Jump to content

Turnkey turbo ja kaikenlaista muuta pulinaa ;)


Guest micco

Recommended Posts

nii... Et kertonut muita specsejä kun moottoritehon. Mikä putka tätällästä pakettia mahdollisesti myy?

 

Pitäskö tossa päällä olla vielä isompi tarra :D

 

Suomessa esim Aircooledin kautta voi tällaisen hankkia.

 

Niin samaa mietin itsekkin ja siksi jätin mainitsematta firman. Ihan kommenttina vain, että jos tuollainen on toimiva paketti ja miks ei olis, niin aika näppärän ja kompaktin oloinen paketti, kuitenkaan millään tavalla väheksymättä näitä tbo harrastajien omia tuotoksia.

Link to comment

Juu tarvii varmaan laittaa postia, mut tottunut vaan siihen et aika laiskasti tulee palautetta meileihin tuolta rapakon takaa ja siks ajattelin jos olis joku jo kysäissyt. Saa nähdä mikä on hinta ihan mielenkiinnosta. Tai täytyy kysäistä cooledin pojilta mitä se niiden kautta olis. Eiköhän tuo 50-lukunen soittas aika kivasti tollaisella pannulla.

Link to comment
Guest Kimmo Antikainen
Ja turbon ja läppärunkojen väliin edes pieni ahtoilmanjäähdytin..

 

Vesi/metanoliruisku ajaa saman asian, ja on huomattavasti helpompi asentaakin. Metun kanssa hyödyt ovat lisäksi jopa suuremmat kuin pelkällä välijäähdyttimellä, toki molempi parempi -mutta tila on usein kortilla.

Link to comment
Joo eihän tollasella tee mitään, hikiset 300 kaakkia. No kun itte tekee saa paremman?

 

Näinhän se yleensä menee... Ja ei kait tolla juurin mihinkään ehdi. Varsinkaan kun tuhlaa kaikki rahat mottiin ja säästää ne turhista osista kuten jarruista, laatikosta ja muusta voimansiirtoon ja jarruihin liittyvästä. ;)

Link to comment
vakio jarruillakin saa pyörät lukkoon 120kmh nopeudessa miksi niitä pitäis parantaa :D

 

 

Olisko ollu jotain 92 kun nelipyora rummuilla ja "1700" koneella 74 kuppelilla Nummelan ramppiin motarilta liinat kiinni 120+ vauhdista... rummut/hihnat lasittu ja jarrut haipyi totaalisesti pariksi tunniksi. Ei pysahtynyt siis lainkaan, vaikka kaikin voimin polki. Hiukan hidastui mutta jatkoi aina vaan rullaamista. Sen jalkeen on ollu levyt edessa :)

Link to comment

Mä kans nuorena "kokeilin" rumpujarruja edessä, puolsi milloin mihinkin suuntaan..kaverit vähän säikähti kyydissä :D

 

Tottapuhuen yritin säätää ja kengät laitoin kans uusiksi, mutta sitten loppui into kun sain halavalla tutulta levyt...sarjassa olleet levyt vain piti sorvata ylimääräisestä ruosteesta hiukan ohuemmiksi ja ostaa ehjät vaihtosatulat umpiruostuneiden tilalle :D No, ne levyt meni roskiin sitten vähänajan päästä oman turvallisuuden vuoksi.

Link to comment

Rumpujarrullinenkin kupla pysähtyy ilman puoltamiskiemurteluja jos jarruissa ei oo oikeaa vikaa. Monilla ne puoltamisongelmat, oli levyt tai rummut kuplassa, löytyvät rengas/jousituspuolelta. Koita pitää volsua suorassa kun rengaskulmat vinksinvonksin.

 

Loppujen lopuksi, kuplan vakiojarrut ei ole mitkään surkeat, mutta jos alla 20-vuotiaat palat/kengät hankaamassa puoliuraisiin/ruostuneisiin pintoihin, tietäähän sen tyhmempikin ettei jarrut ole enää kunnossa. Tähän kun lisätään joustavat jarruletkut ja poksahtamaisillaan olevat jarrusylintereiden kumin, niin onhan se tuntuma mitä sattuu:)

Link to comment
Rumpujarrullinenkin kupla pysähtyy ilman puoltamiskiemurteluja jos jarruissa ei oo oikeaa vikaa. Monilla ne puoltamisongelmat, oli levyt tai rummut kuplassa, löytyvät rengas/jousituspuolelta. Koita pitää volsua suorassa kun rengaskulmat vinksinvonksin.

