Jump to content

Paikkausvaahto


käfer

Recommended Posts

Guest Toheltaja

jos alumiinivanteelle vedät, niin monesti saat itte vaihtaa kumit jatkossa. Tekee sellaset soosit ja hapettumat sisäpuolelle että näyttävät rengasliikkeissä ovea kun tuon huomaavat...

Link to comment

Eivat tykkaa peltivanteen kanssa yhtaan sen enempaa kuulemma.

Mutta asiakas on aina oikeassa, eikos? :D

 

Kylla mulle on aina tyot suoritettu vaikka joskus vaahtoa on ollutkin. ystavallisesti vaan huomauttavat etta jos vaan voin valttaa jatkossa, niin ala kayta vaahtoa vaan vie vuotava kummi rengasliikkeeseen.

 

 

kaytannossa olen havainnut paikkaus "matojen" toimivan paaaljon paremmin reikien paikkaukseen. Haittapuolena tietty se etta renkaaseen pitaa sen jalkeen silti saada viela ilmaa jostain. Mukana kulkeekin rasiallinen paikkamatoja ja 12V kompura :)

 

Joskus vuotoja on renkaan ja vanteen yhtymakohdassa, hapettunut tai ruosteinen vanne ei pida ilmaa vaikka mika olisi. Vahan turhaa vaahdotella niita kun silloin pitaisi kumi ottaa pois ja poistaa ruoste tai hapettuma mekaanisesti.

 

kerran oli aika pahoin ruostunut vanteen sisakeha joka ei rapsuttelulla tullut sileaksi, rengasliike laittoi siihen jotain liiman kaltaista ainetta koko kehan mitalle ja asensi kumin. Ei vuotoja ainakaan pariin kuukauteen mita kottero oli tilapaiskumeilla parkissa... :)

 

 

 

Jan

Link to comment

Just toi iso neula ja kumimato on se mista ma puhun. Onnistuu vallan mainiosti tien paalla, kumi paikoillaan. Se tuikataan reian lapi ulkopuolelta.

Aikaa yhden reian paikkaukseen menee alle minuutti. Ensin reika karhennetaan sarjassa tulevalla piikkiraspilla. Sit kumimato koukkuun (parsinneulaan, heh) niin etta se on puoliksi lapi neulansilmasta. joissain sarjoissa on viela vulkanointiliima mukana jota sivellaan matoon.

Sit tuikataan neula matoineen paivineen reiasta lapi niin syvaan etta se madon "lenkki' on varmasti renkaan sisalla, mutta 'jalat' jaa nakyviin ulkopuolelle. Sitten vedetaan nopealla riuhtaisulla neula ulos, mato jaa paikoilleen kumiin. (Neulansilma on avoin sielta karjesta jotta kumimato paasee luiskahtamaan ulos neulasta). Homma valmis. Hifistelijat leikkaa viela kumimadon jalat pois mikka jaa renkaasta torrottamaan.

 

Jan

Link to comment
sitäpä et laita ku kumi irrallaan... eli ei onnistu tienpäällä! Ja ei suositella matalaprofiilikumeille.

Onnistuu "koiranpaskan" laitto renkaaseen paikoillaankin, mutta renkaan kunnosta ei voi tietää juurikaan mitään. Esim. ajettu tyhjänä tubeless kalvot pas2 tms. Päällepäin ei välttämättä vielä mitään kauheaa. "hienommat" kumiliikkeet laittaa liimapaikan sisältäpäin+tubeless kalvomömmöi päälle.

 

nimim. 4 vuotta alanmiehenä

Link to comment

Jep, mömmöjä sisältävä rengas on lähes aina entinen, tms. sitä ei saa enää korjattua.

 

Koiranpaskat toimivampia ns. tee-se-itse-ensin-ja-vie-vasta-sitten-ammattimiehelle-kun-ei-muu-auta- konsteja, paras on tietty vararengas ja puhjenneen toimittaminen heti korjattavaksi....

 

Nimim. "seittemän vuotta kumeja pyöritellyt"

Link to comment

Tyhjalla kumilla ei sais ajaa metriakaan. Ne ei hirveita kesta.

 

sen jalkeen voi kylla koittaa paikata 'koiranpaskalla' (hehehe) mutta jos on kumi tyhjana ajeltu niin kantsii ensi tilassa kayda hommaamassa uusi kumi. Rengasliikkeeseen asti varmasti paasee :)

 

Kylkipaikat ei oo mullakaan kestany laheskaan yhta hyvin ku kulutuspintapaikat. Ne kylkipaikatut tosin oli aika raskaassa kaytossa.

