Guest PBroder Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Mulla ei ole tässä koneessa mitään numerosarjaa tarviiko olla? ja joudun muutoskatsastamaan koko auton muutenkin muutoksien johdosta: kone , levyt eteen, väri, renkaat tulisi taakse jotain luokkaa 245-255 x15(6cm levitetyt takaloksut) , oviin kokolasit, kuivasumppuvoitelu ym ym... Meinasin muuttaa 1300cc>1600cc? Quote Link to comment
-MITO- Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Eipä oo tuntunut kiinnostusta olevan lohkon numeroon. Liikaa ei kannata moisia mainostaa ;-) saattaa vaikka kylän katsuri harrastaa näitä ajoneuvoja myös. Eikö se kannata suoraan muutoskatsastaa isoimmalle koolle mitä ajoneuvoosi saa. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Nythän katsastuskonttorilla on sun suunnitelmas valokuvien kera ku täällä ne kerroit :D On meinaan tullut vastaan (ei tässä foorumissa tiettävästi) että katsastusmies on ollit hyvinkin tietoinen mitä autoon on muutettu ja miten muutettu ettei katsastusmies sitä tajuaisi. Huonoa tuuriakin kyllä matkassa kovin paljon... Quote Link to comment
mikan Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Kaivapa jostain täältä se juttu jossa yritettiin muutoskatsastaa yli 5 cm levitettyjä lokareita. Ikävää luettavaa. Kyllähän isomman koneen leimaaminen onnistuu ilman kirjaimia, mutta sulla kun on nuo mehumaijat niin aletaan kyselemään dynopapruja hyvin herkästi. Pykälät on niin hullut, että vakiokonetta (1584) saa suurentaa 20% ilman dynolappuja ja 25% dynolapuilla (max. 60hv). Mutta sitten muutoskatsastettua moottoria saa kyllä vapaasti virittää pl. ahtaminen. t. Mika Quote Link to comment
-MITO- Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Missäs konttorilla tuplakaasarit aiheuttaa moisia kyselyjä? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Yksi tuttava stanssas ainoinaan Typ-3 lohkoon Typ-1 kohtaan Typ-1 1600n koodit. Sisuskalut oli vakiot 1600n, joten kone oli se mikä oli stanssattu. Mutta oliko väärennös, tiedä hantä. Kultaisella 1980 luvulla valtionkonttorin Mr Katsari tivasi kaveriltani Kuplan alla konetta tutkiessaan, jotta missä sylinteriputkessa on merkintä minkä kokonen on poraus. Hemmolla petti itsesuojeluvaisto ja avautu ettei sitä lue mitään ja mistä Mr Katsari meinaa saada selville kammen iskupituuden, se kun voi olla mitä tahansa 69-84 välistä. Sitten siinä olikin jo kunnon soppa kasassa :) Quote Link to comment
hanski. Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 oisko nimimerkillä AP mitään käsitystä...häneltä kannattaa kysyä.. sillä on "kuulemma" tuttuja katsastusmiehiä...heh... Quote Link to comment
Guest PBroder Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Onko joltain evätty muutoskatsastus ku on ollu lasikuituiset 6cm levittävät loksut? Joku linkki kyseiseen aiheeseen jos olisi tai jotain... Harmittaa jos koko remontin jälkeen jää moisesta leima kiinni. Quote Link to comment
metake Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Onko joltain evätty muutoskatsastus ku on ollu lasikuituiset 6cm levittävät loksut? Joku linkki kyseiseen aiheeseen jos olisi tai jotain... En tiedä onko evätty, mutta laki kieltää levittämästä koria yli 100mm. Ote AKE:n sivuilta: Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton korin leveyden suurentaminen enintään 100 mm. Auton korin leveyden suurentaminen on mahdollista enintään 100 mm auton alkuperäiseen leveyteen verrattuna. Vinkki: Tästä eteenpäin ne sun lokarit on levitetty 5 cm, siis kun joku kysyy. Quote Link to comment
Guest PBroder Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 eiku niinhän ne olikin:D, muistin väärin. Quote Link to comment
mikan Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Joo, tarkemmin mitattuna tosiaan 50 mm. :-) Oliko se Raussi vai kenellä pomppas leimalla kun oli liian leveät loksut. Sitten laikkaa, pop-niittejä jne.. On siitä täällä juttu kuvien kera, kun vaan taas keksis oikeat hakusanat. t. Mika Quote Link to comment
