Guest OberSchlachter Posted September 22, 2009 Share Posted September 22, 2009 Yksittäisen purkin saaminen suoraan maahantuojalta on aina vähän onnen kauppaa, mutta taannoin OberSchlachter:in Tre Asiamies kertoi, että heile saattaa tulla edustus Impometin tuotteille. En tiedä onko toteutunut, mutta hyvä olisi jos toteutuisi. Kyllä, neuvottelut vielä kesken ja informoimme kun tuotteita saatavissa kauttamme. Mikko OberSchlachter Oy Quote Link to comment
Ketsa Posted October 6, 2009 Author Share Posted October 6, 2009 Hiekkapuhaltelu toi luonnollisesti lisää korjattavaa esiin. Etuluukun alla vasempaan rintapeltiin ottamaan korjauspalan varhaisesta pystylampusta. Samaisesta laitteesta otin korjauspalan peittämään myöhäisen mallin sulakekotelon aukon. Bensatankin täyttöputken kauluksen tilasin Oberin asiamieheltä, joten sen korjaamiseen ei paljon aikaa kulunut. Näissäkin on jotain eroa vuosimallien välillä ja tämä ei Paruzzin kataloogin mukaan kuulunut näin uuteen koriin, mutta kyllä sen siihen siihen kiinni sai (tosin hiukan alkuperäisistä pisteistä eroavista kohdista). Tuulilasin karmin vahvikeraudat puhalsin irrallisina + hioin vanhat hitsailut pois. Kauhean lujasti tämä vahvike ei ole alunperin kiinni hitsattu, mutta todella paljon se jäykistää karmia. Varmuuden vuoksi hitsailin vahviketta kiinni myös muutamasta paikasta mistä se ei alkujaan kiinni ollut. Quote Link to comment
Ketsa Posted October 6, 2009 Author Share Posted October 6, 2009 Vielä kuva kuskin puolelta tuulilasin karmin vahvikepalan hitsaamisen jälkeen: Quote Link to comment
Ketsa Posted October 18, 2009 Author Share Posted October 18, 2009 Jostain kumman syystä talli kutistuus joka kesä. Ennen mahtui kaksi käyttistä ja yksi kupla sulassa sovulla talvehtimaan kotitallissa, mutta nyt piti raahata kuplakin pois, jotta sai edes yhden käyttiksen mahtumaan talliin :-/ Toisaalta lähes kaikki mielenkiintoiset peltityöt tuli jo tehtyä ja jäljellä oli enää lähinnä perinteistä pystylamppun hitsausta, joten allergia oireitakin alkoi esiintymään projektia kohtaan ja se helpotti päätöstä palauttaa pystylamppu samaan latoon mistä se tuli keväällä kaivettua... Joutuipa jopa kauimmaiseen nurkkaan ladossa (eli viimeiseksi työlle otettavien jonossa), joten investoi sen suojaksi bilteemasta nailonisen suojapeitteen. Peiton alta on sitten mukava joskus tehdä latolöytö ja jatkaa väkästämistä :-) Sikäli tehtyä remonttia voi pitää onnistuneena, että ladon omistaja ei enää kyseenalaistanut avon säilyttämistä katon alla... Tämä rätti on muuten kokoa 4,0-4,3m ja oli suotta suuri, joten jos jollakin on tarvetta vastaavalle investoinnille kannattaa ostaa kokoa -4,0m. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Uskallatko arvioida tuntimäärää tähän keissiin? Quote Link to comment
Ketsa Posted October 19, 2009 Author Share Posted October 19, 2009 Ehkä oikeeta tekemistä reilut sata tuntia ja vajaat sata tuntia tutkimista, mittailua ja palasteluharjoituksia. Quote Link to comment
ARTO Posted October 19, 2009 Share Posted October 19, 2009 Mites tää projekti tässä kohtaa seisahtui. Loppu olis hitsaustöihin verrattuna ollut pelkkää viheltelyä... kevyt hieronta pintaan ja säihkyvää maalia pintaa + muutaman tonnin nippu tiivisteitä/kattoa + ym avohilua ja valmis hilseenpoistatinnn:) Quote Link to comment