 

Loppujen lopuksi, kuplan vakiojarrut ei ole mitkään surkeat, mutta jos alla 20-vuotiaat palat/kengät hankaamassa puoliuraisiin/ruostuneisiin pintoihin, tietäähän sen tyhmempikin ettei jarrut ole enää kunnossa. Tähän kun lisätään joustavat jarruletkut ja poksahtamaisillaan olevat jarrusylintereiden kumin, niin onhan se tuntuma mitä sattuu:)

 

No ainakin oma komentti oli puolihuumorilla heitetty, mallia totta aina toinen puoli. Kyllähän kuplan jarrut vakiona ihan ok on. Itselläkin avossa vakiot, tosin täysin uusilla osilla. Toinen asia on että saahan pehmeämpiä paloja/kenkiä, joissa pito parempi, mutta kuluvat nopeammin, mut taitaa olla ihan sama harrastepelissä, jolla ei ruuvata 40 tkm vuodessa.

 

Välikysymys tietääkö pääkaupunkiseudulla noiden ratamiestenkin käyttämien pehmeiden palojen valmistajaa.

 

Lähinnä kommenttini oli se, kun puhutaan tehokkaista moottoreista ja niiden huipputehoista/väännöistä, tärkeintä lienee saattaa KOKO paketti ajantasalle... Pelkällä mottorilla ei kuitenkaan 30-50 vuotta vanhaa autoa saa ajo-ominaisuuksiltaan sellaiseksi että pystyis hyödyntämään tehoa. Esm väittäisin et yli 100 hv kupla ilman parannuksian alkaa olla jo sellainen, et vaikea ajaa "nopeasti". Tietysti täältä ja niinkuin muualtakin löytyy niitä puikkomiehiä jotka pystyy vetään vaikka mummon vanhalla villasukalla varttimailin alle 10 sec ja span nopeammin kuin Räkä ferrarilla.

 

Eiköhän jyrängön splittikin ole sellainen, että siinä on keskitytty moottorin ohella paljon muuhunkin kuin pelkkään huipputehoon. Varmasti jarrut ja alusta tukivarsineen ja korinjäykistyksineen on suuressa osassa.

 

Kuitenkin kun laitetaan vaikka + 200 hv, niin eihän siellä takapäässä muuta tapahdu kuin renkaisen sutimista tai epämääräistä kolinaa kun vetarit on poikki tai laatikko poikinut.

Link to comment

Aivan, okei. Mielenkiintoista. Jotain sellaista muistelin, mutta ulkonäkömuisti sanoi että 67 olis ollut 5-pulttinen, mutta näkeehän tuon ettei se oo.

 

vw_beetle_67_ra08.JPG

 

67vwfloatingbeetle.jpg

 

Ilmeisesti osaan 67 malleja vaihdettu pystylampun lokasuojat vai onko nuo kesken valmistusvuoden tulleet?

 

64234.1967.Volkswagen.Beetle.jpg

Link to comment

Juu, ja euroopassa kans autom vaihteisissa oli IRS? Shoptalkforumsissa on joskus puhuttu että IRS tullut usa kupliin 69.

 

EDIT: tuttava autoharrastaja/maalari lupas tehdä kanssani kuplastani IRS:n peräisen, tokaisi siihen sitten vain että siinä olis jo nykyaikainen taka-akselisto sitten :D Swingiakselihan on ennen toista maailmansotaa keksitty juttu ;)

Link to comment
Kun kuplan sai ekan kerran levyjarruilla 70 luvulla, jotkut oli sitä mieltä että rumpujarrullisessa on paremmat jarrut.

 

Ja mä olen edelleen sitä mieltä ;)

 

Mulla oli yhtäaikaa kaks 1303:sta, toinen S ja toinen A, eli toisessa rummut ja toisessa levyt. Rumpujarrullinen pysähtyi pienemmällä poljin voimalla. Kumpikin meni kyllä suoraan ja vetelemättä jarrutuksissa.

Link to comment

Jos noi rummut noin hyvät on, niin miksi ihmeessä räikkösen verrarissa on levyjarrut? Eipä ihme että kisat ei suju. Teidän tarttis vähän konsultoida luigeja kuis kilpa-auto tehrään.

 

Mulla on pahnassa joka nurkassa levyt ja eipä ole sen koommin tarvinnu jarruja säätää ja aina pysähtyy suoraan. Jos on ripulia nilkassa niin kunnan kumijalka auttaa.

Link to comment

Mää oon monta kertaa räikköstä pyytäny viivalle mut ei oo lähteny. Muuta väittää, mutta pelkää.

 

Ihan oikeasti, teoriassa rumpujarru voi olla parempi, mutta käytännössä asiasta ei liene erimielisyyttä, että normaalissa katuajossa levy on parempi? Tämä on ainakin oma kokemukseni.

 

Joskus takavuosina kiihdyttelijät suosivat rumpuja, koska ne eivät laahaa, niin kuin huonot levyt. Hyvillä satuloilla ei tätäkään ongelmaa ole. Sitten on nämä jutut jarrujen lämpiämisistä, mista ole itsekin saanut rumpujen kanssa tapella. Vaikka en edes aja radalla.

 

Mutta ne jotka uskovat rumpuihin jarrutelkoon niillä. Itse en enää niihin palaa, joillei joku direktiivi niin määrää.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...