ilmari Posted May 31, 2009 Share Posted May 31, 2009 Nonni. Alkuun pieni avautuminen. Kaks päivää oon nyt säätäny konetta tuloksetta. Nykii, paukuttaa putkessa ja on kaikin puolin vittumainen ajaa. Ei auttanut tänään kun turvautua julkisiin liikennevälineisiin :( Koneessa oli Brosolit nurkissa tehtaan jäljiltä ja eilen sitten porasin pääsuuttimet 1,6mm;iin (vakio 1,3tms?), kun olin kuullut että on liian pieni alunperin. Käynti ei parantunut juurikaan, joten oli pakko vetää se lambda hyttiin ja lähtee yleismittarin kanssa ajelemaan. (tyhmää tehdä vasta porauksen jälkeen, TIEDÄN!) Tyhjäkäynnillä näytti jännite-eroksi 200-300mV (melkosesti seilasi), mutta lambda siis "suurinpiirtein" yks. Vähän kun polkas, niin yleismittari keräsi tauluu 1100mV. Rikkaalla siis? Ei muutaku kolvilla suutin tukkoon ja 1,5mm reikää tilalle (pienin poranterä mikä sattu löytymään). Koeajo, eikä juuri mitään muutosta! sama (noin) 1100mV pärähti tauluun. Voisko vika olla nyt jossain muussa, kun pääsuuttimessa. Kuinka paljon tollanen kympin ero suuttimessa pitäis näkyy? Tiedän, että säätöjen neuvominen näin netissä on vaikeaa, mutta arvostan todella jos saisin jotain vinkkejä. Itte aion auton saada säätöihin perkele! :) Koneen tiedot. -1775cc -w110 -44mm Brosolit -pingpong käärmes -VAKIO bensapumppu (kaasareissa säiliöt 2/3 täydet bensasta, kun avasin) -Vakio jakaja, mallia keskipako- ja alipaine-ennakko. Kärjet (0,4mm) ja sytkä staattisesti nollassa. -Kaasarit "synkattu" sinnepäin, eli saman verran pyöritetty ruuveja auki, siitä pisteestä kun kurkku lähtee aukeamaan. -Lambda-anturi lämmitettävä mallia toyota. +Venavälykset tarkastettu muutamaanki otteesseen (0,1-0,15) Niin ja kone on sisäänajossa, eli kierrokset ollut maks. siinä 3000rpm;n kohalla. Quote Link to comment
metake Posted May 31, 2009 Share Posted May 31, 2009 -Vakio jakaja, mallia keskipako- ja alipaine-ennakko. Kärjet (0,4mm) ja sytkä staattisesti nollassa. Jakajasta hieman riippuu, mutta uudemmissa kuplan jakajissa pitää staattinen ennakko olla 7,5 astetta EYKK, ei 0, eli arvaan jotta sulla on sytkä nyt reilusti myöhässä. Jos saat jakajan numeron helposti katsottua, niin laitas viestiin jatkoks ni yritetään ettiä sille ennakolle varmistus. Quote Link to comment
ARTO Posted May 31, 2009 Share Posted May 31, 2009 Joo, myöhäinen sytkä vaatii lisäksi rikkaan seoksen ja lambdan mukaan sulla polkiessa sellainen, taitaa osa bensoista palaa putkessa... Quote Link to comment
ilmari Posted May 31, 2009 Author Share Posted May 31, 2009 Nii se unohtu tosta vielä mainita, että testilenkeillä pysähtelin bussipysäkeille kääntelemään jakajaa, josko olis sieltä löytyny vikaa. Suurin ongelma siis tosiaan se, että auto nykii aivan törkeesti! 1 ja 2 vaihteil ei viel niin paha, mutta heti kun 3 ja 4 vaihteil painaa kaasua ni nykii niin et tuntuu niskat katkeevan! Mihinkäs arvoihin muuten ootte noita seoksia säädelly? Onko normiajossa olevalla kuplalle hyvä havitella tota lambda ykköstä? Toi mun pulkkahan ei oo "pahasti rikkaalla" jos haetaan sitä 0,8-0,9 lambdaa. Quote Link to comment