Ketsa Posted October 19, 2009 Author Share Posted October 19, 2009 Arto, projektin nimihän oli pystylampun hitsausta, joten täähän on likimain valmis :-) Korjakumin 3e/metri tiivisteiden liimailun aika on sitten joskus kun tuntuu siltä, että pitää vihellellä... Quote Link to comment
JaniM Posted October 19, 2009 Share Posted October 19, 2009 Kuten Ketsa totes ja tuli järkiinsä: ei hitto toihan pystäri edelleen.. vaikka kuinka yritti tehdä vanhempaa avoa :)) No, eipä kyllä tuossa äkkiä into loppuu tuollasen tilkkutäkin jälkeen. Quote Link to comment
-Alex- Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Eiku mattamusta maali päälle vain ja ajoon...tulee mieleen bugfuelin avokupla :D Quote Link to comment
ARTO Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Vaikka tässä onkin kyse vaatimattomasta pystylamppuisesta karmann korisestya avosta... ööh, tai mitä tässä nyt onkaan sitten lopulta karmann tehtaan peltiä tai hitsisaumaa... Silti ei nyt lähdettäs vertaamaan johonkin epämääräiseen rälläkkäavoon:) Quote Link to comment
Ketsa Posted October 20, 2009 Author Share Posted October 20, 2009 Nou hätä Arto, kaikki Karmannin hitsarien jättämät mikkilangan pätkät on kerätty talteen ja ne voidaan 100 pisteen museoinnin yhteydessä varistella takaisin paikoilleen ;-) 1 Quote Link to comment
-Alex- Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Olisipa oman pystylampun koppa samassa kunnossa jo :) No, ehkäpä kevättalvesta.. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 Ehkä oikeeta tekemistä reilut sata tuntia ja vajaat sata tuntia tutkimista, mittailua ja palasteluharjoituksia.Ittellä olis menny tonni molempiin ja ei valmista tulis ikuna :/Kun rupeet sisustaa miettimään, niin ehdottasin oheista :) POX Quote Link to comment
Ketsa Posted November 19, 2010 Author Share Posted November 19, 2010 Jotta pääsee taassa hitsaamaan, pitää hiukan ahertaa muutakin :-) Muutamasta suusta olen kuullut, että avoon ei tahdo saada tiivisteitä tai ne maksavat kohtuuttomasti. Mielenkiinnosta aihetta kohtaan tilasin muutaman Paruzzin tiivisteen, jotta pääsen kärrylle mikä on jälkituotantotiivareiden laatutaso. Tuuletusikkunan alkuperäiset tiivarit olivat ehjät, mutta aika kovat koppurat. Joten päätin tilata Paruzzilta uudet niiden tilalle: http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category= http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category= Alkuperäiseen verrattuna muodot näyttivät aivan oikeilta. Koeasennuksessa istuivat hyvin paikoilleen, mutta lopulliseen asennukseen lisäsin muutamaan kohtaan 2k epoksiliimaa varmistamaan tiivisteen paikoillaan pysymisen. Aikani yritin ihmetellä miksi tuuletusikkuna jää irvistämään yläreunasta ja koitin keksiä erilaisia säätöjä ilman mitään merkittävää apua. Lopulta lähdin varovasti vääntelemään karmia ja se auttoi. Ilmeisesti karmi oli saanut hiukan purkaessa siipeensä ja vaati oikomisen. Lopuksi ikkuna istui karmiin ja tiivariin vallan hyvin. Rojektia varten tuli hankittua Artolta hiukan parempi kuntoisen kromikehykset sivulaseihin, joten koe kakkosena tilasin niille uudet tiivarit: http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category= Näissä tiivareissa oli yllättävää se, että saapunut kama