Jump to content

Vesisateessa maanneet kaasarit


Guest vwvw

Recommended Posts

on tuolla tallissa bensa/polttoöljyseoksessa kylpemässä drla 40set, jotka olleet kuplan koneessa ~3v. kiinni pihalla pelkät kiihdsuppilot paikoillaan ja ilman suojaa, joten on aika huolella satanut vettä sisään kaasareihin/moottoriin. ei tunnu millään lähtevän läppäakselit liikkeelle vaikka kylvettäny/vasaroinu ja tehny kaikkea.

olisko jotain poppakonstia tai hyvää liuosta jolla sais aukeen? ei viittisi pilliin laittaa heti ensimmäisenä valkeeta ja ruveta lämmitteleen.

 

entäs tollasten hapettuneiden paskojen muu putsaus, kanavat jne.? ultraääni vai joku home made liuos?

 

ennen aina normi bensakylpy piisannu mut ny on pahat :)

Link to comment
Olisiko suolahappo laimennettuna ja tai sitruunahappo?

 

UÄ tai sitruunahappo. Suolahapon jättäisin rauhaan, sillä se syovyttää todella pahasti, mikäli liian vahvaa.

 

Tosiaan mainitsinkin laimennuksesta.Ei kokemusta ole joten saattaa ehkä liian styrkkää olla tosiaan tuo suolahappo.

Link to comment
Tosiaan mainitsinkin laimennuksesta.Ei kokemusta ole joten saattaa ehkä liian styrkkää olla tosiaan tuo suolahappo.

 

Kyllä osasin lukea tuon =).

Tarkotin, että suolahapossa on 1 % väkevyyserolla on suurempi vaikutus kuin sitruunahapossa.

 

Takaisin kokkiohjelmiin.

 

Vielä vähän jatkaen että tuo happojen ero on koettu joskus kantapään kautta..:)

 

Ja kuten Mika sanoi,paluu kokkiohjelmiin..

Link to comment

keitä öljyssä?? kippaanko jättäriä tai rypsiöljyä pernakattilaan, levy kutoselle ja odotan että lortto kypsyy??

 

happojen kanssa olen ihan noviisi, joten:

apteekista ilmeisesti saa tota sitruuna happoa?

onko liuoksena vai jauheena tms.?

kalliimpaa ku uudet brosolit?

mikäs olisi tähän kylpyyn hyvä % vahvuus?

kauanko annetaan kylpeä?

aukeaako tällä jumittuneet läppäakselit vai puhdistuu vaan?

pitääkö pestä/huuhdella jollain lopuksi?

 

paljo tuli taas ?kys? merkkejä, toivottavasti joku jaksaa viä jeesata :)

 

ton suola hapon saa ilmeisesti sitten unohtaa heti ettei sula kaasarit sinne kippoon.

Link to comment

Sitruunahappoa löytyy jauheena apteekista.

Kävin juuri tankkia varten hakemassa, YA 50g makso 1,50€.

Hinta riippuu tinkijästä =)

Yleisesti SH väkevyys on 5 - 10 % (itsellä ei kokemusta jumiutuneista läpistä)

Uitetaan niin kauan, kunnes saavutetaan haluttu lopputulos (liike tehostaa vaikutusta)

 

Nämä eivät ole faktoja vaan omia kokemuksia.

 

Helpompi taitaa olla uittaa pesurissa, jossa 3 % R33 liuos

Link to comment

lämpö nopeuttaa myös... tota sitruunahappoo saa halvalla isoissa säkeissä maatalousliikkeistä...(jos joku haluaa uittaa vaikka ruosteisen pohjalevynsä piha-altaassa) käytetään kuulemma sikojen ripulilääkkeenä tms...

 

vesa

Link to comment

Vitapol on kyseinen sitruunahappojauhe, Agrimarketissa 10kg pönttö maksoi jotain 30e. Siitä on riittänyt tankin ja muutaman irto-osan hapotukseen ja vielähän tuota pöntössä reilusti on.

 

Itte tein liuoksen aika mutulla palliksen irtotankkiin, vettä sinne tuli ehkä 20 litraa ja vitapolia noin kilo. Eikös tuo silloin ole osapuilleen 5%. Hyvin lähti ruosteet ja onneks laitoin vadin alle kun olihan tuo läpiruostunutkin uloslähdön juuresta.

 

Puavo @ dwl

Link to comment

ok, haen tota jauhetta ja teen 5% liuoksen ja pistän kaasarit sinne.

kauanko noin saa olla heti siellä liuoksessa? uskaltaako antaa olla yönyli vahtimatta?

teenkö kuumaan vai kylmään veteen liuoksen?

Link to comment
ok, haen tota jauhetta ja teen 5% liuoksen ja pistän kaasarit sinne.

kauanko noin saa olla heti siellä liuoksessa? uskaltaako antaa olla yönyli vahtimatta?

teenkö kuumaan vai kylmään veteen liuoksen?

 

Älä jätä yön yli liuokseen uimaan!

 

Jauhe kannattaa sotkea lämpimään veteen, reaktio on nopeampi lämpimässä. Kaasarit kannattaa pestä hyvin ennen liuokseen upottamista, esim kaikenmoiset kokkareet, hapettumat on hyvä rapsutella pois. Miksikö? No siksi että prosessi antaa tasaisemman laadun näin menetellen...

