Jump to content

Mitäs öljyä mosaa kasatessa?


Guest mpn

Recommended Posts

Guest mpn

Millä öljyllä olette käsitelleet osat, kun kasaatte konetta?

En haluasi laakeroinnin jälkeen enää aukaista mosaa uudelleen,

kun ei ollutkaan hyvin öljytyt osat.

Link to comment

Valvoline Racing 20w-50

 

riittävän paksua tavaraa....

 

ja ennen uudelleen tehdyn koneen käynnistämistä, sytystystulpat pois ja mäntien päälle reilusti öljyä....startilla öljynpaineet ylös...

+tippakannulla kaikki mahdolliset kanavat ja letkut täyteen öljyä..

Link to comment
Guest Mika Raussi

Mie tein moottoriöljystä ja molybdenirasvasta seoksen, jonka just saa tulemaan tippakannusta ulos. Ihan pirun kätevä kasata, kun se sotku pysyy jopa vaakasuorissa pinnoissa, eikä valu mihin painovoima vie.

Link to comment
mäntien päälle reilusti öljyä....startilla öljynpaineet ylös...

 

joku S-profiili kiertokangen valmistusohje kaiketi

 

sopii joka profiilille...

kun sitä konetta ekaa kertaa koitaa saada käymään, pyörii helpommin kun tulpat poistaa, öljy voitelee sylinterin seinämiä...

 

ja startilla öljynpaineet ylös, ennekuin laittaa käymään, eli esim. puolan ja jakajan välinen johto irti...

 

joko valkenee...???

Link to comment

Mulla on purkki RedLine asennusrasvaa kasausta varten. Sitä kaikkiin laakeripintoihin niin pysyy paremmin kuin pelkällä öljyllä pinnat kunnossa. Se Mikan tippakannu on siitä parempi kuin mun tikku millä mä sitä rasvaa levitän koska tikku saattaa kerätä hiukkasia jotka sitten kulkeutuu koneeseen. Ehkä joku isompi lääkeruisku olisi hyvä tapa levittää asennusrasvaa.

 

Sit mä olen esitäyttänyt kaikki full-flow letkut ja suodattimen. Silti saa vääntää startilla pitkään ennenkuin paineet nousee.

Link to comment

Sit mä olen esitäyttänyt kaikki full-flow letkut ja suodattimen. Silti saa vääntää startilla pitkään ennenkuin paineet nousee.

 

myös hyvä tapa poistaa ilmalukot öljyletkuista yms.., joita varmasti aina jää, kun sitä öljyä sinne tiputtelee, on varovasti paineilmalla puhaltamalla saada öljy kiertämään...

Link to comment

Useimmissa tapauksissa kestää ikuisuuden kun startilla veivaa öljynpaineet, en ehkä suosittelisi.

 

akselilla esittää parempi tapa..???

 

Jep, esitäyttää letkut ja suodatin, sitten bensaa kaasareihin(tai ei jos on ruisku) ennenkuin käynnistää. ja käyntiin.

Link to comment

Useimmissa tapauksissa kestää ikuisuuden kun startilla veivaa öljynpaineet, en ehkä suosittelisi.

 

akselilla esittää parempi tapa..???

 

ja kone käy jonkin aikaa n 1000rpm ilman öljynpainetta....

fiksua!!!

tuo startin käyttö paineiden nostoon ois musta järkevämpää...no jokainen tekee parhaaksi katsomallaan tavalla...

Link to comment

Olen kokeillut tuota öljynpaineen nostoa starttia pyörittäessä, kestää minuutinkin verran joskus...siinä on jo uuden nokka-akselin rasvat lähteneet veks. Itse täytän ruiskulla letkut ja suodattimen kaadan täyteen.

 

ei mene kahta kolmea sekuntia kauemmin kun käynnistää koneeen, että paineet nousee. Ei ehkä kannata silloin jos epäilee ettei kone heti lähde käyntiin.

Link to comment

itsetestattuja hyviä vinkkejä...

öljypumpun rattaisiin hiukan vaseliinia, on "tiivis" ja alkaa heti imemään öljyä öljypohjasta....

 

jos on pitkä öljynkierto...esim keulassa kennoa jne...

ensin pelkkä "perus" kone käymään, eli turhat öljynkierrot pois....ja kun kone on saatu käymään kunnon paineilla, liitetään mukaan pitkän matkan kierto.....