olikin ihan vain kasa metritavaran pätkiä (2 pätkää per ikkuna). Kumi sinänsä on laadukkaan oloista ja istuu hyvin kromikehykseen, mutta alkuperäissä on yksi kumi per ikkuna ja 90 asteen kulma on muotoon paistettu. Eli nämä tiivisteet eivät käy entisöintiprojektiin, mutta perus veronkiertoautoihin (= korinvaihdot & museotarkastetut) käyvät pienellä näperyksellä. Itse asiassa kahden tiivarin pään leikkaaminen noin 45 asteen kulmaan ja saaminen istumaan karmissa siististi toisiaan vasteen vaatii muutaman kokeilun, mutta onneksi tiivareissa on extra pituutta. Liimasin pätkät epoksiliimalla karmiin, jotta sain kulman pysymään kohtuu siistin näköisenä ja ähisin lasin sitten karmiin. Lopputulos oli ok, kestää normaalin katsomisen. Kuvassa orkkiskulma ja tarvikeprofiilia. Kolmas koe osa oli ikkunan karmin nousu-uran tiivari: http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category= Tämä osa oli laadukkaan oloinen, mutta pystylamppuavoon asennettassa vaati parin sentin lyhentämisen. Tämäkin tuli laitettu epoksiliimalla muutamasta kohdasta kiinni ja istui vallan hyvin paikoilleen. Seuraavaksi on tarkoitus alkaa pakkaamaan osia kiinni oveen pakkasia pidellessä. Sitten kun ovi toimii, pääsee hitsaamaan oven pintapellin kiinni :-) Quote Link to comment
karvanoppa Posted November 20, 2010 Share Posted November 20, 2010 Syvä kumarrus ja hatun nosto! Vielä löytyy niitä oikeitakin "peltiseppiä" jotka käyttävät kunnon korjausmenetelmiä eivätkä ole heti pakkelipurkilla. Quote Link to comment
ARTO Posted November 20, 2010 Share Posted November 20, 2010 (edited) Kyllä kuplacabrioon löytyy tiivisteitä ja melkoisen hyvin. Osa tiivisteistä ihan oikeasti alkuperäislaatuisia, jopa NOS tivareita vielä 2000-luvulla. Osa jälkituotantotivareista on ihan sen näköisiä että ovat tehty alkuperäisillä muoteilla tai hyvin kopioiduilla muoteilla. Monet tiivisteistä jälkituotantonakin ok tuntuista materiaali. Joukossa on myös tiivisteitä jotka ei kestä vertailua alkuperäisten kanssa. Pitää joko tietää tai kokeilla kantapään kautta. Joidenkin tiivisteiden kohdalla on kahta laatua tarjolla, jopa joskus kolmeakin. Eroja näissä on oikeasti, joskus Ok näköisetkin made in germany tiivisteet osoittautuu pettymykseksi. Lisäksi kun vuodet vierii, muuttuu tiivisteen tekijät/materiaalit eli vuonna 99 hyväksi todetty tiiviste ja ostopaikka ei välttämättä päde enää nyt.Cabrion tiivisteet luonnollisesti maksaa enemmän kuin kovakattoisen veljeksen halvimmat made in brazilll, mutta tuskinpa cabrion harrastaminen jää kiinni noin tonnin tiivisteistä?!Olikos ketsa noissa tuuletuslasitiivisteissä vw-numeroita? Esim tänä vuonna esim wolfsburgwestiltä saanut 1303 malliin sekä vw numerollisia tiivisteitä ja ilman. Muutenkin ko tiivisteet poikes hiukan toisistaan Edited November 22, 2014 by ARTO Quote Link to comment
