-Alex- Posted September 25, 2009 Author Share Posted September 25, 2009 Nostetaas vanhaa aihetta..Kuinka ovat autolinean alulohkoiset koneet teillä toimineet? Varmaan ensviikolla itellä pörähtää kone käyntiin ja nokka-akseli sisäänajetaan. Ja silmäillään koneen toimintaa. John Connolly aircooled.netistä sanoi "alu cases are junk". Tuntuuko kenestäkään tältä? ;) Ameriikassa olisi myös yhdellä hepulla työn alla magnesiumlohko, ei ole AS-41 seosta vaan WE-43, hänen mukaan max lämpötila AS-41 materiaalille 300f ja jälkimmäiselle taas 550f. Hinta alimmillaan jopa 500$. http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... sc&start=0 Quote Link to comment
DOODAH Posted September 25, 2009 Share Posted September 25, 2009 Hyvin on toiminu. Kausihuollon takia nyt auki ja ainut paikka missä sanomista oli muutama nostaja kraatereilla. Lohkossa kaikki kuin uutta. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 25, 2009 Author Share Posted September 25, 2009 Ovat puhuneet että lämmöt alulohkoisessa koneessa olisivat 5-10 astetta suuremmat, oletko huomannut sellaista? Pari pientä kosmeettista jälkeä tuli asentaessa ja siistiessä lohkoa, mutta eivät haittaa käyttöä. Quote Link to comment
DOODAH Posted September 25, 2009 Share Posted September 25, 2009 Ovat puhuneet että lämmöt alulohkoisessa koneessa olisivat 5-10 astetta suuremmat, oletko huomannut sellaista? Pari pientä kosmeettista jälkeä tuli asentaessa ja siistiessä lohkoa, mutta eivät haittaa käyttöä. Eipä oo lämpömittaria. Epäilempä, että se 5-10 astetta saadaan ulkoilman lämmöissä takaisin;^) Eniten tossa alulohkossa syletti flektikopan sopimattomuus sen lohkon pulleuden takia. Tai no mikään muu ei kyllä sylettänykkään sitte. Purkaessa jännitti miten saan puoliskat erilleen niiden kuuden suffle pinnin takia, mutta helpostihan tuo aukes. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 25, 2009 Author Share Posted September 25, 2009 Ahaa, aivan. Kyllähän flektikopan istuvuutta joutuu muokkaamaan varmasti. Ainakin itellä lohko aukeaa ihan kohtuu helposti, toki se on tiukemmin kiinni laakeripukkien holkkien takia. Quote Link to comment
JaniM Posted September 25, 2009 Share Posted September 25, 2009 Mites laitoitteko jotakin tiivstetöhkää sinne suffelien väliin vai pitääkö ilmankin? Quote Link to comment
-Alex- Posted September 25, 2009 Author Share Posted September 25, 2009 Eipä tullut laitettua, sen näkee sitten että pitääkö. Aika tiukkahan se on ettei pitäisi pahemmin vuotaa. Pari vuotta sitten oli myynnissä myös aircooled.netissä alulohkoja, 300$ ja 350$ hintaan. Toi kalliimpi oli tarkastettu aircooled.netin toimesta ja sillä oli jokin takuukin :D Quote Link to comment
DOODAH Posted September 25, 2009 Share Posted September 25, 2009 Mites laitoitteko jotakin tiivstetöhkää sinne suffelien väliin vai pitääkö ilmankin? En laittanu, ja ei pidä. Eli seuraavaan kasaukseen laitan Quote Link to comment
JaniM Posted September 25, 2009 Share Posted September 25, 2009 No hyvä. Laitettiin tohon yhteen lohkoon varuiksi, ettei sen takia tartte alkaa purkaa. Quote Link to comment
DOODAH Posted September 25, 2009 Share Posted September 25, 2009 No hyvä. Laitettiin tohon yhteen lohkoon varuiksi, ettei sen takia tartte alkaa purkaa. Laitotteko sufflen sisään vai lohkon ulkopuolelle prikan ja mutterin alle? Ja mitä tököttiä? Quote Link to comment
