Guest mpn Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Millä öljyllä olette käsitelleet osat, kun kasaatte konetta? En haluasi laakeroinnin jälkeen enää aukaista mosaa uudelleen, kun ei ollutkaan hyvin öljytyt osat. Quote Link to comment
hanski. Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Valvoline Racing 20w-50 riittävän paksua tavaraa.... ja ennen uudelleen tehdyn koneen käynnistämistä, sytystystulpat pois ja mäntien päälle reilusti öljyä....startilla öljynpaineet ylös... +tippakannulla kaikki mahdolliset kanavat ja letkut täyteen öljyä.. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 mäntien päälle reilusti öljyä....startilla öljynpaineet ylös... joku S-profiili kiertokangen valmistusohje kaiketi Quote Link to comment
-Alex- Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 mäntien päälle reilusti öljyä, wtf? :D Useimmissa tapauksissa kestää ikuisuuden kun startilla veivaa öljynpaineet, en ehkä suosittelisi. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Mie tein moottoriöljystä ja molybdenirasvasta seoksen, jonka just saa tulemaan tippakannusta ulos. Ihan pirun kätevä kasata, kun se sotku pysyy jopa vaakasuorissa pinnoissa, eikä valu mihin painovoima vie. Quote Link to comment
hanski. Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 mäntien päälle reilusti öljyä....startilla öljynpaineet ylös... joku S-profiili kiertokangen valmistusohje kaiketi sopii joka profiilille... kun sitä konetta ekaa kertaa koitaa saada käymään, pyörii helpommin kun tulpat poistaa, öljy voitelee sylinterin seinämiä... ja startilla öljynpaineet ylös, ennekuin laittaa käymään, eli esim. puolan ja jakajan välinen johto irti... joko valkenee...??? Quote Link to comment
hanski. Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Useimmissa tapauksissa kestää ikuisuuden kun startilla veivaa öljynpaineet, en ehkä suosittelisi. akselilla esittää parempi tapa..??? Quote Link to comment
Per Jernström Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Mulla on purkki RedLine asennusrasvaa kasausta varten. Sitä kaikkiin laakeripintoihin niin pysyy paremmin kuin pelkällä öljyllä pinnat kunnossa. Se Mikan tippakannu on siitä parempi kuin mun tikku millä mä sitä rasvaa levitän koska tikku saattaa kerätä hiukkasia jotka sitten kulkeutuu koneeseen. Ehkä joku isompi lääkeruisku olisi hyvä tapa levittää asennusrasvaa. Sit mä olen esitäyttänyt kaikki full-flow letkut ja suodattimen. Silti saa vääntää startilla pitkään ennenkuin paineet nousee. Quote Link to comment
hanski. Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Sit mä olen esitäyttänyt kaikki full-flow letkut ja suodattimen. Silti saa vääntää startilla pitkään ennenkuin paineet nousee. myös hyvä tapa poistaa ilmalukot öljyletkuista yms.., joita varmasti aina jää, kun sitä öljyä sinne tiputtelee, on varovasti paineilmalla puhaltamalla saada öljy kiertämään... Quote Link to comment
Racing Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Kaikista paras on STP öljynlisäainetta (paksua tavaraa+moottoriöljyä 50/50% seos ja sillä,stp pysyy TAATUSTI pinnoissa. Quote Link to comment
-Alex- Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Useimmissa tapauksissa kestää ikuisuuden kun startilla veivaa öljynpaineet, en ehkä suosittelisi. akselilla esittää parempi tapa..??? Jep, esitäyttää letkut ja suodatin, sitten bensaa kaasareihin(tai ei jos on ruisku) ennenkuin käynnistää. ja käyntiin. Quote Link to comment
hanski. Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Useimmissa tapauksissa kestää ikuisuuden kun startilla veivaa öljynpaineet, en ehkä suosittelisi. akselilla esittää parempi tapa..??? ja kone käy jonkin aikaa n 1000rpm ilman öljynpainetta.... fiksua!!! tuo startin käyttö paineiden nostoon ois musta järkevämpää...no jokainen tekee parhaaksi katsomallaan tavalla... Quote Link to comment
Sakke Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Hanskin kanssa ihan samalla linjalla. Quote Link to comment
Racing Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Jep startilla paineet ja mahdollinen suodatin ja kaikki letkut täyttää niin öljyllä kun vaan mahdollista,niin ei se paineiden nousu nyt kestä kun pari kolme sahauskertaa... Quote Link to comment
-Alex- Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Olen kokeillut tuota öljynpaineen nostoa starttia pyörittäessä, kestää minuutinkin verran joskus...siinä on jo uuden nokka-akselin rasvat lähteneet veks. Itse täytän ruiskulla letkut ja suodattimen kaadan täyteen. ei mene kahta kolmea sekuntia kauemmin kun käynnistää koneeen, että paineet nousee. Ei ehkä kannata silloin jos epäilee ettei kone heti lähde käyntiin. Quote Link to comment
