Jump to content

(Etelä-)Savolainen pallis


Guest Aasi

Patina vai kiillotus?  

72 members have voted

  1. 1. Patina vai kiillotus?

    • Ehdottomasti patina jäkäläkuorrutuksella!
      26
    • Luonnontuotteen pois vaan ja uutta maalia...
      22
    • Ulkoa noin ja sisältä kiillotus
      25
    • Emmätiedä, pitääkysyänaapurintyypiltä...
      8


Recommended Posts

Tästä ei vielä hirveesti enempää tässä vaiheessa, kunnes saan rojektin varsinaisesti käyntiin... mutta kommenttia arvon hörhöiltä olisiko syytä säilyttää kallisarvoinen kasvatettu patina vai kylmästi tuhottava luonnon muotoilema arvokas taideteos ja hinkattava samalaiseks kuin (lähes) kaikilla muillakin? ;o)

Link to comment
maalii vaan, patinaa on jokaisessa autossa jotka on ollu metsässä

Samaa mieltä noin yleensä itsekin, mut harvemmin vaan tullut noin tervepeltisiä moisia patinoita vastaan ainakaan itselläni. Vaikka tuossakin toki tekemistä, mut helmat ja varsinkin luukut & ovet päällepäin melko ok kunnossa pääosin.

 

Tosta puuttuu tonttiin ja patina -vaihtoehto.

Kyllä se jonkin verran tosta tippuu kyllä... se siis itsestäänselviö ;o)

Link to comment
Tuo viimenen lauseesi ensimmäisessä postauksessa paljasti oman mielipiteesi. Pidä se! Miksi edes kysymään muilta?

Heh, joo olisin voinut toki muotoilla vastauksen muullakin tavalla.

 

Tiedän toki ajatukseni ja päätöksen teen 100% itse. Tuossa kommentissani lähinnä perustelin tuotakin vaihtoehtoa, siis miksi se toimisi niinkin.

 

Hifistelylaitetta tuosta ei tule, se on kuitenkin varma. Ei sisältä eikä päältä.

 

Eli vaikka aikanaan teenkin sitä mitä teen, mielelläni kuulisin näkemyksiä asiaan... ;o)

 

Tekniikasta sitten jossain vaiheessa jahka ehdin itsekään sitä miettimään tarkemmin.

 

Jännä juttu muuten, jokunen vuos sitten pallikset oli lähinnä ongelmajätettä, nykyisin tuntuu jonkin verran olevan kiinnostusta niihinkin kun alkavat käydä vähemmäksi ja kaikki kohtuulliset risulasit on jo kohta rakennettu tässä maassa... Oli itsellänikin moisia (palloja) useampi aikoinaan mistä ei tahtonut päästä millään eroon, piti melkein maksaa että hakijoita löytyi. Vaikka oli kulkevassakin kunnossa...

Link to comment
Maalaa vaan, rupee kyrsii ruosteet jossain vaiheessa kuiteskin..

 

Mutta jos maalaa ja rupee maalit kyrsimään niin takaisinpäin on mahdotonta mennä. Jos ruosteet ja patina alkaa kyrsimään niin siitä on mahdollista mennä "parempaan" päin. Eikö?

Link to comment
Maalaa vaan, rupee kyrsii ruosteet jossain vaiheessa kuiteskin..

 

Mutta jos maalaa ja rupee maalit kyrsimään niin takaisinpäin on mahdotonta mennä. Jos ruosteet ja patina alkaa kyrsimään niin siitä on mahdollista mennä "parempaan" päin. Eikö?

 

Jep, kuvat on pieniä, ei saa niin hyvää kuvaa noista. Ulospäin näkyvistä pelleistä olen tähän mennessä olen löytänyt yhden selkeän ruostereiän, on vänkärin puolen takakaaren etupuolella, ja tietysti ihan helmakotelon alareunassa saattaa olla alkua. Niin joo ja tuulilasin tiivarin välistä pilkistelee kanssa vähän + puskurin nurkissa hieman kanssa. Muuten kaikki näkyvät ruosteet on paikoissa mitkä näkee vain auton alle kömpimällä. Tosin en ole ihan niin tarkkaan tutkinut vielä että varmasti uskon löytyvän ruostetta ylempääkin, mutta toistaiseks melko hyvin maalin alla piikossa. Muuten suunilleen kaikki mitä näkyy kuvissa sen näköisenä on jäkälää, sammalta ja likaa. Niin joo ja ainakin liukuovessa olevan tuuletusikkunan totesin jäävän käteen kun sitä koittaa avata, eli pahmentynyt... tyypillinen paikka sinänsä. Joo ja etuvillkujen ympärillä vähän alkua. Eli onhan sitä kyllä jonkin verran...

