Jump to content

mun talli projektit. Kannen fiilaus ja virtausmittaus


fgronlun

Recommended Posts

Tämmösiä vekottimia löytyy omasta takaa.

Tässä jo aikasemmin esillä ollut kirppu joka nytt odottaa inspiraation palaamista...

-Tällä hetkellä kiinni normi 1300/1600 kone.

-Laatikkona täys välitetty laatikko vahvemalla 1 rattaalla, super diffillä ja vahvemalla sivuposkella varustettuna. Rautaset "moottorin"kiinnikkeet

-8cm kavennettu keula muutetuilla iskartorneilla ja siihen vaihdettu kulutusosat

-Aidot centerlinen vanteet edessä 3.5" ja takana vaatimattomat 10".

-Gummeina edessä aidot X misukat 125R15 ja takana Bf 295 50 15

-Orkkis jarrut takana kaikki uutta, edessä uusilla tiivisteillä olevat levyt.

-Uretaani puslat ympäriinsä

-Grantin flake ratti

-Matalat kuitupenkit

-Autometerin mittarit

ym ym

 

P8040078.jpg

P9150004.jpg

P9150001.jpg

P9150011.jpg

 

Tuossa jo ikusuudeksi venähtänyt kone projekti..

Tällä hetkellä uupuu vielä sytytys puoli, polttoaine puoli ja sitten se se tärkein ahdin.

Koneen speksit tällä hetkellä

Bad Ass lohko

84 cb tako kampura

Cb 5.7" h kanget

Cb suorahampainen nokka ratas sarja

Tcs-30 nokka

94 Wisecot mahlen pytyillä

Auto Craftin kannet 49 ja 38 venoilla

+pikku tilbehööriä

Pitäis saada kampipaketti lähetettyä tasapainotettavaksi..

P9150007.jpg

P9150005.jpg

 

 

Sitten on tuo nykyinen talvi auto. Tämä tuli ostettua hivenen huumorimielellä. Auto tainnu olla aikamoinen kiertopalkinto ainakin noista ruostekorjauksista päätellen. Jos into pysyy niin voisi joskus sitten tehdä hivenen tarkemman läpikäynnin autolle mutta tällä hetkellä toimii puhtaasti käyttöautona.

Moottorina on vanha luultavasti crossi auton tekele joka toimii aivan mainiosti jokapäiväiseen ajoon, nuo idat ny hivenen nostaa tuota kulutusta mutta... Vääntöä on mukavasti alhalta. Kaasareiden säädöt hivenen hakusessa mutta niitten löydyttyä uskoisin tuon kulutuksen laskevan alle 20l/100km ;)

 

Tässä kuva juuri kotio saavuttua.

PA220086.jpg

 

Tässä katsastuksen jälkeen ja uuden karheat talvi gummit alla..

PB180141.jpg

PB180146.jpg

Tässä pika pikaa asennettu uusi kone perässä. Katso hieno race tyylinen öljy jähdyttimen asennus... Asennus aika kokonaiset 5min.. Tulevaisuudessa tulee asennettua parempaan paikkaan..ku kerkeen...

PB180145.jpg

PB180143.jpg

PC090218.jpg

PC090217.jpg

Hivenen on käyny mielessä jos olis maalannu tuon uusiksi matalla kubelwagen värillä. Eikö tuo ole se aavikko mallin väri...

Nå tässä kuva virtuaali tuunatusta..

Hienoa tuosta ei saa mutta matta väri siitä hyvä että ei tuo noita pahimpia elämän arpia esille...

kubelkuppla.jpg

Link to comment
  • 3 months later...
  • Replies 510
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nånii rotta kupla on päästetty kiertoon ja rahat sijoitettu hyvin toiseen rojektiin.

 

Painekoteloiden mallinnus aloitettu. Aikomus olisi vaan käyttää yhtä "kaasu läppää" keskellä. Siistein olisi ollu että olis ollu läppärungot molemmin puolin mutta sitten taas olis pelleileminen synkkaamisen kanssa ym.

 

Picture023.jpg

Picture022.jpg

Picture029.jpg

 

Tig hitsausta hivenen harjoteltu. Eiköhän tuokin ala sujuun ku vaan harjottelee

Picture024.jpg

Picture026-1.jpg

Sopiva ahdinkin löyty tuohon. Olisko jostain volvon pikku kuormurista tai jotain sinnepäin.

Picture005.jpg

Link to comment

Aikomus ensiksi olisi käyttää vaan hyllystä löytyvää 52mm. Myöhemmässä vaiheessa isompaa. Läppärungot olis ihan yees mutta ku on 2 eri ongelmaa. Ensiksi kirpussa ei ole riittävästi tilaa näile ja toisekseen niin tehollisesti ei mitään isompaa hyötyä. Kiihdytys escortissa voitettiin yhdellä läpällä verrattuna läppärunkoihin niin 15hv huipputehoa.

 

4 läpällä on paljon isompi virtaus vastus ku yhdellä...

 

Jos löytyis halvalla ida jaolliset läppärungot niin voisin ollakkin kiinnostunut mutta ku en ole vielä kompastunut tälläisiin..

Link to comment

Vaparit voi tehä 4 pyttyseen 4 läpällä mutta eihä sekää oo ongelma et 1 läpällä ruiskun kera vaparia meinaan KitCar versiot 1 läpällä ja kuristimella aikoinaan hurjia lukemia.

