jsu_70 Posted February 12 Share Posted February 12 Morjens! Olen täysin vasta-alkaja VW autojen kanssa. Vaikka olen autoja harrastanut reilu 30 v, niin volkkareihin aloin perehtyä vasta nyt kun ostin ´68 Karmannin. Ostin auton Usasta, johon se on myyty uutena. Autoon ei meinaa saada toimivia jarruja mitenkään. Vaikuttaa, että tuohon on asennettu EMPI etujarrukamat. Suomeen tullessa vasempaan etujarrulinjaan oli asennettu venttiili (residual valve), en tiedä miksi? Otin sen pois ja korvasin sen normaalilla jarruputkella pääsylinteriltä vas etujarruun. Ilmauksen jälkeen yhtä surkeat jarrut. Vaihdoin ATE pääsylinterin autoon, ja edelleen ilmauksen jälkeen jarrut ovat aivan onnettomat. Jarrupoljin painuu lähes lattiaan, ennen kuin jarrut ottavat. Takajarrukengät on säädetty niin lähelle kuin mahdollista. Lisäksi jarrupoljin on aivan tunnoton koko matkalta. Voisiko olla niin, että tuo 19 mm männällä oleva pääsylinterin tuottama paine ei riitä noille EMPI satuloille? Vai joku muu vika? Voiko olla niin, että polkimelta pääsylinteriin menevä tangon säätö pielessä? Service manualissa sanotaan, ettei siihen tangon säätöön pitäisi koskea, mutta onhan tuota varmaan joku ehtinyt/voinut räpeltää vuosikymmenien aikana?? Vai joku muu tekijä, joka ei nyt ainakaan itselle ole tuttu. Kuten sanoin, Volkkarit eivät tuttuja ole, niin kaikki apu otetaan ilomielin vastaan. Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted February 12 Share Posted February 12 (edited) Onko polkimessa vapaaliikettä yhtään? Jos ei, saattaa poljin kantaa mäntää, joka ei pääse sylkyssä aivan taakse, eikä täytä jarrusylinteriä, se nyt ihan ekana tulee mieleen. Vapaaliikettä pitäs polkimen päässä olla muistaakseni noin 5-7mm ennenkuin osuu mäntään ja alkaa painamaan painetta työsylkyille. Tuo liike pitäs olla siellä pääsylkkyä painavassa kohdassa noin millin. Jos tuo vapaaliike on ok ja neste kulkee normaalisti läpi ilmaamalla, katsoisin seuraavana jarruletkujen kunnon, ne joskus turpoo tukkoon, saattaa jäädä täten laahaamaan tai sitten on sisäisiä repeämiä ja pääsevät puolestaan pullistumaan hukaten polkimen liikkeestä osan, eikä jarrut tällöin liiku tarpeeks. Takajarruissa jos kengät säädetty mahdollisimman lähelle rumpua, kannattanee rummut ottaa auki ja kurkata että onko kengät kiinni männässä, vai onko käsijarru liian tiukalla jo alkuunsa ja vetää välyksen työsylinterin ja mäntien väliin, ja taas tämän tyhjän liikkeen tekemiseen häviää se jarrupääsylinterin liike. Ilman rumpujen irroitusta saman voi koittaa löysäämällä käsijarrukahvan molemmin puolin vaijerit Tuollaisia vaivoja tullut vastaan pihjaan eksyneissä autoissa aikanaan... Alla käsijarrumekanismin/takajarrujen rakenne Edited February 12 by ovaaliheppu 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted February 12 Share Posted February 12 Sanoit vaihtaneesi pääsylinterin, onko sylinteri tarkoitettu levyjarruille. Ja tosiaan mitä ovaaliheppu sanoikin, tarkista säädöt niin että käsijarruvaijerit löysälle penkkien välistä. Sitten toista säätöä pyörittämällä niin lähelle että rumpua ei käsin saa pyöritettyä, sitten muutama napsu takaisin että rumpu taas pyörii. Sitten toisto toisen säätömutterin kanssa niin että rumpu ei pyöri ja muutama napsu takaisin. Tämä molemmin puolin ja lopuksi käsijarruvaijereiden säätö. Tietty rummun irroittamalla saa vahvistettua ettei siellä ole jotain muuta pielessä. 1 Quote Link to comment