Guest PBroder Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 niin kun keksis ku sanoja on paljon mailmassa. Quote Link to comment
mikan Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Missäs konttorilla tuplakaasarit aiheuttaa moisia kyselyjä? Jokaisella, jos toimivat AKEn ohjeiden mukaisesti. Eli kun muutoskatsastat moottorin vaihtoa, niin AKE sanoo siitä näin: "Jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on tehosta tarvittaessa esitettävä katsastajalle luotettava selvitys, esimerkiksi tehonmittaustodistus tehodynamometrimittauksesta." Eli ensin pitäis muutoskatsastaa vakiomotti 1,9:ksi ja sen jälkeen sitten laittaa tuplat jne. Tai vaikka vielä kasvattaa kokoa enintään 10% (2090ccm) ilman muutoskatsastusta. :-) t. Mika ps. http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf Quote Link to comment
Guest PBroder Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 olisiko mahdollista katsastaa 1.9l kun on laitettu levyt eteen mutta rummut on takana vai vaatiiko jotain muutakin. Quote Link to comment
mikan Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 olisiko mahdollista katsastaa 1.9l kun on laitettu levyt eteen mutta rummut on takana vai vaatiiko jotain muutakin. Jopa eturummuilla mahdollista, kun jarrujen koko on riittävä. Etuvakaaja ja ohjausvaimennin pitää olla lisäksi. t. Mika Quote Link to comment
Guest PBroder Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 siinähän ne näkyy. mutta miksi ei nurkkatuplia kannata laittaa leimalle? Quote Link to comment
mikan Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Voihan ne tuplat olla ihan huoletta, jos ei aio muutoskatsastaa moottoria isommaksi. Mutta jos aikoo, niin sitten on edessä helposti ongelmia ellei ole 60hv dynolappuja mukana. Luithan tuon mitä AKE ohjeistaa aiheesta? http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... eet/Henkilö-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Moottori/Moottorinvaihdon+edellytyksiä.htm Höh, linkissä ö-kirjain. :-( t. Mika Quote Link to comment
Unkki Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 AKE:lta voi tietysti hakea lupaa suurempaankin muutokseen kuin mitä muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä. Huono puoli siinä on, että maksaa muutaman satasen. Minulla on hyvä kokemus tästä, tosin kyse ei ollut leventämisestä. Voisin olettaa ihan maalaisjärjellä, että Kuplan tapauksessa 120 mm:n (lupaa varten kannattaa tietysti anoa 125 mm tai jotain sinnepäin) levennykseen saisi luvan, jos levennetään sisäreunasta, koska sekä etu- että takavalot siirtyvät saman verran leveämmälle. Joissakin muissa autoissa (siis suurimmassa osassa) valot eivät kulje mukana, ja tuon voisi aivan hyvin ajatella olevan syynäkin 100 mm:n rajoitukseen. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Oliko se Raussi vai kenellä pomppas leimalla kun oli liian leveät loksut. Sitten laikkaa, pop-niittejä jne.. On siitä täällä juttu kuvien kera, kun vaan taas keksis oikeat hakusanat. t. Mika No miullehan se sattu joo. Ähtärissä oli moldattu kuituloksut koppaan kiinni ja tuli siitä siis pop-niitti hässäkkä. Yllättävää muuten miten tossa on miun tietääkseni vielä tähän päivään asti pysyny ne niitit pakkelin alla piilossa. Voi olla, että ne kuvat on vanhan pölhölän puolella. Vuos oli kuitenkin vissiin 2002 tjsp. Quote Link to comment
mikan Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 2002, oho! Enpä olis arvannut, että siitä on iäisyys. No ei siitä sitten täältä juttua löydykään. Ilmankos ei mun hakusanat oikein purreet. t. Mika Quote Link to comment
ARTO Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Eläkevuodet lähetyy hurjaa kyytiä:D Tarkkana sitten vanhuusvuosien harrastevolkkarin valinnan kanssa jotta rollaattorikin mahtuu kyytiin,hih. Quote Link to comment
