Mika Heikola Posted December 21, 2004 Share Posted December 21, 2004 Nyt tarvitaan ihan perusinfoa mitkä osat sopii yhteen. Kone on kuplan 1200 vuodelta -61. Tarkoitus on säilyttää alkuperäinen lohko ja kasata sen ympärille sen verran iso kone kun sovinnolla onnistuu. Koneen ulkonäkö pysyy vakiona, eli 1-reikäkannet jne. Tästä ei haaveilla ihmeitä vaan ihan jo joku melkein vakio 1500 cc voisi olla riittävä edistysaskel Siis mikä mänty/pyttysarja sopii ? Tarvittaessa koneistetaan lohkoa ja kansia. Kampiakseli ? Oliko jo 1300 koneessa pidempi-iskuinen akseli ? Sopiiko kun ottaa kiertokankineen ? Nokka ? Tarkoitus oli pysyä vakiossa, mutta Mopo-sportin listasta näytti löytyvän 260 asteinen 11mm nostolla. Käytettävää kierrosaluetta ei ole tarkoitus nostaa yhtään vakiosta. Vääntöä kaivataan lisää. suosituksia ? Parasta olisi saada maksimi väännöt ulos 2000-3000 kierroksella. Puristukset ? Tietty sen verran ylös kuin sovinnolla onnistuu. Pitää pärjätä omalla leveällä jakajalla. 9:1 ? Mitä muuta huomioitavaa ? Kone lähti tänään irti. Tiedän että helpommalla ja halvemmalla pääsee jos heittää tilalle vakio 1600 koneen, mutta se ei ole tässä vaihtoehtona. Quote Link to comment
Racing Posted December 21, 2004 Share Posted December 21, 2004 Jos mä tekisin noilla osilla: Hommaa 2-venttiili AS / D merkinnällä oleva hyvä kierrätyslohko. 1300-1600 kammet 69mm iskulla / 64mm on 1200 eli pitempi kampi. Vauhtipyörä 200mm ehkä ja puolitoista kiloa pois,tasapainoon. Englen W-100 Nokka. 274" 1300-1600 kanget. Doghousen jäähdytin. Männät 85.5,87,90,5 jotku noista. 1600,1650 tai 1776cc Kannet 1500 / 1600 1-reikäset,vähän kanavien siistimistä ja 35.5 / 32 venat tai 37 / 32 venat. Puristusta 8,5 Putkisto pesäksi? Isoin vakio 1500 imusarjaan sopiva kaasari eli vissiin 31-3 tms. Lisäksi 13-1600 kanget,tönärit ja keinuvivustot tietenkin. 90,5 Putkilla,8,5 puristuksilla,W-100 Nokalla,37/32 kansilla ehkä 60-65 heppaa? Quote Link to comment
Mika Heikola Posted December 21, 2004 Author Share Posted December 21, 2004 Oleellista on pysyä 1200 orggislohkossa. Sopiiko siis tämä 69mm akseli antiikkilohkoon ? Tarviiko oikeasti isompaa kytkintä ? en ajatellut polttaa rengasta, ristikudoksia. Quote Link to comment
Racing Posted December 21, 2004 Share Posted December 21, 2004 Oleellista on pysyä 1200 orggislohkossa. Sopiiko siis tämä 69mm akseli antiikkilohkoon ? Tarviiko oikeasti isompaa kytkintä ? en ajatellut polttaa rengasta, ristikudoksia. No sit orggislohkossa,akseli pitäs sopia (joku varmaan varmistaa vielä tämän) ,kyllä 180mm riittää,mutta 200mm olis kevyempi jo valmiiksi,joo ei tuolla varmaa poltellakkaan :) eikös tuo lohko ole jo irrotettavalla laturin jalalla. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted December 21, 2004 Share Posted December 21, 2004 Ylimääräiseksi on jäänyt erittäin hyväkuntoinen 1200 -iskulle ja -veiveille sopiva isompiporauksinen täydellinen Kolbenschmidtin sylinterisatsi, jolla lopputulos taitaisi olla hurjat 1223cc edellisen 1192:n tilalle. Eipähän ainakaan käsistä vielä karkaisi... Tällä olisi hintaa 75e+pk. 1200:n vakiomukeissa on eri paksuinen männäntappi kuin myöhemmissä, joten jos meinaa vaihtaa jonkun muun kuin edellämainitun kaltaisen satsin niin kiertokanget menee myös vaihtoon. Puavo@dwl.fi Quote Link to comment