JaniM Posted September 25, 2009 Share Posted September 25, 2009 Pistettiin lohkon ja suffelin väliin eli siihen mihin se o-rengaski kuuluis, viisteeseen. Tiivistesilikoonia ja ihan pikkasen. Quote Link to comment
DOODAH Posted September 25, 2009 Share Posted September 25, 2009 Pistettiin lohkon ja suffelin väliin eli siihen mihin se o-rengaski kuuluis, viisteeseen. Tiivistesilikoonia ja ihan pikkasen. ..No niimpä tietysti tää keissi on kloussattu ;^) Quote Link to comment
Dennis Posted September 25, 2009 Share Posted September 25, 2009 Kesän ajettu AutoLinea lohkolla, hyvin on toiminut eikä pahempia vuotoja, dekkikorkeudet myös samat kummallakin puolella, joten mitat kunnossa. Liimaa laitoin sinne keskipukkien väliin. Huonot puolet oli tosi paljon teräviä reunoja ja koneistusjälkiä + metallipuruja jokapaikassa, mutta pikku vingulla kaikki terävät pois ja kunnollinen pesu. Huono myös se öljyimuputki joka on hieman vino eikä suora kun saksalaisissa joten sihti kanittaa hiukan, en jaksanut alkaa vaihtamaan saksalaista putkea vanhasta lohkosta kuten jotkut ovat tehneet. Öljypumpun käyttöakseli ei tahtonut menemään paikoilleen, joten jotain ei linjassa, tosin vika voi olla myös pumpussa tai nokassa, otin vähän tavaraa pois pumpun akselin päästä ja homma toimii. Flektikopasta joutu ottaa tavaraa pois aika paljon keskeltä lohkon takia, mutta hoitui peltisaksilla. Lopputulos on Ok, mutta aikaa meni todella paljon enemmän kaikenkaikkiaan kun mitä VW lohkoon olisi mennyt, kestävyydestä vaikeata sanoa kun on toiminu. Dennis Quote Link to comment
-Alex- Posted September 25, 2009 Author Share Posted September 25, 2009 Asensin ite ö-pumpun, niin huomasin ettei aivan linjassa ole imuaukot, lohkossa oleva imuaukko on vähän pienempi. Samaa vikaa? Kannattaako suurentaa jälkikäteen? Quote Link to comment
ARTO Posted September 25, 2009 Share Posted September 25, 2009 Ovat puhuneet että lämmöt alulohkoisessa koneessa olisivat 5-10 astetta suuremmat, oletko huomannut sellaista? Pari pientä kosmeettista jälkeä tuli asentaessa ja siistiessä lohkoa, mutta eivät haittaa käyttöä. Tällähän ei ole merkitystä koska alumiinilohko kestää paremmin lämpöä kuin wanhat orkkislohkot. laadukkailla nykyöljyillä ei olla vielä lähelläkään öljyjen voitelulimittejä. Vuosikymmeniä sitten oli toisin, öljyt olivat pääosin huonompia, eivät kestäneet lämpöä jne... Magnesiumlohko on edelleen se ongelma joka alkaa "liiasta" lämmöstä aikaisemmin menettämään mittojaan/lujuuttaan. Alulohkon kanssa mennään siis eri limiteillä kuin vwn magnesiumlohkoilla. Quote Link to comment
metake Posted September 25, 2009 Share Posted September 25, 2009 Ovat puhuneet että lämmöt alulohkoisessa koneessa olisivat 5-10 astetta suuremmat. Kertokaas tietämättömälle että mikä tuon aiheuttaa? Alumiinin lämmönjohtavuus on kuitenkin 1,5 kertainen magnesiumiin verrattuna. Quote Link to comment
