Kaitsu Posted September 20, 2008 Posted September 20, 2008 Kahdeksan vuoden jälkeen alkoi '67 kupla olla viimein siinä kunnossa, että oli aika etsiä uusi projekti (todellisuutta hienompi lainakuva Räyskälästä, kuskissa vikaa, kun ei kulkenu alle 17..). Tosin jos nyt tuon kuplan kanssa aloittaisin, niin aika monta asiaa tekisin toisin. Mutta, uuden projektin metsästys lähti käyntiin vuosi sitten, kun kotoa tallille oli matkaa reilut 3000km. Yhdestä hienokuntoisesta '66:sta pääkaupunkiseudulta kauppaa jo väännettiinkin, mutta ei tainnut lopulta sitten ollakaan myynnissä. No, pitkän kyselyn jälkeen itärajalta löytyi sopiva projekti, Heikille kiitokset, että jaksoi odottaa auton noutoa melkein vuoden. Syyskuun alussa päästiin vihdoin tositoimiin. Paku rullaavaksi, traktorin perään ja luonnon hellästä helmasta pajalle tutkittavaksi. Matkalla saatiin ensimmäiset tyypit ratin takaa.. Autohan oli siis '66 Kastenwagen, alkuperäisessä Taubenblau värityksessä. Aikamme pakua tutkittuamme totesimme sen suorakylkiseksi ja puhkomattomaksi, mutta kun noita suoria umppareita on tapahtumat pullollaan, niin päätettiin tehdä tästä jotain yksilöllisempää, eli Wiima replica sivu- ja kulmaikkunoilla. Kulmaikkunoille paikkoja tehdessä lipesi sitten laikka karkuun ja tippui koko perä.. Keulaan vielä kevyt choppaus ja projekti oli hyvässä vauhdissa. Heikin Karmannin hienoa saumaa pajassa ihaillessa todettiin sitten, että eihän meistä kumpikaan osaa hitsata - eli taidettiin haukata liian iso pala. Ei auttanut muu kuin pistää Kasteni takaisin traktorin perään ja palauttaa omalle paikalleen luonnon hellään huomaan... Ja sitten takaisin asiaan.. Sen verran tässä on vuosien varrella pussihousuuntunut, että sääliksi kävi (mutta hauskaahan tuo oli). Olisihan tuosta keulakolaroidusta vinorunkoisesta joku britti vielä auton tehnyt, mutta eipä sitä ollut kukaan Siperiaa lähempää itselleen lunastanut ja tulihan siitä ainakin varastontäydeltä varaosia varsinaiseen projektiin. Vauhtiin kun päästiin, niin työnnettiin nosturille vielä 1302 ja nostettiin kyytiin vaihdelaatikko ja IRS taka-akselisto. Sitten vain kotiin varsinaisen projekti-kastenin saapumista odottelemaan, mutta.. Jostain kumman syystä netissä surffatessa menin katsomaan mitä nettiautossa olisi tarjolla (tulee katsottua ehkä kaksi kertaa vuodessa), ja sieltähän löytyi '67 bussiprojekti. Bussi majaili tallissa länsirannikolla, ja omistajan mukaan hitsattavaa oli enemmän kuin riittävästi. Mutta bussi oli '67...ihme addiktio.. Pakkohan se oli pitää töistä vapaa aamupäivä ja matkustaa edestakaisin 500km kuusseiskaa ihmettelemään - ja ostaa bussi. Kun vielä viikon kuluttua oli sopivasti työreissu länteen, niin eikun bussia kotiuttamaan. Tällainen kiertopalkintohan sieltä sitten saapui. Näyttää tuolta yhdistyksen puolelta jo yksi autolle omistettu projekti-threadi löytyvänkin. Auto on siis 11-ikkunainen '67 kombiwagen, rekisteröity yhdeksälle, penkit ja suurin osa muista pisteosista mukana. Sisällä on vielä orggisvärikin, L345 Lichtgrau, eli vapaasti suomennettuna L345 Likaisen harmaa. Onhan siinä muutakin hyvää, doglegeistä ylöspäin auto on suora ja ruosteeton. Alaspäin auto on sitten varsinainen sillisalaatti, jota on hitsailtu ilmeisesti useampanakin vuosikymmenenä. Valmista ei vaan ole tullut, omaperäisiä ratkaisuja riittää ja viimeistelemätöntä saumaa.. Takakulmat ja lokasuojat on tehty jossain vaiheessa uusiksi, mutta ilmeisesti hitsattu pitkällä saumalla, ja pellit ovat vääntyneet mikä mihinkin suuntaan. Siitä on yritetty selvitä kitillä, mutta