Link to comment

Itse oon kans ruikannut pumpun täyteen ennnen käynnistystä :D

 

Mutta taitaa nokka-akseli olla kriittisin paikka ensikäyttöä ajatellen, kyllä laakerikaulat ja laakerit kestää ensistartin kun on kunnon asennusrasvaa/öljyä joka ei heti valu pois.

Link to comment

Mutta taitaa nokka-akseli olla kriittisin paikka ensikäyttöä ajatellen

 

varsinkin jos on jäykät tuplajouset, painaa nostimen lujaa nokkaa vasten...

sisään ajossa löysät, yksinkertaiset jouset, niin hyvä tuleee....

 

mutta siitä öljystä oli alunperin kyse...heh......

valvolinelle pisteet, muita vaihtoehtoja???

Link to comment

Mutta miksi "ammattilaiset" käyttävät tuplajousia ensistartissakin? MM. DRD, Maher ym sanovat tekevänsä niin.

 

 

Itse kans käytän Valvoline racing VR-1 20W-50 mineraalia tai Kendall GT-1 20w-50.stä, yksi paljon kilpakoneita(ei VW) rakentanut sanoi että Kendallissa olisi paremmat ominaisuudet kun lähestytään korkeita lämpötiloja, mene ja tiedä, johtuu kuulemma että parafiinipohjaisena(?) öljykalvo kestää paremmin kovissa kuumuksissa.

 

Voihan se olla että Valvolinekin on parafiinipohjaista.

Link to comment
Guest Esko

Kyöstin kanssa samalla linjalla, STP:llä kasannut, pysyy hyvin laakeripinnoilla, riittävän paksua. Valvoline racing VR-1 20W-50 öljyksi.

 

Esa

Link to comment

Itse oon aina tehny niin että puolanjohto veks ja tarttaillu tai sitten hinannu niin kauan että öljynpainevalo sammuu. Jokkis vehkeissä joskus voi mennä aikaa pitemmästikkin. Kaikki osat aina kasatessa voidelu moottoriöljyllä.

Link to comment

Keväällä kun kone kasattiin, käytettiin laakereihin Kendall GT1 + STP -sekoitusta silleen sopivan tahmeana. Nokalle oma sen mukana tullut rasvansa. Tuolla sekoituksella sotkettiin myös ö-pumppu.

 

Laitettiin fullflowt täyteen etukäteen valuttelemalla eri liitoksista (enimmäkseen ö-jalasta pumpullepäin), ja suodatin toki täyteen.

 

Laitettiin myös jäykkien tuplien pelkät sisäjouset nokan sisäänajoon, tästä on tosiaan maailmalla monta mielipidettä, vaivaahan tuossa oli kun sisäänajon jälkeen purattaa puol konetta mutta ei tuossa ny menny kun pari iltaa.

 

Paineilmalla avitettiin bensapumpun täytelätkän huohotinliitännästä muut huohottimet tukittuna, ja tulpat irti. Männät oli kevyesti voideltu crc:llä, wisecon ohjeissa oikein kiellettiin paksu öljyn hölvääminen. Samoin oli muistaakseni totalsealin ohjeissa, mutta en muista varmaksi.

 

Paineet nousi noin puolen minuutin sahaamisen jälkeen kun avitti paineilmalla.

 

Sit nokan sisäänajon jälkeen ööt pois, kone purkuun ja tuplajousien asennukseen. Melko vaivalloinen mutta toivottavasti palkitseva tapa. Tässä vaiheessahan olis voinu toki avata lohkon tai jollain endoskoopilla katsoa nostajat mutta ei sattunu tähystintä kohdalle.

 

Ai niin, sisäänajossa ja normaalissakin käytössä nuo kendallin 20W50 ölpät, sisäänajossa lisänä loppupullo sinistä STP:tä. Mie oon lukenu kans sen "parafiinipohjainen ei murru niin helposti kuumassa" -jutun jostain, ja paljon juttuja öljyjen sinkki ja fosforipitoisuuksista jotka olis tärkeitä nokan sisäänajossa, tiedä häntä mutta kaikki varokeinot käytettiin :)

 

Puavo

Link to comment

Ite oon noissa jokkis koneissa käyttäny valvoline vri racing öljyä. 36e/5l maksaa. Kallista sekin on näin opiskelija pudjetilla kun öljyjä saa vaihtaa 3-4 kisain välein. Riippuen siitä paljonko kone kuumenee. Hiacen iso suodan + lauhdutin löytyy jotta ei lämpeis niin paljoa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...