jsu_70 Posted February 12 Author Share Posted February 12 Kiitos näistä vinkeistä, pitääpä löysätä käsijarruvaijerit vielä ja tarkistaa tuo säätö. Otin CSP kautta tämän sylinterin https://www.csp-shop.com/en/wheels-brakes/master-cylinder-dual-circuit-ate-611-015-113bc-32724a.html Kuvauksen mukaan pitäisi sopia sekä levy- että rumpujarruille. Tuo polkimen vapaaliike ja tangon säätö pitänee katsoa seuraavaksi. Tai tutustua siis miten ne säädetään! Takajarrurummut olivat auki ja näytti että kengät ottaisi kyllä tasaisesti rumpuun kiinni. Mene ja tiedä ovatko nämä sitten ok vai ei? Eli onko oikeat osat tuossa takana käytetty? Quote Link to comment
Tanhis Posted February 12 Share Posted February 12 (edited) Tuossa tangon säätöohje. Ja olihan rummut paikallaan kun jarruja ilmasit. Edited February 12 by Tanhis 1 Quote Link to comment
jsu_70 Posted February 12 Author Share Posted February 12 Ilman muuta rummut oli paikallaan ilmauksen aikana!!! 🙃 Muutenhan olisi tullut "hieman" lisähommia! Tuo kuva auki olevista on otettu aiemmin. Halusin vain tarkastaa millaisessa kunnossa takajarrut ovat. Kiitos säätöohjeesta @Tanhis. pitääpä tutustua! Quote Link to comment
Tanhis Posted February 12 Share Posted February 12 6 minutes ago, jsu_70 said: Ilman muuta rummut oli paikallaan ilmauksen aikana!!! 🙃 Muutenhan olisi tullut "hieman" lisähommia! Tuo kuva auki olevista on otettu aiemmin. Halusin vain tarkastaa millaisessa kunnossa takajarrut ovat. Kiitos säätöohjeesta @Tanhis. pitääpä tutustua! Kysyin siksi kun mitään ei voi ottaa itsestäänselvyytenä kun täällä neuvoo. Jos epäilystä että onko rummut tarpeeksi lähellä niin voit myös ilmata ilman rumpuja laittamalla puristimen pyöräsylinterin päälle. 1 Quote Link to comment
jsu_70 Posted February 12 Author Share Posted February 12 11 minutes ago, Tanhis said: Kysyin siksi kun mitään ei voi ottaa itsestäänselvyytenä kun täällä neuvoo. Jos epäilystä että onko rummut tarpeeksi lähellä niin voit myös ilmata ilman rumpuja laittamalla puristimen pyöräsylinterin päälle. Yleisesti ei voi mitään ottaa itsestään selvyytenä! Neuvominen on usein haastavaa, ilman kunnon tietoja/kuvia. Ja kun toinen voi vielä selittää/ymmärtää asiat täysin eri tavalla.. siksi yritin kuvata ongelmaa siten kuin sen itse näen, ja peilaten omiin aiempiin kokemuksiin Quote Link to comment
metake Posted February 12 Share Posted February 12 Sullahan taisi olla tässä niin, että takana on 40 mm:n kengät mutta 30 mm:n rummut? 40 mm kenkä kyllä mahtuu tuohon kapeampaan rumpuun, mutta saattaa kantaa sisäreunasta, jolloin tuntuu että kengät ovat säädetty oikein mutta ovatkin aivan liian kaukana. Jos arvasin oikein, niin kannattaa harkita 40 mm rumpuja, ainakin Paruzzi ja CSP myy niitä iso-5 jaolla. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla 1 Quote Link to comment
NO H2O Posted February 12 Share Posted February 12 (edited) 4 hours ago, Tanhis said: Kysyin siksi kun mitään ei voi ottaa itsestäänselvyytenä kun täällä neuvoo. Jos epäilystä että onko rummut tarpeeksi lähellä niin voit myös ilmata ilman rumpuja laittamalla puristimen pyöräsylinterin päälle. Ilmaan kuplan etujarrut aina näin, puristimen tilalla erikoistyökalu jolla sylinteri kestää kasassa. Ilma tulee hyvin pois ja yleensä kerta riittää... Edited February 12 by NO H2O kuvan lisääminen 2 Quote Link to comment
