Jump to content

Pystylampun hitsausta rakkaudesta lajiin...


Recommended Posts

Yksittäisen purkin saaminen suoraan maahantuojalta on aina vähän onnen kauppaa, mutta taannoin OberSchlachter:in Tre Asiamies kertoi, että heile saattaa tulla edustus Impometin tuotteille. En tiedä onko toteutunut, mutta hyvä olisi jos toteutuisi.

 

Kyllä, neuvottelut vielä kesken ja informoimme kun tuotteita saatavissa kauttamme.

 

 

Mikko

OberSchlachter Oy

Link to comment
  • 2 weeks later...

Hiekkapuhaltelu toi luonnollisesti lisää korjattavaa esiin. Etuluukun alla vasempaan rintapeltiin ottamaan korjauspalan varhaisesta pystylampusta. Samaisesta laitteesta otin korjauspalan peittämään myöhäisen mallin sulakekotelon aukon.

post-102-13888361500057_thumb.jpg

post-102-13888361501727_thumb.jpg

 

Bensatankin täyttöputken kauluksen tilasin Oberin asiamieheltä, joten sen korjaamiseen ei paljon aikaa kulunut. Näissäkin on jotain eroa vuosimallien välillä ja tämä ei Paruzzin kataloogin mukaan kuulunut näin uuteen koriin, mutta kyllä sen siihen siihen kiinni sai (tosin hiukan alkuperäisistä pisteistä eroavista kohdista).

 

Tuulilasin karmin vahvikeraudat puhalsin irrallisina + hioin vanhat hitsailut pois. Kauhean lujasti tämä vahvike ei ole alunperin kiinni hitsattu, mutta todella paljon se jäykistää karmia. Varmuuden vuoksi hitsailin vahviketta kiinni myös muutamasta paikasta mistä se ei alkujaan kiinni ollut.

 

post-102-13888361502024_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Jostain kumman syystä talli kutistuus joka kesä. Ennen mahtui kaksi käyttistä ja yksi kupla sulassa sovulla talvehtimaan kotitallissa, mutta nyt piti raahata kuplakin pois, jotta sai edes yhden käyttiksen mahtumaan talliin :-/

 

Toisaalta lähes kaikki mielenkiintoiset peltityöt tuli jo tehtyä ja jäljellä oli enää lähinnä perinteistä pystylamppun hitsausta, joten allergia oireitakin alkoi esiintymään projektia kohtaan ja se helpotti päätöstä palauttaa pystylamppu samaan latoon mistä se tuli keväällä kaivettua...

post-102-13888361554421_thumb.jpg

Joutuipa jopa kauimmaiseen nurkkaan ladossa (eli viimeiseksi työlle otettavien jonossa), joten investoi sen suojaksi bilteemasta nailonisen suojapeitteen. Peiton alta on sitten mukava joskus tehdä latolöytö ja jatkaa väkästämistä :-) Sikäli tehtyä remonttia voi pitää onnistuneena, että ladon omistaja ei enää kyseenalaistanut avon säilyttämistä katon alla...

post-102-13888361556065_thumb.jpg

Tämä rätti on muuten kokoa 4,0-4,3m ja oli suotta suuri, joten jos jollakin on tarvetta vastaavalle investoinnille kannattaa ostaa kokoa -4,0m.

Link to comment

Mites tää projekti tässä kohtaa seisahtui. Loppu olis hitsaustöihin verrattuna ollut pelkkää viheltelyä...

 

kevyt hieronta pintaan ja säihkyvää maalia pintaa + muutaman tonnin nippu tiivisteitä/kattoa + ym avohilua ja valmis hilseenpoistatinnn:)

Link to comment

Vaikka tässä onkin kyse vaatimattomasta pystylamppuisesta karmann korisestya avosta... ööh, tai mitä tässä nyt onkaan sitten lopulta karmann tehtaan peltiä tai hitsisaumaa...

 

Silti ei nyt lähdettäs vertaamaan johonkin epämääräiseen rälläkkäavoon:)

Link to comment
  • 1 year later...

Jotta pääsee taassa hitsaamaan, pitää hiukan ahertaa muutakin :-)

 

Muutamasta suusta olen kuullut, että avoon ei tahdo saada tiivisteitä tai ne maksavat kohtuuttomasti. Mielenkiinnosta aihetta kohtaan tilasin muutaman Paruzzin tiivisteen, jotta pääsen kärrylle mikä on jälkituotantotiivareiden laatutaso.

