Jump to content

Säädettävän etuakselin asennus/ takapään madallus


Recommended Posts

Posted

Pitäs ruveta ekakertaa tommosta asenteleen, mitä kannattaa ottaa huomioon?

 

Tarkoitus on laskea joku 5-10cm.

Eli säätöakseli mulla on pelkkä runko jossa neulalaakerit paikallaan, rasvanipoille on reijät mutta pitää kierteet tehdä ja pukata ne paikalleen.

Vanhasta tulee tukivarret, pallonivelet vaihdan uudet ylös ja alas.

 

Mites ne helpoiten lähtee irti vanhasta? Ja lähteekö jousilatat mukana?

Mites ne helpoiten menee paikalleen?

Jostain keskustelusta luin että jousilatat kannattaa jollain "niputtaa" ennen paikalleen laittoa?

Vakaaja myös tuli uusi mukana, ilmeisesti kannattaa laittaa vanhan tilalle?

 

En haulla löytänyt oikeen ohjeita, muuta keskustelua säätöakselista kylläkin. Mut jospa joku neuvois...

Posted

>Mites ne helpoiten lähtee irti vanhasta? Ja lähteekö jousilatat mukana?

 

Sidepultti irti varsien juuresta ja vetoja. Latat joskus lahtee mukaan, joskus ei.

 

>Mites ne helpoiten menee paikalleen?

 

Rasvattuna ja niputettuna

 

>Jostain keskustelusta luin että jousilatat kannattaa jollain "niputtaa"

>ennen paikalleen laittoa?

 

Maalarinteippia kieppi tai kaksi lattojen ympari jo purkuvaiheessa ettei mene palikat sekaisin. Teipin voi jattaa paikoilleen ja tunkea teipatun nipun uuteen aksiloon. Teippi hapertuu siella alta aikayksikon eika haittaa mitaan. Myos kumilenkkia voi kayttaa.

 

 

>Vakaaja myös tuli uusi mukana, ilmeisesti kannattaa laittaa vanhan

>tilalle?

 

Onko eri paksuinen? Tuo on makuasia, kokeile ajamalla kumpi on parempi.

 

Jan

Posted

Kasasin akselin talvella, ja lattaniput menivät paikoilleen ilman sen kummempi poppakonsteja. Työnsin vaan nipun sisään ja sitten vaan sivusuunnassa hakemista niin hulahti sisään siitä säätöholkista. Päällimmäisellä latalla saatto joutua hakemaan holea ehkä 10 sekkaa mutta sinne se meni.

 

Lattanippu kantsii puhdistaa kun se kerran on irrallaan, pidät vaan huolen järjestyksestä ja asennosta. Itse putsasin CRC:llä ja sitten uudet rasvat väliin. Rasva toimii myös liimana jolloin nippu pysyy läjässä nätisti.

Posted

Kiitokset Bugfuelille ja Juhalle.

huomenna pääsee vanhan purkaan niin näkee miten käy. Eiköhan tämä tästä.

 

Vakaaja oli paikoillaan vanhassa halkaisijaltaan 12mm ja uusi on 19mm.

Eli siis ilmeisesti vakaampi on tuo uusi jos laittaa sen paikalleen?

Posted

Nonii,

eihän toi vaikee homma ollukkaan.

Uusi runko on alustassa paikoillaan ja vanha purettu, huomenna uudet pallonivelet prässiin.

Ylemmän pallonivelen "kartiosäätöpalikka" oli vaan senverran kireessä et täytyy yrittää jos sais sen präsissä pois.

 

Akselin mukana tuli myös Bugpackin n.9cm alkuperäistä lyhyemmät iskarit, kannattanee ne pistää paikalleen?

 

Löytyykö normi varaosaliikkeistä rungon ja tukivarren väliin sitä kumitiivistettä vai voiko jotain muuta siinä käyttää?

Vanhat oli jo aika koppurat.

