Ketsa Posted April 7, 2010 Author Share Posted April 7, 2010 Tilanahtauden aiheuttama ahdistus on ollut viime aikoina status tässä projektissa. Menopeli tehtiin aikoinaan Petterin nelkulle ja sillä laatikkoa nostettiin ylöspäin (nelkussa pakosarja lähtee kansista alaspäin). Nyt kun tiukkojen melurajojen takia luukku pitäisi olla käytännössä kiinni ja pakoputkistokin pitää sovittaa korilinjan sisäpuolelle, on imusarjan, pakosarjan ja pakosarjan rakentaminen osoittautunut erittäin hankalaksi. Pitkällisen pähkäilyn jälkeen hommasin projektiin kansiksi Oberschlachterin asiamieheltä BugPack:in S/E:et. http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category= Valinta kallistui kyseisiin kansiin vakiotyylisten kansien halkeamien aiheuttaman allergian takia. Ehkä pitkässä juoksussa näissä olisi paras vastine kohtuulliseen rahaan, aika näyttää… Imusarjan rakentamien alkoi JaniM:ltä hankittujen imusarjan laippojen sovittamisella kansiin. Kannen kanavan muotoa en halunnut lähteä sorkkimaan, joten muokkaus tapahtui laipan puolelta. Tuosta olisi sitten paras päästä kartioputkella eteenpäin, mutta imuäänien hallinta luo haastetta ja rajoitteita. Imusarjan suhteen ei kuitenkaan syntynyt mitään lopullista kuningasideaa, joten jätin sen hautumaan ja päätin rakentaa välillä pakosarjaa… Ajatus oli tehdä 4-1 ja 4-2-1 tyylinen pakosarja ja kokeilla kumpi soveltuisi paremmin radan kiertämiseen. Putkiston pituudet laskettiin PipeMax:illa ja lisäksi lisätietoa tuli udeltua muutamalta kokeneelta virittäjältä. 4-2-1 sarjan suhteen homma meni käytännössä heti puihin. Laskelmien mukaisilla ensiputken pituuksilla ei yksinkertaisesti saa vastakkaisen puolen putkia yhdistettyä… Oikeaoppisen kollektorin tekeminen 4-1 putkeen niin, että pakoputkisto pysyy korilinjojen sisällä on myös vähintään haastavaa. Jonkinlainen sidewinder voisi olla ratkaisu, mutta ei kyllä kovinkaan nopeasti syntyvä sellainen. Näiden ahdistuksien jälkeen päätin rakentaa ensimmäiseksi pakosarjaksi ”väärän mallisen” 4-2-1 pakosarjan Tutkijalta saatujen kokemustietojen rohkaisemana. Osaltaan tähän oli vaikuttamassa myös se seikka, että ensimmäinen imusarja tullee olemaan tilanahtaudesta johtuen saman tyylinen kuin mitä Tutkijalla on ollut käytössä tällaisen pakosarjan kanssa. Kemoran jälkeen on sitten toivottavasti omaa kokemusta sarjan toimivuudesta. Quote Link to comment
Ketsa Posted April 7, 2010 Author Share Posted April 7, 2010 Tilanahtauden aiheuttama tuska jatkui pakoputkea suunnitellessa. Ajatuksena on käyttää pakoputkistossa yhtä isoa vaimenninta ja tehdä putkisto kerralla sellaiseksi, että sitä ei tarvitse olla enää sitten vähään aikaan väkästelemässä. Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että vaimentimen on oltava laadukas ja suojaisessa paikassa. Itsellä on hyviä kokemuksia Apple Racingin vaimentimien kestävyydestä ja vaimennuskyvystä, joten sellainen tuli Mobitiveltä hankittua. Vaimenninta tulis sovitettua moneen paikkaan ja lopulta totesin, että se sopii hyvin vain yhteen paikkaan... Jotta vaimentimen sai tuohon paikkaan, piti puukkosahata, väkästää peltiä ja hitsata (sorge palavaa 2K maalia haistelemaan joutuneet tallikaverit...). Mutta kyllä se vaimennin sinne nyt sitten mahtuu korilinjojen sisäpuolelle ja on vielä oikeastaan kohtuu turvallisessa paikassa. Vielä pitää viimeistellä, maalata ja rakentaa uudestaan hanttarin penkin ja vöiden kiinnitykset + löytää sammuttajan telineelle uusi paikka. Välillä eteenpäin ja sitten taaksepäin, sitähän VW harrastus tahtoo usein olla :-) Quote Link to comment