 

Isot poijjat sanoo jotta ehdottomasti ahdettu vain yhellä läpällä 4 sylinteriseen jolloin niitä synkro ja muita ongelmia varsin vähän mutta tehkää hyvällä ja tehokkaalla välijäähdyttimellä sekä nykyaikaisella kuulalaakeroidulla ahtimella jotta se kaikki hyöty jo pieniltä kierroksilta saakka. Toho GT30rr BB pallolaakereilla. Läpäx vaikka 50-60 ja riittää todella pitkälle.

 

täys putkirunko pitkällä akselivälillä vw koppa umpinainen niin ei oo läheskää niin turvaton olo ku jos 400+hv rupee antamaan voemaa asvalttiin...

Link to comment
Vaparit voi tehä 4 pyttyseen 4 läpällä mutta eihä sekää oo ongelma et 1 läpällä ruiskun kera vaparia meinaan KitCar versiot 1 läpällä ja kuristimella aikoinaan hurjia lukemia.

 

Isot poijjat sanoo jotta ehdottomasti ahdettu vain yhellä läpällä 4 sylinteriseen jolloin niitä synkro ja muita ongelmia varsin vähän mutta tehkää hyvällä ja tehokkaalla välijäähdyttimellä sekä nykyaikaisella kuulalaakeroidulla ahtimella jotta se kaikki hyöty jo pieniltä kierroksilta saakka. Toho GT30rr BB pallolaakereilla. Läpäx vaikka 55-65 ja riittää todella pitkälle.

 

täys putkirunko pitkällä akselivälillä vw koppa umpinainen niin ei oo läheskää niin turvaton olo ku jos 400+hv rupee antamaan voemaa asvalttiin...

 

Tuo synkkaus alko tosiaan kyrpiin noilla viimevuoden vehkeillä joilla ajelin. Tottakai vivustoina jotkut Homemade "paskat" jokka pysy aisoissa sen viikon kaksi.. Se vaan hivenen hirvityttää että tulee aika lailla tilavuutta tuolle imusarjalle yhdellä läpällä.. Onko se sitten hyvä vai huono..

 

Ruiskukin nytte hankittu 4bar mapilla joten ei luulis siitä tulevan rajottavaa tekijää..

Link to comment
Guest marko jääskeläinen

moi

millaiset tehotavoitteet ovat?noilla osilla lähtee väkisin 300-400hv,tuohon hyvä nykyaikainen kuulalaakeroitu niin on iloa pitkäx aikaan,joo yhdellä läpällä kannattaa tehdä,niin säästyy synkromurheilta,millä ruiskulla teet tuon?

t-jääskeläinen

Link to comment
moi

millaiset tehotavoitteet ovat?noilla osilla lähtee väkisin 300-400hv,tuohon hyvä nykyaikainen kuulalaakeroitu niin on iloa pitkäx aikaan,joo yhdellä läpällä kannattaa tehdä,niin säästyy synkromurheilta,millä ruiskulla teet tuon?

t-jääskeläinen

 

Ruiskuksi tulee Megasquirti.

Tehoa olis aikomus saada hivenen enemmän ku mitä kaverilla on omassa kuplassaan joten kaikki yli 250hp on tervettullutta :D :D

Todellinen tehotavote on siinä 250-300hv paikkeilla suht miedoilla ahdoilla.

 

Ja että kuula laakeroitu... Kyllähän semmonen olis ihan yees mutta onhan se kovan hintanen. Mutta ei mikään ihan pois suljettu juttu tulevaisuudessa..

Link to comment

Täs vähä hölönpölöö

 

Niin takapyöristä vai koneesta :-) tehot

 

Pakosarjan sisältä 38 tai 40 ( onkoha ne jotain jollasta sisätä en muista vai 41 ) putket yhtä pitkiksi tai si ne 2 putkee juuri puolet lyhkäääsemmiksi pulssien tasootukseksi ja oikea järjestys esim ahdin jossa 1 osainen pakokanava sisään niin eri järjestyksessä putket kuin 2 osaisessa .... syttypulssijärjestystä tsiikaten... yx osaisessa ympyräsysäystä 1, 4, 3, 2 tai kax osaisessa toiseen reikään 1, 3 ja toiseen 2, 4 vw boxer ( en muista totakaa ku rivikoneis iha eri )

 

Tuossa moottorin osaluettelossa on sellaiset osat jotta jos tuon 10-11 puristuksilla tekis vaparina niin tulis jo se 250hv. Laadukkaat osat kyllä vaatis pienen nykyaikaisen kuulalaakeroidun ja ei se hinta taivas ole jos myy ylimäärästä sälää pois ni GT - R sarjan BB ahdin ( GT25R- maximissa GT30R ) tai si jos liukulaakerillinen niin nykyaikainen esim MasterBower (MP3/MP404E tai MP04E super 70) jossa hinta laatusuhde todetusti erittäin hyvä ja nykyaikainen. futurez esim myy. muutki myy paljon kaikkia ahtimia ja paljon on saatu tietoo taitoo ... hyvää ja huonooki

 

Ahdin nykymaailman tyyliin sopivaksi jos haetaan 300-400hv ja huippu ajettavuutta huippu vääntöä niin silloin ahdin kooltaan mahollisimman pieni (lue ei liian pieni mutta yleisesti aina iha liian suuria laittavat)

 

Sysäyspainekotelon tilavuus joskus sellaiseksi 1,2-1,4 x litratilavuus. Eli jaettava kahdella jotta kummanki imusatsin päälle tulis sopiva tilavuus painekoteloon. ( joku sanoo jotta pienemmällä kertoimella nopeempi reakointi ala keski vääntöö kadulleystävällistä mutta suuremmalla räyhähenkee kovemmilla kierroksilla paineilla....kisaa jos ) Paineputket noin 2tuumaa jolloin virtausnopeus saadaan pysymään. Painekotelon ja imusarjan väliin noin 40-80mm suppilot kartiolla 7 astetta jouhevasti sopien imusarjaan ja flektikopan puolelta suuttimet ruiskuttamaan suurinpiirtein imusarjan puoleenväliin. Suuttimien suuntaus siksi jotta paineen alaisena ilmavirta tahtoo mennä kaarteen kurvin takareunassa jolloin paras seoksen sekoittuminen. Tätä testailtu penkissäki...