mikan Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Joo, nyt on kirppu tallissa. Kohta ei enää jalka taivu niin paljoa, että saisi itsensä kammettua kuskin jakkaralle. Seuraavaksi varmaan junis, mutta pitäisköhän olla läpijuostava jotta olis helpompaa sen rollaattorin kanssa? :-) t. Mika Quote Link to comment
JaniM Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Juu ja ilmapussukoilla junis että voi napista laskea tonttiin et jaksaa nostaa rollan takakonttiin, sekä ei tartte kiivetä kuskin jakkaralle. Quote Link to comment
Jooo Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Ei nyt noin tarvii piruilla vaikka polvi "vähän" kipee onkin... Kyllä mä vielä kirppuunkin meinaan mahtua. Ja rollahan mahtuu molempiin :) Quote Link to comment
beetles Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Mä en asiasta mitään tiedä, mutta mun yhdessä autossa oli n. 9 senttiä puolelta levittävät kuitulokarit joilla se oli mennyt hakuninmaan leimahemmon syynistä läpi. ja otteessa oli vielä merkintä (varhaisdementia) "tosileveistä" takapalloista ja auton leveyskin oli muutettu leveemmäksi,oiskohan se ollut jopa virallisesti muutoskatsastettu? Kuitenkin yksityisen konttorin leimaheebo aneli rahankiilto silmissä mua saapumaan uudelleen kapeammalla autolla,kuplan ja niiden tietokannan välistä eroa en enään muista ja rättinivelkin piti kuulema vaihtaa. No siinä sitten tapauksesta aavistuksen harmissani, samalla kun vaihtelin niitä lokareita niin tiputin keulan alas. Seuraava kerta konttorilla alkoikin sitten toteamalla että nosturi on liian korkea niin matalalle keulalle, no onneks olin jättänyt sen vanhan rättinivelen siihen apparin jalkatilaan pyörimään. No kellohan oli luonnollisesti jo niin paljon että se mokoma putka oli menossa piakkoin kiinni, olis kuulema pitänyt tulla vielä kolmannen kerran korkeammalla autolla. Alkoi ahdistamaan... Kysyin siltä sepältä, paljonko mulla olis aikaa nostaa keulaa ja kuinka paljon sitä pitäisi nostaa, jotta se menis siihen niiden ylikorkealle nosturille? Auto ulos tallista tunkki ja pari avainta, keula taivaaseen ja takaisin tiskille jonottamaan. Katsuri tuli ulos katsoi autoa ja sanoi... "joo. on se läpi lokarit on vaihdettu ja näin sen vanhan rättinivelen siellä lattialla,voit mennä ruuvaamaan takaisin alas" Tosin otteesta hävis samalla ne aiemmat oudot mitat. sitten ei ahdistanut enään niin paljoa. btw... miten auton leveys mitataan oikein? edit... ja tää koko lokari keskustelihan tais saada alkunsa katsurin toteamuksesta ettei renkaat voi olla noin paljoa lokasuojien sisällä Quote Link to comment
Liina Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Minä aikoinaan muutoskatsastin Volkkarini isommalle koneelle. Muutos oli 1300 -> 1600 kuutioiseksi. Ei mitään virityksiä siihen aikaan vielä. Otettiin muistiin lohkon numero tietokantaan. Samalla kerralla katsastusmies kyseli leveistä lokasuojistakikn. silmämääräisesti rullamitalla mittaili ja laittoi leveydenkin tietokantaansa. Oli aika pikkutarkka toimenpide, mutta muutoskatsastus meni läpi. Joskus aikaisemmin sillä vanhalla 1300 kuutioisella koneella katsastusmies tarkasti lohkonnumeron tavallisessa vuosikatsastuksessa, tarkisteli taulukosta ja ilmoitti, että ajelisin laittomasti 1600 kuutioisella AD-lohkolla. Sanoin, että ei pidä paikkaansa, ja käskin tarkistaa numeron uudelleen. Yllätys yllätys, kun katsari pyyhkäisi rasvaa paremmin pois lohkonumeron kohdalta, niin olihan se sittenkin katsastusmiehenkin mielestä AB-lohko. Toisaalta nuo lohkonumerothan ei kerro välttämättä yhtään mitään itse moottorin tilavuudesta. Onhan tuossa samaisessa autossa nykyäänkin AB-lohkolla varustettu kone, mutta iskutilavuus ei ole AB-lohkon mukainen, ja muutoskatsastettu tosiaan on isommaksi. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.