Jump to content

brosoleista ja sytkästä (jälleen)


Recommended Posts

Nonni.

 

Alkuun pieni avautuminen. Kaks päivää oon nyt säätäny konetta tuloksetta. Nykii, paukuttaa putkessa ja on kaikin puolin vittumainen ajaa. Ei auttanut tänään kun turvautua julkisiin liikennevälineisiin :(

 

Koneessa oli Brosolit nurkissa tehtaan jäljiltä ja eilen sitten porasin pääsuuttimet 1,6mm;iin (vakio 1,3tms?), kun olin kuullut että on liian pieni alunperin. Käynti ei parantunut juurikaan, joten oli pakko vetää se lambda hyttiin ja lähtee yleismittarin kanssa ajelemaan. (tyhmää tehdä vasta porauksen jälkeen, TIEDÄN!) Tyhjäkäynnillä näytti jännite-eroksi 200-300mV (melkosesti seilasi), mutta lambda siis "suurinpiirtein" yks. Vähän kun polkas, niin yleismittari keräsi tauluu 1100mV. Rikkaalla siis? Ei muutaku kolvilla suutin tukkoon ja 1,5mm reikää tilalle (pienin poranterä mikä sattu löytymään). Koeajo, eikä juuri mitään muutosta! sama (noin) 1100mV pärähti tauluun.

 

Voisko vika olla nyt jossain muussa, kun pääsuuttimessa. Kuinka paljon tollanen kympin ero suuttimessa pitäis näkyy?

 

Tiedän, että säätöjen neuvominen näin netissä on vaikeaa, mutta arvostan todella jos saisin jotain vinkkejä. Itte aion auton saada säätöihin perkele! :)

 

Koneen tiedot.

-1775cc

-w110

-44mm Brosolit

-pingpong käärmes

-VAKIO bensapumppu (kaasareissa säiliöt 2/3 täydet bensasta, kun avasin)

-Vakio jakaja, mallia keskipako- ja alipaine-ennakko. Kärjet (0,4mm) ja sytkä staattisesti nollassa.

-Kaasarit "synkattu" sinnepäin, eli saman verran pyöritetty ruuveja auki, siitä pisteestä kun kurkku lähtee aukeamaan.

-Lambda-anturi lämmitettävä mallia toyota.

 

+Venavälykset tarkastettu muutamaanki otteesseen (0,1-0,15)

 

Niin ja kone on sisäänajossa, eli kierrokset ollut maks. siinä 3000rpm;n kohalla.

Link to comment

-Vakio jakaja, mallia keskipako- ja alipaine-ennakko. Kärjet (0,4mm) ja sytkä staattisesti nollassa.

 

Jakajasta hieman riippuu, mutta uudemmissa kuplan jakajissa pitää staattinen ennakko olla 7,5 astetta EYKK, ei 0, eli arvaan jotta sulla on sytkä nyt reilusti myöhässä. Jos saat jakajan numeron helposti katsottua, niin laitas viestiin jatkoks ni yritetään ettiä sille ennakolle varmistus.

Link to comment

Nii se unohtu tosta vielä mainita, että testilenkeillä pysähtelin bussipysäkeille kääntelemään jakajaa, josko olis sieltä löytyny vikaa.

 

Suurin ongelma siis tosiaan se, että auto nykii aivan törkeesti! 1 ja 2 vaihteil ei viel niin paha, mutta heti kun 3 ja 4 vaihteil painaa kaasua ni nykii niin et tuntuu niskat katkeevan!

 

Mihinkäs arvoihin muuten ootte noita seoksia säädelly? Onko normiajossa olevalla kuplalle hyvä havitella tota lambda ykköstä? Toi mun pulkkahan ei oo "pahasti rikkaalla" jos haetaan sitä 0,8-0,9 lambdaa.

Link to comment

Onkos sulla kiekkamittaria? sitä kautta näkis pätkiikös sytkä vai ongelmia enemmänkin polttoaineen syöttöpuolella? Bensapumppu toimii varmasti, kaasareissa ei mikään jumita, ei ilmavuotoja takuuvarmasti.