Ketsa Posted November 20, 2010 Author Share Posted November 20, 2010 Tiivisteiden numeroja ihmettelin, mutta nyt vasta uudelleen katsoessa bongasin, että toisessa paikoillaan olleessa tiivarissa ei ole mitään muuta numeroa kuin "2". Ja kun tiivarin selkää katsoo oikein tarkasti, niin se kyllä näyttää hiukan erilaiselta kuin muut, eli ehkä se oli jo vaihdettu... Paruzzi tiivarissa on vw numero kahdella eri syrjällä ja toisessa paikoillaan ollessa vain yhdellä sivustalla. Eli kahta ihan samanlaista ei noista kolmesta mitä vielä pystyin tarkistelemaan ei löytynyt. Kuvassa olevat tiivarit ovat eripuolilta, toinen Paruzzi ja toinen paikoilla ollut: Arto on kyllä oikeassa siinä, että ei kabriokuplan rakentaminen tonnin tiivareista jää kiinni. Lopputuloksen käytettävyyden kannalta kuitenkin aika oleellinen juttu. Käytettävissä oleva aika ja energia on määräävässä roolissa homman etenemisessä. Quote Link to comment
Ketsa Posted November 22, 2014 Author Share Posted November 22, 2014 No niin, vaikka tämän jätti jonon viimeiseksi, niin nyt tämä sitten taassa on lähinnä ladon ovea ja lamaakin tuntuu riittävän... Eli viritelläänpä taassa topikkia aiheesta. Tapahtunut sitten viime postauksen: - puuttuvia osia osteltu silloin kun niitä sopivasti on vastaan tullut - julistettu talven 2014 - 2015 tavoitteeksi saada todella huonossa hapessa oleva kattomekanismi tikkiin ja keskeneräiset hitsailut valmiiksi => pohjatöitä taassa ensi kesälomalle :-) Katto on monilta osin varsin mysteerinen vekotin, joten vinkkejäkin kaivataan. Aloitetaan takaikkunasta... Kohtuukuntoinen ja hintainen metalliraami löytyi Saksan Ebaystä ja huomioiden sen kummallisen muodon, en uskaltanut sitä edes hiekkapuhaltaa. Annitrolilla ja teräsharjalla puhtaaksi, pensselillä epoksia päälle ja kehystä sovittamaan... Aluperäinen kehys oli lastulevyn tyylistä matskua, mutta uusi raami on West Coast Metricin tekopuuta. Hyviä vinkkejä kuinka tuo kannattaa raamiin kiinnittää? Sikakitti ja muutama puuruuvi itsellä mielessä. Quote Link to comment
Ketsa Posted November 23, 2014 Author Share Posted November 23, 2014 (edited) Tämän päivän tilanne. Tekopuun sovittelua tuulilaskinkarmin päälle ja sivulasien mekanismien asentelua. Muutaman vuoden öljyttynä olleen mekanismin kaivoin myös esiin ja ainakin osa nivelistä lähti jo iloisesti liikkumaan. Loppuja pitää vähän lämmitellä ja yrittää sitten uudestaan heilutella niveliä matkaan. Sitten olisikin etunmaisten "aisanpäiden" korjaaminen ja siihen hommaan tarvitsi apuja... Joko hyviä mittakuvia tai mahdollisuuden päästä ehjästä pystäri- tai 1302-avosta mittoja ottamaan. EDIT: Eipä ole aikaisemmissa kuvissa näkynytkään, mutta viimeisinä tekoina ennen luovaa taukoa tuli vaihdettua kojetaulu -67:sta. Orkkiksessa kun oli liikaa reikiä jo tehtaalta lähtiessä :-) Edited November 23, 2014 by Ketsa Quote Link to comment
metake Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Sitten olisikin etunmaisten "aisanpäiden" korjaaminen ja siihen hommaan tarvitsi apuja... Joko hyviä mittakuvia tai mahdollisuuden päästä ehjästä pystäri- tai 1302-avosta mittoja ottamaan. En tiedä mitä aisoja meinaat, mutta Riihimäellä olisi yksi -68 korinen ja Janakkalassa -67 joissa molemmissa on matot ja verhoilut poissa tieltä. Jälkimmäisestä pääsee ainakin mittamaan ja uskon että myös -68:n mittaaminen onnistuu. Quote Link to comment
Ketsa Posted November 23, 2014 Author Share Posted November 23, 2014 Kattomekanismin viimeisiä aisanpätkiä, joiden päähän pultataan tuulilasinkarmin päälle tuleva puupalikka. Oliko yhtään selvemmin kuvailtu... Quote Link to comment