jsu_70 Posted February 13 Author Share Posted February 13 16 hours ago, metake said: Sullahan taisi olla tässä niin, että takana on 40 mm:n kengät mutta 30 mm:n rummut? 40 mm kenkä kyllä mahtuu tuohon kapeampaan rumpuun, mutta saattaa kantaa sisäreunasta, jolloin tuntuu että kengät ovat säädetty oikein mutta ovatkin aivan liian kaukana. Jos arvasin oikein, niin kannattaa harkita 40 mm rumpuja, ainakin Paruzzi ja CSP myy niitä iso-5 jaolla. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Kengät kyllä mittasin, mutta en rumpuja. Pitääpä tarkistaa noiden mitta! Quote Link to comment
metake Posted February 13 Share Posted February 13 1 hour ago, jsu_70 said: Kengät kyllä mittasin, mutta en rumpuja. Pitääpä tarkistaa noiden mitta! Jos olen oikein ymmärtänyt, niin sulla on tällaiset vakio ns. kukkarummut takana, ja ne on aina 30 mm:lle kengälle. Tuossa autossahan on alunperin ollut 4-pulttiset rummut takana, ja ne taas on aina 40 mm:n kengille (poislukien -67). Ja ilmeisesti sulla on ylimääräinen holkki rummun navan ja mutterin välissä? CSP myy (ja Paruzzi Hyvinkäällä, Osakaupasta en ole varma) 4-pulttisen rummun tilalle suoraan sopivaa 5x205 jakoista rumpua. Ei halpa mutta toimiva: https://www.csp-shop.com/en/wheels-brakes/brake-drum-rear-with-5x205-bolt-pattern-501-615-211ag-12569a.html. Quote Link to comment
-tipi- Posted February 13 Share Posted February 13 Timmy!n jarrujen ilmauksen kanssa sai aikoinaan painia: Quote Link to comment
jsu_70 Posted February 13 Author Share Posted February 13 4 hours ago, metake said: Jos olen oikein ymmärtänyt, niin sulla on tällaiset vakio ns. kukkarummut takana, ja ne on aina 30 mm:lle kengälle. Tuossa autossahan on alunperin ollut 4-pulttiset rummut takana, ja ne taas on aina 40 mm:n kengille (poislukien -67). Ja ilmeisesti sulla on ylimääräinen holkki rummun navan ja mutterin välissä? CSP myy (ja Paruzzi Hyvinkäällä, Osakaupasta en ole varma) 4-pulttisen rummun tilalle suoraan sopivaa 5x205 jakoista rumpua. Ei halpa mutta toimiva: https://www.csp-shop.com/en/wheels-brakes/brake-drum-rear-with-5x205-bolt-pattern-501-615-211ag-12569a.html. Pitääpä tarkistaa! Kiitos vinkistä! Quote Link to comment
jsu_70 Posted February 13 Author Share Posted February 13 4 hours ago, metake said: Jos olen oikein ymmärtänyt, niin sulla on tällaiset vakio ns. kukkarummut takana, ja ne on aina 30 mm:lle kengälle. Tuossa autossahan on alunperin ollut 4-pulttiset rummut takana, ja ne taas on aina 40 mm:n kengille (poislukien -67). Ja ilmeisesti sulla on ylimääräinen holkki rummun navan ja mutterin välissä? CSP myy (ja Paruzzi Hyvinkäällä, Osakaupasta en ole varma) 4-pulttisen rummun tilalle suoraan sopivaa 5x205 jakoista rumpua. Ei halpa mutta toimiva: https://www.csp-shop.com/en/wheels-brakes/brake-drum-rear-with-5x205-bolt-pattern-501-615-211ag-12569a.html. Jos ne on tuollaiset, niin kumpi lie fiksumpi...? Vaihtaa 30 mm kengät tilalle vai uusia rummut? Tuosta holkista en nyt muista oliko siellä sellainen vai ei? Pitää tarkistaa... Quote Link to comment
metake Posted February 13 Share Posted February 13 Jos ne on tuollaiset, niin kumpi lie fiksumpi...? Vaihtaa 30 mm kengät tilalle vai uusia rummut? Tuosta holkista en nyt muista oliko siellä sellainen vai ei? Pitää tarkistaa... Pelkkä kenkien vaihto ei onnistu, pitää vaihtaa muutkin rojut tai muuten jää kengät 5 mm irti kilvistä. Jos on levyt edessä niin vahvasti suosittelen 40 mm jarruja taakse, muuten on etupyörät lukossa vähän turhan herkästi eikä auto pysähdy. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
