Jump to content

uretaani puslat juniksen akseliin?


Recommended Posts

Oiskohan noita käikäleitä lähempänä ku jenkkilässä?

Mut jos tekee itte niin mistä materiaalista kannattaa moiset sorvata? Nylon,urtti vai Pom? Hotmatsilla ja ac:lla ei ainekaan nettikaupassa näkynyt noita puslia.

Ja mitenköhän puslien pituus ynnä muut mitat? oma akseli pätkinnässä nytte vasta niin en ole mittoja vielä katsellu. Varmaankin aikaisemmin joskus jauhettu samasta asiasta mutta ei kyl oikee haku tuotanu onnea:)

post-587-13888360553951_thumb.jpg

Link to comment

Jep jep...Eli on vuosimalli eroja. Kun täällä sambassa ilmoitellaan että sama sopii vm 55-67 http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=318624

 

ja sitte wagenwestillä 64-67 ja 68-79 http://www.wagenswest.com/parts.html

 

Mulla on kaksi akselia mutta molemmat alle -61 et ei paljo auta mittailla,muuta kun omiin tarpeisiin heh.

 

Mites muuten voiko ne alkuperäiset puslat tuupata vaan akseliputkessa syvemmälle ja lyödä noi tilalle? Vai joutuuko särkemään alkuperäiset? Kun mä en niitä ehjinä kuitenkaan ulos saa!

Link to comment

No niin akselin kavennuksen tohinassa nappailin mittoja itelleni,jos jotakuta sattuu kiinnostaa niin mulla oli mitat, akseliputki sisähalkaisija 53.. alkuperäiset puslat sain täysin ehjänä ulos, ja niiden mitat oli ulkohalkaisija 53mm karvan alle ja sisä n.44,3. Siis nämä oli pelkästään ulommista puslandereista napatut mitat..

 

Eikö kukaan ole kamppaillut akselian kanssa,ja sattuisi tietää että onko juniksen akseliputkissa tullu halkaisija eroja eri vuosimalleissa??

Link to comment
Guest Toheltaja

62-> akseleissa on neula ulkoreunassa. Vanhemmissa olkavarsissa puslien sisähalkaisija on molemmissa 43mm, uudemmissa sisempi on samalla puslalla 43mm ja neulalaakeri ulompana on 45mm Taasen pallokeulassa uloin laakeri on 48mm. Jos vanhempaan haluaa tehdä neulallisen ulkopään, niin sorvattava/koneistettava akseliputken halkaisija muistaakseni millin vai puoltoista isommaks ku mitä se on, ja taasen olkavarren laakeripintaan rympättävä millinen rengas, esim cromosta. Tosin on syytä rympätä paksumpana tuo rengas ja sorvissa sitten vetästä asennuksen jälkeen tuo pinta sileäksi.

 

Mutta jos haluaa järkevästi tehdä, niin vanhaan akseliin uudet puslat laakeripronssista, bakeliittisten tilalle, ja uudempaan akseliin uudet laakerit ulkopäähän ja laakeripronssiset sisäpäähän. Muuten menee melko työlääks.

 

Mulla on jossain kuvakin noista kaikista olkavarsista vierekkäin halkaisijamittoineen, jos muistan mitat väärin. Koitan kaivella sen vielä tänään kotikoneelta...

Link to comment

Kiitoksia Jani! tätä tietoa justii kaipasinkin. Mä sain ne alkuperäiset bakeliitit,siis ulommat, ehjänä ulos. Ja kun kokeili olkaan niin ei järin väljiltä tuntuneet. Eipä varmaan hirveästi edes pääse valskaamaan väljemmiksi kuhan on vaan vaseliinit välis ettei kuivina ole. Joten voipi olla että pamautan pihinä miehenä alkuperäiset takaisin kun on hitsattu akseli kasaan. Vaikuttaa aika hankalalta,tai tosiaan työläältä toi muuttaminen laakeri malliseksi. Tai jossain sorvaamossa noi laakeripronssiset puslat.

Link to comment

Ja jos halutaan tietää tehtaan speksi bakeliittien ja tukivarsien väliselle välykselle, se on 0.20-0.27 mm. Uusi holkki avennetaan 43.15-43.20 mm suuruiseksi.

 

Ja alustanumerosta 1 144 303 (08/63) lähtien ulompi laakeripinta tukivarressa suureni 43.0 > 43.2 mm.

 

Ja se vahvistettu ulkolaakeri olisi vain 1t pakussa ja sairaankuljetusautossa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...