ainakin osa saumoista on pakko vetää auki ja oikoa, jos meinaa hiemankaan suorempia kyljistä saada - vaikkei tässä restossa nyt mitkään viivoittimen suorat kyljet tavoitteena olekaan. Kuskin puolelta helma puuttuu kokonaan, apparin puolella peltiä on useampikin kerros.. Alustassa riittää aluksi tekemistä pariksi viikoksi. Onneksi tuli laikattua kastenista kaikki mahdollinen, joten runkopalkit syntyvät OG metallista suurimmaksi osaksi. Poikittaisi pitää ostaa valmiina paloina.. Taakse on suunnitteilla jotain muuta, kuin mitä Hannoverista lähti, eli hiekkapuhallusta ovat odottamassa '83 Porsche 944:sta levyjarrut joka nurkkaan ja samalla taakse tehdään säädettävä IRS perä ja eteen liimataan säätöpalat, jotka saapuivatkin eilen Belgiasta jarrusatula-adaptereiden kanssa. Jos ja kun joskus vielä maalaaman päästään, niin sen verran taitavat nuo pussihousut lepattaa, että alkuperäistä virkamiehen harmaata vaan päälle - ja kuorrutukseksi kiillotettua alumiinia kylkiin ja alle.. Ja koska nykyään on muodikasta tehdä tv:ssäkin realityrestoja tiukalla aikataululla, niin ensi keväänä on tarkoitus muuttaa takaisin kotimaan rajojen ulkopuolelle, eli siihen mennessä pitäisi tämäkin auto saada ainakin rullaamaan.. Käyttöjenkkikin päätti osallistua talkoisiin päästämällä öljyt moottoritielle, joten haastetta aikataulussa tuntuu riittävän.. Apuakin tarvitaan: - onko kenelläkään lainattavaksi (tai myytäväksi) sopivaa jigiä, jolla saisi nuo IRS tukivarret arpomatta oikeaan asentoon? - löytyykö jostain kuvaa siitä, miltä matkustamon sisustus on kombeissa alunperin näyttänyt? Penkit ovat jäljellä, muttei juuri muuta. Netistä tuntuu löytyvän joko camperiksi rakennettuja tai deluxe mallin busseja.. - '67 kuplan one-year-only osat ovat edellisestä projektista tuttuja, mutta entä junis? Miten tämä eroaa edellisistä vuosimalleista (12V tarra on edelleen kojetaulussa ja kaksipiirijarrut ovat vissiin olleet vakiona, mutta entä muut erot)? Kaitsu Quote
Tanhis Posted September 21, 2008 Posted September 21, 2008 - '67 kuplan one-year-only osat ovat edellisestä projektista tuttuja, mutta entä junis? Miten tämä eroaa edellisistä vuosimalleista (12V tarra on edelleen kojetaulussa ja kaksipiirijarrut ovat vissiin olleet vakiona, mutta entä muut erot)? Kaitsu Tuolla lontooksi erot http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=156606 Quote
Kaitsu Posted September 21, 2008 Author Posted September 21, 2008 Kiitän linkistä. Tuoltahan tuo selvisi samalla, ettei kombissa ole mitään sisustaa takana ollutkaan, pelkät penkit vain matkustajille. Aika paljonhan noita eroja tuntuu muutenkin olevan - kuten kuplissakin. Tehtaalta waunu on rullannut ulos 24.8.1966, mutta Suomessa auto on rekisteröity vasta lokakuussa 1967, eli pallokeulojenkin jo ilmestyttyä kauppoihin. Osaako joku sanoa, mistä tunnistan '67 juniksen ja myöhäisemmät pallokeulan keski- ja takapenkit? (tai ylipäätään juniksen/pallokeulan penkit) Näyttävät nuo aidot '67:n penkit olevan hinnoissaan, mutta koska auto on muutoskatsastettu vuonna '75 (ei tuosta AKEn kortista kyllä näe, että miksi), niin saattavat olla takaosan penkitkin tuoreempaa vuosikertaa.. Kaitsu Quote
Guest Toheltaja Posted September 22, 2008 Posted September 22, 2008 voin kaivella jos löydän kuvan juniksen ja pallon penkkien eroista. Pallossa penkkien alaraudoissa on vinotuet, juniksissä ei, ja pallon keskipenkin reunimmainen rauta on hitusen ulospäin vinossa (siis oven suuntaan) juniksessa muistaakseni tämäkin oli suora kuten muutkin. Quote
