Jump to content

Läppärunkojen koko/ riittävyys?


Guest Hannu Mattila

Recommended Posts

Guest Hannu Mattila
Posted

Riittääkö kaksi 50mm läppärunkoa ruokkimaan 2,2 litraista, miedosti viritettyä "vääntömoottoria"?

 

Tarkoituksena ei ole saada tolkutonta huipputehoa yläkierroksilla, vaan mukava matkamoottori, jota tarpeen tullen voi käydä stripillä riivaamassa..

 

Moottori olisi valmiina ja läppiksetkin on pöydällä..

 

Onko huono idea? Voiko mikään mennä mönkään?

Posted

uskon että riittää, koska itse ajan 4*36mm läpillä.. ja ihan kivat väännöt, yli 160 nm/2500rpm... tosin pienempi kone... Ohjaus megalla.

 

 

 

Make

Posted

Ööh, miksei riittäis, varmaan jo 45mm kokoiset riittää vääntömoottoriin.

Itsellä on 2276cc koneessa 2x48mm läppärungot, tosin en ole ajanut vielä ja säätänyt tarkemmin kun auto seisonnassa ja nyt kone auki pöydällä päivittettävänä. Kylmäkäynnistykset ja tyhjäkäynti ym on säädetty jo toki.

 

48-50mm läppärungothan varmasti riittää vapaastihengittävässä koneessa ainakin 230-240hv tienoille ihan varmasti. Eihän siis läppärungoissa ole sisäkurkkuakaan "ahdistamassa".

 

Korkeintaan alkaa raja tulla vastaan vasta sitten jos on tilavuutta yli 2300cm3, portatut CE/SF 46x38 kannet ja nokka jokin luokkaa FK97 14mm+ nostoineen..

Posted

Mulla kans mega. Nyt on ollut tähän mennessä portatut 170hv+ virtaavat CB 044 kannet 42x37 ja webcam 86B nokka, tulossa DRD L7 cnc kannet ja 86C nokka.

Posted
Riittääkö kaksi 50mm läppärunkoa ruokkimaan 2,2 litraista, miedosti viritettyä "vääntömoottoria"?

 

Tarkoituksena ei ole saada tolkutonta huipputehoa yläkierroksilla, vaan mukava matkamoottori, jota tarpeen tullen voi käydä stripillä riivaamassa..

 

Moottori olisi valmiina ja läppiksetkin on pöydällä..

 

Onko huono idea? Voiko mikään mennä mönkään?

 

tuota noin 221 hp, oli seppälällä boilla läppiksillä, 2332 cc. luulis riittävän ;-)

Posted

Ymmärsinkä väärin, mutta alkuperäisellä kysyjällähän taitaa olla nyt 1 kpl 50 mm läppärunko kummallekin puolelle, ei mitään 2 kpl 2x50 runkoa.

 

Kun osa vertailee noita 2 kpl 2x48 kaasareihin, niin ainakin mä putoon jo kärryiltä.. ;)

Posted
Ymmärsinkä väärin, mutta alkuperäisellä kysyjällähän taitaa olla nyt 1 kpl 50 mm läppärunko kummallekin puolelle, ei mitään 2 kpl 2x50 runkoa.

 

Kun osa vertailee noita 2 kpl 2x48 kaasareihin, niin ainakin mä putoon jo kärryiltä.. ;)

 

Kaasareihin? =) Eiks kaikki oo puhunu läppärungoista kumminki :) tolla megan laskurilla ku lkaskee niin hyvinhän ne riittää :)

Posted

Mä käsitin että on 2 x kaksikurkkuista 50mm läppärunkoa. Ja kyllähän siis kaksikurkkuinen 48 läppärunko virtaa ainakin samanverran kuin kaksikurkkuinen 48 kaasutin.

 

CB performance väitti vwtrends lehdessä aikoinaan että jo kaksikurkkuinen 40mm läppärunko virtaa samanverran kuin kaksikurkkuinen 48mm kaasutin.

Posted

Siinä megan kaavassa täytyy ottaa huomioon tämä:

 

 

 

"Note that the above is for naturally aspirated engines having a common plenum - individual runner manifolds will need larger throttle bodies"

Posted

megamanualin laskentakaava useammalla läpällä vaikuttaa tolkuttoman toiveikkaalta. Vai puhuuko ne vaan turbokoneista ? En jaksanut lukea läpi. 4 kpl 40mm läppää ja laskuri antaa 368hv ??