ARTO Posted May 31, 2009 Share Posted May 31, 2009 Onkos sulla kiekkamittaria? sitä kautta näkis pätkiikös sytkä vai ongelmia enemmänkin polttoaineen syöttöpuolella? Bensapumppu toimii varmasti, kaasareissa ei mikään jumita, ei ilmavuotoja takuuvarmasti. Vaikka noi edellämainitut olis tiptop, kaiken pilaa vuotavat venttiilit, eihän ole näin. Jos epävarma, älä tee/teetä puristuspainemittausta vaan ohivuotomittaus, se on 10*varmempi/tarkempi. Quote Link to comment
ilmari Posted May 31, 2009 Author Share Posted May 31, 2009 Onkos sulla kiekkamittaria? sitä kautta näkis pätkiikös sytkä vai ongelmia enemmänkin polttoaineen syöttöpuolella? Joo on kiekkamittari ja se tosiaan pätkii! Mutta miksi se ei pätki vasta kun kolmosella ja nelosella? Vapaalla kun konetta kierrättää, niin ei ongemia. Oliskohan ongelma siinä että ennakko ei nouse ts. jakajassa vika? Stroboa en omista, ni se jäi tarkastamatta. Venttiilit läppäsin enneku laitoin kannet kii. Laitoin myös kannet ylösalasin ja öljyä palotiloihin pariks tunniks, eikä mitää vuotoja siinä havaittu! Quote Link to comment
jonih Posted May 31, 2009 Share Posted May 31, 2009 -Vakio jakaja, mallia keskipako- ja alipaine-ennakko. Kärjet (0,4mm) ja sytkä staattisesti nollassa. Jakajasta hieman riippuu, mutta uudemmissa kuplan jakajissa pitää staattinen ennakko olla 7,5 astetta EYKK, ei 0, eli arvaan jotta sulla on sytkä nyt reilusti myöhässä. Jos saat jakajan numeron helposti katsottua, niin laitas viestiin jatkoks ni yritetään ettiä sille ennakolle varmistus. Sorry, jos lainaan vähän tätä, kun liippaa niin läheltä... Eli toi 7,5 EYKK:han säädetään alipaineletku irti? Sen jälkeen on kuitenki ilmeisesti syytä vielä tarkastaa maksimi ennakko (max 32?) ja tämäkin tapahtuu alipaine letku irti jos olen oikein ymmärtänyt. Mulla siis vakio 1600cc pannu ja 009:stä tollaseen yhdistelmäjakajaan nyt siirrytty ja sen säätöä tässä ihmetellään... Quote Link to comment
vwagen Posted June 1, 2009 Share Posted June 1, 2009 Noita"yhdistelmäjakajia"on useita erilaisia(enemmän kuin 10),ennakko on jakajan tyypistä riippuen 5 tai 7,5 astetta ja alipaineletku joko irti tai kiinni säädettäessä,eli täytyy tietää jakajan tyyppi/varaosanumero ennen kuin voi vastata. Quote Link to comment
ilmari Posted June 1, 2009 Author Share Posted June 1, 2009 Löytyykö netistä jostain sellaista taulukkoa mistä näkee jakajien tiedot? Quote Link to comment
DOODAH Posted June 1, 2009 Share Posted June 1, 2009 Löytyykö netistä jostain sellaista taulukkoa mistä näkee jakajien tiedot? Joo löytyy, vaikka täältä: http://www.oldvolkshome.com/ignition.htm Quote Link to comment
vwagen Posted June 1, 2009 Share Posted June 1, 2009 Eipä kovin luotettavilta vaikuttaneet Oldvolkshomen tiedot,ainakaan pikaisella selauksella. Quote Link to comment
