Jump to content

Onko lohkon numero tarpeellinen katsastuksessa?


Guest PBroder

Recommended Posts

Guest PBroder
Posted

Mulla ei ole tässä koneessa mitään numerosarjaa tarviiko olla? ja joudun muutoskatsastamaan koko auton muutenkin muutoksien johdosta:

kone , levyt eteen, väri, renkaat tulisi taakse jotain luokkaa 245-255 x15(6cm levitetyt takaloksut) , oviin kokolasit, kuivasumppuvoitelu ym ym... Meinasin muuttaa 1300cc>1600cc?

post-1180-1388836076931_thumb.jpg

post-1180-13888360769531_thumb.jpg

Posted

Eipä oo tuntunut kiinnostusta olevan lohkon numeroon. Liikaa ei kannata moisia mainostaa ;-) saattaa vaikka kylän katsuri harrastaa näitä ajoneuvoja myös. Eikö se kannata suoraan muutoskatsastaa isoimmalle koolle mitä ajoneuvoosi saa.

Guest Toheltaja
Posted

Nythän katsastuskonttorilla on sun suunnitelmas valokuvien kera ku täällä ne kerroit :D On meinaan tullut vastaan (ei tässä foorumissa tiettävästi) että katsastusmies on ollit hyvinkin tietoinen mitä autoon on muutettu ja miten muutettu ettei katsastusmies sitä tajuaisi. Huonoa tuuriakin kyllä matkassa kovin paljon...

Posted

Kaivapa jostain täältä se juttu jossa yritettiin muutoskatsastaa yli 5 cm levitettyjä lokareita. Ikävää luettavaa.

 

Kyllähän isomman koneen leimaaminen onnistuu ilman kirjaimia, mutta sulla kun on nuo mehumaijat niin aletaan kyselemään dynopapruja hyvin herkästi. Pykälät on niin hullut, että vakiokonetta (1584) saa suurentaa 20% ilman dynolappuja ja 25% dynolapuilla (max. 60hv). Mutta sitten muutoskatsastettua moottoria saa kyllä vapaasti virittää pl. ahtaminen.

 

t. Mika

Posted

Yksi tuttava stanssas ainoinaan Typ-3 lohkoon Typ-1 kohtaan Typ-1 1600n koodit. Sisuskalut oli vakiot 1600n, joten kone oli se mikä oli stanssattu. Mutta oliko väärennös, tiedä hantä.

 

Kultaisella 1980 luvulla valtionkonttorin Mr Katsari tivasi kaveriltani Kuplan alla konetta tutkiessaan, jotta missä sylinteriputkessa on merkintä minkä kokonen on poraus. Hemmolla petti itsesuojeluvaisto ja avautu ettei sitä lue mitään ja mistä Mr Katsari meinaa saada selville kammen iskupituuden, se kun voi olla mitä tahansa 69-84 välistä. Sitten siinä olikin jo kunnon soppa kasassa :)

Guest PBroder
Posted

Onko joltain evätty muutoskatsastus ku on ollu lasikuituiset 6cm levittävät loksut? Joku linkki kyseiseen aiheeseen jos olisi tai jotain...

Harmittaa jos koko remontin jälkeen jää moisesta leima kiinni.

Posted
Onko joltain evätty muutoskatsastus ku on ollu lasikuituiset 6cm levittävät loksut? Joku linkki kyseiseen aiheeseen jos olisi tai jotain...

 

En tiedä onko evätty, mutta laki kieltää levittämästä koria yli 100mm. Ote AKE:n sivuilta: Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton korin leveyden suurentaminen enintään 100 mm. Auton korin leveyden suurentaminen on mahdollista enintään 100 mm auton alkuperäiseen leveyteen verrattuna.

 

Vinkki: Tästä eteenpäin ne sun lokarit on levitetty 5 cm, siis kun joku kysyy.

Posted

Joo, tarkemmin mitattuna tosiaan 50 mm. :-)

 

Oliko se Raussi vai kenellä pomppas leimalla kun oli liian leveät loksut. Sitten laikkaa, pop-niittejä jne.. On siitä täällä juttu kuvien kera, kun vaan taas keksis oikeat hakusanat.