 

Kysyjän tapauksessa 4x50mm läppiä ei tosiaan tarkoita vääntökonetta. Jos puhe on 2x50mm tekisin silti toisin. Isoilla läpillä kaasuun vastaaminen ja käytös alhaalla helposti kärsii. Vääntökoneeseen laittaisin aina pienet läpät, oli niitä sitten 2 tai 4 kpl. Oma valinta tuohon koneeseen olisi 4x40m . Reagoi kauniisti alhaalta mutta tarvittaessa vetää myös ylhäällä.

Guest Hannu Mattila
Posted

Juu, siis 2kpl 50mm läppiä...

 

Tosin nyt ollaan kallistumassa tuohon Mikan ehdottamaan 4x40 systeemiin, lähinnä sen takia, että joutuisi tekemään niin monta väliholkkia ja kiinnikesysteemiä, ynnä suuttimenpaikkaa, että ilmaisten läppärunkojen hyöty kumoutuu siinä työn määrässä.

 

läppärungot IDF jaolla ja homma on aika simppeliä.

Guest Hannu Mattila
Posted
Fuel rails, injectors, TPS and hardware are not included and priced seperately.

Vaikuttais että ei..

Posted

Itsellä nuo läppärungot, suutinkiskot noissa 1/4 NPT kierteellä, johon ei kovin helpolla NPT banjopulttia löydy. Mallinsin ite uudet suutinkiskot M12x1,5 kierteellä ja työkaveri teki CNC koneella.

 

Hyvät läppärungot, just nippanappa mahtuu konehuoneeseen, pieni lekan antaminen auttaa.

Posted

Ei niissä ole mitään suutinkiskoja, ei suuttimien kiinnikkeitä, TPS:ää tms mukana, ainoastaan vivut.

 

Mun läppärungot maksoi 550 euroa pari+pikkuosat aircooledin kautta. Kaikkineen 700-750 euroa, en enään tarkkaan muista.

Posted

Olis kans tarvetta läppärungoille, kun vaan sais ittestäs niin paljon irti inspiraatioo että ottais projektin tosissaan työn alle.

 

Perskules kun reippaan kivenheiton päässä olis läppärunkojakin valmistava yritys. Ei vaan ole koskaan toimertunut edes kysyyn hintoja. (Olettamus että tyyriitä ovat.)

Posted

Pistää mopojen läppikset, tulee potikka, suuttimet ja bensakiskot samaan ~250e hintaan.

Löytyy yhdet ylimääräiset kaverin läppikset, jos joku tarttee ja mä voin vääntää niille imarit tarvittaessa.

Posted

Jep, Alexin arvio on aika lähellä tämän päivän hintaa johtuen siitä, että tuo pari mikä on hyllyssä ostettiin vielä edullisen taalan hintaan. Siitä ajasta taala on vahvistunut abaut 35 valuuttayksikköä, mikä hinnassa pitäisi merkitä abaut 20-25 prossan korotusta.

 

Hinnat ovat nousussa niin ostohinnoissa, kuin valuuttamuutoksista johtuen, joten "kulta-ajat" taalarallin johdosta alkavat olla takanapäin...

Posted

http://hestec.fi/verkkokauppa/index.php ... ucts_id=29

 

tuossa olisi kanssa ihan hyvät läpät, ja helppo laittaa kun käy suoraan idf:n imusarjoihin. Siinä olisi yksi vaihtoehto. Mopon läpissä on sellainen "ongelma" että ne mitkä ovat letkuliitoksilla pitää tukea johonkin esim. puhallinkoppaan. Näin meinaan itse tehdä. Kun huomattiin penkissä että toinen runko hieman liikkui niin meni säädöt mettään...

 

-make

Posted

onko kellään tietoa mistä noita oikeen isoja läppärunkoja/imusuppiloita saisi? hakusessa olisi 2x2x52-55mm rungot. special motorilta löytyy mutta toimitus aika heikkoa!!

Posted

joo hyvältähän ne specialin tuotteet näyttää ja mielelläni olisin suomalaista yritystä tukenut ja ostanut rungot sieltä, mutta kun ei ole halua tehä kauppaa. vuosi sitten tilasin rungot sieltä ja toimitusajaksi luvattiin 4-6vk, 2kk 3kk 4kk päästä kyselin mikä tilanne, ei vastausta tullut sillon eikä tähänpäivään mennessä. harmitti pikkasen kun olin kerinny myydä vanhat rungot kaverille eikä uusia sit koskaan sieltä tullutkaan .