Tanhis Posted September 22, 2008 Posted September 22, 2008 Näitten pitäs perimätietojen mukaan olla 67 juniksen penkit http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/5192.jpg Quote
Kaitsu Posted September 22, 2008 Author Posted September 22, 2008 Tuossa kombin mukana tullut keskipenkki, erinäköiseltähän tuo ainakin näyttää kuin tuossa perimätietokuvassa. Tosin karumpiahan noi kombit lienevät olleet alusta asti. Mutta tämä siis ilmeisesti myöhäisempää lisäystä? Takapenkki on samaa paria.. Quote
-tipi- Posted September 22, 2008 Posted September 22, 2008 Reunimmainen jalka taitaa vinksottaa, kuten kaiman linkittämässä kuvassa. Eikä toi palliksenkaan penkiltä näytä. Quote
Tanhis Posted September 22, 2008 Posted September 22, 2008 Tuossa kombin mukana tullut keskipenkki, erinäköiseltähän tuo ainakin näyttää kuin tuossa perimätietokuvassa. Tosin karumpiahan noi kombit lienevät olleet alusta asti. Mutta tämä siis ilmeisesti myöhäisempää lisäystä? Takapenkki on samaa paria.. Tuo taitaa olla vanhemmasta kuin 67 huomaa kahvat penkin päällä. Ja saattaa hyvinkin olla että nuo ovat aidosta bussista nuo mun penkit mutta en sit tie. Quote
vilkku Posted September 22, 2008 Posted September 22, 2008 Mulla pitäis kanssa olla kuvia -67 penkeistä kun vaan kaivelis arkistoa ja linkittäis. Ja juuri noin se ainakin mulla on että. puhkotussa -61 oli tollaset kahvalliset penkit ja pinta oli jotain "keinonahkan?" tyyppistä! (kuten Kaitsun kuvassa) ja sitten nuo -67 penkit ilman yläkahvaa ja kangaspäällysteiset! Edit: niinkuin kuvassa näkyy ja takapenkkikin pilkottaa hieman! Kombiwagenin penkistä ei löytynyt sopivaa kuvaa, penkki on kuitenkin Kaitsun kuvan näköinen! Quote
Guest Toheltaja Posted September 23, 2008 Posted September 23, 2008 Kahvallisia oli vanhemmissa. en muista missä välissä vaihtui muovikahvaiseen, oisko samoilla nurkilla ku tuli isoluukkuinen takapää, eli jossain 62/63. Ainakin -58 penkki o samanlainen ku kuvassas on. Palliksen penkissä on se vinotuki noissa kaikissa väleissä. Quote
Guest PeteT Posted September 23, 2008 Posted September 23, 2008 TheSamballa on aika kattavasti prosyyrejä. http://www.thesamba.com/vw/archives/lit/ Pari poimintaa: Tuossa on esimerkiksi yksi '67 Kombivagenin sisusta nähtävillä: http://www.thesamba.com/vw/archives/lit ... /page7.jpg Tästä taas löytyy sivulta ja päältä kuvia deluxe-bussin sisustuksesta vm 66: http://www.thesamba.com/vw/archives/lit ... french.php P Quote
Kaitsu Posted September 23, 2008 Author Posted September 23, 2008 Ookoo, kiitän linkeistä. Penkit ovat siis 50/60-lukujen vaihteesta, eli ilmeisesti auto on muutoskatsastettu 70-luvulla yhdeksälle hengelle noilla penkeillä. Jos jollain olisi käyttöä noille ja samalla '67 penkit ylimääräisenä, niin yv, meili, puhelin.. Muuten projekti on edennyt hitaasti käyttöauton hajottua ilmeisesti väärin asennetun jakopäänhihnan vuoksi ja nyt sitten pitää riidellä siitä kuka maksaa ja mitä. Quote
Tanhis Posted September 24, 2008 Posted September 24, 2008 Tuolla on aika hyvin esitelty keskipenkkejä http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=107848 Ja laitoin yv:n penkeistä. Quote
