote
Perttipee Posted January 25 Author Posted January 25 (edited) No itse kun tekee, niin saa sellaista kun sattuu tulemaan🤣 Tällainen massanpoistokone sähköversiona, mulla on tähän sekä 11 mm ja 23 mm leveät sutipidikkeet olemassa, tätä on olemassa myös paineilmakoneena. Edited January 25 by Perttipee Quote
Tanhis Posted January 25 Posted January 25 Eli oletko rakentanut kombon säädettävä kierroksisesta rälläkästä ja alla olevasta kombosta. https://www.virtasenkauppa.fi/pidin-23-mm-puhdistusharjoille-pneutrend-49282 https://www.virtasenkauppa.fi/puhdistusharja-23-mm-suora-teraslanka-pneutrend-2627 Quote
Perttipee Posted January 25 Author Posted January 25 Tämä on ihan tehdaskone, Monti MBX-merkkinen. Saattaisi onnistua rakentaakin, kiinnitys adapteriin kuuskulmainen, sen joutuisi askartelemaan jotenkin. Quote
Perttipee Posted January 25 Author Posted January 25 Kynnyskotelon sisään pohjalevyn paikkoihin vetäsin happomaalit ja paikkasin kynnyskotelon etuosan palasen ruostevaurio ja samalla umpeutui jalkatilan lämpöritilä. Mallasin palaset ja ne hitsaan takaisin kun maali on kuivunut. Quote
Perttipee Posted January 25 Author Posted January 25 Aivan perinteisella ruostepensselimaalilla pohjamaalasin saumat, joista olen jo aikaisemmin rapsuttelin halkeilleet ja kuivuneet saumamassat pois, uudet laitetaan kun maali on kuivanut. 1 Quote
lasse haukkavuori Posted January 25 Posted January 25 13 hours ago, Perttipee said: No itse kun tekee, niin saa sellaista kun sattuu tulemaan🤣 Tällainen massanpoistokone sähköversiona, mulla on tähän sekä 11 mm ja 23 mm leveät sutipidikkeet olemassa, tätä on olemassa myös paineilmakoneena. lllljh ,Mulla on sama kone. On hyvä mutta nuo harjat vaan niin kalliita Quote
Perttipee Posted January 25 Author Posted January 25 No juu, mutta yllättävän paljon niillä kestää ajaa. Quote
Hanttapuli Posted January 26 Posted January 26 On 1/25/2024 at 8:13 AM, Perttipee said: No itse kun tekee, niin saa sellaista kun sattuu tulemaan🤣 Tällainen massanpoistokone sähköversiona, mulla on tähän sekä 11 mm ja 23 mm leveät sutipidikkeet olemassa, tätä on olemassa myös paineilmakoneena. Mikä tuossa on ideana, kun ei ole koko matkalta noita harjaksia vaan on tuommoset välit? Quote
Perttipee Posted January 26 Author Posted January 26 Viikon päätteeksi avatut helmakotelot hitsattu takaisin, vedetty epoksilla ja saumat tiivistetty koriakryylillä. 3 Quote
Perttipee Posted January 26 Author Posted January 26 Just now, Hanttapuli said: Mikä tuossa on ideana, kun ei ole koko matkalta noita harjaksia vaan on tuommoset välit? Veikkaisin että jäähtyy paremmin, eikä siten sulata massaa, kun silloin se vaan leviää. 1 Quote
Perttipee Posted January 26 Author Posted January 26 Väärässä paikassa olleen antennin reiän hitsailin myös umpeen, jatketaan ensiviikolla. 1 Quote
Perttipee Posted January 29 Author Posted January 29 Apumiehen puolen sisälokarin kimppuun pääsin tänään pikkuisen, vahvikekotelo ja entiset vanhan ruosteisen pellin päälle hitsatut pellit laikattu irti. Ainakin kahdesta, jos ei kolmesta palasesta pitää tämä kohta värkätä, kun täyttöputken läpiviennin ympäristö on niin mutkainen. Pikaisella koputtelulla alareuna näytti vaativan vain pientä paikkaamista, mutta mennään paikka kerrallaan, että pysyy moti yllä, eikä nuolaista ennen kuin tipahtaa 🤣 3 Quote