Posted

Harisen myymät läppärungot eivät ihan ole bolt-on volkkariin, varsinkin jos vivustona samankaltainen kuin CB performancen vivusto. CB performancen läppärungot ovat suoraan bolt-on, läppärungon korkeuskin on sama kuin DRLA kaasarissa, mutta mitä nyt niihin suutinkiskoihin ei löydy helpolla banjopultteja. Läppärunkokohtaisetkin vivut ovat suoraan DRLA kaasareista ja ennenkaikkea oikeassa asennossa.

 

Jenveyn läppärunkoihin pitää valita todellakin oikeanlaiset läppärunkokohtaiset vivut, niin jopas helpottaa asennusta. En tiedä että saako just sopivia..jos ei saa, niin sitten pitää tehdä itse. Yleensä jos tilaa hariselta läppärungot niin että ne on peilikuvat toisistaan, niin se on erikoistilaus..

 

Jenveyn läppärunkopaketissa suutinkiskoissa ei ole edes kierreliitäntää.

Posted

Suosittelen CB performancen läppärunkoja. Saa jopa tullamun luokse talven aikana hypisteleen ja fiilisteleen että miltä ne näyttää ja tuntuu :D

 

Tosin näitäkin saattaa joutua odotteleen..

Posted
Suosittelen CB performancen läppärunkoja. Saa jopa tullamun luokse talven aikana hypisteleen ja fiilisteleen että miltä ne näyttää ja tuntuu :D

 

Tosin näitäkin saattaa joutua odotteleen..

 

mulla oli harisen 48mm rungot autossa, mitkä suurensin 51mm koneteho parani jonkin verran ja nyt tekis mieli kokeilla jotain 55mm luokkaa ja kattoa mitä tapahtuu. isojen runkojen valmistajia olen löytänyt vaan aika heikosti. cb:n rungot taitaa luppua kanssa 48mm.

Posted
isojen runkojen valmistajia olen löytänyt vaan aika heikosti. cb:n rungot taitaa luppua kanssa 48mm.

 

Summitilta löytyy 90 mm:iin saakka, alkaa varmaan riittään jo hiukan isompaankin kuplan koneeseen?

Posted
isojen runkojen valmistajia olen löytänyt vaan aika heikosti. cb:n rungot taitaa luppua kanssa 48mm.

 

Summitilta löytyy 90 mm:iin saakka, alkaa varmaan riittään jo hiukan isompaankin kuplan koneeseen?

toi on kaasuläppä, ei läppärunko

Posted
isojen runkojen valmistajia olen löytänyt vaan aika heikosti. cb:n rungot taitaa luppua kanssa 48mm.

 

Summitilta löytyy 90 mm:iin saakka, alkaa varmaan riittään jo hiukan isompaankin kuplan koneeseen?

toi on kaasuläppä, ei läppärunko

 

No kerros mullekin mitä eroa sillä on? Summit ainakin myy tuota läppärunkona, mutta mitäpä ne tuotteistaan tietäisivät...

Posted
isojen runkojen valmistajia olen löytänyt vaan aika heikosti. cb:n rungot taitaa luppua kanssa 48mm.

 

Summitilta löytyy 90 mm:iin saakka, alkaa varmaan riittään jo hiukan isompaankin kuplan koneeseen?

toi on kaasuläppä, ei läppärunko

 

No kerros mullekin mitä eroa sillä on? Summit ainakin myy tuota läppärunkona, mutta mitäpä ne tuotteistaan tietäisivät...

yleensä yhdellä läpällä kutsutaan kaasuläpäksi esim. http://hestec.fi/verkkokauppa/index.php ... ex&cPath=8

Posted

Noitahan tarvis volkkarin koneeseen neljä, mikäli tahtoo yhden per pytty, heh heh. Siksi läppärunko jossa kaksi kurkkua.

 

Yhtähän läppärunkoa yhdellä kurkulla on "turha" laittaa volkkarin koneeseen, ellei tee ahdettua konetta. 2xkaksikurkkuista läppärunkoa huomattavasti tehokkaampi vaihtoehto.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...