Guest fgronlun Posted January 6, 2012 Posted January 6, 2012 Tulipa tehtyä pientä kokeilua palotilan muotoilulla. Tavote oli vaan saada kokeiltua miten ahtaampi palotila vaikuttaa kanavan virtaukseen. Pientä eroa tuli alanostoille mutta maksimi virtaus pysy kuitenkin samana. Kansien virtauskin alkaa olemaan ihan ok tasolla. Pitää vielä kaivaa kaava jolla sais laskettua erin nostojen virtauspotentiaalin. Yksi peukalo sääntö on tiedossa että 0.500" nostolla pitäis venttiilin virtauspotentiaali olla noin 80-90cfm venttiilin pintala neliö tuuma kohden. Omien laskelmien mukaan antaa kansi lukemaksi 88cfm joten hirveen paljo ei enää tuolla 42 venalla ole haettavissa.. Toisaalta kuplan boxeri ei ole fyysiseltä kooltaan hirveen optimaalinen tehdä konetta joka antais hyvän tehollisen max tehon yli 7800rpm. Pakosarjan minimi pituus tulee vastaan.. Pari fotoa muovailuvaha leikeistä Tässä virtaus käppyrä mitattuna 28" alipaineella Sininen käppyrä on täytetyllä palotilalla sekä muovailu vahalla muokatulla imukanavalla Punainen on muovailuvahalla tehty imukanava mutta ilman palotilan täyttöä Keltainen on sitten imukanava tehtynä ilman kanava täyttöä mutta liian korkeilla virtaus nopeuksilla Tulipa saatua viimeiset palikat imureiden kierrosluku ohjausta varten. Ensiviikon perjantaihin sitten pitää enää asentaa pyörät penkin alle että saa sen liikuteltavaksi. Mukaan mahtuu vielä jokunen jos jotakuta kiinnostaa. Oma kansi vaan mukaan ja siihen kuuluvat venat sekä sylinteri. Quote
Guest fgronlun Posted January 7, 2012 Posted January 7, 2012 Vihdoin ja viimein tuli tehtyä kauan kaivattu talli siivous. Tulipa samalla tehtyä viimeiset hifistelyt penkille. Velipoika työskentelee rakennus alalla joten hänellä sattu olemaan sopivaa liima laminaattia jolla sai feikattua pois raaka lastulevy reunat. Samalla tuli asennettua pyörät alle joten nytte on jopa tämä pakaste arkun kokoinen laatikko siirrettävissä. Kuten varmaan aikasemmin tullu mainittua niin jos tämän nytte rakentais niin tekisin tuosta puolta pienemmän. Mutta ainahan eka versio on jonkun sortin harjotus kappale Säätö releetkin sai oman jähdytys levyn ja enää on vaan johtojen veto jälkellä ja sopivan säätövastuksen osto Tässä onkin jo läjä kansia jotka odottaa ensi perjantain virtaus happeninkiä. Quote
wp Posted January 8, 2012 Posted January 8, 2012 Tuollaisen taulukon löysin vanhasta SuperFlow 110- manuaalista: testipaineella 28" pot.virtaus per venttiilin neliötuuma: Hemi- intake, all exhaust valves: L/D CFM/sq.inch (L/D=Lift/Diameter) 0.05 22.8 0.10 45.6 0.15 68.6 0.20 91.8 0.25 98.0 0.30 101 Wedge- intake valves 0.05 22.8 0.10 45.6 0.15 68.6 0.20 78.5 0.25 84.0 0.30 87.4 Edit: aika maltillisia nuo manuaalin painoajankohdan (15.7.1977) arviot tuosta virtauspotentiaalista, nykypäivän taso on "kipenen" korkeampi. Quote
wp Posted January 8, 2012 Posted January 8, 2012 L/D Imuvirtaus CFM/sq.in Pakovirtaus 0.05=2mm 45.2 24.17 41.9 0.10=4mm 86.2 46.1 77.7 0.15=6mm 118.1 63.16 102.3 0.20=8mm 144.9 77.49 122.4 0.25=10mm 169.0 90.38 138.1 0.30=12mm 188.2 100.64 150.3 0.35=14mm 199.5 106.69 157.4 0.40=16mm 206.6 110.48 161.7 Imuventtiili 40mm, pako 35.5mm. Varsi ?? 8mm jolla CFM/sq.in laskettu (1.870 neliötuumaa varsi vähennettynä) Pakoventttiilin arvoa CFM/sq.in ei laskettu koska L/D ei käytetty mittauspisteinä Mittaustulokset 28" testipaineelle muutettuna näistä kansista: http://cal-look.no/lounge/index.php/top ... l#msg50396 Aiempi SuperFlown manuaalin taulukko näyttäisi olevan aika konservatiivinen noiden kansien tuloksiin nähden, täytyy toki muistaa että jokainen virtauspenkki ja sen kalibrointi on yksilöllinen. Sen johdosta eri penkkien lukemia ei välttämättä voi verrata keskenään. Noiden kansien kohdalla ei numeroiden voi sanoa olevan pelkää ilmaa :) 1603cc moottori tuotti dynossa noin 120hv/litra, joka vastaa melko tarkoin kansivirtausta 80%:lla imuventtiilin maksiminostosta. FK45, 1.5 keinuvipu x 0.8 = n. 12mm nousulla: 188CFM x 0.598 x syl.luku x 0.43hv = 193.4hv. 0.598 on muunnoskerroin 10" tuuman testipaineelle, SF:n kaavan mukaan 0.43hv / CFM kansivirtausta @ 10" Quote