Sakke Posted December 21, 2004 Share Posted December 21, 2004 Ja kun veivit menee vaihtoon,samalla vaihtuu kampura.On nimittäin kaulan leveyksissä eroja. Quote Link to comment
DOODAH Posted December 22, 2004 Share Posted December 22, 2004 83mm putkimäntäsarja antaa 1385cc. Näitä on ainakin oolut hotcarssilla hyllyssä. Kansista 2,5mm pois (kannet vois olla 1500cc koneesta)ja 1:25 keinut. Abarth putki, 1500cc 30mm kaasari tai omavalmiste imusarjoilla 2kpl 28mm kaasareita 30 heppasen putsareilla.. Quote Link to comment
Mika Heikola Posted December 22, 2004 Author Share Posted December 22, 2004 Kiitoksia kommenteista. Kuvio hahmottuu. Tarkoitus on laittaa 69mm akseli kankineen jos se sovinnolla menee. Onko faktoja tämän paketin sopivuudesta 1200 lohkoon ? Paljonko tuo 2.5mm kansista pois mahtaa tarkoittaa puristussuhteena ? Miten 1500 ja 1200 kannet eroaa ? Suositeltava venttiilikoko vääntökoneeseen jossa kuutioita 1600-1776cc ja 1-kurkkuinen keskellä ? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted December 27, 2004 Share Posted December 27, 2004 1500 kannet oli venttiileiltään isoimmat 1-reikäkannet, eli vastasivat venakooltaan vakio-2-reikäkansia. Myös imusarjan reikä on isompi, eli joutuu vaihtamaan imusarjan. Se ei tosin hirveän paljoa 1200:n rööristä eroa, vähän paksumpaa putkea vaan. Nuo 1500 kannet ovat kuulemma jokkismiesten suosiossa, koska ovat 1-reikäisenä vahvemmat (eivät halkea venttiilistä tulpanjuureen, joka ei taas oikein käy miun järkiini koska venttiilin lähellä luulisi olevan hyvinkin samanlainen rööri kuin sama-venttiilikokoisissa 2-reikäkansissa). Noihin 1500-kansiin menee tosiaan 85,5, 87 ja 88slip-in -sylinterit suoraan, mutta jos tehonlisää noista tilavuuseroista rupeaa laskemaan niin taitaa olla 85,5 kaikkein järkevin vahvimpana, ilman kansien työstöä. Toki jos meinaa laskea kansia ja lohkoakin voi veistää, niin sitten toki 90,5 poraus. Puavo@dwl.fi Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 27, 2004 Share Posted December 27, 2004 ja 1500:n kansia käytetään paljon jenkkilässä noissa sandrail kisoissa jossain luokassa, kun noissa on paras vääntö 1600:n putkituksen kanssa. Quote Link to comment
mikan Posted December 28, 2004 Share Posted December 28, 2004 Mikä se 1500 1-reikästen venakoko sitten on? Ja mikä on 1200 ja 1300? t. Mika Quote Link to comment
Guest Posted December 28, 2004 Share Posted December 28, 2004 Mikä se 1500 1-reikästen venakoko sitten on? Ja mikä on 1200 ja 1300? t. Mika Vakiokansista olen mitannu 35,5 / 32mm ja 33 / 30mm Molemmat oli kyllä 2-reikäkansia. 1-reikäset olis yhet 1500 hyllyssä kotona ja 1200 toisella tallilla... jos muistan niin katon mitä niissä on. Jan Quote Link to comment
Ketsa Posted December 28, 2004 Share Posted December 28, 2004 Hötsmatsin sivulta lainattu listaus tukee Bugfuelin mittailuja. 5309-13 6.10 Kpl Imuventtiili 31,5mm/8mm T-1 1200 5309-14 4.90 Kpl Imuventtiili 35,5mm/8mm T-1 1300-1600 5309-15 5.00 Kpl Imuventtiili 33mm/8mm T-1 1300-1600 5309-33 9.30 Kpl Pakoventtiili 30mm/8mm T-1 1200-1300 5309-34 9.60 Kpl Pakoventtiili 32mm/8mm T-1 1300-1600 5309-35 10.50 Kpl Pakoventtiili 30mm/9mm Quote Link to comment