metake Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Jaahas, eli tarvitsisit ilmeisesti siis kattomekanismin mittailtavaksi ilman rättiä? -67:ssa se on erilainen ja tuosta Riihimäen -68:stakaan ei varmaan saa rättiä repiä pois... Quote Link to comment
Ketsa Posted November 24, 2014 Author Share Posted November 24, 2014 Tuossa vielä kuva potilaasta. Kaippa tuolle aisalle saa mitat pähkittyä auton ääressäkin. Helpottaisi toki, jos olisi edes aisan alkuperäinen pituus tiedossa. 1 Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 24, 2014 Share Posted November 24, 2014 (edited) Melkoinen reppana tuo kehikko.. Mun oma on ehjämpi kuin tuo. ;) Mulla on jopa toi etu puuosa vielä paikalla ja terveen tuntuinen.. Voin koittaa ottaa mittaa siitä kun käyn tallilla ens kerralla. Kuvien kera. Edited November 24, 2014 by Hebster52 Quote Link to comment
Ketsa Posted November 24, 2014 Author Share Posted November 24, 2014 Loistavaa! Jään kanttikoneen ääreen odottelemaan mittoja :) Quote Link to comment
Ketsa Posted December 4, 2014 Author Share Posted December 4, 2014 Takalasin tekopuut kiinnitetty uppokantaruuveilla ja sikakitillä. Lasikin tuli laitettu paikalleen, jotta uusi tiiviste ehtii hakemaan muotoaan ja oletettavasti kohtuu haastava takalasin asennus onnistuu aikanaan sitten kohtuudella. Jos viikonloppu menee suunnitellusti, niin saan sunnuntaina avon kopan pajalle ja pääsen jatkamaan hitsausta. 1 Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 6, 2014 Share Posted December 6, 2014 (edited) Kuvia.. Ehkä näistä selviää jotain....? Voin lähettää MMS:nä tai s-postiin nää kans. Edited December 6, 2014 by Hebster52 Quote Link to comment
Ketsa Posted December 7, 2014 Author Share Posted December 7, 2014 Kiitokset Hepsterille hyvästä setistä kuvia! Nyt tämä homma ei ole enää kuin tekemistä vaille! Nyt kun kaikki nivelet oli herkistelty, niin katto taittui kohtuu nätisti kiinni -asentoon ja näytti mittakin täsmäävän hyvin Hebsterin antamiin mittoihin. Vesisade blokkasi mahdollisuuden siirtää hitsausten osalta valmistunut volvo pois pajalta, joten avon hitsausten jatko jäi odottamaan ainakin ensi viikonloppua :-/ 1 Quote Link to comment
Ketsa Posted December 21, 2014 Author Share Posted December 21, 2014 (edited) Lopultakin osui keli ja aikataulut yhtä aikaa kohdalleen. Volvo nyt siirretty isoon varastoon ja avotus pajalle. Kököttää nyt samassa nurkassa, missä juuri massattu laikka-avo syttyi palamaan hitsauskipinästä reilut 20 vuotta sitten (kuuluu sarjaan asioita, jotka eivät yritäkkään unohtua)... :-/ Sen verran ehti sitten tarttumaan hommaan kiinni, että kattomekanismista otettiin hanttarin puolelta potilas pöydälle. Alla potilas suolistettuna. Nyt pitää piirtää Hepsterin kuvien ja suolistetun potilaan pohjalta piirustukset ja joulun / uudenvuoden pyhinä tehdä korjauspalat. Edited December 21, 2014 by Ketsa 1 Quote Link to comment
Ketsa Posted December 28, 2014 Author Share Posted December 28, 2014 Jäljellä olevien jämien ja kuvien perusteella jotain saatu naputeltua hahmolleen liittyen edellisen postauksen potilaaseen. Ja naputeltua sillä, että käyttössä olevilla koneilla ei saanut aikaiseksi kuin tälläiset aihiot. Varsinaisessa "runko-osassa" pitäisi olla jo pituuskin kohdallaan, mutta tukirangan etupään muodon pähkäilen vasta sitten kun viimeinen nivel ja siihen liittyvä mekanismi toimii. Vaikuttaako Hepsteri muoto riittävästi sinne päin olevalta? Viimeinen totuus toki selviää viimeistään siinä kohtaa, kun pääsee koesovittamaan ulkorättiä. Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 30, 2014 Share Posted December 30, 2014 Jos siitä olis apua voisin kokeilla piirtää ääriviivamallin ja pistää postissa sulle?Näyttäis kuvien perusteella ainakin sinnepäin. :D Quote Link to comment