Kaitsu Posted October 14, 2008 Author Posted October 14, 2008 Projekti nytkähti taas liikkeelle. Käyttis vaati vaihdelaatikon tiputuksen, joten sen kanssa piti taistella aikansa, mutta nyt on taas aikaa keskittyä bussin elvyttämiseen.. Laikka kourassahan se piti tämäkin projekti käyntiin laittaa. Taka-akseliin on joku edellisistä omistajista hitsannut kulmaraudasta vahvikkeita ja muutenkin laatikon haarukkaa on hitsailtu sieltä täältä. Taidamme päästä helpommalla rakentamalla pöydällä ylimääräisestä takarungosta hyvän ja vaihtamalla sen leikkaa/liimaa menetelmällä nykyisen tilalle. Tulevaa takarunkoa on tarkoitus boksaamalla vahvistaa, muttei kulmaraudanpätkillä.. Etuakselikin tipahti nätistä. Akselin kiinnityspaikat ovat onneksi hyvässä kunnossa. Itse akselissa perinteinen paikka, eli iskaritolpan yläpää korin puolelta on pehmeä molemmin puolin. Onneksi on kova akseli varalla. Pitänee tuota käyttää harjoituskappaleena. Keulaan pultattiin korkeussuunnassa säädettävät kottikärrynpyörät, joten nyt on 'tucked in' racelookki kohdillaan ja keula mukavasti tontissa. Takana on jäykkä siirto akseli, jonka saa yhdellä pultilla helposti paikoilleen auton siirtelyä varten. Heikille kiitokset akselin lainasta. Ratin irrotusta kauhulla odottelin, mutta sepä irtosi ulosvetäjällä helposti. Liekö joku taistellut ratin irti jo kerran aiemminkin, kun molemmista puolista löytyi murtumajäljet. Onko bussiin nättejä lisävarusteratteja olemassa? Mielellään '67 mallia tai läheltä sitä.. Tyhjästä kabiinista sai jo käsitykset Lichtgrausta, joka on auton alkuperäinen väri ollut. Komea siitä tulee, kunhan joskus auto saa oikean värin takaisin pintaansa. Kabiinin lattia on muuhun autoon verrattuna säilynyt yllättävän hyvässä kunnossa. Pari joskus tehtyä paikkaa pitää aukoa ja tehdä nätimmin, mutta koko lattiaa ei tarvitse vaihtaa. Doglegien pintapellit on jossain vaiheessa joku tehnyt itse suorasta pellistä. Ilmeisesti noissa selviäisi pelkän pintapellin vaihtamalla. Onko laadusta/merkistä suosituksia? Painonpudotuksen jälkeen ruvettiin grillaamaan sashlikkia. Tunkeista loppui nostovara, joten painopistettä ei saatu optimaalikorkeuteen, mutta hyvin tuntui koppa grillissä pyörivän. Eipähän tarvitse auton alla laikkailla, joten homma helpottuu ja nopeutuu kummasti. Etenkin kun peltityöt pitää oppia projektin edetessä.. Janille iso kiitos tellinkien lainasta. Illalla bussi tiputettiin takaisin siirtopyörilleen ja kaverin Amazon ajettiin sisään öljynvaihtoon. Auto on tänään museoautoksi muutoskatsastettu '69. Alkuperäinen R-sport sarja, overdrive, jne. Kaunis kuin mikä. Samaan kuntoon kun saisi bussinkin.. Lopuksi vielä pari kysymystä: Mikä on tuo apparin sohvan alla kabiinissa oleva ensimmäisen kuvan keskellä näkyvä 'nuppi'? Ja olisiko jollakulla kuvaa lattiapellistä pariovien alareunasta. Tuossa on tilalla vain itse tehty helmakotelo ja suoraa peltiä. Jatkuuko aaltopelti tuohon aivaan reunaan asti vai miltä se on alunperin näyttänyt? Kaitsu ps. '67 penkkejä tuntuu Suomessa riittävän, niin monta vaihtotarjousta noihin vanhempiin on jo tullut. Kiitokset tarjouksista, mutta noista on vaihto jo sovittu. Quote
Jorrma Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Siinä kuuluisi olla vielä namikka jolla pyörittää vaijerin välityksellä lämmöt päälle lämmönvaihtimista. Quote
Guest Toheltaja Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 mul o kasa namikoita tohon lämppärin vaijeriin jos tarttet, saat sitte joskus ku ajellaan ristiin. Quote