 

t. Mika

Posted
Missäs konttorilla tuplakaasarit aiheuttaa moisia kyselyjä?

 

Jokaisella, jos toimivat AKEn ohjeiden mukaisesti. Eli kun muutoskatsastat moottorin vaihtoa, niin AKE sanoo siitä näin:

 

"Jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on tehosta tarvittaessa esitettävä katsastajalle luotettava selvitys, esimerkiksi tehonmittaustodistus tehodynamometrimittauksesta."

 

Eli ensin pitäis muutoskatsastaa vakiomotti 1,9:ksi ja sen jälkeen sitten laittaa tuplat jne. Tai vaikka vielä kasvattaa kokoa enintään 10% (2090ccm) ilman muutoskatsastusta. :-)

 

t. Mika

 

ps. http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf

Guest PBroder
Posted

olisiko mahdollista katsastaa 1.9l kun on laitettu levyt eteen mutta rummut on takana vai vaatiiko jotain muutakin.

Posted
olisiko mahdollista katsastaa 1.9l kun on laitettu levyt eteen mutta rummut on takana vai vaatiiko jotain muutakin.

 

Jopa eturummuilla mahdollista, kun jarrujen koko on riittävä. Etuvakaaja ja ohjausvaimennin pitää olla lisäksi.

 

t. Mika

Guest PBroder
Posted

siinähän ne näkyy. mutta miksi ei nurkkatuplia kannata laittaa leimalle?

post-1180-13888360769913_thumb.jpg

Posted

Voihan ne tuplat olla ihan huoletta, jos ei aio muutoskatsastaa moottoria isommaksi. Mutta jos aikoo, niin sitten on edessä helposti ongelmia ellei ole 60hv dynolappuja mukana. Luithan tuon mitä AKE ohjeistaa aiheesta?

 

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... eet/Henkilö-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Moottori/Moottorinvaihdon+edellytyksiä.htm

 

Höh, linkissä ö-kirjain. :-(

 

t. Mika

Posted

AKE:lta voi tietysti hakea lupaa suurempaankin muutokseen kuin mitä muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä. Huono puoli siinä on, että maksaa muutaman satasen. Minulla on hyvä kokemus tästä, tosin kyse ei ollut leventämisestä. Voisin olettaa ihan maalaisjärjellä, että Kuplan tapauksessa 120 mm:n (lupaa varten kannattaa tietysti anoa 125 mm tai jotain sinnepäin) levennykseen saisi luvan, jos levennetään sisäreunasta, koska sekä etu- että takavalot siirtyvät saman verran leveämmälle. Joissakin muissa autoissa (siis suurimmassa osassa) valot eivät kulje mukana, ja tuon voisi aivan hyvin ajatella olevan syynäkin 100 mm:n rajoitukseen.

Guest Mika Raussi
Posted

Oliko se Raussi vai kenellä pomppas leimalla kun oli liian leveät loksut. Sitten laikkaa, pop-niittejä jne.. On siitä täällä juttu kuvien kera, kun vaan taas keksis oikeat hakusanat.

 

t. Mika

No miullehan se sattu joo. Ähtärissä oli moldattu kuituloksut koppaan kiinni ja tuli siitä siis pop-niitti hässäkkä. Yllättävää muuten miten tossa on miun tietääkseni vielä tähän päivään asti pysyny ne niitit pakkelin alla piilossa.

 

Voi olla, että ne kuvat on vanhan pölhölän puolella. Vuos oli kuitenkin vissiin 2002 tjsp.

Posted

2002, oho! Enpä olis arvannut, että siitä on iäisyys. No ei siitä sitten täältä juttua löydykään. Ilmankos ei mun hakusanat oikein purreet.

 

t. Mika

Posted

Eläkevuodet lähetyy hurjaa kyytiä:D

 

Tarkkana sitten vanhuusvuosien harrastevolkkarin valinnan kanssa jotta rollaattorikin mahtuu kyytiin,hih.

Posted

Joo, nyt on kirppu tallissa. Kohta ei enää jalka taivu niin paljoa, että saisi itsensä kammettua kuskin jakkaralle. Seuraavaksi varmaan junis, mutta pitäisköhän olla läpijuostava jotta olis helpompaa sen rollaattorin kanssa? :-)

 

t. Mika

Posted

Juu ja ilmapussukoilla junis että voi napista laskea tonttiin et jaksaa nostaa rollan takakonttiin, sekä ei tartte kiivetä kuskin jakkaralle.

