metake Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Toisissa autoissa aurauskulma ilmoitetaan asteina ja toisissa millimetreinä. Asteissa ilmoitettu on selvä tapaus, mutta mitä tarkoittaa esim. auraus 2 mm? Siis mistä mitataan tuo ero? Metrin matkalla, vanteen reunoista (entäs kun samaa autoa saa erikokoisilla vanteilla), renkaan reunoista (näitäkin on erikokoisisa), vai jostain muualta? Tiedän kyllä miten auraus mitataan, sitä ei nyt haeta, vaan sitä mille matkalle tuo em. auraus ero lasketaan? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Muistaakseni se on metrille? Ainakin mitä intissä tartti noitten kanssa ruuvailla semmosten yli ajettavien tasojen kanssa... Quote Link to comment
JaniM Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Mulla noissa peilisäätölaitteissa on milli asteikko. Siinä laitetaan taka pyöriin asteikot ja edessä valotangot. Siinä näkee samalla ovatko akselit keskenään linjassa, josta sit yhteis auraus/haritus lasketaan. Matka olisko 40cm pyörän navasta, tuo tanko. http://www.agequipment.co.uk/brochures/a100_200.pdf Niin ja tuo mitattiin vanteen reunasta, tuossa ei leveys vaikuta, kuhan on samanlevyiset samalla akselilla. Quote Link to comment
metake Posted February 11, 2009 Author Share Posted February 11, 2009 Tätäpä just tarkoitin, nyt jo kaksi erilaista tapaa ;) Tuota metriä itsekin olen sen kuvitellut olevan, tosin meille opetettiin intissä mittaamaan renkaan kyljestä, siirtämään autoa niin että rengas liikkuu puolikierrosta ja sitten mittaus taas renkaan kyljestä. Vanteiden (ja renkaiden) kokoerolla tarkoitin halkaisijaa, eli jos mitataan vamteen tai renkaan reunasta, ja toisella kertaa alla on 14" ja toisella kertaa 18" vanteet, niin pituus suunnassahan ero on aika iso, siksi en usko tuohon vanteen/renkaan reunasta mittaamiseen, siis kun mitataan käsipelillä, optiset laitteet toki erikseen. Quote Link to comment
JaniM Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Ai käsin, no sit en tiedä. Eikös tuossa autotekniikan käsikirjassa ole, jos ny jollain sattuu pöydän kulmalla oleen. Tuo mittalaite laitetaankin renkaan/akselin keskikohdalle. Mut luulis olevan metrin matkalla kun metrijärjestelmästä kyse, mutta sehän ei takaa silti sitä. Mut eihän halkaisijalla ole mitään merkitystä. Etkös sä mittaa renkaiden sivujen keskinäistä eroa tietyllä matkalla? Vai tajusinkohan tämänkin väärin. Nuokin peilit tosiaankin etäällä renkaasta. Quote Link to comment
Broidi Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Tätäpä just tarkoitin, nyt jo kaksi erilaista tapaa ;) Tuota metriä itsekin olen sen kuvitellut olevan, tosin meille opetettiin intissä mittaamaan renkaan kyljestä, siirtämään autoa niin että rengas liikkuu puolikierrosta ja sitten mittaus taas renkaan kyljestä. Vanteiden (ja renkaiden) kokoerolla tarkoitin halkaisijaa, eli jos mitataan vamteen tai renkaan reunasta, ja toisella kertaa alla on 14" ja toisella kertaa 18" vanteet, niin pituus suunnassahan ero on aika iso, siksi en usko tuohon vanteen/renkaan reunasta mittaamiseen, siis kun mitataan käsipelillä, optiset laitteet toki erikseen. Eurooppalaiset käyttävät pääsääntöisesti vanteen reunaa (sitä tasaista kohtaa mihin lyötävä paino tulee) mittapisteenä ellei toisin ilmoiteta. Tällöin ilmoitetaan vanteen koko mitä tulee käyttää. Tämä siis mm:llä mitattaessa. Asteina tuohan on aivan sama mistä sen mittaa... Quote Link to comment