Guest Mika Raussi
Posted

Noilla lyhvemmillä iskareilla ei sit saa keulaa ylös leimaa varten. Keiteleen koneesta saa iskareita, joissa liike riittää sekä matlaan, että korkeeseen keulaan. Noi rasvatiivisteet saa kans samasta paikasta, joskin oli miun mielstä heikkoa laatua. Hommasin sit moiset HC:lta. Oli ne ihan toimivat kuitenkin mut miuta häiritsi lähinnä ulkonäkö.

Posted

Minkä verran madallat? Onko perä yhtä paljon madallettu vai jääkö hieman etukenoon? Jos keula huomattavast perää matalemmalla kannattais asentaa Caster palat alaputken ja runkopalkin väliin.

Posted
Minkä verran madallat? Onko perä yhtä paljon madallettu vai jääkö hieman etukenoon? Jos keula huomattavast perää matalemmalla kannattais asentaa Caster palat alaputken ja runkopalkin väliin.

 

Saman verran takaa ja edestä olis tarkotus madaltaa, napsu takaa ja keula sitten samaan tasoon.

Uudet casteritkin tuli akselin mukana jos sattuu tarviin.

Uudet nivelet prässäsin tänään paikalleen, jos pääsis iltamyöhään vielä asenteleen.

Pitänee kokeilla miten nuo iskarihommat asettuu, onneks kävin hakeen leiman jo huhtikuussa.

Posted

Lainataampa tätä topikkia niin ei uutta tarvi tehdä.

 

Joo, etupää on kuosissa ja kaikki ok muutta tuo takapään madallus tuottaa hieman päänvaivaa.

DOODAH:in ohjeilla rupesin tekeen ja kaikki ok muuten mutta oon hakannu sitä lattaa kuin mielenköyhä eikä se hievahdakkaan.

Onko se tosiaan niin tiukassa?

Posted

on! hakkaamalla saat vaan osat rikki.

ulosvetäjällä saat irti. ja helpottaa kun vääntää takalatan "stopparin" ohitse..eli mitä vasten se takalatta nojaa pohjalevyssä. käännät sen silleen ylitse...vääntösauvan jännitys saadaan pois.

Posted
on! hakkaamalla saat vaan osat rikki.

ulosvetäjällä saat irti. ja helpottaa kun vääntää takalatan "stopparin" ohitse..eli mitä vasten se takalatta nojaa pohjalevyssä. käännät sen silleen ylitse...vääntösauvan jännitys saadaan pois.

 

Tuo ulosvetäjä kävi mielessä ja sitä jo siihen paikalleen tapailin mutta tossa DOODAH:in ohjeessa oleva teksti "...ettei se latan aasin potku katkaise käsivartta!!!!!!!!!!!) " pisti ensin kysymään täältä :-)

 

Pitää viikonloppuna vääntää toi latta ensin "yli" ja käyttää ulosvetäjää.

Kiitos taas!

Posted

Ei se latta irtoo hakkaamalla. Jousiteräs vaan joustaa.

 

Sorkkaraudalla koukkaat siitä latan etureunasta vääntösauvan etupuolelta niin se jousilatta tulee nätisti. Ja mulla ei ainakaan vielä mikään autoista ole potkaissu niin että sitä olis tarvinnu pelätä... :) Kunhan vaan pysyy poissa tieltä kun se lipsahtaa siitä stopparista. Latta menee n. 5-10cm alas ulkopäästään kun se irtoaa.

Posted

Ensin se latta sen topparin alapuolelle, kuten hanski neuvoi, sitten vasta irrotat sen sieltä jousisauvasta.

Posted

Noniin, eiköhän näillä ohjeilla maasturin peräkin laskeudu hieman matalemmalle.

Huomenna illalla tai la pääsee kokeileen ohjeita käytännössä, kyl tää tästä.

Pitääpi pukata kuvaa ennen/jälkeen jahka on valmis.