Guest fgronlun Posted January 8, 2012 Posted January 8, 2012 L/D Imuvirtaus CFM/sq.in Pakovirtaus 0.05=2mm 45.2 24.17 41.9 0.10=4mm 86.2 46.1 77.7 0.15=6mm 118.1 63.16 102.3 0.20=8mm 144.9 77.49 122.4 0.25=10mm 169.0 90.38 138.1 0.30=12mm 188.2 100.64 150.3 0.35=14mm 199.5 106.69 157.4 0.40=16mm 206.6 110.48 161.7 Imuventtiili 40mm, pako 35.5mm. Varsi ?? 8mm jolla CFM/sq.in laskettu (1.870 neliötuumaa varsi vähennettynä) Pakoventttiilin arvoa CFM/sq.in ei laskettu koska L/D ei käytetty mittauspisteinä Mittaustulokset 28" testipaineelle muutettuna näistä kansista: http://cal-look.no/lounge/index.php/top ... l#msg50396 Aiempi SuperFlown manuaalin taulukko näyttäisi olevan aika konservatiivinen noiden kansien tuloksiin nähden, täytyy toki muistaa että jokainen virtauspenkki ja sen kalibrointi on yksilöllinen. Sen johdosta eri penkkien lukemia ei välttämättä voi verrata keskenään. Noiden kansien kohdalla ei numeroiden voi sanoa olevan pelkää ilmaa :) 1603cc moottori tuotti dynossa noin 120hv/litra, joka vastaa melko tarkoin kansivirtausta 80%:lla imuventtiilin maksiminostosta. FK45, 1.5 keinuvipu x 0.8 = n. 12mm nousulla: 188CFM x 0.598 x syl.luku x 0.43hv = 193.4hv. 0.598 on muunnoskerroin 10" tuuman testipaineelle, SF:n kaavan mukaan 0.43hv / CFM kansivirtausta @ 10" Kiitos näistä. Pitääpä lyödä exceliin ja laskea läpi. Tuo penkkien välinen ero sama ongelma kuten jarrupenkeissä. Jotkut näyttää liikaa ja toiset liian vähä. Minulla oli lainassa tämmöset kalibrointi levyt joilla ainaki ruotti foorumin pojat ovat kalibroineet omat virtaus penkkinsä. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... l%C3%B6des Satuin löytään kommentin että yksi noista oli eka kalibroinu oman penkin näyttään samaa ku perssonin penkki ja sitten jälkeenpäin kokeillu tämän saman sarjan levyjä oli saanu hyvin samat tulokset. Ainut ongelma joka minulla on vielä jälkellä on saada 270 ja 394cfm levyt näyttään stabiilia virtausta. Tällä hetkellä minulla on pientä huojuntaa +-2 cfm joka varmaankin johtyy jonkun sortin turbulenssista. Syy tuohon voi olla lastulevy reuna joka on lähellä mittaputken sisäänmeno reikää.. Tuo perssonin kone minulla on ollu monesti mallina ja jopa käyttäny joskus sitä pohjana joihinkin laskelmiin. Kuinka paljon olet mittaillu tuota imukanavan virtausnopeutta eri kohdista kanavaa? Mietin perssoni antoi suht korkean virtaus nopeuden laipan kohdalle. Pipemax antaa hyväksi nopeudeksi ~240fps ja perssoni oli mitannu omasta 294fps. Vai olisiko perssoni siirtäny ahtaimpaa kohtaa ylemmäksi eikä olisikaan seetin kohdalla? Nuo superflowt mitä olen kokeillu penkissä niin olen yrittäny jumpata virtausnopeudet sillain että laipassa olis 240fps keskellä kanavaa 260fps ja seetin kohdalla 300-330fps. Mutta kanavassa on jotain ihme pyörteilyä jota en vielä ole saanu paikallistettua. Hirveesti ei uskalla alkaa kaivertaankaan että ei tule jotain mokaa ;) Quote