 

Itse en uittaisi kaasareita sitruunahapossa ensinkään...

Link to comment

Hapot + alumiinilejeeringit jotka yhteydessä rauta osiin on aika paha kombinaatio..

 

Alumiini liukenee tehokkaasti happoihin... Jos jotain happopisaroita jää noihin pieniin kanaviin voivat tehdä siellä pahaa..

 

Lisäksi hapot eivät taida imeytyä hyvin helposti kapillaarisesti niihin ahtaisin paikkoihin jossa noi läppä akselit jumittavat?

 

Suosittelen kyllä myös öljykylvyt/keitot...

Link to comment

selvä. Ostan nyt kumminkin tota jauhetta ja koitan sit vaikka mielenkiinnosta joihinkin rauta osiin.

Mites toi öljyssä keittäminen käytännössä? Mitä öljyä rupeen mamman kattilassa keittään?

Link to comment

itsekkään en kyllä alumiini/seosmössö osia upottaisi sitruunahappo kylpyyn... Olen lähinnä käyttänyt sitä ruosteisiin osiin kuten pultteihin, mp:n valojen kuoret, vivustot yms. pienempiin osiin joita olen kunnostanut...

 

ultraäänipesu siihen tarkotetuilla mömmöillä olisi varmaan se oikea vaihtoehto...

 

Sitruunahappohan ei ole niin "vaarallista" kuin muut vahvat hapot... sitä käytetään mm. ruuissa säilöntäaineena yms... kaupasta saatava sitruunamehu mitä on niissä pienissä sirtuunan muotoisissa purkeissa pitäisi olla samaa tavaraa kohtuu vahvana nesteenä...

Link to comment

rikkihappolla olen putsannut kaasareita. Ei syövytä runkoja juurikaan, mutta saostumat ym. lähtee kohisten.

Avasi jopa 34pict:in tukkeutuneen kanavan kiihdytyspumpulta.

Rautaosat syöpyy nopeasti ja pinnoitteet häviää esim. vivustoista ym.

Sopiva vahvuus 5%.. löytyy hyllystä 93% josta saa blandattua sopivaa (kannattaa tosiaan muistaa tuo tipin ohje sekoitukseen)

Link to comment

Mun kaasareissa oli hieman samanlaisia ongelmia, sateesta sekin. Sain pelittämään ruuvaamalla läpät irti ja naputtamalla akselin irti. Sitten laakerit irti jotta sain niistä ruosteet putsattua. Läppiin pitää ritsata viivat ennenkuin irroittaa jotta asennus takaisin olisi helpompaa. Ja pitää olla just oikea ruuvari jottei niistä messinkiruuveista mene kannat.

Ja luonnollisesti akselia pitää naputtaa irti varoen tekniikalla, ei voimalla. Jos arsenaalista löytyy sopivaa laakerinulosvedintä voisi sitä yrittää.

Link to comment

niin, miksi? Toi ikuinen kysymys! Kaverilla jäi kupla seisoon kiinnostuksen loputtua ja peitot oli vuosien varrella lentäny helvettiin!

Mut asiaan, koitin sh liuosta ja annoin ~2h kylpeä, pikkusen jo puhdistu mut rupes sisäkurkut ja muut seospaska osat kihiseen joten en enempää viittiny liottaa. Ny sain vanhalle työmaalle yhteyden ja pitäs saada ne sinne uä pesuun. Saas nähdä miten se jeesaa. Toi läppien irrotus hankalaa ku läpät kiinni ni ei oikeen saa irti. Täytyy viä kynäpillillä antaa varovasti lämpöä runkoon ja koittaa sillä. Ulkopäistä jo tuntuu liikkuvan, mut kurkkujen välistä akselit jumittaa runkoo.

Mites toi rikkihappo? Mahtaako sitä saada apteekista?

Jos kokeilis sitäki ku kerran kemistiks on ruvennu :)

Link to comment

aevan, olis toi pitäny käsittää ku joskus akkukin kimahtanu silmille ja joskus mp akkua hapottanu.

Täytyy koittaa sitäkin.

Ei kyl varmaan kauan me ku ei o kun ne kuuluisat läppäakselit siä happokipon pohjalla :)

 

Jaa juu, pitää muistaa lasolipottu ottaa kainaloon, noi hapot liian laimeeta juatavaa..

Link to comment

Mä oon kerran ostanut yhdeltä automaalarilta 40 drlan, oli ollut "asiallisessa" säilytyksessä yleisissä tiloissa missä pakkeli ja maali pölyä oli reippaasti ilmassa. Maalari kehotti keittään kaasarin, joten keitin kaasarin pestyä sen ulkoisesti...oli keittovesi jälestäpäin aika helkkarin likainen vaikka kaasari oli jo ennen keittämistä päällisin puoli liuotinpesulla ja vedellä pesty..

 

Parikin kertaa keitin sen, eipä siitä mielettömän hyvin toimivaa kaasaria tullut ikinä. Sen sijaan muut drla:t mitä mulla on olleet, ovat hyvin pelanneet.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...