Guest luppe Posted July 27, 2008 Share Posted July 27, 2008 Elikä ongelmia on kaksi: väljät saranat ja niin tiukat ettei liiku mihinkään. Kysysisin onko saranatapit vaihdettavissa uusiin ja mistä niitä saa. Hot Carsissa 2005 35€ kappale uudet. Vanhat on niittaamalla ainakin yhdissä ovissa. Jos poraan niitit auki ei kai saa uusia kuin hitsaamalla kiinni vai onko jollain kokemusta miten voisi korjata niin ettei koko ovea tarvisi rikkoa ja maalata kun ei olisi muuten maalaus tarvetta vielä. Jos saranatapit on irrotettavissa, niin löydäänkö ne alaspäin vai pitääkö ne lyödä ylöspäin irti. Vai onko suunnalla mitään väliä? Quote Link to comment
Ketsa Posted July 27, 2008 Share Posted July 27, 2008 Tapit on irroitettavat ja niitä saa uusina tarvittaessa myös ylikokoisina. Tahtovat vaan nuo tapit olla lujassa (ainakin vanhemmissa ovissa), "piikkaimella" on parhaiten tapit matkaan lähtenyt ja alhaalta ylöspäin. Sellaisiakin ovia missä niittaukset on korvattu pulttiliitoksiksi on vastaan tullut. Ei kuitenkaan itsellä ole käytössä ollut, joten kiinnipysymisestä en osaa sanoa. Quote Link to comment
mikan Posted July 27, 2008 Share Posted July 27, 2008 Venttiili on kuulemma hyvä työkalu tappien uloshakkaamisessa. Aika vaikea sitä ovea on prässiinkään sovittaa. t. Mika Quote Link to comment
UltraVW Posted July 27, 2008 Share Posted July 27, 2008 Elikä ongelmia on kaksi: väljät saranat ja niin tiukat ettei liiku mihinkään. Kysysisin onko saranatapit vaihdettavissa uusiin ja mistä niitä saa. Hot Carsissa 2005 35€ kappale uudet. Vanhat on niittaamalla ainakin yhdissä ovissa. Jos poraan niitit auki ei kai saa uusia kuin hitsaamalla kiinni vai onko jollain kokemusta miten voisi korjata niin ettei koko ovea tarvisi rikkoa ja maalata kun ei olisi muuten maalaus tarvetta vielä. Jos saranatapit on irrotettavissa, niin löydäänkö ne alaspäin vai pitääkö ne lyödä ylöspäin irti. Vai onko suunnalla mitään väliä? Itse porasin nuo niitit auki, Sopiva terä vaan .En muista minkä kokoinen. Ongelmaksi muodostuu sen jälkeen kun on porattu niitit pois se, että sarana ei tule pois koska niittien takana on myös pienet pahkurat. Itse porasin nitit pois ja sahasin saranan kahtia puukkosahalla. Meni todella helposti. Sitten uppokantaiset kuusiopultit, prikat ,lukkoliimaa ja lukkomutterit vielä perään ja ei ole ainakaan vielä ollut ongelmia. Voin ottaa kuvan jos haluat ja et ymmärtänyt selitystäni. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 27, 2008 Share Posted July 27, 2008 Kuten edellä. Tosin turha ettiä kuusiokantaisia uppokantapultteja. Kuusiokoloja löytyy kyllä vaikka millä mitalla. Ei oo mitään syytä miks eivät kestäisi kiinni. Hitto onhan nykyautoissakin ovet pulteilla kiinni ja on kuplassakin toisesta päästä. Quote Link to comment
UltraVW Posted July 27, 2008 Share Posted July 27, 2008 Kuten edellä. Tosin turha ettiä kuusiokantaisia uppokantapultteja. Kuusiokoloja löytyy kyllä vaikka millä mitalla. Ei oo mitään syytä miks eivät kestäisi kiinni. Hitto onhan nykyautoissakin ovet pulteilla kiinni ja on kuplassakin toisesta päästä. Juu ei ne kuusiokoloja tartte olla , mutta ainakin itsellä uppokanta istui hyvin kun porasin niitit irti. Eli uppokanta toimi mulla . Ja lukkomuttereilla varmaan pärjää tai vaikka tavallisilla. Itse vain varmistelin lukkomuttereilla ja liimalla kun sattuivat olemaan siinä käsillä. Ja kyllähän niitten pitää kestää kuten Raussi sanoo, olisihan se todella omituista jos ei pultit kestäis samoin kuin uusissakin autoissa. Itse päädyin koko saranan vaihtoon sen takia että en onnistunut tappia asentamaan, tuli siltikin liian väljä. Väärän kokoinen tappi/poranterä tms. en tiedä. Rupes vaan V-tuttamaan kun klappasi edelleen joten tilasin koko saranan ja maalasin sen ja asensin ja hyvä tuli. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted September 16, 2016 Share Posted September 16, 2016 Nostetaan vähän vanhaa. Porasin yläsaranan niitit ovesta veks mutta eihän se sarana tosiaan tule ulos kun niitin ja saranan välissä pelti painunut niittauksessa siihen saranan senkattuun koloon. Poraanko pellin myös veks vai joku muu konsti? Quote Link to comment
vwagen Posted September 16, 2016 Share Posted September 16, 2016 Kyllä se sarana sieltä tulee,lievää väkivaltaa käyttäen,upotukset ja pelti antaa senverran periksi.Jos poraat ne upotukset pois niin ovi onkin sitten pilalla. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted September 16, 2016 Share Posted September 16, 2016 Kiitos paljon! Eipä pilata ok ovea sitten. Quote Link to comment
Maasturi Posted September 17, 2016 Share Posted September 17, 2016 Aloituskysymys oli tämä : miten saranatapit saa irti = paineilmakäyttöisellä iskupyssyllä johon on asennettu sopiva tuurna, pooreilla olevat tapit pitää paukuttaa ylöspäin jolloin pooripää nousee ensimmäisenä. 1 Quote Link to comment
Maasturi Posted September 19, 2016 Share Posted September 19, 2016 (edited) Kaikki kirjoitukseni ovat asiaa. On siinä ollut varmaankin jotakin vikaa koska Petri Väätäinen ei ole vielä kommentoinut? Jos paineilmaa on riittävästi niin tuollaisella iskupyssyllä saadaan aivan erilainen teho kuin vasaralla hakkaamalla. Edited September 19, 2016 by Maasturi Quote Link to comment
metake Posted September 19, 2016 Share Posted September 19, 2016 Mä olen irrottanut tapit tällaisella työkalulla. En ole uskaltanut ottaa riskiä että paineilmataltalla hakkaisi ovessa olevat saranan kiinnitysniittaukset löysiksi. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 Joo hyvin asiaa varsinkin kun alkuperäinen kysymys on varmaankin mennyt jo vuosia sitten ohi. Posted 27.07.2008 - 21:19 Ja tosiaan paineilmataltalla en lähtisi kanssa hakkaamaan ja Metake sen jo näyttikin että on paljon parempiakin keinoja ajaa saranatappi ulos. Varsinkin jos ei halua pilata maalia. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.