 

Niin joo ja itseni tuntien auto olis joka tapauksessa liikenteeseen oton jälkeen jonkin aikaa saman näköinen ja sitten taas alkaa työmaa...

 

btw, onko noita takaosan tuuletusikkunan raameja ym. hilkkeitä jossain järkevään hintaan myynnissä? uusia siis.

Link to comment
Naapurin kakkostyypin kanssa mietittiin ja tultiin siihen tulokseen että kerralla pellit kuntoon ja uuteen maaliin.

 

No ruosteet korjataan joka tapauksessa, ja tekniikka laitetaan kuntoon kans.

 

No tietysti semmoinen seikka on, että jos aikoo asiakkaiden nenän eteen kurvata tuolla niin parempi olisi olla "edustuskunnossa" mutta toisaalta...

 

Kieltämättä melko tasaisia nuo äänestystulokset tässä vaiheessa ;o)

Link to comment

Juu asiasta seitsemänteen, mimmosia vaneri tms. "väliaikaiseen henkilökuljetukseen" penkkejä porukoilla takaosastossa? Tuossa kun on 6:lle rekisteriotteen mukaan sellaiset...

 

Ajatuksena että ovat mahdollisesti hyvinkin askeettiset, tietysti ilman pehmusteita, kuten pitääkin, ainakin ajon aikana, mutta mahdollista kenties muuttaa vaikka makuulaveriksi tms.

Link to comment
  • 1 month later...

Haa tänään nytkähti taas hieman eteenpäin... No sain ainakin vihdoin auton talliin sisälle.

 

Ikkunat tiputin pois, tiivisteet valmista tavaraa kaikki :o(

Lisäksi tuulilasin alareunan happamat osoittautui luultua pahemmaksi. No korjauspala siihen tulossa, saa nähdä riittääkö, tai onko laatu mimmonen.

 

Lisäksi sain purettua loputkin vaneripenkit takaa pois, kuten myös vanerilevyn lattialta, sen alla oli routamatto... suoraan peltiä vasten, tietenkin, mitenkäs muuten. No lisää hitsattavaakin sit löyty sieltä samantien... Juu ja kojelautaa revin kanssa irti, löyty pari osapuutettakin, mutten katastrofaalisia (lämmönsäätimien vipuloita lähinnä).

 

Kuvia laitan jahka muistan ottaa kamerankin mukaan tallille ;o)

Link to comment

Tallille en ole taaskaan ehtinyt, mutta sen verran joutessani sain aikaan että kävin kahvat käyttää lukkosepällä, putsas, fiksas ja sarjoitti uusiksi. Ovien kaffat on nyt samalla kuin virtalukon avain, takaluukku omalla avaimellansa, sitä kun ei saanut tehtyä enää samalle. Noita kun tutkittiin niin oli ainakin 4 eri autosta noi lukkopesät... Paras oli se että jälkikäteen totesin että ovien kahvat ja virtalukko on nyt M- mallisella avaimella (kuplan), virtalukko kun on varmaan vaihdettu kuplasta tuohon, mutta kakkostyypin kahvojen R tyyppinen on sen verran lähellä tuota M mallia että sarjoitus onnistui hyvinkin.

 

Vielä kun löytää sen puuttuvan konepellin kahvan niin saa sarjoitettua samalle avaimelle kuin takaluukun...

 

Mitäkö maksoi? 1 uus vara-avain oviin, + 1 uus avain takaluukun lukkoon (unohtu otaa vielä vara-avainkin) ja neljän kaffan korjaus/fixaus/sarjoitus kaikki yhteensä 50,- €. Raaski sen kyllä maksaakin. Kahvat oli lukkopesineen meinaan aika juntturissa kaikki ja yks oli melko löysässä kunnossa kuulemma lukon osalta, viilattu uusia osiakin siis.

Link to comment

No ni, vapaapäivän kunniaksi piti piipahtaa tallilla, kone irroitettu, lähti aika kivutomasti. Laatikko samaten irroitettu. Loota oli CE- koodilla varustettu, liekö sitten oikea tuohon, siis orggis. En oikein löytänyt noita koodeja ja tarkemipia tietoja noista palliksen laatikoista tähän hätään...

 

Seuraavaks sit etuakseli irti ja sen jälkeen rakennettava joku rullakkosysteemi millä saa koppaa liikuteltua tallissa kuitenkin.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Kumma että nuo projektit näyttää siellä metsän siimeksessä paljon helpommilta kuin sitten tallissa purettuna? Ei mitään, arvaanpa nyt missä sinäkin vapaa-aikaasi sitten vietät lähitulevaisuudessa. Mutta eihän näitä säily tuleville vuosille, jos ei joku välillä innostu pikku rempasta...