 

Vaikka noi edellämainitut olis tiptop, kaiken pilaa vuotavat venttiilit, eihän ole näin. Jos epävarma, älä tee/teetä puristuspainemittausta vaan ohivuotomittaus, se on 10*varmempi/tarkempi.

Link to comment
Onkos sulla kiekkamittaria? sitä kautta näkis pätkiikös sytkä vai ongelmia enemmänkin polttoaineen syöttöpuolella?

 

Joo on kiekkamittari ja se tosiaan pätkii! Mutta miksi se ei pätki vasta kun kolmosella ja nelosella? Vapaalla kun konetta kierrättää, niin ei ongemia. Oliskohan ongelma siinä että ennakko ei nouse ts. jakajassa vika? Stroboa en omista, ni se jäi tarkastamatta.

 

Venttiilit läppäsin enneku laitoin kannet kii. Laitoin myös kannet ylösalasin ja öljyä palotiloihin pariks tunniks, eikä mitää vuotoja siinä havaittu!

Link to comment

-Vakio jakaja, mallia keskipako- ja alipaine-ennakko. Kärjet (0,4mm) ja sytkä staattisesti nollassa.

 

Jakajasta hieman riippuu, mutta uudemmissa kuplan jakajissa pitää staattinen ennakko olla 7,5 astetta EYKK, ei 0, eli arvaan jotta sulla on sytkä nyt reilusti myöhässä. Jos saat jakajan numeron helposti katsottua, niin laitas viestiin jatkoks ni yritetään ettiä sille ennakolle varmistus.

Sorry, jos lainaan vähän tätä, kun liippaa niin läheltä...

 

Eli toi 7,5 EYKK:han säädetään alipaineletku irti? Sen jälkeen on kuitenki ilmeisesti syytä vielä tarkastaa maksimi ennakko (max 32?) ja tämäkin tapahtuu alipaine letku irti jos olen oikein ymmärtänyt. Mulla siis vakio 1600cc pannu ja 009:stä tollaseen yhdistelmäjakajaan nyt siirrytty ja sen säätöä tässä ihmetellään...

Link to comment
Noita"yhdistelmäjakajia"on useita erilaisia(enemmän kuin 10),ennakko on jakajan tyypistä riippuen 5 tai 7,5 astetta ja alipaineletku joko irti tai kiinni säädettäessä,eli täytyy tietää jakajan tyyppi/varaosanumero ennen kuin voi vastata.
Jakajan kyljestä kurkittu numero: 0231 170 034

Tuon perusteella tuolta Jeren linkistä yritin kurkkia, että ennakko olisi tosiaan tuon 7,5 EYKK

Oletetaan tämän olevan tuo "mexico versio" jakajasta kun en jakajasta mistään germany/mexico tekstiä löytänyt (tuola sivustollahan siis oli tästä jakajasta sekä mexico, että germany versio).

 

Timing Set At:: 7.5deg BTDC @ 800-950rpm w/strobe and w/single vacuum hose disconnected and plugged
Tämän ymmärrän niin, että ennakko säädetään tyhjäkäynnillä alipaineletku irroitettuna.

 

Maksimiennakon tarkastamisesta tuolla ei mielestäni puhuta mitään ko. jakajan kohdalla ainakaan.

Eli osaisiko viisaammat kertoa miten se tulisi suorittaa?

Siis suoritetaanko maksimiennakon tarkastus alipaineletku(t) kytkettyina vai irrotettuina?

 

Autossa siis pienet tupla kaasarit ja molemmista kaasareista alipaine tulee alipaineletku jakajalle.

Haluaisin tuon maksimiennakon tarkastaa, josko tuo alipaine "signaali" ei ole oikea näin tupla kaasareilla.

 

"järjellä" ajatellen tarkastaisin maksimiennakon alipaineletkut kiinnitettynä, ettei missään vaiheessa mene yli 32, mutta jos viisaammat kertovat muuta?