mikan Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Mielenkiintoista nähdä miten tuo vääränmallinen 4-2-1 sitten toimii käytännössä. Monasti se olisi vain helpompi tehdä. t. Mika Quote Link to comment
JaniM Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Wiimassa mulla ainakin tuli pieni viive alussa, mutta saattaa johtua ruutan säädöistä tai oikeammin puutteesta, ku ei ehtinyt säätään viime syksynä. Quote Link to comment
mikan Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Kuulostaako se sitten rantakirpulta vai tasaako tuo yhteen putkeen ja vaimentimeen veto säksätyksen? t. Mika Quote Link to comment
JaniM Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Tasaa jonkin verran. Ei toi wasseri säksättänyt mun mielestä, enemmänkin jytis. Joskus cruisingissa epäilivät possun koneeksi ku ajo hiljaa. Quote Link to comment
Ketsa Posted June 23, 2010 Author Share Posted June 23, 2010 Ei ollut aika kypsä pärinälle vielä tämän vuoden Kemorassa. Kiitokset kuitenkin Jannelle nopealla aikataululla tehdyistä koneistuksista ja erityisesti Ahkera-Matille talkootyöstä kokoonpanotyömaalla. Tältä pakoputkisto näyttää valmiina: Lopputulos on kohtuu hyvin sellainen kuin oli tällä kertaa tarkoituskin. Ensiöputket ovat muotoa myöten keskenään samanlaisia. Toisioputkienkin pituudet ovat mittalankaa apunakäyttäen tulkattuna keskenään ja ensiputkiin verrattuna saman pituiset. Toisioputkien muodot luonnollisesti on keskenään erilaiset ja sillä kollektori sojottaa hiukan kuskin puolelle. Ainut mittaheitto suunnitelmaan nähden tuli pakoputken alkuosuuden pituudessa, jotta tuli 10cm liikaa ennen putken laajenemista. Paikalleen asennettuna putkisto näyttää tältä: Onnenkantamoisena iso suodatin http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... category=2 mahtuu olemaan alkuperäisessa jalassa ja sen saa vieläpä vaihdettuakin. Öljyproppuunkin pääsee käsiksi :) Pakoputkiston tiiveyden varmistin käyttämällä asennustahnaa kaikissa liitoksissa. Pakosarjan tiivareina päätin kokeilla Paruzzin HD-mallin tiivisteitä http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category= Ainakin noihin oli helppo suurentaa reikää. Quote Link to comment
Ketsa Posted August 2, 2010 Author Share Posted August 2, 2010 OHO! Urhon Ajot on taassa tässä kuussa (21. päivä Jurvassa)! Kuinkas tässä taassa tulee kiire… Syntyvää kiirettä pyrin helpottamaan jättämällä ruiskun väkästelyn myöhäisempään ajankohtaan ja turvautua tässä vaiheessa perinteisempään tekniikkaan. Sytkäksi tuli lohkon luovuttaneesta koneesta wasserin kärjetön, joka tuli varustettua kuplan kannella, tulpanjohdoilla ja pyörijällä. Kuplan osat kun ovat halvempia :-) Kaverilla oli nurkissa DRLA40 kaasarit ja niihin löytyi varaosat ja säätöosat Heikolan Mikalta. Imusarjoiksi tilasin Oberin asiamieheltä BugPack:in Street Eliminatoreille tarkoittamat imusarjat. http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category= Noiden imusarjojen laatu oli kyllä erittäin positiivinen yllätys. Pieni porttaus kannen päähän ja alipainereiät synkkamittaria varten ja ne sai pultata kiinni. Vivuston rakensin Empin sarjasta joka on ensisijaisesti tarkoitettu webereille (ohjeet eivät muusta puhu). http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category= Sarjassa olevat läppäakseleille tulevat vivut olivat sen verran Dellortoihin väljät, että näin paremmaksi varmistaa ne hitsisaumalla Dellorton omaan jämptimpään