Posted

Ei nyt noin tarvii piruilla vaikka polvi "vähän" kipee onkin...

Kyllä mä vielä kirppuunkin meinaan mahtua. Ja rollahan mahtuu molempiin :)

Posted

Mä en asiasta mitään tiedä, mutta mun yhdessä autossa oli n. 9 senttiä puolelta levittävät kuitulokarit joilla se oli mennyt hakuninmaan leimahemmon syynistä läpi. ja otteessa oli vielä merkintä (varhaisdementia) "tosileveistä" takapalloista ja auton leveyskin oli muutettu leveemmäksi,oiskohan se ollut jopa virallisesti muutoskatsastettu?

 

Kuitenkin yksityisen konttorin leimaheebo aneli rahankiilto silmissä mua saapumaan uudelleen kapeammalla autolla,kuplan ja niiden tietokannan välistä eroa en enään muista ja rättinivelkin piti kuulema vaihtaa. No siinä sitten tapauksesta aavistuksen harmissani, samalla kun vaihtelin niitä lokareita niin tiputin keulan alas.

 

Seuraava kerta konttorilla alkoikin sitten toteamalla että nosturi on liian korkea niin matalalle keulalle, no onneks olin jättänyt sen vanhan rättinivelen siihen apparin jalkatilaan pyörimään.

 

No kellohan oli luonnollisesti jo niin paljon että se mokoma putka oli menossa piakkoin kiinni, olis kuulema pitänyt tulla vielä kolmannen kerran korkeammalla autolla.

 

Alkoi ahdistamaan... Kysyin siltä sepältä, paljonko mulla olis aikaa nostaa keulaa ja kuinka paljon sitä pitäisi nostaa, jotta se menis siihen niiden ylikorkealle nosturille? Auto ulos tallista tunkki ja pari avainta, keula taivaaseen ja takaisin tiskille jonottamaan. Katsuri tuli ulos katsoi autoa ja sanoi... "joo. on se läpi lokarit on vaihdettu ja näin sen vanhan rättinivelen siellä lattialla,voit mennä ruuvaamaan takaisin alas" Tosin otteesta hävis samalla ne aiemmat oudot mitat.

 

sitten ei ahdistanut enään niin paljoa.

 

btw... miten auton leveys mitataan oikein?

edit... ja tää koko lokari keskustelihan tais saada alkunsa katsurin toteamuksesta ettei renkaat voi olla noin paljoa lokasuojien sisällä

post-2111-13888360774559_thumb.jpg

Posted

Minä aikoinaan muutoskatsastin Volkkarini isommalle koneelle. Muutos oli 1300 -> 1600 kuutioiseksi. Ei mitään virityksiä siihen aikaan vielä. Otettiin muistiin lohkon numero tietokantaan. Samalla kerralla katsastusmies kyseli leveistä lokasuojistakikn. silmämääräisesti rullamitalla mittaili ja laittoi leveydenkin tietokantaansa. Oli aika pikkutarkka toimenpide, mutta muutoskatsastus meni läpi.

 

Joskus aikaisemmin sillä vanhalla 1300 kuutioisella koneella katsastusmies tarkasti lohkonnumeron tavallisessa vuosikatsastuksessa, tarkisteli taulukosta ja ilmoitti, että ajelisin laittomasti 1600 kuutioisella AD-lohkolla. Sanoin, että ei pidä paikkaansa, ja käskin tarkistaa numeron uudelleen. Yllätys yllätys, kun katsari pyyhkäisi rasvaa paremmin pois lohkonumeron kohdalta, niin olihan se sittenkin katsastusmiehenkin mielestä AB-lohko. Toisaalta nuo lohkonumerothan ei kerro välttämättä yhtään mitään itse moottorin tilavuudesta. Onhan tuossa samaisessa autossa nykyäänkin AB-lohkolla varustettu kone, mutta iskutilavuus ei ole AB-lohkon mukainen, ja muutoskatsastettu tosiaan on isommaksi.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...