(Ylilastattua traileria ja sellasta.. krhm)

 

Jan

Link to comment
Guest Mika Raussi

Eli toi mato vois korvata vararenkaan jos on paineilmaa saatavilla?

 

Nimittäin en oo vieläkään keksiny mihin hemmettiin sitä sais vararenkaan laitettua siististi ja toimivasti. Ilmaa ois kuitenkin tarkotus tulla, niin toihan vois toimia. Tarvii muuta kun ilmaletku ja matoja mukana. Vois jättää tunkinkin kotio.

Link to comment

No mitä siihen kumiin sitten pitäisi laittaa, jos ei saa vaahtoa käyttää ja tuo kamelinpaska on ihan perseestä? Uusi kumi vaihtoon kun ajaa kerran naulaan vai? Melko kallista, sanoisin?

 

Kyllä mulla noi kamelinpaskat on kestäny sen minkä kumiki. Ilmeisesti joku fiksu ihminen kylvää nauloja starkin noutopihalle, stana.

 

Eikö tuo paikkavaahto ole vain ensiapu, eli sillä lähimmälle rengaskorjaamolle ja siellä sitten tarvittavat toimenpiteet. Ei vanne siinä ajassa miksikään mene.

Link to comment

Asiasta puheenollen - mites usein teillä kumit puhkee kun tämmösiä mietitte? Ajeletteko jossain Kalliossa hashis-neulojen peittämillä kaduilla häh?

 

Nimimerkillä vielä ei oo hajonnu ykskään kumi ajossa. Johtuu varmastikin siitä, että aina on ollut vararengas mukana. :) Pitääkin koputtaa puuta ja tarkastaa myös vararenkaan paineet kotiinpäin lähtiessä, laukeaa varmasti kaikki neljä rengasta kerralla kun tämmöisiä manaan.

Link to comment
Ei oo ikinä tarvinnu rengashommia tehä tienpäällä. Tosin eipähän oo koskaan tullut ajettua vanhoilla korpuilla.

 

Eipä ole aina renkaan iästä kiinni. Mulla meni alle vuoden vanha rengas riekaleiksi ja ei tosiaan ollu kilometrejä alla paljoa. Ensimmäinen kerta kyllä itselläkin kun tienpäällä joutui rengas töihin.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kerran oon joutunu vaihtamaan vararenkaan alle. Kävin amiksen pihassa ja arvata saattaa, että sieltä löyty ruuvi.

 

Senverran harvoin kyl uudesta kumista runko repee, että mie varmaan tyydyn matoihin ja ilmaletkuun. Voihan sitä sit ottaa vararenkaan mukaan jos jostain syystä pidemmälle reissulle lähtee.

Link to comment

Sen on elämä ja kilometrit opettaneet, että kun vararenkaat ja työkalut ovat mukana ei koskaan mitään satu.

 

Sitten sen kerran kun joudut jättämään pakin ja varapyörän pois kyydistä tilanpuutteen tms takia, niin jo katkeilee hihnat, jäätyy kaasarit, kastuu tulpat, puhkeilee renkaat jne jne jne...

 

Tosiaan pari kertaa on käyttöautosta rengas mennyt, ja juurikin em kaltaisissa tilanteissa. Vuodessa tulee ajeltua noin 50tkm, joten hyvillä renkailla mennään aina.

Link to comment

Edelleenkään ei kannata sitä vaahtoa käyttää. Sen jäljiltä rengasta on vaikea ellei jopa mahdoton paikata kunnolla. Ja kunnolla paikkaamalla tarkoitan sisäpuolelle vulkanoitavaa kudosvahvisteista paikkaa.

 

Koiranpaskoissa on se ongelma, että ajan myötä hankautuu renkaan kudosten välissä ja alkaa taas vuotamaan. Korjaamolle sillä toki pääsee, ja sen saa helposti leikattua pois oikean paikan tieltä. Ongelmaksi saattaa muodostua paineilman saanti tien päällä...

 

Eli vararengas mukana, helpoin homma tien päällä...

Link to comment
Guest Mika Raussi
Koiranpaskoissa on se ongelma, että ajan myötä hankautuu renkaan kudosten välissä ja alkaa taas vuotamaan. Korjaamolle sillä toki pääsee, ja sen saa helposti leikattua pois oikean paikan tieltä. Ongelmaksi saattaa muodostua paineilman saanti tien päällä...