prikkaan. Lisäksi päädyin suoristamaan poikkitangon (väistää vissiin orkkis puolaa) muokkaamalla kuskin puoleiseen kaasariin tulevaa levyä. Jos tuon moottorin nyt vaikka saisi käymään, niin öljyn paineen ja lämmön tarkkaan mittaukseen tilasin asiamieheltä Autometerin öljynpaine ja lämpötila mittarit. http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category= http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category= Yleensä olen hiukan allerginen ”made in usa”- tuotteiden laadulle, mutta näistä mittareista on niin hyviä kokemuksia tarkkuudesta kuin luettavuudesta edellisestä rata-autosta, että tyylirikko oli hyväksyttävä. No, nämä päätyivät kuitenkin vähän piiloisampaan paikkaan kojelaudan alapuolelle… Mittarien antureille ei löytynyt järkeviä paikkoja konehuoneesta, joten tein antureille öljynjäähdyttimeltä lähtevään letkuun oman jakotukin. Ulkoasu ei ole ihan show-priima, mutta toiminnan kannalta uskon ratkaisun olevan erittäin hyvä. Samaan tukkiin tuli asennettua ns. yläpaineanturi 1,6bar merkkivalolle. Jos tuo syttyy täydessä lennossa, niin moottorin sammuttamisella voi vielä pelastaa paljon vakio anturin 0,2bariin verrattuna. Quote Link to comment
Ketsa Posted August 9, 2010 Author Share Posted August 9, 2010 Samalla tallilla majailevat VeeWeeäRrän ry -urhoilijat vihjaisivat, että yöllä ajettavissa urhoissa on taktiikan kannalta erittäin oleellista varustaa menopeli tehokkailla valonheittimillä edellä menevän ajokin hiilostamista silmällä pitäen... Eihän siinä sitten auttanut muu kuin lähteä rakentamaan telinettä valonheittimelle. Onneksi Valtosen Petterin 'suurelta varastolta' löytyi urapuskin valoraudan aihioksi. Hiukan tuossa puskimessa oli puuhaa, koska ilmeisesti varastotilan säästämiseksi se oli väänetty kahdeksi palaksi :-) Tältä valopatteri näyttää ennen autoon asennusta: PS. Kiitokset Korpelalle puskimen puhaltamisesta. Lohduttavaa tietää, että on olemassa edes yksi homma, johon meidän tallilta löytyy ammattimies. ;-) PPS. Koitas Petteri löytää takapuskurikin sieltä varastoltasi. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 9, 2010 Share Posted August 9, 2010 PPS. Koitas Petteri löytää takapuskurikin sieltä varastoltasi.Koetan, mutta toi eka maksoi sen "kättä päivään", seuraavaan hinta pompsahtaa sulle tuplaten. Kun uudetkin maksaa jo jotakin :) Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 kolminkertainen kromi tossa vaan maksaa, se on kato ilman kromeja vaan 50 eskoo, satanen per kromikerros ;) Quote Link to comment
Ketsa Posted August 18, 2010 Author Share Posted August 18, 2010 Ei ole montaa yötä enää kesän viimeiseen Urhoon... Suurimpina murheina on tiimiläisten työkiireiden lisäksi ollut öljynjäähdyttimiin tiivistynyt huono tuuri, jo kaksi varastossa ehjän statuksella ollutta öljynjäähdytintä on osoittautunut vuotaviksi :-/ Huomenna hakemaan viimeistä oljenkortta kaukovarastolta. Toivottavasti olisi ehjä ja pääsisi lauantaina kurvailemaan tankillisen pari, jotta saisi tämä topikin kuitata valmiiksi, eli latolöydöllä olisi Urhoiltu... Muuten joutuu pitämään topikkia auki vielä koko talven :-) Quote Link to comment
Virtanen Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Eikö 6V 35W polttimot riitä urheiluun ;-) Quote Link to comment
Timppa Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 huh, kyllä hyvältä kyllä näyttää! useampi mutka on tälläkin splitillä väännetty, ja tullaan varmasti vielä vääntämään;) Quote Link to comment
