hanski. Posted November 6, 2007 Posted November 6, 2007 kaverilla on 1302 -71 kupla...kÀvi konttorilla kysymÀssÀ tuota muutosta, olivat nauraneet pÀin naamaa, ei sellasta sinne saa laitella...  onko tuo kÀytÀnnössÀ sitten mahdollista... mistÀ sopia osia..(oli ajatellut golffista taikka polosta..) ja miten tuo katsastus ja lakipuoli pitÀisi hoitaa..?? Quote
Guest Toheltaja Posted November 6, 2007 Posted November 6, 2007 muutoskatsastuksella ollaan laiteltu. Ei koskaan kysytty mitÀÀn speksejÀ, kun on ollut asiallisesti kiinni. Quote
metake Posted November 6, 2007 Posted November 6, 2007 TÀssÀpÀ nÀmÀ ohjauslaitteiden osalta olevat muutosasiat, muutama mielenkiintoinen asia lihavoituna:  1. Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekÀ nÀihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa ohjaushÀiriön, ei saa korjata tai muuttaa hitsaamalla tai muulla niiden alkuperÀistÀ lujuutta heikentÀvÀllÀ menetelmÀllÀ.  2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyvÀksyÀ ohjausvaihteen vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan seuraavin edellytyksin:  a) autoon asennettava ohjausvaihde kuuluu autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen tai asennettava ohjausvaihde vastaa toiminnalliselta mitoitukseltaan autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen kuuluvaa ohjausvaihdetta;  b) autoon asennettava ohjausvaihde on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vÀhintÀÀn muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;  c) autoon asennettava ohjausvaihde kiinnitetÀÀn ruuviliitoksella auton korissa, runkopalkissa tai muussa riittÀvÀn lujuuden omaavassa rakenteessa olevaan alkuperÀiseen kiinnityspisteeseen taikka johonkin nÀistÀ kiinnitettyyn tÀhÀn tarkoitukseen valmistettuun kiinnikkeeseen; omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta, mahdollisista hitsauslisÀaineista sekÀ hitsaustyöstÀ on tarvittaessa esitettÀvÀ luotettava selvitys;  d) jos autoon asennettava ohjausvaihde sijaitsee alkuperÀistÀ edempÀnÀ, on ohjausakselin oltava nivelöity; kokoonpainuvaa tai nivelöityÀ ohjausakselia ei saa vaihtaa jÀykkÀÀn; ja  4. Jos auto on alunperin varustettu ohjausvaimentimella, ohjausvaimenninta ei saa poistaa.   Eli asiallisesti toteutettuna ei pitÀisi olla estettÀ ja kuten Jani totesi onhan noita tehty. 02/03 kuplassa ehkÀ suurin haaste on löytÀÀ sovelias hammastanko, jotta ohjausgeometria sÀilyisi joustoliikkeessÀ oikeanlaisena, tulisi hammastangon olla malliltaan alkuperÀisen kaltainen, eli raidetankojen kiinnityspiste keskellÀ.  Tuo 4. kohta on myös mielenkiintoinen, sen nojallahan autossa tulisi sÀilyttÀÀ ohjausvaimennin, vaikka asentaisi hammastangon... Quote
Guest Toheltaja Posted November 6, 2007 Posted November 6, 2007 noita on aika monessakin autossa ku alkaa tutkiskelemaan, noita raidetangot keskeltÀ lÀhteviÀ. Passateissa ja poloissa on niin ettÀ lÀhtee pÀÀstÀ, mutta muuten voi sopia kuplaan ihan samalla asennuspÀtkÀllÀ ku vanhemmissa passateissakin, eli tanko hitusen sivussa, mutta raidetangot lÀhtee keskeltÀ. Quote
Guest Posted November 7, 2007 Posted November 7, 2007 Mulla on passatin hammastanko tuossa mun kilpurissa. Kuva Quote
