SePi Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Kesäkuun kuudentena päivän vuonna 1952 syntynyt ja kymenläänin suunnilla elämänsä viettänyt kuplani on kokemassa restaurointia, kenties viimeistä tällä kertaa. Minulle tämä pastellin vihreä kaunotar tuli keväällä -85 ja seuraavana vuonna se oli valmiina uudelleen kilpiin. Alkuperäinen RH-530 vaihtui RA-144:een ja ensi keväänä taitavat tulla kolmannet kilvet museoleiman myötä. Parinkymmenen vuoden ajelut alkoivat näkyä suurenevina öljyläikkinä auton alla ja samalla kypsyi ajatus saada vielä jostain 25 kone perään ja samalla vaihdelaatikko vähemmän korisevaksi. Laatikko sai jo kesällä kunnostuksen ja kiitos vaan Marko, Tomppa, Mikko, Heikki ja Mika, nyt alkaa olla mukava kokoonpanon aika. Verhoilukangas on ollu jo valmiina vuosikausia ja uudet lattiamatot odottavat laittamista. Koneeseen tulevia osia on kiva kiillotella ja toivottavasti pannu hörähtää kevättalvella viimeistään eloon. Kuplasta ei ole tulossa showstopperia tai viimeisen päälle kiillotettua koristetta, vaan arvokkaasti patinoitunut ja silmän ruokaa jakeleva kulkine muistona vanhoilta ajoilta. Ohessa muutama kuva Sepi Quote Link to comment
Ketsa Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Hieno rojektiaihio, virtaa ruuvaamiseen! Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Hieno projekti! Minä hankkisin museoimisen yhteydessä jälleen alkuperäis rekisterinumerot. ;) Quote Link to comment
Guest Barn Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Ei kun tonttiin ja fukit alle.... Quote Link to comment
Tomppa Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Hieno peli kyllä, toivottavasti mosa pelaa odotusten mukaisesti! Quote Link to comment
Guest Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Tuossa vekotin männäkesänä päivänvalossa perästäpäin http://samfun.1g.fi/kuvat/fvwastmichel/_MG_2796.jpg Raahattiin vanhus paikalle satamaan kanssa kun Mikkelin volkkariryhmittymä täytti vuosia ja sen kunniaksi "esiteltiin" kalustoa. Quote Link to comment
SePi Posted November 10, 2008 Author Share Posted November 10, 2008 Tarviin sitten teitä Mikkelin miehiä tunkkeinenne ja tietotaitoinenne tohon koneen vaihtoon. Otan yhteyttä kun näyttää olevan tekemisen puutetta. Mä olen ne molemmat entiset kilvet menettäny joillekin mopoille. Eli mun varmaan tarvii ostaa joku PV soliferi ensin ittelle, että homma etenee. Vein nuukuuttani nämä RA-144 kilvet konttorille, kun kuplan oli määrä seisoa tallissa muutaman vuoden ja AKE silti kinusi maksuja. Ja sitten parin kuukauden päästä tulikin uudet säännökset kilvillä seisottamisesta... Kenellä on muuten paras arvaus, kuinka monta aitoa splittiä on Suomessa kilvissä ja ajokunnossa? Jotenkin tuntuu, että ne on vähintään tuplaantuneet parissakymmenessä vuodessa - vai onko tämä internet kaivanu niitä näkyviin? Quote Link to comment
Sakke Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 Splittejä on löytynyt viime vuosina aika rutkasti.Oikeestaan vähän liikaakin, tuntuu että joka toisella on tallissa ainakin yksi. Ehkä voisin omanikin myydä poies.. Quote Link to comment
Airaksa Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 Eikös nuo samat rek.tunnukset voi olla autossa ja pyörässä?Oman kuplan tunnus myös pyörä käytössä.Saanut huomata sen vakuutus sotkuissa. Quote Link to comment
Guest Rampe Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 Eikös nuo samat rek.tunnukset voi olla autossa ja pyörässä?Oman kuplan tunnus myös pyörä käytössä.Saanut huomata sen vakuutus sotkuissa. mä en ainakaan saanu omaan paiseeseen alkuperäisiä kilpiä kun ovat jossain mopossa, ennen on saanut kyllä mut ei enään Quote Link to comment