jsu_70 Posted February 14 Author Share Posted February 14 12 hours ago, metake said: Pelkkä kenkien vaihto ei onnistu, pitää vaihtaa muutkin rojut tai muuten jää kengät 5 mm irti kilvistä. Jos on levyt edessä niin vahvasti suosittelen 40 mm jarruja taakse, muuten on etupyörät lukossa vähän turhan herkästi eikä auto pysähdy. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Mitä kaikkia "rojuja" tuolla tarkoitit, siis liittyen takajarruihin? Kunhan ehdin, niin pitää ottaa takajarrut auki ja tsekata minkä kokoiset nuo rummut olikaan.... Quote Link to comment
metake Posted February 14 Share Posted February 14 Mitä kaikkia "rojuja" tuolla tarkoitit, siis liittyen takajarruihin? Kunhan ehdin, niin pitää ottaa takajarrut auki ja tsekata minkä kokoiset nuo rummut olikaan....Jarrusylinteri + jarrukilpiLähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla 1 Quote Link to comment
Maasturi Posted February 17 Share Posted February 17 On 2/12/2024 at 3:59 PM, metake said: Sullahan taisi olla tässä niin, että takana on 40 mm:n kengät mutta 30 mm:n rummut? 40 mm kenkä kyllä mahtuu tuohon kapeampaan rumpuun, mutta saattaa kantaa sisäreunasta, jolloin tuntuu että kengät ovat säädetty oikein mutta ovatkin aivan liian kaukana. Jos arvasin oikein, niin kannattaa harkita 40 mm rumpuja, ainakin Paruzzi ja CSP myy niitä iso-5 jaolla. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla 30mm. takakenkien kanssa on käytetty yleensä 19,05 mm. sylintereitä ja 40mm. kenkien kanssa 17,46mm. sylintereitä. Quote Link to comment
jsu_70 Posted February 19 Author Share Posted February 19 Mittasin takarummut ja ne ovat myös 40 mm kooltaan. Säädin kengät vielä kertaalleen siten, että löysäsin käsijarruvaijerit täysin löysälle. Tästä ei yksin apua. Seuraavaksi mittasin tuon polkimelta sylinterille menevän tangon ja sehän oli mitaltaan ihan pielessä. Säädin tangon nyt siten, että siinä on varmaan jopa alle millin välys. Nyt muuttui poljin ihan toisenlaiseksi ja autoon löytyi jarrut! :) Pieni koeajo vahvisti tämän. Tosin sen verran liukasta oli sunnuntaina, että vaikea sanoa miten tasaisesti ottavat?? Mutta jatkan testejä kunhan kevät etenee! ISO KIITOS vielä kaikille vinkkejä jakaneille!!! :) Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted February 19 Share Posted February 19 Ottaa tovin että jarrut asettuu ja useinmiten tasapainoisuus löytyy hetken ajelun ja jarruttelujen jälkeen. Heti uusien osien vaihdon jälkeen harvemmin on ihan mintissä. Monesti saa tehdä toisen säätökiepin kun ovat hakeneet paikkansa ja sit pelaa nätisti Quote Link to comment
metake Posted February 19 Share Posted February 19 Mittasin takarummut ja ne ovat myös 40 mm kooltaan. Laitas vielä mielenkiinnon vuoksi kuva siitä jarrurummusta. Vahva epäilys että sulla on kuitenkin 30 mm:n rumpu, siinä nimittäin jarrupinnan leveys on 40 mm.. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
jsu_70 Posted February 19 Author Share Posted February 19 Tossa kuva rummusta. Onhan toki mahdollista, että on väärät kamat.. ei oo nää volkkarit itselle kovinkaan tuttuja kun ekan kanssa vasta painin :D Quote Link to comment
metake Posted February 19 Share Posted February 19 Jep, kyllä tuo on 30 mm:n rumpu. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
jsu_70 Posted February 19 Author Share Posted February 19 Liekö sitten mahdollisuus että toimii noilla kuitenkin? Nyt ei voi liukkaalla jäällä sanoa miten nuo mahtaa ottaa.. Jarrut tuohon löytyi nyt kuitenkin Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.