Mika Heikola Posted December 28, 2004 Author Share Posted December 28, 2004 alustavien mittailujen mukaan 1200 lohkoonkin saa porattua isommat pytyt. Ensinkin tuo 1300/1600 vakiokoko onnistuu, mutta myös 90,5 pytty näyttäisi ihan mahdolliselta. 69mm akselin sopivuus kankineen varmistuu lähipäivinä. Tarvii ainakin pidemmät kannenpultit ja varmaan työntötangot myös. Ei siis mitään oikeita ongelmia vielä. pientä lisätilaa lohkon reunoille saa tarvittaessa kaivettua. 1500 1-reikäkannet löytyi jotka oli vakiovenoilla ja kanavilla, mutta porattu valmiiksi 92 pytyille. Se poraus taitaa olla saman kokoinen kuin 90,5 pytyssä ? Puristuksia ei ole vielä mittailtu. Holkkeja pytyn alle näyttää olevan tarjolla hyvin, mutta 90,5 mäntäpyttysarjaa näyttää olevan kahdella eri puristuskorkeudella. 69 iskuun 1300/1600lohkoon tarkoitettuna ja strokerille. Kävi vaan mielessä että mahtaisiko tuo strokerin matalampi mäntä olla tässä paketissa oikeampaan kohtaan osuva, kun on kerran "strokeri". Siis 5mm pidempi isku kuin mikä tähän lohkoon kuuluu. Pysyikö kukaan kärryillä ? Quote Link to comment
mikko k Posted December 28, 2004 Share Posted December 28, 2004 "alustavien mittailujen mukaan 1200 lohkoonkin saa porattua isommat pytyt. Ensinkin tuo 1300/1600 vakiokoko onnistuu, mutta myös 90,5 pytty näyttäisi ihan mahdolliselta. " 90,5/92mm porauksille olis varmaan hyvä laittaa helicorit kannen pinnoille, kun tapaa noista vanhoista lohkoista nousta pinnoja ylös kierteineen kansia kiristettäessä. Muuten pitäisi sopia nämäkin, ehkä jopa 94 menee kanssa. "69mm akselin sopivuus kankineen varmistuu lähipäivinä. Tarvii ainakin pidemmät kannenpultit ja varmaan työntötangot myös. Ei siis mitään oikeita ongelmia vielä. pientä lisätilaa lohkon reunoille saa tarvittaessa kaivettua." 69 sopii mun mielestä varmasti. "1500 1-reikäkannet löytyi jotka oli vakiovenoilla ja kanavilla, mutta porattu valmiiksi 92 pytyille. Se poraus taitaa olla saman kokoinen kuin 90,5 pytyssä ?" Sama poraus sekä kannessa että lohkossa. EDIT: Siis 90,5/92 syltyt ovat ulkomitoiltaan samanlaiset keskenään, mutta yläpään poraus on eri kuin alapään. "Puristuksia ei ole vielä mittailtu. Holkkeja pytyn alle näyttää olevan tarjolla hyvin, mutta 90,5 mäntäpyttysarjaa näyttää olevan kahdella eri puristuskorkeudella. 69 iskuun 1300/1600lohkoon tarkoitettuna ja strokerille. Kävi vaan mielessä että mahtaisiko tuo strokerin matalampi mäntä olla tässä paketissa oikeampaan kohtaan osuva, kun on kerran "strokeri". Siis 5mm pidempi isku kuin mikä tähän lohkoon kuuluu. Pysyikö kukaan kärryillä ?" Uskon 1200/1300/1600 lohkojen olevan saman levyisiä, tosin ei ole yhtäkään nyt purettuna, että vois mitata. Kaikkia mahlen mäntiä saa kahdella puristuskorkeudella. Ja mielestäni strokerit ei käy tähän, jää männät n.4-5mm alle ja puristukset häviää samantien. Toisekseen korkeimpien kanssa voit sitten tehdä haluamasi prikat sylttyjen alle. Luulen pysyneeni kärryilläsi! :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.