Ketsa Posted August 19, 2010 Author Share Posted August 19, 2010 Eikö 6V 35W polttimot riitä urheiluun ;-) Riittäisi varmasti monenlaiseen urheiluun. Mukavuussyistä jännite on kuitenkin nostettu 12 volttiin, mutta watteja on mulkosilmissä vain tuo 35 :-) Quote Link to comment
JaniM Posted August 19, 2010 Share Posted August 19, 2010 Oikein seenon tekniikkaa. Quote Link to comment
Ketsa Posted August 21, 2010 Author Share Posted August 21, 2010 No, niin tänään vielä kello 14 kaikki näytti olevan hyvin. Kolmannen varastossa olleen öljynjäähdyttimen sai kuin saikin mahtumaan etuluukun alle siirtämällä tankkia taaksepäin, tekemällä bensan imuletkun nipoituksiin muutoksia ja epätoivon vimmalla etsimällä rautakaupasta vielä aamulla puuttuvia letkutuksen mahdollistavia muhveja. Ei vaan jaksa ymmärtää mikä peikko on selkään kiivennyt kun tämänkin kennon kanssa tulos oli sitten tämä... Arvatkaapas ostanko seuraavaksi uuden kennon :-/ Mutta tänä iltana on klo 10 parempi onnisilla Urhoilijoilla lähtö käsillä Jurvassa, joten kaikki kynnelle kykenevät pohjanmaan ilmaharrastajat paikalle ihmettelemään loistavaa menoa mutkaradalla! Quote Link to comment
Ketsa Posted October 6, 2010 Author Share Posted October 6, 2010 Tuli tyhjättyä kamerasta kuvia, joten päivitetäänpä projektikertomusta taassa välillä. Öljynjäähdyttäjäksi löytyi kotimaasta kohtuu rahaan Setrabin 925 kenno lähinnä ilmeisesti Legends osiin keskittyneestä RacinGPalvelu -nimisestä yrityksestä. Kennon strategiset mitat ovat leveys 405mm, korkeus 194mm ja paksuus 50mm. Eli lievästi pienempi kuin viimeinen yritys Jurvan urhon aattona :-) Ilmanohjaimien rakentamista kennolle: Paketti valmiina: Vaikka öljynjäähdyttimen vuoto-ongelmat loppuivat, eivät loppuneet öljyvuodot. Kaasareita synkatessa kiinnitin huomiota venttiilikopasta tihkuvaan öljyyn. Piti kyllä muutamaan kertaan hieroa silmiä, ennen kuin uskoin mistä öljy tuli... Pistehitsistä, jolla on kiinni kopan sisällä oleva tiivisteen tuki!!! Eihän tuolle voinut enää kuin nauraa :-) BugPack aihiosta rakennettu öljynpitävä venttiilikoppa: Jos tuosta vuodosta pitää jotain hyvää keksiä, niin sitä korjatessa tuli huomattua, että Empiläisille 1.25 vippasille oli tullut jo tunti täyteen ja niillä sai heittää vesilintua. Samalla näin viisaimmaksi nostaa poranterinä toimineet Empin Cromoly tönärit hyllyyn... Quote Link to comment
Ketsa Posted October 6, 2010 Author Share Posted October 6, 2010 Sitten voidaankin siirtyä talvihuoltoon. Hiukan ehdin jo huolestua, että tulisi tänä kesänä ei menisi mitään rikki moottoriradalla... Ja sehän taasen tulkitaan tietyissä piireissä yrityksen puutteena :-) No, ei kuitenkaan. Nyt meikäläinenkin sitten kuuluu siihen porukkaan, jolta on kuplasta irronnut vauhtipyörä. Tai, no eihän tuo ihan irti ollut, koska roikkui vielä kahden pultin varassa. Katkenneiden pulttien kannat sitten runoivat kolmilapaisen GeneBergin kytkinlevyn kohtuu valmiin näköiseksi ja nyt meitsi ei sitten enää kuulu siihen kerhoon, jotka omistavat GeneBerg osia :-/ Mistä muuten kuplaan saa laadukkaita 200mm kytkinlevyjä? HooCeella oli kataloogissa Kennedy, mutta saldo näyttää nollaa ja muilta luotettavilta suomalaisilta toimittajilta en tähän käyttöön sopivaa laadukasta levyä löytänyt. Konetta purkiessa tuli kiinnitettyä huomiota erittäin hyvin öljyssä kylpeviin männäntappeihin ja kiertokangen päällä olevaan öljyyn. Näyttää siis vahvasti siltä, että ainakin öljyruiskutus toimii. Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 6, 2010 Share Posted October 6, 2010 Kokeile vaikka kysyä www.classicvw.se ltä mikäli heillä olis sopiva kytkin. Mauri osaa sopivasti Suomeakin. Quote Link to comment