 

Suuttimix varmaan sellasta 600-700

 

Kadulla hyvä 12-13nosto ahdinvehkees .... seetipaineet-jousipaineet kuiteski korkeemmat kuin vaparissa niin rasitus pienemmällä nostolla vähemmän. Kisaan 14 nosto jees max 15 jottei liikaa niitä hajonneita osia tulis...

Nokan vaihtaisin kadulla hyväksi FK44 + 1,3 keikut kadulla ja kisaan 1,4-1,5 keikut tai max FK46 + 1,25keikut jos kadulla meinaa päästää mut kisaan 1,4keikut kiinni ja rullakeikut tottakai.

 

Välijäähytin ehdottomasti hyvä ja tarkoitukseen sopiva... kadulla ilma - ilma mutta kisassa ilma - vesi/jäähile

 

Kisaan jos niin Ruottista E85etanoolibensaa ( joutuu salakuljettamaan SUOMEEN ) 8,5-9:1 puristeilla saa ruokkia 30% enemmän ja syttyy hiukka aikasemmalle kun normaalisti se max 24-25astetta

Bensalla V Bowerilla hyvii tuloksii 8-8,2 ruttuu ja sitärataa

 

Kunnon hihnapyörä massapyörä ja 5,5-6kg vauhtis ...

 

Kennedy stage1-2 paineasetelma ja RLR musta magia kytkinlevy...

 

Emmää virittämisestä mitää tiijjä mutta jotain nähäny ja kuullu joskus ... ehkä joskus duunannukki ... ja eiku penkittelemään taas pian .... MasterBowereita testaillen lisää ja Megaruutan ominaisuuksia yms.. emmää mutta ne muut ....

Link to comment
Täs vähä hölönpölöö

 

 

 

 

 

Tulipa hyvää faktaa osa hyvin suuntaa antava ja osa hyvä omien aikeitten vahvistusta.

 

Tässä hivenen mallinettu imusarjaa. Kummiletkuista ei ole tarkotus jättää muuta ku nuo käyrät ja loput tehdä rosterista..

Putki koko on nytt 2.5" mutta hivenen jäi mietityttään tuo että tulee iso tilavuuus tuolle imusarjalle ku nuo "paine kotelot" on jo litran luokkaa..

Painekotelohin tulee cossun koneesta nyysityt imusuppilot sisälle. Pitää ottaa kuvia ku taas käyn tallilla..

Rosterista siksi että ei ole jääny vielä alumiini käyriä käteen..

Tommis billet vai mikälie massa hihna pyöräkin löytyy jossa sopivasti anturi urat tehtynä..

Untitled-5-1.jpg

Mutta aikomus ekä käyttää ihan jakajaa kipinä lähteenä aluksi..

Picture031.jpg

 

Varmaan huomaa että uusio käyttöö vanhoille osille tuo imusarja..

141_4179.jpg

Link to comment

Kun tekee ahdinvalintaa ei homma ookaan minusta niin yksinkertanen. Viimekesan käytössa oli gt28rs(diskopottu) joka toimi ihan ok, mutta nyt kun teho tavoite kasvoi meni ahdin vaihtoon. Käytettyä kuulalaakeri turboo on yhtävaikee myydä ku käytettyä käsikranaattia. Ahtimen myynyt liike ei ottanut sitä vaihdossa , kun olisin halunnut vaihtaa sen uuteen isompaan (gt3071r) "otamme vain sellaisia ahtimia joita pystymme itse korjaamaan" oli liikkeen vastaus.

Eli nuo kuulalaakeri ahtimet on muuten hyviä, mutta kuukaan niitä ei korjaa= Mua ainakin vituttaa maksaa toista tonnia ahtimesta jota ei pysty kunnostaa/huoltaa. Muunto mahdollisuudet huonot= jos ei ookaan sopiva ominaisuuksiltaan, pitää antaa ilmaseks pois ja ostaa taas uus.

Link to comment
Kun tekee ahdinvalintaa ei homma ookaan minusta niin yksinkertanen. Viimekesan käytössa oli gt28rs(diskopottu) joka toimi ihan ok, mutta nyt kun teho tavoite kasvoi meni ahdin vaihtoon. Käytettyä kuulalaakeri turboo on yhtävaikee myydä ku käytettyä käsikranaattia. Ahtimen myynyt liike ei ottanut sitä vaihdossa , kun olisin halunnut vaihtaa sen uuteen isompaan (gt3071r) "otamme vain sellaisia ahtimia joita pystymme itse korjaamaan" oli liikkeen vastaus.

Eli nuo kuulalaakeri ahtimet on muuten hyviä, mutta kuukaan niitä ei korjaa= Mua ainakin vituttaa maksaa toista tonnia ahtimesta jota ei pysty kunnostaa/huoltaa. Muunto mahdollisuudet huonot= jos ei ookaan sopiva ominaisuuksiltaan, pitää antaa ilmaseks pois ja ostaa taas uus.