Guest DaFox Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 Mahtaako niitä loppujen lopuksi kuitenkaan niin hirveästi enempää olla kuin aiempina vuosikymmeninäkään. Harrastelijoiden yhteydenpito on vain parantunut huomattavasti Internetin johdosta viimeisen kymmenenvuoden aikana. Quote Link to comment
-tipi- Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 Eikö nuita liene myös kunnostettu enempi, kun on myös arvostus noussu. Quote Link to comment
SePi Posted November 11, 2008 Author Share Posted November 11, 2008 Kai se on just tämä vakuutus asia, jonka takia enää ei saa olla kahta ajoneuvoa samalla kilven numerolla. No toinen mopo, vanha PV on Nivalassa yhellä tytöllä. Jospa sen ajokausi olis nyt ohi ja saisin houkuteltua kilven vaihtoon joko antamalla rahat uuteen rekisteröintiin ja muutamaan leffalippuun, tai sitten ostan mökille mopon jolla käyn hakemassa postin parin kilsan päästä... Edellisen kerran remppaa tehdessäni ei ollu muuta kuin hyvä tuuri jollain rompepäivillä tai Porvoon swapissa jos jotain aitoa vanhaa löyty. Nythän nuo markkinat ovat jo varsin laajat nettimaailmassa ja ainoastaan rahapussin paksuus on saatavuuden raja. Hyvä vaan että wanhukset kaivetaan näytille, mua ei harmita jos tämä ei olekaan se "ehkä vain kymmenes" säilynyt. Varmaan myynti mielessä rakentelu ei tykkää runsastumisesta. Muistan senkin, kun kupla oli vielä haluttu jokkisauto ja niiden lahtaamista surtiin. Ehkä liian monta hyvää yksilöä todella hävisi, mutta mielessäni oli piru joka sanoi, että jäljelle jäävien arvo vain nousee, ei haittaa! Olis mahtava saada sellainen kokoontuminen näille rinkelilaseille. Osallistuttaisko ens kesänä joihinkin ajoihin kunnon letkana? Sepi Quote Link to comment
NO H2O Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 Tarviin sitten teitä Mikkelin miehiä tunkkeinenne ja tietotaitoinenne tohon koneen vaihtoon. Otan yhteyttä kun näyttää olevan tekemisen puutetta. Hyvällä mallillahan tuo koneen vaihto jo on kun kone on jo irti... :-) Oikeestihan tuo ei ole kovin kummoinen homma kunhan hieman on perehtynyt tuohon... Muistat hankkia vain tarpeeksi uusia osia, tulpat, yms. niin kaikki menee kuin elokuvissa... Quote Link to comment
SePi Posted November 11, 2008 Author Share Posted November 11, 2008 Entinen kone on vielä kiinni 8-/ ... Tosin se oli irti Markon verstaalla, joten mutterit on todistettavasti avautuvia. Itse asiassa siitä saa ruveta tiedustelemaan osia ja tarpeellista kamaa - on 30 hv vuodelta 55 transportterin lohko. Tai viedä sopuhintaan koko pakkauksen. Kaikki toimii, käy nätisti, voimaa piisaa ja jopa öljyä tirsuu melkein joka tiivisteestä. Vain puola siirtyi tuohon uuteen. Saa kysellä, ettei jää tuohon nurkkaan... Quote Link to comment
SePi Posted December 8, 2008 Author Share Posted December 8, 2008 Tässä vähän tapahtumia tallilta: http://picasaweb.google.fi/seppo.piisol ... asaamista# Quote Link to comment
Virtanen Posted December 8, 2008 Share Posted December 8, 2008 Tässä vähän tapahtumia tallilta:http://picasaweb.google.fi/seppo.piisol ... asaamista# Vakuuttavaa työtä! Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 8, 2008 Share Posted December 8, 2008 Kuinka kauan maali pysyy kiillotetussa pellissä kiinni. Oisko kannattanu hiekkapuhaltaa ja ruiskuttaa pohjamaali alle? Quote Link to comment