hanski. Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 itsetestattuja hyviä vinkkejä... öljypumpun rattaisiin hiukan vaseliinia, on "tiivis" ja alkaa heti imemään öljyä öljypohjasta.... jos on pitkä öljynkierto...esim keulassa kennoa jne... ensin pelkkä "perus" kone käymään, eli turhat öljynkierrot pois....ja kun kone on saatu käymään kunnon paineilla, liitetään mukaan pitkän matkan kierto..... Quote Link to comment
-Alex- Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Niin, tai sitten jättää edestä pois öljynjäähdyttimen jos ei ole kuivasumppua ;) Quote Link to comment
-Alex- Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Itse oon kans ruikannut pumpun täyteen ennnen käynnistystä :D Mutta taitaa nokka-akseli olla kriittisin paikka ensikäyttöä ajatellen, kyllä laakerikaulat ja laakerit kestää ensistartin kun on kunnon asennusrasvaa/öljyä joka ei heti valu pois. Quote Link to comment
hanski. Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Mutta taitaa nokka-akseli olla kriittisin paikka ensikäyttöä ajatellen varsinkin jos on jäykät tuplajouset, painaa nostimen lujaa nokkaa vasten... sisään ajossa löysät, yksinkertaiset jouset, niin hyvä tuleee.... mutta siitä öljystä oli alunperin kyse...heh...... valvolinelle pisteet, muita vaihtoehtoja??? Quote Link to comment
-Alex- Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Mutta miksi "ammattilaiset" käyttävät tuplajousia ensistartissakin? MM. DRD, Maher ym sanovat tekevänsä niin. Itse kans käytän Valvoline racing VR-1 20W-50 mineraalia tai Kendall GT-1 20w-50.stä, yksi paljon kilpakoneita(ei VW) rakentanut sanoi että Kendallissa olisi paremmat ominaisuudet kun lähestytään korkeita lämpötiloja, mene ja tiedä, johtuu kuulemma että parafiinipohjaisena(?) öljykalvo kestää paremmin kovissa kuumuksissa. Voihan se olla että Valvolinekin on parafiinipohjaista. Quote Link to comment
hanski. Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Mutta miksi "ammattilaiset" käyttävät tuplajousia ensistartissakin? mä oonkin vaan harrastelija....näistä mitään tiedä...... oon maalta kotoosin ja on vaan "maalaisjärkeä" annettu rajallinen määrä.... Quote Link to comment
Guest Esko Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Kyöstin kanssa samalla linjalla, STP:llä kasannut, pysyy hyvin laakeripinnoilla, riittävän paksua. Valvoline racing VR-1 20W-50 öljyksi. Esa Quote Link to comment
mite^ Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Itse oon aina tehny niin että puolanjohto veks ja tarttaillu tai sitten hinannu niin kauan että öljynpainevalo sammuu. Jokkis vehkeissä joskus voi mennä aikaa pitemmästikkin. Kaikki osat aina kasatessa voidelu moottoriöljyllä. Quote Link to comment
mikan Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Onko jollain tietoa miten autotehtaat käyttävät öljyä kun moottori kasataan ja miten suoritetaan ensikäynnistys? t. Mika Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Keväällä kun kone kasattiin, käytettiin laakereihin Kendall GT1 + STP -sekoitusta silleen sopivan tahmeana. Nokalle oma sen mukana tullut rasvansa. Tuolla sekoituksella sotkettiin myös ö-pumppu. Laitettiin fullflowt täyteen etukäteen valuttelemalla eri liitoksista (enimmäkseen ö-jalasta pumpullepäin), ja suodatin toki täyteen. Laitettiin myös jäykkien tuplien pelkät sisäjouset nokan sisäänajoon, tästä on tosiaan maailmalla monta mielipidettä, vaivaahan tuossa oli kun sisäänajon jälkeen purattaa puol konetta mutta ei tuossa ny menny kun pari iltaa. Paineilmalla avitettiin bensapumpun täytelätkän huohotinliitännästä muut huohottimet tukittuna, ja tulpat irti. Männät oli kevyesti voideltu crc:llä, wisecon ohjeissa oikein kiellettiin paksu öljyn hölvääminen. Samoin oli muistaakseni totalsealin ohjeissa, mutta en muista varmaksi. Paineet nousi noin puolen minuutin sahaamisen jälkeen kun avitti paineilmalla. Sit nokan sisäänajon jälkeen ööt pois, kone purkuun ja tuplajousien asennukseen. Melko vaivalloinen mutta toivottavasti palkitseva tapa. Tässä vaiheessahan olis voinu toki avata lohkon tai jollain endoskoopilla katsoa nostajat mutta ei sattunu tähystintä kohdalle. Ai niin, sisäänajossa ja normaalissakin käytössä nuo kendallin 20W50 ölpät, sisäänajossa lisänä loppupullo sinistä STP:tä. Mie oon lukenu kans sen "parafiinipohjainen ei murru niin helposti kuumassa" -jutun jostain, ja paljon juttuja öljyjen sinkki ja fosforipitoisuuksista jotka olis tärkeitä nokan sisäänajossa, tiedä häntä mutta kaikki varokeinot käytettiin :) Puavo Quote Link to comment
mite^ Posted May 10, 2008 Share Posted May 10, 2008 Ite oon noissa jokkis koneissa käyttäny valvoline vri racing öljyä. 36e/5l maksaa. Kallista sekin on näin opiskelija pudjetilla kun öljyjä saa vaihtaa 3-4 kisain välein. Riippuen siitä paljonko kone kuumenee. Hiacen iso suodan + lauhdutin löytyy jotta ei lämpeis niin paljoa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.