ilmari Posted June 1, 2009 Author Share Posted June 1, 2009 Joo löytyy, vaikka täältä: http://www.oldvolkshome.com/ignition.htm Kiitos. Entäs mitenkäs bensantasojen kanssa? Itellä oli tosiaan uimurit 2/3 täydet normi ajelun jälkeen. Mietin vaan kun ei tuntunut toi suuttimen koon muuttaminen vaikuttavan, et mahtaisko kaasarit olla liian täys ja vuotaa? Voisko nykiminen johtua tästä? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted June 1, 2009 Share Posted June 1, 2009 Itse kun laitoin nurkkaBrosolit, piti se bensan messinkinen "ruikkija"putki tinata umpeen ja porata pienemmäksi. Sai joka polkasulla liikaa bensaa. Quote Link to comment
jonih Posted June 1, 2009 Share Posted June 1, 2009 Noita"yhdistelmäjakajia"on useita erilaisia(enemmän kuin 10),ennakko on jakajan tyypistä riippuen 5 tai 7,5 astetta ja alipaineletku joko irti tai kiinni säädettäessä,eli täytyy tietää jakajan tyyppi/varaosanumero ennen kuin voi vastata. Jakajan kyljestä kurkittu numero: 0231 170 034 Tuon perusteella tuolta Jeren linkistä yritin kurkkia, että ennakko olisi tosiaan tuon 7,5 EYKK Oletetaan tämän olevan tuo "mexico versio" jakajasta kun en jakajasta mistään germany/mexico tekstiä löytänyt (tuola sivustollahan siis oli tästä jakajasta sekä mexico, että germany versio). Timing Set At:: 7.5deg BTDC @ 800-950rpm w/strobe and w/single vacuum hose disconnected and pluggedTämän ymmärrän niin, että ennakko säädetään tyhjäkäynnillä alipaineletku irroitettuna. Maksimiennakon tarkastamisesta tuolla ei mielestäni puhuta mitään ko. jakajan kohdalla ainakaan. Eli osaisiko viisaammat kertoa miten se tulisi suorittaa? Siis suoritetaanko maksimiennakon tarkastus alipaineletku(t) kytkettyina vai irrotettuina? Autossa siis pienet tupla kaasarit ja molemmista kaasareista alipaine tulee alipaineletku jakajalle. Haluaisin tuon maksimiennakon tarkastaa, josko tuo alipaine "signaali" ei ole oikea näin tupla kaasareilla. "järjellä" ajatellen tarkastaisin maksimiennakon alipaineletkut kiinnitettynä, ettei missään vaiheessa mene yli 32, mutta jos viisaammat kertovat muuta? Quote Link to comment
metake Posted June 1, 2009 Share Posted June 1, 2009 Ei noista alkuperäisistä jakajista tarvii tarkastaa maksimi ennakkoa, se on noiden laadultaan epätasaisten 009:n juttuja. Staattinen ennakko paikalleen ja se on siinä. Quote Link to comment
ilmari Posted June 7, 2009 Author Share Posted June 7, 2009 Nonii palataan taas aiheeseen. Jakajana on 0231 168 015, eli 1600 bussin jakaja alunperin? En äkkivilkaisulla tuolta linkin takaa löytäny paljonko ennakko pitäs tyhjäkäynnillä olla. Hyllystä tosin löyty 0231 170 034 jakaja, joka on ulkoisesti täysin samanlainen. Lieneekö ennakko molemmilla sama 7,5? Mitä säätämiseen tulee, niin en keksi enään muutakun vuotavan pakoputken. Lambda seilaa tyhjäkäynnillä ihan mitä sattuu, mutta ajossa näyttää nätisti. Yhden vuotokohdan löysin ja paikkasin, mutta onko hyviä vinkkejä millä sais selville vuotaako putki jostain ja jos vuotaa niin mistä??? Käsin tunnustelemalla tuntu olevan kovin vaikeaa, kun puhallin tuulettaa siellä koneen alla. Alkutilanteesta ollaan päästä siihen että sytkä ei pätki (uudet tulpat), mutta kone silti tukehtuu alhaalta kiihdyttäessä ja välillä paukuttaa. Seokset on ajossa edelleen rikkaalla, Lambda noin 0,8. Suuttimet tällähetkellä tyhjäkäynti 0,6mm kiihdytyspumppu 0,5mm pääsuutin 1,4mm Quote Link to comment