Link to comment

Nonii palataan taas aiheeseen.

 

Jakajana on 0231 168 015, eli 1600 bussin jakaja alunperin? En äkkivilkaisulla tuolta linkin takaa löytäny paljonko ennakko pitäs tyhjäkäynnillä olla. Hyllystä tosin löyty 0231 170 034 jakaja, joka on ulkoisesti täysin samanlainen. Lieneekö ennakko molemmilla sama 7,5?

 

Mitä säätämiseen tulee, niin en keksi enään muutakun vuotavan pakoputken. Lambda seilaa tyhjäkäynnillä ihan mitä sattuu, mutta ajossa näyttää nätisti. Yhden vuotokohdan löysin ja paikkasin, mutta onko hyviä vinkkejä millä sais selville vuotaako putki jostain ja jos vuotaa niin mistä??? Käsin tunnustelemalla tuntu olevan kovin vaikeaa, kun puhallin tuulettaa siellä koneen alla.

 

Alkutilanteesta ollaan päästä siihen että sytkä ei pätki (uudet tulpat), mutta kone silti tukehtuu alhaalta kiihdyttäessä ja välillä paukuttaa. Seokset on ajossa edelleen rikkaalla, Lambda noin 0,8.

 

Suuttimet tällähetkellä

tyhjäkäynti 0,6mm

kiihdytyspumppu 0,5mm

pääsuutin 1,4mm

Link to comment
Nonii palataan taas aiheeseen.

 

Jakajana on 0231 168 015, eli 1600 bussin jakaja alunperin? En äkkivilkaisulla tuolta linkin takaa löytäny paljonko ennakko pitäs tyhjäkäynnillä olla. Hyllystä tosin löyty 0231 170 034 jakaja, joka on ulkoisesti täysin samanlainen. Lieneekö ennakko molemmilla sama 7,5?

 

Jep

Link to comment

Taas tarvittais tietoa kokeneemmilta.

 

Kuinka hyvin ootte saanut lambdan toimimaan kuplassa tyhjäkäynnillä?

 

Itellä tosiaan nelijohtonen lambda ja valkoset piuhat vedin yhteen ja siitä puolan plussalle. Tyhjäkäynnillä ei meinaa saada mitään järkevää dataa :(

 

Kadulla ajettaessa mittari rupee toimimaan nätisti (ts. sillon kun konetta kuormittaa) Anturi on sijoitettu kuvan osoittamaan paikkaan ja jengana on matala mutteri. Voisko olla että pienillä pakokaasuvirroilla anturi ei vaan toimi tuossa paikassa??

 

Arvot seilaa tyhjäkäynnillä 10-50mV välillä, mutta ajon jälkeen tyhjäkäynnillä mittari näyttää jonkun aikaa noin 300mV lukemia. Ajossa jännite on edelleen lähellä 1000mV. :(

 

kaikki hyvät vinkit tervetulleita!

 

Edit. Tuon laippaliitoksen oon jo kerran purkanu ja vaihtanu uuden tiivisteen. Eikä se tunnu siitä vuotavan

 

Kuva lainattu hc;lta.

post-2508-13888361106672_thumb.jpg

Link to comment
  • 4 weeks later...

Voisko joku neuvoa, että millä tasolla bensan pinta pitäs brosoleissa olla ja miten tarkastetaan/ säädetään?

 

Paineensäädin ei auttanut rikkaalla käymiseen. :(

 

Myös vinkkejä suuttimien koosta kaivattais, kun tuntuu olevan melkosta hakuammuntaa itellä.

Link to comment

Eikö kukaan muka osaa neuvoa bensan pinnan tasoa??

 

Avatessa kaasarin kammiot on 2/3 täynnä. Onko liikaa? Pitääkö neulaventtiiliä tai kohon vartta jotenkin modata?

 

Omat kokemukset / Mutu / varma tieto, Kaikki kelpaa!!

 

Apua tarvitaan!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...