Ketsa Posted December 26, 2010 Author Share Posted December 26, 2010 Joulukuvien alta kamerasta pelastettuja projektikuvia… Syksyllä Jurvan testissä murhetta tuottanut auton pohjaaminen jarrutuksissa ja kovempivauhtisissa vasureissa näytti johtuneen pakoputken loppupätkästä, joka tuli ulos hanttarin oven alta heti akselivälin puolivälin takapuolelta. Tuohon kohtaan oli käytännössä mahdotonta kaivaa minkäänlaista tunnelia putkelle helmaa katkaisematta, joten päätin muuttaa putkiston kiertämään takaisin ja tulemaan ulos takalokarin etupuolelta. Melumittauksen tulos oli viime kesänä sen verran tiukka alitus, että lisäsin toisen pienen pöntönkin putkistoon ja hajottajan putken päähän. Jos sää on kesällä 2011 Urho –tapahtumissa yhtä kostea kuin menneenä kesänä, ei urhomme yksipyyhin järjestelmämme paljoa auttaisi. Ylimääräisiä splitin pyyhkimiä ei ollut tähän projektiin uhrata ja uudempien pyyhin mekanismit ovat liian kapeita (sulkien nivelpisteet lähempänä toisiaan kuin splitissä). Tarkoitus oli tehdä kahdesta koneistosta levittämällä yksi sopiva, mutta sitten Jali kiikutti minulle 1303 möhkön mekanismin ja sehän onkin leveämpi kuin missään kuplassa. Kavennuksen pystyi vielä tekemään siitä kohtaa, mistä mekanismi on taitettu kompensoimaan möhkön tuulilasin kaarevuutta. Eli pala kakkua… Pyyhkijän varsien lyhentäminen olikin sitten haastavampi homma. Yritin saada varsien liikeradat toimimaan Motonetin kuplan 290mm pitkillä pyyhkijänsulilla ilman suurempaa onnistumista. Paruzzilta onneksi löytyi 260mm pitkät sulat http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category= ja niillä sai möhkön pyyhkijän varsia lyhentämällä ja taivuttamalla toteutettua liikeradat, joilla pyyhintäalue on ihan kohtuu hyvä. Tyyliikkäiksi noita ei toki voi kehua, mutta ainakin hyvin ne ovat pyyhkineen vaativissa sadesimulaatioissa :) Quote Link to comment
pipo_esa Posted December 26, 2010 Share Posted December 26, 2010 Asiasta kukkaruukkuun Näytttää pakoputki kuvassa olevan tollanen keikkupeti-nostin, onko hyvä? Quote Link to comment
Ketsa Posted December 26, 2010 Author Share Posted December 26, 2010 Joo, kevyen auton kanssa tuo on todella hyvä verrattuna akselipukkeihin ja muihin vastaaviin vaihtoehtoihin. Mutta ei tuo toki pilarinosturille pärjää... Quote Link to comment
Ketsa Posted February 20, 2011 Author Share Posted February 20, 2011 Pakkaset lauhtuu, joten kohta on jälleen ratakausi käsillä. Viime kesän tuskasta opittuna aikataulutettiin kalusto valmistumaan maaliskuun loppuun mennessä ja tulille syttymisen hetkeksi viikko 9 (talviloma). Ja kuinka ollakaan, tuntuu tulevan kiire :-) Moottorissa suurinta tuskaa aiheutti vauhtipyörän irtoamisen jälkien korjailu ja huoli siitä kuinka samalta oireelta välttyy jatkossa. Kampiakseli vaihtui suosiolla toiseen yksilöön, vauhtiksen molemmat pinnat oikaistiin ja lisäkiinnityksiksi tuli kolme 6mm halkaisijaista pitkää tappia. Tappeja suurempana parannuksena pidin kuitenkin siirtymistä nelkun alkuperäistyylisiin isolaippaisiin vauhtiksen pultteihin edellisen yrityksen kuusiokoloista. Se, että pulttien kanta painaa laajemmalta alalta vaikuttaa mutuna pienen alan kovempa pintapainetta paremmalta jutulta tässä tapauksessa… Ilmeisesti ei ole ihan selkeä juttu, koska volkkarinkin pultit eroavat wasserin ja nelkun välillä. Kiitokset vielä kampiakselin