 

Tuuletusikkunan alkuperäiset tiivarit olivat ehjät, mutta aika kovat koppurat. Joten päätin tilata Paruzzilta uudet niiden tilalle:

http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category=

http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category=

Alkuperäiseen verrattuna muodot näyttivät aivan oikeilta.

post-102-13888362802411_thumb.jpg

 

Koeasennuksessa istuivat hyvin paikoilleen, mutta lopulliseen asennukseen lisäsin muutamaan kohtaan 2k epoksiliimaa varmistamaan tiivisteen paikoillaan pysymisen.

Aikani yritin ihmetellä miksi tuuletusikkuna jää irvistämään yläreunasta ja koitin keksiä erilaisia säätöjä ilman mitään merkittävää apua. Lopulta lähdin varovasti vääntelemään karmia ja se auttoi. Ilmeisesti karmi oli saanut hiukan purkaessa siipeensä ja vaati oikomisen. Lopuksi ikkuna istui karmiin ja tiivariin vallan hyvin.

post-102-13888362803742_thumb.jpg

 

Rojektia varten tuli hankittua Artolta hiukan parempi kuntoisen kromikehykset sivulaseihin, joten koe kakkosena tilasin niille uudet tiivarit:

http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category=

Näissä tiivareissa oli yllättävää se, että saapunut kama olikin ihan vain kasa metritavaran pätkiä (2 pätkää per ikkuna). Kumi sinänsä on laadukkaan oloista ja istuu hyvin kromikehykseen, mutta alkuperäissä on yksi kumi per ikkuna ja 90 asteen kulma on muotoon paistettu. Eli nämä tiivisteet eivät käy entisöintiprojektiin, mutta perus veronkiertoautoihin (= korinvaihdot & museotarkastetut) käyvät pienellä näperyksellä. Itse asiassa kahden tiivarin pään leikkaaminen noin 45 asteen kulmaan ja saaminen istumaan karmissa siististi toisiaan vasteen vaatii muutaman kokeilun, mutta onneksi tiivareissa on extra pituutta. Liimasin pätkät epoksiliimalla karmiin, jotta sain kulman pysymään kohtuu siistin näköisenä ja ähisin lasin sitten karmiin. Lopputulos oli ok, kestää normaalin katsomisen. Kuvassa orkkiskulma ja tarvikeprofiilia.

post-102-1388836280417_thumb.jpg

 

Kolmas koe osa oli ikkunan karmin nousu-uran tiivari:

http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category=

Tämä osa oli laadukkaan oloinen, mutta pystylamppuavoon asennettassa vaati parin sentin lyhentämisen. Tämäkin tuli laitettu epoksiliimalla muutamasta kohdasta kiinni ja istui vallan hyvin paikoilleen.

 

Seuraavaksi on tarkoitus alkaa pakkaamaan osia kiinni oveen pakkasia pidellessä. Sitten kun ovi toimii, pääsee hitsaamaan oven pintapellin kiinni :-)

Link to comment

Kyllä kuplacabrioon löytyy tiivisteitä ja melkoisen hyvin. Osa tiivisteistä ihan oikeasti alkuperäislaatuisia, jopa NOS tivareita vielä 2000-luvulla. Osa jälkituotantotivareista on ihan sen näköisiä että ovat tehty alkuperäisillä muoteilla tai hyvin kopioiduilla muoteilla. Monet tiivisteistä jälkituotantonakin ok tuntuista materiaali. Joukossa on myös tiivisteitä jotka ei kestä vertailua alkuperäisten kanssa. Pitää joko tietää tai kokeilla kantapään kautta. Joidenkin tiivisteiden kohdalla on kahta laatua tarjolla, jopa joskus kolmeakin. Eroja näissä on oikeasti, joskus Ok näköisetkin made in germany tiivisteet osoittautuu pettymykseksi. Lisäksi kun vuodet vierii, muuttuu tiivisteen tekijät/materiaalit eli vuonna 99 hyväksi todetty tiiviste ja ostopaikka ei välttämättä päde enää nyt.

Cabrion tiivisteet luonnollisesti maksaa enemmän kuin kovakattoisen veljeksen halvimmat made in brazilll, mutta tuskinpa cabrion harrastaminen jää kiinni noin tonnin tiivisteistä?!

Olikos ketsa noissa tuuletuslasitiivisteissä vw-numeroita? Esim tänä vuonna esim wolfsburgwestiltä saanut 1303 malliin sekä vw numerollisia tiivisteitä ja ilman. Muutenkin ko tiivisteet poikes hiukan toisistaan

 

Edited by ARTO
Link to comment

Tiivisteiden numeroja ihmettelin, mutta nyt vasta uudelleen katsoessa bongasin, että toisessa paikoillaan olleessa tiivarissa ei ole mitään muuta numeroa kuin "2". Ja kun tiivarin selkää katsoo oikein tarkasti, niin se kyllä näyttää hiukan erilaiselta kuin muut, eli ehkä se oli jo vaihdettu...