Kaitsu Posted October 16, 2008 Author Posted October 16, 2008 Edellisissä projekteissa peltityöt ovat jääneet aina muiden tehtäväksi, mutta tämän projektin mottona on että tekemällä oppii. Tarkoitus on siis ensimmäistä kertaa tehdä peltityötkin itse. Aikaisempaa kokemusta ei minulla eikä kaverilla juuri ole, eli nollista aloitettiin tänään harjoittelu etuakselilla. Jos ei muuta opittu, niin puhtaat pinnat helpottavat hommaa huomattavasti, eikä juuri sopivan kokoisesta paikastakaan haittaa ole. Pienen harjoittelun jälkeen rupesi Kemppi surisemaan, ja vanhasta ATK-pöydästä tehdyt paikat saavat ensi kesänä uuden elämän tontitetun junakeulan alla.. Akselista saattaa tosin hiekkapuhalluksen jälkeen löytyä vielä lisääkin harjoituskohteita. Iskaritolppiin kannattanee vielä ennen maalausta tehdä reiät ylös ja alas ja suojata ne hyvin myös sisäpuolelta. Mutta kyllähän tuossa hitsaamisessa tottapuhuen harjoiteltavaa vielä riittää ennen kuin kylkien pintapeltejä voi ruveta sovittelemaan kohdilleen. Sitten päätettiin ottaa astetta vaikeampi kohde ja laikata ylimääräisistä pariovista alareunat pois ja liimata korjauspalat tilalle. Toiseen oveen pala on sopiva, mutta toisessa korjauspalassa on aivan erilainen profiili keskireunassa. Saako jostain hyllystä sopivia paloja, pitääkö tilata kauempaa vai hakea ATK-pöydästä isompia paloja..? Kaitsu Quote
Guest Toheltaja Posted October 16, 2008 Posted October 16, 2008 Klokkerin korjauspala ei istu... WW:n istuis mutta myyvät eioota tällähetkellä kuulemma. Toi musta on suoraan sanoen perseestä, helpommalla pääset ku korjaat joistain muista ovista otetuilla suiruilla tuon, ja teet suorasta ulkopellin. (muoto tosin hieman kaareva) Quote
Hebster52 Posted October 16, 2008 Posted October 16, 2008 Edellisissä projekteissa peltityöt ovat jääneet aina muiden tehtäväksi, mutta tämän projektin mottona on että tekemällä oppii. Tarkoitus on siis ensimmäistä kertaa tehdä peltityötkin itse. Aikaisempaa kokemusta ei minulla eikä kaverilla juuri ole, eli nollista aloitettiin tänään harjoittelu etuakselilla. Jos ei muuta opittu, niin puhtaat pinnat helpottavat hommaa huomattavasti, eikä juuri sopivan kokoisesta paikastakaan haittaa ole. Pienen harjoittelun jälkeen rupesi Kemppi surisemaan, ja vanhasta ATK-pöydästä tehdyt paikat saavat ensi kesänä uuden elämän tontitetun junakeulan alla.. Akselista saattaa tosin hiekkapuhalluksen jälkeen löytyä vielä lisääkin harjoituskohteita. Iskaritolppiin kannattanee vielä ennen maalausta tehdä reiät ylös ja alas ja suojata ne hyvin myös sisäpuolelta. Mutta kyllähän tuossa hitsaamisessa tottapuhuen harjoiteltavaa vielä riittää ennen kuin kylkien pintapeltejä voi ruveta sovittelemaan kohdilleen. Kaitsu Hirmu tutun näköistä työtä.. :D Melkeen luulin että lainasit mun kuvia... Heh. :D Quote
jake1986 Posted October 16, 2008 Posted October 16, 2008 Katos katos Mikon entinen bussi on saanu uuden omistajan! =) Onnittelut siitä! Mä kävin tätä katsomassa sua ennen ja meinasin ostaa mut en sitten kummiskaan ostanut! No ei muutakuin laita bussi kuntoon, ei niitä kummiskaan Suomessa liikaa ole! =) Kiva seurata että minkä moinen tästä tulee!!! Quote
Kaitsu Posted October 18, 2008 Author Posted October 18, 2008 Jani Ruusunen said: Toi musta on suoraan sanoen perseestä, helpommalla pääset ku korjaat joistain muista ovista otetuilla suiruilla tuon, ja teet suorasta ulkopellin. Mustien korjauspalojen laatu tuli eilen todettua ja päivä menikin mittaillessa ja kuvia piirtäessä. Sivuhelmojen taustapeltien profiilia hetki arvottiin, kun ei tuossa autossa ole alkuperäistä jäljellä senttiäkään. Apu löytyi onneksi palstalta http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/6215-junakeulan-sivuhelman-taustapellin-profiili/ Paikallinen konepaja tekee parin viikon aikataululla puhdetöinä 1,5mm pellistä pitkät helmat ja kaikki ulommat poikittaispalkit. Poikkittaispalkkien keskiosat ja niiden yläpuoliset palkit tulevat 2mm pellistä. Pitkittäisiä runkopalkkejakin pitää jonkinverran korjailla, mutta niihin tuli peltiä