Jump to content

Säätöakseli jumissa..?


Guest [Henkka]

Recommended Posts

Guest [Henkka]

Moro!

 

Ongelma ois seuraavanlainen. koitin tossa säädellä säätöakselia. tuntu että ei ois madaltunut paljon mitään. auto siis ajoramppien päällä. aluksi tunkkasin auton ilmaan, jonka jälkeen löysäsin säätöpalat ja säädin "säätöpultit" matalimpaan asentoon. sen jälkee laskin auton alas, jolloin se madaltui hieman. huomasin että ainoastaan alempi säätöpala oli liikkunut, ja ylempi oli vielä samassa asennossa kuin aikaisemmin. No sen jälkee auto jälleen ylös ja iskarit alapäistä irti..ja taas alas..ei vaikutusta. alempi säätöpala ala-asennossa ja ylempi ei liikkunut mihinkään. sitten taas auto ylös ja molemmista pultit sekä säätöpalat poies (testin vuoksi) ja auto varovasti alas. ..ei vaikutusta. vieläkin laskeutui samalle korkeudelle. pitäisikö auto laittaa pukkien päälle ja tunkata rengas kerrallaan..? koitin vielä iskarien ja säätöpalojen ollessa irti hieman painaa keulaa alaspäin (ukko paksiin ja pientä pomppimista)....ei vaikutusta :P itseäni hieman hämää se, että minkä takia ylempi "vääntövarsi" -tai mikälie nimeltään, ei tunnu liikkuvan samalla tavalla kuin alempi?! niin..se piti vielä mainita että vaikka auto on ylä- tai ala-asennossa, niin keula on todella kova.

niijoo..ja auto on kupla, pallonivelkeulainen. niin ala-asennossa korkeus lampun alareunaan(maakavalamppuinen) on n. 46cm

 

-Henkka

Link to comment
Guest [Henkka]
oisko joku hitsannu sen ylemmän mutikan kiinni joskus?sieltä "urasta" siis?

 

Nii..en tiiä

tämmöset sinne on laitettu

 

4145.jpg

 

kuva lainattu hc:ltä

Link to comment
Guest [Henkka]
nuinkohan se ois voinu ruostua kiinni?

 

Se vois myös olla mahdollista. Auto oli seissyt pihalla liikkumatta pari vuotta ennen kuin sen ostin. Tosin akselissa olevat rasvanipat näyttivät suht. tuoreilta.

Link to comment
":2irs9i3f]
nuinkohan se ois voinu ruostua kiinni?

 

Se vois myös olla mahdollista. Auto oli seissyt pihalla liikkumatta pari vuotta ennen kuin sen ostin. Tosin akselissa olevat rasvanipat näyttivät suht. tuoreilta.

 

Irrota kaikki pultit ja mutterit ja ruuvaa pidempi pultti siihen sisaosaan, ja vaanna siita kasin. Vahan kun nitkuttaa jonkun spray oljyn kanssa, niin luulis lahtevan liikkeelle?

 

Jan

Link to comment

Olisko mahdollista että jokin muu komponentti kuin akseli ottaa vastaan? Nivelet? Iskarit? Joskus on ollu ääriasennot hakusessa näissä akvaariovuosimallien aksiloissa... Eikös noi palat muuten ole olkatappikeulaa varten? Tuo latat niputtava pala on suht neliskanttinen ja mun mielestä nivelkeulan reijässä on vähän enempi ristin muotoa. Ehkäpä väärä säätöpala jumittaa? ;))

Link to comment

Noita säätöpaloja on sekä pallonivel akseleille että sidepultti akseleille.

 

Epäilisin että ylempi on vain ruostunu kiinni. Kosteushan pääsee tuosta soikeasta säätöreijästä sisään. Tee niinkuin Bugfuel ehdotti.

Link to comment

Noissa ameriikan säätöpaloissa kierteet ovat tuumasia ja tiheällä nousulla. Eli älä tunge sinne väkisin millisiä tai on palan vaihto edessä.

 

Ota iskarit pois ja koita jos sitten lähtisi liikkeelle. Jos se ei auta niin tukivarret pois ja rasvaa ja asennus takaisin.