 

Paruzzi tiivarissa on vw numero kahdella eri syrjällä ja toisessa paikoillaan ollessa vain yhdellä sivustalla. Eli kahta ihan samanlaista ei noista kolmesta mitä vielä pystyin tarkistelemaan ei löytynyt.

 

Kuvassa olevat tiivarit ovat eripuolilta, toinen Paruzzi ja toinen paikoilla ollut:

post-102-13888362805174_thumb.jpg

 

Arto on kyllä oikeassa siinä, että ei kabriokuplan rakentaminen tonnin tiivareista jää kiinni. Lopputuloksen käytettävyyden kannalta kuitenkin aika oleellinen juttu. Käytettävissä oleva aika ja energia on määräävässä roolissa homman etenemisessä.

Link to comment
  • 4 years later...

No niin, vaikka tämän jätti jonon viimeiseksi, niin nyt tämä sitten taassa on lähinnä ladon ovea ja lamaakin tuntuu riittävän... Eli viritelläänpä taassa topikkia aiheesta.

 

Tapahtunut sitten viime postauksen:

- puuttuvia osia osteltu silloin kun niitä sopivasti on vastaan tullut

- julistettu talven 2014 - 2015 tavoitteeksi saada todella huonossa hapessa oleva kattomekanismi tikkiin ja keskeneräiset hitsailut valmiiksi => pohjatöitä taassa ensi kesälomalle :-)

 

Katto on monilta osin varsin mysteerinen vekotin, joten vinkkejäkin kaivataan. Aloitetaan takaikkunasta...

 

Kohtuukuntoinen ja hintainen metalliraami löytyi Saksan Ebaystä ja huomioiden sen kummallisen muodon, en uskaltanut sitä edes hiekkapuhaltaa. Annitrolilla ja teräsharjalla puhtaaksi, pensselillä epoksia päälle ja kehystä sovittamaan... Aluperäinen kehys oli lastulevyn tyylistä matskua, mutta uusi raami on West Coast Metricin tekopuuta.

Hyviä vinkkejä kuinka tuo kannattaa raamiin kiinnittää? Sikakitti ja muutama puuruuvi itsellä mielessä.

 

IMG_1797.JPG

Link to comment

Tämän päivän tilanne. Tekopuun sovittelua tuulilaskinkarmin päälle ja sivulasien mekanismien asentelua.

 

IMG_1808.JPG

 

 

Muutaman vuoden öljyttynä olleen mekanismin kaivoin myös esiin ja ainakin osa nivelistä lähti jo iloisesti liikkumaan. Loppuja pitää vähän lämmitellä ja yrittää sitten uudestaan heilutella niveliä matkaan.

 

Sitten olisikin etunmaisten "aisanpäiden" korjaaminen ja siihen hommaan tarvitsi apuja... Joko hyviä mittakuvia tai mahdollisuuden päästä ehjästä pystäri- tai 1302-avosta mittoja ottamaan.

 

 

EDIT: Eipä ole aikaisemmissa kuvissa näkynytkään, mutta viimeisinä tekoina ennen luovaa taukoa tuli vaihdettua kojetaulu -67:sta. Orkkiksessa kun oli liikaa reikiä jo tehtaalta lähtiessä :-)

Edited by Ketsa
Link to comment

Sitten olisikin etunmaisten "aisanpäiden" korjaaminen ja siihen hommaan tarvitsi apuja... Joko hyviä mittakuvia tai mahdollisuuden päästä ehjästä pystäri- tai 1302-avosta mittoja ottamaan.

En tiedä mitä aisoja meinaat, mutta Riihimäellä olisi yksi -68 korinen ja Janakkalassa -67 joissa molemmissa on matot ja verhoilut poissa tieltä. Jälkimmäisestä pääsee ainakin mittamaan ja uskon että myös -68:n mittaaminen onnistuu.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Takalasin tekopuut kiinnitetty uppokantaruuveilla ja sikakitillä. Lasikin tuli laitettu paikalleen, jotta uusi tiiviste ehtii hakemaan muotoaan ja oletettavasti kohtuu haastava takalasin asennus onnistuu aikanaan sitten kohtuudella.

 

FullSizeRender.jpg

 

Jos viikonloppu menee suunnitellusti, niin saan sunnuntaina avon kopan pajalle ja pääsen jatkamaan hitsausta.