 

 

 

Ittellä juuri nytt ei ole oikein kiinnostusta pistää ++1000€ kiinni ahtimeen mutta jos kärpäsen puree sitten taas ku saa tämän käyntiin..

 

Itte tykästyny rakentamaan yhteen noista vanhoista romu ahtimista sellasen oman seka siittiön. Eihän näillä ajeta mitään kauheita niin ei niitä tartte aina tasapainottaa...

Ja osa harrastamista on tuo romusta helmen tekeminen. Vaikka tää kone projekti lähti lapasesta noin 2v sitten. Olis vaan pitäny pysyä jossain orkkis iskussa ym niin olis saanu jo ajella ja rahaa olis säästyny..

 

 

Jos jollain olis tarjota käytettynä Pauterin keinuja niin voisin olla kiinnostunu. Luokkaa 1.3

Link to comment

Pientä edistystä.

painekotelo raakilee tehty toiselle puolelle..

Vaati vaan lopullisen viimeistelyn..

 

Picture080.jpg

Picture086.jpg

Picture090.jpg

Picture088.jpg

 

Aikomus olis että puhaltaisi kaikki alumiini osat että sais hivenen factory lookkia noihin osiin. Meinaa olla niin joka päivästä tuo kiillotettu alumiini...

Toinen vaihtoehto olis että maalais nuo kaikki osat mustaksi samalla värillä ku mitä noissa harley davidsoneissa käytetään..

 

Ruiskuboxikin saatu. Nytte pitäis alkaa suunnitteleen sähköjä sitten..

Picture091.jpg

Link to comment
  • 2 months later...

Nåniin nytte on kirppu katsastettu..

Ja sopivat sadeilmat ulkona...

 

 

Semmosta probleema olis että ostin noihin autocraftin 910 kansiin pauterin rulla keinut (1.3). Ongelma on se että nämä ei mahdu oikeen liikkuun noissa kansissa millään lailla vaan vaatisi aika raakaa vinguttamista..

 

Miten on kaipaako nuo autocraftin kannet jotkut aivan omat keinut vai olisiko noihin pitäny olla jotkut isommalla vipusuhteella olevat??

 

Mitä keinuja pojat on käyttäny näissä kansissa??

 

Picture117.jpg

Picture127.jpg

Link to comment
  • 9 months later...

Nåniin pikkasen päivitystä talli projekteihin.

Talvi projektina tuli kaverin kanssa tehtyä säätö penkki missä olis aikomus saada aluksi säädettyä sitten myöhemmin oikein penkitettyä..

 

Innerttia rullissa on luokka 48kg joten vastusta on aika hyvin.

 

HPIM0704.jpg

HPIM0698.jpg

 

 

Aikasemmin syksystä tuli tehtyä tuollanen terapia roskis turbo veljen bajaan. Tuolla sai sitten tuota penkkiä kokeiltua. Ja saipahan ekan männän sulatettua jakaja kokeiluissa :)

Mutta yllättävän hyvin tuollasen valumäntä lohkareen saa liikkumaan ku vaan antaa sille vähä painetta :)

Picture173.jpg

Picture172.jpg

 

Rantakirppu projekti on aika lailla vaiheessa. Tällä hetkellä odotellaan uusia kansia tuohon stroker koneseen. Autocraftit oli hivenen liian rajut siihen käyttötarkotukseen mihinkä tuolla alakerralla päästään..

 

Mutta odotellessa on tullu alakerta niputettua ja katottua kaikki välykset ym pikku viilaukset. Decki tuli säädettyä 1.6mm kupari renkaineen.

HPIM0657.jpg

 

Pensa puolen pitäsi megasquirtin hoitaa mutta vielä uupuu läppärungot jota tullu hivenen kyseltyä. Mutta aika suolaiselta vaikuttaa uusien hinnat.. Jos jollain lojuu nurkissa DRLA jaolla olevat läppä rungot niin saa tarjota yv:llä

Link to comment
  • 1 month later...

Nåniin perjantaina piti sitten olla kokeilemassa mihin tuollanen vakio 1600 turbo pata pystyy varttimaililla. Tottakai autoon pistettiin ratasäädöt koska katu hepoilla autoa olis ihan turha ollu kokeilla.

 

Hivenen oli ongelmia pensan saannin kanssa maali päässä. Jos sen sais korjattua ja saada kone käymään nätisti hivenen korkeammalla ahdolla niin 13s aika ei pitäsi olla mahdoton...

Sitten alkaa jo 60 luvun valut varmaan antaan periksi..

 

Illan paras aika oli 14.2s ja 143km/h. 60 jalkanen oli vaisu 2.15 joten siinä olis hivenen paranneltavaa..

 

Hyllys olis slicksit mutta taitaa laatikko ja 4 tapilla oleva vauhti pyöra sitten jo antaa periksi...

 

tässä kuva

http://www2.kauhajoki.fi/route67cc/Rout ... 06173.html

 

Ja täältä löytyy muitten tuloksia

 

http://www2.kauhajoki.fi/route67cc/tulokset.html

 

Tuossa video pätkä viimesestä vedosta

th_HPIM0860.jpg

Link to comment
aika hyvin kulkee, paljonko muuten toi koppa painaa noin suunnilleen ?

 

Ei harmaata aavistusta. Olisiko luokkaa ~700kg. Tuo turbo hässäkkähän tuo hivenen lisäpäinoa..

 

Mutta hyvin tuo "romu" kone vie koppaa ja yllättävän hyvin kestäny tähän mennessä. Olisikohan jo noin 1000km ajettu enemmän tai vähemmän leikiten..