laikattua tuosta varaosa-autosta. Tuleepahan ainakin tukevat. Belgiaan lähti tilaus doglegeistä ja pariovien alareunoista. Sanoivat ostaneensa IGP:ltä muotit ja muokanneensa ne paremmiksi. Saa nähdä mitä sieltä tulee. Etelä-Amerikan tilauksissa taitaa mennä niin pitkään, ettei ole aikaa niitä odotella, mutta voihan tässä niinkin käydä, että pitää lopulta tilata sieltä kuitenkin tai yrittää tehdä itse.. Eilen vaihtuivat myös takaosan penkit '67:n vastaaviin ja länsirannikolta tuli kyydissä myös cookiet tallivanteiksi, jotta pääsee noita 944-osia maalauksen jälkeen sovittelemaan. Ovat kyllä keveitä nuo Porschen orggisvanteet kun vaikka käyttöauton vastaaviin vertaa.. Quote
Kaitsu Posted November 7, 2008 Author Posted November 7, 2008 Suosi suomalaista! Ei noista brasilianpelleistä korjauspaloiksi ollut, mutta sopivia malleja niistä paikalliselle metalliverstaalle sai. Parin mustan palan hinnalla verstas teki 1,5-2,5mm pelleistä pitkän sisähelman kummallekin puolelle, poikkipalkkien keskiosien profiilia kahta paria varten, ylempää poikkipalkkia pari autonmittaa, kuusi laitimmaista kolmiopalkkia ja muita korjauspaloja ruutupaperille piirrettyjen kuvien mukaan. Hyviä tuli, ja aivan erituntuisia ja painoisia ovat kuin nuo brasilian pellit. Pitkän työmatkan jälkeen nytkähti siis projekti hieman eteenpäin auton alla mittaillessa poikkipalkkien läpivientien ja reikien paikkoja ja niitä tehdessä. Nyt ei ole ylimääräisiä koloja, kuten noissa mustissa paloissa. Vielä pitää jatkaa valmisteluja ja ottaa lähiviikkoina urakaksi liimata kaikki nuo paikoilleen. Sen verran tuli suunnitelmiakin muutettua, että junikseen riittämättömän kantavuuden takia nuo Porschen IRS osat levyjarruineen päätynevät swapissa myyntiin. Niistä saa kuplaan taakse hyvät jarrut ja IRS-tukivarret, mutta tehdään tämä nyt vaikeamman kautta, eli taakse tulee myöhaispallokeulan taka-akselisto, jolla kantavuuden kanssa ei ongelmia tule. Runkoaisat pitää samalla jäykistää ja tehdä paikat takatuelle. Vielä kysymys, onko noissa poikittaispalkeissa alunperin vedenpoistoreikä tuossa keskellä, vai onko niitä ollut useampi? Projektissa ei ole alunperäisiä jäljellä senttiäkään.. Quote
mikan Posted November 7, 2008 Posted November 7, 2008 Kuvien perusteella näyttää made in finland -osat varsin asiallisilta. Ja jos hintakin on vielä kohtuullinen, niin noitahan kannattaisi teettää enemmänkin. Kysyntää ainakin olisi. t. Mika Quote
Kaitsu Posted November 11, 2008 Author Posted November 11, 2008 Mitä ohjaussimpukalle kannattaa tehdä puhalluksen ja maalauksen lisäksi? Stefa tuntuu ainakin vuotavan, saako noita hyllystä? Mitä öljyä tuolla kuuluisi olla sisällä? Haisi samalta kuin vaihteistoöljy.. ps. Jos noita peltejä rupeaisi enemmän väännättämään, niin hinta olisi varmaan x5. Mutta kannattaa kysellä, josko paikkakunnan verstaalla harrastajan ongelmia ymmärrettäisiin. Itse yllätyin positiivisesti.. Quote
Kaitsu Posted November 23, 2008 Author Posted November 23, 2008 Pientä päivitystä. Bussiaihiomme on kiertänyt usemmallakin omistajalla ja pikkuhiljaa alkaa paljastua miksi.. Poikittaisten runkopalkkien keskiosat olivat molemmat useasta pellistä kyhättyjä, joten peltityöt päätettiin aloittaa vaihtamalla keskiosat. Tavallinen tarina lienee se, ettei pelkkä keskiosien vaihtaminen riittänyt, vaan alta paljastui paikkoja useassa kerroksessa - alla vanha ruosteinen paikka ja sen alla alkuperäisen pellin jäänteet. Niinpä keskipalan lisäksi laikkaa piti käyttää enemmänkin ja lopulta alkuperäistä etummaisesta poikittaisesta jäi vain ylempi