metake Posted June 7, 2009 Share Posted June 7, 2009 Nonii palataan taas aiheeseen. Jakajana on 0231 168 015, eli 1600 bussin jakaja alunperin? En äkkivilkaisulla tuolta linkin takaa löytäny paljonko ennakko pitäs tyhjäkäynnillä olla. Hyllystä tosin löyty 0231 170 034 jakaja, joka on ulkoisesti täysin samanlainen. Lieneekö ennakko molemmilla sama 7,5? Jep Quote Link to comment
ilmari Posted June 11, 2009 Author Share Posted June 11, 2009 Taas tarvittais tietoa kokeneemmilta. Kuinka hyvin ootte saanut lambdan toimimaan kuplassa tyhjäkäynnillä? Itellä tosiaan nelijohtonen lambda ja valkoset piuhat vedin yhteen ja siitä puolan plussalle. Tyhjäkäynnillä ei meinaa saada mitään järkevää dataa :( Kadulla ajettaessa mittari rupee toimimaan nätisti (ts. sillon kun konetta kuormittaa) Anturi on sijoitettu kuvan osoittamaan paikkaan ja jengana on matala mutteri. Voisko olla että pienillä pakokaasuvirroilla anturi ei vaan toimi tuossa paikassa?? Arvot seilaa tyhjäkäynnillä 10-50mV välillä, mutta ajon jälkeen tyhjäkäynnillä mittari näyttää jonkun aikaa noin 300mV lukemia. Ajossa jännite on edelleen lähellä 1000mV. :( kaikki hyvät vinkit tervetulleita! Edit. Tuon laippaliitoksen oon jo kerran purkanu ja vaihtanu uuden tiivisteen. Eikä se tunnu siitä vuotavan Kuva lainattu hc;lta. Quote Link to comment
ilmari Posted July 4, 2009 Author Share Posted July 4, 2009 Voisko joku neuvoa, että millä tasolla bensan pinta pitäs brosoleissa olla ja miten tarkastetaan/ säädetään? Paineensäädin ei auttanut rikkaalla käymiseen. :( Myös vinkkejä suuttimien koosta kaivattais, kun tuntuu olevan melkosta hakuammuntaa itellä. Quote Link to comment
ilmari Posted July 4, 2009 Author Share Posted July 4, 2009 Eikö kukaan muka osaa neuvoa bensan pinnan tasoa?? Avatessa kaasarin kammiot on 2/3 täynnä. Onko liikaa? Pitääkö neulaventtiiliä tai kohon vartta jotenkin modata? Omat kokemukset / Mutu / varma tieto, Kaikki kelpaa!! Apua tarvitaan! Quote Link to comment
mite^ Posted July 10, 2009 Share Posted July 10, 2009 mitenkäs tuon yleismittarin oot kytkeny anturiin? Ite yritin vastaavaa tuloksetta, joko anturi sökö tai väärä johdotus :) Quote Link to comment
ilmari Posted July 10, 2009 Author Share Posted July 10, 2009 Yleismittarin punanen signaaliin ja musta maahan. Aika vaikea saada maadotettua matalalla kuormalla, mutta ajossa näyttää hyvin. Quote Link to comment
mite^ Posted July 10, 2009 Share Posted July 10, 2009 Eli perjaatteessa 2 maadotusta. Anturista musta ja yleismittarista musta maahan. Harmaahan oli signaali eikös? Ja valkoset lämmitysjohtoja. Quote Link to comment
ilmari Posted July 10, 2009 Author Share Posted July 10, 2009 anturista musta (riippuu anturista?) maahan ja yleismittarista musta maahan. Yleismittarin punanen johto signaaliin, eli mittaa maan ja signaalin jännite-eroa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.