Link to comment
  • 3 weeks later...

Tuli tehtyä yhtäkkiä tuollanen super budjetti turbo kone. Tavotteena oli ainoastaan ostaa yksi ainut osa ja loput olis ihan orkkis kamaa..

 

Kokonais budjetti muutokselle tuli letkuineen laippoineen ja turboineen 300€

mikä ei ollu mikään päätä huimaava.

 

Kone on orkkis 1500 johon joskus vaihdettu 1600 pytyt.

Orkkis 30mm kaasari

VW diesel venton ahdin (olisko garret gt15 tai 17)

 

Orkkis pensa pumppu muokattiin turbo käyttöön paineistamalla kalvo ja tekemällä tiivistys akselille.

 

Orkkis kaasutin sai hivenen tinaa, poraa ja rautasahaa o-renkaineen ;)

Loppujen lopuksi alkas pelittämään yli odotusten.

Seos pysyy hyvin 12.5 ja 13 välillä joten hivenen marginaalia löytyy jos haluaa alkaa hifistelemään.

 

Aikaa tuohon pistettiin semmonen yhden viikonlopun verran joten näyttely kone se ei ole.

 

Sitten hivenen kuvia

HPIM0939.jpg

 

Sitten penkitys paperi.

Ensimmäinen veto 0.5 ahdoilla

Toinen 0.6-0.7 ahdoilla

Viimeinen 0.7-0.8 ahdoilla

 

Ilmotettu teho on takapyörä teho. Jos tuohon ny haluu saada suuntaa antavan moottori tehon niin lisää siihen sen 15%.

Olisin mitannu tarkan mutta ei ollu aikaa eikä oikein haluakaan

vertailu.jpg

 

Suurin tehoa kuristava tekijä on varmaan tuo pikkuruinen kaasari mutta ei ollu hyllyssä muuta mikä olis kelvannu ja sopinu suoraan imusarjaan..

 

Uskoisin että isommalla kaasarilla ja välijähdyttimellä varmaan sais tehon sinne 90 pyörä hevosvoimaan..

 

Tässä hivenen kuvia modauksista

HPIM0880.jpg

HPIM0904.jpg

HPIM0893.jpg

Link to comment
Hienoa nähdä oikeaa rakentelua, eikä pelkkää osien kiinni pulttaamista!

 

Jo tuossa on tullu pikkasen leikittyä dellorton läpi ahtaamisella niin itteä alkas kiinnostaan että kai se orkkis kaasarikin pitää onnistua ahtoa saada ymmärtään ;)

 

Oli sitten sopiva ahdin tallin nurkas niin tuli pika pikaa tuollanen lyötyä kasaan. Eihän tuo ny mikään high power yksikkö ole mutta aika sopiva tehon nosto vakioon verrattuna. Jaksais tuohon askarella 34picin niin varmaan sais hivenen lisättyä tuota tehoa..

 

Uskon että tuo orkkis kaasutin on hivenen tulppana koska ahtoja ei saa nostettua yli tuon ~0.8. Ja silloinkin tahtoo ahdin vähä "pumpata"

 

Mutta eiköhän tuo tuommosenaan kelpaa kesän ajomoottoriksi

Link to comment
Lapa sit tuli lauantaina vai?

Miksei pannu oo enää kirvassa kiinni?

 

Ajettiin se rullille just ku te ajoitte tiehenne. Ilmansuodattimen vaihto anto heti 10hv lisää joten aika tukos oli vanha ;)

 

On se kirpussa vielä toistaiseksi kiinni. Kuva koneesta vaan on ennen asennusta

Link to comment
  • 2 weeks later...

Noniin sain veljen bajan koneenkin laulaan hivenen korkeemmilla ahdoilla. Vaati tuollaset omatekoset modulator levyt (normaalisti modulator ring) jotta seos saatiin pysyyn turvallisella tasolla..

Pienellä viilamisella niin alkas tuo 1-1.5 baarin alue toimiin ja alkas sitä tehoakin löytyyn.

 

 

Seuraavaksi vertailuna 0.8bar ja 1.4 baarin tehokäppyrä. Syttyä tuli säädettyä parisen astetta vähemmän koska nuo valumännät ei oikein tykkää tuosta nakutuksesta..

vertailu08barja13bar.jpg

 

Laskennallisesti tuo pitäis olla luokkaa 210-215 kone hv:ta joten siedettävällä tasolla ajatellen että "vakio" 1600 mosa kireemmällä nokalla ja ahdettuna..(niin ja 4 tappinen vauhtis)

 

Piti tuota olla kauhajoen testipäivilläkin kokeilemassa ja ajaksi tuli loppujenlopuksi siedettävä 13.39s/158km/h

 

Nytt olis aikomus tehdä tuosta koneesta hivenen varmempi versio vastapaino kammella ja takomännillä.

 

Videoo löytyy täältä.

http://www2.kauhajoki.fi/route67cc/videot09.html

 

Harmi ku laatikko pääsi poikimaan seuraavana päivänä. Olis ollu kiva saada ajettua 12s aika vakio valumännillä :)

 

Kyllä se sanonta että se joka ei osaa tai ei ole varaa virittää niin ahtaa pitää paikkansa :)

Link to comment
  • 2 weeks later...