  • 3 weeks later...
Posted

Madallukset rupee oleen kuosissaan, takapää tippu just sen minkä halusinkin. Ainoastaan takana kuskinpuoli on ilmeisesti väsyneempi kuin vänkärin, niin vetää sen n. 0.5 - 1 cm alemmas mitä vänkärin puolella ja sehän on just tuosta n. sentistä kiinni kuskin puolella että ei rengas ota lokariin. Vänkärin puoli on ok.

Ajamaan en oo vielä päässy, oottelen KK:sta etuiskareita ja ÖP-anturia mutta kunnolla heiluttelemalla tuntuu et justiin saa kosketuksen kuskinpuolen lokariin.

Pystyykö esim. säädettävillä takaiskareilla hoiteleen tuon sentin? Eli toiselle puolelle eri säätö?

Vai pitääkö säätää takaa torsiosauvaa ja lattaa jossaki suhteessa?

 

Ei haluais laittaa katsastus renkaita ja vanteita alle, niillä menis pois tiehensä mutta se ei oo vaihtoehto.

 

Etupää ok kunhan saan ne iskarit, alkuperäset vetää matalimmassa asennossa pohjaan mutta korkeus ois aika bueno, mahtuu vielä kääntyyn.

 

madallus1.jpg

 

madallustakaa1.jpg

Posted

Takalattoja voi säätää vähemmän vääntösauvan ulkopuolisista booreista kuin vaihteiston puolelta. Eli jos nyt madalsit muuttamalla sisempää booritusta, voit nostaa kuskin puolta hieman muutamalla vääntösauvan ulompaa booritusta.

 

En nyt muista paljonko sisempi ja ulompi napsu vaikutti korkeuteen, mutta haulla varmaan löytyy/joku muu kommentoi. Ulommalla säädöllä olen kuitenkin ite hoitanut hienosäädön. Mittaa kuitenkin ensin onko koko auto kallellaan vai johtuuko tuo sentin heitto lokasuojien eroavaisuudesta. Varsinkin tarvikelokareissa suurta heittoa.

  • 2 years later...
Posted

Menin ja lainasin tätä tosivanhaa aihetta tohon takalatan säätöön...

 

Parivuotta meni siinä ajellessa mut menin juhannuksena ja laitoin pätkän uutta peltiä kuskin puolelle oven ja lokarin väliin.

Syy tähän oli liian paksu pakkeli ja oli jo lohennu hieman. Uutta peltiä kehiin ja ku nyt jo löytyy kaasuhitsikin niin jussina meni päivässä kiinni valmis kantattu palanen.

Seuraavana päivänä tasoitus ja illalla hionta + pohjat.

Lauantaina sai käydä tyypillä mutta rengas prkl ottaa kiinni lokariin hieman, ehkä viidestä millistä ois kiinni?

No, aamulla sattu käymään kysyyn tiivisteitä eräs alan ammattilainen joka rakensi mun koneenkin, tiivisteet multa löyty ja tieto häneltä et yks paikllinen vanneguru vois hydrauliprässätä vannetta hieman, lupas kokeilla, huomenna näkee miten kävi?

 

 

Mutta että tää nyt ei "ihan" menis ohi aiheen niin nyt pitäs kuitenki saada nostettua tuota kuskin persusta tuon Hebsterin listan mukaan mielellään tuo 1,65cm.

Eli saada perse vaateriin sanoakseni.

 

Kertokaa ny tyhmälle että kummasta päästä, ulkoo vai sisältä ja montako napsua? Ylöspäin eli vastapäivään kelloa mennään?

vai oonko näin lomalla jo liian monta (4) olutta juonu?

 

Kiitos taas vastauksista...

Posted
Mutta että tää nyt ei "ihan" menis ohi aiheen niin nyt pitäs kuitenki saada nostettua tuota kuskin persusta tuon Hebsterin listan mukaan mielellään tuo 1,65cm.

Eli saada perse vaateriin sanoakseni.