Virtanen Posted December 8, 2008 Share Posted December 8, 2008 Tuo pönttö taitaa olla niin ohutta ettei paljo puhallella ellei sitten lasikuulalla tms. mutta happopohjakin olis jo varmaan riittävä pintamaalin kiinnityksen maksimoimiseksi. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 8, 2008 Share Posted December 8, 2008 Kyl hiekallakin voi pöhöttää pienemmillä paineilla. Eikä sitä nyt rusetille tarvii puhaltaa muutenkaan. Kunhan saa riittävän tartuntapinnan. Quote Link to comment
SePi Posted December 8, 2008 Author Share Posted December 8, 2008 Kyllähän se kiiltää, mutta tosiasiassa vain tekstien kohtaa en hionu sellaisella hienolla paperipörröllä - mikä lienee se laikka nimeltään jossa ne laput on säteittäisesti? Ennen maalausta putsasin asetonilla. Halusin ton tekstin olevan mahdollisimman selvästi näkyvillä. Ja - sittenpähän on taas mukavaa tekemistä maalipinnan kimpussa. Quote Link to comment
SePi Posted January 2, 2009 Author Share Posted January 2, 2009 Päivitettäänpä muutamalla kuvalla: Kone alkaa olla pakosysteemejä vaille valmis Oikeat lämmönvaihtimet löytykin auton alta Konehuoneesta pyyhitty liat Uralistat ja uusi pinta astinlaudoissa Ensi viikolla penkit ja ovipahvit verhoiluun, sitten lämpösysteemit ym koneeseen. Lattiamatot odottelevat laittoa ja etupää putsaamista. Quote Link to comment
Guest vw72 Posted January 2, 2009 Share Posted January 2, 2009 nätti on kyllä peli.. Quote Link to comment
SePi Posted February 23, 2009 Author Share Posted February 23, 2009 Wau! Kone sujahti nätisti paikoilleen ja loppuviikosta voi jatkaa vaijereitten ja sähköjohtojen kanssa. Sen verran on sitten laitettava akkua paikalleen, että voi kokeilla pyörähtääkö lainkaan, tosin bensaletkut ja hana ovat vielä laittamatta. Honkkarin moottoripyörätunkki oli muuten tosi hyvä ostos. Siinä sai konetta kuljetettua helposti tallissa ja asennuksessa toimi hyvin. Mikkeliläiset voi lainata jos tarvii vaikka heti. Loppuviikosta kun on systeemit paikoillaan niin tulee kuvia. Lauantaina saattaa olla verhoilijallakin jo hommat tehtynä. Myös mattojen liimailussa saa taas impata päänsä tökkyrään... Quote Link to comment
SePi Posted February 26, 2009 Author Share Posted February 26, 2009 Tässä vähän projektin etenemistä kuvina: toivottavasti tämä kakku on sisältäkin kaunis... Lämpöputket Walkerin pakoputkea... Saas nähdä miten tään norsun nahkan onnistuu korjaamaan... Seuraavaksi tämän kuopan kimppuun - ja vähän muualtakin... Jä tällä jakkaralla sitten istutaan pussihousut jalassa Quote Link to comment
SePi Posted March 26, 2009 Author Share Posted March 26, 2009 vähän kerrallaan edistyy... Seuraavaksi sisustus valmiiksi, lokasuojien sisämaalaus ja pitäähän ne savutkin nyt ottaa kun on jo bensaa tankissa Savut otettu! Ihan kiitokseksi koneen tekijälle - kuka hän lieneekin? - Käy todella nätisti:-) olis ollu videon paikka, mutta kuvakin riittänee todisteeksi Quote Link to comment
SePi Posted April 18, 2009 Author Share Posted April 18, 2009 Kaikki olisikin mennyt liian hyvin, ellei kone olisi poikinu saman tien. No homma on nyt osaavissa käsissä ja oppirahat toivottavasti (ja taas kerran...) maksettu. Pientä siistimistä on ollut puhdetöinä ja tuon picasasivun lopussa on uutta kuvaa tilanteesta http://picasaweb.google.fi/seppo.piisol ... KS9ZeZ8wE# Quote Link to comment
SePi Posted May 11, 2009 Author Share Posted May 11, 2009 Pikkuhiljaa alkaa olla nippelit kasassa. Koneeseen osat löytyneet ja loppusuora tällä kertaa. Ensi talvena etuakselisto, jarrut jne. Ei kai tuo tule koskaan valmiiksi! Muutama kuva kertonee lisää: Kajuutta siistiytyneenä... Tiesivät kertoa, että tossa pastellin vihreässä vanteet voiskin olla yksivärisiä vaalean vihreitä. No nyt on kokeltu ja silmää totutetaan... Quote Link to comment
