Jump to content

Lootan teko?


Guest Ranne

Recommended Posts

Posted

Onneksi olkoon! Tie laatikkoguruksi on alkanut!!! :))

 

Punaisella merkityt ovat siis siirtäjien kiinnityspalikat akseleilla ja niiden paikat ovat kriittiset. Niiden paikat kannattaa viilata akseleihin. Silloin kasaaminen on kohtuuvarmaa. Jos taas vaihtelet rattaita, etkä vain esim. synkkoja, niin sitten tarttis kasata pukkiin, varmuuden vuoksi.

 

Rattaiden irroitukseen ei pitäisi tarvita prässiä, ulosvetäjän pitäs riittää kyllä niihin jotka ei käsin lähde.

 

Shimmilevyt tarvii asentaa takaisin sillänsä, koska niillä säädetään perän välystä ja sehän ei muutu ellet vaihda sinne mitään.

Posted

Joo, mä olen guru. :)

 

Ilmeisesti tarvitaan aika lailla voimaa että pää- ja sivuakselin saa tosta "kannesta" irti? Pienellä naputtelulla ei ainakaan tuntunut liikkeelle lähtevän.

 

Ja sitten noi vaihteensiirtotangot. Mä vedin reteesti yhden ensin pois ja kas kummaa sieltähän tuli kuula ja sitten sellanen pitkulainen kuula ja jousi alkoi näkyä. Saako noi jotenkin takasin, kait sitten ainakin kun ne tulpat nakertaa pois?

 

Vai tarviiko noita edes vetää pois lainkaan?

 

Oliko se jotenkin vaarallista rälläköidä tota lootaa pukin tekoa ajatellen?

Posted

Oliko se jotenkin vaarallista rälläköidä tota lootaa pukin tekoa ajatellen?

 

Älä vedä sitten mihinkään pinnapultin kantaan tms. jotta tulee kipinöitä,pöly nimittäin rajähtää aivan oikeest!!!

 

nimim.kokeiltu on

Posted

Siistiä! Hmm, kannattaisko yrittää kerätä se pöly talteen ja heittää johonkin nuotioon? :)

Posted

Ja sitten noi vaihteensiirtotangot. Mä vedin reteesti yhden ensin pois ja kas kummaa sieltähän tuli kuula ja sitten sellanen pitkulainen kuula ja jousi alkoi näkyä. Saako noi jotenkin takasin, kait sitten ainakin kun ne tulpat nakertaa pois?

 

Ei tarvi ottaa pois lainkaan. Saa ne takaisinkin, työtä taitaa hiukan teettää.

  • 1 month later...
  • 5 months later...
Posted

Mä olen saanut paljon aikaiseksi...

 

Mutta asiaan:

 

http://aircooled.fi/shop/products_pictu ... normal.JPG

 

Tollanen kun on nyt menossa lootaan kiinni niin sitä vaan ihmettelen että miksi tossa on mukana kaksi kpl noita pitkiä akseleita joihin noi rattaat tulee? Entäpä olisko syytä hankkia vielä toinen pari noita tasauspyörästön rattaita vai kestääkö/toimiiko vain yhdellä parilla?

 

Sitten, saako jostain hankittua shimmilevyjä tohon diffin ja laakerin väliin? Vanhan perän ja diffin tämä pinta johon shimmit tulee niin on pari milliä eri korkeudella, pentele. Entäpä mistä tiedän paljonko pitää shimmejä laittaa jne?

 

TJ: 89 ;)

Posted
Entäpä olisko syytä hankkia vielä toinen pari noita tasauspyörästön rattaita vai kestääkö/toimiiko vain yhdellä parilla?quote]

 

Niin, superdiffi ei ole super, ellei ole kahta ratasparia.... Yhdellä parilla se on käytännössä yhtä heikko kun alkuperäinenkin.

Posted

Ja vielä parempi olisi jos superdiffi on 10 hampaisille pikkurattaille.