 

Kertokaa ny tyhmälle että kummasta päästä, ulkoo vai sisältä ja montako napsua? Ylöspäin eli vastapäivään kelloa mennään?

vai oonko näin lomalla jo liian monta (4) olutta juonu?

Todennäköisesti liikaa oluita, vastapäivään tai myötäpäivään riippuu kummalla puolen autoa istut maassa ja ihmettelet, ja jos haluat nostaa perää niin silloin mennään alaspäin sen latan kanssa ;)

Noh, oletetaan että olet siis apukuskin puolella ja haluat korottaa autoa, eli kierrät lattaa siis vastapäivään (alaspäin). Joten kierrät siis sisäspooria 3 napsua vastapäivään ja sen jälkeen ulkospooria 3 napsua myötäpäivään.

 

 

yks paikllinen vanneguru vois hydrauliprässätä vannetta hieman, lupas kokeilla, huomenna näkee miten kävi?

Kokeilin tätä joskus vuonna 0 ja tuloksena oli ihan v**un kiero vanne, mutta mä en olekaan vanneguru :)

Posted
Mutta että tää nyt ei "ihan" menis ohi aiheen niin nyt pitäs kuitenki saada nostettua tuota kuskin persusta tuon Hebsterin listan mukaan mielellään tuo 1,65cm.

Eli saada perse vaateriin sanoakseni.

 

Kertokaa ny tyhmälle että kummasta päästä, ulkoo vai sisältä ja montako napsua? Ylöspäin eli vastapäivään kelloa mennään?

vai oonko näin lomalla jo liian monta (4) olutta juonu?

Todennäköisesti liikaa oluita, vastapäivään tai myötäpäivään riippuu kummalla puolen autoa istut maassa ja ihmettelet, ja jos haluat nostaa perää niin silloin mennään alaspäin sen latan kanssa ;)

Noh, oletetaan että olet siis apukuskin puolella ja haluat korottaa autoa, eli kierrät lattaa siis vastapäivään (alaspäin). Joten kierrät siis sisäspooria 3 napsua vastapäivään ja sen jälkeen ulkospooria 3 napsua myötäpäivään.

 

 

Nonii,

 

Istun kuskin puolella ja ja haluan sen puolen ylös 1,65 niin teen just niinku sie sanot. Kokeilen loppuviikosta....

Vaikkakin istun kuskin puolella niin teen saman ku sie kerroit niin onnistuu, miksei?

Aina on onnistunu ku on kyselly tämmösten tietojen perään.

 

Kiitos etukäteen Metakelle, monta juttua oon hiffannu sun apujen kautta ja eiköhän tääkin avaudu tästä. Avautu tääki jo mut aina välillä joutuu jotain potkia perseeseen et ymmärtää! Kiitos! :-)

 

Taas oon monta asiaa rikkaaampi, tästä se tietotaito kertyy kokemuksen kautta.

Kiitti Åkelle ja monelle muulle

Posted

Heh, tais tulla taas kerran hieman epäselvä selostus, mutta koitan paikata :)

 

Eli tuossa taulukossa tuo plussa suunta tarkoittaa sitä suuntaa mihin päin haluat latan kääntyvän, ja miinus tietysti takaisinpäin. Eli jos haluat lattaa alaspäin (korotat perää) niin napsutat 3 napsua sisäpäästä niin että latta kääntyy alaspäin, ja sitten 3 napsua ulkopäästä takaisin, eli miinukseen.

 

1 napsu sisäpäästä muuttaa auton korkeutta n. 60 mm ja 1 naksu ulkopäästä muuttaa korkeutta n. 55 mm. Vastaavasti 1 naksu sisäpäästä plussaan ja 1 naksu ulkopäästä miinukseen, muuttaa auton korkeutta 5,5 mm. 2 naksua sisäpäästä ja 1 naksu ulkopäästä 11 mm, jne. Eli siis aina sisäpää ensin ja sitten ulkopäästä saman verran takaisin, naksujen lukumäärä x 5,5 mm ja siinä on korkeuden muutos. Sitten kun halutaan säätääi 55 mm (10 naksua) voikin ottaa pelkän yhden naksun ulkopäästä, ja yli 60 mm niin otetaan sisäpäästä 1 naksu pohjille (60.5 mm) ja sen jälkeen taas sama kaava kuin pienemmillä säädöillä.