palkki keskeltä. Kaikki muut oli liian haperoa. Myös pitkittäisestä runkopalkista piti huonojen korjausten takia laikata palanen pois. Onneksi tuli laikattua sitä pätkä talteen projektin aluksi paloitellusta umpikaapista. Hurjalla saumalla joskus kiinniliimattu itsetehty poikkikolmio tipahti parilla lekaniskulla.. Toivottavasti tulevat korjaukset pysyvät hieman paremmin paikallaan.. Usko koko projektiin oli jo monta kertaa koetuksella, kun pala toisensa jälkeen piti laikata autosta pois, mutta lopulta päästiin sovittelemaan uuttakin peltiä ja umpparin korjauspaloja. Ehkä tuosta joskus vielä auto tulee.. Sen verran siivoiltiin laikkaamisen tuloksena paljastuneita paikkoja kuin mahdollista ja sitten hitsattiin uudet palat pisteillä kiinni paikoilleen. Koko pohja on tarkoitus vielä puhaltaa, kunhan sinne asti päästään, joten tässä vaiheessa ei vielä ulkopintoihin juuri huomiota ole kiinnitetty. Lopulta oli vuorossa sitten keskiosa, jota alunperin ruvettiin vaihtamaan. Alkuperäistä ei paljoa jäänyt. Etummaisen poikittaispalkin kumpikin puoli odottaa nyt sitä, että päästään helmoja tekemään ja laittamaan myös poikkikolmiot paikoileen. Kuskin puolella autossa ei ole helmaa paikallaan yhtään ja pariovien alla on pienistä peltiluiskista sinnepäin tehty helmakotelo. Ei ole siis mitään mihin verrata, kun lähdetään noita joskus kasaamaan, mutta jos nyt ei tule ihan alkuperäistä, niin toivottavasti edes nättiä.. Tonttiinhan pitää päästä, se on selvä.. Aiemmin paikkailtu etuakseli siis työn alle. Janille kiitos vinkeistä, olisi tainneet jäädä muuten säätöpalat asentamatta. Kun holkki saatiin viimeinen liikkeelle, olikin loppu varsin yksinkertaista. Palojen asennuksen jälkeen akseli vielä puhallettiin ja pohjamaalattiin. Tämä akseli on nyt myynnissä tarvitsijalle. Toinen akseli jäi talteen purkuautosta, joten noita syntyy pian toinenkin.. Illan pimeydessä Porvoon metsistä komean talon takaa löytyi myöhäisen pallon taka-akseli, joka CRC:n ja lämmön avustamani purkaantui palasiksi. Kaikki tarpeellinen tuntui olevan kunnossa, ja kunhan nuo pohjan palkit saadaan kuntoon, niin IRS-säätöperän asennus pääsee alkamaan. Sitä ennen pitäisi löytää lohko bussin takakannakkeen paikoilla ja takakannakkeeseen toinen 'kuminpidike' - tai mikä osan nimi lieneekään. Löytyykö keltään? Vai onko paikko ostaa koko pallo paloiteltavaksi tuon yhden osan takia? Myös ensimmäinen setti vanteita saapui, ja projektifiilis nousi heti :) Tämän hetken suunnitelmissa on 15x6 eteen ja 16x7 taakse. Saa nähdä mahtuuko vai pitääkö ruveta vielä kaventamaankin.. Kukaan ei tosta simpukan stefasta tiedä..? Quote
Guest Toheltaja Posted November 24, 2008 Posted November 24, 2008 vakioleveydellä taakke tuo seiska on aika nafti. kavenna 40mm per puoli nii saat kasin kivasti :D Sama edessä - kaventamattomalla kovasti tontitettuna kutonenkin tuntuu liian leveältä. Ite jouduin sorvaamaan amuliitista kapeemmat navatkin että sai 4,5" kapeella akselilla 6x16 vanteen kääntymään tarpeeks rikkomatta doglegin koteloa. Mutta tuo mahtuminen on pitkälti tontitusasteesta kiinni. Quote
Kaitsu Posted November 26, 2008 Author Posted November 26, 2008 Tankkeja tullut irrallisina sen verran monta autojen mukana, että sekaisinhan nuo ovat menneet. Tuossa kaksi erilaista. Bensamittarin anturit eripuolilla tankkia ja toisessa iso 'kohouma' moottorin puolella. Tankit muuten saman kokoisia, mutta tuo kohouma kasvattaa toisen tilavuutta muutamalla litralla. Jos oletan, että tuo ylempi, jossa anturi on auton keulan puolella, on '67:aan oikea, niin mahdanko olla oikeassa? Onko 6V ja 12V antureissa eroja? Nuo ainakin irrotettuina näyttivät samanlaisilta. Kaitsu Quote