No en mie ainakaan ois itse paikatulla kumilla ajamassakaan ylimäärästä. Taitaa noi kuitenkin kestää senverran pitkään, että pääsee pidemmältäkin kotiin?

Link to comment
Koiranpaskoissa on se ongelma, että ajan myötä hankautuu renkaan kudosten välissä ja alkaa taas vuotamaan. Korjaamolle sillä toki pääsee, ja sen saa helposti leikattua pois oikean paikan tieltä. Ongelmaksi saattaa muodostua paineilman saanti tien päällä...

No en mie ainakaan ois itse paikatulla kumilla ajamassakaan ylimäärästä. Taitaa noi kuitenkin kestää senverran pitkään, että pääsee pidemmältäkin kotiin?

 

Onpa nuo kestaneet useamman vuodenkin, jopa ymparivuotista ajoa...

Ja taalla tropiikin lammossa monta kuukautta. (kop kop)

 

Jan

Link to comment
Edelleenkään ei kannata sitä vaahtoa käyttää. Sen jäljiltä rengasta on vaikea ellei jopa mahdoton paikata kunnolla. Ja kunnolla paikkaamalla tarkoitan sisäpuolelle vulkanoitavaa kudosvahvisteista paikkaa.

 

 

Hyva huomio. Jos renkaan sisalle on tungettu vaahtoa ensin, ja sen jalkeen koitetaan matosella paikata, niin ei aina onnistu. Vaahto estaa kunnollisen vulkanoitumisen.

 

jan

Link to comment
Guest Mika Raussi

Joskus entisessä työpaikassa koitettiin laittaa tuota vaahtoa mikroautojen renkaisiin, kun ne vuos vanteelta harmillisen paljon. Täytyy sanoa että vituis meni sekin kokeilu. Edelleen piti rengaspaineita katella koko ajan ja raahailla kompuraa pitkin pihoja ja sit kun rupes vaihtamaan renkaita, niin sithän se perse vasta repeskin. Ei ollu hauskaa ei.

Link to comment
Onpa nuo kestaneet useamman vuodenkin, jopa ymparivuotista ajoa...

Juuri näin =)

EI kai nyt kukaan tollo luule että kyljestä tai kulutuspinnalta revennyt rengas olisi elvytettävissä jollain poppakonstilla? => uutta tilalle ja kovaa ajoa =)

Link to comment

Bugfuel: Tarkoitin sanoa että ovat kestäneet paikat ja vaahdot minullakin useammankin vuoden harrastevehkeissä! siitä tämä: "juuri näin" kommentti =)

"Naulaan ajettu ja ilmat vuotaa vanteen ja renkaan välistä" tyyppisiä vuotoja kyllä korjaa ihan menestyksekkäästi, sanovat rengasmyyjät mitä vaan!!!

Link to comment
  • 4 months later...
Guest mäksä

Minä ainaki liputan paikkausvaahdon puolesta! ja eihän siitä vaahdosta jaa ku pieni rantu vanteen ja kumin väliin..eihän se mitään uretaania oo.

monia renkaita oon sillä korjannu.

Link to comment
No mitä siihen kumiin sitten pitäisi laittaa, jos ei saa vaahtoa käyttää ja tuo kamelinpaska on ihan perseestä? Uusi kumi vaihtoon kun ajaa kerran naulaan vai? Melko kallista, sanoisin?

 

Kyllä mulla noi kamelinpaskat on kestäny sen minkä kumiki. Ilmeisesti joku fiksu ihminen kylvää nauloja starkin noutopihalle, stana.

 

Eikö tuo paikkavaahto ole vain ensiapu, eli sillä lähimmälle rengaskorjaamolle ja siellä sitten tarvittavat toimenpiteet. Ei vanne siinä ajassa miksikään mene.

 

 

Vararengas alle, ja puhjennut rengas korjattavaksi. Oikeaoppisesti se tehdään vulkanoimalla renkaaseen sisäpuolelle paikka, kudosvahvistettu sellainen.

 

Ja jos renkaaseen on ruikittu soossit sisään, niin jää kyllä paikkaamatta.

 

Noi kamelin-/koiranpaskat hankautuvat teräsvyörenkaissa helposti vuotavaan kuntoon. Sukkahousurenkaissa toimivat jees.

Link to comment

^Ja itse joskus juttelin rengasliikkeen äijän kanssa ja muistaakseni sanoi että noi kamelinpaska olisi nykyään laittomia tehdä. Saattoi myös olla että halusi vain rahastaa kunnon paikalla mutta ei se kunnonkaan paikka niin kallis ole.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...