  • Like 1
Link to comment

Kiitokset Hepsterille hyvästä setistä kuvia! Nyt tämä homma ei ole enää kuin tekemistä vaille!

 

Nyt kun kaikki nivelet oli herkistelty, niin katto taittui kohtuu nätisti kiinni -asentoon ja näytti mittakin täsmäävän hyvin Hebsterin antamiin mittoihin.

 

IMG_1855.JPG

 

Vesisade blokkasi mahdollisuuden siirtää hitsausten osalta valmistunut volvo pois pajalta, joten avon hitsausten jatko jäi odottamaan ainakin ensi viikonloppua :-/

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Lopultakin  osui keli ja aikataulut yhtä aikaa kohdalleen. Volvo nyt siirretty isoon varastoon ja avotus pajalle. Kököttää nyt samassa nurkassa, missä juuri massattu laikka-avo syttyi palamaan hitsauskipinästä reilut 20 vuotta sitten (kuuluu sarjaan asioita, jotka eivät yritäkkään unohtua)... :-/

 

IMG_1928.JPG

 

 

Sen verran ehti sitten tarttumaan hommaan kiinni, että kattomekanismista otettiin hanttarin puolelta potilas pöydälle.

 

IMG_1929.JPG

 

 

 

Alla potilas suolistettuna. Nyt pitää piirtää Hepsterin kuvien ja suolistetun potilaan pohjalta piirustukset ja joulun / uudenvuoden pyhinä tehdä korjauspalat.

 

IMG_1966.JPG

Edited by Ketsa
  • Like 1
Link to comment

Jäljellä olevien jämien ja kuvien perusteella jotain saatu naputeltua hahmolleen liittyen edellisen postauksen potilaaseen. Ja naputeltua sillä, että käyttössä olevilla koneilla ei saanut aikaiseksi kuin tälläiset aihiot.

 

FullSizeRender3.jpg

 

FullSizeRender4.jpg

 

 

Varsinaisessa  "runko-osassa" pitäisi olla jo pituuskin kohdallaan, mutta tukirangan etupään muodon pähkäilen vasta sitten kun viimeinen nivel ja siihen liittyvä mekanismi toimii.

 

FullSizeRender7.jpg

 

 

Vaikuttaako Hepsteri muoto riittävästi sinne päin olevalta? Viimeinen totuus toki selviää viimeistään siinä kohtaa, kun pääsee koesovittamaan ulkorättiä.

 

FullSizeRender5.jpg

 

FullSizeRender6.jpg

Link to comment

Jos ehdit piirtää A4:n pituisen pätkän ääriviivamallia a-pilarin puoleisesta päästä, niin saisihan sillä varmistettua lopun muodon (alkupään sai mitattua alkuperäisen jämistä). Tosin muoto muuttuu tuolla välillä niin vähän, että suurta virhettä siinä ei voi tulla.

Link to comment

 

Juu, noita universaaleja korjauspaloja on tullut naureskeltua. Vähän laadukkaammiltakin vaikuttavia on saatavilla, mutta kokonaista aisaa ei. Ja toisaalta, vaikka olisikin, niin tuollaisella kilohinnalla varustetut pellit eivät kuulu minun harrastuksen piiriin :-)

http://www.typ-17.de/index.php/cat/c738_repair-parts-for-convertible-top.html

Edited by Ketsa
  • Like 1
Link to comment

Montaa korjauspalaa ei tosiaan kehikkoon kannata ostaa. Jos ei itse pysty korjausta tekemään niin tulee aika nopeasti kunnostettu kehikko halvemmaksi. Joskus noiden hintoja katselin ja muistaakseni olivat jossain 500 - 600 taalaa haarukassa, tai sitten muistan väärin... ja tuleehan noihin jonkin verran rahtikulujakin maksettavaksi.

 

http://www.chucksconvertibleparts.com/products/metal-top-frame

Link to comment

Tonnia pyytävät saksanmaalla jollain tapaa "tarkastetusta" käytetystä. 

 

http://www.typ-17.de/product_info.php/info/p1945_Verdeckgestell-ueberarbeitet--passend-fuer-Modelle-von-08-67-07-71-nur-1500.html

 

No, onneksi tässä harrastuksessa ei ole kyse helpolla ja halvalla pääsystä (= käyttöauton korjaamista tai jotain työelämään liittyvää), vaan puhtaasti ajan kulumiseen tähtäävästä rentouttavasta harrastamisesta... Jos ei sitten tuo ensi vuoden BIF:in ilmaantuminen 3 km päähän pajasta aiheuta äkillistä mielenhäiriötä laittaa avotusta iskuun siihen mennessä :-)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...