wp Posted January 9, 2012 Posted January 9, 2012 Kuinka suuri on käyttämäsi mittausputken halkaisija? Kuinka suurella porauksella olet noita kalibrointilevyjä yrittänyt käyttää? Liian suuri kalibrointilevy vs. mittaussylinterin halkaisija voi aiheuttaa heilahtelua mittauksessa. Lisäksi tuossa mittausputkikuvassa näkyy reiästä lastulevyä?? aika lähellä virtausyksikön suuta. Pienemmällä kalibrointilevyllä virtausnopeus ulos putkesta on matalampi ja ilma ei "lyö vasten" niin voimakkaasti osuessaan lastulevyyn. Omassa penkissä mittaustulos muuttuu heti jos laitan kämmenen orifice-levyn (SF110- kopio lämpötilakompensoinnilla) yläpuolelle, syynä muuttuva vastapaine. Sama tilanne syntyy jos olen valinnut liian pienen orifice- levyn testattavalle virtausalueelle, oltaessa pois ihannealueelta vastapaine yli mittalevyn kasvaa ja puhaltimet tekevät enemmän työtä virtausvastuksen voittamiseksi. Pitot- penkissä myös sisään menevän ilman laadulla on merkitystä, mittausyksikön edessä käytetään usein ns. virtauksen suoristajia, esim. "hunajakenno"- rakennetta. Kuten itsekin epäilit, tuo mittaputken reiästä kurkisteleva lastulevy on ehkä todennäköisin häiriön aiheuttaja. Pitot- putket virtausnopeuden mittauksiin löytyy ja pääasiassa käytän niitä juuri kanavien paikallisten nopeuksien mittauksiin. Volkkarin vakiokannen osalta olen samoilla linjoilla perssonin kanssa, nopeus laipassa saa olla noinkin korkea, SF on jo sitten hieman eri juttu koska ahtain kohta osuu juuri ennen venttiilinohjaria kanavan suoralle osalle. Vakiotyyppisessä kannessa imusarja toimii osittain "kanavana" muodostaen osan SSR:stä (short side radius). Omaa ikuisuusprojektia (SF1- kannet) en ole ehtinyt aloittaa jotta pääsisi tarkemmin pähkäilemään niiden kanavan kokoa ja virtausnopeuksia. Pitäisi olla ensin joku visio moottorin tilavuudesta, tällä hetkellä ei hajuakaan Quote
Guest fgronlun Posted January 9, 2012 Posted January 9, 2012 Kuinka suuri on käyttämäsi mittausputken halkaisija? Kuinka suurella porauksella olet noita kalibrointilevyjä yrittänyt käyttää? Liian suuri kalibrointilevy vs. mittaussylinterin halkaisija voi aiheuttaa heilahtelua mittauksessa. Lisäksi tuossa mittausputkikuvassa näkyy reiästä lastulevyä?? aika lähellä virtausyksikön suuta. Pienemmällä kalibrointilevyllä virtausnopeus ulos putkesta on matalampi ja ilma ei "lyö vasten" niin voimakkaasti osuessaan lastulevyyn. Omassa penkissä mittaustulos muuttuu heti jos laitan kämmenen orifice-levyn (SF110- kopio lämpötilakompensoinnilla) yläpuolelle, syynä muuttuva vastapaine. Sama tilanne syntyy jos olen valinnut liian pienen orifice- levyn testattavalle virtausalueelle, oltaessa pois ihannealueelta vastapaine yli mittalevyn kasvaa ja puhaltimet tekevät enemmän työtä virtausvastuksen voittamiseksi. Pitot- penkissä myös sisään menevän ilman laadulla on merkitystä, mittausyksikön edessä käytetään usein ns. virtauksen suoristajia, esim. "hunajakenno"- rakennetta. Kuten itsekin epäilit, tuo mittaputken reiästä kurkisteleva lastulevy on ehkä todennäköisin häiriön aiheuttaja. Pitot- putket virtausnopeuden mittauksiin löytyy ja pääasiassa käytän niitä juuri kanavien paikallisten nopeuksien mittauksiin. Volkkarin vakiokannen osalta olen samoilla linjoilla perssonin kanssa, nopeus laipassa saa olla noinkin korkea, SF on jo sitten hieman eri juttu koska ahtain kohta osuu juuri ennen venttiilinohjaria kanavan suoralle osalle. Vakiotyyppisessä kannessa imusarja toimii osittain "kanavana" muodostaen osan SSR:stä (short side radius). Omaa ikuisuusprojektia (SF1- kannet) en ole ehtinyt aloittaa jotta pääsisi tarkemmin pähkäilemään niiden kanavan kokoa ja virtausnopeuksia. Pitäisi olla ensin joku visio moottorin tilavuudesta, tällä hetkellä ei hajuakaan Minulla on 4" viemäriputki jonka läpi mittaan noita kalibrointi levyjä. Tuosta putken läpi näkyvästä seinästä niin siinä on putken päästä tuohon seinään muistaakseni 40 tai 50cm. Joten suht pitkä matka. Sitten taas Putken toinen pää siis imupää putkesta on vaan noin 8 tai 10cm päässä kammion seinämästä. Yksi jota meinaan kokeilla on saada pois nuo reunat pukten sisään menon ympäriltä. Viimeinen on sitten joko lyhentää itse putkea tai tehdä vaakatason väliseinämä.. Tässä paintissa tehty kuva miltä penkki näyttää sisältäpäin. Quote