hionnasta, vauhtiksen sorvauksesta ja paketin tasapainoituksesta Jannelle. Eipä tule mieleen toista moottorikoneistamoa, jossa homma on mennyt sovitusti vielä kolmannellakin asiointi kerralla. Eli lämpimästi suositan Tampereen seudun harrastajia ajelemaan Orivedelle silloin kuin koneistuspalvelua ilmavolkkariin tarvitsee! Toinen viime kesän murhe moottorissa oli 1.25 keinujen lyhyeksi jäänyt elinkaari. CB:ltä saisi ilmeisesti laadukkaampaa vakiotyylistä 1.25 kiikkua, mutta päädyin vaihtamaan nokan vakio kiikuille soveltuvaksi. Valinta oli todella eksoottinen, W-125 ;-) Nostimiksi meni hyllystä uudet CB:n kaksiosaiset 30mm lautasella olevat ”lightway racing”. Nähtäväksi jää kuinka nuo parina pärjää. Tarkoitus on kuitenkin käyttää orkkis työntötankoja ja venttiilien jousien seetipaine on 40kg pinnassa ja 11,5mm nostolla noin 85kg, joten vallan kauhean rajusta ja kuluttavasta kombosta ei pitäisi olla kyse. Muuten lohkon sisuskalut säilyvät entisellään ja Petterin hyvien ohjeiden avulla virranjakajakin säilyi viime kesän säädöissä. Quote Link to comment
Ketsa Posted February 20, 2011 Author Share Posted February 20, 2011 Sain Pekan vakkari koneistajalleen viemään kuormaan uudet sylinteriputkeni muokattavaksi oxy soveltuviksi ja noilla uusilla putkilla moottorin kasaaminen kävikin helposti. Kaikki putket olivat tönärillä mitaten ja tulkaten saman pituisia ja asennuksen jälkeen dekki asettui kaikissa 1,1 milliin. Edellistä missälien karvarallivoortti pajalla sorvattua putkisarjaa sai paritta pitkään ja hartaasti ohivuotojen pelossa :-/ Oppia ikä kaikki… Vauhtipyörän tuhoaman 3 lapaisen Bergin sintterin tilalle tuli lopulta 6 lapainen Latest Rage:n levy. Puulaaki on minulle entuudestaan ihan outo, mutta ainakin hypistelemällä arvioiden levy vaikuttaa ladukkaalta. Tuon 6 lpaisen pitäisi olla hiukan hellempi voimansiirrolle, mutta luistamista ei tarvitse pelätä, koska paineasetelma vaihtui samalla stage1:stä stage2:een. Venttiilikoneistoja ja muutamaa pienempää osuutta lukuun ottamatta moottori alkaa olemaan kasassa ja usko viikolla 9 tapahtuvaan starttiin on vielä vahva. Kop-kop… Quote Link to comment
Ketsa Posted February 28, 2011 Author Share Posted February 28, 2011 Venttiilikoneiston kasaaminen alkoi olemaan itsestä kiinni postin kiikutettua alta viikossa tilauksesta porshaan säätöruuvit Saksan maalta. Venttiilikoneiston tarkin työvaihe oli Hoover modauksen vaatiman öljyuran kaivaminen kiikun öljykanavien välille. Pienellä timanttilaikalla homma onnistui kuitenkin erittäin joutuisasti edelliseen kertaan verrattuna. Keinun kärjestä kiinnitysruuvin tassun puolelta hioin ainetta pois noin 1,5mm ja ”väljensin” kierrettä öljykanavalle asti. Öljyllä ja paineilmalla tehtyjen testien perusteella voitelu tuntui pelaavan suunnitellusti. Aikani keinuja sekoiteltuani sain ne shimmattua siten, että kaikista löytyy rakotulkilla välystä 0,1mm liuskan verran, mutta mistään ei 0,2mm liuskan verran. Tuolla välyksellä tuntuivat liikkuvan ilman minkäänlaista merkkiä kanituksesta ja painevoideltuna luulisi toiminnan vain paranevan. Lisäksi pyrin säätämään tassut mahdollisuuksien mukaan saman keskeiseksi venttiilin varren kanssa. Geometriaa lähdin hakemaan sillä ajatuksella, että säätöruuvi mahdollisimman sisään ja jos mahdollista, niin työntankojen pituus tulisi säilyä vakiona. Säädin säätöruuvin siten, että sitä voisi säätää ulospäin kierroksen ja lähdin hakemaan vakio tönäreillä sopivaa shimmin vahvuutta nokkapukkien alle. Totesin, että millin shimmillä ollaan hienosti hakemallani ruuvin säätöalueella. Viimeisessä mittauksessa säätöruuvi ja venttiilin varsi asettuivat samaan linjaa noin 7mm nostolla, joten vakio tönärin pituus riittää hienosti tähän rakennelmaan. Quote Link to comment