 

En tiedä selvensikö yhtään, vai menikö entistä sekavammaksi :D

Posted

Täähän avautui hienosti jo eilen illalla, ja eiku kokeileen tässä lähiaikoina. Vanteen prässäystä ei sitten kokeiltu ollenkaan ku guru tuumas ettei kannata tälle vanteelle, pienensin sitte renkaan leveyttä...

 

Kiitos Seriffeille, tulipahan tämäkin siirrettyä oikeeseen paikkaan.

Muokkasin samalla otsikkoa niin tuli mukaan molemmat madallukset...

  • 1 month later...
Posted

Pohjalevy on menossa hiekkapuhallukseen ja sitä varten purkaan siintä kaiken irti.

 

Miten saisin merkattua takalattojen asennon. Helpottaisi asennusta kun ei tarvitse arpoa oikeaa kulmaa.

  • 9 months later...
Posted
Onkos tohon takapäähän jotain mittaa taikka kulmaa mihin latat kantsii laittaa? Eli mikä on alkuperäinen lattojen asento?

 

Alkupreäinen asento suurinpiirtein niin on niin että latat laitetaan noin 2-3cm pännättynä paikalleen niin että jää makaamaan akseliputken pään valua vasten. Ja siittä sitten että mikä on ns oikea asento niin se selviää koettamalla. Hyvänä lähtökohtana voi pitää sitä että molemmat puolet olisi samoissa asteissa.

 

Ja muistaakseni about niin että kahdella ulkoboorin madalluksella ei tarvitse lattaa enää pännätä vaan menee suoraan paikoilleen.

Posted

Lattojen asento riippuu vuosimallista, sulla ilmeisesti apujousellinen malli -70 luvun taitteesta?

 

Koetan muistaa katsoa oikean astekulman illemmalla, jos joku ei ehdi ensin.

Posted

-73 ei apujousia, nyt on bilsteinit ja säätölatat, muttei viittis kovin monta kertaa kokeilla mihin kulmaa pitää latat laittaa että sais sellasen kasastuskorkeuden

Posted

Onko sulla siis apujousi poistettu, mutta silti paikallaan ohuemmat, apujousen kera kuuluvat, vääntösauvat (muistaakseni 21 mm halkaisija) ?

Posted
-73 ei apujousia, nyt on bilsteinit ja säätölatat, muttei viittis kovin monta kertaa kokeilla mihin kulmaa pitää latat laittaa että sais sellasen kasastuskorkeuden

 

Vartin ero ajassa...

Posted

Vanha tehtaan munuska: VW henkilöauto

alustanumeroon 1-397022 saakka 8° ±30´

alustanumerosta 1-397023 asti 12° ±30´

Jousisauvojen vaihtumisella puolelta toiselle ei ole merkitystä.

 

Päivitys 8/67

Autossa, jossa ei ole tasausjousta (sauva 22mm) 17° 30´ ±50´

Tasausjousella varustetussa autossa (sauva 21mm) 20° ±50´

Jousisauvojen puolta ei saa vaihtaa keskenään.

Posted
Siis: joku voi kutsua tuota virheellisesti kallistuksenvakaajaksi.

 

Katos vaan pitäis ottaa silmä käteen niinhän asian laita tosiaan on kun ei ne ookkaan symmetriset molemmilla puolilla vaan toisenpuolen varsi pitäisi kääntää että siittä kallistuksenvakaajan saisi

Posted

Tuntuu tuo takapään jousitus olevan noinkin ihan riittävän jäykkä kun koeponnistin 120 kilolla pomppimalla moottorin apurungon päällä

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...