SePi Posted May 18, 2009 Author Share Posted May 18, 2009 Eka käynti ulkoilmassa - moottorikin alkaa olla säätöjä vaille valmis Quote Link to comment
Guest Jessie Posted May 19, 2009 Share Posted May 19, 2009 Kävihän se ulkoilemassa viime lauantainakin :) Lihasvoimalla tosin... Quote Link to comment
SePi Posted May 20, 2009 Author Share Posted May 20, 2009 Huomenna saapuu moottori, savut on jo otettu :-D Sitten ei lihasvoimaa tarvii enää kun ajamiseen! Quote Link to comment
SePi Posted May 25, 2009 Author Share Posted May 25, 2009 Onko Suomen kauneimmin käyvä 1,1 moottori? Ehkä ja nyt se antaa liikettä museotarkastetulle kulkimelle! Missäs niitä pussihousuja oikein myydään, että pääsee kunnon tunnelmaan? ;-) Quote Link to comment
Guest Jessie Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 Jaa tällaiset vai? http://www.jalavankauppa.net/index_tied ... age455.htm Quote Link to comment
SePi Posted May 27, 2009 Author Share Posted May 27, 2009 Hiivatti, olipas hienot! Mutta aika kalliit on meikäläiselle. Tolla rahalla ostaa jo kesän tai kahden bensat. Nimittäin pakko olis sitten olla jatsarit ja henkselit, muuten näyttää Turhapurolta vieläkin enemmän. Ehkä sopiva hattu riittää nyt alkuun Quote Link to comment
SePi Posted April 15, 2012 Author Share Posted April 15, 2012 Tämäkin meni viime syksyn rakentamis hässäköissä sellaiseen kuntoon että jos tammikuussa joku olis tarjonnu kymppitonnin rahaa, ni olis lähteny. Nyt kun viikonloppuna innostuin sitten putsaamaan linnunpaskat sun muut kurat ja kun öljyn tippuminenkin on tiivisteitä laittelemalla jos ei loppunut niin ainakin vähentynyt, voi yhdessä päivässäkin arvonnousu olla joskus huomattavaa - ainakin omassa mielessä. Suur-Saimaan ajot kesä - heinäkuun vaihteessa on tarkoitus kiertää. Tulee nimittäin 6.6.2012 60 vuotta kuplalle ikää ja ajot ovat 20. juhlavuosi. Tuolla on kuvia siitä, mihin kuntoon se tuli toissa keväänä ja jälleen laitettua - ehkä niitä on tullu postailtua muuallekin en muista... https://picasaweb.google.com/1074705584 ... 4mgsrHt3AE Quote Link to comment
vilkku Posted April 16, 2012 Share Posted April 16, 2012 Hiivatti, olipas hienot! Mutta aika kalliit on meikäläiselle. Tolla rahalla ostaa jo kesän tai kahden bensat. Nimittäin pakko olis sitten olla jatsarit ja henkselit, muuten näyttää Turhapurolta vieläkin enemmän. Ehkä sopiva hattu riittää nyt alkuun Tuota nuo Jalavan kaupassa myynnissä olevat housut valmistaa Redi-tuote Kokkolasta http://www.fonecta.fi/tuotteet-ja-palve ... -Tuote+Ky/ Että jos ihan oikeasti kiinnostaa, niin sieltä saa mittatilauksena edullisemmasti. Nimimerkki kokemusta on =) Quote Link to comment
SePi Posted April 16, 2012 Author Share Posted April 16, 2012 Hiivatti, olipas hienot! Mutta aika kalliit on meikäläiselle. Tolla rahalla ostaa jo kesän tai kahden bensat. Nimittäin pakko olis sitten olla jatsarit ja henkselit, muuten näyttää Turhapurolta vieläkin enemmän. Ehkä sopiva hattu riittää nyt alkuun Tuota nuo Jalavan kaupassa myynnissä olevat housut valmistaa Redi-tuote Kokkolasta http://www.fonecta.fi/tuotteet-ja-palve ... -Tuote+Ky/ Että jos ihan oikeasti kiinnostaa, niin sieltä saa mittatilauksena edullisemmasti. Nimimerkki kokemusta on =) Nuo olis laatutavaraa, mutta näin muutaman kerran rekvisiitaksi tuli hankittua tällaiset henkseleineen kohtuuhintaan Varustelekalta http://www.varusteleka.fi/product/_2J30MRSNT#. Nahkasaappaat täytyy taas lankata ni kyllä kehtaa mennä. Housut osaa saksaa jo ennestään! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.