No ku tuo veljen baja laatikko poiki niin pakkohan moottori oli sitten asentaa kirvaan. Ja ku naapuri kylässä järjestettiin katukisat niin ajattelin että pakkohan se on sinne mennä kokeileen. Kone kyllä kuullosti hivenen nuhaiselta ja yski hivenen öljyä mutta ei se pahemmin haitannu koska kone oli kuitenkin menossa

"säilytykseen". Ölypaine mittaria en uskaltanu asentaa koska tuo öljyvalo oli alkanu palaan aina tyhjäkäynnillä...

 

Koska kisat järjestettiin yleisellä tiellä jonka asfaltti ei ollu uusimmasta päästä niin ekalla vedolla oli pakko vaan kokeilla että pääsekö maaliin oikealla puolella tietä. Taisin päästä kaasun puolivälissä ja körötella semmosta sopivaa 120-130 maaliin. Tais aika olla joku 14s ja jotain.

 

Seuraavassa lähdössä niin painoin sitten kunnolla mutta vaihdoin hivenen ajoissa 4 joten loppunopeutta tais jäädä hivenen puuttumaan. Aika oli loppujen lopuksi vaatimaton 12.97s/156km/h.

Maali päässä kone hivenen käyttäyty puuduttavasti mutta ajattelin sen vaan johtuvan lämmöistä...

 

No seuravaan lähtöön niin laskin rengaspaineet johonkin 0.6 ja tuntu että puri paremmin lähdössä mutta sitten maali päässä sattu vanhanaikaset ja tuli ne öljysavut pihalle. Tais aika olla 13.2 mutta sen verran pukkas pakukaasuja huohottimesta että ajot loppu siihen..

Pikkasen jäi hampaan koloon koska ei saanu oikein puhdasta vetoa tehtyä. Mutta kesän tavoiteet on täytetty. Vakio 1600 padalla jossa vakiosta hiottu joku ihme nokka niin pääsi 12s puolelle vaikkakin korkea 12s aika :)

Joten kyllä tuo turbo vaan tekee ihmeita paskallekkin koneelle :)

 

Illalla oli pakko purkaa kone ja yllätys yllätys niin oli syl.1 mäntä joka sulanu. Ja löyty syykin heti ku oli unohtunu tehdä kunnon ilmaus tankkiin.. Tai siis puuttu kokonaan..

 

Nå tämä pata saa nu jäädä eläkkeelle ja kirppu saa jäädä odottelemaan uutta mottia. Onko se sitten 1300, 1600 tai jopa joku stroukkeri niin nää nähtäväksi. Ensi kesänä olis kyllä kiva saada kirva 11s puolelle mutta silloin ei ajella vakio männillä :0

 

Hivenen kuvaa tapahtumasta

SDC10725.jpg

SDC10721.jpg

 

Pari huonoa videopätkää

th_SDC10727.jpg

th_SDC10711.jpg

Link to comment
Onpa turvallisen näköistä ajorataa. Tosta ojanpohjasta tolppaan.

 

Mut kyllähän kirvan saa näköjään lentämään. Rookerilla alkaa tassu nousee ahtimen kanssa.

 

Onnistuin talli tiellä saada ainakin toisen tassun ilmaan ku harjottelin lähtöjä mutta se oli vaan se yx ainut kerta :(

Ku otettiin kamera esille niin ei onnistunut enää.

 

Oli kyllä hivenen kapean oloinen tuo maali pää ensimmäisellä kerralla mutta kyllä se kirva sieltä mahtu. Onneksi ei ollu mitään monsteri autoja mukana niin aika hyvin kaikki sai autonsa tulemaan jopa oikealla kaistalla

Link to comment
  • 2 months later...

Nåniin alkaa tämän vuoden ajot olla siinä. Itse pitää sanoa että paljo kilometrejä ei tullut mutta kaikki tavotteet täytettyä. Vakio 1600 virinokka koneella sai ajettua sen 13s ajan ja kirpulla sen 12s ajan (just ja just)

 

Joten ei voi olla muuta ku tyytyväinen. Ensi vuodeksi on asetettu tavotteeksi saada irti se 250hv vastapainotetusta 1600...

 

Ja jos samalla onnistuu saada aika painumaan baja kopalla 12s puolelle niin voi alkaa olemaan tyytyväinen..

 

Mitä kirppuun tulee niin turva kaaret ja ruiskun asennus olis tehtävä listalla.. Mitä saa tehtyä on sitten toinen asia..

 

Toinen ei hyvä saldo kesältä on 5 sulanutta/hajonnutta mäntää ja 3 kpl turboja..

1 loppun ajettu lohko + vakio kampi

 

Rahallisesti ei kyllä korkeelta pudonnut ku nuo vakio männät ei hirveissä hinnoissa liiku ja loput oli "roskis" kamaa..

 

Mutta oli kyllä jokaisen sentin arvonen kokeilu

 

Se pitää sanoa että jos olis tienny kuinka helpolla saa tehoa irti 1600 en olisi koskaan alkanu rookeria rakentaan.

 

Loppu kesän projektina oli sitten kattoa mitä vakio 1600 antaa 2 reikä kansilla ja tupla tellervoilla. Alakerta ja ahdin oli sama ku ylempänä oleva 1600 vakio kaasuttimella..