metake Posted February 11, 2009 Author Share Posted February 11, 2009 Mut eihän halkaisijalla ole mitään merkitystä. Etkös sä mittaa renkaiden sivujen keskinäistä eroa tietyllä matkalla? Vai tajusinkohan tämänkin väärin. On sillä eroa jos renkaan halkaisija on 500 mm tai 600 mm, tulee aika paljon erilainen kulma auraukselle. Eurooppalaiset käyttävät pääsääntöisesti vanteen reunaa (sitä tasaista kohtaa mihin lyötävä paino tulee) mittapisteenä ellei toisin ilmoiteta. Tällöin ilmoitetaan vanteen koko mitä tulee käyttää. Tämä siis mm:llä mitattaessa. Asteina tuohan on aivan sama mistä sen mittaa... Mulla on käytössä systeemi, jossa laitan kaksi alumiinitankoa pyörännapoihin kiinni, siihen pintaan johon vanne kiinnittyy. Eteenpäin sojottavista kepeistä on helppo mitata ja säätää aurauskulma. Asteina ei tosiaan ole mitään ongelmaa, koska voin helposti laskea metrin matkalle tulevan millimetri aurauksen. Ongelma on autoissa joissa ilmoitetaan "auraus 2mm", ei mitään muuta, ei vannekokoa ei rengaskokoa, niin miltä helkutin matkalta mittaan tuon 2 mm:n eron? Tähän mennessä ei kukaan ole osannut tähän vastata, ja vielä olen luottavainen että tältä palstalta se vastaus löytyy ;) Quote Link to comment
NordBling Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Ja sitten ku on kiire, niinkuin esim rallihuolloissa usein on, viritetään kaikkien renkaiden kautta kumilanka koko auton ympäri. Silmällä näkee heti onko jonkin osuman jälkeen esim auraus muuttunut haritukseksi. Jos raideleveys on akseleilla eri, voi kapeamman kohdalla käyttää erotuksen paksuisia palikoita. Quote Link to comment
JaniM Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Täytyypä kattoa tuosta autodatakirjasta, onko siinä kerrottu mille matkalle. Mut silloinhan ei ole renkaan koolla merkitystä, jos se arvo olisi vaikka metrin matkalla, ellei ole niin isoa rengasta. Mutta yritänpä muistaa illalla kattoa sitä kirjasta. Quote Link to comment
vwagen Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Voisi helpottaa vastauksen löytymistä jos kertoisit mistä autosta on kysymys. Quote Link to comment
-tipi- Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Jos alotat Turo VW Typ1/2/3 datalla, kiitos. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Taitaa Åkella olla nelikkobimmeri säätökohteena, jos otaksun oikein. Se alotti kato kaukaa ton kyselemisen, ku ei kehtaa myöntää ;) Quote Link to comment
Lasse Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Koska valmistaja ei voi tietää millaisia renkaita ihmiset autoihinsa alle laittaa, niin olisko nuo millit ilmoitettu ensiasennuskamppeille? Monestihan kuitenki on niin, että kun poiketaan paljon orkkiskoosta, pitää säädöt hakea ajamalla tai sitten vaan pitää tietää oikeat säädöt. Auton valmistajasta ei tässä enää välttämättä ole iloa. Quote Link to comment
metake Posted February 12, 2009 Author Share Posted February 12, 2009 Monestihan kuitenki on niin, että kun poiketaan paljon orkkiskoosta, pitää säädöt hakea ajamalla tai sitten vaan pitää tietää oikeat säädöt. Auton valmistajasta ei tässä enää välttämättä ole iloa. Kaverilla oli auto, jossa oli ensiasennusrenkaat 18", samaa autoa sai kuitenkin myös 16" renkailla, tosin tuohon autoon aurauskulma ilmoitettiin milleinä. Kuitenkin, samaa autoa voi olla usean kokoisilla ensiasennusrenkailla. Ja tosiaan, nyt ei haeta varsinaisesti mihinkään autoon noita arvoja, vaan yleisesti, eli mistä mitataan kun auraus on millimetreinä? Ja siinä bemarissa on onneksi arvot asteina, ja sekin arvo vielä 0, joten kohtuu helppo säädettävä. Paitsi että siinä on maailman typerin säätösysteemi joka on aina jumissa. Mutta millimetriarvoja mulla on tullut vastaan mm. Ford Fiestassa ja Opel Corsassa.. Quote Link to comment
