jori Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Oiskohan noita käikäleitä lähempänä ku jenkkilässä? Mut jos tekee itte niin mistä materiaalista kannattaa moiset sorvata? Nylon,urtti vai Pom? Hotmatsilla ja ac:lla ei ainekaan nettikaupassa näkynyt noita puslia. Ja mitenköhän puslien pituus ynnä muut mitat? oma akseli pätkinnässä nytte vasta niin en ole mittoja vielä katsellu. Varmaankin aikaisemmin joskus jauhettu samasta asiasta mutta ei kyl oikee haku tuotanu onnea:) Quote
Tanhis Posted December 15, 2008 Posted December 15, 2008 Jos joku noita rupeaa sorvailemaan niin itsekkin voisi ottaa pari sarjaa (-63 ja 63->) jos hinta ei ole hullu. Quote
jori Posted December 15, 2008 Author Posted December 15, 2008 Jep jep...Eli on vuosimalli eroja. Kun täällä sambassa ilmoitellaan että sama sopii vm 55-67 http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=318624 ja sitte wagenwestillä 64-67 ja 68-79 http://www.wagenswest.com/parts.html Mulla on kaksi akselia mutta molemmat alle -61 et ei paljo auta mittailla,muuta kun omiin tarpeisiin heh. Mites muuten voiko ne alkuperäiset puslat tuupata vaan akseliputkessa syvemmälle ja lyödä noi tilalle? Vai joutuuko särkemään alkuperäiset? Kun mä en niitä ehjinä kuitenkaan ulos saa! Quote
mikan Posted December 15, 2008 Posted December 15, 2008 Eikös -63 ja 64- ole eri halkaisija? t. Mika Quote
Tanhis Posted December 15, 2008 Posted December 15, 2008 Muistaakseni olen nähnyt cb performancen mainoksessa joskus setin noita hinta tyyliin 40£ Quote
Guest Toheltaja Posted December 15, 2008 Posted December 15, 2008 itte pitäisin kyllä neulat ulkoreunassa ja tekis sitte alumiinipronssista sisemmät... (siis uudemmissa) Quote
Guest Keiteleen Kone Posted December 15, 2008 Posted December 15, 2008 Neulalaakeri on paras vaihtoehto ulkoreunassa, uusia löytyy heti varastosta. Quote
jori Posted December 15, 2008 Author Posted December 15, 2008 Valaiskaa tietämätöntä,onko esim -61 akselissa kuulunut olla neulalaakerit? Tai mistä lähtien ne on tullu? Quote
jori Posted December 15, 2008 Author Posted December 15, 2008 Neulalaakeri on paras vaihtoehto ulkoreunassa, uusia löytyy heti varastosta. Mitkä on laakereitten mitat? käykö vanhaan akseliin? Quote
jori Posted December 19, 2008 Author Posted December 19, 2008 No niin akselin kavennuksen tohinassa nappailin mittoja itelleni,jos jotakuta sattuu kiinnostaa niin mulla oli mitat, akseliputki sisähalkaisija 53.. alkuperäiset puslat sain täysin ehjänä ulos, ja niiden mitat oli ulkohalkaisija 53mm karvan alle ja sisä n.44,3. Siis nämä oli pelkästään ulommista puslandereista napatut mitat.. Eikö kukaan ole kamppaillut akselian kanssa,ja sattuisi tietää että onko juniksen akseliputkissa tullu halkaisija eroja eri vuosimalleissa?? Quote
Guest Toheltaja Posted December 20, 2008 Posted December 20, 2008 62-> akseleissa on neula ulkoreunassa. Vanhemmissa olkavarsissa puslien sisähalkaisija on molemmissa 43mm, uudemmissa sisempi on samalla puslalla 43mm ja neulalaakeri ulompana on 45mm Taasen pallokeulassa uloin laakeri on 48mm. Jos vanhempaan haluaa tehdä neulallisen ulkopään, niin sorvattava/koneistettava akseliputken halkaisija muistaakseni millin vai puoltoista isommaks ku mitä se on, ja taasen olkavarren laakeripintaan rympättävä millinen rengas, esim cromosta. Tosin on syytä rympätä paksumpana tuo rengas ja sorvissa sitten vetästä asennuksen jälkeen tuo pinta sileäksi. Mutta jos haluaa järkevästi tehdä, niin vanhaan akseliin uudet puslat laakeripronssista, bakeliittisten tilalle, ja uudempaan akseliin uudet laakerit ulkopäähän ja laakeripronssiset sisäpäähän. Muuten menee melko työlääks. Mulla on jossain kuvakin noista kaikista olkavarsista vierekkäin halkaisijamittoineen, jos muistan mitat väärin. Koitan kaivella sen vielä tänään kotikoneelta... Quote
jori Posted December 21, 2008 Author Posted December 21, 2008 Kiitoksia Jani! tätä tietoa justii kaipasinkin. Mä sain ne alkuperäiset bakeliitit,siis ulommat, ehjänä ulos. Ja kun kokeili olkaan niin ei järin väljiltä tuntuneet. Eipä varmaan hirveästi edes pääse valskaamaan väljemmiksi kuhan on vaan vaseliinit välis ettei kuivina ole. Joten voipi olla että pamautan pihinä miehenä alkuperäiset takaisin kun on hitsattu akseli kasaan. Vaikuttaa aika hankalalta,tai tosiaan työläältä toi muuttaminen laakeri malliseksi. Tai jossain sorvaamossa noi laakeripronssiset puslat. Quote
Tuomo Lehmikangas Posted December 21, 2008 Posted December 21, 2008 Jani Ruusunen said: Mulla on jossain kuvakin noista kaikista olkavarsista vierekkäin halkaisijamittoineen, jos muistan mitat väärin. Koitan kaivella sen vielä tänään kotikoneelta... Täällä on Janin joskus laittamia tämän tyyppisiä kuvia: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/5111-juniksen-etuakselon-tunnistaminen/ Quote
Hebster52 Posted December 21, 2008 Posted December 21, 2008 Niin ja noi 64-67(72?) ulommat saa "helposti" 43mm:siksi jos tuon puslan poistaa. Se on kutistettuna kiinni. Elikkä jos varovasti laikkaa siihen uran ja taltalla napauttaa sen halki niin sen saa poistettua. Quote
Virtanen Posted December 21, 2008 Posted December 21, 2008 Ja jos halutaan tietää tehtaan speksi bakeliittien ja tukivarsien väliselle välykselle, se on 0.20-0.27 mm. Uusi holkki avennetaan 43.15-43.20 mm suuruiseksi. Ja alustanumerosta 1 144 303 (08/63) lähtien ulompi laakeripinta tukivarressa suureni 43.0 > 43.2 mm. Ja se vahvistettu ulkolaakeri olisi vain 1t pakussa ja sairaankuljetusautossa. Quote
Tanhis Posted December 21, 2008 Posted December 21, 2008 Ja se vahvistettu ulkolaakeri olisi vain 1t pakussa ja sairaankuljetusautossa. Hetkinen missä vuosimalleissa tälläinen ihmeellisyys on ollut. Quote
Virtanen Posted December 21, 2008 Posted December 21, 2008 Ja se vahvistettu ulkolaakeri olisi vain 1t pakussa ja sairaankuljetusautossa. Hetkinen missä vuosimalleissa tälläinen ihmeellisyys on ollut. Luultavimmin 64-67. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.