 

Tässä pientä vertailua

 

Korkeampi teho niin on 1600 vakio alakerta 1.9 vento dieslin ahtimella, välijähdyttimellä ja tupla dellortoilla. Ahto paine noin 1.0-1.1bar

Heikompi on taas sitten vakio 1600 1 reikä kansilla ja vakio kaasuttimella ja 0.8bar ahdoilla

 

(tehot takapyörä tehoja)

 

vertailu2.jpg

 

Niinku näkyy niin tehokäyrä on aika pomppuinen ja seossuhteet liikku jossain 10-11 paikkeilla. Mutta ei ollu oikee virtaa alkaa suuttimia vaihteleen. Oikeilla suuttimilla tuosta vois saada ihan kelpo moottorin. Ahdot herää alhalta (2500=0.5bar) joten kiva vääntö moottori. Sitten taas hivenen tylsä ku ei oikein kierrä ja vedä ylä kierroksilla (voi johtua osaks suuttimista)

 

Tässä taas sitten vertailu 1600 joka oli alku kesästä leikkikaluna. Siinä taas oli hivenen isompi ahdin(ahdot 1.4bar) ja joku ihme virinokka jossa ainoastaan nostoa luokkaa 8mm nokalla. Tuo kone vaparinakin veti vasta jossain 4000 yläpuolella joten varmaan joku vanha jokkis tekele.

 

vertailu3.jpg

Link to comment

Heikompi on taas sitten vakio 1600 1 reikä kansilla ja vakio kaasuttimella ja 0.8bar ahdoilla

(tehot takapyörä tehoja)

 

vertailu2.jpg

 

Aika kivasti kun ajattelee, että kyseessä täysin vakio 1600 1-reikäkansilla. Kyseessä kuitenkin teho renkaista, joten moottorin teho on kasvanut alkuperäisestä noin kaksinkertaiseksi. Ja kuinka pienin kustannuksin!

 

t. Mika

Link to comment

Aika kivasti kun ajattelee, että kyseessä täysin vakio 1600 1-reikäkansilla. Kyseessä kuitenkin teho renkaista, joten moottorin teho on kasvanut alkuperäisestä noin kaksinkertaiseksi. Ja kuinka pienin kustannuksin!

 

t. Mika

 

No tuo vakio mosa vakio kaasarilla makso sen turbon verran. Olisiko se ollu 150€ (siis aika kallis)

 

Sitten meni se 30-50€ pikku nippeli nappeliin + sitten noin viikon talli illat...

 

Jos tuosta laskee niin eikö se kone teho alkaa olemaan luokkaa 90hv mikä on ihan kiitettävä teholukema tuolla 30mm vakio kaasarilla..

 

2 reikä kansilla ja tupla tellervoilla niin teho oli sitten heti tuon ~130hv, niin aika kuristava oli tuo 30mm kaasari oli loppujen lopuksi..

 

Näillä vakio koneilla niin tuo kestävyys on sitten toinen asia. Normaali ajos kestää yhtä hyvin ku vakio mutta lujaa ajaessa niin tahto vähä lämmöt karata. Sekin olis ehkä ollu korjattavissa hivenen paremmalla öljy jähdytyksellä...

 

Tosiaan koneet ollu aika lailla vakioita. Mitä ny sitten tuossa viimesessä oli full flow öljysuodatus..

Link to comment

vaikuttaako kuinka koneen oletettuun elinikään jos ajelis kokoajan tollasilla pienillä 0,5 ahdoilla jos alakertana olis c35,69x90,5,vakio 2r kansilla, vakio kampiakselilla ja I profiili cromo kammilla? noi kannet kun taitaa tulevassa kokoonpanossa hieman ahdistaa niin tolla pienellä paineen nousulla sais vähän paremman virtauksen....

millastahan tehoa olis odotettavissa? tosin vastapainoakseli taitas olla "välttämätön"?

 

mielipiteitä?

Link to comment
vaikuttaako kuinka koneen oletettuun elinikään jos ajelis kokoajan tollasilla pienillä 0,5 ahdoilla jos alakertana olis c35,69x90,5,vakio 2r kansilla, vakio kampiakselilla ja I profiili cromo kammilla? noi kannet kun taitaa tulevassa kokoonpanossa hieman ahdistaa niin tolla pienellä paineen nousulla sais vähän paremman virtauksen....

millastahan tehoa olis odotettavissa? tosin vastapainoakseli taitas olla "välttämätön"?

 

mielipiteitä?

 

Suurin syy kai tuon vakio mosan kestämättömyyteen on kierrokset.

Yksi kone kierrätetty rikki kesän aikana. Osa syy voi olla sulanneet männät ja paskanen öljy. Ku avasin koneen niin oli lohko kulunut loppuun keski runkolaakeri pesästä ja lohkon puoliskot oli hinkannu ittensä pilalle. Myös kampi akseli oli kulunut tois puoleiseksi keski runko laakerista...

 

Suurin syy on että konetta on kierrätetty aika lailla koko kesä. Testi päivillä oli vaihto valo pahimmillaan vähä yli 7000rpm..

 

Vastapaino kampi on tulossa seuraavaan mosaan ja tällä toivois saada sen kestämään paremmin korkeita kierroksia..

 

Uskon että ahtopaineella ei olis suoraan vaikutusta koneen kestävyyteen (lohkon+kampiakselin) niin kauan ku saa maksimi kierrokset pidettyä jossain 5000 paikkeilla.

 

Sinun kombolla uskoisin että tehot sais johonkin 130-180 paikkeille riippuen kaasuttimista.

Mutta jos maksimi kierrokset pitäis alle 5000rpm sekä tupla dellorto 40-45 ja ahdot jossain 0.8-1.0bar niin tehot olis siinä 150-160 paikkeilla...

 

Tasapainotus ja hyvä jähdytys niin eiköhän se elinikä pysyy ihan hyvänä. Ei se kone hajoo maantie ajossa vaan se on se kylä rallaaminen...