multanen Posted September 25, 2009 Share Posted September 25, 2009 Ovat puhuneet että lämmöt alulohkoisessa koneessa olisivat 5-10 astetta suuremmat. Kertokaas tietämättömälle että mikä tuon aiheuttaa? Alumiinin lämmönjohtavuus on kuitenkin 1,5 kertainen magnesiumiin verrattuna. Minua kanssa mietitytti tuo. Aika outoa jos on tuommonen ero. Metalliseosten lämmönjohtavuus poikkeaa kylläkin tosi paljon puhtaista metalleista joten esim. alumiini vs. magnesium vertailu ei oikein toimi tässä. Toinen juttu on että lohkosta poistuu lämpöä ainoastaan ilmaan ja ilma/metalli-rajapinnan "lämpövastus" on moninkertainen verrattuna mihinkään metalliin (arvataan nyt vaikkapa että luokkaa 100-kertainen). Mutta onkos alumiinilohkossa on erilaiset rivat pohjassa tms.? Quote Link to comment
-Alex- Posted September 26, 2009 Author Share Posted September 26, 2009 Vaikuttaisko että siinä on paksummat seinämät? Rivat ovat samanlaiset pohjassa jne. Quote Link to comment
Dennis Posted September 26, 2009 Share Posted September 26, 2009 Koneessa on kyllä niin monta tekiää lämmöntuottoon ja jäähdytykseen, jos lämmönjohtokykyä ajattelee niin alulohkoinen pitäisi käydä kylmempäna koska itse lohko toimii paremmin jäähdyttäjänä ja tuo paremmin lämmöt ulkoilmaan. Oma kone joka on nyt pitkäiskuinen alulohkolla käy mielestäni kylmempänä tai ainakin ei enemmän lämmöntuottoa kun vanhassa, ja silti varmasti enemmän tehoa kun edellisessä vakioiskuisessa. Sentakia helppo verrata kun kaikki apulaitteet samat kun edellisessä kokoonpanossa. Mutta tähän asaan vaikuttaa niin moni asia, seokset, puristukset (jotka nyt 9,5, vanhassa 10-10,5), pidempi isku pitäisi tuoda enemmän kitka lämpöä sylintereissä, kansien virtaus vaikuttaa, edelliset oli portattu silmämääräisesti ammattilaisella, uudet virtauspenkissä testaamalla, nyt myös parempi pakoputki, CSP Phyton 42mm, edellinen perus käärmepesä hideout systeemi. Vaikeata sanoa, mutta uskon lohkon merkityksen lämpöön olevan aika merkityksetön. Itsellä lämmöt maantieellä 80km/h 85 astetta, moottoritievaudissa 120km/h 100 astetta, kruisingilla helsingin ruuhkissa 100 astetta. Tämä kokoonpano toimii ilman mitään Cool-Air kittiä vetää Tukhomasta Mantorppiin non-stop nopeusrajoituksien mukaan ilman mitään jäähdyttelytaukoa mikä on mielestäni kivaa, eli jos ei huvita ottaa taukoa, niin ei tarvitse auton takia pitää taukoja muuten kun tankata. Mutta lämmöt pitää kurissa jäähdytin puskurin alla edessä ja 78 asteinen termostaatti estämässä öljyt käymässä siellä alle termostaatin lämpöä, muuten käy kylmänä kesäyönä tai vesisateella (testattu) Dennis Quote Link to comment
ARTO Posted September 26, 2009 Share Posted September 26, 2009 Tuskin vielä voidaan vetää lopullisia johtopäätöksiä pahanarsen/valualulohkojen kestosta. Moni äkäisemmin viritetty ilmapahna käyttää tänäänkin vuosikymmeniä vanhaa ja kuusinumeroisen kilsamäärän kärsineitä lohkoja hyvällä menestyksellä. Palataan vaikka 10 vuoden päästä asiaan miten nämä valualulohkot kestäneet. Lujuudessa eivät vedä vertoja esim nelostyypin/wasserin alulohkoille. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 26, 2009 Author Share Posted September 26, 2009 Juu, se on aivan totta 4 typen ja wasserin lohkot ovat parempia, nämä ovat painevalua sekä näissä on läpipultit, ja öljytilavuuskin hivenen suurempi. Ensimmäiset alulohkot 2002-2004 olivat todella paskoja laadultaan, niin huokoisia että öljy tuli läpi seinästä, myös halkeamat eri paikoissa olivat todella yleisiä. Vaatii toki alulohko ehkä hivenen enemmän viimeistelyä kuin AS41, mutta on se jossainmäärin jo osottautunut ihan okeiksi virityskäyttöön, ollen ainakin RK-linjan suhteen kestävämpi, mm. STF:ssä suht säännöllisesti kisailevat Marty Staggs, Mike Lawless ja FJcamper nimellä oleva ratakisailija on sanonut myönteistä näistä alulohkoista. Jep, tulevaisuudessa näemme vasta totuuden näistä lohkoista kunnolla. Quote Link to comment