Guest fgronlun Posted January 11, 2012 Posted January 11, 2012 Nytte on sitten kokeiltu kierrosluku ohjausta ja tähän saakka ainakin toiminu hyvin. Imuriteho riittää 30" 270cfm ja 396cfm saa mitattua 20". Tuohon korkeen virtauksen pyörteilyyn pitää sitten paneutua myöhemmin ku alkaa kairaus taito olla sen verran että tulee kairailtua +300cfm. Ja kuplan vakio kannenkaa saakin sitten harjotella vähäsen aikaa. Ylihuomisen virtauspäivää varten tulikin jo valmiiksi printattua hienot paprut jotta ei tartte enää pahvipalasten nurkkiin kirjotella. Tulevia läpikairauksien korjailuakin tuli harjoteltua. Tuli luvattua yrittää korjata läpi kairattua kantta joka oli haljennu uudestaan. Yritin olla tarkka ja kaivaa halkeaman kunnolla auki jotta ei sauman alle jäisi halkeamaa. Aikaa näyttääkin kuinka tuo kestää. Materiaalikin tuli jätettyä entistä saumaa enemmän.. Quote
wp Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 Ja nyt korjausvinkkiä jousenpohjan pesän korjaukseen: Tee tarkoin pesän pohjalle sopiva "rikka" riittävän paksusta, hyvin hitsattavasta alumiinista. Halkaisija sellainen että se mielellään lukittuu itsestään pesään naputtelemalla ja hitsaa korjattava kohta kanavan sisäpuolelta. Katkaise alumiinirengas esim. poraamalla korjauskohdan molemmin puolin ja viimeistele jousen pesä. Jätä imukanavan pahka riittävän isoksi ja käytä jatkossa teräksisiä jousenaluslevyjä. Quote
Guest fgronlun Posted January 14, 2012 Posted January 14, 2012 Virtauspenkin vihkiäiset takanapäin ja hauskaa oli. Leikki ja visiointi jatku aina pikku tunneille saakka. Kiitos lummelle vielä "metsku" pullosta. Kansia tuli virtautettua noin kymmenisen kappaletta ja max virtaukset oli 120-220cfm@28 välillä. Mielenkiintonen oli nähdä eri versioita samanlaisista kansista ja niiden virtaus potentiaalia. Mielenkiintoinen mittaus oli verrata virtauspenkin tuloksia jo penkitettyyn moottoriin. Positiivista oli huomata että Pipemax ohjelman laskuri antoi hyvin linjassa olevat hepat virtauspenkin sekä dynon välillä. Tässä kuva kansiläjästä. Tässä vakio 1600 kansi ilman täyte hitsausta. Virtaus nopeuksia ei tullu kirjattua ylös mutta ei ole ihan parhaasta päästä. Sen verran hauskaa oli että tämä pitää otta joskus taas uusiksi! Quote
-Puide- Posted January 15, 2012 Posted January 15, 2012 Kiitos Fredde kekkereista oli joo hauskaa... Oli kyllä eka kerta kun "tallikierrokselta" tuun kotiin vasta n.04.30... =D -Puide- Quote
Hebster52 Posted January 15, 2012 Posted January 15, 2012 Nostan hattua niille jotka osaa ja jaksaa tämmöisiä vekottimia ja mittauslaitteita rakentaa! :) Miten paljon mahtaa vaikuttaa noiden muovailuvahojen muodot vielä vaikuttaa virtauksiin? Meinaan vaan miten sulavalinjasti ne ovat sinne tungettu ja muotoiltu? Quote