Perttipee Posted January 31 Author Posted January 31 Tämän päivän saldona apparin puolen etusisäsuojaan ensimmäinen paikka saatu valmiiksi, tässä kaksi ensimmäistä palasta kolmesta. 1 Quote
Perttipee Posted January 31 Author Posted January 31 (edited) Ja sitten paikka valmiina. Seuraavana aukomaan sisäsuojan alareunaa ja a-pilarin juurta, ihan jännittää kuinka paljon löytyy hapanta. Edited January 31 by Perttipee 7 Quote
Perttipee Posted February 1 Author Posted February 1 Kyllä meinas seuraavaa paikkaa aloittaessa hiipiä epätoivo kun pakkeli alkoi pöllytä alareunasta massoja putsatessa. Lopputulema ei ollut kuitenkaan niin paha kuin pelkäsin ja pikku suikaletta ja helman etupään alareunaa lukuunottamatta sain tänään valmiiksi. 6 Quote
Matti-Pekka Posted February 2 Posted February 2 Huh.huh..taas yksi sinnikkyys lippiksen ansaitseva harrastaja. iso PEUKKU. 2 Quote
Perttipee Posted February 2 Author Posted February 2 Helman etupään alareuna ja sisälokarin alareunaan suikale hitsattu sekä varapyöräkotelon kyljestä reikä ummistettu. Quote
Perttipee Posted February 2 Author Posted February 2 Eli apumiehen puolen etusuojan alunen tänään saatu hitsauksista valmiiksi ja massat poistettu koko sisäsuojan alueelta. Quote
Matti-Pekka Posted February 2 Posted February 2 Se on kyllä mielenkiintoista huomata ,kun alkaa isoa ruosteprojektia paikkomaan.. niin aluksi tuntuu ettei tässä ole mitään mihin saa varmasti uutta paikkaa kiinni, mutta kun projekti etenee huomaa olevansa aika taituri jo, ja hitsaa melkein silakan kiinni kiveen. 2 Quote
Perttipee Posted February 5 Author Posted February 5 Niin se harrastaja taas joutuu etsimään motia. Päällepäin suht hyvännäköinen nurkka pölisi lattialle kun sitä vähän kopisteli, että tähän niin väsyy🤣 1 Quote
ovaaliheppu Posted February 6 Posted February 6 Pala kerrallaan vaan pureskelet, komia tunne kun ei enää tartte hitsata 1 Quote
Perttipee Posted February 6 Author Posted February 6 Juu, näin se pitää tehdä että pysyy motivaatio🙂 Quote
Perttipee Posted February 9 Author Posted February 9 Tänään sain viimeiset paikat räpisteltyä suojien alle. Sitten olis enää jäljellä muutama isompi peltilappu 2 Quote
Perttipee Posted February 9 Author Posted February 9 Lattiat osittain tai kokonaan ja raitisilmapömpelin tötteröhässäkkä. 1 Quote
Perttipee Posted February 9 Author Posted February 9 Sekä helmat jollakin tyylillä osittain tai kokonaan. Pitää siirtyä 2-pilarinosturille ja tutkia tilanne. 1 Quote
Perttipee Posted February 12 Author Posted February 12 (edited) Kyllä ei taas paljon naurattanut🤣 Tuohon kai pitäis peltiä koittaa vääntää, saa nähdä tuleekohan tästä muuta kun sanomista. Edited February 12 by Perttipee 2 Quote
ovaaliheppu Posted February 13 Posted February 13 Yhteen kolkkiin aikanaan tein tuohon M6 pulteilla kiinnitettävän luukun vastaavan aukon paikalle, helpompi jatkossa putsaillakin Quote
Perttipee Posted February 13 Author Posted February 13 Vähän samantyyppisiä ajatuksia oli. Tänään sain reunan ehjäiltyä, sitten pääseekin kansiosaa vääntelemään, se mahtaa olla melko mielenkiintoinen homma, kun vähän joka suuntaan mutkainen pitäisi saada. 4 Quote
Perttipee Posted February 14 Author Posted February 14 Jospa se siitä muotoutuisi. Päät puuttuu vielä, ei riittänyt taidot muotoilla yhdestä palasesta, eikä kyllä olisi mahtunut yhtään pidempi siivu kanttariinkaan. 5 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.