Tanhis Posted November 26, 2008 Posted November 26, 2008 Kohoumallinen on 67:aan oikea täs on huono kuva omasta mutta toi kyllä näyttää jotenkin hassulta/ liian pieneltä tuo kyhmy tossa sun tankissa. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7263.jpg Ja muistaakseni anturi on sama on sitten 6v tai 12v Quote
Guest Toheltaja Posted November 27, 2008 Posted November 27, 2008 toi kohoumalla oleva on ilmeisesti jonkinmoinen "kaasutasku" koska se on katossa ylimpänä, eikä huohotukselle liitäntää. Mutta on siis oikea -67 kulkineeseen. Joskus kävi mielessä että pilkkois tankin ja hitsais väliin siivun peltiä, sais tilavuutta kivasti lisää... Quote
Virtanen Posted November 27, 2008 Posted November 27, 2008 Vielä kysymys, onko noissa poikittaispalkeissa alunperin vedenpoistoreikä tuossa keskellä, vai onko niitä ollut useampi? Projektissa ei ole alunperäisiä jäljellä senttiäkään.. Keskellä on yksi pieni reikä, taisi olla 10 mm. Quote
Kaitsu Posted November 27, 2008 Author Posted November 27, 2008 Jostain muistelen lukeneeni, että '67:ssa pitäisi olla sekä 12V sähköt että kaksipiirijarrut. Bussissa oli kuitenkin kiinni kuvan yksipiirinen säiliö. Minkälainen pääsylinteri siellä kuuluisi olla - onko sama kuin '70 pallokeulan pääsylinteri (tehostamaton, rummut edessä ja takana)? Vai oliko kaksipiirijarrut vain jenkeissä tms.? Bensamittarin takaa löytyi lukemat 12V 8 66 ja nopeusmittarin takaa 7 66, eli ilmeisesti alkupään '67:sta on kyse. Camperista on tallella '70 pääsylinteri ja sille NOS korjaussarja, mutta kun ainakin eteen tulee levyt, niin pitää vissiin katsella jotain muuta pääsylinteriksi joka tapauksessa.. Kaitsu Quote
-tipi- Posted November 28, 2008 Posted November 28, 2008 Ecclesin VW Transporter and Microbus Specification Guide 1950-1967 sanoo seuraavaa: 1.8.66 Dual braking and reversing lights standard on some export models (mainly US) Quote
Hebster52 Posted November 28, 2008 Posted November 28, 2008 Joissakin -67:ssa on toisissa ei. Mun -67:ssa on ollu alunperinkin kakspiirijarrut. Tais myös olla jotain että pakuissa olis ollu mutta busseissa ei? Ehkä muistan väärin? Quote
Guest Toheltaja Posted November 28, 2008 Posted November 28, 2008 tarttetko 2 piirisylkyn säiliöineen? jos laitat vakiojarrut tai levyt eteen tai / ja taakse niin golfin sylkkykin menee kivasti, mul taitaa olla yks sellanenkin joutilaana. Quote
-tipi- Posted November 28, 2008 Posted November 28, 2008 Ka onhan sen myös M-koodilla saanu, M137 Dual circuit drum brakes Quote
Hebster52 Posted November 28, 2008 Posted November 28, 2008 Mulla ei ollu m-koodi merkintää että siinä olis 2-piiri jarrut ainakaan. Quote
Raihna Posted November 28, 2008 Posted November 28, 2008 Mulla on umpparissa M-koodi 172 "jarruneste säiliö näkyvissä,benelux-maat" . Minkähänlainen hässäkkä se mahtaa olla? vai onko vaan reikä lattias ilman kantta. Nyt on ihan normi säiliö-sylinteri systeemi paikallaan. Quote
Guest Toheltaja Posted November 28, 2008 Posted November 28, 2008 muistaakseni noi näkyvät säiliöt olis ollu letkulla siirretty tohon johku hattuhyllyn alle, mitä kuvia on jostain näkyny. Quote
Tanhis Posted November 28, 2008 Posted November 28, 2008 Mun molemmissa 67.:ssa ainakin on kaks piiriset ja se sylinteri on one year only. Quote
Virtanen Posted November 28, 2008 Posted November 28, 2008 Mulla Kastenissa 1-piirijarrut, alustanro ~217027000 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.