Guest fgronlun Posted January 15, 2012 Posted January 15, 2012 Nostan hattua niille jotka osaa ja jaksaa tämmöisiä vekottimia ja mittauslaitteita rakentaa! :) Miten paljon mahtaa vaikuttaa noiden muovailuvahojen muodot vielä vaikuttaa virtauksiin? Meinaan vaan miten sulavalinjasti ne ovat sinne tungettu ja muotoiltu? Tuo muovailuvaha on tungettu aika karkeasti kanavaan. Tottakai ei ole suuria hyppyreitä eikä pykäliä kuitenkaan jätetty. Kyseisessä vakiokannessa tuolla muovailuvahan muodon muutoksella saatiin +10cfm@28" vaikutus parempaan suuntaan. Heppoiksi väännettynä niin virtaus parani noin 10hv. Kanavien pinnalla ei ole suurta merkitystä virtauskeen vaan esim imukanava on suotavaa jättää "karkeaksi" pinnasta jotta polttoaine ei pisaroidu sen pintaan. Palotilan ja pakokanavien kiillottamisella sitten estetään karstan tarttuminen. Vaikka karstalla on myös se positiivinen vaikutus lämmöneristeenä.. Quote
Guest fgronlun Posted January 15, 2012 Posted January 15, 2012 Kiitos Fredde kekkereista oli joo hauskaa... Oli kyllä eka kerta kun "tallikierrokselta" tuun kotiin vasta n.04.30... =D -Puide- Juu hauskaa oli! Pitääpä otta joskus uudestaan. 04.30 on sopiva kotiin tulo aika. Quote
Guest fgronlun Posted January 15, 2012 Posted January 15, 2012 Mörkö ahdin tuli vaihdettua kahteen sopivan kokoiseen holsettiin. Olis juuri sopivan kokoinen ahdin tuohon ikuisuus 2332 turbo mosaan joka ollu ikuisuuden rakenteilla. Harmivaan ku tuli kilpuri aihio pistettyä kiertoon. Mutta onneksi suurin osa vauhtiosista löytyy vielä varastosta jos kompastuu sopivaan aihioon Quote
Jarmo Lummi Posted January 16, 2012 Posted January 16, 2012 Kiitos hienot virtauskekkerit =) kiitos järjestäville ahkerille sekä kaikille kekkereissä mukana olleille. Kansissa on paljonki eroja erilaisiin käyttötarkoituksiin sekä katu tai kisakäyttöön ja viilauksien salat löytyy myös ku firittää. Meinas olla pikkaisen raskas duunauspäivä Lauantaina mutta jaksoi silti remontissa. Virtauspaperit on jossain hukkapiilossa mutta eiköhä täs neki jostain ilmaannu =) Pitänee tulla käymään ku unohtu ainaki yx mielenkiintonen kansijuttu josta vois virtaukset. Aika lujaa lopux mentiin =) mutta kyllähän meillä oli niin muukaavaa. Komiat Holsetit .... ja kyllähä woemakonehia noista teköö siis ainaki 2 =) Quote
Guest Posted January 17, 2012 Posted January 17, 2012 hyvä tuli! Oletko saannut "softa vaimennus" jo? Nyt vaan kokeilemaan, epoxya saat multa jos on tarvetta sitten...ei hätää kalibrointilevyen kanssa. Soittelen kun olen joskus Vaasass niin tulen käymään. tämä on sitten seuraava askel :) https://picasaweb.google.com/lh/photo/T ... directlink /Andre' Quote
Guest fgronlun Posted January 17, 2012 Posted January 17, 2012 hyvä tuli! Oletko saannut "softa vaimennus" jo? Nyt vaan kokeilemaan, epoxya saat multa jos on tarvetta sitten...ei hätää kalibrointilevyen kanssa. Soittelen kun olen joskus Vaasass niin tulen käymään. tämä on sitten seuraava askel :) https://picasaweb.google.com/lh/photo/T ... directlink /Andre' Kiitos vielä kaikista avuista mitä olet antanu penkin rakenteluun. Toinen jota saa kiittää on Mäkelän Juhaa ku hifisteli uuden softan. Nytte on tosiaan keskiarvotus mukana joka mittaa 5 arvoo sekunnissa ja niistä keskiarvon. Nytte mitattu lukema on hyvin stabiililla tasolla. Perskule tuollanen simulointi ohjelma olis yees. Harmittaa ku aikoinaan oli koulussa kurssi simulointi ohjelmaan mutta ei ole tullu käytettyä sen jälkeen ollenkaan.. Joten nollasta joutuis lähtemään. Tuli eilen kokelitua kansia ja katottua langan palasella kanavia. Sainpa esille kohdan jossa virtaus kääntyy suoraan poikittain ja joskus hivenen jopa väärään suuntaan. Joten aika villiä pyörteilya on kyseisessä kohdassa. Tuosta kitistä niin ittellä on ollu tuota Belzona 1211 mutta mitä olen netistä lukenu niin ollaan kehuttu tuota Belzona 1111. Ero noiden välillä on että 1111 on yleis kitti ku taas 1211 olis kuormitettujen pintojen korjaukseen.. Kuinka tuo toimii kuumassa VW kannessa pitää saada kokeiltua. Tulipa talvi kupla ajettua tallille sulatukseen joten pieniä toiveta olis saada ruosteet hitsattua.. Voispa siitä samalla repii kannet irti ja kokeilla parannella :D Quote