Guest Toni I Posted November 7, 2007 Posted November 7, 2007 Menee vÀhÀn OT. MistÀ löytyisi hammastanko, mistÀ lÀhtisi ohjausakseli keskeltÀ hammastankoa. Porsche 914 tais ainakin olla nÀin, mutta onko jotain yleisempÀÀ auto... Quote
Guest Kokkis Posted November 7, 2007 Posted November 7, 2007 OT: Ei oikein taida muualla olla kuin 911 ja 914:ssa, Aarniolla oli yksi tanko myynnissÀ. Sitten on noissa keskeltÀ ajettavissa kilpa-autoissa, mutta niiden osia ei Suomesta irtonaisena meinaa löytÀÀ. Formulan tanko ei usein ole aivan symmetrinen, koska rattiakseli menee kytkin- ja jarrupolkimen vÀlistÀ. Englannissakin kÀytetty formulan hammastanko maksaa helposti £100. Quote
metake Posted November 8, 2007 Posted November 8, 2007 1303:sen orggisosilla? Â Saatavuus taitaa olla huonohko ja hinnat korkeita? Quote
Guest Posted November 11, 2007 Posted November 11, 2007 mun pitÀis myös asentaa kilpuriin hammastanko ohjaus,mikÀli se on todistetusti parempi kuin orkkis 1302:sen (nopeampi,tarkempi).ei viittis alkaa sotkeen mitÀÀn escon nopeaa ohjausta volsuun,missÀ on myös navan etu puolella raidetankojen kiinnitys,joten olisko saksalaisia vaihtoehtoja? Quote
metake Posted November 11, 2007 Posted November 11, 2007 olisko saksalaisia vaihtoehtoja?  KyllÀ mun viimeksi omistama escort oli ihan made in Germany :D Quote
Guest scat Posted November 19, 2007 Posted November 19, 2007 Mulla on passatin hammastanko tuossa mun kilpurissa.Kuva  Saako tÀhÀn tankoon vielÀ jostain nopeaa vÀlitystÀ? Quote
Guest Hannu Mattila Posted November 20, 2007 Posted November 20, 2007 Mulla on passatin hammastanko tuossa mun kilpurissa.Kuva  Saako tÀhÀn tankoon vielÀ jostain nopeaa vÀlitystÀ? http://www.sorvaamokarpiola.fi/ Tuolla tekivÀt mulle FX Corollaan nopeamman ohjausvÀlityksen tehostettuun hammastankoon, kun niitÀ ei saanu valmiina mistÀÀn. Joten arvelisin tuonkin onnistuvan. Muistaakseni oli ihan kohtuuhintainenkin.. Quote
Mika Heikola Posted November 20, 2007 Posted November 20, 2007 911 possun kÀytetty hammastanko löytyy. 80 euroa. Ei ole uusi eikÀ kunnostettu. SiitÀ lÀhtee ohjausakseli keskeltÀ eikÀ vakionakaan ole mahdottoman hidas  0400-911356. Quote
Guest 175710 Posted December 6, 2007 Posted December 6, 2007 kaverilla on 1302 -71 kupla...kÀvi konttorilla kysymÀssÀ tuota muutosta, olivat nauraneet pÀin naamaa, ei sellasta sinne saa laitella... onko tuo kÀytÀnnössÀ sitten mahdollista... mistÀ sopia osia..(oli ajatellut golffista taikka polosta..) ja miten tuo katsastus ja lakipuoli pitÀisi hoitaa..??   1302-1303> 1302s-1303s Malleihin kÀy suoraan passatin 1974 vai 1975> eteenpÀin oleva hammastanko 80 luvulla kÀytettiin nÀitÀ paljon vÀliluokan VW:ssÀ voi olla saatavuus 2000 luvulla heikkoa? 1302-1302s piti jotain muutoksia tehdÀ,on aika mennyt ei kaikkia muista,sorry tÀmÀ hammastanko on mallia BOLT ON/helppo asentaa Quote
metake Posted December 6, 2007 Posted December 6, 2007 1302-1303> 1302s-1303s Malleihin kÀy suoraan passatin 1974 vai 1975> eteenpÀin oleva hammastanko 80 luvulla kÀytettiin nÀitÀ paljon vÀliluokan VW:ssÀ voi olla saatavuus 2000 luvulla heikkoa?  tÀmÀ hammastanko on mallia BOLT ON/helppo asentaa  TÀstÀ kiinnostais saada lisÀtietoa.  - missÀ vuosimalleissa tuo kÀypÀnen hammastanko on? -75 eteenpÀin, mutta kuinka pitkÀlle?  - sopiiko tÀÀ suoraan kuplan simpukan/apusimpukan kiinnikkeisiin, vai pitÀÀkö tÀlle rakentaa kiinnikkeet?  - ohjauksen nivelakseli lienee pitÀÀ vaihtaa hammastangollisen kuplan nivelakseliin?  - onko raidetangot ja raidetangon pÀÀt suoraan sopivat, vai pitÀÀkö niitÀ muokata? Quote