Guest Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 monella valmistajalla, ml. BMW, on tapana ilmoittaa aurauskulmat eri rengaskokoja varten. Mun edellisessa duunissa suuntauskoneelta loytyi useita eri alusta- ja rengaskokoja samalle autolle. Nykyisessa nyrkkipajassa suunnataan naruilla :) Quote Link to comment
JaniM Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Katoin autodatasta, niin siinä on arvot asteina ja milleinä. Arvot on mitattu renkaan keskipisteen suhteen. Asteen vielä ymmärrän, mutta toi milliarvon mittaus onkin sit tosiaanki outo. Quote Link to comment
multanen Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Katoin autodatasta, niin siinä on arvot asteina ja milleinä.Arvot on mitattu renkaan keskipisteen suhteen. Asteen vielä ymmärrän, mutta toi milliarvon mittaus onkin sit tosiaanki outo. Anna jotkut esimerkkiarvot niin joku valkolakki saa laskea millä mitalla se toteutuu. Quote Link to comment
Ketsa Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Itse olen aina luullut asian olevan niin, että se on vain mittaero vanteen ulkokehältä navan etu- ja takapuoliltasaaduille mittausarvoille (vanhan ajan mittakepillä mitattuna). Eli lukeman lisäksi pitää tietää mille vannekoolle se on annettu. Muunlaiseen tulkintaan en ollut ennen törmännyt... Quote Link to comment
JaniM Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 No niinhän se käytännössä on ainakin laitteilla mitattuna. Tölkille arvot vaikka: 2+-3,5 mm 0ast20' +- 30' asteet-min 0,33+-0,50 asteet-1/100 Syncrolle eri arvot. Quote Link to comment
Per Jernström Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Hain isoG:ltä kaavaa miten muutetaan mm->asteiksi. Joka kaavassa oli vannekoko mukana. Tosin eroja löytyy. Jotkut ottivat renkaan koon mukaan ja toiset pelkän vanteen. No, sehän on aivan sama laskukaavan näkökulmasta kunhan etäisyys ja halkaisija ovat samasta paikasta. Käytännössä mielestäni vanne on oikea paikka mitata. Kumissa on enemmän heittoa. Excelkaavat vaikka tästä: http://wiki.seloc.org/a/Geo_Alignment_Rig_(Home_Made) Quote Link to comment
metake Posted February 13, 2009 Author Share Posted February 13, 2009 Laitetaas nyt sitten esimerkki, vaikka väärän merkkinen onkin, kun ei tunnu löytyvän selkeää mittaustapaa, eli: Ford Fiesta 1.6i 16V 1994 Alkuperäinen rengaskoko: 165/65-13 tai 185/55-14 Auraus: -2.0mm, +/-1.0mm Mistä mitataan? Edit: Ym. tapauksessa jos auraus mitataan 14" vanteesta, niin 13" vanteella mitattuna sama aurauskulma on milleissä 1,85. Ja kun toleranssi on +/-1mm ei tuolla vanteen koolla ole mitään merkitystä, ainakaan tässä tapauksessa. Alan kallistua sen vanteen reunasta mittaamisen kannalle... Quote Link to comment
vwagen Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Tyypit 1,2 ja 3 milleissä ja mitataan vanteen reunasta. Quote Link to comment
Liina Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 On olemassa vielä yksi tapa säätää aurauskulmia. Säädetään ensin auraus siihen kohtaan, kun tuntuu hyvältä sen kummemmin tarkoista milleistä ja asteista piittaamatta. Sen jälkeen ajetaan X määrä kilometrejä ja todetaan, että syöpä renkaita rumasti. Tehdään korjaussäätö. Ajetaan taas X määrä kilometrejä, ja todetaan, että nytpä syökin rengasta toisesta laidasta. Taas ruuvataan puolet takaisin päin ja ajetaan X määrä kilometrejä ja todetaan, että nytpä syökin taas rengasta toisesta reunasta, mutta ei enää yhtä rajusti kuin viimeksi. Taas tehdään korjaussäätö eli puolet siitä, mitä viimeksi jne. Niin ja tuo ohje oli lähinnä huumoria, mutta toimiihan sekin, jos on hyvä muisti ja pitkä pinna. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.