 

Huonolla tuurilla pakeliittipusla tai neulalaakeri on korkannut jostakin päin.

Link to comment
Jos jousitus on todella kova, weikkaan että tukivarret on jumissa. Uretaanipuslilla voi tapahtua turpoamista kosteuden vaikutuksesta, jolloin tukivarren liikkuminen saattaa hankaloitua.

 

Nylon turpoaa kosteuden vaikutuksesta, uretaani ei. Täältäkin ääni tuolle säätöpalan kiinni ruostumiselle.

Link to comment

Mut noi uretaani puslat voi olla mitotukseltaankin tiukkoja, tai kuten mulla yks osasissa puslissa, oli semmonen olake, joka piti vuolla pois et sai tukivarret sisään ilman järjetöntä väkivaltaa.

Link to comment
Guest [Henkka]

Jees..no puretaan ja koitetaan bugfuelin neuvoa. pakkohan sen on jossain vaiheessa liikahtaa, kun ei ees näytä ruosteiselta....päällepäin..ties kuinka ruosteessa sisältä :D

Link to comment
Voihan sinne ruostetta kertyä. Mutta ei varsinaiseti kiinni ruostu, kun se liikkuvaosa noissa on alumiinia.

 

Jaa toi sisäosa on alumiinia? Noh, alumiini/teräs on paljon pahempi yhdistelmä jumiutuun kuin teräs/teräs.

Link to comment
Voihan sinne ruostetta kertyä. Mutta ei varsinaiseti kiinni ruostu, kun se liikkuvaosa noissa on alumiinia.

 

Oletko ihan varma? Kyllä mun mielestä siinä minkä minä asensin omaan etuakseliin oli tuo säätöpalan rinkula jonka läpi noi vääntösauvat ujutetaan oli ihan terästä?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Tähän mennessä on ollu terästä noi sisäosat.

 

Ei muuta kun vääntelemään kunhan on keksiny tuumasen pultin sinne reikään tai sit voi tietty tehä senkin, että ajaa vaan ja oottaa jos keula jossain vaiheessa tulis alas.

Link to comment

Jos se on ruostunut siihen putkeen kiinni, niin vois auttaa kun hieman naputtelee putkea vasaralla (varovasti ettei tuu lommoja) siitä säätöpalan kohdalta, ja tietty irrotusöljyä sinne väliin siitä säätöruuvin kohdalta.

Link to comment

Oon ihan varma että se yks pari, minkä mä oon omaani laittanu, on alsasella sisäosalla. Enkä mä kyllä oo ikinä törmänny ongelmaan että alumiini ja teräs jotenkin jymähtäis poikkeuksellisen hyvin toisiinsa.

Ihan sama. Ainut mikä on tärkeetä, on että ollaan joka asiasta metaken kanssa eri mieltä.

 

Sitä mä oon joskus ihmetellykin, ettei se sisäosassa pystyssä oleva pultti oo tullu alumiinineineen ulos. Vielä kun on hienokierre. Muistaakseni 5/8.

Link to comment
Oon ihan varma että se yks pari, minkä mä oon omaani laittanu, on alsasella sisäosalla.

En epäile, olin vaan hämmästynyt. yhtään en ole itse asentanut, joten eipä ole oikein kokemustakaan.

 

Enkä mä kyllä oo ikinä törmänny ongelmaan että alumiini ja teräs jotenkin jymähtäis poikkeuksellisen hyvin toisiinsa.

Alumiinivanne, teräksinen pyöränanpa, tiukka sovite, hiukan kosteutta ja maantiesuolaa, jokainen ko. asiaan törmännyt varmaan tietää että istuu aika lujassa. Tai alumiiniset jarrusatulat + teräksiset jarrupalan rungot. Se on se elektrolyysi kun sen asian tekee..

 

Ihan sama. Ainut mikä on tärkeetä, on että ollaan joka asiasta metaken kanssa eri mieltä.

Hahaa :DD Tarjoon sulle kahvit jos joskus satutaan naamatusten, voidaan sitte kinastella että pitääkö kahvi juoda mustana vai maidon kanssa ;)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...