Guest eemeli Posted December 6, 2007 Posted December 6, 2007 Hep!  Mites tuon hammastanko-ohjauksen sovitettavuus 1300 peruskuplaan?  Mahdoton/hankala/työlÀs/tlkuttoman kallis?  Paljonkohan tuosta nykyjÀÀn tulkitaan prosentteja?  -eemeli- Quote
Guest 175710 Posted December 6, 2007 Posted December 6, 2007 Hep! Mites tuon hammastanko-ohjauksen sovitettavuus 1300 peruskuplaan?  Mahdoton/hankala/työlÀs/tlkuttoman kallis?  Paljonkohan tuosta nykyjÀÀn tulkitaan prosentteja?  -eemeli-   moi !  En ole kyllÀ nÀhnyt missÀÀn perus VW:ssÀ hammastanko-ohjausta.  1302-1303, ja S malleissa kyllÀ  sanoisin ettÀ mahdoton , hankala ym,ym/kannattaako  Toden nÀköisesti ei tule prosentteja ja katsastus mies pitÀÀ asiallisesti laitetusta muutoksista,helpottaa katsastusta. Quote
JaniM Posted December 6, 2007 Posted December 6, 2007 TehtÀvissÀ kyllÀ hammasohjaus ja ei ole aivan tajuton homma. Tuu Eemeli kÀymÀÀn pajalla niin nÀÀt miten istuu. Mulla notsiin menossa Golf II tanko, 02/03 kuplan nivel ja rattiakseli. Loppu sit onkin mittailua ja sovittelua. Yks mikÀ saatta ahistaa on tankki ja ahistaa todennÀköisesti. Quote
Guest 175710 Posted December 8, 2007 Posted December 8, 2007 TehtÀvissÀ kyllÀ hammasohjaus ja ei ole aivan tajuton homma.Tuu Eemeli kÀymÀÀn pajalla niin nÀÀt miten istuu. Mulla notsiin menossa Golf II tanko, 02/03 kuplan nivel ja rattiakseli. Loppu sit onkin mittailua ja sovittelua. Yks mikÀ saatta ahistaa on tankki ja ahistaa todennÀköisesti.   Tuodaanko katsastettu 1200,1300,1500 VW,niin laitatko hammastanko-ohjauksen siihen janiM kun tehtÀvissÀ kyllÀ/katsastat sen vielÀ,ettÀ rekisteriottseen tulee merkintÀ muutoksesta?  3 tyyppi ihan eri asia,hammastangon osalta,kun type 1,1200,1300 ja 1500 VW:t Quote
JaniM Posted December 8, 2007 Posted December 8, 2007 Kuin niin? Samat tilat siellÀ tankin alla on ja samanlainen simpukka kummassaki. Etuakseli eri ja runkopalkki pikkasen erilainen. Ja miksei sais katsastettua? No tuo vaan ku hinnasta sovitaan. Quote
Guest 175710 Posted December 8, 2007 Posted December 8, 2007 selittelijÀt ja tekijÀt on kaksi eri asiaa/kumpaankohan sinÀ kuulut?    tuntuu olevan vastaus kaikkiin VW:hen liittyviin muutoksiin Quote
JaniM Posted December 8, 2007 Posted December 8, 2007 Kerron sen minkÀ tiedÀn tai miten tekisin. Asian voi tehdÀ monella tavalla. Keskustelulla voi sit löytyÀ parempi ratkaisu asiaan. Ei pidÀ heti luovuttaa, ku ei se mee suoraa pulttaamalla kiinni. SitÀhÀn se harrastaminen on mielestÀni, et etsitÀÀn erilaisia ratkaisuja ja toteutuksia.  Ja sinÀkin voit nyt antaa tietosi tuonne moottorin rakenteluun, kun sulla siitÀ on enemmÀn kokemusta kerran. Ei sitÀ tietoa tarvi pantata, sitÀ voi vaikka joku muukin tarvita.  Toiset tekee mitÀ osaa ja toiset mitÀ haluaa. Quote