Kumpi Aircooledin myymä diffi on, 10 vai 11 hampaisille pikkuraittaille?

Posted

Onko 10 ja 11 hampaisissa jotain eroa akselin suhteen?

 

Oletettavasti 11 hampaisille nuo diffit on, jos eroja löytyy. En vain ole koskaan törmännyt sellaisen diffin kuvaukseen jossa nimen omaan puhuttaisiin soveltuvuudesta pikkurattaille.

 

Kellä tietoa on, sen kuuluviin kajauttakoon!

  • 2 weeks later...
Posted

Tomppa kait saa hommattua mulle ylimääräisen ratasparin?

 

Entäpä tuo shimmihomma?

 

Vai jätänkö homman kesken ja laitan vakiolootan? :D

  • 3 months later...
Posted

Just kasasin ton superdiffin, nyt se on sitten kait super kun on kerta ylimääräset pikkurattaatkin. On kyllä hullun helppo homma.

 

Sitten palaisin tuohon shimmihommaan. Eli miten todetaan paljonko shimmejä vaatii tuo perä? On noista shimmeistä kii tää homma nyt eikä kiinnosta laittaa vakiolootaa mutta pian on pakko.

 

T: Se liikkuu ehkä sittenkin keväällä.

Posted

Hyviä laatikonkasaajia löytyy Suomesta ja sellaisia vielä jokka hommaa osakki niihin. Kisapeleissä loodat ei oo meikäläisellä hajonneet mutta onhan se käytöstäkin kiinni vaan suureksi osaksi kiinni mitä laatikon sisällä on.

 

Laatikon kokos ja osat hommas

Heikki " Hermann" 040 5153867

 

www.erikoisvari.net

 

Uusilla välityksillä vois ruveta kehittään laatikkoa joten vanhan laatikon 8lähtöö ajetun siis tuliterän uuden vois myydä pois. ??

Rino kuori, 3,88 perä, spooli, 3,78:1 , 2,21:2 , 1,70:3 , 1,32:4 ja 26-28 tuumasilla ( Halkasia ) slikseillä välitykset riittää turbokäyttöönki. Laakerituki Gene Berg, vahavat posket, hitsarru pitopyörät, välykset simmattu tiukaksi GeneBergin ohjeistusta silmälläpitäen mutta pikkasen katumaisemmaksi ja sykcrot on, pakattu irto naulalaakereilla vaihteet yms. yms... Uusi ei ole halpa mutta testattu ja kestää varmasti kun oikeen käyttää.

  • 1 month later...
Guest Ranne
Posted

Jep. Shimmit kuulemma hydrauliliikkeestä ja sopivan tahmeaksi pitäis shimmata, se onkin sitten jokaisen itse pääteltävissä mikä on se sopivan tahmea... :)

 

Mutta, kummalta puolelta toi perä tyrkättiin tonne lootaan? Siltä puolelta johon kytkinvaijeri tulee kiinni? Ettei tulis peruuteltua kahtasataa.

Guest Ranne
Posted

Mites kun noita vetarin putkia varten on noita paperitiivisteitä useampi ja ainakin yksi pari oli muita ohkasempia niin pitäiskö niilläkin säätää jotain? Tuskin nyt mitään kovin tärkeätä ainakaan?

 

Jos huomenna sais ryjän pyörilleen...

Guest Mika Raussi
Posted

Mie panin silleen, että pitää kädellä liikuttaa, mutta ei varsineisesti voimaa käyttäen. Edellisestäkin pirssistä muuten jonkinverran jämäköity takapää kun tuli laatiokka vaihdettaessa tietty shimmattua.

  • 5 months later...
Posted

Joo eli muistaakseni toi oli Laitiselta tuo loota, joku pitkäperänen.

 

Mitä mä sille olen tehnyt niin en muuta ku heitin diffin ja tuplarattaat perään ja kiillotin vetarit ja laitoin vahvat sivuposket.