Dennis Posted September 26, 2009 Share Posted September 26, 2009 Aivan oikein... Suurin syy miksi ostin alulohkon oli se ettei omista eikä tuttujen nurkista eikä edes täältä ostopuolella enää löytynyt hyviä saksalaisia lohkoja ja uusi Mexico lohko + koneistustyöt oli samanhintainen kun valmiiksi työstetty pitkälle iskulle ja isoille pytyille oleva alulohko. Nähtäväksi jää... Dennis Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted September 27, 2009 Share Posted September 27, 2009 oon ostanu tässä viimeisen vuoden aikana AS41 valuisia lohkoja 2kpl 40€/kpl ja 1 makso 50€. Näissä kaikissa reiät kairattu 94 putkille, ja kahdessa halvemmassa tehty tilat pitkälle iskulle. Kaikki stanukoossa... Eli on noita vielä kun pitää silmät auki. Ja nämä siis volkkaripalstalta kaikki. Kaikki aarporattiin ja muuta ei koneistamolla tarvinnut tehdä. Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Kestää se BadAss paremmin kuin vakio lohko. Kiertokangen poiketessa vakiotyylinen stroker lohko syyti yllättävän helposti 8500rpm kohalla yläpuolelta kangen pihalle mutta kun badass lohkos katkes 2005 vuonna kanki niin se piti sisällään kaiken kuha halkeili vähä, GeneBerg 86 akseli ja Pautterin 5,8 tuumaset ku rynnisti 8200rpm .... ja kaikestahan saa tilataidetta .... hinohan se teräslevyyn hitsattu GB 86 ja Pautterin kanget tilataiteena tallinseinälle .... harvalla on sellasii tauluja.... Öljynkiertohäikät olivat syynä ja keuliminen. .... erään lisäöljypohjien valmistajan tai merkkisen imuputket on .... ei soveltuvia kyseisten pohjien kanssa yms.. GB osat seuraavax testiin Hesellä 040 5153867 vois olla BadAss uusia lohkoja myynnis Quote Link to comment
-Alex- Posted September 30, 2009 Author Share Posted September 30, 2009 On sulla kallis taulu ;) Quote Link to comment
Guest Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Jarmo, laita Accusump niin ei haittaa vaikka pumppu hetkellisesti haukkaa ilmaa. Quote Link to comment
Timo Mäntyharju Posted October 1, 2009 Share Posted October 1, 2009 Jarmo, laita Accusump niin ei haittaa vaikka pumppu hetkellisesti haukkaa ilmaa. Niin tai koneistaa oikeat välykset ja laittaa oikean laiset öljyt. Itellä meinas käydä samoin viime vuonna kun jampalla mut nyt koputetaan vain päätä nyrkillä kun alakerta pelastui. Tänä kesänä ei ongelmia enää ollu samoilla osilla. Quote Link to comment
Pasi Posted August 7, 2016 Share Posted August 7, 2016 Nosteaan vanhaa, varmaan aika monella on jo alulohko käytössä. Onko tarvinnut hihnapyörän aukkoa isontaa tai hihnapyörästä hioa hieman pois jotta mahtuu pyörimään kunnolla kun kone lämpenee? Tuossa kävi juuri sellainen juttu, kun säädeltiin kaasuttimia niin kone kävi tyhjäkäynnillä n.15min,jonkin verran lämpesi siinä. Sammutin koneen ja hetken päästä starttasin uudelleen niin kuului kunnon hankaava ääni. Hihnapyörä oli hangannut urat lohkoon, kyseessä siis alulohko ja cb teräshihnapyörä. Jäljet lohkosta sain käsin hiomalla pois ja hihnapyörästä sorvautin kymmenyksen pois. Onko muilla ollut vastaavaa? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.