Guest 175710 Posted December 8, 2007 Posted December 8, 2007 Kerron sen minkÀ tiedÀn tai miten tekisin. Asian voi tehdÀ monella tavalla.Keskustelulla voi sit löytyÀ parempi ratkaisu asiaan. Ei pidÀ heti luovuttaa, ku ei se mee suoraa pulttaamalla kiinni. SitÀhÀn se harrastaminen on mielestÀni, et etsitÀÀn erilaisia ratkaisuja ja toteutuksia.  Ja sinÀkin voit nyt antaa tietosi tuonne moottorin rakenteluun, kun sulla siitÀ on enemmÀn kokemusta kerran. Ei sitÀ tietoa tarvi pantata, sitÀ voi vaikka joku muukin tarvita.  Toiset tekee mitÀ osaa ja toiset mitÀ haluaa.  kysymys(eemeli) oli 1200,1300,1500, hammastanko-ohjauksesta.  Rakenna ajankuluksi yksi sellainen(hammastanko-ohjaus),tulen katsomaan ratkaisua kuinka toimii vai toimiiko vain ajatuksissa. Quote
seppo mÀntykivi Posted December 8, 2007 Posted December 8, 2007 Paljonkohan tuosta nykyjÀÀn tulkitaan prosentteja?  Ohjauksen osista ei mene prosentteja. Quote
JaniM Posted December 8, 2007 Posted December 8, 2007 Kerron sen minkÀ tiedÀn tai miten tekisin. Asian voi tehdÀ monella tavalla.Keskustelulla voi sit löytyÀ parempi ratkaisu asiaan. Ei pidÀ heti luovuttaa, ku ei se mee suoraa pulttaamalla kiinni. SitÀhÀn se harrastaminen on mielestÀni, et etsitÀÀn erilaisia ratkaisuja ja toteutuksia.  Ja sinÀkin voit nyt antaa tietosi tuonne moottorin rakenteluun, kun sulla siitÀ on enemmÀn kokemusta kerran. Ei sitÀ tietoa tarvi pantata, sitÀ voi vaikka joku muukin tarvita.  Toiset tekee mitÀ osaa ja toiset mitÀ haluaa.  kysymys(eemeli) oli 1200,1300,1500, hammastanko-ohjauksesta.  Rakenna ajankuluksi yksi sellainen(hammastanko-ohjaus),tulen katsomaan ratkaisua kuinka toimii vai toimiiko vain ajatuksissa.  Eiks tÀÀ jo ala riittÀÀ? Luulenpa vaan et Eemeli osaa itsekki sen rakentaa. Oma on jo rakennettu rattiakselia vaille valmis. Et se siitÀ selittelystÀ. Quote
mite^ Posted December 8, 2007 Posted December 8, 2007 Kuulostaa ehkÀ oudolta/mahdottomalta. Itse rakennan kuplan kolffin tolpilla ja hammastangolla. Tosin auto tulee jm kÀyttöön. Quote
Guest eemeli Posted December 10, 2007 Posted December 10, 2007 Hep.  KysymyksiÀ viisaammille:  * pitÀÀkö raidetankojen lÀhteÀ keskeltÀ? MikÀ kaikki menee pieleen jos ei lÀhde?  * voiko alkuperÀsen rattiakselin kabiiniin menevÀn puoliskon sÀÀstÀÀ / mikÀ tilalle? Jos tuohon tulee nivelet vÀliin, niin tartteeko olla sitÀ kasaan painuvaa osaa vÀlissÀ?  * Hammastangon kiinnitys pystypeltiin (rintapelti/tulipelti tms) tuleepi vissiin hassuun kulmaan raidetangot?  * Millaset raidetangon pÀÀt pitÀÀ olla jotta joustojen mukaan toimivat oikein?  -eemeli- Quote
jens74 Posted December 10, 2007 Posted December 10, 2007 sakemanneilta valmis sarja: http://www.classic-centrum.de/Kaefer_Lenkung_1.htm Quote
Ketsa Posted December 10, 2007 Posted December 10, 2007 * pitÀÀkö raidetankojen lÀhteÀ keskeltÀ? MikÀ kaikki menee pieleen jos ei lÀhde? Ei, mutta tarkemman ohjauksen saa pitkillÀ raidetangoilla (ohjaa vÀhemmÀn joustoliikkeessÀ).  * voiko alkuperÀsen rattiakselin kabiiniin menevÀn puoliskon sÀÀstÀÀ / mikÀ tilalle? Jos tuohon tulee nivelet vÀliin, niin tartteeko olla sitÀ kasaan painuvaa osaa vÀlissÀ? Voi. Jos tekemisen kohde on pystylamppu, niin siinÀ tapauksessa kannattaa varmasti lÀhteÀ hyödyntÀmÀÀn möhkön kaksoisnivellettyÀ ohjausakselistoa (ulkonÀkö ei kÀrsi).  * Hammastangon kiinnitys pystypeltiin (rintapelti/tulipelti tms) tuleepi vissiin hassuun kulmaan raidetangot? Hammastangon saaminen riittÀvÀn alas oli suurin haaste minulle omissa rakennelmissa.  * Millaset raidetangon pÀÀt pitÀÀ olla jotta joustojen mukaan toimivat oikein? Kysymys on hölmö tai ymmÀrrÀn sen vÀÀrin... RiittÀvÀn vapaa liike, joustoliikkeen ÀÀripÀÀstÀ ÀÀripÀÀhÀn. Quote