Ketsa Posted December 30, 2014 Author Share Posted December 30, 2014 Jos ehdit piirtää A4:n pituisen pätkän ääriviivamallia a-pilarin puoleisesta päästä, niin saisihan sillä varmistettua lopun muodon (alkupään sai mitattua alkuperäisen jämistä). Tosin muoto muuttuu tuolla välillä niin vähän, että suurta virhettä siinä ei voi tulla. Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 30, 2014 Share Posted December 30, 2014 Jep. Koitan ehtiä kun enskerralla käyn tallilla. (tänään tai huomenna) Quote Link to comment
Ketsa Posted December 30, 2014 Author Share Posted December 30, 2014 Hyvä. Jos pääset skannaamaan kuvatuksesi ja kirjaat siihen pari suhteen tarkistusmittaa, niin voidaan säästää sähköisellä postilla postimerkki :-) 1 Quote Link to comment
metake Posted December 30, 2014 Share Posted December 30, 2014 http://www.chucksconvertibleparts.com/products/side-arm-repair-plates Quote Link to comment
Ketsa Posted December 30, 2014 Author Share Posted December 30, 2014 (edited) http://www.chucksconvertibleparts.com/products/side-arm-repair-plates Juu, noita universaaleja korjauspaloja on tullut naureskeltua. Vähän laadukkaammiltakin vaikuttavia on saatavilla, mutta kokonaista aisaa ei. Ja toisaalta, vaikka olisikin, niin tuollaisella kilohinnalla varustetut pellit eivät kuulu minun harrastuksen piiriin :-) http://www.typ-17.de/index.php/cat/c738_repair-parts-for-convertible-top.html Edited December 30, 2014 by Ketsa 1 Quote Link to comment
metake Posted December 30, 2014 Share Posted December 30, 2014 Montaa korjauspalaa ei tosiaan kehikkoon kannata ostaa. Jos ei itse pysty korjausta tekemään niin tulee aika nopeasti kunnostettu kehikko halvemmaksi. Joskus noiden hintoja katselin ja muistaakseni olivat jossain 500 - 600 taalaa haarukassa, tai sitten muistan väärin... ja tuleehan noihin jonkin verran rahtikulujakin maksettavaksi. http://www.chucksconvertibleparts.com/products/metal-top-frame Quote Link to comment
Ketsa Posted December 30, 2014 Author Share Posted December 30, 2014 Tonnia pyytävät saksanmaalla jollain tapaa "tarkastetusta" käytetystä. http://www.typ-17.de/product_info.php/info/p1945_Verdeckgestell-ueberarbeitet--passend-fuer-Modelle-von-08-67-07-71-nur-1500.html No, onneksi tässä harrastuksessa ei ole kyse helpolla ja halvalla pääsystä (= käyttöauton korjaamista tai jotain työelämään liittyvää), vaan puhtaasti ajan kulumiseen tähtäävästä rentouttavasta harrastamisesta... Jos ei sitten tuo ensi vuoden BIF:in ilmaantuminen 3 km päähän pajasta aiheuta äkillistä mielenhäiriötä laittaa avotusta iskuun siihen mennessä :-) Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 30, 2014 Share Posted December 30, 2014 On hinnat näissäkin muuttunu. Mun oman toimivan ja ehjän rättimekanismin ostin aikanaan Saksasta +10v sitten hintaan 200€ + 50€ rahti kotiovelle... :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.