-Puide- Posted January 17, 2012 Posted January 17, 2012 ja ajella sitten talvikuplalla kesällä? =D -Puide- Quote
Guest fgronlun Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 Pientä kansi jumppa tullu suoriteltua. Tullu ihmeteltyä kuplan kannen sieluelämää sekä syytä miksi villistikkin viilaamalla jää virtaukset siihen 160-170cfm paikkeille riiippumatta venakoosta (40mm tai 44mm) Tuli sitten pikkasen mietittyä asiaa ja tulin lopputulokseen että kokeilla tehdä imukanavan jatko jolla sais jonkunlaista pituutta imukanavalle. Onneksi löyty tallillta hylätyt raiskatiut big beef imarit joista tein noin 3-4cm jatkeet kannelle. Testi tuli sitten tehtyä Luolamiehen kansiin ja "pienellä" viilauksella asettukin sitten virtaukset toivotulle tasolle. Imukanavan pyörteilyä tuo ei täysin korjannu mutta virtausnopeudet sai järjevämmälle tasolle ja kokonais virtaus nousi noin 20cfm. Tämä oli yllätys koska imusarjan kairaus oli mallia rouhinta sinnepäin.. Seuraavaksi pitääkin sitten kokeilla saada pyörteitä kuriin koska sisäkurvissa ilma pyörteilee aika lailla. Jos virtaus nopeuksiin on uskomista virtaa ilma pelkästään noin 4/5 venttiilistä. Pahin kohta on tulpan puoleisella puollella jos virtaus näyttää nollaa.. Syy miksi ilma ei tahdo kääntyä tuonne ei ole auennu ittelle vielä. Mutta muovailu vaha leikkejä siis edessä. Parit fotot Quote
wp Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 Jos katsotaan VW:n orkkiskantta samasta suunnasta kuin tuon kuvan Street Eliminator???? niin olen huomannut että ilma tykkää mennä kanavista noin klo 7:n ja klo 5:n kohdalta... Käännöksen säde pitää olla oikea jotta virtaus pysyy kiinni kanavan seinämän pinnassa. Laita kokeeksi venttiili venakopan puolelta reikään ja mittaa virtausta uudestaan niin saat selvyyttä onko vika kanavassa vai muualla.Joskus vika voi löytyä myös palotilan puolelta... Quote
Guest fgronlun Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 Jos katsotaan VW:n orkkiskantta samasta suunnasta kuin tuon kuvan Street Eliminator????niin olen huomannut että ilma tykkää mennä kanavista noin klo 7:n ja klo 5:n kohdalta... Käännöksen säde pitää olla oikea jotta virtaus pysyy kiinni kanavan seinämän pinnassa. Laita kokeeksi venttiili venakopan puolelta reikään ja mittaa virtausta uudestaan niin saat selvyyttä onko vika kanavassa vai muualla.Joskus vika voi löytyä myös palotilan puolelta... Juu sama ongelma tässä sekä toisessa streetissä mitä olen kokeillu. Myös villisti viilattu orkkis kansi tahto tehdä samaa. Tuosta sisäsäteestä niin olen yrittäny viilata pikkasen poiketen tuosta sinun proto kannesta. Sinulla on hivenen suoraa ennen ku kääntyy venttiiliin päin ku taas streeteissä on melkein kanava kääntyny venttiiliä kohden laipan kohdalla. Jos jatkaa suorana niin ei saa loivalla käännöksellä käännettyä kanavaa enää järkevästi venalle 44mm) Toinen ongelma on että heti jos yritän täyttää niin virtaus tippuu.. Mitä virtauksia olet suunnilleen ottanu street kansista? Mietin nytte olen tuolla imusarja pätkällä päässy 190cfm mutta tippuu tosiaan rajusti korkeemmilla alipaineilla.. Noista sinun proto kansista niin aikoinaan oli samoja ideoita omien vw kansien kanssa. Tuli niitä virtautettuakin aikoinaan koulun virtaus penkissä.. Mutta takuuseen en mene niiden paikkaan pitävyydestä.. Kannet oli vakio valuset 042 joihin tuli tehtyä 40 36 venat. Harmittaa vieläkin että tuli nuo hävitettyä.. Quote