Link to comment

Asiallista menoa! Olin itse samanlaisen projektin aloittanut mutta se "roskisturbo" oli oikeasti roskiskamaa ja homma jäi siihen..

 

Ajatko vakio kaasaritiivisteellä, siis se paperi? Väsäsin Bilteman tiivistekumista uuden tiivisteen omaan Solexiin mutta jäi siis kokeilematta miten toimii paineistettuna. Olisiko sulla kuvaa modulaattorista?

 

Nyt kun sitä RE85 saa lähiasemalta ajattelin ottaa uutta vauhtia turboprojektiin talven aikana.

Link to comment
Asiallista menoa! Olin itse samanlaisen projektin aloittanut mutta se "roskisturbo" oli oikeasti roskiskamaa ja homma jäi siihen..

 

Ajatko vakio kaasaritiivisteellä, siis se paperi? Väsäsin Bilteman tiivistekumista uuden tiivisteen omaan Solexiin mutta jäi siis kokeilematta miten toimii paineistettuna. Olisiko sulla kuvaa modulaattorista?

 

Nyt kun sitä RE85 saa lähiasemalta ajattelin ottaa uutta vauhtia turboprojektiin talven aikana.

 

Solexiin tein tiivisteen vanhasta varasto pressun palasesta. Toimi ihan hyvin. Dellortoihin ostin CB-performancelta.

 

Modulaattoreista mulla on kuvia. teetin niitä pienen kasa joten on ylimääräisenä eri kokojakin..

Pistän kuvia illemalla ku olen omalla koneella

Link to comment
  • 1 month later...

Jospa taas raottais hivenen tallin ovea.

 

Kuukausi sitten tuli hankittua tuollanen kuitu Werrari ku semmosta on tehny joskus mieli. Aikomuksena olis tehdä tuollanen matala budjettinen 1300/1600 jolla saatais tuo kulkupuoli vastaan ulkonäköä. Korinvaihto hivenen haittaa isomman moottorin asentamista mutta aikomus olis tehdäkkin tuon auton "omasta" moottorista orkkis osia hifistelemällä semmonen katu 60hp sitten suljetun alueen korkeeltakin vetävä.

 

Pitää hivenen selvitellä että moottori koon suurentaminen rinnastetaan moottori vaihdoksi mutta jos oman moottorin "porauttaa" niin meneekö silloinkin %.

 

Sitten itse tekniikkaan

 

Karkeasti tällä hetkellä näyttää tältä

Orkkis 1300 lohko

Hitsattu vastapaino joko suomi tai jenkki valmiste

200 vauhtis ja sintteri jollain pikkasen vakiota jäykemmällä asetelmalla

Vakio veivit kiillotetuilla kauloilla jotka lasikuulapuhallettu

Scat 55 nokka tai Bugpackin 296 ja siihen suorahampaiset rattaat

Vakio 2-reikä kannet joista kanavia vingutettu omien visioiden mukaan :/

 

Jähdytys on hivenen auki mutta varmaan vakio non doghouse koppa ja siihen joku lisä öljylauhdutin

30mm pumppu jalka kannella

 

Kaasarit tulee Weberin 36 johon tehdään nuo perus turbo modaukset ja tavotteena olis saada nuo toimiin 0-1.6bar paineilla

 

Pakosarja on alkuperältään K-raak 4-2-1 sarja joka ei enää kyllä ole yhtään alkuperäsen näkönen mutta hyvät laipat tuossa sarjassa oli ja tarpeeksi käyriä..

 

Ahtimiksi tulee 1.9TD ahtimet jotka pitäsi toimia ihan sopivasti...

Ku vaan ekä löytäis sopivan parin. Noita näköjään on liiankin monta eri mallia...

 

Tässä sitten pikkasen kuvia

 

 

Huippu race kannet :)

HPIM0987.jpg

HPIM0990.jpg

 

Himo Weberit Ferrari sokeri serkusta

HPIM1000.jpg

 

Kampi vaihtoehdot

HPIM0972.jpg

 

Pakosarjan teurastus

HPIM1047.jpg

 

Sitten heppailua

HPIM1049.jpg

HPIM1052.jpg

 

Tuommonen tällä hetkellä. Mutta pikksen joutuu kyllä 3 pytyn omaa muuttaan että sais pituudet joten kuten lähelle

HPIM1057.jpg

Lattia karhu visiointia

HPIM1053.jpg

 

Tässä sitten mallailtu konehuoneseen

HPIM1076.jpg

Kyllä sinne kaks hernettä näköjään mahtuu. Tosiasia oli että yhden asentaminen vaikutti vaikeammalta..

HPIM1071.jpg

Link to comment
Kyllä on taas aika asiallinen rojekti sulla menossa.

 

No asiallisesta en tiedä mutta minimi budjetilla taas menään :)

 

Meni pikkasen visiot sekasin ku luin noita Johannes perssonin visioita tuolta cal-look.no foorumista.

Nå koneelle ei ole tapahtunu oikein mitään muuta ku visiot hyppinu sinne tänne. Toista ahdinta ollaan vielä vailla. Joten hidastaa pikkasen koneen tekoa.

 

2 Seuraavan budjetti moottorin osatkin tuli haalittua yhteen kasaan. On vielä yhtä sun toista pientä mitä puuttuu. Meinaa vaan olla nuo sopivat budjetti osat kiven alla :)

HPIM1080.jpg

 

Tuossa sivussa tuli porattua 4x100 jako rumpuihin että sai nuo tallissa maannet vanteet sovitettua

HPIM1082.jpg

HPIM1083.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...