Guest eemeli Posted December 11, 2007 Posted December 11, 2007 No niin...  Miten sait hammastangon riittÀvÀn alas? Runkopalkin pÀÀstÀ ei vissiin kovin paljoa kehtaa sipasta pois =)  Tuleeko toi saksalaisviritys kiinni etukseliin kenties, kun kuva on justiin vÀÀrÀstÀ kulmasta eikÀ nÀÀ kiinnityskohtaa kunnolla?  Raidetangon pÀistÀ lÀhinnÀ kiinnostaa se, ettÀ onko niitÀ olemassa kovinkin erilaisia eri tyyppisille ohjausgeometrioille esim. liikesuuntien suhteen? (kysymys oli hölmö, myönnetÀÀn...=)  Pystyykö useimmat hammastangot laittamaan tuollain sivuun keskilinjasta jotaa saa pitkÀt tangot keskeltÀ, vaikka oisi olleet alun perin pÀistÀ?  -eemeli- Quote
Ketsa Posted December 11, 2007 Posted December 11, 2007 Miten sait hammastangon riittÀvÀn alas? Runkopalkin pÀÀstÀ ei vissiin kovin paljoa kehtaa sipasta pois =)  Hammastanko vaihtui sellaiseksi johon sai raidetangot keskelle kiinni + hiukan koloa runkotunnelin pÀÀlle. JÀi silti pumpsteeringiÀ ominaisuudeksi. Quote
Guest eemeli Posted December 12, 2007 Posted December 12, 2007 Kas.  MinkÀ verran tuo hyppyohjaus on kuplan vakiopalikoilla ominaisuus? Raidetangot ko lÀhtee toiselta laidalta niin ei se voi tÀydellisen hyvÀ vissiin olla alunperinkÀÀn?  (viritys onnistuu, jos mikÀÀn yksittÀinen ominaisuus ei huonone enempÀÀ kuin 15% => jos alunperÀset ohjausgeometrian kummallisuudet laimenevat liikaa, niin virityshÀn siis epÀonnistuu)  Toisaalta raidetankoja on hankalaa laittaa alemmas ku runkotunnelin ylÀreunan korkeudelle, jos saranoituvat sisÀpÀistÀÀn keskelle vierekkÀin ja tunnelia ei loveta.  Jos vetasee siivun pois/kolon tunnelin pÀÀlle, niin mitÀ jÀykisteitÀ tarttee tilalle ja saako vielÀ katulaillisen?   -eemeli- Quote
Lasse Posted December 12, 2007 Posted December 12, 2007 Siis jos jollakulla on epÀilyksiÀ, etteikö hammastankoa saa katsastettua esim. kolmostyyppiin, niin kertoo sitten heti tÀssÀ ja nyt ne faktat ettÀ miksi ei.  Ton pystyy rakentamaan ainakin kolmostyyppiin ihan bolt-on hommana niiltÀ osin kuin laki vaatii. EIkÀ ole kovin kummonen operaatio.  Normikuplaankin menee esim. kakkoskolffin tanko ihan ok ilman mitÀÀn pumpsteerejÀ sun muita. Perssonkeuloista ei tiiÀ.  Jos joku haluaa, niin voin pitÀÀ Kangasalla luennon aiheesta prototyypin kanssa. Ostava asiakas tietenkin ohittaa luennonpidon. TÀstÀ ei kuitenkaan liene kovin suurta haittaa, koska aika hiljasta on tuolla kaupparintamalla. Quote
Paadre Posted November 20, 2012 Posted November 20, 2012 Lainataas jeesuksen (ei kun Hanskin) vanhaa aihetta, sopii vaan niin tÀydellisesti omaan suunnitelmaan joten tÀstÀ on mielestÀni hyvÀ jatkaa.  Oma kuplani on vm. -72, 1302S ja hammastanko pitÀisi jÀrkevillÀ kustannuksilla saada asennettua. Alkaa nimittÀin sieppaamaan toi elokuvaohjaus...  Olisiko arvon raadilla tuoreempia neuvoja kuin em. ja onko tuosta Passatin hammastangosta sen enempÀÀ kokemuksia? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.