wp Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 S/E kansia ei ole kohdalle osunut mutta jos näin äkkiä pitäisi arvioida niin varmaankin ensimmäisellä yrittämällä lukemat voisivat olla jotain 190+cfm/44mm imu, sitten se yleensä menee vähän hankalammaksi :). Noissa protoissa ei vielä ole seetejä mutta kokeilin piruuttani mitä niistä meni ilmaa läpi venttiili ohjariin väärin päin laitettuna, taisi olla luokkaa 185cfm. Venttiiliksi tulee 40-42imu / 34pako 7mm varrella, kannet on ajateltu 1776cc moottoriin. Quote
Guest fgronlun Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 Pitää huomenna kokeilla tuota ilman venttiiliä virtausta. Olen tuota jo yrittäny vakio kansilla ja silloi oli vaan tavote kattoa mitä kanava virtas ilman venttiiliä. Mutta tuota pyörre homma ei tullu silloin kokeiltua. Pitää kattoa jos huomenna jaksaa tallille niin pitää pikkasen yrittä kattoa. Quote
Guest fgronlun Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Laita kokeeksi venttiili venakopan puolelta reikään ja mittaa virtausta uudestaan niin saat selvyyttä onko vika kanavassa vai muualla.Joskus vika voi löytyä myös palotilan puolelta... Tuli kokeiltua kyseistä kikkaa ja hirveesti ei virtaus parantunu. Olisko tullu hassut 10cfm lisää ilman venttiiliä. Sama pyörteily esiinty vielä sisäkurvissa joten ongelma sijaitsee silloin kanavassa? Tulipa palotilaa tarkisteltua ja todettua että pieniä parannuksia sieltä pystyy tekeen mutta sekään ei poista ongelmaa mikä kanavassa on. tuo 200cfm tavote ei ole kaukana mutta tärkein olis saada pyörteily hallintaan.. Joten ei auta ku jatkaa tutkimista. Quote
Ketsa Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Mielenkiintoista seurata S/E kansien parissa tapahtuvaa viilaamista! Omat Urhon S/E:t oli Heinolan-Lahden suunnalla mitattavana ja huonojen mittaustulosten seuraksena mittaajan osaavammat kädet tekivät hiukan parantavaa työtä kansille. Palotilan ja kanavien korjailun jälkeen mittaus uusittiin (tosin vain imarin kanssa). Alla mittaustulokset ja kuva palotilaan ehdotetusta muotoilusta. Quote
Guest fgronlun Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Mielenkiintoista seurata S/E kansien parissa tapahtuvaa viilaamista! Omat Urhon S/E:t oli Heinolan-Lahden suunnalla mitattavana ja huonojen mittaustulosten seuraksena mittaajan osaavammat kädet tekivät hiukan parantavaa työtä kansille. Palotilan ja kanavien korjailun jälkeen mittaus uusittiin (tosin vain imarin kanssa). Kiitos virtauspaperista. Minkäkokoiset venttiilit oli kansissa? Tämä tuo pikkasen valoa tunneliin koska ittellä alkoi usko hiipuun että missä se virtaus piilee. Haluisitko jakaa kuvaa kanavasta? Ymmärrän täysin jos halut pitää sen ittelläs. Laskin että korjattuna 28" virtaukseksi niin kannet virtais sen 210cfm@28" Joten 20-25 cfm pitäis taikoo esille.. Tuo palotilan muokkaus jonka teitte on ittelläkin käyny mielessä mutta hitsaus arveluttaa pikkasen että joutuuko seetitkin sitten vaihtaan. Testi vakiokansista meni ainakin seetit niin kovaksi hitsauksen yhteydessä että intialainen seeti työkalu ei jaksanu enää niihin purra.. Quote
mikko k Posted January 23, 2012 Posted January 23, 2012 Seetit menee vaihtoon kun palotilan hitsaa noin. Parempi ottaa pois jo ennen hitsausta. Quote