 

Ennestään siellä kait oli ja on hitsatut rattaat? Jos oikein muistan.

 

Mutta toimivuudesta ei mitään käryä ku ei paljoa ole liikkunut vielä...

  • 1 year later...
Posted
Joko kokemuksia lootasta?

 

Mulla?

 

No joo, sit kun vihdoin ja viimein sain kaikki myöhässä kuntoon niin tuli sitä muutama kilometri testiajoa ajettua. Mitään suurempaa kiihdytystä ei tullut kokeiltua, ku oli/on hiukan noita öljynpaineongelmia.

 

Mut sen verta mitä ajoin niin hienosti toimi ja testit jatkuu heti keväällä.

 

Ja saakeli että on muuten oikeesti pitkät välit...

Posted

Kyllä varmaan jos jaksan joskus vaan katsastaa kuplan. Pääasiassa tulee siis kiihdyttelyn harjotteluun mutta voipi olla joskus pikku katupyrähdyksiin :)

Posted
Kyllä varmaan jos jaksan joskus vaan katsastaa kuplan. Pääasiassa tulee siis kiihdyttelyn harjotteluun mutta voipi olla joskus pikku katupyrähdyksiin :)

 

Kerro sitte millasta on ajella mutkia asvaltilla.. en itte oo uskaltanu kun JM vehkeita olen ajellu, koittanu pysytella soralla ettei lahe lapasesta :D Kovin kapeilla teilla ei passaa leikkia, on niin vikureja mokomat. (Paa-asiassa fiiuja ja skodaa kuplan tekniikalla testaillut)

Sanovat ettei spooli ole 'lainkaan' ajokelpoinen tavan katuliikenteessa. Olis kiva tietaa jonkun omakohtaisia kokemuksia.

Posted

Keneltä kys. spooli tuli kertoi ajaneensa sen kanssa paljonkin kadulla, sadekelillä yms saa olla tarkkana. Mutta koitetaan ja kerrotaan :D

Posted

Itellä ei taho tuo kupla pysyä lapasessa vaikka JM:ää ajankin, asfaltilla varsinkaan. Luistossa kun ei osaa ajaa :) 600:nen kuplan koneella ja laatikolla on aika vekkuli peli ;) ja tietty 100% kemppilukolla.

  • 2 months later...
Posted

Super Diffistä hieman kysyttävää. Eli tänään purettiin loota jossa super diff. Se on sitä mallia jossa on lukitus kierteillä olevilla rinkuloilla. Niiden alta löytyi kuitenkin vielä lukkorenkaat (osa 5). Eli jostain syystä tehty tuplavarmistus?

 

Ihmetystä herättää että miksi tuollainen systeemi. Koska sitä varten on pitänyt niistä 17-hampaisista rattaista (osa 12) johon puolikuilla tulee vetari, ottaa pari milliä päästä pois ja samoin on ohennettu sitä väliin tulevaa metallirengasta (osa 4).

 

Olisiko fiksuinta laittaa tilalle sorvaamattomat rattaat ja renkaat ja käyttää ainoastaan kierrerinkuloita lukitukseen? Miten tuossa säädetään koko paketin välys jos on lukkorenkaat tai jos on kierrerinkulat? Kierteellä olevia saa toki säädettyä portaattomista, mutta niiden lukitusta varten on ulkokehällä kaksi putkisokan paikkaa, joten säätö on vain 180 asteen välein. Pitääkö vetää kireimpään mahdolliseen asentoon ja mitata heittokellolla välys ja sitten laittaa sopivat shimmit?

 

Hieman vaikea asia selittää, kun en löytänyt mistään kuvaa tuollaisesta diffistä, eikä ollut kameraa mukana kun tuo purettiin.

 

t. Mika

 

EDIT: Jonkinlainen kuva löytyi, joskin tuossa on noiden kierrerinkuloiden putkisokkalukitus erilainen:

 

5080-10.GIF

 

beetlediffdiagram2.gif

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...