Link to comment
Kumma että nuo projektit näyttää siellä metsän siimeksessä paljon helpommilta kuin sitten tallissa purettuna?

 

Niimpä, toisaalta tässä vaiheessa vielä olen positiivisella mielellä, suuri osa ruosteesta kun on onneksi vain pinnassa... Vaan sa nähdä kun on tutkinut tarkemmin pintaa syvemmältä.

Link to comment

Onhan tuo tosi hyväpeltinen aihio.

 

Nuo muutamat paikat ja siistimiset jotka tarvii pintaan, maalaisin alkuperäisellä savyllä mutta täysmattana. Tulee paha jos laittaa "uutta" kiiltävää pintaa täplittäin. Kunnon maalari voi vielä koittaa sävyttää haalistumisen mukaan. Jäkälät ym vaan kylmästi pestään pois, mutta kaikki vanha ehjä maalipinta säilytetään. Noin sen itse tekisin. On lisäksi edullisempikin ratkaisu kuin ylimaali.

 

Jos haluat siistin kiiltävän auton, myy tuo pois sellaiselle joka arvostaa patinaa, ja osta tilalle auto joka on valmiiksi kiiltävä tai pakko maalata kokonaan. Palloja on hyvin vielä tarjolla, ja pienellä hakemisella löytää juuri sellaisen joka sopii omiin suunnitelmiin. Ei tuosta ole pakko tehdä vaikka se sattuikin olemaan oma löytö. Eli jos haluat bussin, osta bussi. Jos haluat kiiltävän, älä tee tuosta kiiltävää. Noin hyvin säilynyttä patinamaalia ei ole kuin ehkä yhdessä pallossa kahdestakymmenestä ?

Link to comment

Samaa mieltä Mikan kanssa, käytyäni tuota ensi kertaa katsomassa luonnostelin sen mielessäni Mikan kuvailemaksi.

 

En vain itse innostunut tuosta sen enempää, kuultuani että tuota ko. pallista kohtaisi kenties paalituomio vinkkasin Samille että: "Olisi kohtuu pallis tiedossa..."

 

Hyvä että aihio päätyi harrastajalle jolla on virtaa kintaissa viedä tuota eteenpäin...

Link to comment
En vain itse innostunut tuosta sen enempää, kuultuani että tuota ko. pallista kohtaisi kenties paalituomio vinkkasin Samille että: "Olisi kohtuu pallis tiedossa..."

 

Niitä lähes paalivalmiita ei tarvii sitten ihan kaikkia tarjotella...

Link to comment
En vain itse innostunut tuosta sen enempää, kuultuani että tuota ko. pallista kohtaisi kenties paalituomio vinkkasin Samille että: "Olisi kohtuu pallis tiedossa..."

 

Niitä lähes paalivalmiita ei tarvii sitten ihan kaikkia tarjotella...

 

Juu ei...

 

Yhden homeisen paksutolpan laitoin juuri syksyllä paaliin kun en edes ilennyt tarjota sitä kenellekään hoksattuani sen homeisuuden... Sekin näytti ja tuntui siellä Rantasalmen takametsien vajassa paremmalta kuin mitä oli... Muun muassa takapenkki näytti ihan hyvältä mutta sormi meni painamalla kankaasta läpi...

 

BTW.. En muuten ole aikaisemmin autoa purkaessani tarvinnut aktiivihiilisuodattimella varustettua hengityssuojainta...

Link to comment
Mittees vuosmallia tämä pallis on? Kytkinkopassa kun on nuo korvakkeet.

 

-71 veikkaisin.

 

-71 se on juu, laatikko on joko kokonaan tai sit tuo kytkinkopan osuus vaihtunut uudempaan. Miten lie, tarina ei kerro. Tuo laatikko kuitenkin näillä näkymin tarkistetaan/kunnostetaan, jollei tule parempaa kohtuuhinnalla vastaan.

Link to comment
  • 1 month later...

Pari kuvaa lisää, tässäkin näytti taas paremmalta kuin mitä oli...

 

Joitakin peltiosia odotellaan edelleen maailmalta tulevaksi, pääsis sitten rykäsemaan kerralla enempi kasaan kerralla...

Link to comment

Juu, monologi jatkuu, sain sit kannetkin jo koneeseen, tosin koneen kasaus vasta keväämmällä joskus, tai miten kerkee. Ompahan lentokoneesta kotosin noi kannet ;o) VW Brazil sellaiset kylläkin. Kairattu valmiiks 90,5 putkille, tullee sen kokoiset tai 92 putket& männät. Sit olis yks 69 vastapainokampurakin, mut pitää miettiä laittaako sen, vaiko pidempi... no pitää seurata myös kassavajetta tilillä...

 

Höpötystä tuolla plokissa kans...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...