Ketsa Posted January 23, 2012 Posted January 23, 2012 Mistä Mikko tiesit, että olin ajatellut sinua tuohon hitsaushommaan :-) Taitaa tosin jäädä talviremonttikaudelle 2012-1013. 42mm imuvena noissa on, mutta koneistajan kanssa katseltiin viime viikolla, että voisi mennä 44mm vena samaan seetiin. Saisi vähän suuremman sisäviisteen seetiin. Kanavan kuvaaminenkin on haastava homma, mutta toivottavasti alla olevista kuvista on jotain apua. Kuvissa näkyy kirkkaampana pinnat joista ammattimies on ainetta poistanut minun jäljiltäni. Omassa kanavien muovaamisessa oli lähinnä tavoitteena saada kaikista kanavista saman kokoiset ja muotoiset. Toinen kansi kun oli tehty valusudesta (toisen imukanavan keerna liikahtanut) ja kiireessä ei malttanut kansia palauttaa. Quote
mikko k Posted January 23, 2012 Posted January 23, 2012 Mistä Mikko tiesit, että olin ajatellut sinua tuohon hitsaushommaan :-) Taitaa tosin jäädä talviremonttikaudelle 2012-1013. Aamu-unisena klo 5.14 kun tuota edellistä viestiä kirjoitin, niin ei juuri ollut vielä hitsaukset mielessä... :) Tai siis joo, toki heti arvasin tai odotas ny... ;-) Quote
Guest fgronlun Posted January 23, 2012 Posted January 23, 2012 Kiitti kuvista. Huomaan että sinun kanavasi on hyvin erinlainen verrattuna siihen miten näitä on aloitettu viilaamaan. Tulipa viilailtua lisää noita SE kansia ja löyty se tulppakin tai ainakin osittain. Virtaus nousi pienemmällä imulla karvan päälle 202cfm ja laski hivenen alas 28" imulla mitattuna. virtaus mittaus tehtynä 28" imulla 2mm 53cfm 4mm 90cfm 6mm 125cfm 8mm 150cfm 10mm 173cfm 12mm 186cfm 14mm 193cfm 15.2mm 196cfm Täydellä imulla mitattuna pysy virtaus 194cfm. Aikasemmin tippui virtaus alas 176cfm joten pyörteilykin parani huomattavasti. Parit fotot kansista. Vasemman puoleinen on kanava jolla olen leikkiny. [iMhttp]http://i10.photobucket.com/albums/a104/fgronlun/cyl%20heads/HPIM2142.jpg[/img] sisä "ärrä" hivenen suoristettuna. Tämä auttoi nostaan virtausta heti. Quote
Guest fgronlun Posted January 30, 2012 Posted January 30, 2012 pientä turbo päivitystä saapu jälleen tallille. Sopiva aihio löyty kirpun uutta evo "1600" varten. Tai miksei ikuisuus 2332 konetta varten. Sopiva pakopesä pitää vaan jostain ettiä. Quote
Roope Posted January 31, 2012 Posted January 31, 2012 Minkä kokosta pakopesää etit, onko mikä hx? Quote
Guest fgronlun Posted January 31, 2012 Posted January 31, 2012 Minkä kokosta pakopesää etit, onko mikä hx? On holsetin HX40 Super. pakopesä sais olla #12 tai #14 Pakosiiven koko pitäis olla 65mm mutta tuo pitää vielä tarkistus mitata Quote
Roope Posted January 31, 2012 Posted January 31, 2012 Minkä kokosta pakopesää etit, onko mikä hx? On holsetin HX40 Super. pakopesä sais olla #12 tai #14 Pakosiiven koko pitäis olla 65mm mutta tuo pitää vielä tarkistus mitata Höh mulla olis ollu hx35 #16pakopesä ja sit seuraava onkin hx60:seen. Quote
Guest fgronlun Posted January 31, 2012 Posted January 31, 2012 Mille siivelle tuo Hx35 on? Vaikka tuo #16 on kyllä pikkasen suuri minun käyttöön... Virtauspenkissä kävi tänään mielenkiintoset kannet. Puide toi kainalossaan neitseelliset CB compin kannet. Pitää sanoa että ovat suht karkeat viimeistelyltään. Virtauskaan ei ollu aivan mahdottoman hyvää ja tosiaan hyvin pienillä muutoksilla noista saa sen 30-40cfm lisää. Tässä virtaus tulos. Quote
Jarmo Lummi Posted February 1, 2012 Posted February 1, 2012 Noita monet ostaa ja pistää suoraan kiinni eikä se tehollinen nälkä tyydyty mutta hyvällä meiningillä viilaukset ja virtaukset kuntoon niin johan rupee woima puhuttelemaan. Noidenkin kansien kanssa kun laittaa hyvät palikat, järkevän nokan ja venalle noston niin tuloo upee kokonaisuus. Siihen perään hyvillä välityksillä askin niin johan on mellevät aikakortin lukemat loppunopeuksien kera. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.