Volkkaristi Posted March 2, 2011 Share Posted March 2, 2011 Joko savut otettu koneesta? Quote Link to comment
Ketsa Posted March 12, 2011 Author Share Posted March 12, 2011 Savut otettiin koneesta suunnitellusti viime viikolla ja tänään oli vuorossa ulos siirtäminen ja nokan sisäänajo. Enpä jaksa edes muistaa koska olisin viimeksi saanut ilmajäähyn käymään jo lumiseen aikaan... Nokan sisäänajo meni murheitta, vartin 3200rpm käytön jälkeen öljyn lämmöt oli 95 asteen seudulla ja paine 4,5bar paikkeilla. Tyhjäkäynnilläkin oli toisen vartin käytön jälkeen kuumilla öljyillä 1,5bar, joten pumpun tuotto tuntuu riittävältä modauksille. Moottorille tehty jäähdytysilmakanavakin tuntui toimivalta ihan A4 paperilla kokeiltuna. Paperi imeytyi varsin tiukasti kiinni nacaan, joten moottori selvästi osasi imeä jäähdytysilmaa uudesta kanavasta :-) Sisäänajon jälkeen piti ajaa testikierroskin :-) http://www.youtube.com/watch?v=vuFPn8q2D54 Tallissa tuli huomattua pieni öljyvuoto laatikon peruutusvalon kytkimellä, joten ihan pelkkää rajatonta riemua ruuvaaminen ei kuitenkaan ollut tänäänkään... Quote Link to comment
Ketsa Posted April 11, 2011 Author Share Posted April 11, 2011 Jees, viimeiset viritelmät ovat liittyneet jäähdyttelyyn. Konehuoneen kuumankiertoa on yritetty hillitä pellittämällä konehuone mahdollisimman tiiviiksi, vaihdelaatikolle on väkästelty jäähdytystä ja öljynjäähdyttimen ilmanoton tehostamiselle on mietitty ideoita valmiiksi siltä varalta, että tarvetta koeajoissa ilmenee. Laatikolle oli ilman tuonti helppoa alkuperäisen huoltoluukun kohdalta. Luukun alla on vielä pätkä putkea, joka johtaa ilman laatikon päällä olevaan huuvaan. Se kuinka tuo laatikon jäähdytys vaikuttaa on tietenkin jonkinlainen arvoitus. Datan keräämiseksi ostettiin Ooberin asiamieheltä Autometerin lämpömittari ja asennettiin sen anturi laatikon öljyn tyhjennystulppaan. Normaalisti tuo paika olisi ehkä hiukan arka, mutta tässä tapauksessa laatikon nosto ja aisoihin kiinnitettävä alumiinsuoja toimivat anturin henkivakuutuksena. Lokarien ja muun sälän kiinni ruuvamisen jälkeen urho olikin valmis vietäväksi varastolatoon odottamaan aikataulujen natsaamista ja testiretkeä Botniaringille. Tällä hetkellä näyttää siltä, että kaikki suunniteltu tuli tehtyä talven aikana, mutta koeajollahan se harhakuva voi haihtua äkkiäkin... EDIT: Takapuskuri ostettu Quote Link to comment
Ketsa Posted June 13, 2011 Author Share Posted June 13, 2011 No-niin! Menneenä viikonloppuna Urhoiltiin ja nähtiin ruutulippu, joten voidaan julistaa tämä projekti valmiiksi. Kiitokset tarinaa seuranneille! Seuraavaksi voisi reenata vaikkapa liikkuvan auton valokuvaamista :-) Quote Link to comment
Ketsa Posted January 28, 2018 Author Share Posted January 28, 2018 Joutessani (flunssasta kärsiessä) keräilin talteen Urhoilu harrastukseen littyneitä kuvia ja koostin jonkinlaisen pitkäveteisen kuvatarinan tästä autosta. Paljonhan tuo parka oli jo kärsinyt ennen minulle tuloa, joten on varmaan yksi Suomen rääkätyimmistä yksilöistä :) 2 Quote Link to comment
P_Valtonen Posted January 30, 2018 Share Posted January 30, 2018 20 min video & siinä satojen ja satojen tuntien pajotus. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.