DjMokkis Posted April 12, 2009 Posted April 12, 2009 Voi nyt sentäs... Miten käy kohta isolaippasille stroukkereille? Pörr pörr... http://www.ess.fi/?article=232736 Quote
Guest Posted April 12, 2009 Posted April 12, 2009 Eiköhän tuo hoidu sillä kun tunkee mm. rytätyn kaljatölkin, hillomunkin ja lompakon pakoputkeen :D Quote
mikan Posted April 13, 2009 Posted April 13, 2009 Paljonkos ne dB-rajat on eri-ikäisille autoille? t. Mika Quote
metake Posted April 13, 2009 Posted April 13, 2009 Voimaantulot henkilöautoille seuraavasti: 01.12.1957 85 fonia 01.01.1971 84 dB (A) 01.01.1981 82 dB (A) 01.01.1989 80 dB (A) 01.10.1991 77 dB (A) 01.01.1993 77 dBA 01.10.1995 74 dBA Ja sitten ohjeista löytyy tämä tärkeä kohta: 3. Ajoneuvo, jonka valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 25 vuotta. Sovelletaan määräyksiä, jotka olivat Suomessa voimassa ajoneuvon valmistusajankohtana, ARVA 31 §, 1256/92 Quote
mikan Posted April 13, 2009 Posted April 13, 2009 85 fonia ja 74 dBA on varmaan aika iso ero. Eikös hifivehkeissäkin pitänyt teho tuplata jotta saa 3 dB lisää ääntä? En tiedä voiko sitä mitenkään verrata tähän? t. Mika Quote
metake Posted April 13, 2009 Posted April 13, 2009 Kyllä se niin menee, että 3 dB:n nousu tarkoittaa kaksinkertaista äänenpainetta. Quote
Hebster52 Posted April 13, 2009 Posted April 13, 2009 Miten toi sitten mitataan? Suoraan pakoputken reijästä vai 5 metriä pakoputkesta? Tyhjäkäynnillä vai huudattamalla kierroksilla? Ilmeiseisti tuohon mittaukseen ei olla kehitetty mitään "ISO-standardia"? Quote
Tutkija Posted April 13, 2009 Posted April 13, 2009 äänenmittauksesta on olemassa hyvinkin tarkat määritelmät miten se tehdään... eivät vaan kerro sitä kovinkaan mielellään asiakkaalle koska jokainen mittaaja saa hyvinkin erilaisia tuloksia kun mittauspaikan sijainti vaihtuu 10cm pakoputken ja auton sijaintiin nähden... tulee äkkiä n.20db eroja mittauksiin... sekin vaikuttaa onko lämmin vai kylmä pakoputkisto ja moottori... sieltäkin 10db ero tulee helposti... et mielenkiintoista seurata miten meinaavat toteuttaa tuon mittauksen katsastuksen yhteydessä... mittauspaikan läheisyydessä kun ei saisi olla kiinteitä seiniä tai rakennuksia ja alusta pitäisi olla hiekkaa tai matoilla päällystetty... ja sitten vielä kirrosluvun vaikutus et tyhjäkäynnillä vai kierroksilla 4500r/min on paha kierrosluku mittauksen kannalta kun kaikki moottorit tahtovat juuri siinä kohdalla resonoida sopivasti ni tuleepi äkkiä 20db lisää melua varrattuna esim. 5000r/min tai 4000r/min... yllättäviä asioita tos melun kans painiskellessa tullu huomattua... Quote
metake Posted April 13, 2009 Posted April 13, 2009 Aika yllättävältä tuntuu saada resonoinnista lisää melua 20 dB, eli miltei 7 kertaa enemmän melua? Itse olen tosin vain harvakseltaan melumittauksia joutunut tekemään, joten kokemus siitä on aika ohut. Ihmetyttää silti... Quote
NordBling Posted April 13, 2009 Posted April 13, 2009 Kisakatsastuksissa tehdyillä mittauksilla (4500rpm) ei kyllä ole mitään tekemistä todellisen melun kanssa, paukkuohjelmat turboautoissa ja resonoinnit sun muut lisää todellista melua, imupuolen melua ei mitata missään jne. Eli vaikea aihe usealla muuttujalla. Oikeudenmukaisia tuloksia hankala saada. Quote
ARTO Posted April 13, 2009 Posted April 13, 2009 Saa nähdä onko tämä taas AKElta lisäkiusaus vanhempien/harrasteautojen suuntaan?! Kait se maailma pelastuu kun meidät puolipakotetaan 3 metrin Toyotoihin. Quote
Ketsa Posted April 13, 2009 Posted April 13, 2009 Olisi kyllä jo korkea aikakin saada jonkinlaista kontrollia autojen meluamiseen. Mittaus pitäisi tehdä vielä ehdottomasti stereoiden volumet kaakossa, jotta noista helevetin viikonloppuhäirikkö jumputtimista päästäisiin eroon. Toivottavasti tuleva mittaustapa on sellainen, että poliisitkin voivat suorittaa kaupungilla valvontaa ja ruuvata kilpiä irti. Quote
Guest DaFox Posted April 13, 2009 Posted April 13, 2009 Ehdottomasti samaa mieltä, kilvet HETI pois! Mikäli: - Auto on todettu yli 3½m pitkäksi, ei japanilaiseksi - Stereot ja/tai kaiutin on vaihdettu - Autolla on yli 3v. ikää - On aihetta epäillä että auton omistaja on itsenäisesti tehnyt tankkauksen lisäksi, esim. renkaanvaihdon. Alan ammattilaisetkin myöntävät tämän olevan vakava riski. - Jos auton arvo alittaa vuotuisten vakuutusmaksujen ja veron määrän Lisäksi voitaisiin määrätä kilpien poiston jälkeen auto paalattavaksi, omistajan laskuun tietenkin. Tästä koko lystistä tietenkin korotettaisiin vielä omistajan ansioverotusta, vaatiihan tuo melkoisesti aikaa virkakoneiston pyöritykseen - ei ihan halpaa. Edit. YLE voisi uutisoida näistä tapauksista laajalti, tietenkin pääuutisissaan isoin kuvin ja kutsuen X:ksi. X = korttipakasta poimitaan haluttu solvaus; rasisti, natsi, fasisti, terroristi, propellipää, stalinisti, pedofiili, hippi, ym.. Quote
Guest jparkkin Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 Tässähän on taas yksi peruste nostaa katsastusmaksua, joutuu ostaa kalliita laitteita nääs... Quote
Guest Barn Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 Ja syy näihin melumittauksiin on tuuninki korollat ränttätänttä putkineen..ei kun kuplaan orkkis putki niin ei ole mitään onkelmia. Quote
Guest Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 Ja syy näihin melumittauksiin on tuuninki korollat ränttätänttä putkineen..ei kun kuplaan orkkis putki niin ei ole mitään onkelmia. Onhan tuo melkolailla totta osittain... itse olen nähnyt ties minkälaista viritelmää putken päässä että saa melumittauksesta läpi ja pääsee radalle... tuon viritelmän kiinnipysyvyys itse radalla onkin sitten eri juttu. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.